أغلق الإعلامي المصري أحمد موسى مقدِّم برنامج “على مسئوليتي” على قناة “صدى البلد”، حسابه الشخصي على موقع “تويتر” بعد استطلاع الرأي بشأن ترشَّح الرئيس عبدالفتاح السيسي لفترة رئاسية ثانية الذي عرضه عبر حسابه.

mousa-sisi

وكان موسى طالب متابعيه بإبداء رأيهم في ترشح الرئيس السيسي لفترة رئاسية جديدة، تحت سؤال: “هل تؤيد ترشح السيسي لفترة رئاسية جديدة؟”.

وهاجم المستخدمون موسى، بشدة بعد إغلاقه الصفحة، ودشنوا هاشتاج هاجموا من خلاله مذيع “صدى البلد”.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫6 تعليقات

  1. مصر بسنة 1946بالعهد الملكي قدمة قرض لبريطانيا يُساوي الان 29 مليار دولار تقريباً وبنفس الوقت كانت تُقدم المعونات لبلجيكا , والغرب كانو يأتون مصر باحثين عن عمل حتى الجنيه المصري كان يُساوي جنيه ذهب !!
    لكن بعد ما تولى العسكر حُكم السُلطه بمصر ابتدائاً بجمال عبد الناصر وصولاً للمُشير عبد الفتاح السيسي والاقتصاد المصري حدث ولا حرج .

  2. بتحطوا نفسكو في مواقف باااايخة ههههههه
    مين اصلا اللي حينتخبه تاني والغلابة مش لاقية تاكل كيلو اللحمة بقي ب100 جنيه كيلو الطماطم النهاردة في سوق العبور 12 جنيه اسعار الادوية بقرار من الحكومة زادت 30% ..مرتباتنا محدش قبض لحد دلوقتي في القطاع الحكومي كله
    زيادة معاشات العسكريين حصل 5 مرات في عهده ولسة فيه زيادة جاية للقضاة والشرطة بمناسبة العيداالكير
    يعني المصيبة مش في ان السيسي الفاشل حيترشح لفترة تانية
    المصيبة ان مصر نفسها هي اللي احتمال ماتكملش مع السيسي
    انتظروا ثورة جياع في القريب العاجل

  3. ثورة يناير إية إللي بتحملها السبب في الضياع الإقتصادي يا بائس يا مهزأ ؟ أما إنت رئيس عيل صحيح .. مش عارف حتى تواجة مشاكلك إللى إنت ورطنا فيها ..

    محدش توافرت ليه سبل النجاح قدك … لا معارضة بتتكلم ولا إعلام بينتقد ومؤسسات دولة بتخدم على ظرط أفكارك .. وأخدت أكبر منح في تاريخ البلد دي .. حسب كلامك شخصيا إنت واخد أكتر من 23 مليار دولار منح .. و 8 مليار ودائع .. وفكيتوا وديعة حرب تحرير الكويت .. وبتتفاوض على 12 مليار من صندوق النقد الدولي ..

    -الدولار في 2013 كان بـ 7 جنية .. والدين الداخلي كان 1200 مليار جنية .. دي أرقام أخر يوم في عهد مرسي حيث 3 سنين من المليونيات كل خميس وجمعة ومظاهرات فئوية واضرابات ومؤسسات الدولة كلها شغالة ضده .

    – الدولار في 2016 ب 12 جنية ونص .. و الدين الداخلي في 2016 تجاوز 3000 مليار جنية … والبلد مفيهاش مظاهرة واحدة في شارع جانبي .. والمعارضين في السجون .. ومؤسسات الدولة كلها رهن إشارتك .

    إنت فاهم إن في عهدك الدين الداخلي زاد ب 30% .. إحنا عارفين إنك تافة ومعاك إعدادية .. بس دي أرقامكم الرسمية يا حضرت .. ركز وفوق وبطل ايموشن السطلان دا علشان الواحد معندوش صحة .

    – الدين الخارجي في 2013 كان 34.5 مليار دولار …. الدين الخارجي النهاردة في 2016 وصل 50 مليار دولار ..

    – عجز الموازنة في 2013 كان 91 مليار جنية … عجز الموازنة النهاردة في 2016 وصل 290 مليار جنية .

    ايوا الدين الخارجي زاد في سنتين حكمك بس 32% … وعجز الموازنة زاد 200% .. ومعدل التضخم وارتفاع الأسعار لأول مرة في التاريخ – ايوا في التاريخ – يوصل في مصر 14% .

    ثورة إية اللي ضيعت البلد يا بائس .. مضيعش البلد دي غير أنصاف المعلمين إللي زي حالاتك .. عمالين تحرضوا ليل نهار في التلفزيون ضد الأجانب وتتكلموا عن مؤامرات الكوكب ضدكم .. وفي الأخر منتظر إستثمارات منهم ..

    تافة وبتتسول الشرعية وأقصى أحلامك إنك تشتري سلاح منهم .. وبعدين تقول مؤامرات .. أخفقت في أهم ملف في مصر .. ملف النيل .. وورطنا في حفر تفريعة مدخلتش دولار للبلد وأهدرت معاها عملة صعبة بدون أي دراسة .. وحسب كلام اللواء مميش .. إنت أخدت قرار الحفر بعد مكالمه منه اقنعك فيها بالتليفون ..

    إنشف كدة وإسترجل وقول إنك ضيعت الفلوس في مشاريع وهمية .. وقسمت البلد وبترهب الناس وقفلت المجال العام .. والعالم كله عارف كدة وبيسموك ديكتاتور تافة .. وجرايدهم هتفضل تشرشحك .. مهما أظهرت بؤسك ببيانات خالتك الكيادة بتاعة وزارة الخارجية ..

    إنشف يا ريس .. وقول إنك قلعت ملط لصندوق النقد الدولي بتاع أمريكا إللي بتتأمر عليك 😀 .. وهترفع الدعم وهتعوم الجنية ومحتاس ومش عارف تعمل إية .. والخراب إللي إحنا فيه دا كان على إيدك إنت حصرا . وبطل تحكها في الثورة بقى علشان مش لازم كل مرة نفكرك إنك مهزأ ..

    #الرئيس_العيل
    ل محمود حجازي الناشط الثوري
    يستحق القراءة
    خربها وقعد علي تلها الملعون

  4. دشن الإعلامى أحمد موسى، حساباً رسمياً على موقع التواصل الاجتماعى “تويتر”، اليوم الخميس، وأعلن عن ترحيبه بالتواصل مع متابعيه من خلال موقع التدوينات القصيرة.

    برحب بيكم وبمشاركتكم على صفحتي الرسمية على تويتر #احمد_موسى_على_تويتر pic.twitter.com/fXfxyBWFqY
    — احمد موسى (@AhmedMoussa) August 24, 2016
    وبث موسى، مقطع فيديو، أعلن من خلاله عن ترحيبه بالتواصل مع متابعيه، وتداول النقاش والآراء، حتى لو كانت مخالفة له فى الرأى، معبراً عن سعادته بحجم التفاعل الذى شهده عبر حسابه على “تويتر”.

    واستقبل رواد موقع “تويتر”، تدشين موسى لحسابه الرسمى، بهاشتاج حمل عنوان “أحمد موسى على تويتر”، دخل ضمن قائمة الأكثر تداولاً على موقع التدوينات القصيرة.

  5. سواء اغلقت تويتر ام لا فأعين الناس ترى ما يدور على ارض الواقع , المسأله مسألة وقت , فالجوع كافر , اعلم ايُها الاعلامي فأنتم ورئيسكُم لكم نهايه وقريبه ان شاء الله .

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *