سحق المواطنين الجزائريين بأساليب تعذيب وحشية و اجرامية توضح مدى الدموية و الاجرام عنتد النظام الجزائري.
هذا القاء مع أحد أمراء الجبهة الاسلامية، وكان قد تعرض للتعذيب و العدوان في بداية التسعينات قبل اختراع شماعة الارهاب التي مكنت النظام الدموي من سحق ارادة الشعب الجزائري……. وما خفي كان أعظم، فهذا نموذج فقط لالاف ويمكن لملايين النماذج المعتم عليها في سجون الجزائر.
فأين الشعب الجزائري من هذا النظام الذي عانى منه وما زال يعاني؟!!! أين أبناء وأحفاد المليون ونص مليون شهيد؟!!!!!
حسبنا الله ونعم الوكيييييييل
اللهم ارنا في هذا النظام يومًا أسودا.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫47 تعليق

  1. نورت ليه موضوعي ده ما نزلش في أحدث الموضوعات ومش لقياه في قسم بقلم أصدقاء نورت؟!

  2. ياريت يا نورت تضيفولي موضوعاتي السابقة اللي كانت باسم فاتي هنا في صفحتي باسم فرعونة، بلييييز.

  3. شكراً لك لنقل الحقيقه المغيبه !

    من الجيد ان يكون للانسان مبدأ
    وبما ان موضوعك هو عن التعذيب في السجون
    ولان المبادئ التي نؤمن بها لا تتجزء
    نطالبك بموضوع عن ،، التعذيب في السجون المصريه ،،
    فعندها ستكونيين حقاً فرعونه الحقوق الانسانيه
    بأمتياز ،

  4. أنا بالفعل كان ليا موضوعات هنا عن التعذيب في سجون وخارج سجون مصر في عهد ال خ رفان.
    وأوعدك أبعت موضوع سبيشيال عن المواطنيين المصريين وما يعانوه في السجون ـ بقول المواطنيين المصريين مش الإخوانجية ــ بس ده طبعا بعد ماتبعت أنت موضوع خاص عن التعذيب في سجون حماس 🙂
    وفيما يخص للمباديء اللي مابتتجزأش، والحقوق الإنسانية فأنتم مثلنا الأعلى ومنكم نتعلم… اومال أيييه!

  5. Tareq
    March 18, 2015 at 12:03 am
    شكراً لك لنقل الحقيقه المغيبه !
    من الجيد ان يكون للانسان مبدأ
    وبما ان موضوعك هو عن التعذيب في السجون
    ولان المبادئ التي نؤمن بها لا تتجزء
    نطالبك بموضوع عن ،، التعذيب في السجون المصريه ،،
    فعندها ستكونيين حقاً فرعونه الحقوق الانسانيه
    بأمتياز ،
    ——————- copie
    Like

  6. طيب في عهد من وصفتيهم بالخرفان
    هل كانو السجانون سبيشيال ،، اخونجيه يعني
    وهل تم تغيير المنظومه الامنيه بالكامل

    ويا ريت بما انك باحثه متخصصه في شؤون الاستعباد
    والتعذيب ، اطالبك بأدراج سجون حماس كجزء من موضوعك الشيق

  7. هاااااااااااها ما هدفكى من الموضوع مثلا في ذلك الوقت اختلط الحابل بالنابل وظلم ألاف الناس ……………………. الجزائر

    1. يا صديقتى المصرية لا يمكن ان تغطى على ما يحصل من أعتقال وتعذيب عشوائي للناس في بلدك بوضعك لمثل هذا الموضوع الذى مر عليه أكثر من 25 سنة فالشرطة الجزائرية وأمنها تغيرت اليوم وأصبح أحترام حقوق الأنسان من أهم صفاتها …………………. الجزائر

      1. كيف تغيرت و أنتم مازلتم تحت حُكم العسكر ؟! هل أعيد هيكلة جهاز الشرطة مثلاً ؟!

  8. بلدنا احنا نتكلم عنها,واحنا حمدولله معندناش ظلم وكل واحد غلط يأخذ جزاتوا علشان ميصرش عندنا زيكم دنيا هماج

  9. هههههههههههههههههههههههههههههههه
    هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    الضحك ده بالنسبة للجزء الأول من تعليقك.
    أما بالنسبة للجزء الأخير من التعليق
    قوليلي أحداث غرداية أخبارها أيه؟! مش عارفة ليه بتعملو في بعض كده برغم أن ما عندكوش انفلات أمني…. اومال لو حصل انفلات أمنى أيه اللي هايحصل!!!

  10. صديقي وأخي الجزائري العزيز كمال توفيق… أنا لا أغطي على أي حدث بمصر، لأن إعلامنا مفتوح على الكل ومشاهد ومابندفنش راسنا في الطين ولا التراب كما النعام، ده من جهة.
    ومن جهة تانية الجزيرة وغيرها من إعلام الاخوانج التشويه على عينك يا تاجر والتهويل على ودنه… ومش دي المشكلة المشكلة أنكم مثلاً وابن بلدك بدل ما تنتبهو لبلدكم وأوضاعهم، وبدل ماتشجبو أحداث مهولة، وموجود زيها في بلدكم والعن راحين تنزلوا مواضيع عن بلدنا… طيب أنا بالمثل حبيت أشارككم أوجاعكم، اللي بالمناسبة لسه موجودة لحد اللحظة دي مش زي مابتقول أنها تغيرت وأصبحت أحسن.
    نحن أمة واحدة يجب أن نشعر بمشاكل بعضنا البعض ونشاركها، وده واجب الأخ على أخووووه… ولا أيييه؟!

  11. هدفي واضح وباين، ومش محتاج سؤال)أكيد واضح ههههه ولله يا فرعونة احنا على اقل ماببتش بقتل ونصبح بقتل حمدولله

  12. يا شيخة قولي كلام غير دددده. خاليني ساكتة أحسن.

  13. ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    يا ضحك السنين، روحي اعمليلك طاجن شطيطحة أحسنلك، قال سعاد قال.

  14. الأعلام المصرى اليوم مفتوح للتطبيل للسلطة الحاكمة وليس لذكر ما يحصل من أنتهاكات في حق أصحاب الرأى المختلف الا محاولات محتشمة تقابل بقمع سلطوى وبالنسبة لموضوع غرداية فهو فتنة أيقضتها مافيا التهريب بعد تضييق الخناق عليها من السلطات لكنها أفلت الأن بأقل خسائر ممكنة في الأرواح ولا يمكن أبدا ان تقارنى بين ما حصل في بقعة من الجزائر بما يحصل في معظم انحاء مصر لا تعتبرى كلامى شخصيا أو فيه تجنى هذا رأى محايد وموضوعى ولا يخص دفاع عن أى طرف انا ضد الأخوان ولا أعتبرهم مجرد أستغلاليين وأنتهازيين وضد الخروج الى الشارع أصلا لأن كل شيء يبدأ سلمى ثم ينتهى الا ما لا يحمد عقباه لكنى مع العدالة الأجتماعية والكرامة و أحترام حقوق الأنسان و مع شرطة عصرية تعرف جيدا حدودها مع المواطنين

  15. خطيك من هبال هذي مستفزة غرضها راهو باين نسات بلادها وجيا تهدر على سيادها

  16. يا سيدي إعلامنا بيطبل للسيسي أيييه اللي يزعلكم؟! بالمثل اعلامكم بيطبل لحكومتكم وسلطتكم الانقلابية، وياريتها اعطت الفرصة لمن انقلبت عليهم، لا دي سلبتها منهم من قبل مايقعدو على كرسي الحكم
    أصحاب الرأي عندكم يقابلو بالقمع، بل إن أصحاب المطالب من أفراد الشعب من فترة بسيطة خرجوا واعتصمو واضربو للحصول على أقل حقوقهم، وشرطتكم قامت معهم بالواجب.
    وأنا اتفق معك إن ما يحدث في مصر لا يُقارن بما يحدث في الجزائر، لأن اللي بيحصل عندنا أقل بكتير من أي فتنة ممكن تحصل عندكم سواء مذهبية أو غيرها… أنت أدرى الناس بأن بلدكم على صفيح ساخن والكل متربص هناك وإيده على قلبوووووو، وده اللي مخليكم خايفيين من أي تغيير لأن ذكرى التسعينات لسه ما زالتش من قلوبكم ونفوسكم.
    تقدر تقارن بين مصر والجزائر في حالة واحدة، لو حصلت عندكم ثورة، ووقتها هاتعرف مين اللي الامور عنده هاتبقى أصعب… احنا مانتمالكمش الخراب، لكن مانقبلش تنظروا علينا وتتكلمو في قضايا مبالغ فيها من قبل جماعة ع ف نة، وأنتم مش عايشين معنا أساسا..
    ملحوظة بسيطة الحمد لله برغم كل اللي بيحصل فمصر مازالت متماسكة، إحداث بسيطة زي اللي بتحصل عندنا لو حصلت في بلد تاني عقدها هاينفرط، ولك في دول الجوار خير مثال.
    أنا كمان كلامي ماتعتبرهوش تجني، ده رصد لواقع عندكم.
    حلو أنك تكون مع العدالة الاجتماعية واحترام الحقوق، كلنا بننشدها بس لازم لما تطالب بيهم في بلدنا يكون بلدكم مطبقها الأول، على الأقل تكونو نموذج مثالي ليها.
    ولو على العدالة والحرية والكرامة، فالحمد لله بدأنا المشوار، وطالما يا أخ كمال أنت قلبك علينا أحب أبشرك أننا هانوصل لها في السنوات القادمة، فالقافلة انطلقت، صحيح هاتقابلنا صعوبات وتفجيرات ومكائد، لكن احنا أخدنا عهد على نفسنا بالصمووووود والمواجهة.

  17. يا سعاد أنتم أسياد نفسكم مش أسياد غيركم، ومرة تانية من طرق الباب سمع الجواب، والبادي أظلم، هاتتكلمونا عنا هانتكلم عنكم.
    هاتشجبوا هانشجب، هاتشتمو هانشتم، عااااااااااااااااااااادي… ماحدش أحسن من حد.

  18. بلد عري ورقص وجوع وقتل يا شحتين هههههه انتي أكيد زعلانه علشان غاز مقطوع عندك ومتعشتيش ههههههه

  19. يعني احنا عندنا بيوت دعاره هههههه أنتم اصحاب دعاره ومفتخرين بأنفسكم حتي رآهم يجو عندكما اجانب علشان يمثل افلام اباحيه معذورين بلد مشهور ماشاء لله)نعم احنا في فرنسا وهي كمان كانت عندا 130 وبيجو يخدو من عندنا فلوس)انتهم كمان تخدموا عند سيادكم سعودين خدامين كلابهم( وغاز ولع فيكي انشاء الله)

  20. وانتي اولهم يا ليلى يامو الف اسم يالاجءة اما المحنطة ارمولها عضمة وانتهى

  21. إوعي تفكري اخت فاتي أن قلبنا ليس على مصر فالأمة جسد واح
    ألم تشارك الجزائر مؤخرا في المؤتمر الاقتصادي المصري (استثمرنا ملايين الدولارات قد لا تضاهي ما قدمته دول الخليج لكن هذا واجبنا رغم تجاهل اعلامكم الحضور الجزائري!)
    شكرا لموضوعك فمن ظلم يستحق أن يُفضح خصوصا الجزّار الجنرال خالد نزّار وزير الدفاع السابق غلام فرنسا

  22. والله يا أخت مسلمة النماذج المحترمة اللي زيك واللي اسمها على مسمى ـــ وإن كانو قلة ــ ، فعلاً بتخليني أخجل من نفسي وأعمل مليون حساب قبل ما أرد الاساءة بالاساءة.
    يمكن كلامك يكون صحيح لأنه بيعبر عن نفسك الطيبة اللي بتتمنى الخير لغيرها، لأنك واخداها من نقطة الوحدة الاسلامية، بس ماتعتقديش أن الكل زيك، فيه ناس نفوسها ضعيفة ومصر بالنسبة ليهم هوس يتمنوا يغمضو عينهم ويفتحوها يلاقوها اختفت من الوجود.
    بالنسبة للاستثمارات وإن كنت فعلاً مش عارفة حجم الاسثمار الجزائري لأنه لم يسلط عليه الضوء زي مابتقولي، بس مصر سوق تجاري كبير، والمستثمر فيه كاسب لا محالة، يعني المنفعة متبادلة.
    أهلا بيكي أخت عزيزة، وأتمنى كلامي للمدعوة سعاء زي ما نسيت وكتبت أو سعال ههههه مايكونش ضايقك، فهو رد على إهانة هي بدأتها…. تحياتي.

  23. ولا يهمك حبيبتي من حقك تدافعين عن بلدك
    و أعترف أنه من فترة ليست بالقصيرة العين محطوطة على مصر
    ان شاء الله أزمة و تمر
    الله يحمي بلاد المسلمين من كل شر

  24. كنت اتمنى أن لا يكون الموضوع تصفية حسابات لأنه مثلما يسيئني الكلام السيء عن مصر يسيئني بنفس القدر إذا صدر نفس الكلام عن الجزائر ٠
    لذلك أوجه دعوة محبة للجميع للتعالي عن صغائر الأمور

  25. intom 5alito shi2 ma 90ltoh swa masra swa jazayer hahaha
    howa lisa fadil shi ma90ltoh laba3d min ayam el korra hahaha
    majnounat banat NAWARET hahaha

  26. يعنى إنت يا أخ طارق كُنت طلبت من الأخ غزال إنه يعكس مدى الظلم فى سجون بلده لما بعت موضوع عن الظلم فى السجون المصرية بالأمس أسوةً بما تطلبه من الاخت فاتيما ؟!
    تصدق و تآمن بالله، موضوع الأخ غزال مزعلنيش على قد مبيزعلنى تناولكم للأمور !
    هو شاف ظلم فى مصر و عكسه فى موضوع و كلنا موافقين يا سيدى، طيب لما الأخت فاتيما عملت زيه ليه سألتوها عن غرض الموضوع ؟ و ليه سألتوها عن التوقيت ؟ و ليه سألتوها عن إللى بيحصل فى بلدها ؟! و ليه و ليه وليه ؟! على الرغم تجاهلكم لكل هذه الأسئلة عندما فعلها قبلها الأخ غزال ؟! عن أى مبدأ متجزأ تتحدثها و أنتم مبدئكم متهالك و مُتهتك ؟!
    .
    و بغض النظر عن غرضها ياسيدى، مش الأخت فاتيما مواطنة عربية ؟! ولها حق الحديث فى شئون الأخرين مثلما من حق الأخرين التحدث فى أى شئون عامة أخرى ؟!
    هل الأخت فاتيما تجاوزت حدود اللباقة ؟! هل الأخت فاتيما تجاوزت حدود النشر ؟!
    أقسم بالله العظيم هى بتمارس أسلوبكم و ياما قولتلكم إللى إنتو بتمارسوه لو إتمارس ضدكم مش هتستحملوه ولا هتقبلوه و إنزعاجكم و هجومكم عليها خير دليل على كلامى !
    إستفزازكم مش هنقدر نمنعه، و إستفزازنا ليكم مش هتقدروا تمنعوه ! كلامى ليس للجزائريين خاصةً أنا بتكلم بصفة عامة و أنا أول مدخلت النهاردة و لمحت عنوان الموضوع فهمت إنه رد على تعليق الأخ غزال إللى بيكره حكم العسكر و بيدعم حُكم بوتفليقة فى بلده و إللى نشره بإسم Lamine

  27. إلى من تتحدث عن الغاز !
    للأسف مصر و الجزائر تصدران الغاز إلى إسرائيل ولكن :
    مصر بلد عميلة و تربطها معاهدات و عقود مع إسرائيل تُجبرها على تصدير الغاز ! ولكن ما الذى يُجبر الجزائر على تصدير الغاز إلى إسرائيل ؟!

  28. Far3ona. radit fi3lik tabi3iya. fa ay dawla 3arabiya la takhlu min sujun ta3dib wa dolm. arjo min muchtarikin yihilu 3an sama masr …

  29. اييييه ده فاتي هو انتي بقيتي جزائرية؟!!!! من امتي؟؟؟؟ يا قدعااان كل حاجة بتتغير كده بسرعة اووووي

  30. اللهم آآآآين أخت مسلمة.
    3abira تحياتي، ولو إني واجهت صعوبة كبيرة في قراءة التعليق، عندي مشكلة مع كتابة العربي بحرف انجلش 🙁
    كاتي 🙂

  31. 1-هااااااها لا يا عزيزتى أعلامنا فيه سقف حريات عالى يوميا وجوه المعارضة والسلطة تتناطح في البرامج هذا غير ما يقولوه المواطنون العاديون من أنتقادات لاذعة للسلطة والحكومة ولا احد يعتقل أو يقمع

    2-من هم أفراد الشعب الذين خرجوا وقمعوا كما تقولين و تم الأعتداء عليهم من الأمن حددى

    3-أعتقد اننى شرحت لكى موضوع غرداية الفتنة المذهبية التى تتكلمين عنها لا أساس لها من الصحة أصلا الناس تعيش هناك مع بعضها منذ مئات السنين بدون اى مشاكل تذكر لكن ما حصل من تضييق لعصابات التهريب من طرف الأمن جعل المافيا تحاول بعث الفوضى بالمنطقة لتلهية الأمن بأمور اخرى

    4- انا في تعليقات اتناول سياسات الأشخاص وليس الأشخاص انفسهم والتمنيات شيء والحقائق والوقائع على أرض الواقع شيء أخر تماما بهذه العقلية التى تمشى بها البلاد لن يتحسن شيء

    5 – تكلمى عن أمور حديثة لا تكلمينى عن أشياء حصلت منذ 25 سنة دفعت الجزائر ثمنها غاليا ……………….. الجزائر

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *