بعث العاهل السعودي، الملك سلمان بن عبدالعزيز، الخميس، ببرقية عزاء للرئيس المصري عبد الفتاح السيسي في ضحايا هجمات سيناء، التي قتل خلالها 17 عسكريا.
وقال الملك سلمان، في البرقية إن “السعودية تقف مع مصر في مواجهة كل ما يستهدف أمنها واستقرارها”.
وتعرضت مواقع عسكرية للجيش المصري لهجوم منسق شنه عشرات المسلحين، مما أسفر عن مقتل 17 عسكريا، قبل أن يشن الجيش حملة موسعة تمكن فيها من قتل ما لا يقل عن 100 مسلح والسيطرة على الوضع الأمني، بحسب بيان رسمي.
وأعلنت دول عربية وغربية إدانتها الشديدة للهجمات الإرهابية، مشددة على دعمها الكامل لجهود مصر في مكافحة الإرهاب

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫218 تعليق

  1. احتراما للشهر الفضيل… وعلشان الواحد مايخسرش ثواب العشر الأخيرة مش هارد على الموضوع وهانسحب… ولكن حق الرد هايبقى محفوظ

    1. مرحبا فاتي , اتمنى تكوني بخير .
      ليش هي السياسه بتفطر ؟؟ عشان تحتفظي بحق الرد !!!
      انتِ حترُدي علي ام هتردي على كلام قادة الجيش المصري ام على ايش هتردي ؟
      على العموم قريباً راح انزلك تفاصيل حرب 48 ومش غلط تصححه معلوماتك الي ضحكو عليكه بالمدارس .
      على العموم رمضان كريم وكل عام وانتِ بخير

  2. زي ما الحج مافيهوش جدال (لا جدال في الحج)، فرمضان كمان لا جدال فيه… والشهر له حرمة… ولما أحب أصحح معلوماتي فاسمحلي مش هصححها من حمساوي.

    ننوسة حببتي رمضان مبارك عليكي وكل سنة وأنتِ بصحة وسلام… وعيد سعيد مقدما.

    1. احتفضي بحق الرد انتِ حُره ولكن لن احتفض بخيانات الجيش المصري .
      الحمساوي ضد اسرائيل يا فاتي وهذا وحدهُ شرف لي .
      لكن لا ننسى ان بطولات الجيش المصري من ورق ويجب على الجميع ان يعلم ما هو هذا الجيش .

  3. على العموم ان اراد الجيش المصري ضرب غزه فعليه الحصول على موافقه من اسرائيل لدخول سيناء ومنها يضرب غزه والى ان يحصل على التصريح من اسرائيل ساعتها لِكُل حادث حديث .
    ملاحظه
    بحرب 1967 خلال 6 ساعات كانت كافيه لجيش اسرائيل ليحتل سيناء كامله التي تُقدر مساحتها اكبر من فلسطين كامله !!!
    ولكن بحرب غزه على مدار اكثر من 50 يوم لم يستطيع الجيش الاسرائيلي دخول غزه ولا شبر من ارض غزه .
    فعلاً لا يوجد مُقارنه بين جيش مصر وحركة حماس .
    تحيه للجميع .
    سلام مربع .

  4. بُص يا أخ عُمر، إنت عاوز تخرُج من الحوار ده مُنتصر بأى شكل حتى لو كان بالعافية !
    كلامى فى أول مُداخلة ليا كان عن تفسير كلمة الإسلاميين من وجهة نظر الأخت منال و على الرغم إنها تجاهلت الرد و مفسرتهاش قفلت الكلام عند هذا الحد و عملت Stop و ماردتش أعيد و أزيد و أعمل زى إللى إنت بتعمله دلوقتى علشان أظهر إنتصارى ! و مع مُداخلتك خليت الكلام عن تحول عن حركة حماس ! مع أن حركة حماس إللى لا تُعنيينى بشئ ولا أهتم بها ولا بأمورها من الأساس و الكلام عنها فى تعليقى كان عن إستفسار كونها جُزء من جماعة الإخوان المُسلمون.
    و لكنك مُصر بإستماتة أن تعقد مُقارنة أنا أرفضها !
    قفلت الكلام معاك فى أكتر من مُناسبة بطريقة طيبة و قولتلك لو كُنت بتكره الجيش المصرى إنت حُر مفيش مصرى هيدخل جوه نفسيتك و يخليك تغير الصورة، و طالما أنت حُر إحنا كمان حُرين فى الصورة إللى نشوف بيها حماس سواء كانت عدو أو حبيب .
    و بردوا مُصر تعيد و تزيد و تقولى أنت يا VIP إللى عقدت المُقارنة !!!
    .
    طيب يا سيدى بغض النظر عن ردودك إللى ردتها عليا كُلها و الفيدوهات إللى عمال تشيرها من لجان الإخوان الإلكترونية و إللى السطور إللى عملتلها Copy من تعليقاتى و رديت عليها أنا مش هردر عليك غير بحاجة واحدة .
    سألتنى عن حرب 48 وحرب 56 وحرب 67 و أنا بقولك أنا إنتصرت فى أخر حرب عليهم آلا و هى 73 و من غير خدمات حركة حماس ، يعنى ما إحتجتش لخدماتها أو دعمها و كونك تسيب الحرب الأخيرة إللى هى تصفية الحساب و تمسك فى إللى قبليها ده يبقى لغاية فى نفسك أنت تعرفها و إحنا عارفينها.
    و حاجة كمان أهم من إللى قولتها، أنا جيشى فى اللحظة إللى بكلمك فيها حاكم حدود بلدى و قابض سيطرته على كل شبر فيها من شرقها لغربها لشمالها لجنوبها و الحمد لله كل شبر فى جمهورية مصر العربية ملكاً لها و لشعبها و ليس ملك لعدو أو تحت سيطرة عدو .
    هل حماس تستطيع أن تفعل ذلك فى فلسطين ؟!
    لما حماس تقدر تعمل كده فى فلسطين زى مالجيش المصرى عامل فى مصر يبقى ساعتها نقدر نعقد المُقارنة و نقدر نتكلم عن إنجازات جيش و ( حركة ) !!!
    يا ريت تكون فهمت يا أخ عُمر إنى بحاول ما أغضبكش من بداية تدُخلاتى ولكنك مش فاهم كده و مُصر تغضبنى !!!
    أنا مش لاقى أى مُبرر للجدال و الهرى فى الكلام، رغم أن الموضوع بسيط يا سيدى حماس زى ما إنت بتقول و الجيش المصرى زى ما إنت بتقول. بس على الأقل الجيش المصرى حاكم سيطرته على مصر و هو الدرع الحامى ليها ، لما حماس تقدر تعمل كده فى فلسطين و تحل مشاكلها مع حركة فتح و تلم شمل الشعب الفلسطينى المُشتت بين الحركتين و تقبض سيطرتها على فلسطين من مشرقها لمغربها و تحرر بلدها من غير خدمات الجيش المصرى أو الحكومة المصرية يبقى نقعد نتكلم و نقبل بالمُقارنة !
    .
    تحياتى أخى الكريم ،،،

  5. الأخ عُمر أبو ناشى بيقولى :
    حماس بتقبل أى هُدنة بشروطها !!!
    و أنا بقوله إقرى الموضوع ده و قولى حماس قبلت الهُدنة بشروط مين ؟!
    و على فكرة دى كانت أخر هُدنة حصلت و برعاية مصرية و فى عهد السيسى !!!
    مش بقولك الكلام سهل و كتير !
    .

    إسرائيل ترد على إعلان حماس انتصارها بغزة: فلتشرح الحركة لماذا قبلت المبادرة المصرية بعد رفضها لأسابيع

    1. اسف كُنت اصلي وخارج لانو ابن عمي بانتظاري بره
      لكن واااااو يا فيب مصادرك من اسرائيل !!!!!!!!!!!!!!!
      الله يهديك بس
      والله ثم والله ما قرئت تعليقك فوق لضيق الوقت لكن راح ارد عليك لما ارجع .
      سلام يا فيب وتحياتي لك .

      1. فيب لو سمحت اقرأ ما هي شروط اسرائيل لوقف ضرب غزه وتأكد ,سلام .

      2. أعتقد أخى عُمر ردك لن يُزيد شئ، لأنى جيبتلك مالأخر و كلمتك فى الخُلاصة ! و هكررهالك :
        .
        بإفتراض أن جيش مصر مثلما تراه من وجهة نظرك و حركة حماس مثلها تراها أنت، فـ جيش مصر حاكم قبضته على كل شبر مصرى و لا يوجد شبر من الأراضى المصرية تحت سيطرة عدو أو حبيب، فـ عندما تفعل حركة حماس مع فلسطين ما فعله الجيش المصرى فى مصر و تستطيع أن تضع قبضتها على كل شبر داخل فلسطين من بعدها نستطيع أن نجلس و يا مليون أهلاً و سهلاً بالمُقارنة.

  6. مش هقرأ حاجة يا عُمر، أنا قريت إنك بتقول أن حماس بتقبل أى هُدنة بشروطها، و أنا رديت عليك بموضوع قبلت فيه حماس الهُدنة بالشروط المصرية بعد ما كانت رفضاها !!!
    ____________________
    البنغالى
    لكن واااااو يا فيب مصادرك من اسرائيل !!!!!!!!!!!!!!!
    ____________________
    يا أخ عُمر الأسلوب ده أنا برفُضه و مش بس برفُضه أنا بكرهه ، ولولا أنك بيربطنى بيك علاقة صداقة قديمة كُنت إنسحبت بعد الجُملة دى !!!
    أنا شايف إن الأسلوب إللى إنت إستخدمته ده مش أسلوب نقاش شريف !!! مصادر إيه إللى بجيبها من إسرائيل ؟! الموضوع منقول على جريدة نورت و مصدره نورت ولكن محتواه منقول على لسان إسرائيلى! ليه إن شاء الله هو لما بيطلع شيمون بيريز و بيقول علاقتنا بحكومة مصر الآن جيدة و إنتو بتظيطوا و بتصطادوا فى المية العكرة حد بيطلع يقولكم مصادركم من إسرائيل ؟!!!
    مُسلسل حارة اليهود إللى مُجرد إسرائيل أبدت رأيها فيه فى أولى الحلقات و قالت أنه مُسلسل جيد ، روح شوف التعليقات كانت عاملة إزاى نقد للمُنتج و للمؤلف و للمُخرج و للدراما المصرية كلها على الرغم أن المتحدث كان إسرائيلى ! مقولناش ليه بتاخدوا مصادركم من اليهود !!! و على الرغم أن إسرائيل أبدت غضبها من المُسلسل بعد أيام قليلة من الإشادة به و لكن مع ذلك كله عمل مش واخد باله و دخل فش غله و طلع إللى جواه تجاه مصر و مع ذلك محدش قال بتاخدوا مصادركم من اليهود !!!
    بلاش الأسلوب ده يا أخ عُمر، أقدر أجيبلك من أرشيف نورت مليون موضوع المتحدث فيه لسان يهودى صهيونى و مع ذلك إنتو معلقين فيه !!! بلاش الأسلوب ده و خد بالك أنا متبع معاك من أول المداخلات أسلوب شريف و ليس مُلتوى !!

    1. VIP
      July 8, 2015 at 12:28 p
      بيطلع شيمون بيريز و بيقول علاقتنا بحكومة مصر الآن جيدة و إنتو بتظيطوا و بتصطادوا فى المية العكرة حد بيطلع يقولكم مصادركم من إسرائيل ؟!!!
      =============
      يا فيب لما يتكلم اسرائيل عن مصر بيتكلم من طلق ان مصر واسرائيل اصدقاء فما بتوقع يفتعل مشاكل مع مصر , يعني كلام من صديق لصديق
      اما عندما تُصرح اسرائيل خبر عن حماس بكون من مُطلق عدو واكيد كلامه فيه شك !!
      اقرأ باقي كلامك وارد ومهما اختلفنا نبقى اصدقاء
      انت زعلت من كلامي عن جيش مصر ولكن ما هزك كلام بلدك عن حماس ليش يا فيب ؟؟؟
      انت قُلت ولا مسؤول مصري اتهم حماس وانا جبت لك دليل من خلال قائد جيش يهدد ويتوعد حماس !!!
      طيب اذا مثل ما تقول انو مصر ما اتهمت حماس بالارهاب , طيب ليش ادرجتوها لحماس على قائمة الارهاب ؟؟

  7. مرحبا اخ VIP آسفة لتدخلي مره تانيه . لكن الموضوع مش موضوع مقارنه أبدا. عمر قالك وبالادله إنّو زعماء الجيش المصري خونه وحط عشر سطور تحت كلمة زعماء . ميهمنيش ايش تصنيف الجيش المصري يهمني ايش عمل وايش بيعمل. حركة حماس عند أهل غزة تسوى ميت جيش. وأي حرب على حماس هي حرب على شعب غزة.
    انا مش شايفه إنّو عمر غرضه يكسب نقاش على جريده . الموضوع اكبر من هيك. احنا كلنا كشعوب بنتعرض لخيانه وظلم ما سبقهم مثيل والجيوش العربية بما فيهم جيش مصر للأسف اثبتو عمالتهم لاسراءيل وخيانتهم لنا. عالعموم انا بشوف نوقف الحوار على هيك. كل طرف قال اللي عنده والايام كفيلة تظهر الحق. لكن تذكر إنّو احنا في زمن لازم كل واحد يبحث عن الحق ويدافع عنه ولو باقل الإيمان. إنتا ترفض فكرة المساس بالجيش حتى لو كان قادته فاسدين للنخاع. هذا رأيك وانت حر فيه طبعا . إنتا بتعيش جوا مصر وكل اللي حواليك بيقولك إنّو البلد في خطر وانو في بطولات بتحصل في سينا و و و ده حتى أمريكا تدخلت عشان تفزع طبعا وتقضي عالارهابيين اللي ملقوش يجو غير في سينا وبهالتوقيت بالذات وكمان اسرائيل أكيد رح تتدخل تدخل شريف طبعا هم بس حيعلمو أفراد الجيش كيف يقضو عالارهابيين ويطلعو علطول !!!

    1. ميهمنيش أدلة ! الأدلة من وجهة نظرك غير الأدلة من وجهة نظرى !
      أنا جيبتله و جيبتلك و جيبت لأى حمساوى الخُلاصة ! و حكيت عنها ، لما حماس تفرض قبضتها على فلسطين بالكامل يبقى نقعد و نتكلم و ناخُد و ندى بالكلام إما إللى بيحصل هنا أنا مش شايفه بصراحة غير هرى!
      المُشكلة إنى مش حاطط حماس فى دماغى ولا شايفها ولا مُنتبه ليها لكن بعد كلامه دخلت عملت بحث على جوجل و كتبت حماس بس طلعلى بلاوى من الفيدوهات و المقالات ! بس للأسف و حُطى مليون خط تحت ( للأسف ) ! مش قادر أعمل زى الأخ عمرو أبو ناشى إحتراماً للشهر، فكرت أنسخ روابط الفيدوهات إللى بتعكس مدى الخسة و الفظاعة و مش مع المصريين لأ مع الشعب الفلسطينى ولكن قولت معلش إستنى و إحترم هذا الشهر ولا تخسر صيامك !!! حسيت إنى مش هبقى كويس لو عملت كده !!!
      بس عاوز أقولكم إنتو بتضحكوا على مين ! حبو حماس محدش عاتبكم على كده، لكن تقارنوهالى بالجيش المصرى و تطلعوها شريفة على حسابه فمعلش !!! لو عالرد فنعرف نرُد الصاع صاعين و نعرف نفضح لكن معلش رمضان كريم.
      مُشكلة الأخ عُمر، إنه لما بيفتح حوار مع أى صديق مينفعش يقفله غير على رغبته، بحس إنه عنده مُشكله لو أوقف الجدال بيحس إنه إنهزم و لازم يرد و يرد حتى لو الموضوع تحول لهرى عادى مُمكن يكمل ! أنا بحس كده ، كذا مره أوقف الموضوع و أقفله و هو يزيد و يعُك ! أقوله يا سيدى حب حماس محدش بيلومك بردوا يزيد و يعك و يلبخ فى الجيش !!! يا سيدى إحنا فى شهر كريم بردوا عمال يعك و مش مراعى أنى أعرف أعمل زيه و سهل جداً إللى هو بيعمله.

      1. انا كلام هُري !!!
        ارمي كلامي بالبحر وامسك على كلام قادة جيشكم عن الهزايم والخيانات !!
        اما جيش مصر ماسك امور البلد !!! اشك بكلامك والدليل التفجيرات التي تحصل والجيش عاجز عن حماية الشعب .

        1. يعني يا فيب وزارة الخارجيه بتقفل برمضان !!! عادي يا فيب حط فيديوهات وانا انتظر وارد مش مثل حضرتك فيب ما رديت وما علقت على ما انا نسخت .
          الي بسمعك يا فيب بقول انا ناسخ فيديوهات بورنو !!!!!

    2. و هى إيه مناسبة الجيش المصرى فى النقاش أصلاً ؟! هل الموضوع عن الجيش المصرى ؟
      هل مداخلاتى معاكى كانت عن الجيش المصرى ؟ مين إللى حول الكلام عن الجيش المصرى ؟!
      كل إللى عندكم كل الجيوش خاينة كل الحُكام خاينة و إنتو ما بتتنفسوش كلام غير عن الجيش المصرى و عن حكومة مصر فقط ! طب يا ستى غيروا الإسطوانة علشان نصدق !
      لما يكون الكلام عن الجيش المصرى نقدر ناخُد و ندى فى الكلام لكن لما ميكونش فى مُناسبة و نقحمه فى الموضوع فأنا شايف أن الحقد من مننا كما تدعوا ، إحنا لا بنجيب سيرة حماس ولا بنفتكرها أصلاً و إللى بيجيب سيرتها فى الإعلام بنسيبكم تقولوا فيهم إللى إنتو عاوزينه .
      إيه المطلوب تانى ؟!

      1. مساء الخير جميعاً . حاولت جاهدة أن لا أُعلِّق في هذه الصفحة و لكن علّقت بتعليق بسيط البارحة لأنه مُداخلة الأُخت أم لوجين أصابتني بالإستبحس 🙂 يا أخ Vip أحترم دفاعك عن جيش بلدك و لكن أُحس بمُداخلاتك الأخيرة بنوع من المُعايرة و الشماتة بإحتلال كانت بلدكُم طرف في حُصوله أم نسينا أن قطاع غزة كان تحت السيطرة المصرية إبّان إحتلاله ؟!؟!؟

        1. أنا معايرتش حد، و أرفض هذا الإتهام !
          قُدامك الموضوع بتعليقاته الطويلة و العريضة و هتلقينى حاولت أقفل الموضوع أكتر من مرة، يعنى إللى بتقوليه مش فى نيتى ولا كنت ناويه ولا هكون ناويه إن شاء الله .
          لكن مش من الطبيعى يدخل الأخ عُمر أبو ناشى يتكلم عن هزايم الجيش المصرى و عن ضعف الجيش المصرى و عن و عن و عن الجيش المصرى و أنا لما أقوله أن الجيش ده حامى الأرض المصرية و لما حماس تبقى زيه إبقى تعالى أتكلم، تقومى إنتى تقولى عليا بعايركم !
          لا حول ولا قوة إلا بالله، مهو هو ده العقل و المنطق، واحد عمال ينتقد و يحارب جيش حامى أرضه و بيقارنه بحركه مش عامل 0.1% من إللى الجيش ده عامله لأرضه يبقى لما أنا أقول كده يبقى بعايركم بإحتلالكم ! إنتى شايفه أن ده كلام يرضى ربنا !
          و الله بقى يا أخت أخر العُنقود، أى عربى هنا على الجريدة لو حد منكم تطاول على بلده أو جيش بلده مش هيستكتلكم و لا هيرضى، لو إنتو عاوزين الناس دى أحسن منى فأنا بقولكم لأ، محدش أحسن منى !
          و بلدى مش طرف فى إحتلال بلدكم أو أى بلد أخرى ! ولو مصر طرف فى إحتلال بلدكم قاطعونا و ريحوا دماغكم .

          1. أخ Vip لم يُكّمم أحد فمك بالدفاع عن بلدك و جيش بلدك و لم يمنعك أحد من تنزيل فيديوهات و البينة على من إدعى . الحقيقة أرى المُعايرة حين تقول عن أنفسكُم مُسيطرين على كُل شبر و نحن لا و لا أملك سوى التساؤل ، أتساءل هل كُل شبر يتضمن أم الرشراش و سيناء ؟؟؟ قُلت لك يا Vip أني أحترم دفاعك عن بلدك و جيشك و مازلت . و أما قولك بلدي مش طرف في إحتلال بلدكم أقول في ٦٧ بلدك سلمت غزة و الآن تخنق غزة و أما مقاطعتنا لكُن فلي رد عليها و لكن مُضطرة أن أخرج و سأعود لأرد عليها . سلام فيب و صح فطورك .

          2. الجيش مسيطر على كل شبر فى مصر بما فيهم المنطقتين إللى إتكلمتى عنهم .
            .
            بالأمس تقولوا على مصر الشقيقة الكُبرى و اليوم مصر هى السبب فى إحتلال غزة !
            ما هذا التناقض ! و الله عيب الكلام ده !

          3. مصر هي الارض والشعب اخوه لنا فهم افضل الشعوب العربيه و لا احد يستطيع يتكلم عن شعب مصر بكلمه واحده يا فيب .
            المقصود قيادات الجيش والنظام
            هم بالنسبه لك كُل شي لكن بالنسبه لنا نظام مصر وجيش مصر شبه عدو اما الشعب تاج على رؤوسنا .

      2. شوف يا VIP انا مش فاهمة ليش حضرتك اتحمقت كده وعصبت ا!! بس مش مشكلة . ارجو من ابو ناشي انو ما يرد.
        اما بالنسبة للجيش المصري فحبوه واشبعو فيه , حقكم ومحدش يلومكم طول ما هو بيعمل حركاته البهلوانية في حدود سينا بس لو طبخة الارهاب وداعش اللي طبخها مع اسرائيل استوت وفكر يهوب خارج حدود مصر حيصير اضحوكة للمره الثانية!!

        1. انا بقول الكلام هاد وزعلانة انو شخص بعده محترم زيك انجر لنصب وخزعبلات ساسة بلده. لكن بتضلك اخ عزيز.
          ومتاكده انك لو عشت برا مصر سنه وحده حتتغير نظرتك لامور كتير.
          سلام الان

        2. دلوقتى بقيت داعش الجيش المصرى هو إللى طابخها !!!
          لا حول ولا قوة إلا بالله، نفسى أشوفك مرة بتنتقدى أمريكا !
          أمريكا إللى قننت جواز الشواذ ! أمريكا إللى بتدعم و إللى بتدافع عن حقوق إسرائيل إللى بتقتل فى شعبك الفلسطينى !! نفسى فى مرة تطوليها بنقد واحد من ملايين الإنتقادات إللى عالمصرين و عالجيش المصرى !!!
          سُبحان الله، كله شايف نفسه صح و كُله شايف إنه هو إللى على حق ولو شاف الأمور مرة واحدة بعيون غيره لأكتشف إنه هو إللى على باطل !!!

          1. حرام عليك تقول هيك لاني انتقدت امريكا اكتر من مره وخبث سياستها وانا والله قرفت من العيشة هنا بعد ما سننو زواج المثليين وتصدق بالله اني ما عرفت عن هالموضوع الا من وحدة صحبتي لاني ما بفتح التلفزيون الامريكي ابدا…. لكن امريكا والغرب لو ما انذل الهم سادة مصر وسادة الوطن العربي كان زمانهم بيعبدونا عبادة

        3. آه طبعاً أتحمق، لما واحد يتحمق لحركة ، يبقى طبيعى أنا أتجنن لـ جيش !

          1. تقعدش تقللي جيش انتا بان كرهك العميق لحماس. حقك تكره وحقك تحب بس بعيد وبقلك جيشك حيصير اضحوكة لو فكر يدخل في حرب عالارض مع حماس وانشالله ما يفكر

          2. سُبحان الله يا ربى عالعقليات !
            يقحموا الجيش المصرى فى مواضيع بدون مناسبات، و يشككوا فيه و فى بطولاته و يقارنوه بحركة حماس و عندما نرفض المُقارنة يقولوا علينا بان حقدنا العميق على حركة حماس !
            طيب يا ستى أنا بكره حماس، حد ليه عندى حاجة !

          3. فيب سؤوال لو سمحت
            اذكرلي انجازات الجيش المصري ؟؟؟
            تفضل .

          4. لا طبعا محدش الو عندك .كل واحد الو عقل يفكر فيه .
            سلام وتحياتي الك و للجميع

          5. انا ما بتدخل بشؤونكم الداخليه وحتى السيسي مممممم اخر همي انتم نصبتوه اله وانتم حُرين لكن للمره الالف انا ما بتدخل بجيش مصر الا عندما اسمع تهديد ووعيد منكم كمصريين بغض النظر من هي الجه الي بتبعبع
            وعلى فكره الهُري هو اعلام بلدك وقضاء بلدك يا فيب واغل مُؤسسات مصر عباره عن هُري وبعبعه وعنتريات فارغه . للاسف هذهِ الحقيقه يا فيب .

  8. اخخخخ بس عالقهر ، بس ما علينا . يمكرون ويمكر الله والله خير الماكرين.

  9. على فكره يا فيب انا بنسخلك فيديوهات وادله من نفس القاده المصريين ومن اصدقاء مصر ولو عملت مثلك ونسخت من اعداء مصر لما خلصت لبعد العيد بسنه نسخ فيديوهات

  10. يا سيدى ولا أذكرلك إنجازات الجيش المصرى ولا تُذكرلى إنجازات حركة حماس !
    أنا مفيش عندى كلام بعد إللى قولتهولك النهاردة بشأن هذا الموضوع. بس لو مُصر أقولك إنجازات فهقولك على إنجاز واحد بس هختم بيه كلامى .
    آلا و هو :
    عندما يلحق بمصر أى تهديد خارجى بتستعين مصر بجيشها فى التصدى لهذا التهديد دون طلب الدعم من حركة حماس ! و فهمك كفاية !
    .
    تحياتى ،،،

  11. انا خارج من الموضوع الان يا اخ فيب .
    لكن لكُل حادث حديث كما قلت انت وفاتي لبعد العيد نلتقي بأذن الله بهذِه الصفحه
    بعد العيد معي 3 ايام فاضي وان شاء الله انا وانتم نتفرغ لهذِه الصفحه .
    ونشوف مين الي كلامو صح .
    تحياتي فيب أخ عزيز .

    1. شد إنتباهى جُملة :
      لكل حادث حديث !!! ياراجل حد غيرك إللى يقول الكلام ده ، يعنى أنا لو سألتك دلوقتى و قولتلك كانت إيه مناسبة الكلام عن الجيش المصرى فى هذا الموضوع إيه هيكون ردك ؟!
      إنت مفيش حاجة عندك إسمها لكُل حادث حديث، إنت عندك لكل حادث حديث عن ( الجيش المصرى و حركة حماس و إعلام العار ). و Full stop

      1. انت قُلت الشهر الفضيل لهُ اعتار عندكك وما تتكلم سياسه !!!! وفاتي تقول بعد العيد وانا قُلت لكُل حادث حديث وانا عارف شو بقول .
        ليش حضرتك زعلان .
        اما عن اعلامكم انت ادرى مني واما عن جيش بلدك سأُعرفك من هو و ليش انت زعلان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  12. خُلاصه يا اخ فيب بالنسبه لي حماس شرف وجيش مصر عار .
    وانا صادق بكلامي الا اذا انت شايف اشياء انا مش شايفها .

  13. وبعد العيد سأنسخ لك كلام مصريين وانت تحدد
    يا اما هم
    كذابين وعُملاء
    يا اما هم
    صادقين وجيش بلدك مليئ بالخيانات .
    اترك الامر لك

  14. لو نُريد نتكلم ككلمة حق بالشهر الفضيل كما تقولون وتحترمون هذا الشهر المفروض
    1-تعتذرون عن كلام اعلامكم بحق الفلسطينيين
    2-تعتذرون عن حصار جيش بلدكم لغزه
    والحبل عالجرار .

  15. اما ان كان الشهر الفضيل يسمح للمسلم لجاره المسلم بالتجويع والحصار ساعتها افهم ما هو الشهر الفضيل بالنسبه لكم .

  16. مساء الخير للجميع . حتى أكون عادلة يا Vip قرأت جميع التعليقات في هذه الصفحة كما طلبت مني و بالنسبة لسؤالك هل تُطبّق حماس الشريعة الإسلامية ، الجواب لا إن كُنت تقصد طريقة طالبان و لا إن كُنت تمحوّر التطبيق في الحدود من قطع أيدي و قطع رؤوس و أقول أن آيات الحد في قرآننا محدودة و آيات تنظيم المُجتمع المدني كثيرة فالأصح أن الإسلام جاء ليس للمُنحرفين و لكن للحفاظ على من يمشون الطريق المُستقيم من الإنحراف و طبعاً أتكلّم في المُجمل ، كما أن هُناك التدرُج في تطبيق الشريعة و لا يتم مرة واحدة بل على مراحل فحتى منع الخمر تدرّج فيه الإسلام فلا تقربوا الصلاة و أَنتُم سُكارى ثم جاء التحريم الكامل و لا ننسى الوضع السياسي و الإنساني الذي يجب التعامُل معه في قطاع غزة و الذي يأخذ و يستنفد الكثير من الطاقات و الأرواح و أُذكرك بتعطيل عُمر رضي الله عنه لحد السرقة في عام الرمادة أي حتى الحدود تُخرق و تُعطَّل في الظروف الإستثنائية .
    ======================
    أما المُقارنة بين جيش مصر و الحركة فلا مجال له من ناحية العدة و العتاد و الإمكانات و لكن مُمكن في مجالات أُخرى فيكفي أن لواء جولاني عجز عن دخول غزة في حين إستولى على أم الرشراش في ٤٩ و رفح في ٥٦ ( ام الرشراش سابقاً و إيلات حالياً و رفح كانتا تحت سيطرة مصر ) و الجولان و الضفة في ٦٧ و ٧٣ و هذا يقول الكثير .
    ===============•====
    أما كلامك عن قوة و إنتصارات الجيش المصري فعفواً لم نراها و إن كُنت تعتبر حرب أكتوبر إنتصار فالحقيقة لم تكُن و وصل جيش المُحتل أعتاب القاهرة ناهيك عن الأسرى المصريين و لا سيطرة لكم على سيناء منزوعة السلاح و أم الرشراش هي إيلات و أول مرة أعرف أن إيلات مصرية !!!!!
    ====================
    نأتي للنقطة الأهم و هي أن أرضنا نحن سقطت في أيدي المُحتل بسبب الجيوش العربية ، أم ننسى أن غزة كانت تابعة لمصر و الضفة تابعة للأردن في ٦٧ إبّان إحتلالهما !!!!
    ==================
    أما عن قولك إن كُنَّا لا نُعجبكم قاطعونا فأقول هذا هو لوي الذراع فأنتم تعرفون أن المعبر هو منفذنا الوحيد للعالم ، تُغلقونه متى تشاؤون و تفتحونه متى تشاؤون . يمكن في يوم حين يُصبح لدينا مطار ستصبح العلاقة ندّية و إلى ذلك الحين سنظل نموت على معابركُم .
    =================
    تقول يا Vip دائماً مصر لها دور في حروب فلسطين و للأسف مُؤخراً الدور هو إعطاء الضوء للعدو لدّك حصونها و أقول للأسف لأنها الشقيقة الكبرى و ما نتوقعه منها بحجم كبرها .
    ===================
    أعود لأقول لم و لن نكره مصر بلداً و شعباً و لكن حكومتها مُتآمرة علينا و إعلامها مُحرِض علينا و قضائها حكم على شهدائنا و أسرانا بالإعدام . كالعادة نتمنى السلامة لمصر و شعبها . تحياتي .

        1. لا حول الله يارب.
          اتفضل اسال يا سيدي. معاك المايك. بس لو اتاخرت في الرد اعذرني لاني في الشغل, وهذا السبب الرئيسي لعدم الكفاية والوفاية… ناهيك عن اني لا اجيد الاطالة في الكلام.

          1. إسمها يا حول الله يا رب، و مُمكت تقوليها بطريقة تانية كـ لا حول ولا قوة إلا بالله العلى العظيم . إنما ( لا حول الله يا رب ) كلمة خاطئة !

    1. مش هقولك أن كل إللى قولتيه مُكرر و إتردد كتير منكِ و من الأخوة الحمساوية قبل كده، و ردى عليكى برضو مش هيكون جديد و هيكون مُكرر بس هيكون مُباشر و صريح بس عاوزك تبقى عارفه إنى هقوله بُناءاً على إللى جواكم و على إللى بتكنوه تجاه هذا الجيش علشان بس متقولوش علينا إننا بنبيع !!!
      لما مصر هى سبب إحتلال غزة و جيش مصر بالنسبالكم عدو و إسمه جيش الهزائم و هو إللى بيحاصركم تنفيذاً لأوامر إسرائيل و حكومتها تُعتبر عدوة لكم، ليه لسه فى علاقة و ما بين قادة الحركة إللى بتساندوها و ما بين الحكومة المصرية و الجيش المصرى ؟ ميقطعوها و إنتو كمان قطعوهم و ريحوا دماغكم !!!
      هو ده ردى و هى دى حلولى على إللى قولتوه، الله آمال إنتو عاوزين إيه ؟
      الجيش ده خاين و عميل أنا شايف أن بدل ما تفضلوا تعيدوا و تزيدوا فى النغمة دى و تحرقوا فى دمكوا و تتكلموا عنه فى كل موضوع بمناسبة أو بغير طب ما تريحوا دماغكم و تشيل ده من ده يرتاح ده عن ده !
      على سبيل المثال :
      أنا لو عرفت أن المعلق الفولانى ده بيساند اليهود على حسابى هقاطعه ! مش هقدر ألتمسله العزر و إنتو من وجهة نظركم الجيش المصرى عدو خلاص ريحوا دماغكم و إستغنوا عنه و عن خدماته هو و الحكومة المصرية و تجاهلوهم خالص .
      على فكرة كلامى مش لوى دراع، كلامى علاج و حل للى جواكم تجاه هذا الجيش!

      1. VIP ياريت حكومة مصر وجيشها هم اللي يقاطعونا ويشيلونا من دماغهم 🙂
        اما عن محادثات حماس مع حكومة مصر فمضطر اخاك لا بطل.
        تحياتي ويومك سعيد

  17. أخت أخر العُنقود،
    مبشوفش إسمك الجميل منوّر فى المواضيع دى، على الرغم أنكى مُتابعة جيدة لنورت !
    هنا بيقولك لنا مصالح مُشتركة ! مممممممممممم !!!
    .

    جنرال إسرائيلي: لنا مصالح مشتركة مع حماس


    .
    و هنا بيقولك إتفاق و شيق ضد داعش ، أصلها بتُمثل خطر على الطرفين ! قال يعنى داعش خطر و إسرائيل مبقيتش !!
    .

    إسرائيل وحماس.. “اتفاق وشيك” ضد داعش


    .
    و هنا بيقولك أعدموا 23 فلسطينياً ده غير التعذيب و الإختطاف و اللذى منه ! و المصدر العفو الدولية إللى ياما إستشهدوا فيها عن جرائم الجيش المصرى !!! قولتيلى بيطبقوا شرع الله !!! آه تصدقى معاكى حق !
    .

    العفو الدولية: حماس أعدمت فلسطينيين خلال حرب غزة


    .
    أنا أعرف أن الإسلام رباط و أخوة و ليس تشتيت و ضرب و توعد و تحدى ! هنا الحركتين بيتوعدوا بعض ! تفتكرى الخلاف ده مش أساسه مصالح !
    .

    حماس تهدد باستهداف أجهزة أمن الضفة

  18. سلام للجميع . روابط العروبة و الإسلام و اللغة و التاريخ و الجغرافيا و النسب تفرّض نفسها علينا و عَلَيْكُم و سنبقى نحن نتمسك بالأُخوّة كشعرة مُعاوية لأننا نُحب مصر وشعب مصر و بيننا و بينهُم علاقات مُتشعبة و حب أخوي و إن لم تقتنع بكل هذه الأسباب على الأقل سيبقى المعبر يربطُنا بكم و يمنع تلك المُقاطعة . لكن ألا تعتقد معي أن ما حدث من حكومة مصر من إغلاق معابر و مُحاكمات غيابية باطلة للأسرى و الشُّهَدَاء و إعتبار الحركة في فترة من الفترات حركة إرهابية و مُحاولة شيطنتها و التلميح أنها سبب ما يَحْدُث في سيناء بالإضافة لعدم إسكات الأبواق الإعلامية مع قدرتها على ذلك و تدريب قوات دحلان و إعطاء الضوء الأخضر لقتل الشقيق ، كُل هذا يُعّد عار على حكومة مصر في حق جارتها الجريحة . قُلتُ لك سابقاً أُعّدُك فارساً يا Vip حين تُدافع عن بلدك و جيشُها و أهلها و بالرغم من الإختلاف في وجهات النظر إحترم هذا جداً و لكن كُن مُنصفاً و إحقق الحق و إعترف أن الحكومة الحالية لم تنصف جيرانها . أكاد أجزم أنك في أعماقك تعرف هذا و الإعتراف بهذا لا يعني خيانة البلد و الجيش لأن لكل جواد كبوة و قد تكون غزة أكبر كبوة لمصر .

    1. إللى إنتى مش عارفاه ، أن المُشكلة مش فى إللى بتحكى فيه ده، المُشكلة أن فى رد الفعل الزائد عن الحد و إللى بيجيب نتايج عكسية معانا كمصريين !
      يعنى مثلاً مُمكن ينزل موضوع على نورت بعنوان حكومة مصر تغلق معبر رفح أثناء العُدوان، آه أكيد أنا و كل المصريين بنبقى مش راضيين بكده و فعلاً بنُبدى رأينا بالرفض عن طريق تعليق، لكن رد فعلكم الزائد عن الحد بيّخرج أى مصرى عن شعوره !!!
      هو إيه المطلوب يعنى، نخُش معاكم فى النغمة و نردد إللى بتقولوه علشان نبقى أشراف و رجّالة على حق مثلاً ؟! إيه إللى المفروض أقوله لما آلاقى التعليقات لا تخرج بره نطاق أصله جيش صهيونى أصلها حكومة عميله أصله شعب جبان !!! عاوزه رد فعلى يكون إيه ؟! أكيد هيكون عكسى و مش هتعاطف مع تعليقاتكم ولا هكتب إللى بتكتبوه ولا هقبل باللى بتقولوه ولا هفقد ثقتى فى جيش بلدى مهما كان لأنه حامينى كمصرى هغضب عليه ليه ؟! حماس بتحميكم إنتو فبالتالى إنتو راضيين عنها، خلاص عدم رضاكم عن الجيش المصرى ليه يأثر على علاقتى بيه ؟!
      .
      دايماً بتنتقدوا رد فعل الإعلاميين لما بيرموا باللوم على حركمة حماس بعد أى حادث إرهابى بيحصل فى مصر، طب و ليه بتلوموهم لما مضمون تعليقاتكم بيأكد كده !!! لما مُعلقين فلسطنيين مواليين لحركة حماس رأيهم و كل كلامهم :
      الجيش المصرى عدو ، الجيش المصرى صهيونى ، الجيش المصرى بيحاصر شعبنا ، الجيش المصرى بيحمى أمن إسرائيل طب إيه هيكون رأى قاده حماس إللى إنتو بتوالوهم ؟! لما إنتو يا مُجرد موالين ده رأيكم طب إيه هيكون رأى قادة حماس ، و ليه نستبعد أن الضرب عن طريقهم لما الجيش المصرى عدو بالنسبالكم !!!
      .
      تركتلك تعليق منذ نصف ساعة محمل بروابط و نورت صادرته! أعتقد إما تحت التدقيق أما صادرته نهائياً ، على العموم الأيام قادمه و أكيد هكرره .
      .

  19. مليون مرة قولنا، السياسة مش زى الرياضة أو الفن تقدر تقول رأيك فيها بطريقة مُباشرة لإنها خادعة و غير واضحة للجميع ! محتاج تدرس سياسة و إقتصاد و تخترق السوق لسنوات علشان تتوقع حدث أو علشان تحلل حدث . و هذا ما قولته مراراً و تكراراً لكن برضو إللى فى الدماغ فى الدماغ !
    بيجيلى مليون تحفظ عندما أقرأ موضوع يخص شأن غيرى و براجع نفسى مرة و إتنين وتلاتة قبل ما أضع تعليقى ليه ؟
    لأنى عارف أن تعليقى هيوصل للقارئ السورى أو الجزائرى أو المغربى أو الأردنى أو أو أو ، و مش هيوصل للمسئول إللى بنتقده نفسه،فبحاول أكون ليّن علشان خاطر ما أجرحش صديق لى على نورت مُمكن تكون قناعته متماشية مع قناعة الشخص محل الموضوع !
    لكن ده مبيتعملش معانا ، الناس بتدخل تقول كل إللى فى بطنها و ياريت صوتها بيوصل ! إنت بتعمل كده ليه ؟ مهو إنت بكده بتخسرنى كمُعلق صديق ليك و مُمكن تكتشف بعد وقت بعيد إن نظرتك كانت غلط !!!
    طب متيجوا نسيب نورت و الشاشة و الكى بورد و نقعد على كراسى السياسة و نشوف هندير الوضع إزاى ؟! بجد حاجة غريبة !
    أنا مبستفزش حد يا أخت أخر العنقود و أنا كفيل إنى أدخل فى أى موضوع سياسى يخص حركة أو حزب و أقول إللى على كيفى من غير ما أعير تعليقات غيرى إهتمام ! ده مش صعب !

    1. لا تنه عن خلق وتأتي مثله
      عار عليك إذا فعلت عظيم
      ===================
      سأبدأ ردي لك بهذا البيت من الشعر ، كيف لي و أنا أحمل السيف أُدافع به عن وطني أن ألومك أنت أو غيرك من المصريين بدفاعهم عن الوطن و أهله ، بالعكس إن لم تفعل هذا لن يكون إحترامي لك كبيراً كما هو الآن و من نفس المُنطلق أقول أننا حين نرى موت و عذاب شعبنا على المعبر و نقرأ أن حكومة مصر أغلقته يتحرك بداخلنا الألم و الشعور بالظُلم و لا نملك سوى التساؤل لماذا نحن ؟!؟! لماذا يُشارك الجار و الشقيق في قتلنا و زيادة عذاباتنا ؟!؟! نحن حين ندخُل لنعلّق على هذه المواضيع نلوم الحكومة لأننا نعرف أن الشعب يرفض هذه التصرفات من قِبَّل حكومته و قد رأينا و سمعنا شعب مصر أيام حرب غزة يبكينا على الشاشات و يبكي ألم عجزه عن مُساعدتنا ، حين ندخُل لنُعلّق لا نخلط أوراقنا و لا نلوم الشعب و دائماً ما نُنهي مُداخلاتنا أو نبدأها بحبنا لمصر بلداً و شعباً و أمانينا لها بالسلامة . أما إعلامكُم فالحقيقة لا يستحق منا و لا مِنكُم أي إحترام و قد طفح كيلُنا من التحريض و الإتهامات و رفع القُبعات للعدو و الطلب منه أن يدّك حصوننا و يَقْتُل أطفالنا و المُعايرة بكيس طحين أو حفنة رز . قد لا نرى أنا و أنت جيش مصر بنفس العين فأنا أراه يأتمر بأمر حكومته و حكومته كارهه لي و لشعبي و أراه مُحكّماً الخناق على شعبي على معبر رفح و فاتحاً ذراعيه للسواح الصهاينة على المعبر الآخر و لكن بالرغم من من كُل هذا أحترم دفاعك عنه و حبك له و أنا بالرغم من إختلافي مع أشياء كثيرة في بلدي لن أسمح لأحد بالتطاول عليها و لكن في نفس الوقت سأعترف بكبواتها و تقصيرها و أخطائها و هذا مأخذي عليك ، أنك تعتبر الموضوع إما مع أو ضد و لكن دائماً هُناك منطقة في الوسط قد نلتقي عليها نحن و أنتم ……
      =============••
      بالنسبة للقادة هذه كلمات إسماعيل هنية في إحدى خُطَب رمضان عن مصر لترى أننا جميعاً نرى مصر شقيقة كبرى و حكم يحمل صافرة مشاكلنا 🙂

      أكد “إسماعيل هنية” على أن حركة حماس ليست على عداء مع مصر أو أي دولة عربية أخرى ، رغم ما تعرضت له حماس من اتهامات وأوضح “هنية” أن هناك حراك ايجابي في العلاقة مع الأشقاء في مصر ، وقد جرت لقاءات عديدة في الفترة الأخيرة على مستويات قيادية ومع مسئولين في مؤسسات الأمن المصري ، للنظر في طبيعة العلاقة مع غزة .
      وأكد بأن الرأي استقر في مصر على أن لا علاقة لغزة ولا لحركة حماس أو كتائب القسام عسكرياً أو أمنياً لما يحدث في سيناء ، وأكد على أن حماس لا تتدخل بالشأن الداخلي لمصر أو أي دولة عربية أخرى .
      و أخيراً أُذكرك بأن الشعب الفلسطيني بجميع أطيافه أدان الهجمات على مصر و لم يرُد أي مسؤول على إعلام العار لأننا جميعاً نُثمّن علاقتنا مع مصر العروبة ، مصر الشقيقة الكُبرى ، بلد الناس الطيبين ، تحياتي .

  20. لو دخلتى إنتقدتى الملك سلمان السعودى مش هيسيبك !
    لو دخلتى إنتقدتى الملك المغربى ، المغربى مش هيسيبك !
    لو دخلتى إنتقدتى الرئيس عبد العزيز بوتفليقة ، الجزائرى مش هيسيبك !
    لو دخلتى إنتقدتى الملك الأردنى، الأردنى مش هيسيبك! ده حتى الأردن متطبعة مع إسرائيل ولها علاقات مشتركة مع إسرائيل ليه مبيتقالش على جيشها خاين !
    كُل بلد و كُل رئيس عليه إللى يتمسكله من المواقف، طب إشمعنى هما يدافعوا و ده شئ عادى، لكن إحنا يتقال علينا عبيد و مواليين للحكومة ! مش لاقى أى سبب يقنعنى باللى حصل فى الموضوع ده !

    1. و دخلتى إنتقدتى الملك سلمان السعودى مش هيسيبك !
      look up, i did that 🙂

  21. خلص VIP اسفين ياريس, انا بوعدك وعد وحدة ست اني مش حتكلم على حكومة مصر تاني. هي بقية يعني على حكومة مصر, كلهم انيل من بعض وكلهم سبب مصايبنا وكلهم حيخدو على دماغهم انشالله ازا مش منا من اولادنا….. ومصر تبقى احلى بلد واطيب شعب.

  22. هذا جيش مصر بثورت يناير !
    الذي حمى الشعب !
    مع انو بثورت يناير كان الشعب المصري يهتف يسقط يسقط حكم العسكر والان يضعون البياده على رؤوسه ؟؟؟
    اين انتم يا من تقولون انا متقلبون .
    https://youtu.be/BB1iI8QXutk

  23. لنرى من سلم غزه لاسرائيل والنصف الثاني بالفيديو سنتعرف على خونة فتح
    ولا ننسى ان ننصب كمين لاخواننا بنورت 🙂

  24. تعرف على احداث حرب اكتوبر كامله من قادة الجيوش المصريه ايام الحرب , وسنعرف حرب اكتوبر نصر ام هزيمه !!!
    انا بدون كلام ونترك الكلام لقادة الجيش .
    مش غلط الواحد يتنور .
    https://youtu.be/3GtPpu_XbIA

  25. صباح الخير Vip . آسفة لم أرى تعليقك الذي يحتوي على اللينكات إلا متأخرة . قبل أن أُجيب على كُل موضوع على حدة سأقول أن إسمي ينوّر إثنان منها 🙂 و الحقيقة و يشهد الجميع أنني دائماً أُعلِّق على مواضيع بلدي لأن أهل مكة أدرى بشعابها و لكن أحياناً لا أرى الموضوع أو أراه و أعتقد أنه أتفه من أن أُعلِّق عليه و لكن لأنك تكلفت عناء النسخ و لأَنِّي كُنت و ما زلت و سأظل أراك خصمٌ عادل و محاوّر ذكي و إنسان يستطيع السيطرة على إنفعالاته و ندّ صعب النيل منه و في نهاية كُل جولة بيننا أخرُج بمزيد من الإحترام لك حتى لو لم نتفق على نفس النقطة في نهاية المطاف ، لكل هذه الأسباب لم أستطع التغاضي عن تعليقك مع أني أراهُ يُفنّدُ نفسه بنفسه .
    ==================
    الموضوع الأول الذي يقول فيه الجنرال أن لإسرائيل مصالح مُشتركة مع حماس ، أقول يكفي أن القائل سامي ترجمان لتكذيب الخبر فهو قائد المنطقة الجنوبية و قائد الحرب على غزة فهل تُصدِّق القاتل حين يقول القتيل صديقي و تجمعُني به مصالح مُشتركة ، السؤال يُصبح لم قتلتهُ إذاً ؟!؟!؟! كما أن الجنرال يقول بالخبر: “لا يوجد بديل لحماس كجهة سيادية في القطاع. البديل هو قوات الدفاع الإسرائيلية وانتشار الفوضى. وعندها سيكون الوضع الأمني أكثر تعقيدا بكثير”. أي أنه يتحدث عن أمن جنوده و كُلُّنا يعرف أن إسرائيل لا تُرِيد غزة لأن غزة تُعتبر حمل ثقيل و صعب التعامُل معه . ثم في نهاية الخبر لفت نظري جملة” و لم يكن لدى مسؤولي حماس في غزة أي تعليق على الفور” فكيف تُحاسبهم على شيء لم يقولوه و لم يُعلّقوا عليه !!!؟؟؟
    =====================
    الموضوع الثاني عن إتفاق مع إسرائيل للوقوف في وجه داعش فيه تناقُض كبير فداعش هددت بإلإطاحة بحُكم حماس في غزة لأنها غير جادة في تطبيق الشريعة و موقع واللاه العبري قال إن حماس تنقل جرحى داعش للعلاج في مُستشفيات القطاع و توعدها برد قاصم و هُنَا في هذا الموضوع إتفاق . في الحقيقة الموضوع يستحق الضحك أكثر من الإجابة كما أن الموضوع يتحدث عن وساطة مصرية فإذا سلمنا بالعنوان و قسنا عليه فمعنى هذا أن لحكومة مصر تعاون مع داعش ؟!؟!؟!
    ==================
    الموضوع الثالث و هو إعدام الْعُمَلاء أقول هؤلاء كانوا سُجناء و لكن أثناء الحرب أُستهدفت السجون بغارات جوية و عندما خرج هؤلاء السُجناء للشوارع كان الأهالي بإنتظارهم ليشفوا حرقة قلبهم لأولادهم الذين قُتلوا بسبب خيانة هؤلاء و لا تنسى أن المُجتمع الفلسطيني مُجتمع قبلي و الثأر فيه ما زال ساري . إذاً الإحتلال يتحمل ذنب هؤلاء إن كان لَّهُم ذنب لأنه من جندهُم بهدف بث الفرقة بين أبناء الشعب الواحد و بث الخراب و التجسُّس فبالتالي التقرير مُسيّس و في كُل مُجتمع الخائن بمثابة العدو فهذه نقطة لنا لا علينا . ===============
    الموضوع الأخير عن عداوة فتح و حماس فالمُخطئ فيه فتح لأنها تعتقل أفراد حركة حماس و بعضهم تُسلمهُم لإسرائيل و البعض الآخر تعتقله إدارياً و البعض تُمارس معه سياسة الباب الدوار . في بلدك يا Vip أحزاب كثيرة مُتناحرة و هذا حال السياسة و السياسيين فنحن و أحزابنا لا نختلف عن المُتعارف عليه .
    ===========•======
    رددتُ على جميع نقاطك و لينكاتك و لم و لن أدعي في يوم الكمال لشعبي و لكننا نُحاول أن نكون على مستوى ما كلفنا الله به من شرف حراسة المسجد الأقصى و الدفاع عن شرف العروبة و نتمنى من الأخوة العرب و الجيران المساعدة و إن لم يستطيعوا أو لم يريدوا فعليهم بالحّياد و هذا أضعف الإيمان . تحياتي و جمعة مُباركة .

  26. يتهمونني بالتحيُز حين أقول أن الفلسطيني فارس في زمن عزّ فيه الفُرسان ، يتهمونني بالإنحياز حين أقول أن الفلسطيني للشهامة و الرجولة عنوان ، يتهمونني بالتعصُب له حين أقول أن الفلسطيني منبع للنخوة . في رمضان و في غزة كُل عام هُناك برنامج كاميرا خفية إسمه طوّل بالك و في هذا العام إختار فريق العمل حلقة ليكون عنوانها الإعمار في إشارة إلى إعمار غزة و جعلوا المُمثل يأخذ فتاة صغيرة على أنها إبنته و يفترش الطريق أمام المحلات التجارية على أنه مُشَرَّد بعد حرب غزة و لا يجد مكان يُؤويه . في الحقيقة ردود الفعل كانت في المُجمل جميلة جداً فالأغلبية حاولت المُساعدة و لكن للأسف إمكاناتهُم بسيطة و لكن أجمل ردة فعل كانت لهذا الفارس الفلسطيني في هذا الفيديو الذي لم يحصد ضحكات الفلسطينيين بل حصد دموعهم و فخرهُم . قد يتساءل البعض عن سبب وضعي لهذا الفيديو هُنَا في هذه الصفحة ، إجابتي أني لستُ مُتأكدة من السبب و لكن قد يكون أني أردت أن يرى الجميع تكافُل شعبي و محبته و مُآزرتُه لبعضه البعض بالرغم من تكالُب الجميع عليه أو قد يكون السبب أن غزة ذُكرّت كثيراً في هذه الصفحة فأردتُ أن أذودّ عنها بطريقتي الخاصة ……..

    http://youtu.be/laQXIALXJYU

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *