شن الإعلامي السعودي داود الشريان من خلال برنامجه الثامنة مساء الذى يذاع على قناة  “أم بي سي” هجوما قاسيا على بعض الاعلاميين المصريين الذين وصفهم بالغوغائيين في حلقة كان عنوانها “قضية الجيزاوي بين الحقيقة والتدليس”.

وذكر الشريان أسماء عدة من أبرز الأعلاميين المصريين  مثل: محمود سعد وعمرو أديب منى الشاذلي وغيرهم ممن حملوا على السعودية، حسب قوله، سواء من خلال تعليقهم على الأزمة الحالية أو أزمات سابقة، معتبرين أن ما حدث للمحامي الجيزاوي يعتبر من باب “استغلال العمرة كمصيدة، ولا يجب استغلال الأراضي المقدسة كمصيدة من قبل السعودية..

كما طالب الشريان المؤسسات الإعلامية السعودية أن تضع قائمة سوداء بأسماء الإعلاميين الذين يريدون ضرب العلاقات المصرية السعودية، مضيفا أن المؤسسات السعودية أخطأت فى توظيف مثل هولاء الإعلاميين على حسب وصفه.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫205 تعليقات

  1. رعاة البقر والأغنام هم من نشروا الإسلام في مصر وبلاد الشام وغيرها

    وهم من علموكم الإسلام

    وإذا كنتم تحتفلوا بحضارة الفراعنة وبناء الأهرام

    نحن نفتخر بالبيت الحرام والكعبة المشرفة

    أول بيت وضع للناس قبل الأهرام

    تحياتي لكل شريف

    1. أخ محسن انت و الله أحسن المعلّقين ….
      أهل الجزيرة العربية حمّلهم الله أشرف رسالة على الأرض , بس السعوديين و الخليجيين يمسكوا أعصابهم و ما يزعلوا بسرعة

  2. بصراحه الإعلاميين في فضائيات الردح المصريه ما يصدقوا يلاقوا جنازة عشان يشبعوا فيها لطم ،، كل واحد منهم عايز يعمل بطوله ولو على حساب شعوب و دول في جهل واضح بالمواطنه الحقيقيه ،لم يتعظوا من صب الزيت عى النار ايام الأزمه مع الجزائر و بعد سقوط مبارك ألقوا اللوم على علاء و جمال مبارك وهاهم اليوم جعلوا من مهرب مخدرات ” نبي ” لا يجب المساس به .. ومن العيب المعايره بأن هؤلاء أسياد بالمال وهؤلاء أسياد بالعلم لأن الحقيقه أن الموظف من أي بلد عربي يقبل براتب بسيط في حين أن المواطن راتبه أعلى وهذا كل مافي الموضوع ..

  3. الإعلام كان ولا زال أحد الوسائل القويّة للتأثير على الناس, هي من ساهمت في دعم محاربة الإرهاب وهي التي ساهمت في دعم فكرة غزو العراق, وهي التي أطالت عمر حكم القذافي سنين عديدة رغم ركاكة إعلامنا ” الجماهيري ” مقارنة بدول الجيران!!.

    ومتى ما كان الإعلام إحدى الوسائل الهامة لإيصال صوت الناس ولتقويم عمل الأجهزة الحكومية, وجب أن يكون له قوانين لا تحدّ من قول الحقيقة , ولا أن تكتب وتكون له وزارة للإعلام, بل وجب أن يكون هنالك ميثاق شرف إعلامي يتّفق عليه أبناء هذه المهنة الشريفة.

    كلنا قد لاحظ أن الإعلام في ليبيا خصص لتصفية الحسابات – قبل الثورة وبعدها – حيث بات لكل مسؤول إعلامي مهمّته الدفاع عنه والرد بالانتقاد على من يتفوّه بنصف كلمه عن ذاك المسؤول, بل والخروج عن الأسلوب الإعلامي الرزين واللجوء إلى مصطلحات الشارع ومصطلحات التخوين.

    لهذا السبب نتفق جميعا على وجوب احترام أعراف وقوانين مهنة الإعلام, كي ننشئ إعلاما ناجحا وظيفته تبيان عثرات الحكومة للناس والسعي لتصحيح الأوضاع , لا أن يكون منبر الإعلام لتصفية الحسابات بين المسؤولين!!!.
    الإعلامي من الواجب عليه تحرّي الصدق والمصدر الموثوق والحفاظ على مصادر الخبر أولا وأخيرا!!!.

    الإعلامي يتوجب عليه دعم المواهب في كافة المجالات وأن لا يتوقف الأمر على مناجاة الدولة كي ترضى وتدعم هذه المواهب فحسب, الإعلامي يجب أن يخلص لوطنه!!!
    وأيضا على الحكومات العربية إصدار قوانين لحماية الإعلاميين وحصانتهم ودعم وكفالة حرية الرأي والتعبير.

    هكذا حتما سنبني إعلاما هادفا, هكذا نحفّز المواطن على القراءة.

    1. أنا أتساءل كيف يبرر هؤلاء الإعلاميون لأبنائهم دفاعهم عن ” مهرب مخدرات ” ؟؟؟؟ في حين ان دورهم التوعيه والعمل بحياديه !!

  4. سعودي وافتخر لايمثل كل السعوديين , والسعوديين ليسوا اسيادا لأحد , ومصر دولة محترمه وبينا وبينها مايلزم , جاءوا للسعودية للعمل منذ القدم مقابل اجر وليست صدقة , وعلمونا نعم , ودرسونا نعم وكان ذلك مقابل اجر فلا فضل لاحد على احد , اما بخصوص الاخت شيرين فكسوة الكعبة كان يرسلها المماليك الذين حكموا مصر الى الكعبه , ثم انتهى الاحتلال المملوكي وجاء بعده الاحتلال العثماني (التركي ) لمصر فكانوا يرسلون الكسوة الى الكعبة كل عام قبل ان تقوم الدولة السعودية وعندما قامت الدولة السعودية الاولى ودخلت الحجاز في حوزة الدولة السعودية بدل الاشراف الذين حكموا باسم الدولة العثمانية منع الامام سعود الكبير دخول المحافل العثمانية بالطبول والطقوس التي كانت تمارس عند زيارة الحرم .وأصبحت كسوة الكعبة من اصحاب الدولة لا من مصر لانه وقتها اصبحت مصر مستقلة عن الدولة العثمانية فإذن
    الكسوة التي كانت ترسل من الاتراك سواء كانوا مماليك او عثمانيين كانت ترسل من الاتراك الى الحجاز باعتبارهم راعيين للحرمين الشريفين وليست من المصريين انفسهم .
    ثانيا : كل هذا كان قبل قيام الدولة السعودية الاولى اما بعدما قامت فلم يعد هناك ارسال للكسوة . يعني الحجاز استقلت كما استقلت مصر عن حكم العثمانيين . فأرجوا الا ترددون أحاديث العامه والجهلة دون الرجوع الى التاريخ .

    1. يمنون على الكعبه الشريفه كساءها لاحول ولا قوة إلا بالله
      اشكرك على المعلومات القيمه

  5. حاجة تقرف , البنى آدم اللى بيقول أسيادهم ده
    ياااااااااه ده أنت قـديم قــوى من أيام الأبيض والأســـود , أصحى
    وبعدين آيه سعودى وأفتخر ! مفروض السعودية لا تفتخر أبداً أن فيها واحد بعبطك ده
    قال آسياد قال …. من غير زعل روح ذاكر تاريخ وتعالى

      1. مساء العسل يانايس
        الرجل الخرفان ده عايز يزعل الناس من بعض
        بس على مين يروح يشرب من البحر
        أهل مصر وأهل السعودية وااااااااااحد

        1. لا يارامز ماعليكم منه طنش تعش تنتعش
          أحنا كلنا عبيد لرب العالمين مو لأحد من البشر
          أكيــــــــد كلنا واحد وأنا والله حاسه فيكم وحاسه أنكم مجروحين ببلدكم بس ماباليـد حيله يارامز
          وأن شاء الله ترجع مصـــر مثل زمان وأحسن من زمان بعد
          بس أنا حاسه انو أنت ماعدتش رامز الأولاني اللي بيهرج وبيمزح ودمو خفيف والله الدنيــا مافيها شي يستاهل زعلنا أو حزننا أبيك تكون مبسوط دائما

        2. جميل جدااا….رامز يدعو إلى الوحدة….رااائع….((تغيير ملموس))….أومال ليش من كم اسبوع كنت نازل شتيمة فينا و كله عشان خاطر ((هارمن سليمان و ارب ايدول)) ده انت يا راجل زي ما تكون اتعميت و فاقد الوعي ما ظل شي ما قلته هههههه كنت خايف اللقب يضيع منكم و نورت شاهدة على تعليقاتك الغوغائية هههههههه أو يمكن الآن عينك على عقد عمل و كفيل (( تستاهل انت راجل ابن حلال))…المهم الإنسان يدرك أخطاءه…و يعرف بعد طول شتم و سب بأن الوحدة شيء جميل…تحياتي و سلاماتي إلك…

          1. مريـــــم هالكلام مو وقته
            حاسبيه ع أي شي تبينه بعدين
            الموضوع مو مناسب أبدا
            مع أحترامي لك يعني

          2. آيه الهنا اللى أنا فيه ده , مريم عندنا يامرحبا يامرحبا
            السماح ياسيدى …..
            خلاص بقى ولا هارمن ولا غيرة , ندمت على مافعلت أهوه بحاول اكون كويس ادعيلى
            ربنا يبارك فيكى يامريم ومايحرمنا منك

        3. ههههه أوكي يا رامز…ايواااا كده اتعدل…لا يصح الا الصحيح…ده انت كان ناقص تقصفنا بالصواريخ عشان خاطر ((هارمن سليمان )) ههه المهم ربنا يهديك…و تحياتي لك…و دمت لنا معلقا خفيف الظل بلا تجريح…و مساءك سعيد ههههه

  6. والله يانايس أنا عندى أصدقاء كتير من السعودية وعلاقتنا زى الأخوات وأكتر
    المفروض اللى عنده كلمة حلوة أهلا بيه وغير كدة مافيش داعى عيب أحنا أهل
    عشان لازم الميـّـــة هاترجع لمجاريها واللى قال حاجة وحشة ها تقعد له

    1. صح كلامك يارامز والله فاهمه عليك
      يكفي أنو مصــــــر أم الدنيــــــا
      والا مايكفي ؟؟
      يامحاسن الصدف وأنا كمان عندي أصحاب من مصر 🙂

  7. الله يهديكم ألا يوجد بينكم عاقل, مازلتم غافلين
    لا تتركوا العالم يشمت بكم , ويأخذ عنكم صورة سيئة أكثر مما أخذ
    كفانا إنشقاقات
    اتقوا الله وادعوا للأمة الاسلامية أن يرفع عنها الفتن ويلم شملها وتعود لسابق عهدها

  8. الحرية للجميع
    مرحبا اخوي شلونك …. هسة لزمتك ههههههه
    من مبارحة واني اسال عليك وين اختفيت ياابن دجلة وفرات

  9. يا مصريين وياسعوديين انتهبوا فيه مجوس داخلين باسم سعودي وافتخر وغيره يحاولون اشعال الفتنه بين العرب احنا اخوه وفي البيت الواحد نتخاصم ونرجع نتصالح والي حصل حصل بس مش اسلوب حضاري ليس هكذا الامور تدار الامور يا مصريين يابتوع الحضاره الي فلتونا بيها بعدين حضاره 7 الالف سنه كانت تابعه لاسره فرعونيه اتخذت من بني اسرائيل عبيد لديها ومن المصريين كذلك لازم تقروا التاريخ كويس حتى الرئيس اليهودي الي وقع معاهده سلام مع السادات صررررح بذلك امام السادات ولا نطق بكلمه السادات وقال انو بني اسرائيل هم من بنوا الهرامات ياااااااااااااخربي الحقيقه مره فبلاش كل شويه تقوالوا علينا حفاه عراه بتوع خيمه وجمل لان العرب كلهم كانوا بتوع خيم وجمال واصلهم كدا وهدا شرف لنا وانتم يا مصريين بتوع جواميس وثور في ساقيه ولا تقولوا مانعرف الحضاره احنا في الجزيره عندنا حضاره عاد وثمود ومدائن صالح والله ماسمعتوا فيها وغيرها من الامم الي سكنت الجزيره الي هي المملكه العربيه السعوديه وعلى حكايه التعليم فادى مصالح متبادله مافيها حاجه يوم نتعلم من غيرنا ونعمل على تطوير حالنا يعني بتعلمون وبتكسبوا مافيها في المقابل فبلاش المن والاذى والي يقول دحنا كنا بنرسل كسوه الكعبه ماكان من عندكم يامصريين كانت من الاتراك الذين حكموا مصر وهم اسره محمد علي واصبحت عاده لديهم وفي كل موسم شايلين الكسوه وتتطبلوا وانواع الشركيات فلاقتونا باحنا واحنا كل واحد يعرف حجمه ويقراء التاريج جيدا

    1. يا بنت الحجاز ارجوكى بجد صدمتينى بالحقيقة المرة بصراحة اللى سمعنها من اليهود بس لمجرد انهم نفسهم ينتسبوا باى حال من الاحوال للحضارة الفرعونية.
      وبلاش بئا نرسم على بعض الادب والاخلاق كل شعب فيه السفيه وقليل الأدب.

    2. ماتعاوديش الكلام الوحش , إن شاء الله أزمة وتعدى
      ومش ببساطة كل أن الروابط اللى بتجمع الشعبين تقع وتنتهى كدة بسهولة
      وبعدي المصريين اللى راحوا على السفارة يمكن ١٠٠ واحد يعنى لا يمثلوا شئ
      والمهم ومن الآخر سعودى مصرى فلسطينى سورى لبنانى تونسى مغربى جزايرى عراقى ليبى خليجى كلنا أهل
      واللى عنده كلمة حلوة أهلا بيه وغير كدة مافيش داعى يرحل وعيب

  10. الحقيقة أنا تابعت الحلقة امبارح مخصوص لما عرفت أن السفير السعودى فى مصر هايكون فيها… والحق يقال طلع راجل بمعنى الكلمة، واحلى حاجة عملها وخالى الاعلامى السعودى اللى كان عايز يعملها جنازة ويشبع فيها لطم يتكسف على دمه ويدارى انسحاب السفير من البرنامج بانه مشغول ومرتبط بمواعيد.
    لكن انا عايزة افهم شئ، التقرير اللى عرضه البرانامج فى اول عشر دقائق وجاب فيه ما يسمى “بغوغائية بعض الاعلاميين المصريين”، يدين عمرو اديب ومحمود سعد، ومنى الشاذلى؟؟؟؟
    بالله عليكم كونوا منصفين وبلاش تقلبوا الطاولة وتعملوا شو اعلامى علشان تطلعوا الاعلام المصرى هو المتسبب، حد فيكم سمع كلمة اساءة من الثلاث اعلاميين المصريين اللى المذيع السعودى جاب تقرير عنهم، باستثناء المذيع بتاع اون تى فى اللى اتكلم عن كسوة الكعبة؟؟؟
    اتقوا الله وتابعوا الاعلام المصرى، لانى ماشفتش اعلامى مصرى لا شتم فى الشعب السعودى ولا حتى فى الملك كل اللى عملوه انهم عرضوا القضية وده طبيعى لانه اولاً دورهم كاعلاميين، وثانياً لانهم مصريين… اتقوا الله وبلاش ترموا تهم على الاعلام المصرى وكانه المتسبب فيما حدث.
    اول امبارح شفت الغندور وهو قاعد يشعر فى السعودية وفى ملك السعودية والسفير السعودى هو وواحد اسمعه معلوف_وهو اسم على مسمى الحقيقة_ لدرجة كنت بحاو اعمل اى مداخلة تليفونية علشان اقولهم يا منافقين.
    وقبلها بيوم ريهام السهلى فى برنامج 90 دقيقة قالت كلام مافيهوش لا سب ولا شتم بل زيها زى برامج التوك شو على الفضائية بتلطف الاجواء وبتاكد على عمق العلاقات.
    انسحاب السفير السعودى من البرنامج خير دليل على كلامى، وياريت ماتقلبوش الطاولة على حساب المصريين، وتنتهزوا فرصة اننا ساكتين وصابرين على التطاول… للصبر حدود أكيد.

  11. ردى على الغبى وقرينه اللى علقوا فوق مش هايكون من عندى لكن من عند كاتب سعودى:
    الكاتب السعودي محمد الرطيان يكتب ( في حب مصر )
    ==============================​==

    (1)
    إن كانت مصر (أم الدنيا).. فهي من باب أولى أم للعرب جميعا.
    وأي عربي لا يحب مصر فتأكدوا أن في قلبه خللا ما..
    وأي عربي يكرهها فتأكدوا أنه ابن عاق !

    (2)
    عودوا لطفولتكم أيها العرب:
    أول طبيب عالجكم.. مصري.
    أول معلم درسكم.. مصري.
    أول كتاب قرأتموه.. كتبه مصري وطبعته مطبعة مصرية.
    أول حركات التنوير.. كانت تأتي من مصر.
    أول الثورات.. مصرية.
    أول الشهداء.. مصريون.
    وأنا أحب مصر بكل ما فيها: من غلابا، وأناس طيبين، وفقراء..
    رغم أنهم يعيشون في المقابر يعرفون كيف يضحكون ويؤلفون النكات.
    أحبها: بعلمائها، ومثقفيها، ودعاتها، وفنانيها…
    ولا تقولوا لي:
    لا يجتمع في قلب مؤمن حب (وجدي غنيم) و(محمد منير)!
    لأنني أعلم بقلبي منكم.

    ((3)
    إنها مصر التي استطاعت أن تُصدّر لنا (لهجتها) كأنها لغة ثانية لنا..
    وهي تخبئ روحها الحلوة في لهجتها.
    إنها مصر التي تشعرك من أول لقاء: «كأنها وحده من العيلة»..
    مصر التي تدخلها كأنك تدخل بيتك.

    (4)
    كتبت سابقاً:
    إذا غنّت مصر.. رقص العرب.
    وإذا أنجبت «عمرو دياب» ستجد له نسخة في كل عاصمة !
    وإذا غنى «عبد الحليم» – خليّ السلاح صاحي – اخرج العرب
    كل بواريدهم العصملية من مخازنها !
    وصار رمي اليهود في البحر خيارا استراتيجيا ً لكل العرب.
    أما إن جنحت للسلم، فاعلم أنه – حتى مقديشو – سيصبح
    السلام خيارها (وبطيخها) الاستراتيجي !

    إنها مصر:
    إذا «تحجبت» سيصبح «الحجاب» أكثر الأزياء رواجاً
    وإذا أطلقت لحيتها فسيقل عدد الحلاقين من طنجة إلى ظفار
    وإذا خرجت للشارع وهي تحمل بيدها قنبلة وساطورا.. فاعلم أنك
    سترى هذا المشهد بعد سنة، سنتين، عشرا.. في شوارع أخرى.
    و:
    إنها مصر.. البهيّة.. الولاّدة: تنام، ولكنها لا تموت.

    (5)
    يا رب النيل..احفظ بلاد النيل والمواويل من الجفاف.
    يا رب الغلابا.. احفظ الغلابا من المعتدين.
    يا رب مصر.. احفظ لنا أمن مصر.

    (6)
    يقول خبراء الزلازل:
    أي هزة تصيب القاهرة.. فاعلم أن عددا من الهزات الارتدادية
    سيصل مداها إلى عواصم أخرى

    1. وأي عربي لا يحب مصر فتأكدوا أن في قلبه خللا ما..
      ــــــــــــــــــــــــــ
      على الاخوة متصفحى (نورت) ماعد القله القليله التوجه حاليا ل اقرب اخصائى Cardiology وعمل ECG عاجل,,,,
      ميه مسا على برنسيسة مدينه نصر … طبعا اتفرجتى النهارده على فيلم الايدى الناعمه زى كل سنه ههههه

      1. ههههههههههههههههههههههههه لالا دلوقتى يطلع حد يقول ان المصريين مغرورين وبيمنوا على اخوانهم وبيسفهوا الاخرين، وبيقزموا الشعوب الاخرى.
        مع انهم لو بصوا شوة لنفسهم هايلاقوا انهم بيعملوا نفس اللى احنا بنعمله.
        يالا ربنا يقوينا على شلل وفرسة الاخرين 🙂

    2. دلوقتى يا فاتى حتلاقى واحده اول مرة تشوفى اسمها حتقولك :راحت عليكو يا مصريين الدراما السوريه بقت رقم واحد والعالم كله عم يحكى باللبنانى ههههههههههههههه

      1. ههههههههههههههه شيرى ازيك ياختى.
        كل عيد عمال وانتى عاملة عاملة رز عاملة طعمية عاملة كشرى، مش مشكلة اهم حاجة انك تكونى عاملة وخلاص 🙂

  12. احترامي لكل شخص وقف وقفه مشرفه واخر خبر مصر الحبيبه افشلت قبل يوم وخلال 11 ساعه فقط محاولاتين لتهريب مخدرات للمملكه العربيه السعوديه ماكنا نعرف مين هو الجيزاوي ولا حتى الحكومه وانوه رافع قضيه ضدها في محاكم مصر وهو داخل البلد بدون لابس احرام ومتخذ مناسك العمره حجه لتوصيل جرعته لاعصابه موجوده في السعوديه واسم تاني غير اسمه المتعارف عليه الي هو احمد الجيزاوي وعلى فكره هدا الموضوع مدبر من ايران

  13. وده رد اخر، مع انى متوقعة الرد المضاد هايكون ايه بعد ما البعض هايبحث فى جوجل.

    د. سعد الفقيه – معارض سعودي سلفي ، والمؤسس والمتحدث الرسمي لـ “الحركة الإسلامية للإصلاح”، ومعروف عنه بمعارضته لحكم الأسرة الحاكمة.. يقول عبر تويتر في قضية “الجيزاوي”.

    أولا: الجيزاوي ليس معتقل الرأي المصري الوحيد بل قبله عشرات المعتقلين المصريين دون تهمة ولا محاكمة ولعل الله ساق قضيته حتى ينتبه المصريون

    2) الحكومة السعودية لا تحتاج حكم غيابي ولا توجيه تهمة من أجل اعتقاله ويحق للمباحث أن تعتقل من تشاء دون غطاء قانوني أو شرعي أو حتى إجرائي

    3) السبب الحقيقي لاعتقاله هو كونه مدافعا نشطا عن المعتقلين المصريين وأن باعتقاله إرهاب لغيره حتى لا يفكر أحد بالدفاع عن المعتقلين

    4) النظام السعودي ينظر لمصر بناء على علاقته مع العسكر الذي يعتبره امتدادا لمبارك ما يسمح للنظام السعودي بالبطش بأي مصري بإقرار الحكم في مصر

    5) لم يدرك النظام السعودي أن الشعب المصري يستطيع من خلال إحساسه بكرامته ومسؤوليته الوطنية إرغام الدولة المصرية للدفاع عن كرامة الجيزاوي

    6)السعودية لا تعتقل مواطني الدول التي تحمي رعاياها إلا نادرا و تطلق سراحهم بسرعة، ولم تدرك السعودية أن مصر بعد الثورة قريبة من هذا الوضع

    7)النظام السعودي جبان أمام أي تحرك جماهيري ولو واصلت قوى الثورة المصرية تبني قضية الجيزاوي بنشاط ثوري بارز فسوف يطلق سراح الجيزاوي فورا

    8)على قوى الثورة المصرية أن توسع الحملة للدفاع عن كل معتقلي الرأي المصريين في المملكة وأن لا تتوقف الحملة إلا بإطلاق سراح آخر معتقل رأي مصري

    9)صحيح إن جريمة الاعتقال مضاعفة كونها حصلت لشخص قدم لأداء العمرة لكن حتى لو لم تحصل في هذا السياق فهي جريمة ويجب أن تثير ما تستحقه من الغضب

    10) نجاح المصريين في إطلاق أسراهم سيكون فأل خير لحملة أقوى داخل بلاد الحرمين لإطلاق سراح عشرات الآلاف من ابناء الحرمين في السجون السعودية .

  14. ياالله شنو هاي المقالات هسة
    حرية للجميع
    مراح يشوفني بعد ارجوكم قللو الكتابة حتى الحرية يشوفني

    1. هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

  15. فاتي ونحن مع الكاتب في حب مصر وعمرنا ما تتطاولنا على احد من المصريين او على العرب بدون سبب وقتها يستحق ماياتيه من مواقف ولاجينا كتبنا على جدران بيته اوسفارته كلام وسخ برغم في كثير من الدول العربيه تضطهد السعودي ومسكين يتسرق ويتنصب عليه ويقتل في بعض الحيان ولم نفعل ما فعله غيرنا من همجيه بس لكل شي حدود

    1. واحنا كمان يا بنت الحجاز ماننساش وقفة كتير من الشعب السعودى والخليجى بشكل عام فى ابسط المواقف حتى فى تشجيع المنتخب المصرى، وعمالين من وقت المشكلة نقول المقصود هو الحكام والشعب لا.
      ولو على اللى اتكتب على الجدار وكان فيه خروج عن الاداب العامة ده عيب وغير مقبول واحنا كمصريين بنرفضه ومانقبلهوش لكن ده مش مقياس، اى قلة فى اى شعب مش مقياس للشعب كله.
      عندكم كمان هاتلاقى تجاوزات حتى بينكم وبين بعض.
      احنا بشر مش ملائكة وطبيعى يكون فيه خروج عن النصوص، ده لا يعنى ان الشعب كله كده.

    2. وماتقدريش تقولى انكم لم تفعلوا ما فعله الاخرون لان الوضع غير الوضع، وصدقينى اى انفلات فى اى بلد لسبب زى اللى عندنا هاتلاقى اللى عمرك ما شفتيه.
      يعنى مثلا المجنون اللى تطاول على سيدنا محمد، والتانى اللى تطاول على ام المؤمنين دول مش ممكن نقول ابدا انهم مقياس للشعب السعودى.

  16. عمالين نقول احنا اخوات واحنا اخوة واحنا اصحاب، ومصر والسعودية هم نبض العروبة والوطن العربى.
    عمالين نقول تحياتنا للشعب السعودى واللى حصل هو انتقاد للنظام السعودى وليس الشعب وبعضكم مصر ان المصريين شتموا الشعب السعودى، وان الاعلام المصرى هو اللى زودها وهو اللى شن الحرب… يعنى مغالطة مابعدها مغالطة.
    مش فاهمة انتم عايزين ايه بالضبط… شوفوا الحلقة كاملة واحكموا بالحق، وحللوا كلام السفير السعودى وخروجه من البرنامج قبل ما حتى يكمل نص ساعة.
    لكن بصراحة العيب مش عليكم العيب على الحكومة المصرية وطنطاوى اللى رخسونا ومن قبلهم مبارك ونظامه… العيب علينا لاننا خايفين على ال2.30 مليون مصرى اللى هناك.
    والعيب على الجنزورى اللى كل شوية يكاكى زى الديك ويسحت كام مليار، يعنى طبيعى يحصل كده.

  17. فاتي سعد الفقيه هذا معارض اوسخ منوه مافيه يكره ال سعود عشان تار بينهم احنا مالناش دعوه بس يوم تحبوا تشتموا ما تشتموا في الشعب السعودي الطيب تعالي وشوفي والله المصريين بعد المشكله زاد ترابطنا داخل المملكه ولم نشتمهم او نتعدا على حقوقهم وهم عايشين زينا في امن ومان والحمدلله

    1. يا بنت الحجاز الله مين من الاعلاميين اللى بتتكلموا عليهم شتم فى الشعب السعودى؟
      الشعب غير الحاكم، ولو البعض تطاول على حاكمكم _سواء كنا متفقين معاه او مختلفين_ فمش معناه انه الشعب المصرى شتم الشعب السعودى.
      وبلاش تجيبيلى الفيديو اللى فيه المنقبة بتقول عنكم حفاة عراة لانى بصراحة شاكة فى مصداقيته.
      صحيح لما بنتهاوش فيما بيننا كشعب مصرى وشعوب خليجية عموما احنا بنقول انكم رعاة غنم وانتم بتقولوا عنا اننا راقصات… لكن الموضوع لا يتعدى بعض المعتهوهين من الجانبين على صفحات النت والجرائد الالكترونية _الكلام ده كان قبل الاحداث دى_
      يا بنت الحجاز اقسم بالله وربنا شاهد على كلامى وما بكذب ولا بتجنى، انا لى صديق سعودى فى الجامعة بعد الثورة شتم الثورة وشتم البرادعى وشتم الاقباط، ومع ذلك تعاملت معاه باسلوب هادئ لانه ضيف عندنا، يعنى هاتلاقى التطاول موجود فى كل بلد وفى كل مكان.
      يعنى لا انتم ملائكة ولا احنا ملائكة، ولا انتم شياطين ولا احنا كمان شياطين.
      لكن المرفوض زى ما انتم زعلانين على ملكم وشتمه _وده ممكن يكون حقكم_ مش معناه انكم تتهموا الشعب المصرى انه شتمكم، ولا تتجنوا على الاعلام المصرى لانى بصراجحة شايفة الاعلام المصرى على غير العادة مدلعكم زيادة ونازلين وصلات حب ومدح مبالغ فيها لدرجة انى هاتشل بصراحة. وان العمالة المصرية تستخدم كورقة ضعف على مصر.
      الاعلام المصرى فى القضية دى بالذات كان عفقلانى والدليل برنامج الثامنة واول تقرير ليه، والدليل التانى انكم كلكم متابعين اكتر منا الاعلام المصرى سواء رياضى او غير رياضى.
      اتمنى تكون الرسالة وصلت

  18. بعد المذيع داود الشريان مذيع قوي والله انوه في برامجه يبهدل المسؤلون السعوديون بالاسئله والمحاسبه وهو يدافع بقوه عن السعوديين حتى في وجه الوزراء بارك الله فيه هذا مذيع اسلوبه قوي معروف في السعوديه والحين انتم اعرفوه واخير احبك يامصر بكل عيوبك هذا هو احساس الشعب السعودي

    1. فينك يا معلمه؟؟؟
      اخبار قهوتك الجديده ايه؟؟اى صبى يخسع معاكى قوليلى عليه وانا اشخرمه !!

      1. بنسوار عليكو يختي ثانيه واحده اجبلك كوبايه شاي اسود زي وش الواد حدوئه الئرع يختي وحشاني اوي ازيك وازي العيال وابو العيال ^_____^
        انت واد يا منيل علا عينك ما تجيب كوبايتن شاي للست الدكتوره والمعلمه فاتي بسرعه يا واد

        1. انا ياختى عايزة اشرب حلبه بالزنجبيل وسندوتش كبده بالمايونيز
          اه اومال
          وقال على رأى المثل: الشاى السايب يبوظ القرفه !!

      2. هههههههههههههههههه تشخرميه حته وحده تعيشي يختي ونعمه ربونا دنتي عسل

      1. انا كويسه يا عسل ^_____^
        فوتكم بعافيه دلوقتي اصل عندي معاد مع السمكري عطوه المنتن ههههههه
        بااااااااااي

        1. سلميلى عليه يا معلمه وقوليله ياخد باله من البت لواحظ سمعت انهم حيقروا الفاتحه اخر الشهر,, اخيرا ياختى بعد ماخلى سيرتها على كل لسان,,,,,يقطع الحب وسنينه

  19. تخيلي جارتي ام محمد من مصر دايما نورح عند بعض الله يحفظلها اولادها هاله وهبه ومحمد وعبدالله بالنسبه لعمرو اديب دا مكروه من المصريين انفسهم انسان استغلالي ومحمود بيحب يطبل والي حصل للسفاره مش حضاري معليش وكلام وسخ مالهوش داعي ربنا ياسمح ويهدي ويصلح شان جميع المسلمين والعرب

    1. سلااام الله ع بنوتة الحجاز كيفك ؟؟
      والله ياعمرو أديب هذا ماأطيقه يااثقل دمه

      1. اهلين بخيتو ناااااااااااااااااااااااااايس ازيك ياقلبي ان شالله بخير

    2. يا بنت الحجاز صدقينى وقت الغضب الواحد منا بيقول كلام غير مسئول… المهم ان اللعبة كلها سياسية وكروت ضغط بيستخدمها السياسيين علشان يثبتوا قوتهم، المهم اننا كشعوب ما ننجرفش مع اللعبة الغبية دى. وتحياتى للشعب السعودى.

        1. كلامى صح يا كيوت احنا كمصريين ما بنكنش اى كره ولا عداء لاى شعب عربى.
          ممكن فى لحظة غضب نقول كلام مش مطلوب لكن صدقينى بيكون من ورا قلوبنا… تحياتى.

          1. وأحنا كمان يافاتي مانحقد ع أحد
            ومثل ماأنتوا ألتمستوا لأنفسكم العذر وع قولك
            { بلحظة غضب}
            كمان التمسوا لغيركم الأعذار وشوفوا اذا كان الشي اللي يسونه صح أو غلط وبعدين أحكموا عليهم
            بس

    3. خلى بالك منهم يا بنت الحجاز دول قرايبى من دمياط ^_^

  20. مسج من بنت لندن لعربان قريح :
    يا زينكم منطميــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــن!!

    يا محرر يا توام الروح و زهره الفؤاد يا حبي الابدي والسرمدي صك الصفحه انا انجلطت .. ناس عايشه في حقبه من 7000 سنه و ناس مصدقه نفسها اسياد العالم و ناس مستعبده غيرها و ناسيه ان امريكا مستعبدتهم .. شي مقرف يا ناشر يا حبي المتقوقع .. راسي ينبض بدرجه 160 نبضه في الثانيه و على وشك الانفجار صك الصفحه الله يرحم والديــــــــــــــــــــــــك!!

  21. كلام مهندس ارامكو صح والله مااستفدنا من تعليم مصر غير الغباء والجهل
    الحمدلله لحقت نفسي ودرسوني بنات بلدي سعوديات في الثانوي اما ايام المتوسطه
    مصاريه حتى المنهج ماعرف يتكلم عن ايش كله صراخ وشتم وسب واحنا واحنا
    نفس كلام مصر اليوم دار الزمن ولف وهم لسى يقولون احنا واحنا انتم ولاشي
    اصلا مدري كيف مصر خرجت زبايل لا فهم ولاعلم ولاثقافه وهذي نتيجة تعليمها
    طلعو ناس بلطجيه في مصر ويجي السعوديه الي مزور شهادته ومشتريها بفلوس
    ومارسو نفس المهنه بالسعوديه ياتدفع فلوس او ماراح تنجح لان هذا الشي الي علمتهم بلدهم
    اقسم بالله كنت اصحح لمعلمه مصريه في مادة الرياضيات كل شرحها غلط ولما اعلمها تقول
    اترزعي وياقاموسه وقتها لو اعرف ايش معنى قاموسه كان تفلت في وجهها لكن يالبى قلبى
    تربيت على الأدب ماعمري سمعت هالكلمه في بيتنا ولا اعرف ايش معناها عشان كذا نسكت
    وصار الحين ينادونا بالرعاه طيب القاموسه جت من وين ؟ ورغم انها حاولت ترسبني عشان اعطيها فلوس بس ماقدرت ههههههه ولا اعطيتها ريـال واحد وتخرجت وانقلعت هي راحت مصر
    وانا كملت جامعه وتخصصت رياضيات وكل تحطيمها لي زادني قوه روحو شوفو مستشفياتنا
    كم يموت فيها بسبب الأخطاء الطبيه ومن هو الدكتور أكيد بالخط العريــــــــض مصري
    كل شهاداتكم ييامصريين مزوره تعلمو وثقفو انفسكم بعدين تكلمو عتبي على بلدي مو على مصر
    الي اعطت مصر وجه واعطتهم مكانه واعطتهم ثقه وهم مايستحقونها المصري خاين وين مايروح

  22. مساء العروبة مساء الغلا مساء المحبة
    اولاً من قال أن للسعوديين فضل على مصر او لمصر فضل على السعودية
    عمركم شفتوا اخ يقول لاخوه انا لي فضل عليك واقيس على جميع الدول العربيه والاسلاميه
    ثانياً كل واحد يجي هنا ويقول كلام فل يعلم انه محاسب عليه يوم القيامه ومايحصل الآن من فتن حذر منه رسول الله صلى الله عليه وسلم ومايحصل من بعض الردود هو الفتنه بعينها ومحاسب عليها ماذا لو غرغرت روحه ومات وتكون هذه الكلمات هي خاتمة اعماله
    ثالثاً ابغى كل واحد منكم ينسى الحدود بين الدول ينسى انه سعودي او مصري او جزائري فل يغمض عينيه ويرى نفسه عربي مسلم وينسى كل الدول يرى ان كل من يقول لا اله الا الله محمد رسول الله هو اخ له سوف يجد نفسه قوياً لانه سوف يكون له اكثر من مليار اخ …
    لم اقراء كل الردود ولكن وجدت شخص يدخل بأكثر من اسم لكن الاسلوب واحد يجب ان تعرف ايها المصري وانت ايها السعودي اني استطيع ان ادخل بإسم آخر ويكون الاسم ديرتي السعودية مثلاً واسب مصر واهل مصر … ثم ادخل بإسم آخر ويكون مصري الى الابد واسب السعودية واكون لا احمل لا الجنسيه السعودية ولا المصريه لذا انصحكم بأن يكون الرد لمن يسب مصر او السعودية ان لا يكون اكبر همكم فكل ماتكتبون محاسبين عليه

    لست افضلكم ولكن هذا ماجادت به نفسي ..

    اخوكم خالد من الرياض مسلم … عربي الجنسيه

    1. لو الدنيا فيها مثلك ياحريه كنا عشنا بسلام ومحبه والله
      أنسان محترم
      ماتحب تدخل بخناقات ووجع راس
      مســـــالم جدا
      طيب القلب
      حســــاس
      لاتستغرب بس حللت شخصيتك ترا 🙂

    1. شاهيرا أحنا نهدي الموضوع وبينا وبين كل المصريين الأحترام والطيبه
      ليه أنتي تبين تشعلينها ؟؟ وش اللي تبين توصلين له بالضبط ؟؟

  23. يارب احفظ بلدي السعودية وزدنا من نعمك وعطاءك يارب كثرت نعمتك علينا فكثر الحاقدون الحاسدون
    الملك عبد الله بن عبد العزيز متواضع واشتد تواضعه عندما صار ملك في المقابل انظروا لبعض الزعماء العرب من خارج الخليج بعد فترة من حكمهم ينتفخ مثل البطريق ويتعالى على الناس ليس لاحد فضل علينا وأجيال السبعينات عانوا اشدالمعاناة في التعليم قتل فيهم الإبداع والابتكار اما الأجيال اللاحقة فكانت شعلة النور لانهم تعلموا على يد ابناء البلد وأخيرا كا ن كثير من الأساتذة المصريينحتى في الجامعة يطلبون الهدايا الثمينة والأثاث فاي تعليم علمونا اياه

  24. أيه دخل الشعوب في النص؟؟
    مفروض الشعوب العربية كلها شعب واحد وأنا ماجبتش سيرة الشعب السعودي
    أنا كل لومي على السلطات السعودية

  25. سؤال لكل عاقل هل من يدعي انه سعودي ويسب مصر هنا وفي غيرها من المواقع ومن يدعي انه مصري ويسب السعوديه هنا وفي غيرها من الواقع هل تعرفونه ومتأكدين من جنسيته لتصدقونه وحتى ان كان كما يدعي افلا يكون من مريدي الفتنه او مدفوع او مأجور او حقود او من الشرذمة القليلة الأدب التي يبتلى بها كل مجتمع فيما يخصني كسعودي ومن بيت النبوة اشهد الله على حب مصر وأهل مصر من أهل السنة والجماعه فهم اخوة اسلام والمسلمين فيها وغيرهم وصية الرسول صلى الله عليه وسلم ولي منهم احباب وزملاء سعدت ان تفضل الله علي بالتعرف عليهم ويجب ان اشير لاينبغي لمسلم او عربي او عاقل ان يسلم عقله لأحد ليقوده لمواجهات او افكار او امور لاناقة له فيها او جمل فمن يدعي اضطهاد العماله المصريه في السعوديه يشهد الله انه كاذب بل انه يعفى عن المصري ولايعفى عن السعودي في اكثر القضايا الجنائيه قبل واثناء وبعد الثورة ومن اراد الأثبات اثبت له بصفتي مستشار قانوني مطلع على انظمة الدوله ومايصدر في هذا الشأن

    1. شكرا لك اخ مواطن سعودى
      بارك الله فيك ومصر والسعوديه شعب واحد
      انا رديت فى خبر تانى على واحده متنكرة انها سعوديه دخلت وشتمت ام الدنيا اللى حارقاها من جوة
      هو ده حال اهل انورت للاسف!!

  26. من فضلكم يجب طرد افكار الفتنة من نورت .بكم انتم يا اصحاب العقول النييرة ردو عليهم بطريقتكم اللتي تعرفونها وتربيتكم اللتي تعلمتموها من نبييكم .الحصن القوي هو اللدي يتصدى للاعداء .وقوتنا في ترابطنا ان مصر الآن تحتاج لنا اكثر من اي وقت. واقسم لكم لو وقف علام جليل في منبر رسول الله والحضور حكامنا من المسلمين ونادا بنزع الحدود ولم الشمل لأصبح الدول في خبر كان

  27. مش عارف أكتب إيه ولا أقول إيه ! كفاية إللى قريته !
    خلينى ساكت علشان ما أزعلّش حد منى !

  28. شن الإعلامي السعودي داود الشريان من خلال برنامجه الثامنة مساء الذى يذاع على قناة “أم بي سي” هجوما قاسيا على بعض الاعلاميين المصريين الذين وصفهم بالغوغائيين ( لا يلالالالالام) ابدا
    يارب احفظ بلدي السعودية وزدنا من نعمك وعطاءك يارب كثرت نعمتك علينا فكثر الحاقدون الحاسدون

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *