انفعل الرئيس عبد الفتاح السيسي، خلال افتتاحه أعمال تطوير ميناء الغردقة الجوي، بسبب الشائعات التي ترددت مؤخرا بعد عزم المهندس أحمد عز أمين تنظيم الحزب الوطني المنحل، نيته الترشح للانتخابات البرلمانية، وأن ذلك يعد بوابة لرجوع مصر إلى عهدها السابق.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=rae57Ss9cjA

وقال السيسي في كلمته: “أنا عاوز أقولكم محدش هيقدر يرجع مصر للوراء.. وإن هذا الكلام مش بنقوله عشان نطيب خاطر الناس؛ فالمصريين غيروا الدنيا”.

وأضاف: “ماحدش هيقدر ييجي غصب عن المصريين.. فالأربع سنوات الماضية غيرت كثيرا في المصريين”.

وأكد أنه لم يمنع أحدا من الترشح للانتخابات، لكن المصريين هنا أنفسهم القادرون على عزل أي أحد يريد بهم العودة للوراء؛ لأنهم على استعداد لتقديم أرواحهم فداء لهذا الوطن.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫56 تعليق

  1. للاسف مفيش سند قانونى يمنع اعضاء الحزب الوطنى المنحل من الترشح للانتخابات ……… الفلول ولاد اللذين عرفوا يلعبوها صح لانهم فى النهاية محاولوش يخربوا المنشات والممتلكات وماواجهوش الدولة او مثلا اعتصموا فى ميدان العتبة ومش حنمشى غير لما يرجع حسنى مبارك يعنى مقالوش مبارك او الشهادة 🙂
    الله يخرب بيت الفلول على الاخوان…اللهم امين

  2. إزايك يا شيرين ؟ كيف الحال ؟ يارب بخير،،،
    أوكى،
    مافيش سند قانونى يمنعهم لكن مُمكن تتسن قوانيين تمنعهم من مُزاولة السياسة مُستقبلاً و ده أقل واجب ! يعنى بالعقل كده، إزاى حزب و نظام قامت عليه ثورة علشان الفساد، بعد أربع سنيين نبُص نلاقى أعضائه فى مجلس الشعب مرة أخرى ؟! و المُبرر أن ما فيش سند قانونى يمنعهم ؟!
    و الله رأيى علشان نكون حقانيين، إما الإخوان و الحزب الوطنى يتعزلوا عن العمل السياسى و يتعاملوا بالمثل، إما الإتنين يبقى لهم الحق فى الترشح لإنتخابات مجلس الشعب !
    .
    تحياتى شيرين،

  3. و الله أنا عن نفسى مش لاقى مُبرر لترشح عز مرة اخرى إن صحت الأقاويل !
    بصراحة إستفزاز ما بعده إستفزاز ! الناس قامت عليكم بثورة خلاص بقى غوروا فى داهية و غتكسفوا على دم أهاليكم ! لأ خارجين براءات و كمان راجعين يكملوا إللى كانوا بيعملوه !!!
    ملعون أبو دى قوانيين ! الموضوع ده عاوزله واقفة بصراحة ! أنا شايف مُجرد الإعلان عن نزولهم حتى إن كانت إشاعة ………….. إستفزاز للشعب !

  4. للاسف الثورة اتقرطست يا فيب
    ايه فايدة ثورة تفضى لصراع على السلطة ؟؟
    طرف يحارب باسم القومية والوطنية وطرف بيحارب باسم الاسلام؟؟
    حسبى الله ونعم الوكيل
    اتمنى مشروع قانون لا يجيز للخونة من الطرفين فلول واخوان عدم الترشح
    ياريت كان بايدى
    تحياتى

  5. لأ هى مش إتقرطست ! هى تمثيلية من أول يوم 28 يناير حتى هذا اليوم بمُشاركة الحزب الوطنى و الإخوان و برعاية القوات المُسلحة ! هذه هى الأطراف الثلاثة. ولكن السيناريو تغير حسب التطورات ولم تكون النهاية فى صالح الإخوان كما كان مُتفق منذ البداية !
    الإخوان قبلت التفاوض من أجل الوصول للسُلطة و الحزب الوطنى و الجيش ترقعهم على قفاهم !
    ده رأيى ببساطة. لذلك لم أتعاطف مع الإخوان . هما قبلوا بالصفقة و خسروا ما تفاوضوا عليه !

  6. انا قصدى ان احنا اللى فهمنا غلط واتلعب بينا
    فهمنا ان الثورة نجحت واحنا اللى شيلنا مبارك واتاريه كان انقلاب ناعم من طنطاوى ورفاقه لازاحه نجله “المدنى”
    كنا فاكرين ان الاخوان ثوار ووطنيين وطلعت العصابة هى هى بس بدقن وجلابية .! باعوا الثوار وقالوا على ست البنات اللى وداها هناك وبرروا قتل شهدائنا فى محمد محمود ومجلس الوزراء وحكمهم كان اقصائى وتحالفوا مع فلول الوطنى فى بعض الدوائر الانتخابية .. انها بضاعتهم ردت اليهم لابارك الله فيهم ..دا غير انهم ارادوا هدم الدولة واتباع سياسة الارض المحروقة بعد عزل مرسيهم ناهيك عن الاستقواء بالخارج وحربهم النفسية القذرة ضد الجيش ..واديك كمان شايف اخلاقهم واخلاق انصارهم على الفيس وغيره
    السيسى صحيح خلصنا من الدولة الدينية الفاشية الاقصائية لكن شايفة انه لسة قدامه كتير ليثبت انه الرجل المناسب فى المكان المناسب
    حفظ الله مصرنا الحبيبة جيشا وشعبا

  7. الله يعينكم يا مصريين ، والله مش عارفه هتستحملوا ايه والا ايه.
    رئيسكم السيسي اللي بس عمال يضحك عليكم و ضاربكم على افاكم و إلا إعلامكم المنافق اللي دايمن واقف بصف الرئيس الحالي ضد الرئيس المخلوع .

  8. المهم الكفاءات والضمير الحى أنا ضد المنع الفساد لا يصنعه شخص واحد فقط بل تصنعه التراكمات والعقليات الجامدة …………………………الجزائر

  9. لا يا أم عمر يا حياتي، واضح أن الأمور عندك ملخبطة وفاكرة أن الآخرين مثلكم ملطشة للملك مرة وللهيئة مرتين… يمكن أنتم كده، بس انا لا… واللي بيتضربو على قفاهم بحجة الممانعة والمقاومة.
    معلش عذرك أنتِ وغيرك أنكم من الفئة اللي فاكرة الناس زيها.

    1. فرعونة يسعدلي مساك كيفك ياقمر
      الله يحفظلكم رئيسكم ويحفظلكم مصر ويحفظلكم الشعب المصري الصديق
      وطولي بالك يافرعونة الجدال لاينفع بشيئ سمعي وطنشي وضحكي… تحياتي

  10. هالانسان بحسه من شكله غليظ وتقيل دم .. ومش هنسمح ومش هنسمح .. ستين عمرك ما تسمح ..

  11. كل يوم يظهرلنا حد من اخواتنا العرب يتحفنا بتعليق عبقرى
    مش عارفة من غير اخواتنا العرب العباقرة كنا حنعمل ايه !
    وهو ليه السيسى مدينا احنا على قفانا ؟؟لبيه مايكونش مدى امثالك يا ام عمر على قفاهم اللى حاليا بيقمر طابونة عيش
    هى ام عمر مغربية .؟. ملعون ابو المليك على ابو اللى جابوه 🙂
    ماتنسيش تسجدى وتركعى وتبوس الايادى
    انا اسفة انى احترمتك فى يوم من الايام لانى مكنتش اعرف انك مغربية

  12. مش مهم يكون دمه خفيف او مش مهم ان بعض الاخوة مش مستلطفينه
    المهم انه اتخذ قرار صحيح فى وقت مناسب ومنع بلادى انها تدخل فى حرب اهلية لا قدر الله

    1. لا ما اعتقدش
      الاسلوب ده اسلوب المغربيات وهم اساتذة فى التنكر
      ولكم فى سلوى “عائشة” عبرة وعظة

  13. فتوتى روح قلبى انا نازلة دلوقتى وسط البلد وطبعا عارفة انى ورايا وورا مصر رجالة
    انتى دراعى اليمين
    وملعون ابو المليك محمد السادس كمان مرة عشان خاطر الحبايب 🙂

  14. لا يا شيري ملكهم السعودي مش المغربي هههههه المردة دي فلتت منك يا ههههه
    بقول الملك والهيئة، يعني هيئة المعروف اللي حطالهم الجوتا في حنكم على قولتهم هههههههههه
    أهلين ليلي يا حبيبت قلبي، تسلمي على الدعوة، وربنا يحمي الجيش السوري اللهم أمين.
    والله يا ليلي أنا اعترف إني بقيت مؤدبة أصل اتعلمت من الاشاوس المحترمين اللي مالين نورت، وقررت اتطبع بطبعهم… عجبتني أخلاق أغلبهم وبحاول اطبقها.
    تسلمي يا ليلي، وعرفت أنك في روسيا بالتوفيق ليكي في دراستك.

  15. شيري ربنا معاكي وسلميلي على شارع طلعت حرب ومول البستان، وخدب يالك لأن وأنا راجعة الدنيا كانت زحمة جدًا.
    على فكرة شارع قصر النيل فيه لبس حلووو مووووت، ووسط البلد كل محل فيها هاتلاقيه مرشق كوتات فرووووووووووو هههههههه

  16. لا لا انا كنت شك انو الولية عينيات لي هي شرين سبب حقدها على المغربيات الوله ابو حمبوزوووو 🙂
    سايبها وتزوج عليها مغربية فقصة مرارتها بس النهارده انا تاكدت تبقى حتى ام عمر مغربية عندها ههههههههه
    يا الله نتشرف بها 🙂 مين كماان يا دكتورة من غير شهادة و من غير عيادة و من غير زباين 🙂 ؟؟؟

  17. تعليقا على الموضوع :
    بلاش انفعال وحياتك يا سيّ سي ما تنساش انك انت نيني عيونهم .. وفتحة مناخيرهم كمان 🙂

  18. يا ولية يا دكتورة مع وقف التنفيذ،، المعلقة أم عمر “سعودية” و مش مغربية يا ولية يا قرشانة !! الدكتورة بالغلط كل ما تشوف معلق ينتقد بلدهم تقول عليه مغربي .. ركبها عفريت مغربي و صار عندها هوس و وسواس من المغاربة على أساس أنهم قاعدين مثلها 24 س لا شغلة و لا مشغلة و متابعين أخبار السيسي و ليس وراءهم الا أخباره ..
    سأقول لكي شيئا و بصراحة: أنا بالذات لا يهمني السيسي و لا مووووورسي ،، يسجنوا مرسي، يحاكموه ، يعملوه سندويتش بشطة،، يحكمك السيسي او حتى رمسيس الثاني لا يعنيني ،، يعلقك من عراقيبك …ما بيهمني… كل اللي هامني منذ البداية اني مرة قرأت تعليقات وسخة جدا و قذرة و غير مؤدبة من طرفك أنتي بالذات مستنا جميعا و تلك التصريحات القذرة قد تمس حتى أمي المتوفية الله يرحمها،، تعليقات تعرضت لاعراض الناس ،، و أقسمت يمين الله أرد الصاع صاعين و هذا ما كان،، سبق لي نبهتك و انتي أصريتي أيام ”مصرية و تفتخر” و لأنك أصريتي فتحتي على نفسك هذا الباب و إذا اردتي فانا متسعدة أمشي معاكي فيه إلى أبعد الحدود طالما أن تعليقاتك ”وقحة غير مؤدبة” غير ذلك لا يعنيني من يحكم مصر لأني شخصيا غير معترفة بحكم العرب لانهم فاشلين سواء كان حكمهم إخوانيا أو علمانيا أو عسكريا أو اشتراكيا أو مدنيا. و لست إخوانية و لا أريد أن أكون. لكن مادام لسانك وسخ فقد جنيتي الكثير من التعليقات اللاذعة و قد أعذر من أنذر.

  19. دخلكم كله ولا ينفعل أبو فلاتر مشان صحته ما يقوم يخس !
    كانوا يعيبوا على مرسي أنه ما بيعرف يحكي ويتمسخروا عليه لكن المشين اللي كلمتين على بعضهم ما بيعرف يركب شو بيقولوله شاطر شاطر !
    …المصيبة بس يحكي بيطلع كلامه بلا معنى و لاقيمة كيف كان رئيس مخابرات وهو بهالتفاهة والسطحية ما بعرف !
    منجي للمهم …يعني عم تحاول توهم الناس انك ما بتقدر تمنع المفسد عز أإنه يترشح …منيح ما كان كل شي تحت أيدك وكل يوم بتفصل قانون جديد على هواك …بس عند رجال المخلوع لابارك الله فيه ما بتقدر تمنعهم يترشحوا ….مجنون يحكي وعاقل يسمع !
    .

      1. شكلك عندك أمية إعلامية يا مأمون …….مو أنا اللي نكشته هادا لقبه اللي معروف فيه …يعطيه العافية أحمد جاب فيديو حتى يعرفك سبب التسمية على المظبوط

        1. اي والله يا نور .. أنا أساسا ما بشوف خلقته للسي سي إلا بنورت .. وبالصدفة كمان .. ينباع بالعزا هو وياخد معه كل حكام العرب من المحيط إلى الخليج ..

          1. أحسنلك بلاها هالشوفة دخيلك ..مو كافي شوفة المغضوب بشارون ما بيفرق عنه بشي نفس السحنة اللي نازل عليها غضب الله …يلا لازم اطلع سلامي للجميع

  20. لا يهمني المشكل بين سلوى و بين من تسمى شيرين ،، كانت تخلي المشكل محصور بينها و بين سلوى،، لكن تسب ناس من بينهم أمي المتوفاة الله يرحمها فهذا يستوجب له تصرف آخر من جنس العمل و نحن لها.. لكن من يحكم مصر هذا آخر همي..لاني لا علاقة لي بكم لا من قريب و لا من بعيد.. يحكمها cc او مووووووورسي أو الريس مثقال حتى او يرجعوا ثاني فرعون الغريق..لا يهمني !
    تضربي منك للسيسي.. !

  21. الارهابيين اللي خربو بلدهم كان نفسهم مصر تخرب، ومستكترين أن بلدنا طلعت سليمة.. لا ومعاتيه جيش الكر بتاعهم أعلنو الجهاد… واراملهم نازلين ولولة على صفحات التواصل على مرسي الخراط
    ياريت نعرف جينات الارهاب في مصر جيالنا من أي اتجاه علشان نبتره.

  22. وعيب عليك كونك بتحكب دائماً بالدين وبتفرجينا حالك أنك صاحب دين ووووو عيب عليك تحكي عن المعلقات وتجيب سيرة أمهاتهم هذه ليست أخلاق المؤدبين بل أخلاق ناس زباااالة وحثااااالة ……

  23. لا يا ليلي، أنتِ مش فاهمة المرشد محلل لهم سب الكفرة والعلمانيين اللي هم احنا، واللي مش منتمين للاخوان.
    السب فينا حلال حسب ديانتهم الإخوانية ههههههههه والله العظيم بكلمك جد.
    وبالمناسبة أنا عمري مازعلت من حد منهم بيقول عني أو عن المصريات والمصريين اللي ضدهم أبناء المثالية، رغم مهنة فيفي عبدو فهي ست شريفة اتجوزت أكتر من مرة وماعشتش في الحرام، وبصراحة ست بملييييييييون راجل من الاخوانجية اللي بيهربو وبيسيبو حريمهم في واجة المظاهرات علشان يتاجرو بيهم وبدمهم لو انصابو او اتقتلو.
    اتفرجتى على مسلسل الجماعة بتاع إياد نصار؟! هو كان بيمثل فيه دور مرشد الاخوان البنا… اتفرجي عليه وشوفي المشهد بتاع المرشد وهو بيؤمر افراد جماعته بتصدير الاخوانيات في المظاهرات.
    وبالمناسبة الكلام ده مش كلام تليفزيون وسينما ومسلسلات… اللي هاتشوفيه في المسلسل مايجيش واحد على مية من حقيقتهم… تحياتي.

    1. أنا يللي بستعجبه فيهم أنهم اذا حدا شتم بتلاقيهم بلشوا ينصحوا فيهم
      وبتلاقيهم إذا شتموا يالطيييييييييف بتلاقي ولاد الشوارع أنظف منهم بكتير فعلاً هذا هو الأخونجي
      محرم على غيره ومحلل عليه… شكراً لك فرعونة على التوضيح وتحياتي لك ياغالية

      1. هم واخدين السب خصوصًا لو كان لبنات على أساس أنو جهاد، وفي نفس الوقت ارهاب معنوي.
        ومن الأساس هم منافقين… تحياتي ليلي، وتشكرات افندم تشكرات.

  24. ياجماعة طولو بالكم. الحق عليكي يا ام عمر, لو كنتي حاطة علم السعودية زي الاخت اماني كان ما صار هيك 🙁 . عجبني رايك في السيسي ( مع ان ال سعود معاه قلبا وقالبا) لكن والله ما انتبهت لكلمة ماخدين على قفاهم. وعلشان نكون عادلين برايي ان كل الشعوب العربية ماخدا على قفاها…
    اخ احمد فيديوهاتك رهيييييبة ,احييك.
    تحياتي للجميع..

  25. وطبعا السيسي نصاب ولا منفعل ولا نيلة. ضحك علدقون. الراجل ده جندي مبارك الوفي وصناعة اسرائيلية بامتياز..كل العالم سيعي ذلك يوم ما.

  26. والله يا فرعونة مصر، أنتي اللي ماأدري على أي أساس بتتكلمي عن ملكنا و هيئة الأمر بالمعروف و النهي عن المنكر.
    كلمة حق يجب أن تقال:
    الملك عبدالله عمره ما وعد الشعب بشيء هو لا يستطيع تحقيقه، كما يفعل السيسي اليوم ( كل وعوده هي سمك في البحر) و الغريب أن الشعب مصدقه أو ممكن يكون مغلوب على أمره.

    أنا لا يهمني من يحكم مصر، و لكني أتمنى الصالح للشعب المصري فهم أخوتي في العروبة و الدين، و لكن أستغرب موقفك صراحة من خادم الحرمين الملك عبدالله في حين حبك للسيسي ًو هو يعتبر فتى الممللكة و الإمارات و لولا دعمها له لما أصبح السيسي رئيساً لمصر .

    بالنسبة لهيئة الأمر بالمعروف و النهي عن المنكر فأنا من أشد المدافعين عنها ، و الاخطاء هي أخطاء فرديه يستحق مرتكبها العقاب على قد خطأه فهو ليس منزه.

    و يا ستي إن كانت ( ضاربكم على أفاكم( أزعجتك ، فأنا اعتذر لك و للشعب المصري، و لكن يظل في نظري بيضحك عليكم لانه لم يحقق شيء ملموس حتى الان .

    —————–
    بالنسبة لك شيرين
    أنا امراءة مسلمة عربيه خليجية سعودية أبا عن جد و أفتخر باسلاميتي و عربيتي قبل سعوديتي.
    فأنا تربيت على قول رسولُ اللهِ “صـلى اللهُ عليهِ و سلـم ” : ( لا فرق بين عربي و لا أعجمي و لا أبيض ولا أسود إلا بالتقوى )
    و لو كنت مغربية كنت ساافتخر أني كذلك ، و لو كنت مصريه او سورية او يمنية او عراقيه كنت سأفتخر بذلك.
    و أنا أمثل نفسي فقط، فإذا كان عندك موقف مني ، رجاءا وجهي الكلام لي كشخص و لا تعممين على أحد بسببي .
    و أنت كذلك شيرين تمثلين نفسك ، ولهذا رديت عليك باسمك .
    و كل شخص هنا يمثل نفسه كشخص بغض النظر عن جنسيته( فلا تزر وازرة وزرا أخرى)، لكن نحن أصبحنا في أخر الزمان أصبحنا ننادي بعضنا بجنسياتهم ” سعودي – مغربي- مصري الى آخره” لا بأسمائهم .
    ———–
    و في النهايه أشكر من قال كلمة حق في حقي.

  27. يا منال لو تكلمنا من منطق البطالة و المعيشة و حرية الرأي ، فانا معك ( ما فيه شعب أخذ حقه كامل في كل دول العالم و خاصة العربيه منها)
    و لكن أنا أقصد تصريحاته جدا قويه لا يصدقها عقل ، كله كلام في الهواء، من أول لما قال أنا لن أترشح للرئاسة و سبحان الله اول ما بدأت الترشيحات هو أول من رشح نفسه، و ما عجبت له الصوره اللي صورها الإعلام أن الشعب هو من طالبه بالترشيح لانتخابات الرئاسة ، و حكاية الأصوات و اكتساح الغالبية ، والا نسبة الأصوات في الانتخابات ، يعني شيء ما يحصل و لو بالأحلام .
    والذي يبدوا لي من الأخوات شيرين و فرعونة أنهم عايشين القصة و مصدقين بالسيسي، على الرغم من أنه إلى الان لم يفعل شيء يذكر له .

    1. اوافقك الراي ام عمر, انا رايي من رايك بهادا الموضوع. تحياتي لكي. وتبقى الدكتورة شيرين عزيزة

  28. يا بنت الحلال صدقيني ولا وحدة فيهم بتحب فيفي زفت وبيشوفوها زي العما. الله يسعدك عزيزتي سكري عالموضوع . جزاك الله الف خير

  29. شيرين ، رغدة
    أنا أترفع عن ألفاظكم السوقية التي تبين مدى أخلاقكم، و عجزكم عن الرد .
    فردودكم السوقيه و انفعالكم و شتائمكم لا تغير من الواقع شيء، و لا أنتن و لا مليون مثلكم يقدر يمنعني عن التعبير عن رأي فريحي نفسك و اختصري التعب.

    و موضوع الخدم و خلافه ، الشغل ليس عيبا دام أنه كسب مشروع ، و للأمانة كل الجنسيات العربيه تعمل عندنا ، و على رأسهم المصريين ، باختلاف المهن من أصغرها إلى أكبرها و ليس حصرا على المغربيات كما قلتي، و لهم منا كل التقدير و الاحترام ، و لنا في رسولنا الكريم قدوه فقد كان يرعى الغنم بأجر.
    فدعي عنكي التبجح على الغير إن كنتي ميسورة الحال، فالله قادر أن يغير من حال الى حال.

    نصيحة ارتقوا بالحوار، فأنتم نساء جبلت على الحياء.
    —————–
    يا أخت مغربية أشكرك إنك رديتي على الأخت منال و انهيتي الحديث معهم.

  30. اعتذارك مقبول يا أم عمر، وعليه أنا كمان بسحب كلامي وبعتذر… ده أولاً.
    ثانيًا أتمنى طالما بتتكلمي من منظور ديني يبقى ياريت تخدي بالك من الكلام، وتتأكدي من كل كلمة بتقوليها.
    بتقولي إني وشيرين عايشيين الدور علشان مصدقين رئيس بلدنا اللي انتخبناه واحنا بالمناسبة اللي جبناه مش ملكك ولا نظامك زي ما بيقول بعضكم… وفي نفس الوقت بتنكري عليا كلامي عن ملككم.. طب ايزاي؟!
    يعني أنتم أدرى ببلدنا منا مع أنكم ولا عايشين فيها ولا تعرفونا عنها حاجة، وفي نفس الوقت أدرى ببلدكم منا؟! فين المنطق؟!
    خاليني ماشية معاكي، وهاعتبر كلامك صحيح… قوليلي أيه الوعود اللي وعدهالنا السيسي ومانفذهاش؟! أصل اللي اعرفه أنو قالنا بصريح العبارة ماعنديش حاجة اديهالكم، وعلشان بلدنا تقوم محتاجين كام سنة… فقوليلي دليلك يمكن اقتنع.
    ومش مصدقة أن الملايين انتخبت السيسي لأنه بالنسبة لكِ شيء لا يُعقل… حلو يبقى أنا وأهلي وأصحابي واساتذتي وجيرانا وغيرهم من اللي ادو للسيسي صوتهم واللي ادو لصباحي واللي ابطلو كمان وهم، واللي شفتهم في لجنتي وغيرها وفي الشوارع كانو كلهم رسوم متحركة من تنفيذ المخابرات هههههههه
    بالله عليكي شعب قوامه 90 مليون وأكتر، نسبة من يحق لهم التصويت أتر من 50 مليون ماينفعش ينتخبو رئيس بالعدد ده؟!
    طب بلاش الرئيس، يا ستي زورو الانتخابات ولا تزعلي ال20 مليون اللي راحو انتخبو البرلمان وقت الاخوان و15 مليون منهم صوتو للاخوان ولاد الخوارج دول كمان أرقام لا تعقل، حسب منطقك يعني، ولا اللي انتخبو السيسي كانو كدبة واللي انتخبو مرسي والاخوان كانو حقيقة وارقامهم معقولة ومنطقية.
    يتبع

  31. يا أم عمر ليه أحب ملككم ولا حتى حكام الخليج ـ باستثناء حكام الامارات ــ وهم بلاء الأمة.
    السيسي مش فتي الملك، واللي بيعملو معانا الملك وغيره مش علشان سواد عيونا ولا حب فينا، أنظمتكم لو عليها تخرب البلاد كلها زي ما سعدت في خراب العراق وليبيا وسوريا، بس الحمد لله ربنا نجانا… واللي بيعملوه ده مقابل خدمات هاتتقدم، انتظري القادم.
    ماتضحكيش على نفسك يا أم عمر زي غيرك مابيحاول علشان يعمل قيمة لحكامه، ملوككم لا يقدرو يجيبو ولا يخلعو لأنهم عبد المأمور… البعض بس مصدق الكدبة علشان يعمل لهم قيمة… احنا الشعب بكل طوائفه اللي يقدر يجيب ويخلع ويعزل ويحمينا جيشنا… ولما بقول الشعب بقصد الأفراد والمؤسسات سواء مخابراتية أو عسكرية.
    يتبع

  32. التعليق ملخبط مش عارفة ليه.
    ما علينا… هاكرر تعليقي لنوميديا المؤدبة اللي بتهدد وتتوعد وتناست أول تعليقاتها هنا في نورت كانت بتقول علينا أيه… بطلي الإسطوانة المشروخة دي، فاهمين أنك لا يهمك مصر ولا أهلها هههههههههه
    وفهمنا أنك مش شيفانا على الخريطة الحمد لله… مع إني بجد زعلانة كده مصر هاتخسر كتيررررررر، وأنا أقول ليه البلد حالها ملخبط ومتبهدل… اتاري علشان سعادتك مش مهتمية بينا… يالا ما علينا نصيبنا أن جهبذ من الجهابذ يكون رامي طوبتنا.
    هددي وتوعدي، فيكي لسان وفينا لسانيين… بس ماتكدبيش وتقولي أننا اللي بدأنا، اعملي فلاش باك وشوفي بنات بلدك وعلى رأسهم سلوى كانت بتقول أيه.
    وارحمينا من أم اسطوانات المشروخة دي.
    ياريت يا أخ سام تخاليك حيادي وتنشر التعليق وماتحذفهوش… ولا أنت بتاخد على خاطرك لما بنرد!

  33. سلام على الجميع كل شعب ا عرف بما ينفعه ويظرة اما الوصايا هنا في نورت على الشعوب والدول وكائنها طفل قاصر ما اعتقد صحيح الرئيس السيسي يشبه المصريين ثقافته من ثقافتهم ودفع الله به فتنه وازمه كارثيه كادت ان تدمر مصر لا سامح الله اما ال سعود وسعيهم بتدمير البلدان العربيه العراق الغالي وسوريا الحبيبه واليمن وليبيا فهم شركاء ويتحملون ذنب كل من قتل وهجر

    1. السلام عليك اخ ادام الطيب….

      بس اخ ادام انا اول مرة راح اعلق على تعليقك و اخالفك الرأي تماماً و انا الح عليك ايظاً ترد علي؟!

      يعني تعذرني كلامك مثل حزورة البطيخة، الطيطي من اشد و اشد الاصدقاء و الحلفاء لي ال سعود و يحلف براسهم و كل من يأيده حكومةً و شعباً، كيف لرئيس انت تحترمه و تحبه و هو يحب و يحترم ملك او حكام تعتقد هم السبب الرئيسي بخراب بلدك و بلدان اخرى؟!! الا تعتقد ان هذا الكلام فيه تناقض كبير اخي؟

      و شئ اخر، لو لا ال سعود و ال نهيان ما كان الطيطي هنا او ليصمد هو و دولة مصر لو لا بمساعدة هؤلاء بالاساس اقتصادياً و طبعاً معنوياً ووووو؟؟!! يعني ال سعود في مكان يخرب و الله يخرب بيتهم، و مكان اخر يعمروا و الله يعمر بيتهم؟؟ طبعاً مصر هي المكان الاخر!! و هل تعتقد ال سعود عملوا طيب عندما ساعدوا مصر و الطيطي؟؟؟ لو كلامك نعم، اذان هم ناس طيبين اوي و مثل كل الحكماء و الناس العادين، يساعدوا البعض و يبغضوا البعض؟؟؟؟

      ارجوا ان تسامحني و لكن حالف على نفسي اي كلام له نقيض سوف اتسأل لو حتى من ابي!!! تحياتي يا غالي و منتظر ردك. سلام…

  34. سلام اخ دلشاد انا على يقين لا يوجد في الشرق وفي عالمنا العربي على الخصوص رجل ممكن. ان يحقق احلام الجماهير من شعوبنا المقهورة لكن أهون الأمرين لدي هوا السيسي ولا حكم الاخوان الذي ينافي معظم ثقافة وطابع المصريين انا لا احب السيسي ولكن ادعوا ربي ان يوفقه وشعب مصر الطيب اما ال سعود الذين سعوا في الارض فساد وتدمير العالم العربي والإسلامي فهم كغيرهم تلتقي مصالحهم في جانب وتتقاطع في جانب اخر ومساعدتهم للسيسي هوا فقط لكبح جماح الحركات الاسلاميه وعدم تأثر بلدانهم بالمد الاسلامي السياسي تحياتي فلا يوجد تناقض يا اخوي الغالي

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *