وصف وائل الصديقي، مخرج وبطل فيديو كليب “سيب إيدى”، الكليب بـ”الخفيف”، موضحا أنه تم تصويره في شقته وكان هدفه تقديم أغنية خفيفة للشباب في الصيف، حسب تعبيره.

وأشار “الصديقي”، في مداخلة هاتفية لبرنامج “العاشرة مساء”، تقديم الإعلامي وائل الإبراشي، المذاع على فضائية “دريم”، إلى أنه يملك الفيديو الأصلي للكليب قبل المونتاج، موضحا أنه تعرف على الراقصة قبل تصوير الفيديو بأسبوع فقط، وأنها وافقت على تصوير الكليب طبقا للإعلان الذي نشره على صفحات الإنترنت، لافتا إلى أنه متواجد حاليا في تونس.

وأضاف أن الهدف من الفيديو هو عمل فنى ولا صحة لما تردد عن أنه عمل جنسي، موضحا أن الأغنية تم تصويرها بأكثر من لغة، وتمت إذاعتها في أكثر من دولة، مؤكدا أن الكليب ما هو إلا رؤية للمخرج لم يقصد بها خدش للحياء.

محامي بطلة كليب “سيب إيدي” يشرح ملابسات القضية

من جانبه كشف عبده محمد محامي بطلة كليب “سيب إيدي” رضا الفولي أن مخرج الفيديو وائل الصديقي غادر إلى خارج القاهرة بعد نشر الفيديو على قناته الخاصة على “يوتيوب”.

وأوضح عبده محمد، خلال مداخلة هاتفية في برنامج “العاشرة مساء أن مخرج الفيديو كليب وائل الصديقي أمريكي الجنسية ويهدف بتصوير الفيديو إلى تشويه صورة مصر باستغلال الفتيات وتصوير فيديوهات تحتوى على إيحاءات جنسية.

وأضاف أن النيابة العامة أمرت اليوم بسرعة ضبطه وإحضاره واعتباره متهما رئيسيا في القضية، مشيرا إلى أنه تم القبض على موكلته فجر اليوم نافياً ما أشيع عن هروب موكلته قبل القبض عليها، مؤكدا أن كليب “سيب إيدي” ليس الأول من نوعه الذي يصوره المخرج

وأشار إلى أن القضاء المصري لن يتأثر بالرأي العام وموكلتي بريئة حتى يثبت إدانتها، منوها أنها لم تكن تعرف أنها تمثل كليب فاضحا لكنها بروفة لاختيارها في عمل فني ولكن الشركة خدعتها.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫136 تعليق

  1. mostawaki mosh moshrif li ayi balad ya irakia
    3andhom hakal irakiyat yista3aro minik
    okht Amani shokokik bi mahalha hiya awal dohorha kan li ajl al akh5 mostafa ili
    shatamirakiyat il y3ibo 3ala ahlam

  2. و السؤال إللى بيطرح نفسه :
    المأدبة إللى عملها سمو الأمير تُرك و الصورة إللى متصوراها الأميرة سماهر والدها الأمير تُرك داخل المملكة ولا خارجها ؟!

  3. الأميرة شوق آل سعود مع باريس هيلتون ! طبعاً عادى طالما بره المملكة !

  4. طنط اماني العمشة اعملي حسابك لو اتاخرت في تنزيل الفيديوهات أرجوكي يا حجة مش تقلقي علية اصل عندي شغل اليوم بس والله بكل فرصة break هتكون بفيديو يلا enjoy

  5. لقد احترمتك كثيرا لانت قدرت و احترمت هذا الشهر الفضيل من خلال تدخلك بين طرفين , فأرجوك يا أخي لا تضع نفسك في موقف بعيد عن أخلاقك و تربيتك و واصل على فرض احترام الغير لك
    و اسمحلي ان تدخلت فيما لا يعنيني
    تحياتي

    1. لا طبعاً أهلاً و سهلاً بتدخلك، بس إسمحيلى أخُد رأيك :
      أول تعليق عجبك ؟! ردود مواطن منافق عربى على تعليقاتى عجبتك ؟!
      هل من المفروض أنى اشوف و أسكت علشان أنا مُحترم و غيرى بيحترمنى ! ولما أرد يبقى أنا بدافع عن الغلط و بقارن بين مصر و بين السعوديى و عجبى !
      .
      و الله يا أختى أنا إللى أعرفه أن إللى بيته من إزاز ما يحدفش بلاه عالناس !
      إللى أنا عملته فى الموضوع ده مش من عادتى، و نسخى لروابط و صور من مواقع تواصل إجتماعية لنورت بردو مش من عادتى و يعلم الله أننى تغاضيت عن صور خادشة للحياء و فيها مناظر إباحية كثيرة لأننى أولاً إتكسفت أنشر صور أو روابط فيها الصور دى، تانى حاجة راعيت مشاعر غيرى !!!
      تخيلى لما أراعى مشاعر غيرى و غيرى فى الوقت إللى غيرى مش مراعى فيه مشاعرى !!!
      هنضحك على بعض لحد إمتى؟ حقيقى السعودية مطبقة الشريعة الإسلامية ولكن قولاً و ليس فعلاً أو على الأقل التطبيق ليس على الجميع سواء !!!
      فى الجمهوريات العربية فى فوارق و فواصل بين الشعب و الحكومات و دول جايين هنا يفهمونا أن فى السعودية مفيش فرق بين الأمير و المواطن السعودى العادى !!! ليه إن شاء الله بتكلموا ناس جايين من المريخ !
      سألت سؤال إمبارح و محدش رد عليه : الهندى إللى بيسرق فى السعودية بيتحاسب نفس حساب السعودى إللى بيسرق فى السعودية ؟!
      مطبق شريعة إسلامية آه، لكن على الكل سواء لأ !
      نُقطة و إنتهت !
      أنا مكنتش حابب أمارس إللى أنا مارسته لكن فى شخصيات سمجة و فاكرة نفسها أبو العُريف و إللى مجبتوش ولاده و إللى بيسأل بالأدلة و الإثباتات و هما على بعضهم ولا حاجة و كلامهم أتفه من أنك تشغل بالك بيهم !
      .
      شُكراً اختى على تدخُلك، و لو جيبتيها يمين أو جيبتيها شمال هتلقينى ملتزم الأدب و مغلطش فى حد ولا جرّحت حد ……….. ولا ننسى أن حق الرد مكفول ,
      .
      تحياتى،،،

  6. أخ فيب ’ كا ما أتمناه ان تبقى النفوس الطيبة على معدنها رغم اختلاف الاراء و الافكار و حتى و او كان في عالم افتراضي

    1. معنديش إختلاف مع مُعلقين سعودين كـ احمد و كالمُعلقة أمانى، بينى وبينهم إختلاف وجهات نظر إنما خلاف لا أعتقد !
      أما غيرهم من قليلى الأدب فلازم يتردعوا و أحمد و أمانى ميلومونيش لإنى مبدأتش ولا كان فى نيتى أنا فقط رديت !
      فى مثال قديم كُنت بقوله أيام مشاكلنا القديمة فى نورت عام 2010 و هو :
      الرقم ( 2 ) فى تعداد الأرقام بييجى بعد الرقم ( 1 ) و مُستحيل أن يحدث العكس ! كذلك رد الفعل .
      أنا هنا كُنت الرقم 2 و الرقم ( 1 ) كان قليل الأدب فكان لازم يترد عليه .
      .
      مُقدر تدخلك و مُرحب به أختى و فُرصة سعيدة ،،،

  7. أنا متفقة معاك يا أخي في الدفاع عن بلدك و وطنك لكن لا تتخذ أسلوب بعيد عن تكوينك و مقامك, عز عليا في نفسي أن أراك تضع صور لأشخاص حتى تثبت عكس كلام الاخ المواطن فهذا ليس من مستواك الثقافي على حسب ظني, فلا تنجرف لاسلوب بعيد عن أخلاقياتك
    كل بلد عربي فيه مساوئ أكثر من الاخر لكن للاسف نغطي الشمس بالغربال لأن انظمتنا الخائنة علمتنا في المدارس و في الاعلام اننا نعيش في أحسن بلد في العلم و في أول سفرة الى الخارج ندرك الوهم و الاكذوبة التي صدقناها
    و استسمح للمرة الثانية و شكرا يا أخي لتقبلك لتدخلي

  8. أنا كمان مُمكن أكون ضد الفيدوهات ولكن فى حالة واحدة فقط !
    لو كانوا جميع المُعلقين ضد التعليق رقم واحد و ردود فعل المعلقين السعوديين !!!
    هذه هى الحيادية و هذا هو العدل !
    الفيدوهات دى بيقابلها تعليقات ولولا كتابة التعليقات ما كانت وجدت الفيدوهات !
    _______________________________
    هل من المعقول أن يتحدث شخص عن الخمارات و العُهر و الفساد فى مصر و يزعل و يتقمص و يرفض فيدوهات عن نفس الأشياء التى تحدث بها عن مصر و إنتقدها بها ؟!
    هل حلال ليه يتكلم و حرام على غيره يرد ؟!
    هذا تناقض بيّن !

  9. شكرا يا أخي و بارك الله فيك و في جميع الاخوة و الاخوات اللي هنا
    اللهم اهدينا للطريق الصحيح و ثبتنا على طاعتك

  10. مخرج كليب “سيب إيدي”: كنت عايز أعمل حاجة خفيفة للشباب بمناسبة الصيف”

    حاجة خفيفة! قول حاجة كلها ترهلات ولحم ميت رخوي متعفن لا فيه زوق كلاس ولا حتى زوق ولاد البلد.
    متأكدة لو هند رستم أو بيرلنتي عبد الحميد كانو عايشين لحد دلوقتي كانو انتحرو من اللي شافوه بكليبك الخيف (حسب وصفك).

    بالنسبة للسفي ه ة أم عمر (وخسارة فيها الاسم)، والسفي ه المعقد إعرابي متأسلم، فأحب أقولهم:

    البلد اللي بتقولي أن الراقصات فيها تمرح وتسرح عاريات وفيها كباريهات دي، بلد وبيت كبير…. وكل بيت كبير فيه البلاعة بتاعته، مش هايفرق في بلد تعداده 90 مليون وجود راقصة ولا 5000 ولا عارية ولا 500 لأن وجودهم طبيعي زي ماقولتلك هم البلاعة اللي في بيتنا.
    المصيبة في بلد فيها منافقين والبلاعة فيها مسدودة لدرجة أنها طفحت جواها، وفيها من الوسخ مافيها…. ومع ذلك خايفين يسلكوها وتنظفوها لحسن فضيحتهم تبقى بجلاجل…. برغم أن ريحتهم واصلة لحد عندنا وعند غيرنا.

    وتأكدي أن الكباريهات دي اللي بيعرفها هم شيوخك اللي بيصرفو أموال المسلمين على الوس خ اللي عندنا وعند غيرنا…. وتأكدي كمان أن العاريات اللي بيسرحو وبيمرحو في بلدنا دول لو طبقت الشريعة في بلدكم بجد، واتربي كتير من أصحاب الأموال عندكم هايختفو، ووقتها احنا اللي هانكون كسبانيين، وأصحاب المتعة اللي عندكم هم اللي هايكونو خسرانيين…. يا حرام هايعرقو في الطفح اللي غرق بيتهم.
    احتراما لحرمة الشهر هاكتفي بهذا القدر.

  11. فعلا صدق المولى عزو وجل حينما قال: (الأعراب أشد كفرا ونفاقا).

  12. لا وحيات ربنا مش عارفة فكرني كده…. والله مش بمثل عليك فعلا مش عارفة أنا عملت أيه.
    تعالى نتكلم في موضوع يارا وعماد متعب وقولي الحكاية

  13. هاي فاتي كيفك؟
    اسكتي مش انا طلعت عراقية ههههههه وبعدين مغربية وبعدين طلعت انا ام اسراء بعد ما كنت انا انتي وناس تانية ههههههههههههههههههههههههههه والله لاجننهم انا بكلمك ناوو يعني بكلم نفسي
    قال مصر بلد العهر قافلين عينيهم عن الحقيقة بتاعتهم وجايين يفتحو بقهم هنا
    اينعم مثلما قال اخي هذه الفيديوهات ردا علي من يدعي ان بالسعودية ليس بها ما يندي له الجبين فاسكتو أحسن وإذا كنتو مش عارفين اعرفكم قاتكم البلا

  14. مساء الخير فتفيت السكر وفيب والجميع والله الي يحب النبي الف صلاة وسلام عليه يخرج من هذه الصفحة.

  15. اه شفتي يا كاتي…. سايب بلاوي الشرق والغرب وجاي يتكلم عن مصر أم الدنيا… وتلاقيه أكتر واحد شاف الفيديو ودقق فيه وحمله احتياطي لحسن يحذفوه من اليوتيوب.
    اخرجي من الصفحة دي يا نايا… كفاية عليه كده لحسن هايعمل زي عبد السلام النابلسي في فيلم شارع الحب لما كتاكيتو بني دلقت عليه الملوخية وقال (كفاية ماتبسطهاش أكتر من كده) ههههههههههه

  16. لطفطف أزيك؟
    أنا مش كويسة خالص، الحر سيح نفوخي، وحاسة إني في الوقت ده ممكن لو حطيت بيضة على دماغي تتسلق من كتر حرارة الجو 🙁

  17. الأخت أمانى:
    زعلتى منى و قولتيلى متجيبليش أمثلة عن حالات شاذة فى السعودية و تكلمنى عنها لأنها لا تمثل كُل السعوديين ! و مع ذلك قرأتى تعليق إبن بلدك مُنافق عربى مُسلم عندما قال :
    مواطن عربي مسلم
    May 26, 2015 at 3:43 pm
    ناس لا هم لهم سوى الرقص والعري وهز الوسط
    ________________
    بيقول ناس لا لهم سوى الرقص و هز الوسط و المقصود بـ ( الناس ) هُم المصريين !!!
    إذن، إشمعنى هو لما عمّمّ موجعكيش كلامه و ليه ما إعتبرش أن الناس إللى بيهزوا وسطهم فى مصر مبيعبروش عن نفسهم فقط، و لما أنا إتكلمت عن حالات حدثت داخل السعودية قولتيلى دى حالات شاذة و فردية و أصحابها يعبرون عن أنفسهم ؟!
    ما هذا المنطق ؟!
    .
    على كل حال البادئ أظلم ولا تلومونى ولوموا من جلب لكم ما رأيتموه فى هذا الموضوع !
    .
    كتبت لكى تعليق ولكن نورت صادرته ولم تنشره حتى هذه اللحظة بس أكيد التعليق لا يحمل أى إسائة لكى !

  18. محدش حوّر الموضوع يا أخت، و إقريه من الأول علشان تفهمى القصة و مش ذنبنا تدخلى من النُص و تقولى رأي مش مظبوط !
    واحدة إتكلمت عن الفُجر و الدعارة فى مصر و دخل واحد من جنسيتها زاد على كلامها ! إترد عليها و إترد عليه و نُقطة و من أول السطر !
    نقاشنا من الأساس مش عن مين عنده فساد أكتر ولا على الكلام إللى غنتى جاية تقوليه ! بلاش إنتى إللى تحورى الموضوع على كيفك ! و الفساد و البلاوى إللى فى مصر لا أنا ولا اى مصرى انكارها و دى حاجة تتحسبلنا أما إللى عنده بلاوى و بينكرها و رافض يصدقها يبقى هو إللى نعامة و هو إللى يتلام !
    لو حسبتها بطريقتكم مُمكن أرد رد بسيط و أقول مصر دولة بيحكمها قانون فلما يكثر فيها الفساد مُمكن نلقى باللوم على القانون. أما لما الدولة تكون بيحكمها شريعة إسلامية عيب أوى لما يكون فيها فساد و زنا و دعارة !
    عامل زى اللشاب الكاجوال لما يدخن سيجارة و الشاب المُلتحى إللى لابس جلباب قصير و بيدخن سيجارة !!! إللى هيشد إنتباهك اكتر تصرف الشاب المُلتحى مع إنه بشر مش ملاك و طبيعى لو غلط ! لكن إرتدائه الزى الإسلامى جذب العيون عليه و ألقى اللوم عليه اكتر من الشاب الكاجوال مع إن الذنب واحد ! نفس الشئ مينفعش نبرر و نقول المعاصى فى السعودية أقل من إللى فى مصر و إحنا أصلاً معقدناش مُقارنة غنتو إللى مُصرين تحولوا النقاش للمقارنة دى علشان تكسبوا تعاطف الغير و الكاره لمصر ! لا ياست الكُل أنا من هنا بقولك أحنا مش بنقارن بس زى ما إتكلمت عن الدعارة غللى عندى كلمتك على إللى عندك !

    1. دخلت بالصدفه افتكرته موضوع جديد.
      للاسف لم أقرا تعليقاتك القديمة و عموما هي لا تهمني بشيء ، لكن الواضح انك أضعت من وقتك الكثير و أنت تدور في حلقه مفرغه.
      و كشفت عن و جهك الحقيقي فأنت للأسف لا تختلف عن سفي هات مصر كثيرا (فرعونه و اختها ).

      الخلاصه :
      لا زلت عند تعليقي رقم واحد في الموضوع أعلاه.
      ((سبحان الله بلد تسرح فيه الراقصات و تمرح عاااريات و كابريهات وأفلام كلها آثاره و عري من عصر الفراعنة و تعتبره فن .و جت على هذا الفيديوا هو اللي راح يخدش الحياء .
      شوية عقل))

      ملاحظة: تعليقي هذايمثلني أنا وحدي و لا يهمني أكان يرضيك أنت و غيرك أم لا .
      و لك مطلق الحريه أن تكتب ما تشاء فكلنا ولدنا أحرارا.

      تحياتي للجميع السفي ه منهم و العاقل.

  19. هي نورت مسحت ههههههه مش لحقت اشوف التعليقات يا خسارة ههههه

  20. الزميل VIP:

    أولا: أنت لغاية الآن لم تعرض لنا أي مخالفات شرعية تمت على أرض السعودية الطاهرة بموافقة الحكومة السعودية وبسكوت من هيئة الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر بالسعودية فكل ما عرضته أنت سواء كان صحيحا أو فوتوشوب أمور تمت خارج أرض السعودية الطاهرة وبالتأكيد فالسعودية ليست مسؤولة عما يتم خارج أراضيها , صح ؟

    أما بلاوي البلد الآخر فهي تتم على أراضيها فالكباريهات والخمارات والرقص والعري والمايوهات واالأفلام والأغاني وهز الوسط كله على أراضيها تتم على عكس السعودية الطاهرة فليست السعودية مسؤولة عما يتم خارج أراضيها من مخالفات شرعية , أليس كذلك ؟

    ثانيا: VIP: اذكر لي اسم أمير سعودي أجرم داخل المملكة العربية السعودية الإسلامية الطاهرة ولم يتم تطبيق الحدود الشرعية الإسلامية عليه .

    انتظر الإجابة

  21. فعلا ما هذا العري والإباحية والرقص وهز الوسط والأغاني والمسلسلات والأفلام ؟

    اللهم ربي تجازي السعودية التي حكمت شرعك وأهل الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر كل خير في الدنيا والآخرة .

    على الأقل السعودية وأهلها مشرفين العرب والمسلمين بدلا من أهل الهشك بشك .

  22. لازلتى عند تعليقك ؟؟؟؟؟؟؟؟
    حقيقى يا ام عمر قفا انتى واحدة قليلة ادب وعايزة تتربى من اول وجديد

  23. ليلي بنت الشام هنا فيه صور لاميرات سعوديات عاريااات فاااجرات..اومال لو مكانتش بلادهم بتطبق شرع الله كانو عملو ايه
    هههههههه

  24. شيري يا حبي الاعرابي مش سعودي… الاعرابي بربري 🙂
    وهو ده جزء من اللي عايزه… مش اتفقنا على كده، لما نلاقي سعودي قال كلمة وقتها نبقى نرد عليه الكلمة كلمتين… بس ماتخديش بكلام مجهول الهوية والنسب والأرض… خاليكي ناصحة يا شيري

  25. لا يا فتوتي فهمتي غلط
    فيه سعودي عايز يتربي اتهكم عليكي دلوقتي فحبيت اوريه صور اميراته ويعرف “الصراصير” اين ارضهم
    مواطن ومخبر وحرامي ده اقل من اني اعبره اصلا

  26. اه عارفاه وشيفاه وطنشته… بس ماتقوليش سعودي (رجل يعني)، قولي اختنا في الانسانيه… عارفة أنتِ حالته وأنه من فئة المنسونيين… وده ماتاخدش على كلامه كل مرة… ده يتحوشله ويتجمعله…. وبعدها تديهمله على دماغه… أنا عارفة أنه عامل زي المدمنينين دلوقتي ونفسه في جرعة كوكايين…. لا لا أقصد جرعة تهزيق… بس لازم نعالجه، ومش نديله الجرعة كل مرة… عايزين نسحب اعراض المرض منه بشكل بطيء علشان كده بحب اطنشه وبعد فترة اعلم عليه مرة واحدة هههههههه

  27. اقسم بالله لازقة بالمجاري مو عراقية ياااااعالم دخلت باسم ام إسراء سابقا وصارت تحكي مع حالها هي راح تموت على شخص هنا بالجريدة والراجل مزوج وحاولت بكل الطرق تتعرف عليه وعلى فكرة عندها اسم ثاني تعلق فيه!!! ميس مو بامريكا بالسويد وهالحشاشة بنويورك مطلقة ،، غيرت لهجتها الخبيثة اكثر من مرة حتى أضيع جنسيتها الع فنة بس أنا ورآها والزمن طويل لاااااازمن اكشفها وافضحها

  28. خدنى الحنين أدخل لنورت. بس مش علشان أشارك! الوضع الحالى للأسف غير مُشجّع للمشاركة ولو بتعليق حتى!
    دخلت أقلّب فى المواضيع القديمة و موضوع جاب موضوع و رجعت بالذكريات لتعليقاتى وتعليقات أصدقائى من أيام 2008 وإنت طالع.
    طبعاً النضوج إختلف، شوفت أن فى مواقف كانت تستاهل منى الرد و مواقف تانية كانت تستاهل التجاهل!
    إنبسطت إنى مغلطّتش فى حد مهما كنت بقابل من إستفزازات! حسيت بإنتصار لأخلاقى ولأسلوبى إللى مازلت عليه حتى الآن.
    لقيت أسماء كتير وحشانى جداً الدردشة معاهم، ولقيت أسماء لسه زى ما هُمّا بنفس أسلوبهم وبنفس طريقتهم وبنفس نواياهم!
    بس أكتر واحد إتمنيت أقابله بعد مرور الوقت والزمن والحكام والعادات والتقالد هو المُعلق “مواطن مُسلم عربى” !
    علشان أعرف رأيه إيه دلوقتى؟! وعلشان أقوله رهانك كان خسران!

    فعلاً دوام الحال من المُحال!

  29. مواطن عربي مسلمsays:
    مايو 28, 2015 at 12:58 م
    فعلا ما هذا العري والإباحية والرقص وهز الوسط والأغاني والمسلسلات والأفلام ؟

    اللهم ربي تجازي السعودية التي حكمت شرعك وأهل الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر كل خير في الدنيا والآخرة .

    على الأقل السعودية وأهلها مشرفين العرب والمسلمين بدلا من أهل الهشك بشك .
    _________________________________________________________________

    وأنا جايلك فى 2023 وبقول لحضرتك إنت نسيت تدعى للهيئة العامة للترفيه إللى نقلت كل ده على أرضكم 😊

  30. ما في احد فسد السعودين غيركم يا مصرين هههههههههه كانوا مرضعات الكبير تبعهم بحالهم ، شي خمسة او سبعة رضعات ويسيبون الراجل يروح لحالو ههههههههه الان انتم عاملين لهم كليب سيب ايدي وامسك رجلي ههههههههه وجامعين كل المتزحلقات في مصر الفاطمية وقاهرة المعز الشيعي ههههههههه يا خسارة ، وجايبين تركي ال الشيخ ومعطيه مكانة اعلى من السيسي ذات نفسه هههههههههه انتم الي خربتم العالم يا مصرين هههههههههه حتى الجعبورة الفلسطونية نجوى فؤاد بمجرد ما شفتم سيقانها حزمتموها هههههههههه ورقصني يا جدع هههههههه اي نعم هي عندها استعداد ان تنحرف كاغلب الجعبورات ههههههههه لكن انتم السبب ، فالمعادلة بسيطة مادام انتم تطبلون لها هي راح تهز طوالي ههههههه عادة اقعد اتفكر واستنتج حلول ونظريات وافكار عدة ، لكن في حالة التزحلوق الزحلوقي للعرب لم اجد الا حل واحد ههههههههه وهو ان تعود مصر فاطمية وتعمل لطم بدل الشطح هههههههههه اي ترجع شيعية وتكون كما كانت في العهد الفاطمي اغنى دولة في العالم ، والى الان الكنوز الفاطمية لو تقوم الحكومة المصرية بتاجيرها وليس بيعها بشكل سنوي لهواة الاثار في اوروبا ، فذلك يدر لها خمسين مليار دولار بالقليل !!! شخصيا مستعد ان استأجر قبقاب ست الملك الفاطمية وخلخلالها ههههههههه لمدة عشرين سنة نمشي به الحال ههههههههه فست الملك لم تكن تبع هزِ وتزحلوق انما كانت ذو عقل رزين راجح ( شيعية يعني) اين منها الولية نجوى سيقان الجعبورية ؟؟ هههههههه

  31. ربنا يخرب بيتك يا خراب الدين لاجل الكضية اسقطت اعظم دولة شيعية كانت في ذلك الزمن ههههههههه، ويا ريت حليت الكضية ! انما اسست لتفاقمها وكل ما قيل عن النصر في حطين وتحرير القدس ، كذب في كذب !! كلها مفاوضات واتفاقات ومندسين ومندسات ، انا عارفو كويس كاكا صلوح الطين هههههههه ولد عندنا بالعراق وكان يلبس سروال فقاعي ههههههههه ماهي الكضية نحس من يوم يومها ههههههههه الان الشعب العربي كلو يهز من المحيط الشاطح للخليج الشالح هههههههه

  32. يكفي عارا لصلاح الدين الكوردي ان وضع نائبا له اسمه قراقوش ، فالمؤخر المصري ابن مماتي، الذي عاصر صلاح الدين الأيوبي كتب فيه كتابًا أسماه ” الفاشوش في حكم قراقوش”.
    وتشير كلمة “فاشوش” إلى الأحكام الفاشلة أو الوهمية ،
    الى الان اذا اراد احد ان يضحك على الحكام الظالمين المسخرة يقول : حكم قراقوش!! فهو لم يكن فقط ظالما انما مسخرة في احكامه !!

  33. من احكام قراقوش نائب الكاكا صلاح الدين الكوردي على مصر هو :

    جاء فلاح يشكو جنديًا إلى الأمير قراقوش، كان الفلاح يركب سفينة ومعه زوجته الحامل في سبعة أشهر، فوكزها الجندي فأجهضها. وقد فكّر قراقوش – كعادته – ههههههه ثم نطق بالحكم، حيث حكم بأن يأخذ الجندي زوجة الفلاح عنده لينفق عليها ويوفر لها البيت والمأكل طيلة سبعة أشهر، وهو ما أسعد الفلاح قبل أن ينطق قراقوش بباقي الحكم بأن على الجندي كذلك أن يعيد الزوجة وهي حبلى في السابع، وهنا هرب الفلاح بزوجته. ههههههههههه
    انه مجرم ومسخرة بنفس الوقت !!
    كما
    ينسب أن قراقوش وراء إعدام العالم الشهير شهاب الدين السهروردي في عهد صلاح الدين، صاحب العديد من المؤلفات المشهورة مثل “حكمة الإِشراق”، “هياكل النور”، “لغة النمل”، وغيرها، وكان في السادسة والثلاثين من عمره عندما حكم عليه في عصر الأيوبيين.

  34. مواطن عربي مسلم says:
    مايو 28, 2015 at 12:58 م
    فعلا ما هذا العري والإباحية والرقص وهز الوسط والأغاني والمسلسلات والأفلام ؟

    اللهم ربي تجازي السعودية التي حكمت شرعك وأهل الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر كل خير في الدنيا والآخرة .

    على الأقل السعودية وأهلها مشرفين العرب والمسلمين بدلا من أهل الهشك بشك .

    “””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””
    ههههههههههه😂😂😂😂😂
    فعلاً مشرفين العرب🤣🤣🤣
    قال مشرفين العرب قال !!!
    قول فاضحين العرب والمسلمين بالعالم
    صاروا رقم (1) بلا منازع و لا منافس في الشخلعة و الهز و الهشك بشك و أبشرك
    يا مواطن يا عربي يا مسلم صاير الهز عندهم
    مع الحاخامات الصهاينة على وحدة و نص
    و رقصهم يا جدع 😂😂😂👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *