«نور مكي»، 25 عامًا، قالت إن «المقشة» هي السبب الرئيسي الذي أنهى علاقتها بزوجها، بعد قصة حب دامت أكثر من 6 أعوام قبل زواجهما، فمع كل مرة تقرر فيها «نور» أن تنظف شقتها مستخدمة «المقشة»، ينهال عليها زوجها بالسب والشتم بأبشع الألفاظ حتى وصل به الحال إلى ضربها في بعض المرات.

تحكي «نور» قصتها فتقول: «بعد 6 سنوات حب و5 شهور جواز انفصلت عن جوزي.. كان كل ما أجي أكنس الشقة بالمقشة يشتمني ويضربني ويقولي مش كفاية إنك مجبتيش مكنسة في جهازك وانا جبتهالك عشان المقشة مبتشفطش التراب كويس زي المكنسة أومال أنا جايبلك المكنسة ليه؟.. أنا بحب النضافة مش زيك ولو أعرف انك مش نضيفة كدة مكنتش اتجوزتك من الأول».

وتكمل «نور»: «بعد ما أهلي وأهله اتدخلوا أكتر من 10 مرات من ساعة ما اتجوزنا عشان يقنعوه أنه بيتكلم في حاجة تافهة اتعصب أكتر واتضايق إني بدخل حد بينا وحلف علي بالطلاق ما أقعد في البيت.. فروحت عند أهلي وحكيتلهم على اللي حصل،ولما كلموا أهله عشان يشوفوا ابنهم محدش عرف يتكلم معاه وكان مصمم ان أنا اللي غلطانة عشان مبسمعش الكلام ومستحقش اني أكون مراته ولا اقعد في بيته وانه بيخاف مني لإني كدا مش نضيفة، وقالهم أكيد الأكل اللي بتطبخه بردو مش نضيف والهدوم اللي بتغسلها ليا مش نضيفة، وانا مش واثق فيها ومش عاوز أعيش معاها تاني».

وتابعت «نور»: «أصر على الطلاق.. وفعلا اتطلقنا بعد خمس شهور جواز وقالي بعد ما رمى علي اليمين الحمد لله اني مخلفتش منك كنتي هتخلي عيالي مش نضيفة زيك».

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫11 تعليق

  1. وعين الرضى عن كل عيب كليلة
    كما ان عين السخط تبدى المساويا


    قيل لرجل يريد ان يطلق زوجته. لماذا تريد ان تطلقها ؟
    قال لا اتكلم عن زوجتي.
    فلما طلقها قيل لماذا طلقتها
    قال لاأتكلم عن امرأة لاتحل لي .

  2. من قصص العرب
    ان امرأة طلقها زوجها واشتكت عليه عند القاضي في مبلغ
    حضر الزوجان والشهود وانكر الرجل فطلب القاضي من المرأة ان تكشف وجهها
    ليراها الشهود
    فقال زوجها السابق لا تكشف وجهها انا اعترف بمالها علي ولا تكشف وجهها
    قالت المرأة وانا لااطلبه بشيئ واسامحه لوجه الله .
    وين كنا ووين صرنا.

  3. 5 شهور زواج المفروض يتقبلون اخطاء بعض
    كثير نساء اتو من بيوت اهلهم ما يعرفون لا طبخ ولا مسح وكثر خيرها هالمسكينه تعرف تمسك المقشه
    الزوج مو صاحي عقله مو مساعده اذا هي مو نظيفه ساعدها وعلمها او الرجوله تنقح عليك ؟ انت جايب زوجه تشاركك حياتك مو جايب خدامه
    هذهش الاشكال شخصيتها ضعيفه ممكن هو يخطأ لكن ما يتقبل الخطأ من الاخرين

  4. ما شاء الله معلقين خبراء يفتون بدون علم ، لو كان فعلا أن أدخلت هي ناس من البدايه بينها و بين زوجها على موضوع خاص بينهم فمعه حق يطلقها.

  5. بغض النظر عن هيافة الزوج ! متحسبيش الـ ست سنوات الحُب دول لإنهم حاجة و الـ خمس شهور جواز دول حاجة تانية خالص، غالباً الإرتباط (الحُب) ما بيبيّنش غير الوجه الجميل فى كلا الطرفين لإنه أساساً بيبقى مفيهوش مسئولية ولا ضغوطات! هو عبارة عن وقت جميل بيسرقوه الحبيبين و بيقضوه مع بعض فمفيش مجال لأن يظهر كل طرف منهم الوحش إللى موجود فى شخصيته، لكن الجواز حاجة تانية خالص بتلاقى كل واحد بيبقى على طبيعته أكتر من الأول فغصب عنه بيظهر الوجه القبيح إللى موجود فيه!
    زى الزوج هنا مثلاً بعد 6 سنين حُب، وبعد مُجرد خمس شهور جواز بيضربها و بيعايرها و يقولها مش كفاية مجبتيش مكنسة فى جهازك و أنا إللى جايبهالك و لسه عارف إنها مش نضيفة و هو إللى نضيف!!!
    ده إنسان إوعى تفكرى تندمى عليه أصلاً، الحُب إللى حبهولك حُب إمتلاك، حُب تسلُّط و مُعايرة!

  6. في حادثة غريبة من نوعها، حصلت امرأة ألمانية على الطلاق من زوجها بعدما ضاقت ذرعا باهتمامه الزائد بأعمال التنظيف طول الوقت. وأفادت وسائل اعلام ألمانية أن المرأة عاشت حياة زوجية امتدت 15 عاما تحملت خلالها هوس زوجها بالاعمال المنزلية الرتيبة مثل اعادة ترتيب الاثاث أكثر من مرة. وقال كريستيان كروب القاضي في بلدة سوندرشاوسن بوسط البلاد إن الزوجة فقدت صبرها عندما هدم زوجها حائطا في المنزل وأعاد بناءه لانه اصبح متسخا. وقال القاضي “لم يأتني أبدا شخص يطلب الطلاق لهذا السبب”.!

    في النهاية، من الجميل أن يهتم الزوج بنظافته ونظافة البيت ولكن هذا لا يعني أن يجعل بيته جحيما بسبب وسواسه وهوسه بالنظافة، فيؤدي هذا الأمر إلى المشاحنات والشاجرات بالإضافة إلى إحساس الزوجة بالتقصير، وبذل جهد ووقت مضاعف.

    1. لم أفت ، أي لم أطلق أحكام غيابية ، أنا قلت لو كان كذا فمعه حق.

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *