أعلنت قناة “الجزيرة مباشر مصر”، في نبأ عاجل لها، وقف بث القناة بدءً من الاثنين 22 ديسمبر.

https://www.youtube.com/watch?v=MSJu45skoP8

وقررت إدارة قناة الجزيرة وقف بث “الجزيرة مباشر مصر” على أن تنضم إلى قناة ” الجزيرة مباشر العامة” التي سيتم بثها على ترددي “الجزيرة مباشر مصر” و”الجزيرة مباشر”.

وجاء قرار إدارة قنوات الجزيرة بوقف بث “الجزيرة مباشر مصر”، بشكل مؤقت، لحين توافر الظروف لعودة بثها مرة أخرى من القاهرة، حسب البيان الذي بثته قناة “الجزيرة مباشر مصر” في آخر مواجيزها الإخبارية من الدوحة.

هذا ولم تحدد القناة موعد عودة البث مرة أخرى من القاهرة، لكنها أكدت أنها في انتظار استكمال التصاريح اللازمة لعودة بثها من القاهرة بالتنسيق مع السلطات المصرية.

ويأتي قرار غلق قناة “الجزيرة مباشر مصر” بعد المبادرة التي تبناها الملك عبد الله بن عبد العزيز خادم الحرمين الشريفين للصلح بين مصر وقطر.

وأضافت صحيفة الراية القطرية، إن أمير قطر قد أمر بوقف بث قناة “الجزيرة مباشر مصر”، في أعقاب المصالحة المصرية القطرية.

أقرأ أيضا:

بعد المصالحة… الجزيرة تصف السيسي بـ “الرئيس” وتحذف كلمة “انقلاب”

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫27 تعليق

  1. لازم قطر تسلم مصر كل الخونة الارهابيين اللى بتأويهم
    كمان مش لازم ننسى ان قنوات تانية معادية للدولة ممولة قطريا
    ولازم ابن الشيخة فجلة يعتذر للشعب المصرى عن اثارة الفتنة والبلبلة و الا يبقى مالهاش لازمة بقى المصالحة مع دويلة قطر غير الشقيقة

  2. السياسة أوسخ مهنة على وجه الأرض ! مهنة مبنية على النفاق و الكذب و إثارة الفتنة !
    إمبارح كانت القناة بتقول على نفسها قناة الصوت الحُر ! و النهاردة عملت مبادرة صُلح مع مصر و أغلقت القناة ! فين الحق و فين الصوت الحُر يا قناة الجزيرة ؟!
    أنا عن نفسى ما إتصدمتش فيكى! بس غريبة أن فى ناس كانت مصدقاكى !

  3. بردو سؤال محيرنى :
    ليه الجزيرة مُباشر مصر ؟! ليه فى قناة مُخصصة عن مصر بالذات ؟! ليه مفيش الجزيرة مُباشر أمريكا ؟! هل الأحداث السياسية فى مصر أكتر و أسرع من الأحداث السياسية فى أمريكا مثلاً ؟! طب بلاش أمريكا و الدول الغربية، طب ليه مفيش الجزيرة مُباشر العراق أو سوريا أو أو أو مثلاً ؟!
    سؤال محيرنى !

    1. يسعد مساك اخ أدم كلامك سليم وأنا يللي محيرني أنو يوجد ناس لحد الأن يصدقون هذه القناة وأنا سأقول لك لماذا هم يصدقون هذه القناة الكاااااذبة
      لأن هذه القناة وجدت لهم فهم قصدي القناة تعرف أنه يوجد ناس بينضحك عليها بسهولة فساوا هذه القناة لهم….
      ولماذا يوجد مصر مباشر ولايوجد غيرها مشان يضلوا وراء مصر حتى يكملوا الفتنة فيها الله يدمرهم متل ماعم يدمروا هالبلاد العربية وللأسف بأيدي عربية….

  4. يسعد مساك اخت ليلى العزيزة المحترمه انا مقدر جدا حرقت قلبك على سوريا الحبيبه ربي يفرجها ويخرج بلدانه من هل نفق المظلم الي مش عارفين أخرة آيه

  5. يجب تغيير شعار الجزيرة من ”الرأي و الرأي الآخر ” إلــى : ” الوجه و الوجه الآخر ” 🙂
    يقول عراب السياسة الأمريكية هنري كيسنجر: ”ليس هناك عداوات دائمة ولا صداقات دائمة هناك مصالح دائمة” !

  6. مذيعة الجزيرة تصف السيسى بالزعيم بعد تصالحه مع امير قطر
    فين طشلاط بتاع قطر امبراطورية لا تقهر
    عشان تعرفوا يا مغفلين يا خرفان ان اللى يلعب ضد مصر يتعب ههههههههههههههههههههههه
    https://www.youtube.com/watch?v=3WnoXDjSyFA

    1. ههههههههههههههههههههه أضحكني تعليقك raghda yehia
      ومع ذلك يدافعون والله اني حزينة عليهم يرون الخطأ ومع ذلك يكذبووون أنفسهم
      هكذا قناة الجزيرة صنعت لمثلهم من يصدقون الأخبار بسرعة البرق…تحياتي raghda yehia

  7. والله يا فيب نفس السؤال ، فاللي عنده جواب ينورنا؟!
    حتى مجموعة الmbc , عامله لمصر قناة خاصه بكوادر مصريه بالكامل، و باقي القنوات في المجموعة تعمل فيها كوادر من كافة الدول العربيه ؟!
    مع إنه من وجهة نظري المفروض تعمل هذه القناة لبلاد المغرب ، نظر لصعوبة اللهجة عندهم بدل مصر.

    ——————
    عموما من الصعوبة تصديق القنوات السياسية ، لانه أكيد كل قناة تتبع سياسة الدولة التابعة لها، و الكل عارف . الكل منااااافق إلا ما ندر.
    لكن إذا كنت تريد الحقيقة مثل الإعلام المصري ما شفت ، منااااافق درجة أولى.
    كلهم نفس الكلام و نفس الأسلوب و نفس الموقف ، و عليهم تحليلات عجيبه غريبه، و ياويله اللي يقول رأي مخالف على طول ينعت بالنقص والعميل المزدوج ، ولك في جهاز الكفته مثال .
    يمكن لكثر القنوات في مصر ، أصبحت القنوات تعين أي أحد لملئ الفراغ .
    أو يمكن لانه كل من لديه فلوس حط له قناة و راح يتحفنا بآراءه الساذجة .
    ——
    برجاء تتقبل رأيي بروح رياضيه .

    1. ام عمر
      December 23, 2014 at 10:10 pm
      عموما من الصعوبة تصديق القنوات السياسية ، لانه أكيد كل قناة تتبع سياسة الدولة التابعة لها، و الكل عارف . الكل منااااافق إلا ما ندر.
      لكن إذا كنت تريد الحقيقة مثل الإعلام المصري ما شفت ، منااااافق درجة أولى.
      كلهم نفس الكلام و نفس الأسلوب و نفس الموقف ، و عليهم تحليلات عجيبه غريبه، و ياويله اللي يقول رأي مخالف على طول ينعت بالنقص والعميل المزدوج ، ولك في جهاز الكفته مثال .
      يمكن لكثر القنوات في مصر ، أصبحت القنوات تعين أي أحد لملئ الفراغ .
      أو يمكن لانه كل من لديه فلوس حط له قناة و راح يتحفنا بآراءه الساذجة .
      _______________________________
      مُتقبله… و أوافقكى الرأى كمان يا أخت أم عُمر و أحب أن أضيف أن الإعلاميين المصريين يفقدوا ثقافة الحوار و الدبلوماسية فى الكلام و دباجة الأحاديث التى يتحدثوا عنها !
      برامج التوك شو فى مصر بمُنتهى البساطة عبارة عن رجُل أعمال بيعمل قناة، و بيدوّر على الإعلاميين اللذين يتمتعون بمهارة إثارة الفتنة و الرأى العام لجلب الإعلانات و نسب المُشاهدة العالية و كل ده بيرجع بعائد مادى لقناته و لإسمها فى السوق ! لكن الحقيقة و المهنية و النزاهة أخر ما يمكن أن يلتفتو له !
      هضرب مثال بسيط !
      أنا عموماً مش من متابعى ولا مُشاهدى ما يطلق على نفسه لقب ( دكتور ) و هو توفيق عُكاشة ! ده بكل بساطة رجل مزئوء و مسنود من جهات سيادية و سايبينه يعك و يخبط فى أى حد و يقول كلام ساذج لا يخرج من طفل صغير ! كنت بقلب فى قنوات الريسيفر إمبارح فبالصدفة جيه الدور على قناة الفراعين فلقيتهم جايبين ريبورتاج عن الشُرطة المصرية على شكل فيلم تسجيلى المهم علشان مطولش عليكى الريبورتاج بيقول أن الشرطة المصرية تعرضت لظلم شديد قبل ثورة يناير عن طريق نقل صورة مغلوطة عنها عبر وسائل الإعلام و شاشات السينما و جايبلك لقطات التعذيب من فيلم هى فوضى على أساس أن السلبيات إللى بتتنقل فى السينما عبارة عن صورة مغلوطة و هى إللى أثارت الفتنة ضد الشرطة المصرية المظلومة و خلت الشعب يقوم عليها ! أقسم بالله هبل و عبط و سذاجة ما بعدها سذاجة ! البيه بقناته يقصد يوصل رسالة أن الشرطة المصرية مسكينة و الشعب هو إللى ظلمها و السلبيات إللى بتظهر فى أفلام السينما دى عبارة عن ظلم و إفتراء و ليست حقائق نعيشها و نراها بأم أعيينا ! مقدرتش أكمل الريبورتاج علشان الصراحة مرارتى كادت أن تنفجر !
      فأنا رأيى فى الإعلام المصرى معروف ولكن يجب ان نؤخذ بعين الإعتبار أيضاً وسائل الإعلام الأخرى التى تتمتع بلباقة الحديث ولكن لا تمت بصلة للنزاهة !
      .
      تحياتى اختى،،،

  8. وبكده الاخواني اللي قاعد قدام الجزيرة مباشر مصر مستني عودة مرسي .. تقدر حضرتك تستناه علي الراديو
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    منقول 🙂

  9. ليش مين قال انه القنوات العربية ما بتخضع لسياسة بلدانها … لذلك هالخبر رغم انه مفاجئ لكن متوقع بالنهاية قطر بدها تدور على مصلحتها ..وحتما رح يأثر على الاخوان اغلاقها بس فيه غيرها 4 قنوات عم تبث والنت موجود لهيك الأخبار رح تبقى موجودة
    بس رغم هيك كانت موضوعية بنقل أخبارها و99 % من الأخبار اللي كانت تجيبها صحيحة بعكس الإعلام المصري شغال كذب 24 ساعة وحتى بالكذب فاشلين لهيك كانوا يموتوا قهر من الجزيرة لأنها تفضح كذبهم بس عجبني رد فعلهم على الخبر مثير للضحك والسخرية …صارلهم أكتر من سنة ونص من وقت الانقلاب وهنن عم يصرخوا ويستغيثوا من الجزيرة وأخبارها وأنها عم تحرض الدنيا عليهم هلأ لما نقفلت كان تعليقهم عادي أصلاُ الجزيرة مالهاش اهمية والتاني يقلك دي كانت هاموشة وعدت والأحلى انهم عم يتشرطوا على قطر لازم تعترف انه الإخوان إرهابيين ولازم تسلمنا الإرهابيين عشان نصالحها وهالحكي ومتله وكانه قطر كانت عم تموت حتى تصالح سيسينياهو ..معروف أصلاً انه الصلح هلأ هو مصلحة خليجية وبضغط من دول الخليج على قطر لذلك يحمدوا ربهم ويسكتوا ويستنوا بالأول حتى يعرفوا شو التمن اللي رح تدفعه مصر كرمال هالمصالحة لأنه أكيد مو ببلاش الصلح !

    1. صدقينى يا نور** و من غير غرور … الجاى على مصر هو إللى بيخسر و من غير ما تقدم مصر أى تنازلات حتى ! ليس فى مصلحة أى دولة مُعادة مصر لأن دورها محورى و ليس مُهمش و الإحتكاك بها حتماً سيحدث فى أى مجال من المجالات !
      الجزيرة مكانتش مُعادية لمصر بهذه الدرجة سنوات حثكم مُبارك ! هل كانت الامور فى مصر على ما يُرام لذلك الجزيرة صاحبة الرأى النزيه لم تكن تهاجمها بهذا الشكل ؟! أم كانت مصر مُقدمة تنازلات لقطر مُقابل عدم التعرض فى شئونها الداخلية ؟!
      مصلحة قطر و تدخلها فى سياسات مصر نشأ فى فترة حكم الإخوان و إقصائهم لم يكن بالساهل لا على قطر ولا على قنواتها الجزيرة !
      .
      تحياتى أختى،،،

  10. أهلين أخي أبو ادم ..جزء كبير من كلامك صحيح …بس مين اللي جاي على مصر ؟ بتقصد نحن كمعلقين ؟
    ليش دائما بتعتبروا انه اللي عم ينتقد سياسة أو حكومة مصر معناها عم ينتقد مصر وبيكره مصر …يعني باعتقادك إني انا مثلاً اللي على طول بانتقد السيسي وحكومة مصر إنتقاد لاذع وبلعن فيهم ممكن فضل مصلحة قطر أو أي دولة على مصلحة مصر وأتمنى الشر والخراب لمصر متل ما بعض المصريين ادعى وهي بلدي التاني وبلد زوجي وأولادي !
    انتوا ليش دائما ً بتعتبروا انه كل مين انتقد او حكى على الوضع عنكم معناها جاية على مصر وبيكره مصر .. إذا على الجزيرة أنا ما بنكر انها عم تهاجم السيسي لمصلحتها وبعدين مساندة للإخوان لكن بالنهاية هي كانت تجيب خبر او تقدم خبر ما تخترعه ويثبت كذبها بعد هيك متل إعلامكم لهيك ناس كتير صدقت أخبارها وتابعتها ..أما بالنسبة للتنازلات فخلينا نستنى حتى نشوف إذا رح تقدم تنازلات ولا لأ لأنه بالعقل هيك دولة متل قطر كانت الجزيرة بالنسبة الها ورقة رابحة للضغط على مو بس مصر على عدة دول رح تتخلى عنها بلا ثمن ..ما فيه بالسياسة هالشي وأنت بتعرف

    1. يعنى إنتى سألتينى سؤال و خمنتى الإجابى و رديتى عليها من واقع تخمينك ! 🙂
      أول شئ أنا لما قولت الجاى على مصر هو إللى بيخسر أقصد الدول العربية و الحكومات العربية و ليس أنتم كمعلقين ! فى الأول و فى الأخر أنتم و نحن كمعلقين بنقول رأينا عن طريق وسائل الإنترنت كنوع من أنواع التنفيث عن النفس ولا احد يسمعنا أو يؤخذ بكلامنا ! و أكيد فى كلامى أعلاه لم أكن أقصد المعلقين خصوصاً أن سياق الكلام كان يدور حول قطر كدولة و مصر كدولة.
      أما عن موضوع العركات و الصدمات بين المعلقين المصريين و المعلقين الغير مصريين يعتبر نُقطة أخرى ولها وقت للنقاش !

  11. لا تأخذني أبو ادم افتكرت الكلام عليي لأنه صايرة هالفترة بنورت عم تتردد هالنغمة كتير لكل مين بينتقد السيسي وانه بيكره مصر ومعادي للمصريين ….ياريت الكل عندهم عقلك وبيفكروا هيك لكن للأسف ..تحياتي

    1. ولا يهمك أختى نور**
      و أنا وضعت تعليق ليا بخصوص النغمة التى تتردد على نورت اتمنى ان تتقبليه بصدر رحب …

  12. قناة اخبارية بتقدم اغنية اسمها “وش الغراب ” بطلها مطرب مربى دقنه والاغنية متصورة فى قطر ويقولك اعلام نزيه.!!
    برنامج اسمه “ابداع الاحتجاج” عبارة عن نكت صريحة على السيسى والجيش المصرى ويقولك اعلام نزيه !
    عمليات الجيش المصرى ضد اوكار الارهابيين والتكفيريين بجبل الحلال الجزيرة عملت عليه برنامج اسمه “سينا من حلم التعمير الى التهجير:ويقولك اعلام نزيه !
    لو اخوانى عطس تجيبه خبر عاجل ولو شرطى او ظابط فى الجيش استشهد يبقى فى ذيل قائمة الاخبار دا لو الخبر اصلا جه .!
    عشرات من الجيزة على عشرات فى البحيرة على مئات فى اسكندرية وتقولك مظاهرات حاشدة فى بلد يقترب تعداد سكانه على ال95 مليون.. تقولك مظاهرة حاشدة فى ميدان الجيزة وابص من البلكونة الاقى الشوارع فاضية !
    عمركو شفتو سفالة ولا قذارة اكتر من كده
    احنا اهل البلد واحنا اللى شايفين بعنينا وانتو مغيبين او بتستعبطوا وانا ارجح اكتر موضوع الاستعباط ده 🙂
    فيه دولة تسمح لنفسها انها تعمل قناة اخبارية مخصصة لدولة تانية وتنحاز فيه لاحد طرفى الصراع بشكل صارخ والحجة “تغطية للاخبار والمشهد السياسى”………… هل ارتفاع سعر الطماطم بروض الفرج يستحق ان يكون خبر عاجل على قناة اخبارية .. ؟ وطبعا الميكروفون مع مواطنة بتشتم فى (الانكلاب )عشان الطماطم زايدة 30 قرش ولازم الناس كلها تثور فى الشوارع !
    الجزيرة فى قذارتها غلبت قذارة القنوات الخاصة المصرية

  13. بُصى يا نور** أنا هختسرلك إللى قولته فى أكتر من مناسبة على نورت.
    أنا مش بنتقد حد ولا بنكر واقع الموجود فى مصر ولا بنكر الفساد غللى موجود فى مصر بس بإختصار :
    إللى ينتقد مصر يبقى عايش فى مكان أحسن من مصر و تكون بلده مسابقة مصر على الأقل فى الشئ محل إنتقاده !
    مهو مش معقول يبقى معلق عايش تحت حُكم عسكرى و ييجى ينتقد الحكومة فى مصر ولما إحنا نتدخل تسمعونا النغمة إللى على طول بتقولها : ( ليه يا مصريين فاكرين إن إللى بينتقد حكومتكم يبقى بيكرهكم ) ؟! مش فاهم هو اللوم على مين ؟!
    مهو مش معقول يبقى مُعلق عايش تحت خط الفقر و نسبة البطالة و الفساد و الظلم فى بلده زى إللى فى مصر و يدخل ينتقدنى و عوزانى أقبل إما أبقى بتهجم عليه!
    يا نور** لما رقاصة و أسف على التشبيه تييجى تتكلم عن الشرف هيستفزك كلامها ، نفس الشئ ما يكونش واقع المعلقين داخل بلادهم زى مصر و أقذر و ييجى يدونا دروس عن الكفاح !
    هو ده رأييى فى إللى بيحصل على نورت. و عندما يوجد شخص واقعه أفضل من واقعى و ينتقدنى و الله لم أتعرض له بأى إنتقاد !
    .
    تحياتى،،،

    1. أختى نور**
      بُصى حواليكى و شوفى إللى بيحصل ! بالله عليكى لو أى معلق دخل إنتقد أمير أو ملك أى دولة تانية أولاد هذه الدولة بيكون رد فعلهم إيه ؟! ليه التركيز مع المصريين بزيادة ؟! ليه المصريين بس إللى لما تتدخل يبقى مش من حقهم !
      أنا على أتم الإستعداد أن أجيبلك نماذج كثيرة عن ما أقوله فى وقتنا الحالى و الوقت الماضى ! كله لا يطيق أن تمس بلده بمكروه حتى و إن كان الموضوع عن ملف فساد !
      ليه إحنا بالذات ؟! جاوبينى على هذا السؤال الله يكرمك !
      _______________________________________________________________
      كان فى معلق زمان الله يمسيه بالخير إسمه ( قاسيون ) كان متواجد على نورت فى الفترة ما بين 2010 و حتى النصف الأول من 2011 كان متخصص فى إنتقاد الوضع فى مصر و كان يُسمى مصر بإسمين مصر المُباركية تشبيهاً بمُبارك و مصر البهية إللى مصر كما يتمنى ان تكون !
      و كان دائم الإستفزاز للمعلقين المصريين لإنه فى ذلك الوقت كان لا يسمح بالمساس لبشار الأسد !! أقوله يا سيدى و إيه الفرق بين الواقع إللى إنت بتعيشه و الواقع إللى إحنا عايشينه يبرر و يحكى و يدافع عن رؤيته . و عندما قام صديق مصرى فى ذلك الوقت كان يعلق بإسم ( أحمد المصرى ) الله يمسيه بالخير بنشر موضوع بعنوان ( حافظ الأسد و أولى أجندة التوريث فى العالم العربى ) زعل و إتقمص و هاجم الاخ أحمد المصرى !!!
      نفسى أعرف هو كان بينتقد التوريث فى مصر لكونه كان أمر يادوب تم طرحه ولكن لم يقبل إنتقاد التوريث فى بلده مع العلم أنها أول البلاد العربية التى تتم فيها هذه العملية ؟!!!
      عن أى هجوم يتحدثوا عنه الأخوة العرب ؟! و هل من الطبيعى أن يصمتوا المصريين تجاه كل هذه التجاوزات و الإستفزازات !!!
      أنا لم اتكلم عن الأخ المذكور بمكروه إنما أنا فقط ضربت مثال بسيط لأوضح لكى شئ من الماضى الذى عايشناه و مازلنا نعيشه .

      1. انا رديت على كلامك اللي كتبته هلأ قبل ما شوفه …أنا معك بكل اللي قلته بس لا تنسى انه مصر تعتبر اكبر دولة وكانت من الدول المؤثرة بالوطن العربي من أيام عبد الناصر وما بنكر أنه يمكن بعض المعلقين بكون كلامهم فيه شوية غيرة او حقد او تعصب ضد مصر لكن مو الأغلبية هيك ..ولا تنسى انه اخباركم اكتر الشي متداولة لانه اعلامكم كان منتشر من زمان لهيك بتلاقي غالبية العرب بيعرفوا اخبار مصر اكتر من غيرها وبيعلقوا على مواضيعها لكن دول كتيرة مو معروفة كتير اخبارها واوضاعها …رح احكي عن نفسي انا بعرف مصر وسوريا ودول بلاد الشام والعراق وبعض الدول الخليجية بحكم وجودي بالكويت لكن ما بعرف غير القليل عن دول المغرب والسودان وغير بلاد لهيك بعلق على اللي بعرفه وبظن غالبية المعلقين متلي لذلك لا تستغرب انه بيعلقوا على مواضيعكم أكتر من غيرها ..

  14. اللي استغربه كثيراً عندما يتكلموا عن حجم الدول!!! و راح اعطي ميثال كما قلتها اكثر من مرة، هولندا احتلت اندنوسيا ٢٥٠ سنة و كان عدد نفوس هولندا ٤٠ مرة بعدد نفوس هولندا و كذالك ارضها و بالاضافة بلاد اخرى كانت محتلة من قبل هولندا في نفس الوقت !!!
    و ايظاً بريطانيا بزمانها و الى الان كانت محتلة ربع الارض و برغم صغر مساحتها الجغرافية و عدد نفوسها!! و لماذا نذهب بعيداً!!
    هذا حل اسرائيل! عبارة عن حتت ارض و بعدد الاصابع من كم مليون من البشرنة يتحكمون بالعرب و العالم اجمعين و اذا فرضنا امريكا في ظهرها، لما لا نحسب امريكا في ظهر قطر ايظاً!! ما كان العراق و ليبيا عندهم فلوس اكثر من قطر و الامارات و لماذا لم يستغلوا تلك الفلوس و الخيرات كامارات و قطر بدال الذراع و الصدور المديك الذي لا يجني اي شئ!!!

    الان في العالم شئين لا غير كقوى دولية، القوة العسكرية و منها النووية و الى اخره او المال و الفلوس كتحريك مثل تلك القوى كمرتزقة لها!!!

  15. يا أبو أدم ….معروف انه كل بلادنا العربية وضعها أسوء من بعض لكن بنسب مختلفة ..لما بيكون اللي عم ينتقد مصر راضي ببلاده ووضعها السيء و عم يمتدحها رغم سوءها وعم يهاجمكم فكلامك صحيح ما بيحقله يحكي لأنه ساعتها كلامه نفاق
    لكن لما بيكون مقهور من حال بلده وعم ينتقدها متل ما عم ينتقد مصر أو أي بلد عربي فما بظن هالكلام بينطبق عليه ..كتير منا لما بيعلق على أي موضوع بيكون بسبب قهره من اللي عم يدور حواليه ببلاد العرب وإلا على هالحالة ما حدا رح يعلق إلا على مواضيع بلاده وبس
    وبالنهاية مهما حكينا كلنا منتأثر بمشاكل بعضنا …هلء لما صار الحرب على العراق ما تأثر السوريين والأردنيين ودول الجوار وغيرهم بحال العراق ؟ ونفس الشي هلأ بسوريا ونفس الشي بمصر يعني كلنا بالنهاية مربوطين بخيط واحد لهيك ما بتقدر تلوم أي معلق عم يبدي رأيه ألا لو فيه إساءة للشعب لكن الحكومات كلها زائلة وهادا للأسف اللي ما بيفهمه كتير من المتعصبين

  16. نور**
    يا أبو أدم ….معروف انه كل بلادنا العربية وضعها أسوء من بعض لكن بنسب مختلفة ..لما بيكون اللي عم ينتقد مصر راضي ببلاده ووضعها السيء و عم يمتدحها رغم سوءها وعم يهاجمكم فكلامك صحيح ما بيحقله يحكي لأنه ساعتها كلامه نفاق
    ____________________________
    الشخصيات دى موجودة !
    .
    نور**
    لكن لما بيكون مقهور من حال بلده وعم ينتقدها متل ما عم ينتقد مصر أو أي بلد عربي فما بظن هالكلام بينطبق عليه
    ____________________________
    الشخصيات دى مش موجودة !
    .
    أنا أقدر أجيبلك نماذج كتيرة موجودة من الشخصيات فى الفقرة الأولى، هاتيلى إنتى ولو نوذج واحد فى عالم نورت من الشخصيات الموجودة فى الفقرة الثانية ! على شرط : ان يكون بينتقد بلده على نفس القدر من إنتقاد مصر و أن يكون بيقبل غيره ينتقد بلده و أنا بتحدى يا نور !!!
    _______________________________________
    هل من المفروض أن أستحمل سخافات من شخصيات ليس لها مصداقية ولا شفافية و شغلهم الشاغل مصر و الفساد فى مصر و هم رؤسهم فى الرمال لما يحدث فى بلادهم ! مين مازايدش المصريين على القضية الفلسطينية !!! و هو على يقين تام أن موقف بلده و رئيسها مُخزل و مُخيب للأمال مثل موقف مصر و أكثر و هو على يقين تام أن بلده لو كانت مكان مصر جغرافياً و سياسياً ما قدمت ربع ما تقدمه مصر ولكن الكلام عن مصر بالنسبة له لذيذ و له مذاق خاص !
    أضربلك أمثلة بإيه ولا بإيه يا نور** ده إحنا المفروض ندخل موسوعة جينيس فى الصبر و الإستحمال .

    1. مين مازايدش المصريين على القضية الفلسطينية !!! و هو على يقين تام أن موقف بلده و رئيسها مُخزل و مُخيب للأمال مثل موقف مصر و أكثر و هو على يقين تام أن بلده لو كانت مكان مصر جغرافياً و سياسياً ما قدمت ربع ما تقدمه مصر ولكن الكلام عن مصر بالنسبة له لذيذ..
      …………………………………………………………….
      انت هيك رجعت تعيد نفس العبارة اللي هلأ سألتك عنها وقلتلك ليش بتعتبروا اللي عم ينتقد الحكومة عم ينتقد مصر و الشعب المصري …فيه فرق بين الشعب والحكومة بكل بلد
      بموضوع غزة كل الأنتقاد كان للسيسي وحكومته ومن قبلهم مبارك المخلوع لأنه رغم تخاذل كل حكومات العرب لكن ما بيأثر موقفهم متل موقف حكومتكم لأنه غزة ما الها حدود غير انتوا من جهة وإسرائيل من جهة تانية لذلك حتماً لازم الأنتقاد الأكبر يكون لحكومة مصر …..وأما مين قدم لفلسطين بالبداية كل الدول العربية قدمت لفلسطين متلكم ودعمتهم بالمال والسلاح ..دول الخليج والسعودية بالذات كانت تقدم كل سنة فلوس لمنظمة التحرير ولبلاد الطوق يعني المحيطة بفلسطين مساهمة منها في الحرب على الصهاينة وهادا معروف من زمن وما تغير هالشي الا بعد السلام مع اليهود اللي خرب الدنيا وخلى الكل يستسلموا ويرفعوا أيدهم وكمان العراق والجزائر وليبيا وكتير دول قدمت لفلسطين
      اما انه ما فيه ناس ما عم تنتقد بلادها ومتفرغة الكم فهادا تجني فيه ناس من جنسيات مختلفة عم تنتقد كل الاوضاع لكن يمكن بلادهم وضعها أحسن من عندكم لهيك انتقادها الكم أكتر …على كل حال شو ما كان الوضع بالنهاية كلامنا مجرد رأي ما بيقدم ولا بيأخر و ما بعتبر هالشي تدخل بشؤون البلد متل ما البعض بيردد هون إلا لو فيه إساءة للشعب وبس

      1. يا نور أنا فى بداية كلامى قولت أنا بقبل النقد ما دُمت بتنتقد شئ لا يحدث عندك أو لا يعيبك شخصياً.
        و فى الجُزء إللى نسختيه قولت:
        و هو على يقين تام أن موقف بلده و رئيسها مُخزل و مُخيب للأمال مثل موقف مصر و أكثر و هو على يقين تام أن بلده لو كانت مكان مصر جغرافياً و سياسياً ما قدمت ربع ما تقدمه مصر
        ______________
        يعنى إتكلمت على الناس إللى عارفة أن حكومتها ما باليد حيلة و لو مكانها جغرافياً تبدل مع مصر كانت ستفعل ما تفعله مصر أيضاً ! أنا هنا خصصت كلامى على ناس مُعينين و ماخرجتش بره النص.
        إنتقد مُبارك أو السيسى ده شئ مش بيستفزنى، بس لما تكون رؤساء بلدك زيهم يبقى أنا من حقى أقولك طب متشوف إللى عندك الأول ! ولما أنت تييجى فى أخر سطور تعليقك و تكتب :
        أنا لا أستثنى أحد من ملوك و حكام العرب، يبقى ليه كلامى بيزعلك ! لما أنت مُقر و مُعترف أن حكومتك لا تختلف عن حكومتى ! ليه بتعيش دور الشهامة على حسابى ليه بتكسب بُنط تعاطف على حسابى !
        يا نور،، لو فى عربى عايش تحت حُكم حُر و عادل و صريح و صارم و إنتقد مُبارك او السيسى أو كل حكام مصر من الملك و حتى السيسى مش هفتح بُقى و هرفعله القبعة ! لإنه هيبقى مُعلق حقق المعادلة بجميع أطرافها ! و بيتكلم كلام حق و يحق له الإحترام لإنه:
        بينتقد شئ مش موجود فى بلده . بينتقد رئيس موقفه مخزل على عكس مواقف رئيس بلده. مومن من جواه أن لو تبدلت المواقع جُغرافياً لكان موقف حكومته أكثر صرامة من موقف الحكومة المصرية ؟!
        نور **
        كام معلق عربى من جواه عارف و مُتأكد و مقتنع إنه لو تبدلت المواقع جغرافياً لكان موقف حكومته أكتر خزلاً من موقف الحكومة المصرية ؟! جاوبى على السؤال ده و إنتى هتعرفى ليه المصريين بيعملوا كده …
        أقولك الإجابة ……….. أعتقد كلهم 🙂

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *