،” كتبت صحيفة المصريون المصرية: “في مفاجأة من العيار الثقيل، كشف استطلاع للرأي أجراه مركز ابن خلدون للدراسات الإنمائية حول هوية الرئيس القادم لمصر، أن 61 في المائة من المصريين يريدون رئيسًا مدنيا، بينما 30 في المائة يريدون أن يكون الرئيس القادم ذا خلفية عسكرية، فيما يرغب 9 في المائة بأن يكون الفريق أول عبدالفتاح السيسي وزير الدفاع هو الرئيس القادم.”

وقالت داليا زيادة، المدير التنفيذي لمركز ابن خلدون، في تعليقها على نتائج الاستطلاع: “لقد جاءت النتيجة مفاجأة لنا، حيث كنا نتوقع أن المزاج العام في مصر يميل إلى تمكين شخصية عسكرية، لكن هذه النتيجة تعكس أن المصريين قد وصلوا لدرجة جيدة جدًا من النضج السياسي.”

يأتي هذا فيما تتصاعد الدعوات في الأوساط الإعلامية المصرية للدفاع بالسيسي إلى منصب الرئاسة في الانتخابات القادمة، بعد أن حظي بشعبية عريضة بين المصريين عقب إطاحته بالدكتور محمد مرسي أول رئيس مدني منتخب، وفقا للصحيفة المصرية.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫293 تعليق

  1. هههههههه اديهم اخت سلوى، بس هم عندهم افهات؟!!
    دة احنا نكسر الزلط يا عم الحج!!

    دة احنا بتوع كلوا..

    و انت فصيلة دمك ايه اخت سلوى، بما اني عارف بتاع الاخت المصرية؟؟

  2. طالب عصام العريان، نائب رئيس حزب الحرية والعدالة المنبثق عن جماعة الإخوان المسلمين، والقيادي بتحالف دعم الشرعية، من وصفهم بالانقلابيين، بالاعتراف بأخطائهم لبدء حوار سياسي جاد على أساس خريطة الطريق التي طرحها الرئيس المعزول محمد مرسي.

    وأضاف العريان، في تسجيل مصور بثته قناة ‘الجزيرة مباشر مصر’ ويعد سادس إطلالة إعلامية له خلال الشهر الجاري ‘نحن في حاجة ماسة إلى أن نعلي من قيم الحوار والتفاهم والتسامح والعمل السياسي، وأن نرسي آليات الديمقراطية’.

    واعتبر نائب رئيس حزب الحرية والعدالة أن ‘نقطة البداية في الخروج من هذه الأزمة الطاحنة التي دمرت اقتصاد مصر وافتقدت النسيج الاجتماعي تماسكه، أن يعترف الانقلابيون أنهم أخطأوا وارتكبوا خطيئة كبرى بالانحياز إلى فصيل دون فصيل ولم يكونوا ديمقراطيين’.

    وأضاف شارحا تفاصيل مبادرته ‘ثم بعد ذلك يأتي الحوار، بعد أن نستعيد الثقة في بعضنا، بإلغاء كل الإجراءات الباطلة التي نتجت عن هذا الانقلاب، وإخلاء سبيل جميع المعتقلين، وتقديم كل من ساهم في القتل وساهموا فيه وحرضوا عليه إلى محاكم عادلة، حتى لو كانت استثنائية وثورية، وأن يعود الرئيس (محمد مرسي) والشرعية التي تم انتهاكها لكي نستكمل معه خريطة الطريق الوحيدة التي أعلنها في آخر خطاب له’.

    وأشار العريان إلى أن ‘الفارق بين خريطة الطريق التي أعلنها مرسي والتي أعلنها قائد الانقلاب وزير الدفاع الفريق عبد الفتاح السيسي، هي أنه عزل الرئيس وعين واحدا مكانه، وأنه عطل الدستور وأوقف العمل به، أما باقي الخريطة فهي متطابقة تكاد تكن منسوخة من كلام الرئيس’. وتابع أن الانقلابيين ‘يخافون من ظهور مرسي أمام المحكمة حتى لا يفند أقوال السيسي وأركان دولته’.

    ودعا القيادي بتحالف دعم الشرعية ورفض الانقلاب إلى إلغاء الإجراءات الاستثنائية والإفراج عن المعتقلين، مضيفا أن ‘رجال الشرطة لن يزرعوا الخوف في نفوس المصريين الذين سيستمرون في النزول إلى شوارع المدن المصرية للتظاهر دعما للشرعية’.

    وأكد العريان أن مصر بمسلميها ومسيحييها ستمضي إلى الأمام لتدحر من سماهم الانقلابيين من أجل ‘بناء وطن سيّد حرّ’ مشيرا إلى أن مصر يجب أن تكون ‘قائدة في المنطقة لا تابعا ذليلا لمن يتفضل عليها ببعض المليارات’.

    كما أعرب في كلمته عن أسفه لما شهده مسقط رأسه قرية ناهيا وقريتي كرداسة ودلجا. كما أبدى حزنه على ما يجري في سيناء، مبديا استنكاره لأن يقتل مصري من الجيش أو الشرطة إخوانه من المواطنين المصريين.

  3. awalan ana chakin fi lahda inaha maghribiya li anaha btektob kalimat bi darija maghribiya.taniyan mich daruri tkun maghribiya, yemkin 9asadit bi kitabitha li darija mghribiya inaha twa9a3 binkom.allah a3lam. talitan wa howa l2aham ana MAGHRIBIA WA AFTAKHIR we !!min achraf almaghreb. ok

  4. لا ياديدو كلمة تربي الكل بقولها …إنتي رحتي فين يامصرية وتفتخر ليه مابدافعي على روحك …؟

  5. okht OMINA. hiya katabit ( trabi we ba3d kalimat tanya. we ba3din ana matkalimt 3aliha bisou2 wala 3ala ghirha,ana 9olt mulahadat we bas. ana mich did had,la ma3a had,we lmasriyin adra bi wad3ohom. allah yahdi ma khla9. tahiyati 3azizti

  6. يمامي خوفتيي الحمد لله مافي شي غير الاشعار اللي كنا ننزلها وكلها منقولة من مواقع مختلفة يعني كوبي اند بيست .. عم يرجف البي ياامي ومني عشقاني ههههههه .. ميوسة والله أنا كنت أمزح معك..

  7. واللهي العظيم لا اعرف عن اي شئ تتكلمين.!!
    ثانيا الكل يعرفني انا اسلم وامزح مع الكل هنا بــ نية وقلب صافي لانهم اخوتي واخواتي اللي الله حارمني منهم.. 🙁 🙁
    فرضا اذا سلمت او ضحكت مع اخ أو أخت يعني عندي شي معهم .. لا غلطانة لا يروح فكرك بعيد وتكسبين خطيتي..

  8. طبعا الاخت مصرية وتفتخر احيانا تلفض كلمات غير مصرية — لكن انقول مش مشكلة
    لكنها اليوم قالت 4 او خمس كلمات جملة كاملة باللغة المغربية — نقول مش مشكلة
    قبل كم يوم كانت تريد تعمل اسنانها مثل هوليود وقالت انو الاسعار غالية في مصر
    حتى دلشاد قال انا راح اسئلك دكتوري الخاص هههه بما معنى انو هية في مصر
    اليوم وعند التحقيق من المحقق كونان قالت انا خارج مصر
    نحن كل هذا لايهمنا ابدا وحتى لو ضهرت فجئتا هي والشخص الاخر
    لكن يامصرية وتفتخري انك تهاجمي على كل من يعطي رائية بالخرفان هذا لايجوز
    ووجب عليكي ان تعترفي — من انتم وما ننسى منك اول تعليق بموضوع ادمغة عربية
    وبالنسبة للاخت رونق ماتوقعت انك تنسبينا هل منتحرة وتفتخر لانو احنا في العراق لايوجد
    عندنا هذا الحزب ولا حتى في كردستان — بس دلشاد اخواني والحمد لله
    —– سوزي ياحبة القلب يا كبيرة المعلمات اين انتي – ارجعي للنضال —-

    1. للامانة ياجارتي الاخت المصرية قالت هية خارج مصر وامها اللي قالت الها على سعر مال هوليود غالية في مصر ………

  9. خليهم يا فوزيتي الان فهمت كانت مصرية وافتخر كلما علقت تعليق تجي وريا وتقول سلوتي هذه باينة مغيرة اسمها ههههههههههههههه لا يهمنا اذا كانت مغربية او مصرية او جزائرية او عراقية او حتى برطقيزيا المهم الله يهدي الكل اللي يغيرو أسمائهم يكما طيب الصديقي ههههههههههههههههههههههههههههه هو لي عامل هد روينة هههههههههههههههههههههههههههههههه

    1. ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
      وماشفتيش يا فوزيتي قالك وكتقول كدة ما كدة وهو راه الطيب الصديقي اللي وقعني في المكائد لانه هو لي حافظ جميع لهجات ههههههههههههههه وانا كنقول لها يا مصريتي حبيبتي وهو راه الطيب الحرمي هههههههههههههههههههههههههههههههه

  10. رونق
    احنا العراقيين تعبانيين من هذة السوالف الي يلبسلة عمامة وياسس حزب
    والي يصير شيخ ويفتي احنا هذة السوالف مانجبها احنا نحب الدين على جنب
    يعني عزل السياسة عن الدين فتشوفين اكثر العراقيين لم يئيدو الاخوان لانهم جماعة
    تتخباء وراء الدين — وقلتلك ما عدا دلشاد وهو حر — وبالنسبة لمصرية وتنفجر هي اخوانية
    يعني ليس مننا لاننا ببساطة لانطيق الاحزاب الدينية وبصراحة ودون حسد لو المصريين يسلفولنا
    السيسي كم يوم يشيل لنا الحكومة العراقية نكون لهم من الشاكرين وبالنسبة للعراقي الي دخل وعلق
    فهو اكيد جبان كان يقدر يعلق باسمة ——— يلة تحاول نغلق الموضوع ومانكتب ثانيلانو انا تعبانة الان جاية من الشغل — تحياتي

  11. رونق
    يعني الجزائر و الجزئريين داخليين داخليين!!!!!!!!
    اتكلمي انتي بالحق شوية ديدو ردتعليك و قالتلك انها مغربية وين تشوفي في الطرف الجزائري لي قال على مصرية انها مغربية !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    شرين انتي العسل
    فاتي انا الحمد لله و انتي اخبار الدراسة ايه?

  12. اخت سلوى لا تشكي باخت المصرية، هي مصرية و انا اعرف من طريقة كلامها و هي دائماً تأتي وراكي لانها تحس بقربكي و تعاطفكي مع الاخوان، مثلي انا..

    المشكلة عند الانقلابيين لا يقبلوا باي مصري يعارضهم، يا ريت يدخلوا على الفيس و يشوفوا مين الاكثرية…
    هي عايشة في دولة خليجية تدرس الاعلام و اهلها في مصر، تزورهم بين فترة و فترة..

    لا اصدق لماذا كثير من الناس هنا، متقلب الانطباع و التغير!! يعملوك ولد او بنت في لحظة!! و جنسية و جنسية في لحظة!!! مجرد اخطأ او اخطأت بحرف جر!!
    خلي عندكم شوية تحليل يا اخوان و يا اخوات، حتى بالتفكير نحن كسالة؟!!!

  13. اللي يتهم الناس عن جهل هو جاهل و هذا اعتبره سذاجة وغباء يستدعي التدخل الطبي السريع ههههههههههههه يعنى يا ست ستار او رونق او فوزية تتهمي و بكل جرأ’ ناس من بلدين مختلفين لمجرد ان البنت اتهمت انها مغربية
    لتفادي الفتنة كان فيكي تدافعي عن بلدك بدون رمي السم او الخبث على بلد اخر
    والواجب اننا اذا تدخلنا ان نهدي النفوس و ننصف الظالم و الا نقل خيرا او لنصمت
    ان الله وحده ادرى بمن يكون هدا او ذاك فاتقي الله ولا تفتحي باب فتنة جديد
    تحياتي للجميع من كل البلدان … اقصد الناس المحترمة

  14. سراب معلش حبيبتى ما شفتش ردك، سامحيني.
    الحمد لله بخير استأنف الدراسة تانى بعد توقف داااام لفترة طويلة، ويارب مافيش حاجة تحصل تاني علشان اخلص بئا… تحياتي سرسوبة.
    ولا يهمك يا رونق… وتحياتي.

  15. سلام عليكم
    بصراحة ما اقدر امنع نفسي من التعليق في الشأن المصري حاولت لكن اكثر المواضيع التي تطرح هنا مملة و ما تناسب اهتماماتي فأتجه مباشرة لأخبار مصر
    هذا اولا ثانيا : ليس من اجل الأخوان بل من اجل الأسلام حتى و لو كنت غير متدين و انا كذلك لكن الدين خط احمر بالنسبة لي و يجب ان يكون كذالك بالنسبة لكم بما انكم مسلمين : اينكم من قذف المحصنات السوريات على فضائية التحرير اينكم من اباحة قتل المتظاهرين بحجة انهم خوارج ( علي جمعة في رسالته المصورة للشرطة و الجيش يعطي مبرارات القتل بأحاديث عن الخوارج و في الوقت نفسه يحذر من التولي يوم الزحف عشية فض اعتصام رابعة و النهضة ! ) اينكم من اغلاق المساجد بعد الصلاة دفعا لتجمع الناس فيها و خروجهم في مظاهرات فيما الكنائس مفتوحة 24 ساعة اينكم من الأعتقالات التي تقوم بها الشرطة حاليا لكل من ينتقدهم و التهمة جاهزة ( اخواني يتاجر بالدين ) كل هذا و اكثر و تقولون انها حرب على من يتسترون بالدين فقط ؟
    بأي منطق تصنفون من يتستر بالدين ليخدم مصالحه الشخصية الأخوان دفعوا الثمن عقود من عمرهم في السجون و هم ثابتون على مبدأهم ما رأيكم فيمن يبدل و يغير موقفه من مشيخة الأزهر الأشاعرة
    و هذه ليست تطاول مني معاذ الله هذا كلام احمد الطيب شيخ الأزهر يقول ان الأزهر صوفي اشعري و ان الصوفيين هم اهل السنة الحقيقين و ليس الحنابلة
    اخير بأسم الله ثم بأسم الأخوة و المحبة لمصر و شعبها كتبنا و ليس عناد او تحدي لكم
    تصبحون على خير .

  16. بارك الله فيك يا اخ مالكي..
    كلام منطقي و مبني على الحقائق و المعطيات، يا ريت تشاركنا دوماً و انا من جهتي اعزمك و ادعكي بمشاركاتك القيمة؟؟…

  17. ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    سمحيني يا مصرية وافتخر والله كنت غير اضحك انا لا تهمني الجنسية اكثر ما يهمني الاحترام المتبادل وانا احترمك واحترم كل محترم هنا في هذا الموقع ولي مسميا حالها شيرين دفعت حسنين هيكل اتهمني انا هي انتي وتعليقاتك باينة وتعليقاتي باينة مثل الشمس المهم انا اطلب منك المسامحة مرة تانية والمسامح كريم ….

  18. ثلاث صفحات بالكامل انتي مصرية لا انت مغربية ومن قمة التـــــــــفــــــــاهة انو يدخل مخـــــــــربي يقول لا هي جزائرية بمجرد انو يدخل في نص الحوار لانو لا مكان له هنا الا مع المعيز
    المهم
    يا مصرية انا شخصيا شفتلك تعليقات كتير لما كان اراب ايدول بتدافعي عني المصري وبتتخانقي مع وحدة من المعلقات
    لا تببري ولا تعطي دلائل يا مصرية لانك كل ماتبرري كل مايعطي الطرف الاخر اهتمام لنفسو وهو مايسوى قشرة بصلة
    يتكلمون عن النفاق وهم منافــــــــقين اساليني انا شبعولي مقروط وشبعولنا شعارات الطيبة من قبل
    كم سهل الواحد يجي يكتب تعليق ويغلط في اللي مايسواش لكن بمجرد انك تفكر انو اشخاص طيبين اختفو من الموقع وخسرناهم من اجل دخول ا اللي يسوا واللي مايسواش هذا فقط يمنعك من الرد
    لاني شخصيا عندي اصدقاء هنا في نورت مختفيين لكن بيشوفو اللي بيحصل دايما
    وايضا يا مصرية لما تضحكي مع شخص هنا الاول اتاكدي انو يستاهل مزاحك ولا هو شخصية هبلة اللي بييجي يمشيه يمشي وراه متل الهو هو
    انتي جديدة وحتى لو عندك سنة والجديد هنا باحترامو يحترم واللي مايحترم نفسو نعتبرو ماعندوش وجود اصلا مثل بعض المخربيات دخلو علينا السايبات البارح اليوم جايين يتناقشون وهما مجرد
    فارغات شغل
    ولا يهمك ارجو ان لا تبررري لهم مرة تانية نصيحة مني

  19. اخت سلوى انا شخص دائماً اتدخل بالمواضيع عندما ارى اشخاص جيديين فيفهموا بعض بالغلط..
    اخت سرينا لم تقصدك و هي انسانة محترمة و انت ايظاً انسانة محترمة و لو انك امبارح شكيتي في المصرية، و بهذه السهولة!!
    ما كنت اتمنى منك بان تشكي بها و خاصتاً هي بتحبك جداً، مثل ما اخت سرينا قالت، الاخت المصرية، اكتر من مرة زعلت من ناس عندما كانوا يعممون المصريين بالغلط، فاذا لم تكن مصرية ما كانت زعلت، يعني ليس الى هذا الحد، تتقمص جنسية بلد ثاني و تقهر نفسها من جهة ثانية..

    احترامي لكي اخت سلوو و اخت سرينا…

  20. انا  شخصيا  وقع  مع اختي  مصرية  و افتخر  
    ان  زعلت مني  منذ  فترة  لما  كتبت  تعلييق رديت عليه
    على  الاخ  فيب   و  دافعت عن  مصر  و  على  فيب  
    والله  العظيم  دافعت على  مصر  وفيب  على  حساب  اصدقائها  الغير  مصريين
    و ممكن  للاخ  فيب  مراجعة  تعليقات  ٤  شهور  لي فاتت
    و سوف  يرى  كيف انها  دافعت  عن  مصر  و  عنه  خاصة  و قالت لي 
    هته  الكلمة  او  المثل  الذي  نسيته  حاجة هكدا
    انا  و  اخويا  على  ابن  عمنا   
    على  كل  حال  هي  مصرية  ١٠٠٠بالمئة

  21. اول حاجة نورت كانت منعة عني التعليق يعني متهربتش ولا حاجة وانا مش في موضع اتهام عشان اهرب منة يا ست امنية اول حاجة عايزة اقول للست دودو اللي عاملة فيها المفتش كرمبو اديلي واتحداكي تعليق واحد كتباة من اولة لي اخر بالمغربي لو انا بكتب مصري بحت وحضرتك فهمها مغربي مش ذنبي وروحي اتعلمي ازاي تكتبي فرنكو وعربي وبعدين تعالي اتكلمي اما بخصوص الاخت ميس اول حاجة موضوع ابتسامة هووليود متجيش تشوفي نص الموضوع وتيجي تتكلمي اول الاخ دلشاد من زمان اول متعرفت علية عرف ان مش عايشة في مصر وعايشة في الامارات ولما سالتة على موضوع ابتسامة هووليود قلتلة انا عايزة اعملها في مصر لانها ارخص من الامارات اوكي وواضح طبعا انت مشفتيش التعليق دة فاحبيت اعرف مين ارخص مصر ول في اوروباااااااااااا لان مش هقارن بين الامارات واوروبا لاني هعملها في مصر دية اول حاجة تاني حاجة الخرفان دية بتتقال على مؤيدين مرسي والاخوان والست هانم فاتي والتانية شيرين كانوا علطول بيقولوها خرفان خرفان خرفان معلقتيش لية ساعتها ول لانهم على معدتك انا كنت بقول عبيد مش خرفاننننننننننننننننن دية تاني حاجة اية الفايدة اكون مغربية ول هندية ول باكستنية وادخل بمصرية افهممممممممممممممممم يعنييييييييي اثبتيلي انك عراقية انا هقعد اثبت لو شوية ناس قاعدة من ورا الشاشة اذا كنت مصرية ول لا شيء غريب
    اثبتلي ان فاتي بنت مش غفر؟
    اثبتلي ان شيرين الصهيونية دكتورة ومش معها دبلوم صنايع؟
    اثبتيلي انك عراقية؟ول اثبتلي انك متجوزة وعندك عيال؟ ول مش متجوزة وعندك عيال؟
    هو في اية كبروا مخكم شوية ول يتابعنا زمان لما كانت بنت لندن او ليلى بتعلق على احمد جمال وتقول علية كلام سخيف انا كنت برد عليها عشان كانت بتقول صعيدي ومصري وكلام عنصري ضد المصرييييييييييييين وكمان السنة اللي فاتت كان واحد كويتي اتكلم عن المصريين بطريقة في منتهى قلة الادب وانا كا مصرية مسكتلوش ووممكن اجبلكم رابط الموضوع لو حابة انا مش في موضع اتهام اللي عايز يصدق يصدق اللي مش عايز ميهمنيش ودة رابط الموضوع
    “الآيفون” يثير جدلاً في مسلسل “ساهر الليل”
    اعملي سيرش عن الموضوع دة وعلفكرة الست فاتي كانت معلقة في الموضوع دة معلقتش وقالت انا مش مصرية لية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    في ناس هنا اتصدمت منهم وكنت بحترمهم بجد
    ومنهم انت يا سلوى انا افتكرتك هتدخلي تدافعي انا لما كنت بدخل اسلم عليك دة من باب احترامي ليك ليس اكتر واقل مش من باب حاجة تانية ومكنتش اعرف ان سلامي ليك بضايقك اووي كدة او لما كنت بقولك سلوتي لان كنت حساكي زي اختى بس احساس طلع غلط للاسف وبعدين مغربية اعمل خطوبتي في مصر ازاي مسالتيش نفسك السؤال دة؟ان بعض الظن اثم

    بس عمتا كل واحد بان انا علاقتي بعد كدة في الجريدة دية منحصرة بين ليلي ونور والاخ دلشادوالاخت سرينا دول اللي فعلا اشوفهم اسلم علطول
    ليلي اللي كان بيني وبينها مصانع الحداد طلعت احسن من ناس هنا كتير واكتر واحدة تصدق اني مصرية لان لما كانت بتغلط في مرسي كانت بتحصل حريقة ما بنا وللاسف ناس افتكرتهم حاجة بس للاسف صدمتي فيهم كبيرة وعلفكرة يادودو كتير اووي لما كنت بتعلقي مع اني مش فاهمة كلامك بس كنت بدخل اسلم عليك بس كل واحد ظهر على اصلة ويا اخت رونق انت لا تعرفني ولا اعرفك عشان تستنجي كل الاستنجات دية فا عيب اوووووووو اكون غايبة وكلكم ماسكين في فروتي
    وتحللوا على مزاجكم ولا كانكم شغالين في المخابرات
    عمتا حاجة مفيدة لاني بينتلي ناس على حقيقتها وعلفكرة انا لو مغربية هتحمق اوووووووي كدة على مرسي لية ممكن افهم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ول هو هبل ولية مغربية بذات دة حتى بحكم اني عايشة برة لما بشوف مغاربة بيتكلموا او تونسين او جزائريين ولا بفهم ولا كلمةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة وهموت واعرف بيقولوا اية
    وبعدين يا سلوى الكلمة اللي كتبتهالك المرة اللي فاتت للتوضيح جبتها من جوجل مش من دماغي عشان متفهميش حاجة تانية
    عمتا بعد كدة ولا هوجهلك ولا كلمة ولا هجري عليك ولا اي حاجة لانك طلعتي زيك زي الباقى
    عشان تستريحي خالص ولما كلكوا كدة تدخلوا على الموضوع اللي قلت للاخت ميس علية مش عايزة من حد يعتذرلي لان اعتذاركم مرفوض تماما دة دليل اني مصرية ممكن بقى اشوف دليل واحد اني مغربية ول تعليق واحد كتباة بالمغربي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ممكن اللي يقول عيزاة يبقى قدها
    وياريت تشوفوا ردودي على الموضوع بتاع الايفون دة

    وشكرا لي دلشاد والزيدي وسيرينا اولا سيرينا انا بس كتبت كل دة عشان كل واحد يتكسف على دمة ولان ابين قد اية شكلهم بقى وحششششششش وبجد بينتولي قد اية انكم تافهينن جداااااااااااااااااااااااااااااا

  22. فاتى في سبتمبر 29, 2013 3:12 م
    قاعدين تصنفوا فينا وتقسمونا على مزاجكم، مرات احنا راقصات ومرات عاهرات ومرات فلول ومرات كفرة… ومش عارفة مابتبصوش على تعليقاتكم لدقيقة، ولا بتقارنوا بين اقولكم ونصائحكم اللي بتخالفوها فى موضوعات اخرى وتعليقات اخرى… بلاش مابتبصوش على بلادكم وبلاويها؟!
    موضوع امال ماهر بتتريقوا على شكلها، مع انكم مفترض بتقولوا قال الله وقال الرسول، طيب شكلها وحش اخلقوها من اول وجديد، طالما نصبتم نفسكم بدل رب العالمين… والحمد لله يمكن الحلاوة فى الشكل انقرضت من مصر كما يقول البعض، لكن تبقالنا حلاوة الروح اللي اغلبكم مفتقدها.
    …..هذا كان تعليقك الأول على الموضوع ويا ريت بس تقوليلي مين بالصفحة كلها اللي قايل تصنيفات وفلول وفنانات وناصريين غيري ومين اللي حكى عن أمال ماهر وشكلها وأنه الجمال انقرض بين الفنانات إلا أنا فشو المفروض مني أعمل حالي ماعندي خبر وما رد ؟ و أنا كلامي عن ما رديت بمواضيع سابقة بعد ما تخانقت معك لأنه كان الكلام موجه بشكل عام وليس موجه لي وبالوقت الحالي لا إنت عم تدخلي لنورت ولا أنا كمان إلا قليل
    ———————————
    فاتي ..*سبحان الله، اشمعنى انتِ الوحيدة اللي رديتي دونًا عن بقية الساخخرين وطالما عارفة انك المقصودة بالكلام عن امال ماهر، بتردي ليه على باقي كلامي عن التصنيف وغيره؟؟؟؟
    وبعدين روحي لاول تعليق مطول ليكي هنا في الموضوع ده، وشوفي تصنيفك للشعب المصري عامل ايزاى، انتى طالعتينا فلول ومغيبين وحشاشين، يا شيخة عيب عليكي،
    ……وهي تعليقك الأخير علي اللي أنت مناقضة نفسك فيه عم تستهجني إني رديت وكأنه الكلام موجه لغيري وأنا اللي لقيتها فرصة حتى جادلك وأخد وأعطي معك وبنفس الوقت عم تلوميني وتقولي صنفتينا بالله قوليلي أنت رد ولا طنش وقول لأ إن بعض الظن إثم يمكن الكلام موجه لغيري !!
    انا رديت عليكي بموضوع تاني وهو موضوع استقالة الحكومة لأنه الكلام موجه إلي
    لأنه أصلاً بالموضوع ما في غير أنا والأخ فارس عم نتناقش فكيف بالله ما رد عليكي ولا جاوبك خاصة لما بيكون في مشكلة سابقة بيني وبينك وداخلة عم تقولي تأمرون الناس بالبر وتنسون أنفسكم !
    ……………………………………………..
    حسن ….تسعة بالمية يعني ثمانية ملايين ومئة الف مواطن من الشعب المصري يؤيدي البطل السيسي وهو رقم كبير جدا —ومعظم هؤلاء من النخبة المثقفة والواعية من المجتمع —اما البسطاء فممكن التاثير عليهم بكلمتين من الدين وكذبتين من الاخوان ومبلغ بسيط لشرء اصواتهم —- المهم ان الاخوان انتهوا
    …ردي كان على الأخ اللي عم يقول من يؤيد السيسي مثقفين والباقي من الجهلة اللي يمكن شرائهم بالمال بس هو قالها بشكل لطيف قال البسطاء اللي بينضحك عليهم بالدين وبالكذب !
    وعلى فكرة هي مقولتكم انتوا يا مصريين اللي كنتوا ترددوها دائما أنه اللي بينتخب الإخوان ناس جهلة بينضحك عليهم بالدين أو بيشتروهم بالزيت والسكر
    لذلك حبيت وضح للي ما بيعرف مين اللي عم يأيدوا السيسي وتوجهاتهم فنانات الدين عدوهم والإعلاميين تربية مبارك الفاسد ومحمود بدر الشهير ببانجو اللي هو معروف عنه أنه حشاش ومو بس هيك كمان سمعت إمبارح بخبر أنه فيه ناشط طالب يحققوا معه ويسألوه عن تضخم ثروته وخاصة أنه هو كان صحفي وبياع كلاب !! وفلول منهم عمروموسى وكتير من أعضاء الحزب الوطني اللي موجودين بالوزارات ولجنة الخمسين والمستفيدين من نظام مبارك الفاسد واللي هنن رجال أعمال مبارك والناصريين اللي عم يحلموا بعبد الناصر ومغيبين شفت واحد أو تنيين منهم على الجزيرة
    شايف المظاهرات قدامه بالتلفزيون بالألاف يقلك دول عشرين تلاتين واحد والتاني اللي من حزب المصريين الأحرار تبع ساويرس يساله المذيع بموضوع بالشرق يرد هو بالغرب
    أنا واحدة عايشة برا وهدول هم من أراهم أمامي يتصدر الفضائيات والجرايد عندكم بمصر ويدافع عن السيسي و مو شايفة غيرهم فليش عم تلوميني لوقلت اللي شايفته أنا وغيري !
    يعني أنا ما جبت شي من عندي أنا بس ذكرتهم وذكرت إنتماءاتهم للي ما بيعرفهم مو ذنبي إذا هنن ناس عليهم علامات إستفهام وإنك انت أو غيرك بتعتبروا أنه لو ذكرناهم هو إهانة لكم و مو أنا اللي صنفتهم هيك انتوا اللي بتقولوا عنهم هيك وأنتي جاوبيني في حدا من اللي ذكرتهم افتريت عليه ولا قلت عنه شي غلط ؟ إذا بدكم تلوموا لوموا إعلامكم اللي عم يجيب هالأشكال تحكي بإسم مصر
    وأما انه كل الشعب هو اللي بيأيد السيسي ومعتبره منقذ فأنا شايفة جزء كبير من الشعب طالع كل يوم مظاهرات واحتجاجات وعم يهتف ضده ويعتبره خاين وقاتل ولا هدول بنظركم إخوان وبس وليسوا جزء من الشعب هدول مستوردينهم من جنوب أفريقيا ! رغم أنه فيهم ناس متعلمة كمان وأطباء ومهندسين وأساتذة جامعات ورجال دين و طلاب جامعات هدول كلهم مو شايفينهم ولا عفواً نسيت انتوا معتبرينهم خرفان !
    مشكلتكم بمصر أنه مو معترفين بوجود معارضة أبداً مع أنه عندكم فيه إنقسام ظاهر لكل الناس و انه فيه مؤيدين للسيسي وناس ضده كونك انتي من المؤيدين بيضايقك لما نحنا ندافع عن المعارضين اللي منعتبرهم مظلومين ومضطهدين لذلك عم ندافع عنهم ونناصرهم بالكلمة هادا اللي منقدر عليه
    وأنا ما اعترضت على كلمة حسبنا الله ونعم الوكيل لأني خايفة من الدعوة أبداً والله وقوليها قد ما بدك
    ولا نيتي عاطلة ولا سيئة حتى خاف منها إذا قلتيها أنا بس ذكرتها لأنه اللي بيقولها بيعتبر حاله مظلوم ومسلم أمره إلى الله لأنه مو طالع بإيده شي وأنتوا واضح للكل بقصد اللي مع السيسي الطرف الأقوى اللي معه السلاح لذلك استهجنت إستخدامك إلها و
    وبيقولوا عنا …ظالم لا تكون من الدعاء لا تخاف ..لذلك أنا بعرف حالي مو ظالمة أي حدا بكلامي لذلك مو خايفة من هالدعوة ولا من غيرها وقد ما بدك قوليها يا ستي

  23. وأما عن كلامي عن تهجمك على الناس فأكيد ما بقصد اللي ذكرتيهم وانتي بتعرفي هالشي كتير منيح لأنه بعضهم كلامه فيه إساءة مرفوضة لكل المصريين انا بقصد الأخ عمر وكلامك معه اللي كان ما فيه بس تهجم بل إساءة لبعض الفلسطينيين واللي انتي ذكرتيه عن كلامه هو جاوبك عليه وفسر معنى كلامه وأنا مو ضد أنك انتي أو غيرك يدافع عن بلده لأنه هادا الشي الطبيعي لكن على الأقل ما يسيء بكلامه وألفاظه للناس بحجة دفاعه عن بلده … مشكلتك أنك بتفسري الأمور على كيفك أنتي وحسب إعتقاداتك لهيك بتفسري بعض كلامنا إهانة وتدخل وهي فسرتي كلامي للأخ فارس مرة أنه تهجم ونهر ومرة أنه عم أأمره مع أنه كلامي له كان مجرد نصيحة أو لفت نظر حتى لو كان أسلوبي حاد شوي وهو نفسه فهم كلامي واعتبره هيك
    وأما انك بتكرهي مين بيخالفك فما كتير بيهمني حبيبتي هادا شي بيخصك المهم ما تحولي كرهك لوسيلة لنقد كل من بيخالفك بحجة الإساءة والدفاع لذلك خليلك البحر الأحمر والمتوسط اشربي منهم على راحتك

  24. بموضوع الأخ فارس التعليق اللي ذكرتيه كان سببه مو الكلام اللي قاله بنفس الموضوع وبس لكن لأنه كان قبل بيوم عم يتجادل وببعض كلامه سخرية للأخ أمجد وعبد الصمد ومتل العادة دخلت معلقة روح قلبها الإسلاميين ومواضيعهم و لقتها فرصة بالسخرية لهيك حبيت انصحه وألفت نظره أنه الموضوع بالأول والأخر بيخص مصر ونحنا مو من حقنا نتمسخر عليهم بمواضيعهم وهو الشهادة لله طلع إنسان مهذب وفهمان وهذا رده اللي كتبه أخر الشي
    فارس البغدادي في يوليو 2, 2013 2:23 م رد
    لا والله انا مش زعلان من كلامك
    بس بيعز علي انو عصابة الاخوان بترجع بلد عريق وقوي بسنه وحدة 50 سنه لورا
    لاخوان مثل السرطان بعيد عن السامعين
    يعني اذا ما يستاصل راح ينتشر
    عموما انتي معك حق اكيد
    بس انا احاول امزح حتى اوصل فكرتي بدون ملل
    عموما انا اتشرف بمعرفتك
    تحياتي
    …………………………………..
    وهاي كانت ردودك بالموضوع متل العادة بتشككوا بأي شخص بيقول انه مصري ما بعرف على أي أساس دغري قررتي انه غير مصري مع انه ما كتب غير كم تعليق وعموما هالموضوع ما بيخصني لكن حبيت أذكره لأنه تكرر كتير
    فاتى في يوليو 2, 2013 11:34 م رد
    اتأمرون الناس بالبر وتنسون انفسكم.
    ……………………..
    فاتى في يوليو 2, 2013 11:36 م رد
    يا أخ فارس، عبد الصمد وامجد ورامز وعادل وغريب شخص واحد.
    والشخص ده لا مصري ولا نيلة… يفضل انه يترشح لرئاسة مستشفي الامراض العقلية في موزنبي
    ………………………………………………………………………….
    وهذا ردي عليكي ..نور ** في يوليو 3, 2013 11:02 ص رد
    عيب الواحد يفتري على الناس بالكذب !
    اللي عم يقول أتأمرون بالبرو تنسون أنفسكم يجيب تعليق لي فيه سخرية أو استهزاء برأيي أحد من المعلقين خاصة لما بيكون عم يحكي عن بلده !
    بس فيه الناس التعصب الأعمى ما بيخليهم يفرقوا بين أنه الشخص يقول رأيه بأي موضوع وبين أنه يستهزأ ويهين رأي غيره خاصة لما ما بيكون الرأي على هواهم …وهي صفحات نورت بتشهد مين فينا الصادق ومين فينا اللي عم يفتري ……ربنا يشفي !!
    ————————————–
    ومتل مو باين بظن أنه كلامي لا كان تهجم ولاإساءة ولا نهر لا للأخ فارس ولا لغيره بس تفسيرك للأمور عجيب وبعدين انا بنصح الناس اللي بيعزوا عليي ولا الناس اللي بحس أنه ممكن يتقبلوا نصيحتي وما عمري فرضت كلامي على حدا فانتي شو زاعجك بالموضوع ما فهمت ولا لأنه الموضوع خاص بالإخوان بس !
    وعمري ما استهزئت بخلقة ربنا بموضوع امال ماهر هو الحديث عن شكلها لو الموضوع عن شي تاني كنت قلت معك حق وحتى قبل كلامي قلت سبحان الذي خلقها حتى نبه انه هيه خلقة الله بعدين أنا ما قلت انها بشعة قلت انه غير جميلة وتمها واسع وبعدين يا ستي أنا لامؤيدة لا شرعية ولا شريعة ولا انا شيخة أنا ست مسلمة بحب ديني وبتمنى يحكم الإسلام بلادنا لهيك بدافع عن كل شيء بشوفه من وجهة نظري إسلامي وبيهم المسلمين و عم قول اللي شايفته هو الحق فكونه ما يعجبك او يعجب غيرك فمو مشكلتي ردوا على كلامي وجاوبوا عليه لكن ما تفسروا كلامي على كيفكم وتتهجموا عليي
    ووبعرف منيح عقاب اللي بينصح الناس وبيخالف هالنصايح بنفسه وبعرف أنه ربنا عالم بأقوالنا ونوايانا وهو اللي رح يحاسبنا و لله الحمد مطمئنة لكل أقوالي وشكراً يا ستي على التنبيه والنصيحة
    وياريت تفصلي بين المواضيع السياسية والفنية لأنه أكيد ردودنا بتختلف بينها
    بظن هيك رديت بشكل مفصل وممل على كل شي قلتيه رغم إني ما بطيق كتر المجادلات والأخد والعطا وبجنب نفسي أدخل فيها لإني بعرفها مناقشات عقيمة بلا فائدة وأنه ما حدا رح يقتنع برأي التاني بس هالمرة حبيت جاوب على كل شي وبعد هلأ ما رح رد إذا عندك نقط تانية غير اللي ذكرتيها بجاوبك عليها

  25. عزيزتي مصرية متل ما قالت الأخت سيرينا لا تبرري ولا شي وأرمي الموضوع ورا ظهرك
    اللي بيصدق أنك مصرية منيح واللي ما بيصدق هو حر ..ومتل ما قالت أم أنس أنا كمان بتذكرتعليقات إلك بموضوع لأحمد جمال ومرة بتذكر تجادلتي مع ليلى وتخانقتوا كمان بس كانت تعليقاتك قليلة واغلبها بمواضيع فنية وليست سياسية لهيك يمكن فيه ناس مو متذكرتك لذلك لابقى تبرري ولا تدافعي المهم انتي عارفة نفسك …..وألف مبروك على الخطوبة ربنا يتمملك بخير وأكيد بتشرف أحضر فرحك إذا كنت بمصر ما دام دعيتيني ..تحياتي اختي

    1. سلامي ليكي يا اجمل نور
      مش لانك ايدتي كلامي لانو تعليقاتك بحس انها خالية من النفاق وعن المجاملات الكاذبة
      اجمل تحية
      ★★★

      1. تسلمي حبيبتي سيرينا هذا من ذوقك وشكراً على كلامك الطيب وتحياتي إلك يا أحلى أم انس ربي يخليلك ياه

  26. اّريج والله مش راح نلومك حتى لو مرمطي بيهم الارض لانو الاحترام يكون مع المحترمات
    مش مع الجيعانات وشعالات الفتن والسايبات والمتزرزحات من الجبال والمعقدات والحقودات من الجزائر
    بصح درك لازم نخلليولهم عظمة ولا اثنين يجو يمشمشوها لانو النيفو راهو يتكركر وطايح بزاف وانا مانطيحش بالنيفو تّاعيّّ_⊙

  27. ههههههههههههههههههههههههههههههههه
    دفعة حسنين هيكل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    انا دفعة نفرتيتى كانت قاعدة معايا ع نفس التختة .مدرسة توت عنخ امون الاعدادية المشتركة …شارع ناصر الثورة بالهرم ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    وقال ايه سامحينى يا مصرية و المسامح كريم هههههههههههههه
    حلوة اوى التمثلية دى !!!!!!!
    ترانى اتأثرت لحظى ابكى هههههههههههههههههه

  28. انا مش عارفه هو ليه الموضوع اتقلب لخناقة بين ناس من الجزائر وناس من المغرب
    استهدوا بالله يا جماعه
    كل الحكاية ان فيه واحده هنا عاملة نفسها مصرية وفقسناها انا وفتوتى
    هى ممكن تكون جنسيتها جنسيه تانية بس انا شكيت انها مغربية عشان اتكلمت بالمغربى اكتر من مرة………
    هى دى كل الحكاية وماتكبروش الموضوع بالله عليكو
    تحياتى لاهل المغرب والجزائر العساسيل 🙂 🙂
    والبت سوزى …وحشتينى يا مضرووووووووووووووووووووووبة
    تعالى ع صفحه تانية نتكلم اصلك وحشانى مووووووووووووت

  29. أنتي يا سرينا علا ش تتقولي مخربيات إوى جمعي راسك وخلي عندك شوية إحرام راه gاع تنعرفو نخسرو هضرا….

  30. مصرية وأفتخر أنا كنت حاباكي تدافعي عن نفسك بس والآن تدكرت في آراب آيدل كنت أشوفك تدافعي عن أحمد جمال…وأنا ماقلتش أنتي مش مصرية ولا مغربية قالت كدا …

  31. مريضات خسهم غر منين يجبدو مغاربة مغاربة مش مخاربة غصبا عن المريضات الشيطات منافقات فتانات أنتم تتهمو اامصرية بأنها مغربية ومن الفوق تتشتمونا وعلاش زعما مغربية بالدات هدا تيبين حقدكم وكرهم يالمريضات…

  32. برغم اني ماكنتش حابة اعلق تاني في الموضوع ده، لكن يا نور كلامي عن التصنيف كان مقصود بيه العموم مش انتي لانى ما انتبهتش لتعليقك كامل الا لما تدخلتى ورديتي عليا.
    لكن بالفعل أنا كنت بقصدك بالكلام عن امال ماهر، لانه مفترض من تعليقاتك واللي بفهمه منها على الاقل انك مابتحبيش حد يستهزأ بالآخرين، او يتهكم على خلقهم والونهم وخلافه، ومن الباب ده استفزيت منك الصراحة وكانت البداية في الموضوع اللي قولتلك فيه “اتامرون الناس بالبر”… لكن لما رديتى عليا وماكتفتيش بالتعليق على الجزء اللي خصيتك بيه، راجعت تعليقاتك تانى ولقيتك مصنفانا بشكل اكتر استفزاز من اللي داخل بسيب وبيشتم ويقول عاهرات وراقصات وخلافه.
    انتِ بنفسك بتقولى أن مؤيدي مرسي الالاف، مش حتى ملايين، يبقى على أي أساس صنفتى مؤيدي السيسي_اللي هم مؤيدي مصر_ ماتنزلى مصر في اجازة كده لمدة اسبوع واركبى المشروع في اسكندرية وشوفى ردود افعال الناس، شوفى كام واحد مؤيد لمصر وكام واحد مؤيد للاخوان وانتى تعرفي الحقيقة.
    بعدين مين اللي قالك اننا مش معترفين بالمعارضة؟؟؟؟ ماطبيعي الاخوان الخونة يكونوا معارضين.
    ومين قالك ان الالاف اللي اتكلمتى عنهم دول اخوان بس؟ لا دول اخوان وسلفيين وجهاديين ومصريين عاديين، لكن المصريين العاديين دول بعضهم متعاطف مع الاخوان بسبب فض الاعتصام، وجزء منهم بيكره الجيش وحكم العسكر من البداية… احنا ماقولناش ان مافيش معارضة، ولا قولنا ان اللي بينزلوا يتظاهروا كلهم اخوان، لا فيه مصريين طبيعيين متعاطفين معهم… لكن هل الالاف دي هى كل الشعب؟؟؟؟ ولو فرضنا انه فيه زيهم ضعفين مابينزلوش، هل كل دول هم المصريين؟؟؟
    لا طبعًا هم برضو القلة، وهو ده اللي بنقوله الشعب قرر خلاص ومعارضي الاخوان عندنا هم الاغلبية.
    انا مايهمنيش انت تدافعى عن الاخوان ولا انصارهم، لكن ده مايدكيش الحق انك تصنفينا على مزاجك وطبقًا لاهوائك.

  33. نور:
    “وعلى فكرة هي مقولتكم انتوا يا مصريين اللي كنتوا ترددوها دائما أنه اللي بينتخب الإخوان ناس جهلة بينضحك عليهم بالدين أو بيشتروهم بالزيت والسكر”.

    *احنا قولنا اللي انتخب الاخوان ناس جهلة؟
    احنا بنقول الواقع، اللي بيعمله الاخوان وهو انهم بيشتروا اصوات بعض الفقراء وغير المتعلمين اما بالمال او بالزيت والسكر… دي حقيقة ولا خيال من دماغنا؟
    ولما احنا نقول كده، ده يديكي الحق انك تقسمى معارضى الاخوان على مزاجك؟ طب ماتعيشي بينا الاول وتشوفي، ولا هو كلام والسلام.

    بمناسبة عمرو ابو ناشى، ماتروحي للموضوع نفسه وتشوفي كلامه وتعليقه الاول.
    شيرين بتقول ان حماس بتعربد فى مصر، وانا رديت عليه وقولتله ايوه، ياريت تشوفي رده واهانته ومستوى كلامه وبعدين تيجى تقوليلى انا عايرته وماعيرتهوش… مشكلكتم انكم اى رد فعل منا هو جريمة، وبتتناسوا عن عمد الفعل الاصلى اللي بنرد عليه.
    بالمرة ابقي شوفي تعليقاته هنا كمان: “الكشف عن خطة إخوانية لدولة فلسطينية في سيناء”.

    مش اى حد يكون ضدنا نقول عليه غير مصري، والدليل سراج وهاج، انا ضده طول الخط، ومع ذلك ماشككتش في نورت فى مصريته.
    اما رامز ومصرية وخلافه فهم غير مصريين، ودي حاجة اكيدة، وماتزعلش واحدة زيك يعني، ماعتقدش انه الموضوع يخصك يا نور علشان تهتمى بيه.
    وبعدين انتى شيفانا ناس بترمى الاخرين بالباطل، وبنبدأ بالغلط، وبنسيئ للاخري، واى حد ضدنا هو غير مصري… طب ماتدونا نموذج نقتدي بيه كده من خلال تعليقاتكم، يعنى كونوا القدوة طالما انتم الصح، ومتوليين شئون الاخرين، وانسانيتكم واحترامكم وحقانيتكم وصلت الحدود… علمونا ليه لا، بس اعتقد ان فاقد الشئ لا يعطيه.

    انا فعلاً عندي البحر الاحمر والمتوسط… بس انا هاشرب من النيل، اصله اكثر عذوبة الحقيقة.

    تعليقاتي ليكي خلصت نور.

  34. فتوووووووووووووووش
    انت فين ؟؟؟؟بعثت لك سلام مع أحلى دكتوره شيرين
    حصل إيه مع الماجستير وليه غايبه عن المسنجر ..تركت لك تعليق في موضوع مبروك الزواج عقب الك يااااااارب باريس يليق فيكي يا بنت مصر الحره

  35. فيه ناس هنا اقل بكتيررررررررررررررررررر من أن الواحد يرد عليها أو يعيرها اهتمامه، ومش عارفة اتمنى من نورت تعمل مستشفى للامراض النفسية والعصبية وانفصام الشخصية.
    الحقارة بلغت مداها عند البعض، وللاسف دول مايتردش عليهم الا” اذا اتتك مذمتي من ناقص”.

  36. ندوووش وحشاااني يا جميل.
    اهو بدأت تاني اشتغل في رسالة الماجستير بعد توقف دام لفترة طويلة بسبب الاحداث، ويارب ماتحصلش حاجة تانية تخلينى اتوقف للمرة المليون.
    الياهو ماسينجر بئا وحش اوي، لذلك هاتلاقي اغلب تواجدي لما بفتح النت على الفيس.
    قولتلك اعملى اكونت عليه علشان نبقى على تواصل اسرع 🙂 خصوصًا ان الماسينجر مابقاش يوصل كل الكلام.
    طمنيني عليكي اخبارك ايه؟

  37. بسم الله عليكم ختي سلوى و المصرية الحرة
    عين و اصابتكم . كنتوو زي السمنة ع العسل متفاهميين ماشالله عليكم بكلامكم و ضحكاتكم الله يبعد عين الحساد عليكم .خليكم فحلااات قوياات كيمااا نعرفكم
    ما تخلوووش العدياان المنافقين يفرقو بناتكم ..معلش هادي
    عملت الشيطاان واخواته اخزووه و لعنوووه ..و خليكم خياات.متفهماات .وقفااات ديماا
    ع كلمة الحق .ضد الظلم والحقرة .و المهانه . في وجه المضليلين و المنافقين الظالين مكفاش اعلامهم و قنواتهم الفاسقة الفاسدة المضللة . اعلاميين كدابين واهل نفاق بوق نظام مبارك رجعووه كمان بطريقة خسيسة عملوو مسلسل مصري طيواني بايخ حتى رجعوه للسدة الحكم من جديد -كلهم من جذور يهوديه ..زادوو كملووو هماا بتطبااال معاهم . عار عليهم و الله وين الضمير!! وين الانسانية !! يهللون ويطبلووون للانقلابيين للطغات عبييد بنو صهيون . اول رئيس مدني انتخب شرعيااا ما حملوهش يا عجباه ع العربان الخونه المفسدين في ارض الله سمطوهاا ع الشرفااء ..ربي وكيلهم الظلم ظلمات يوم القيامة
    خليكم يا حرااة و الله منورات الموقع يا بنااات الاصوووووووووووووووووول و العزه و الكرامة
    الله يكثر من امثاااااااااااااااااااااااااااااااالكم.
    وينك يا مصرية ياحرة اي عندك الحق تفتخري بنفسك يا اصيلة والله نحنااا نفتخر فيكي كثيييير..الحمد لله مزال الخير و البركة في عباذالله الصالحيين المتقيين ..سلوى انسانة اصيلة و محترمة كثيير لا تواخديهااا هي لم تقصد زعلك بنوووب ما تفهميهاااش غلط اختي المصريه .تعي وينك ا .شتقنالك والمسامح كريم اختي ..خليكي كريمة و نوريناا بطلتك و سامحييهااا هي طلبت منك السماح عيب ما تسامحييهااا !!
    ..و صف الله الشمس بالسراج الوهاج
    ووصف الله النبي بالسراج المنير

    لأنك كلما اقتربت من الشمس احترقت
    وكلما اقتربت من النبي استنرت

    صلوا عليه وسلموا تسليما.

    1. صباح الورد والفل والقرنفل واليسمين كرومتي حبيبتي الله يعطيك الصحة والعافية على كلمة الحق والله العظيم كرومتي كانت نياتي صافية من جهة مصرية وافتخر وأحببتها واحبتني حتى دخلوا الشياطين كيف قولتي وبدء يقولون ان مصرية وافتخر هي انا او صديقتي اعرفها ولما دخلت ماري قولت يمكن ماري هي مصرية وافتخر اقسم بالله كنت امزح وانا اعتذر لي ماري ومصرية وافتخر واطلب من مصرية حبيبتي ان تسامحني وشكرا كرومتي الغالية وصادقة في كلامك والله ينصر الحق …… اما انت يا اريج جيبي لي تعليق سبيت فيه الجزائر حاجة وحدة أقولها لكي حسبنا الله ونعم الوكيل في كل ظالم …..

  38. كريمة يا اختى واش راكي تجاملي في سلوى و في غيرها
    لا تجعلي طيبتط تعميكي فهذه سلوى و صديقاتها المغربيات لم يدعن كلام سيء و لا شتم و لا سب لم يقولوهن عن الجزائر و عن بناتها .انا اتابع تعليقاتكي و اعرف انك بنت ناس و محترمة لكن انا من باب العلم بالشيء فقط اقول لك و انت حرة .فهن شتمن و سببن فقط لمجرد ان المصريات هنا شككن بمصرية و افتخر انهامغربية و لكن قلن ان صفة تغيير الاسماء في الجزائريات و بدأن بالشتم و مع ان لم تكن هناك واحدة جزايرية تعرضت لهن .فقط عندما بدأن فكان لازم نردو و ندافعو على نفسنا.فلا تجاملي عللى حساب وطنكي و بنات بلدك و تقبلي مني احتراماتي اختى و لا داعي ان تعطيني محاضرة في العفو والاخلاق.وانت حرة واقول حسبنا الله فيكن يا سلوى و ستار و مريم ربي وكيلكم

  39. هلاااااااااااااااااااااااا +اريج*-بلادي على عيني وراسي –
    لاءءءء غير سلوى ما نحبش الي يهدرلي عليهااا نعرفهاا بنت ناس
    و حقياااا ..سلوى عزيزاا عليااا . اناا بعض الظن اثم
    الدنياا ga3فيهاا الصالح و الطالح و علاش تجمعوو وعلاش هاد الشك و لعداوة لكل اريج ختي .والله
    كاين الناس لملاااح الي يفهمووو _الحمد لله ..مزالت الدنياا بخيير_

  40. بارك الله فيكي يا اخت كريمة الجزائرية، يا ريت كل الناس مثلكي و مثلي لوول..
    الناس دائماً مثل ما بيقولوا ياخذوها من راس الكبة!!

    انا انشاد الاخت المصرية بان تاتي ثانيتاً والا سوف لا احضر خطوبتكي؟ ههه
    نحن نحتاجكي الان بامس الاحتياج، فلا تتريكنا في نصف الطريق، كما البرادعي الخائن فعلها عندما ترك الانقلابيين؟؟!

    و انا كاخ اناشدكي اخت سلوى بانكي تعتذري رسمياً لاختي العزيزة، الاخت المصرية..

    من اعترف بذنباً لا ذنب عليه..

    نداء عاجل لكي اخت المصرية؟؟؟؟

  41. صباح ألخير ياصبايا ياحلوات
    صباح ألخير أخي دلشاد
    أحلى صباح للبسبوسة ألطيبة كريمة ألجزائرية واللي هي معروفة بطيبتها وحنيتها عن جد أسم على مسمى الله يحميكي ويباركك ويحفظ بلدك ألجزائر ويحفظ ألعراق وسورياا ألمجروحين وجميع بلاد ألمسلمين.!!
    بالنسبة…….لـ سلوى………..أنا أقر وأعترف والله مافي أطيب منها ومن قلبها ألابيض وأبصم لها بالعشرة أنها لم تقصد أهانة أختنا وصديقتنا مصرية وأفتخرر إاذا فلتت منها كلمة سهواً و سبحان ألذي لا يخطئ وألمسامح كريم ياأخوات.. تحياتي للجميع

  42. مرحبااااا سلوى جارتي لعزييييييييزه
    بلعقل سلوى عزيزتي ما نخلطوش الحابل بالنابل !نعرفك واش تكوني ما تقلقيش روحك ختي ..خليك فحلة كيماا نعرفك …الهدرة بزاف ماجيب ماترد _خير الكلام ما قلاااا و دل !!
    نطلب من المصرية الي نفتخروو بهاا كلنااا ترد عليك و تسامحك بليز ردي يا حرة ما تخليش العدياان يفرقوو بناتكم هيك فرحتوهم و الله
    يا لطيف من -الشيطان و اخواته كي يوسوس ربي يخزيه و يلعنو – ..
    ._ماري ختي كوني عاقلة و الله سلوى ناس ملاح عمرهااا ماغلطت فينااا
    ماتفهميهااش غلاااااااط .. .خليك صف واحد معاناا مع كلمة الحق باذن الله ما تقوليليش راكم مع هادوك الانقلابيين البووذيين
    الخونه الي حرقووو خوتهم و هماا حييين .ع لاجااال باش يردوو طغاة بلادهم .!!!
    اريج بنت بلادي كلنااعرب و مسلميين ..و الحقرة و الظلم ما يحبهومش ربي سبحانه.. خليناا خوه خاوه
    و سلوى نعرفهاا دايماا واقفة مع كلمة الحق محترمة بزاف … عارفة واش راني ندير و الله مخي في راسي .ما تقلقيش روحك خلاص .سلامي ليك
    سلامي للاخ المحترم دلشاد /الله ينور طريقك يارب
    للهم اجعلنا هادين مهتدين غير ضالين ولا مضلين حربا لأعدائك وسلما لأولياك نحب بحبك من أطاعك من خلقك، ونعادي بعداوتك من خالفك من خلقك. اللهم هذا الدعاء وعليك الاجابه، وهذا الجهد وعليك التكلان،وانا لله وانا اليه راجعون، ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم.

  43. مرحبااااا سلوى جارتي لعزييييييييزه
    بلعقل سلوى عزيزتي ما نخلطوش الحابل بالنابل !نعرفك واش تكوني ما تقلقيش روحك ختي ..خليك فحلة كيماا نعرفك …الهدرة بزاف ماجيب ماترد _خير الكلام ما قلاااا و دل !!
    نطلب من المصرية الي نفتخروو بهاا كلنااا ترد عليك و تسامحك بليز ردي يا حرة ما تخليش العدياان يفرقوو بناتكم هيك فرحتوهم و الله
    يا لطيف من -الشيطان و اخواته كي يوسوس ربي يخزيه و يلعنو – ..
    ._ماري ختي كوني عاقلة و الله سلوى ناس ملاح عمرهااا ماغلطت فينااا
    ماتفهميهااش غلاااااااط .. .خليك صف واحد معاناا مع كلمة الحق باذن الله ما تقوليليش راكم مع هادوك الانقلابيين البووذيين
    الخونه الي حرقووو خوتهم و هماا حييين .ع لاجااال باش يردوو طغاة الصهاينه يحكموو من جديد .!!!
    اريج بنت بلادي كلنااعرب و مسلميين ..و الحقرة و الظلم ما يحبهومش ربي سبحانه.. خليناا خوه خاوه
    و سلوى نعرفهاا دايماا واقفة مع كلمة الحق محترمة بزاف مانرحولهااش بالعكس واش خلاوو فيهااا هادوك الانقلابياات المافيات نكملوه عليهاا حنااا..لاء هي مروكيه اصيلة . و اناا عارفة واش راني ندير و الله مخي في راسي .ما تقلقيش روحك خلاص .سلامي ليك
    سلامي للاخ المحترم دلشاد /الله ينور طريقك يارب
    صباح الخير .دنيااااااااااااااا حبيبة قلبي . يا أجمل ورده في البستان
    نورتي –
    للهم اجعلنا هادين مهتدين غير ضالين ولا مضلين حربا لأعدائك وسلما لأولياك نحب بحبك من أطاعك من خلقك، ونعادي بعداوتك من خالفك من خلقك. اللهم هذا الدعاء وعليك الاجابه، وهذا الجهد وعليك التكلان،وانا لله وانا اليه راجعون، ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم.

  44. انا لم اتهم احد يا جماعة .على العموم ربي يهدي الجميع وانا لست لا شريرة و لا فارغة شغل حتى نجي و نرمي البلاء على ناس .
    المهم ربي يجيرنا من هاد الدنيا تاع المظاهر و النفاق
    و لنا رب يحاسبنا و ينصفنا

  45. ما أجمل الضمير ..
    عندما يزعجك ل تتراجع عن فعل معصية
    ربي يهنيك ; و يهنينااا ختي -اريج_ ..و يلاقيناا مع نااس الخيير بحالك
    ويبعد عناا المنافقين اعداء الله و العباد

    اللهم بيض وجوهنا يوم تبيض وتسود وجوه، اللهم ثبتنا
    بالقول الثابت في الحياه الدنيا وفي الاخرة

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *