بعث العاهل السعودي، الملك سلمان بن عبدالعزيز، الخميس، ببرقية عزاء للرئيس المصري عبد الفتاح السيسي في ضحايا هجمات سيناء، التي قتل خلالها 17 عسكريا.
وقال الملك سلمان، في البرقية إن “السعودية تقف مع مصر في مواجهة كل ما يستهدف أمنها واستقرارها”.
وتعرضت مواقع عسكرية للجيش المصري لهجوم منسق شنه عشرات المسلحين، مما أسفر عن مقتل 17 عسكريا، قبل أن يشن الجيش حملة موسعة تمكن فيها من قتل ما لا يقل عن 100 مسلح والسيطرة على الوضع الأمني، بحسب بيان رسمي.
وأعلنت دول عربية وغربية إدانتها الشديدة للهجمات الإرهابية، مشددة على دعمها الكامل لجهود مصر في مكافحة الإرهاب

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫218 تعليق

  1. عندما تسمع النباح المتواصل ضد الإسلاميين في العالم العربي تأخذ الانطباع أن الإسلاميين يحكمون بلادنا منذ مائة سنة وهم المتسببون بكل نكباتها وكوارثها، مع العلم أنهم لا يعرفون من السلطة إلا سجونها.
    copy

    1. الاسلاميين هم الارهابيين في نظر اخونا فوق وفي نظر الخسيسي وفي نظر نص العالم الان

  2. مُصطلح الإسلاميين هو نقطة الخلاف !
    أنتى بتعتقدى أن الإسلاميين هم جماعات جائت لتُطبق شرع الله، و غيرك يعتقد أن الإسلاميين ما هُم إلا جماعات إستغلت الإسلام لتصل إلى أهدافها ! و أنا من هؤلاء .
    فمثلاً ولاية سيناء جماعة مُسلمة شعارها علم مكتوب عليه لا إله إلا الله محمد رسول الله .. أفعالها إجرامية هل هولاء تنظرى إليهم كـ جماعات إسلامية بالمعنى الحقيقى و المعروف ؟! و كذلك داعش و كذلك تنظيم القاعدة و كذلك أنصار بيت المقدس و و و لأخره ؟!

  3. هاتيلى جماعة إسلامية أو تنظيم إسلامى عمل على إعلاء الإسلام أو تطبيق شرع الله أو جاء على بلاده بالنفع ؟!
    فمثلاً عندنا فى مصر بما أنى مصرى، جماعة الإخوان المُسلمون، إيه الحاجة إللى قدمتها للإسلام هذه الجماعة ؟! هل عملت على نشر الدين ؟ هل عملت على نشر السُنة ؟ هل كتبهم و مجلداتهم عن الفقه و السُنة أم عن السياسة و كيفية الوصول إلى الحُكم ؟!
    عندما وصلوا للحكم وصلوا عن طريق إنتخابات، عندما وصلوا للحكم سنوا قوانيين لا شريعة إسلامية مثلاً ! عندما وصلوا للحكم أقروا دستور ! إذن ما هى الفائدة التى تنعم عليا كمواطن مُسلم من كونهم إسلاميين و هم لا يطبقون الشريعة الإسلامية من الأساس !

    1. هل الإسم فقط يكفى، و هل لو هاجمتهم و كنت غير مؤيد لهم يبقى أنا كده بهاجم الإسلام !!
      .
      لا و الله ! أنا مُسلم و أبويا مُسلم و أجدادى مُسلمون من قبل نشأة هذه الجماعة !

  4. لا يا VIP الاسلاميين ليسو داعش وغيرها بل هؤلاء اتا بهم الغرب وحكومات العرب ليحاربو الاسلام.. الاسلاميين هم الشرفاء اللي مرميين في سجون بلدك بدون تهم , الاسلاميين هم الائمة والدعاة الفاضلين اللي في سجون بلدك وسجون السعودية وغيرهم. الاسلاميين هم اللي يخاف منهم السيسي وحكام الخليج والغرب لانهم مصيبة لو وصلو للحكم وطبقو شرع الله وامرو بالشورى . الاسلاميين هم اللي بيقولوك انهم ورا الارهاب في بلدك… الان في حرب نجسة على الاسلام في مصر خصوصا , لا احد يستطيع الاعتكاف في مساجد بلدك الان !!! النظام السعودي كان ومازال يدعم السيسي ويتحمل مسؤولية هذه الحرب على الاسلام .

    1. مازال الإختلاف قائم لأن تفسيرك لكلمة ( الإسلاميين ) غير تفسيرى !
      أنتى تُحدثينى فى ردك عن جماعة الإخوان المُسلمون، على أساس أنهم إسلاميين أتو لتطبيق شرع الله و أنا بسألك ، أين شرع الله الذى طبقوه فى مصر فى السنة إللى حكموها، أين شرع الله المطبق من قبل حركة حماس التى تحكم فى فلسطين ؟ أين شرع الله الذى تم تطبيقه فى السودان التى يحكمها الإخوان منذ سنوات ؟ إذن لا نجد من مُصطلح الإسلاميين غير الإسم فقط !
      بالله عليكى كلمة إسلاميين دى إنتو بتحسبوها إزاى ؟! إيه إللى قدمه للإسلام جاوبينى بشئ واحد و مش عاوز مُراوغة ؟! حافظين للقرأن ده لنفسهم مش ليا مش يهاجى يوم القيامة الاقى واحد إخوانى بيدينى فى ثواب من عنده كل أفعالهم المُلتزمه لنفسهم لكن أنا عاوز بس تشرحيلى تفسيرك لكلمة إسلاميين .
      أنا أعرف أن الشيخ محمد متولى الشعراوى إسلامى لإنه قدم للأمه علم و خدم الدين.
      أعرف أن الشيخ عبد الباسط عبد الصمد إسلامى لإنه قدم للأمة علم و خدم الدين.
      و غيرهم و غيرهم و غيرهم من علماء الدين، ولكن ماذا قدمته قادة الإخوان المُسلمون علشان لما أهاجمهم يتقال عليا بهاجم الإسلام الله يرضى عنك جاوبينى إجابة مُباشرة !

      1. اسفة عالتاخير.
        مش حتكلم باسم الاخوان لكني والكثير مقتنعين انو الاخوان تحاربو حرب خبيثة بكل الوسائل ووصولهم للحكم كان جزء من الحرب, وطبعا نجحت الحرب … اما حماس فايوة مطبقين شرع الله والشعب كله وراهم ومعاهم, ومفيش عنا بغزة اي حرب عالاسلام ولا اي تشويش فكري ولا ظلم بينا وبين بعض.. عنا فقر وبس

        1. طب متقوليلى على علامات تُثبت أن حماس مُطبقة لشرع الله فى فلسطين !
          بعدين إنتى بنفسك قولتى فى أكتر من مُناسبة إنك عُمرك ما روحتى فلسطين و عايشة طول عمرك تنقل ما بين دول أوروبا، منين عرفتى الكلام إللى بتقوليه ده !
          و متوقليليش عمى و خالى، لأنى هقولك إنقليلى كلام إنتى لمستيه بنفسك و بلاش ننقل روايات عن و عن و عن و عن و هكذا !

          1. مرحبا اخي فيب
            اسمحلي ارد انا عليك بالنيابه عن منال اذا هي وانت بتسمحو طبعاً .
            اولاً
            النت سهل كثير لنا وقرب البعيد وما في اشه صعب الان , ممكن اكلمك عن القمر والشمس واكيد عمري ما رحت عليهم .
            بالنسبه لمحاس الجواب سهل جداً اولاً هم بارضهم ويدافعو عن بلدهم بجميع الطرق , حماس تُطبق شرع الله قدر المستطاع فهم ليسو انبياء , لا يعترفون باسرائيل , يُدافعن عن ارضهم وعرضهم , نعم في ناس ضد الحرب بغزه خوفاً على اطفالهم ويوجد خلافات داخليه منهم من ضد ومنهم مع حماس ولكن هدف حماس الاول والاخير هو الدفاع عن بلدهم بجميع الطرق المتااحه
            والدليل على ان حماس تطبق شرع الله ان غزه خاليه من بيوت الدعاره خاليه من المشروبات الكحوليه خاليه الملاهي الليليه .
            الا اذا عندك انت كلام ثاني او تقصد اشه ثاني اتمنى نفهم منك .
            تحياتي ورمضان كريم .

          2. VIP
            July 5, 2015 at 12:20 pm
            طب متقوليلى على علامات تُثبت أن حماس مُطبقة لشرع الله فى فلسطين !
            =====================
            اخي فيب هاي الجمله غريبه بتعليقك !!
            والاصح انت المفروض الي تثبت ان حماس لا تطبق شرع الله .

          3. اعطيك مثال اخي فيب
            مثلاً
            1_ انا اقولك السيسي لا يفهم سياسه نهائياً
            الدليل اسمع خطاباته !
            2- انا اقولك الاعلام المصري خائن وموالي لاسرائيل
            الدليل اسمع كلامه
            3- انا اقول لك ان القضاء بمصر فاسد
            الدليل برائة مُبارك
            4- انا اقولك من يتكلم باسم شعب مصر هم الممثلات والمغنواتيه
            والدليل شوف القاده من يرافقهم وبمن يجتمعون بالمناسبات الوطنيه
            5- انا اقولك حكومة مصر تحت خدمة اسرائيل
            والدليل كلام احد قادة الجيش ان مصر تحارب بالنيابه عن اسرائيل
            6- انا اقولك ان الحكومه المصريه الجندي المجهول لاسرائيل
            والدليل معبر رفح .
            يا اخ فيب اتمنى ان تكون منطقي ولو قليلاً .
            تحياتي يا طيب .

          4. أهلاً أخى عُمر، كيف الحال ؟ يارب بخير،،،
            أكيد طبعاً النت سهل علينا كتير زى ما بتقول، و إنت تقدر تتكلم عن القمر فعلاً لكن مش زى إللى راح القمر ! إنت تقدر تتكلم عن مصر لكن مش زى إللى عايش فيها، إنت تقدر تتكلم عن فلسطين لكن مش زى إللى عايش فيها و أنا أقدر أتكلم عن فلسطين لكن مش زيك ولا زى الأخت منال … و هكذا ،،،
            و ده كان رد فقط على الجُزئية الخاصة بالنت و إللى إنت بررت بيها كلامك، و طبعاً أنا مش بقلل من قدر معرفتك أنت أو الأخت منال بشئون بلدكم و لكن بدافع عن وجهة نظرى إللى أنا بدأت بيها كلامى ليس أكتر.
            .
            والدليل على ان حماس تطبق شرع الله ان غزه خاليه من بيوت الدعاره خاليه من المشروبات الكحوليه خاليه الملاهي الليليه .
            _____________________
            من وجهة نظرى مش هى دى بس الحاجات إللى بيها أعتبر أن هذا الشخص مُطبق لشرع الله !
            إنت كـ بنى آدم مُسلم مُمكن تكون مبتشربش كحوليات ولا بتتردد على بيوت الدعارة و بتدافع عن أهلك و عرضك هل بهذا تكون مُسلم مُطبق لشرع الله ؟!
            أنا فى أحد تعليقاتى قولت أن الإخوان مُلتزمين و هناك فرق بين الإلتزام و بين تطبيق الشرع كما يجب أن يكون و ما قولته أنت من مُبررات تندرج تحت بند الإلتزام لأنك إختزلت تطبيق شرع الله فى حاجة أو حاجتين و نحن نأمل الكثير لا القليل .
            تحدثت فى تعليقى هذا عن الإخوان بصفة أن حماس فرع من فروع الإخوان فما تحدثت عنه أنت فى تعليقك يعتبر إلتزام و أنا لا أنكره و إستشهدت بتعليق سابق لى فى نفس الصفحة .
            .
            تحياتى أخى،،،

        2. مساء الخير اخ عمر و VIP وشكرا الك يا عمر على الرد. VIP انا رحت غزة كتير وتقريبا بحكي مع قرايبنا هناك يوميا وزوجي من غزة وعشيرتي لسابع جد من غزة !!! الغالبية العظمى من شعبنا في غزة مع حماس قلبا وقالبا لانهم فهمانين ولانو لولا الله ثم حماس لما طلعت اسرائيل من غزة للابد.. اهلنا في غزة كلهم محافضين وما وصلتهم الحرب الاخلاقية ضد الاسلام وضد كل نضيف وشريف.. بس نفسي افهم ايش اللي قاهركم في حماس!!!!! تاركين الصهيوني العميل, وش النحس السيسي وشابطين في حماس ليش ???مش كفاية `اللي بينعمل عالمعبر, مش كفاية الحقد اللي بنشوفه عالمعبر من ابناء بلدك ??? احنا مع حماس لاخر نقطة دم ولا يمكن نعض الايد اللي قاتلت بالنيابة عنا… واحنا مازلنا بنحب كل الخير لشعب مصر اما حكومتكم فالله يحرقهم ويزلزل الارض من تحتهم هم والحفاة العراة اللي وراهم

          1. وبعدين من وين جبت اني بتنقل بين دول اوروبا, طلعتني ابن بطوطة!! انا في امريكا تبعت اوباما

  5. الله يرحم الجنود والعساكر اللي قتلو, لكن للاسف تعود انك تترحم عليهم كتير لانو في مخطط اسمه محاربة الارهاب, قصدي صناعة الارهاب ثم التظاهر بمحاربته

  6. إزايك يا أخت شامية ؟ يارب بخير،،،
    صبّحك الله بالخير و رمضان كريم..

  7. لا حول ولا قوة إلا بالله،
    و الله إنتخبت الإخوان علشان حسيت فيهم بالإلتزام و قولت نغير النظام و نجرّب الإخوان و يا مليون أهلاً و مرحباً بالشريعة الإسلامية. الواحد من جواه فعلاً عاوز إلتزام و شرع و راغب فى تطبيق شرع الله، ولكن بعد تجربة الإخوان ؟!
    إيه إللى قدموه للإسلام ، مالجواب باين من عنوانه أصلاً، إنتخابات ، إستفتاءات، قوانيين ، دساتير ، و فى أول كلمة للرئيس الإخوانى المُنتخب أبقى على معاهدة كامب ديفيد بطريقة مُباشرة ! إذن ما الفرق بينهم و بين التيارات الأخرى ؟! إيه هنغير وشوش إنما السياسة واحدة ! صدق إللى قال عليهم إسلام سياسى لا إسلام دينى !
    .
    أنا لا أنساق وراء العواطف، و رفضهم ليس جريمة فى حق الإسلام كما يزعم و يُروج أنصارهم !

    1. أولاً نتمنى السلامة لأُم الدُّنْيَا و الرحمة لشهدائها و يسوؤنا أن نرى النزاع يَحْكُم أهلها . أُوافقك الرأي في كثير مِن ما قُلت Vip و تعليقي على شيء صغير ورد في تعليقك الأخير و هو أن مُرسي أبقى على مُعاهدة كامب ديفيد و أقول أن هذا بحدّ ذاته دليل على أنه لم يَكُن يخطط لإعطاء الفلسطينيين سيناء كما يُطَبِّل بهذا إعلامكُم و المؤيدين للحكومة الحالية ، و نتمنى تحييد غزة عن ما يجري من صراع داخلي مصري-مصري و نتمنى لَكُم و لنا المُصالحة الوطنية . تحياتي لك و لمنال .

    2. بُصى يا أخت أخر العنقود، أولاً أنا ولا مرة تطرقت لموضوع تنازل مصر عن سيناء فى عهد مُرسى للفلسطينيين! ولا أشيعت هذا الكلام لإنى بسمعه فقط و ليس لديا أى دليل لكى أقره أو أردده ، ولكن السناريو كان كالتالى:
      مصر تتنازل عن سيناء للفلسطينيين لكى يسكنوها و يبقى قطاع غزة بالكامل ملكاً للإسرائليين يعنى الصفقة كانت ثُلاثية و لإسرائيل منفعة من هذه الصفقة !
      و الله و رسوله أعلى و أعلم !
      .
      يعنى إستنتاجك كان ناقصه مُعطيات !

      1. سلام Vip ، الحقيقة تعليقي كان عن إعلام العار الذي يستغل أي مُناسبة لتوجيه أصابع الإتهام لغزة و الدليل أحمد موسى و غيره مِن مَن طالبوا بحرق أهل غزة بجاز و دك حصونهم كما أن هُناك بعض الأصوات التي تحاول زجّ الفلسطينيين بما يحدُث و مَطلبُنا نحن الفلسطينيين هو أن تُحيّدونا عن الصراعات الداخلية . و أنا لم أقُل أنك من إتّهمت مُرسي بمسألة سيناء و لكن أقول من مات فداءاً لأرضه لن يستبدلها بأي أرض أُخرى حتى و لو كانت أجمل و أخصّب الأراضي و أنا أقول هذا لأصحاب العقول الضئيلة اللذين ما يفتؤون يُرددون هذه الخُزعبلات . و أما مثال كامب ديفيد فكان أيضاً لأصحاب هذه العُقول فهم يَرَوْن (عكسنا نحن الفلسطينيين ) أن في التوطين بغير أرضنا نعمة لنا و نحن نراهُ نقمة فكيف بِمَن أبقى على كامب ديفيد بأن يُنعّم على الفلسطينيين بنعمة ؟!؟!؟! تقولون أن مُرسي أبقى على كامب ديفيد و قال لبيريز يا صديقي و ثم تتهمونه بأنه سيُنعم على الفلسطينيين بسيناء و أنه تخابر مَعَهُم !!!! تناقُض ما بعده تناقُض !!!! و أنا حين أقول أَنتُم أشمل فقط المُطبلين للأسطوانة المشروخة . تحياتي .

      2. تقولون أن مُرسي أبقى على كامب ديفيد و قال لبيريز يا صديقي و ثم تتهمونه بأنه سيُنعم على الفلسطينيين بسيناء و أنه تخابر مَعَهُم !!!! تناقُض ما بعده تناقُض !!!!
        ____________________________
        يا أختى قولتلك على حسب السناريو الذى أشيع فى ذلك الوقت أن المصلحة كانت ثًلاثية يعنى الكُل مُستفيد و إسرائيل كذلك !

  8. يجب ان تقرآو التاريخ و تحللوه جيدا ياسادة حتى تفهموا ان ورقة الارهاب يصنعها الديكتاتور ليلعب بها ويخيف بها شعبه حتى يبرر بها بقائه على كرسي الحكم لاطول وقت ممكن فيعلن حالة الطوارئ بدعوى حماية البلاد ويلغي دور البرلمان ويبرهن للعالم انه يجب ان يستمر في الحكم حتى يحمي شعبه و العالم من الارهاب و يسجن كل المنتقدين لحكمه !! اللعبة تكررت مرارا !!

  9. على كده الرئيس الفرنسى ديكتاتور، و أمير الكويت بيشاور عقله !
    .
    و الجنود إللى إتقتلت على يد ولاية سينا إللى هى فرع من فروع داعش سيناريو من طلع سيناريو المُخابرات المصرية !!
    .
    سُبحان الله، الناس جاية هنا تقول حكم و توعظنا و تنبهنا من الديكتاتوريين، و فى الصفحات التانية يقولوا على ملكهم ملك عظيم و متواضع !
    .
    قولتها قبل كده، كُله بيغنى على ليلاه !

  10. الله يرحم الشهداء في هاد الشهر الكريم
    انت قلتها يااخ VIP انا بتكلم عن ملك اب عن جد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    1. إنتى بتتفاخرى كونه ملك إبن ملك، ولكن ماذا أعطاكى الملك إبن الملك ؟! ماذا جعل من بلدكى الملك إبن الملك ؟! لا شئ مُصنفة ضمن بلاد العالم الثالث مثلها مثل الصومال ! مع إحترامى لبلدك و لدولة الصومال !
      أعتقد من الأولى أن يتفاخر المرء بما يقدمه له رئيسه لا بعائلته أو ذويه !!!
      .
      رمضان كريم، و أستئذنكم مُضطر للذهاب !!!

  11. عقول غريبه وعجيبة
    هكذا الغافلين من عمى الله قلوبهم
    .
    الإسلام عندهم إما إرهابي
    وإن لم يكن إرهابي … فهم تجار دين مثل الإخوان المسلمين
    .
    ههههههه
    ومن يقسم ويحدد هو الفيب وأمثاله
    هو من يصدر حكمه ويقول هذا أرهابي …وإن لم يكن إرهابي وهو مصلي وحافظ لكتاب الله إذن فهم تجار دين
    .
    أحترنا مع هؤلاء …الأغبياء
    .
    أما الفن ..وأهله وأفلامهم …فهو إبداع وموهبة من الله
    .
    .
    نأتي على هذا الفيب ( إن أرادني أن لا أرد على أي مشاركة له ..فلا يكتب عن شئ يمس الإخوان المسلمين …فليذهب يكتب عن الفن واهله .
    .
    أما أن يمس إخواننا المسلمين فأنا له بالمرصاد ..ليس لكي أقنعه ..أبدا
    وإنما كي أوضح الصورة لباقي أخواتنا وإخوانا المسلمين هنا معنا في نورت
    .
    الفيب وأمثاله ..دائما يتحججون أن الرئيس محمد مرسي في السنة التي حكم فيها لم يطبق شرع الله
    .
    هذه حججهم الباطلة والله يعلم أن نفوسهم ماكره
    .
    أكثر من 60 عام فساد من أحتلال العسكر لمصر وبرمجة العقول والقلوب فأصبح أكثرهم فاسدين … يعلمون عن الفنانات والفنانين أكثر ما يعرفوا عن الصحابه
    يحفظون من الأغاني أكثر ما يحفظون من القرآن
    .
    وعندما رشح الرئيس محمد مرسي نفسه للرئاسة …اصيب الأعلام والمنافقين بالذعر من الأسلام فوبيا
    ده حايحرم التلفزيون ..ده يمنع المايوهات وتنضرب السياحة وتموت مصر من الجوع
    ده يمنع النساء من الخروج والعمل ويلزم كل راجل بتربية اللحية والمرا’ تتنقب وصوتها عورة
    .
    أسلام فوبيا أستخدمها الأعلام لإرهاب الناس ..أن الإخوان المسلمين سوف يجعلكم مثل طالبان
    لم يكن أحد يذكر أو يفكر أنه ممكن يأتي الوقت وينجح الأعلام في الصاق تهمة الأرهاب على الإخوان المسلمين …إذن لماذا لم يستخدموها أثناء انتخابات البرلمان أو الرئاسه
    لإنه لم يكن أحد أبد يصدقهم
    فالجميع يعلم من هم الإخوان وخدماتهم للناس وكل من له أخ أو قريب أو صديق أو جار من الإخوان المسلمين وتسألهم عنهم يمدحوا فيه وفي أخلاقه
    إذن ماذا حدث لكم
    كيف صدقتم الأعلام المضلل الفاسد وأستطاع أن يقنعوكم أنهم أرهابيين
    هل رأي أحدكم أي دليل
    منذ أكثر من سنتين بعد أختطاف الرئيس محمد مرسي
    وجميع التهم تلصق بالإخوان
    فأين الدليل
    أين الأدلة وابراهين لتقدمها الحكومة للشعب
    أم نكتفي بالاتهام المباشر وخلاص ….( أنهم الإخوان المسلمين )
    منذ اللحظة الأولى لأي أنفجار ..تكون التهمة لابسه ولاصقه في الإخوان المسلمين حتى أصبحت نكت وفكاهه أن الإخوان الملمين هم من خرموا وعملوا ثقوب الأوزون في السماء
    .

    هكذا الأمر يا إخواني الطيبين
    .
    نحن أمام عقول غبيه بسبب قلوبها ..تصدق أي شئ وتردده مثل البغبغاءت
    وهم السبب الأول في إنجاح الباطل وسيطرته وفرض نفوذهم
    .
    هم يهللون للخسيسي لإنه تغلب على الإخوان المسلمين
    .
    رجل يملك الجيش والسلاح والمدرعات وقوات مدربة ودروع وطيران …فكيف لا يتغلب على أناس مسالمون كل سلاحهم هو القرآن والصلاة والدعاء
    لو كانوا يملكون سلاح ما أستطاع أن يقترب منهم
    .
    والدليل امامنا شوية جماعات مسلحة في سيناء انهكت الجيش المصري الذي يرعب اسرائيل ( هههههههههه )
    .

    أخيرا
    .
    لم يعطوا للرئيس محمد مرسي الفرصة لكي ينجح وينهض
    جميع المؤسسات تأمرت ضده وأعلنوها علانية أننا لم نتعاون معه وكنا نعطي له بيانات خاطئة رغم قسمنا اليمين بالولاء له
    .
    قاموا بحل مجلس الشعب والشورى …وكأنهم قطعوا يديه حتى لايعرف يحرك شئ
    .
    محاربة على كل همسه وكلمة وحركة بكل
    هجوم عليه من كل صوب وحده كي يفشل
    رجال الأعمال الفاسدين وأموال الارمارات من أجل أحداث أزامات فينفر الشعب منه
    .
    كل ذلك عليه
    ثم يأتي هذا الفيب ويقول ..هل طبق الرئيس محمد مرسي الشرع
    .
    ثم ينكر على الإخوان المسلمين أنهم فعلوا شئ للاسلام ويذكر الشيخ الشعرواي

    ونسي الشيخ سيد قطب ولن أذكر لهم أي كتب عظيمة كتبوها في خدمة الإسلام
    ويكفيني أن أذكر كتاب واحد فقط هو من أعظم الكتب التي قامت بتفسير القرآن الكريم ( كاملاً

    إنه كتاب ( في ظلال القرآن )
    ما أروعه من كتاب …. ياليت أخواتي وإخواني المسلمين يقرأؤه في هذا الشهر الكريم
    وسوف يعلمون الخدمة الكبيرة التي أسديتها لهم
    .
    .
    .
    الشيخ الشعرواي الذي يقتنع به الفيب
    أنظروا ماذا يقول عن الإخوان المسلمين
    أسمع يا فيب
    .
    https://www.youtube.com/watch?v=bPOoKKBoV3s

  12. ولاية سينا إللى هى فرع من فروع داعش!!! الله ينور!
    الجماعة ماشيين على مبدا التكرار بيعلم الشطار, يفضلو يقولو داعش وماعش ويعملو حظر وحالة تاهب ودجل ونصب والشعب جعان بس جوع ايه وهبل ايه كلو اي حاجة ومشو نفسكو لحد منخلص عالارهاب , بس اقطع ايدي لو خلص

    1. بتنقى إنتى إللى بيعجبك و تعلقى عليه، إنما رد على أى سؤال …. مفيش !!!
      .
      أستأذنكم !

      1. ههههه اصلو صايمة وعندي صداع وفي الشغل, معلش .
        نتقابل بعد رمضان.
        تقبل الله منا ومنكم

  13. والله كنت بدي علق بهذا الموضوع بس شفت أسماء مقرفة بتخللي الواحدة تقرف تعلق ..
    تحياتي للأخ فيب

  14. اتعجب من الاخت نوال التى تتحدث عن نهج الديكتاتوريين فى حين انها ترى من العبودية اسلوب حياة ! تقول ملك وابوه ملك !!!
    ان اكرمكم عند الله اتقاكم يا سيدتى
    نحن فى القرن ال21
    حضرتك ساعتك مأخرة قرون

  15. * البنغالي *
    July 5, 2015 at 1:27 pm
    VIP
    July 5, 2015 at 12:20 pm
    طب متقوليلى على علامات تُثبت أن حماس مُطبقة لشرع الله فى فلسطين !
    =====================
    اخي فيب هاي الجمله غريبه بتعليقك !!
    والاصح انت المفروض الي تثبت ان حماس لا تطبق شرع الله .
    ____________________________________________________________________________________________
    لأ طبعاً العكس يا أخى أبو ناشى، إنت إللى بتقول أنها مطبقة لشرع الله، و هما إللى بينزلوا مسيراتهم رافعين المصاحف ، و إنتو إللى بتقولوا مصر بتحارب الإسلام فأنا سألت و قولت إثبت أنهم آتو لطبيق شرع الله و ضربت مثل بحماس كونها ذراع سياسى للجماعة و ضربت مثل لااإخوان فى السودان كونهم لهم تجربة فى السودان !
    إذن البينة على من إدعى، إنت إللى قولت على نفسك إسلامى يبقى أنا إللى أسألك و أنت تثبت !

    1. انا بحكيلك حماس اسلاميين انت اثبتلي عكس كلامي , كيف اثبتلك يا فيب ؟
      يعني الواحد لما يكون متهم يجب اثبات الذنب الي ارتكبو عشان احاسبو .
      مثال ثاني
      انا اقول فلان محترم وانت تقول لا مش محترم طيب شو دليلك انو مش محترم !

    2. لا إله إلا الله،
      يعنى إنت بتقول على نفسك سوبر مان… أقوم أنا أدخل أنا أثبت إنك مش سوبر مان ولا المفروض إنت تقول إنك سوبر مان علشان عملت و عملت و عملت و عملت ….

      1. !!!!
        انا اثبتلك شو عيوب مصر
        اثبتلي انت عيوب حماس بخصوص تطبيق شرع الله

        1. انا مش سوبر مان يا اخ فيب والدليل ما اقدر اطير وسبر مان بطير , انا بمشي على ممشاك ما في مشكله
          لكن نعم حماس تُطبق شرع الله والي يقول لا يثبتلي .
          مصر لا تطبق شرع الله , هل تُريد الدليل اخي فيب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  16. نعم حماس تُطبق شرع الله
    1_ بتحارب اعداء الله ( الصهاينه )
    2- غير مسموح لبيوت الدعاره بغزه
    3- لا لمحلات الخمور بغزه
    4- ممنوع التعري بغزه
    شو كمان بدك او كيف تطبيق شرع الله بنظرك ممكن انا مش فاهم عليك .

    1. نعم حماس تُطبق شرع الله
      1_ بتحارب اعداء الله ( الصهاينه )
      2- غير مسموح لبيوت الدعاره بغزه
      3- لا لمحلات الخمور بغزه
      4- ممنوع التعري بغزه
      _________________________________________
      يعنى أى دولة لو عملت كده يبقى بتُطبق شرع الله ؟!

      1. طيب ممكن اعرف شو هو شرع الله بنظرك ؟
        يمكن انا مش فاهم سؤالك .
        وضح اكثر لو سمحت .

    1. حماس أو أى نظام بيقول إنه إسلامى علشان متفتكرنيش حاطط حماس فى دماغى !

  17. أدخل على Google و أكتب لماذ لا تطبق حماس شرع الله ؟
    هتلاقى الأسئلة من ناس أصلاً مؤيدين ليها و للجماعة و هتلاقى الإجابة من شيوخ مؤيدين ليها و للجماعة !

  18. واجبات رئيس الدولة وحقوقه[عدل]
    الواجبات:[6]
    1-حفظ الدين وإقامته على وجهه الصحيح. 2-إقامة العدل. 3-نشر الأمن في الداخل. 4-تنفيذ عقوبات جرائم الحدود والقصاص والتعزير. 5-حماية الأمن الخارجي بالاستعداد حتى لا يهاجم الأعداء في حين غرة. 6-جهاد أعداء الإسلام. 7-جباية الفيء والصدقات. 8-تقدير العطاء لمن يستحقه من بيت المال. 9-تعيين الموظفين والولاة. 10-أن يباشر بنفسه الأمور وتفقد الأحوال.
    =========
    قرأت جزء من الي بعتو يا فيب وما شفت اشه مكتوب وحماس ضد تعاليم حماس واكثر اشه عجبني ما نسخت لك فوق , هذا من الي انت بعتو .

      1. بمعنى
        انا قرأت النظام الاسلامي الي بعتلي اياه انت ولكن ما شفت اشه بتطبيق شرع الله عن ما تقوم فيه حماس .

    1. ياعم أبو ناشى كله شايف بعينه، نشر الأمن فين ياعم الحاج ! تقدير العطاء لمن يستحقه فين ياعم الحاج ! مش حابب أتكلم فى تفاصيل لأن حماس أصلاً مش مناسبة تعليقى !

      1. عن اي امن تتكلم يا عم وغزه محاصره وتضرب من اسرائيل وتتلقى التهديد والوعيد من مصر .

  19. و على فكرة أحب أعرفك ، أن الكلام إنحرف أوى أوى عن إللى بدأته مع منال و كلامى مكانش عن حماس بصفة خاصة ، حماس كانت مُجرد كلمة إستشهدت بيها . و أنت مسكت فيها و عارف و الله إن هيتعمل عليها تقريباً أكتر من 20 تعليق و ريبلاى !

    1. انا ما شفت انحراف بالكلام , انت تقول حماس كذا وانا اقولك لا
      انت قلت حماس بالاسم , وما في مشكله فيب خلينا نستفيد وممكن الواحد يجهل اشياء مش غلط يعرفها .

    2. لأ طبعاً إنحراف ،
      أنا كلامى كان عن جماعة الإخوان و ضربت مثل بحماس كونها فرع لها و قولت فين الشريعة إللى بتطبقها، يبقى لو عندك إجابة ترد عليا و تصححلى المعلومة إللى أنا بجهلها ! ولو أنا إقتنعت كان بها و جزاك الله خيراً ما إقتنعتش يبقى مخسرناش حاجة ! لكن الموضوع على حافة جدال الآن !
      بمعنى :
      أنت لا تثق فى الجيش المصرى ولا قادته، ولو كلمتك من دلوقتى لحد بُكره عن الجيش المصرى أو عن إنجازاته مش هتقتنع زى بالظبط ما أنا مقتنعتش بكلامك عن حماس .

      1. عمرها حماس ما كانت فرع للاخوان !! نهائياً
        والله لا يجيب جدال يا فيب بيني وبينك

        1. فيب لا تقارن جيش مصر بحماس
          جيش مصر صديق ويدافع عن امن اسرائيل
          وحماس تُقاتل اسرائيل
          وعدو عدوي بكون صديقي وصديق عدوي يكون عدوي .
          انا كفلسطيني حمساوي ارى جيش مصر عدو لنا حاله حال اسرائيل للاسف ولكن انا افصل الجيش والنظام عن الشعب ومن يُؤيد جيش بلده بالنسبه لحماس فأكيد حاله حال الاسرائيلي بالنسبه لي .
          تحياتي لك يا طيب .

  20. للمره الثانيه
    انت تقول حماس لا تُطبق شرع الله , وانا اطالبك بالاثبات ان كلامك صحيح
    وانا اقول مصر لا تطبق شرع الله , هل تُريد ادله وليس دليل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. و للمرة الثالثة :
      أنا لم أقل أن مصر تُطبق شرع الله ولونى أتمنى ذلك، لذلك لم أطلب منك أن تُبت ذلك لأننى على قناعة بذلك .
      ولكن أنت تقول أن حماس تُطبق شرع الله، فأثبت لى لكى أقتنع و بعد ما جئتنى به من إثباتات لم أقتنع !
      فين الخلاف دلوقتى أخى !
      _____________________________
      أعتقد فى التعليق إللى إنت عملت عليه المُداخلة أنا قولت :
      VIP
      أين شرع الله المطبق من قبل حركة حماس التى تحكم فى فلسطين ؟
      و ماقولتش أن حماس لا تُطبق شرع الله، يبقى عليك إنك تجاوبنى مش ترد عليا بسؤال !!!!
      رد عليا يا أخ عُمر و قولى علامات تأكد كلامك و لو أنا إقتنعت يبقى برافو عليك ما لإقتنعتش يبقى ولا حد يزعل يا سيدى ؟
      .
      .
      ليه مُصر تقولى إثبت يا سيدى هو أنا مسئول على إللى بقوله بلسانى و أنا هنا تسائلت و إنت عليك تجاوب .

      1. يا فيب
        حماس وغزه مُحاصره وهي لا تحكم فلسطين كامله
        السلطه الفلسطينه ومصر واسرائيل يُحاصرون غزه , فكيف تريد ان تحكم فلسطين ؟؟ وتُطبق شرع الله .
        انا اتكلم عن غزه فقط عن الاراضي الي تحت حكم حماس .
        نعم نعم حماس تطبق شرع الله
        ما هو شرع الله يا فيب لو سمحت جاوبني ؟؟
        علشان نحصر النقاش وما نتفرع واعطيك اجابه وادله .

  21. المساكين هم من يعتقدون ان اختبار الله عقاب وان قضاء الله شر فالله دائما يقضي بالخير مهما كان ظاهرة فيه ابتلاء وألم ومعاناة
    .
    لقد رأيتم هؤلاء الشرفاء وكيفية ثباتهم وصمودهم والبسمة على الوجوه في عز المعاناة من سجن ومهاناة وتعذيب والبعد عن الزوجة والابناء والحجز على الاموال … والاقدام على الموت بشجاعة تغيظ وتقتل من ظلمهم وافترى عليهم

    ورغم ذلك
    نرى ثبات وايمان عجيب
    ايمان ويقين لاتعرفيه ولم يدخل قلبك …
    .
    ولهذا …. فلا تحكمي على الامور بقلبك …. فلن تصلي الى شئ

  22. وهذا نسخته من الاميل الي بعتو انت يا فيب ولكن للاسف جميعا لا تتوافر برئيس مصر !!
    =========
    واجبات رئيس الدولة وحقوقه[عدل]
    الواجبات:[6]
    1-حفظ الدين وإقامته على وجهه الصحيح. 2-إقامة العدل. 3-نشر الأمن في الداخل. 4-تنفيذ عقوبات جرائم الحدود والقصاص والتعزير. 5-حماية الأمن الخارجي بالاستعداد حتى لا يهاجم الأعداء في حين غرة. 6-جهاد أعداء الإسلام. 7-جباية الفيء والصدقات. 8-تقدير العطاء لمن يستحقه من بيت المال. 9-تعيين الموظفين والولاة. 10-أن يباشر بنفسه الأمور وتفقد الأحوال.
    ===============
    سبحان الله ولا شرط ينطبق على رئيس مصر وهذا الكلام صادر منك يا فيب

    1. يا سيدى أقسم بالله ما قولت أن مصر بتطبق شرع الله مع أنى أتمنى ذلك، ولا طالبتك بالإثبات مش عارف إنت ليه بتُصر على المُقارنة و أنا عارف إنك بتلمح ليها من بداية مُداخلتك أنا نسخلتك تعليقى إللى هو سبب مُداخلتك و سألتك ليه مُصر إنى أثبت أن حماس لا تُطبق شرع الله مع إنى مقولتش كده أنا فى تعليقى بتسائل :
      أين شرع الله المُطبق من قبل حماس فى فلسطين يبقى إنت المفروض أول متشوف السؤال تجاوب لو عندك إجابة مش ترد عليا بسؤال و تقولى إثبت العكس يا فيب ؟!!!!
      ولا إيه ؟

    2. بردوا النقط إللى إنت نسختها دى كلها فى كلام بس أنا مش عاوز أجادل .

      1. فيب
        سُؤال ( حصري )
        ما هو شرع الله ؟؟
        جاوبني لو سمحت . تفضل .

      2. تعليقى إنت فهمته غلط !
        تعليقى مش معناه إنى مختلف على إللى إنت نسخته !!! مهو بالعقل أنا إللى بعته فى تعليق ، و كلمة النقط دى فيها كلام المقصود بيها إنها مش كلها تتوافق مع حركة حماس ! فهمتنى !

        1. فاهمك يا فيب والله فاهمك .
          لكن اكثر المكتوب ينطبق على قادة حماس ورئيس فلسطين الشرعي ( هنيه )
          للاسف يا فيب اعلام مصر مثل الرصاصه ان ما صاب عمل دوشه وكثيرين كونو فكره غلط عن حماس .
          ما بدي اتفرع لاشياء تُؤلمنا نحنُ كفلسطينيين ولكن خليها على الله يا اخ فيب .
          يمكن قرب الفطور عندكم , ما بدي ادوش راسك .
          تحياتي يا محترم .
          احب بالله فيب
          🙂

          1. فعلاً قرب الفطور عندنا، و علشان كده أنا همسك فيك و هتيجى تفطر معايا، و الله أتشرف يا أخ عُمر، بغض النظر عن خلافى معك فى بعض الأمور السياسية إلا أننى أحبك فى الله و أحبك شخصياً ، إنت راجل جدع 🙂

          2. حبيبي فيب صاحب واجب و الشعب المصري شعب كريم ومضياف وشرف الي اتفطر ببيتك .
            الله يسعدك ويجعل بيتك عامر باهله .
            صحه وعافيه
            شهر 2 ان شاء الله هكون بمصر باذن الله .

  23. على فكره يا فيب انا احب اتناقش معك , تعرف ليش لاني اعرف انك محترم والكلام بينا ما راح ياخذ طريق ثاني .
    وعلى فكره انا احب استفيد منك ومن المحترمين فقط الي انت منهم .
    لهيك لا تفكر نقاشي معك استفزازي او هيك اشه و لكن في شغلات انت فاهمها غلط وفي شغلات انا كمان فاهم غلط وما فيها اشه لو نتناقش بعقلانيه ونتوصل للصح بروح رياضيه حلوه 🙂

    1. آه طبعاً أنا كمان ببادلك نفس الشعور بس المشكلة أن الكلام عن حماس فى نقاشى كان نقطة فى بحر ، و إنت مسكت النقطة دلوقتى و عمال تناقشنى فيها. فعلشان كده بقولك أن الكلام عن حماس مكنش محور تعليقى و لذلك عمالين ننحرف و شفت بقى طلع عندى حق و إتعمل عليها أكتر من 20 تعليق 🙂

  24. بــمناسبــة العيــد الثالـث و الخمسيـن لأستقــلال الجــزائــر

    اللهم إحفظ جزائرنا الحبيبة من الفتن والأعداء وسائر بلاد المسلمين وارحم شهدائنا الأبرار…….فكل عام بلدي الجزائر بألف خير.
    ‫#‏المجد‬ والخلود لشهدائنا ‫#‏الأبرار‬
    ورغـم كـل شيء تبقـى الجزائـر و طننـا الذي ليـس لنا غيـره و ليس له غيرنـا

    1,2,3 vive à l’Algérie
    #5juillet
    #عيد_استقلال_الجزائر

    1. كل سنة واهلنا في الجزائر بالف خير وسلام
      الله يرحم شهداء الجزائر الابطال وطيب ثراهم
      ويرحم الفنان المصرى محمد فوزى اللى لحن النشيد الوطنى للجزائر

  25. Optimism
    July 5, 2015 at 5:59 pm
    وبعدين من وين جبت اني بتنقل بين دول اوروبا, طلعتني ابن بطوطة!! انا في امريكا تبعت اوباما
    __________________________
    لكى أكثر من تعليق تقولين فيهم أنكى كنتى تعيشى فى ألمانيا و الآن تعيشى فى أمريكا، هل أنا جيبت الكلام ده من عندى ولا إنتى إللى قولتيه بنفسك ؟! إذن لماذا تلومونى الآن ؟!
    .
    Optimism
    بس نفسي افهم ايش اللي قاهركم في حماس!!!!!
    __________________________
    الكلام من الأساس مكنش عن حماس ولا أنا إللى حوّلت الموضوع عن حماس ولا فى أى مرة من المرات تطرقت بالقول المُباشر أو بالتلميح عن حماس ! من طبعى لا أتكلم إلا فيما يخُصنى ليس كغيرى أضع أنفى فى شئن غيرى و الأهم من كده أنى بحب أتكلم عن إللى بفهم فيه بس و إللى جربته و عاشرته أما غير ذلك فلا أتدخل فى تفاصيله ولو تلاحظى فى مُداخلاتى معكى فى بداية الكلام تكلمت عن جماعة الإخوان المُسلمون فقط لأنى أعرفها و أما فينا يخُص حماس فقد تسائلت فقط و حُطى مليون خط تحت كلمة تسائلت و قولت ( أين هو شرع الله التى تُطبقه حماس ؟ ) إذن لو كان عندك إجابة جاوبينى أنتى أو الأخ أبو ناشى أما الذى حدث فى الموضوع بالأمس من تفروعات ليس لى دخل بها ولا أنا الذى بدأتها لأن تساؤلى كان سينتهى بإجابة فقط . و أما عن مناسبة ذكرى لحماس فده راجع لكونها فرع من فروع جماعة الإخوان المُسلمون و مازلت عند رأيى أنها فرع من فروع جماعة الإخوان المُسلمون و إلا مكُنتش إنتى كمؤيدة لحماس تتحمقى لعزل الإخوان، و إرجعى للويكيبيديا نفسها و إبحثى عن حركة حماس و هتلاقى مكتوب بالنص ( حيث يرتبط مؤسسها فكرياً بجماعة الإخوان المُسلمون ) ؟!
    فمكنش ليها لزمة كلمتك دى أنا لا مقهور من حماس ولا حماس فى دماغى أصلاً و عندى الكثير من إللى يكفى و يفيض من ما يشغلنى فى بلدى.
    .
    أخى أبو ناشى، فى كام تعليق للأسف مقرتهومش إمبارح من زحمة التعليقات و لسه واخد بالى منهم دلوقتى،
    أنا أتفق معاك أنّ لا مجال للمُقارنة بين الجيش المصرى و بين حماس فالجيش المصرى ( كيان ) و حماس ( حركة ) ! الجيش المصرى له بطولات يتحدث عنها من ضمنها هزيمة الصهاينة الإسرائيلين.
    إكره الجيش المصرى و إعتبره عدو فهذا شأنك، و أنا أيضاً شأنى أحب و أدعم ما أشاء، و تأكد أننى ليس بـ غبى لأن أجرى أو أقبل بـ هذه المُقارنة من الأساس !

    1. اخ VIP انا ما قصدتك بكلمة “قاهركم” قصدت كتير مصريين للاسف صدقو اعلامهم وصارو يتهمو حركة حماس في اللي بيحصل في سينا.
      عالعموم مش مشكلة, المستقبل كفيل انو يبين الحق. اما الاخوان فانا للمره الالف بقول انهم والله مش شاغلين بالي.
      بس ملاحضة عالسريع.. انتا بتحكي عن مصر وكانها شان داخلي ومحدش لازم يتدخل فيه ورافض تربط اللي بيحصل في مصر مع اللي بيحصل في سوريا وفلسطين واليمن وبقية الدول. متامل انو الوضع يتحسن لانك واثق في مؤسسات مصر وجيشها ولا يمكن تقبل باي كلمة تمسهم ولا عايز تصدق انو اللي ماسكين جيش بلدك عملاء وسامحني بس هاي الحقيقة . انته باختصار مواطن شريف ونضيف.. لكن صدقني ازمة مصر مرتبطة بباقي الازمات. لن تحل ازمة مصر ولن تحل ازماتنا غير لمن نخلص من رؤوس الفساد والمؤامرة وللابد..

        1. اهلين يا دكتورة. ربنا يجعله رمضان خير عليكي وعلى عيلتك.
          احنا بنصوم من اربعة وتلت لحد تسعة وربع 🙁 .

      1. Optimism
        July 6, 2015 at 2:05 pm
        بس ملاحضة عالسريع.. انتا بتحكي عن مصر وكانها شان داخلي ومحدش لازم يتدخل فيه ورافض تربط اللي بيحصل في مصر مع اللي بيحصل في سوريا وفلسطين واليمن وبقية الدول.
        __________________________
        إللى بتقوليه ده تجنى و إفترا ! إثبتى كلامك بنص من تعليقاتى بقول فيه ليكى أو لأى معلق متعلقش فى الشأن المصرى ولو حتى بالتلميح !
        أنا ممنعتكيش يا منال ولا منعت غيرك ! بقى إللى بيحصل ليل نهار عالجريدة ده من تعليقات و آراء و نقاشات و جدال و خناقات و فتى و هرى من ده و ده و فى الأخر تقولى مش سامح لحد يقول رأيه ! و الله أنا كُل إللى قولته من واقع تعليقى أنى بحب أتكلم فى إللى يخصنى و مش بحب أتكلم فى إللى يخص غيرى علشان أنا مش بحب ( أفتى ) فى حاجة أنا معرفهاش ! هل معنى ده إنى بمنع نفسى من حق التحدث فى أزمات الغير ؟! لا و الله.
        هل معنى ده إنى بقول للغير متتكلموش عن أزماتى ؟ لا و الله.
        أنا حكيت عن نفسى و عن طريقة تناولى للأحداث.
        .
        أما عن ثقتى فى مؤسسات مصر و جيشها، أنا بثق فى جيش بلدى و مش أى ثقة دى ثقة عمياء بدعمه و بقويه بالكلمة و بالفعل بحب الكيان ده و مؤمن إنه درع حامى لمصر و مؤمن إنه من الشعب و بالشعب هيقدر و هيكون. أما المؤسسات الأخرى فمنها الفاشل و منها إللى بيحاول يتعدل و أعتقد أننى كمصرى أكبر المناهضين للإعلام المصرى و إنتو عارفين كده ! طب ليه بتناقضو نفسكو ؟!

        1. طيب خلاص احنا اسفين يا VIP . انا كل قصدي انك لازم توسع ادراكك للي بيحصل خارج مصر وتهتم وتتابع اللي بيصير في باقي بلادنا لانو كله مرتبط ببعضه. احنا كمسلمين وعرب كلنا صرنا في دائرة وحدة , ما ضل فيها بلدي وبلدك.. حلو يكون عندك ثقة بابناء وجنود بلدك لكن مش عارفة كيف راكبة معك وانتا عارف انو السيسي وشلته زمرة فاسدة , وكلمة فاسدة قليلة كتير لانو اللي بيعملوه حكامنا فيكم وفينا فاق الوصف.
          تعرف انا بقول لو كان الاخوان في مصر يستحقو ماهم فيه الان فربنا يزيدهم فوق عذابهم عذاب لانهم ضيعو طوق نجاة الامة وسمحو لحثالة وانجس خلق الله يحكمو مصر اللي هي قلب الامة الاسلامية النابض. سمحو لشياطين بشرية تتامر عليهم وتكره الشعب فيهم .

      2. يا منال أنا مش غبى ولا هكون غبى ! أقدر أقف فى وجه أى مؤسسة فى البلد حتى لو كانت مؤسسة الرئاسة نفسها، إنما الجيش المصرى !!!! يبقى مصرى مجنون إللى يقف قدامه و يهده !
        .
        ميهمنيش مين الرئيس إخوانى علمانى ليبرالى عسكرى أيً كان إيه إنتمائه، مش هحس بأى أمان غير فى وجود الجيش المصرى صلباً لإنه هو الأمان للمصريين و ليست الحكومات !
        مصر قدرت تعيش سنه من غير رئيس، مصر قدرت تعيش 3 سنيين من غير برلمان .
        لكن إيه معنى مصر من غير جيش ؟!!!!
        هاتيلى دولة مُستقرة يُطلق من غير جيش !!!

          1. خلص VIP انا فهماك.. الله يبارك بعمرك ويحفظ عيلتك , ويحفظ مصر من كل شر

  26. كُل سنة و إنتى طيبة يا منال، سيبك من الجدال مش هيزود ولا هيغير شئ !
    ربنا يعينك على الصيام و القيام و يتقبل منكى الأعمال و يقويكى فى شُغلك .
    .
    كيفك يا شيرين ؟ يارب بخير و تقبل الله منا و منكى صالح الأعمال و من الواد حمبوزو 🙂

    1. الله يخليك يا VIP , شكرا عالدعوات الحلوة. الشغل الحمدلله خفيف بهالشهر ومريح لانو كتير عنا مرضى عرب ومبيجوش هههه

  27. سلام للجميع
    اخي فيب انا اقصد ان كان جيش مصر وجيش اسرائيل هدفهم واحد وهو النيل من حماس فاكيد اكره الجيشين .
    حط نفسك مكاني ووزن الامور بميزان الحق وساعتها راح تفهم كلامي .
    لحد الان اقول لعنة الله على كل من ايد اسرائيل وشاركها بحصار غزه وتجويع اهلها .
    اما لو نقارن كجيش مصر ككيان وحماس كحركه انا اجد حماس تفوقت على جيش مصر وكسبت شعبيه اكبر من جيش مصر .
    انت يا فيب تستعين بكوكل واتمنى ان تتابع كوكل وتشوف من لهُ شعبيه اكبر جيش مصر او حماس من جمسع الجهات .
    انا لم ارى انجازات لجيش مصر غير حرب اكتوبر , وانا وانت نعلم ان جيش مصر لم يحرر سينا كامله من خلال الحرب وانما من خلال مفاوضات جعلت مصر ليس من حقها السياده الكامله على سينا , انا برئيي المنتصر هو من يفرض الشروط ولا تُفرض عليه .
    اما حماس هي سيدت القرار بغزه كامله ولم تقبل ان تُفرض عليها شروط حتى وان تم قصفها من الجيش الاسرائيلي ولم تنتهي الحرب الا بشروط حماس .
    على فكره فيب انت من وضعه المُقارنه , احسن ما تقول لي اني تفرعت بالموضوعغ 🙂
    لحد الان لم ارى لحماس اي عدوان على مصر ولم ارى تحالف حماس مع اسرائيل ضد مصر ولكن العكس صحيح ومع هذا اسألك كمصري
    هل تُحب حماس ؟؟ او بشكل عام هل أغلب الشعب المصري يحب حماس ؟؟ 🙂
    ما يحمله اغلب الشعب المصري على حماس , انا احمله على الجيش المصري الشقيق مع وضع خط تحت الشقيق .
    انا اسالك كمان سؤال , هل تضررت مصر من حماس ؟؟؟
    اتمنى اسمع اجابه …..
    ونفس السؤال اسأل نفسي هل تضررت حماس وغزه من جيش مصر ؟؟ الاجابه نعم نعم نعم
    حاصرونا , جوعونا , يشتمونا , يُهددونا
    للمره الثانيه اتمنى من ربي ان يسط غضبه على كل من تعامل مع اسرائيل ضد الفلسطينيين .
    شبعنا كلام وتهديد ووعيد من قبل بعض المصريين ضد حماس واتمنى يتحول الكلام الى فعل لنى جميعا ردت فعل حماس كما فعلت مع اسرائيل .
    للاسف يا فيب عندما تتأتي الضربه من اخ تكون مُؤلمه للقلب .
    لحد الان لم نرى ردت فعل لحماس على استفزازات بعض المصريين ولكن اتمنى ان اراها على ارض الواقع لتنخرس افواه اعلام العار والمطبلين ومن يعبدون البشر .
    تحياتي فيب .

      1. ومع ذلك والله العظيم, لمن بحكي مع قرايبي في غزة عمره ما حدا فيهم يقول غلطة على اهل مصر , كانو يقولو الله ينتقم من مبارك اللي سكر المعبر والان بيقولو الله ينتقم من السيسي

        1. هلا منال
          الله ينتقم من كُل من شارك اسرائيل ضد حماس وحصار اهل غزه .
          منال انا ما بلوم الشعب نهائياً لانو لا حول ولا اقوه الو لكن مره بالزمانات شفت جيش مصر عالحدود كيف تعاملو مع شخثيات حماس !!! بكُل وقاااحه وكثير حصلت انقتلو جنود مصريين على ايادي الجيش الاسرائيلي وما شفنا ؤردت فعل !!!!

          1. امين يا عمر.. ماشالله عنك بتعرف تكتب مش زيي الي 15 سنة بحاول اوصل هالكلام ل VIP ومش راضي يوصل ههه.
            لكن انا الوم الشعوب فردا فردا لانهم رضيو بذل الحاكم لنا ولهم.. دارت الايام وشعوبنا صار وجعها قد وجع اهل فلسطين واكتر…الله المستعان

  28. يعني اسد على وعلى اسرائيل ارانب !!!
    ما ينعز والله , الله يجبر

  29. بالله عليكم هل يستطيع الجيش المصري ان يقتل اسرائيلي واحد عالحدود حتى ولو الجيش الاسرائيلي قتل مصريين ؟؟
    اريد جواب من العقلاء !

  30. ولو قلنا انو اللي بيحصل في سينا مسرحية هزلية من تخطيط وتنفيذ اسرائيل بمشاركة السيسي وموافقة دول خليجية , حيقلولك انتو مجانين . مهو لازم تكون مجنون عشان تصدق نجاسة الناس هاي لاي حد ممكن توصل.
    لسه قبل كام يوم والله العظيم واحد امريكي قال لاخوية ” انا مجند ورايحين قريبا سينا عشان نساعدكم في القضاء عالارهاب” فيهم خير الجماعة والله

    1. منال الي بيحصل بسينا الله والحكومه المصريه بتعلم مين .
      يعني برايك لو حكومة مصر عندها دليل واحد بس انو حماس هي اللي بتفجر بسينا وبتقتل الجنود , بتتوقعه بتسكت ؟ والله كان شفنا الاعلام بلعلع ليل نهار والادله بتصدق على كلامهم
      لكن للاسف اعلام وحكومات مصر اللي بتتهم حماس عامله مثل الكلللب الي بعوي وما بعض لهيك ما فيه خوف منو بس بعبعه .
      ولكن الافعال نتركها لحماس على ارض الواقع ان اجت الطوبه بالمعطوبه , ما بعرف اذا كتبت المثل صح .

      1. و على فكرة، الحكومة المصرية مإتهمتش حماس باللى بيحصل فى سينا خصوصاً فى الهجمات الأخيرة ! ولو بتقصد إعلام العار على حد قولك. فكُل إعلامى مسئول عن كلامه ، لما يطلع بيان من وزارة الخارجية أو من رئاسة الوزراء بيُدين حماس إبقى إتكلم و قول الحكومة المصرية بتتهم حماس .
        إنما من أى إعلامى عبيط بيتكلم و بيهلل، فآه مُمكن نلوم وزارة الإعلام على عدم ردعهم ولكن لا يصح أن تقول الحكومة المصرية بتتهم حماس مادام لا يوجد أى بيان أو تصريح من مسئول رسمى بقول هذا الكلام .

        1. تفضل يا فيب اسمع شو بحكي هاللواء عن حماس وعن غزه !!!
          وبيحكه ان مواطن مصري واحد بسوى كُل العالم !!
          طيب بدي ابعتلك كمان فيديو يثبت كذب هذا الرجال و ان المواطن المصري للاسف مش مهم عند الدوله
          اسمع كلام اللواء اولاً
          https://youtu.be/yHVMVvuLp-g

          1. ويهطرق هذا اللواء ويقول يجيب مطلوبين من افراد حماس من غزه !!!
            يا فرحة امك فيك !!!
            الكلاااب التي تعوي ولا تعُض فلا خوف منها .
            انقلع

          1. اسمع الفيديوهات واطرب يا فيب وهذا القليل من الكثير .
            تحياتي يا محترم .

  31. منول حان وقت صلات العصر عندنا
    سلام منول .
    وصحه عالفطور للجميع

  32. و الله يا أخ عُمر من واقع إحتكاكى معك طيلة الفترة الماضية على نورت أقدر أقولك إنى مش بشوفك بتكلم ولا بتتناقش ولا كلامك بيدور إلى عن حاجتين حركة حماس أو إعلام العار المصرى !
    لو كان الموضوع عن الرياضة مثلاً هتدخل تكلم عن حماس و عن إعلام العار المصرى و هتخترعلهم مُناسبة حتى لو كان الموضوع ميخُصهمش ! بلاحظ الموضوع ده فيك على الرغم إن معظم المعلقين العرب و المصرين رأيهم فى الإعلام المصرى معروف ولكنك مُصر تعيد و تزيد .
    .
    بُص يا أخ عُمر، كلمتك كلمتين فى أخر تعليق ليا لا فيهم حاجة تزعلك ولا فيهم حاجة تزعلنى ولكنك مُصر بردوا تحكى فى أشياء إحنا مش هنتفق فيها !
    أنا بالنسبالى لو ذكرت كلمة ( حركة حماس ) بجانب الجيش المصرى أنا مش هاخد بالى منها ولا هشوفها لإنى أصلاً لا أقبل بهذه المُقارنة مش عارف ليه إنتو عملتوها المقارنة دى، و ليه دايماً مُصرين تزجوا بالإسمين معاً ! و بالنسبة ليك إللى فى قلبك تجاه الجيش المصرى إنت حُر فيه و قولتلك طالما ده رأيك خلاص إنت حُر ! و مع ذلك مُصر تقارن !! الله أعلم السبب !
    لو الجيش المصرى بيتفق مع إسرائيل فى أهدافه إنت هتعتبره عدو، و أنا نفس الشئ لو حركة حماس هتشكل عليا تهديد و هتخربلى أمنى و هتبوظلى حدودى أنا كمان هعتبرها عدو !
    هفكرك بحاجة و سيبك من الفيدوهات إللى إنت رافقهالى فى تعليقاتك و إللى بيتكلم فيها قادة من حماس ! هاها مهو طبعاً إللى هيقولوه هيكون إدانه للجيش المصرى يعنى هو إللى بيتكلم مين يعنى ؟ مش قائد من حماس ؟!
    أى هُدنة بين حماس و إسرائيل بتكون برعاية مصرية، أى حرب بتدخلها حماس مع إسرائيل بيكون وقف إطلاق النار أو بيكون السبب فى إنتهائها بعون الله و بعد الله هى مصر أو حكومة مصر الوسخة على حد قولكم ! إوعى تحكى كلام من دماغك كده و تقول وقف إطلاق النار بيكون بشروط حماس و كأن مصر ملهاش دور فى إللى بيحصل ! أو كإننا مش عايشين فى الواقع إللى إنتو عايشينو، هاتلى مرة حرب دخلتها حماس مع إسرائيل فى غزة من غير متكون مصر طرف فيها ؟!
    جايبلى فيدو بعنوان جيش مصر جيش الهزائم و كل كام يوم يطلع علينا قائد من حماس يُشيد بالجيش المصرى ! إيه القرف ده خليك إما أبيض أو أسود ليه مواقفك بتتغير يعنى ؟! أجرى أجيبلك فيدوهات لقادة حماس بتُشيدبالجيش المصرى دلوقتى ولا مش محتاج و إنت عارف كده ؟!
    يا أخ عُمر أبو ناشى أنا لحد الآن لم أوجه أى إتهام لحركة حماس وليس لى أى عداوة مع حركة حماس و خلافى معك بشأن حركة حماس لا أعرف له أسباب أعتقد فقط لأنك مُصر أن تزج بالجيش المصرى فى أى مناسبة أو أى نقاش عن حماس فبيظهر لك و للجميع أننى مناهض لها. ولكن لك أن تعلم لو إتضح أو ثُبت بالدليل أنها لها أى علاقة بما يحدث فى مصر مش هتفرق معايا مين هى حركة حماس !!!
    .
    تحياتى،،،

  33. VIP
    July 7, 2015 at 12:42 pm
    و الله يا أخ عُمر من واقع إحتكاكى معك طيلة الفترة الماضية على نورت أقدر أقولك إنى مش بشوفك بتكلم ولا بتتناقش ولا كلامك بيدور إلى عن حاجتين حركة حماس أو إعلام العار المصرى !
    ==========
    كلامك مش صحيح يا اخ فيب , لانو كل ما يطلعلنا اعلامي يتفلسف عن حماس , انا ادخل واعلق واذكر حماس واعلاام مصر الوااطي .
    =============
    VIP
    July 7, 2015 at 12:42 p
    أنا بالنسبالى لو ذكرت كلمة ( حركة حماس ) بجانب الجيش المصرى أنا مش هاخد بالى منها ولا هشوفها لإنى أصلاً لا أقبل بهذه المُقارنة مش عارف ليه إنتو عملتوها المقارنة دى،
    =============
    انت يا فيب من وضعت المقارنه ! وليس انا او غيري
    ولكن نتمنى ان تكون مقارنه عشان اثبتلك مين الاجدر بخوض الحروب على ارض الواقع وليس على شاشات التلفزيون جيش مصر ام حماس , اما لو اتبعنا اعلام مصر وكلامه عن السيسي وجيش مصر وقاداته فمن المؤكد انهم ابطال العالم بالحروب ( كما يقولون السيسي سيف الله المسلول وسموه باسماء الله الحُسنى ) !!! استغفر الله العظيم . فاكيد انتم ولنتناسى حرب 48 وحرب 56 وحرب 67
    !!! اذن اي الانتصارات لجيش مصر يا اخ فيب !!!!!!!!!!!!!!
    =========
    VIP
    July 7, 2015 at 12:42 p
    لو الجيش المصرى بيتفق مع إسرائيل فى أهدافه إنت هتعتبره عدو، و أنا نفس الشئ لو حركة حماس هتشكل عليا تهديد و هتخربلى أمنى و هتبوظلى حدودى أنا كمان هعتبرها عدو !
    =======
    انت تقول لو حماس هتبوضلي !!! انتم مش متأكدين يا فيب وما شاء الله فضحتونا لعاد لو تتأكدو شو بتعملوووو
    واذا اعلام بلدكم ماشي بخبط شمال ويمين كذباً ليش تسمحولو يخبط بالفلسطيينيين ؟؟ ولو تكلم كلمه عن السيسي بتقومو الدنيا !! ام السيسي بشر والفلسطينيين مش بشر ؟؟
    لمو اعلامكم الذي يسبب هذهِ المشاكل مع الجميع الا اذا كنتم راضيين عنهُ فعليكم ان تتحملو يا اخ فيب فالاعلام يتكلم بأسم مصر ومن الاراضي المصريه , اعتبروه مثل باسم يوسف وامنعوه وانت فاهم ما اقصد .
    ==============
    VIP
    July 7, 2015 at 12:42 p

    أى هُدنة بين حماس و إسرائيل بتكون برعاية مصرية، أى حرب بتدخلها حماس مع إسرائيل بيكون وقف إطلاق النار أو بيكون السبب فى إنتهائها بعون الله و بعد الله هى مصر أو حكومة مصر الوسخة على حد قولكم !
    ===============
    ههههه كلام سليم 100% مصر من تضغط على حماس لقبول الهدنه بشروط اسرائيل يا فيب وليس لمصلحة حماس ( اعلم ان كُنت لا تعلم ) للاسف يا فيب معلوماتك السياسيه ضعيفه , يعني يا فيب ليش حماس ما بتقبل الهدنه برأيك ؟؟ هل حماس تحب الحرب او تحب شعبها يموت ؟؟ حماس لها هدف واحد وهو ان يدخل الدواء والغذاء لداخل غزه .
    هل تعلم ما هي شروط حماس ؟؟ اعلم ان كنت لا تعلم
    1- دخول الغذاء
    2- دخول الدواء
    3-دخول الوقود
    4-السماح للمرضى الخروج من غزه للعلاج
    هذهِ شروط حماس لوقف الحرب ولكن السلطات المصريه تضغط على حماس لقبول الهُدنه دون تنفيذ اي شرط من هذهِ الشروط !!!
    لا بارك الله بحكومة مصر وحكومة اسرائيل , وجهان لعُمله واحده للاسف .
    اما الحرب قبل الاخيره على حماس كان بسبب الجندي شاليط واسرائيل قالت ما نوقف ضرب غزه الا عندما يُفرج عن شاليط ولكن شروط حماس هي التي كانت الفاصل لوقف الحرب مع ان مصر تدخلت ووقفت مع شروط اسرائيل وطالبت حماس بالافراج عن الاسير شاليط ولكن الرد كان لاااااا
    ============
    VIP
    July 7, 2015 at 12:42 p
    هاتلى مرة حرب دخلتها حماس مع إسرائيل فى غزة من غير متكون مصر طرف فيها ؟!
    =============
    المفروض مصر تُساند المظلوم على الظالم وما توقف وقفة الحياد , يا سيدي احكو كلمة حق بس وقولو مين الي غلطان ومين الظالم والمظلوم !!!!!!!!!!!! الى مالا نهايه علامات تعجب
    ============
    VIP
    July 7, 2015 at 12:42 p
    جايبلى فيدو بعنوان جيش مصر جيش الهزائم و كل كام يوم يطلع علينا قائد من حماس يُشيد بالجيش المصرى ! إيه القرف ده خليك إما أبيض أو أسود ليه مواقفك بتتغير يعنى ؟!
    =========
    لو انك متابع سياسه صح كان عرفت وين القرف يا فيب
    اما عن مواقفي فاكيد تتغير مع الاحداث بتغير الاحداث , وين الغلط .
    مثال
    كانت مصر نظام وجيش مع صدام وبالاخر نظام مصر وجيش مصر ذهب بالمُقدمه ليُحارب الجيش العراقي . وين المشكله ؟؟
    ==================
    VIP
    July 7, 2015 at 12:42 p
    بشأن حركة حماس لا أعرف له أسباب أعتقد فقط لأنك مُصر أن تزج بالجيش المصرى فى أى مناسبة أو أى نقاش عن حماس فبيظهر لك و للجميع أننى مناهض لها. ولكن لك أن تعلم لو إتضح أو ثُبت بالدليل أنها لها أى علاقة بما يحدث فى مصر مش هتفرق معايا مين هى حركة حماس !!!
    ==============
    كمان مره ( لو )
    وانا اقولك ان كان جيش مصر حاول يعتدي على حماس اكيد مش راح تفرق معنا واتمنى ان تمطر حماس الجيش المصري بالصواريخ كما امطرت اسرائيل فهم وجهان لعُمله واحده كما ذكرت من قبل
    ====
    بالنسبه لتعليقك الي فوق تُريد مسؤول يوجه اللوم لحماس وانا قريباً سأنسخه وهو بالاسم قائد الجيش احمد خليل .
    اكيد تحياتي لك .

  34. انا لا اتهم احدا والعاقبة على الراوى وهو عبد اللطيف البرقوقى صحفى ومحلل عسكرى ..قال كمايلى واعتذر عن رداءة الخط ::::::
    ﺃﻣﺮﻱ ﻟﻠﻪ ..ﺟﺎﺀ ﺍﻟﻮﻗﺖ ﻟﻺﻓﺼﺎﺡ ٠٠٠ ﻛﻢ ﻗﻠﺖ ﻟﻜﻢ ﻣﺼﺮ ﻓﻲ ﺃﻳﺪ ﺃﻣﻴﻨﺔ ٠٠ ﻛﻢ ﻗﻠﺖ ﻛﻞ ﺷﺊ ﺑﺘﺨﻄﻴﻂ ٠٠ ﻛﻢ ﻗﻠﺖ ﻻﺗﻈﻠﻤﻮﺍ
    ﻃﻨﻄﺎﻭﻱ ٠٠ ﻻﺗﻈﻠﻤﻮﺍ ﺷﻔﻴﻖ ٠٠٠ ﺍﻟﺠﻴﺶ ﻻﻳﺨﻮﻥ ٠٠٠ ﺟﻴﺶ ﻣﺼﺮ ﻫﻮ ﻣﺼﺮ ٠٠٠ ﺣﺎﻥ ﺍﻟﻮﻗﺖ ﻟﺘﻌﺮﻓﻮﺍ ﺍﻟﺤﻘﻴﻘﺔ ﺍﻟﺘﻲ ﺃﺷﺮﺕ ﻟﻬﺎ
    ﻛﺜﻴﺮﺍ ٠٠٠ !!!
    ﺃﻧﺎ ﺃﻋﺮﻑ ﺃﻛﺘﺮ ٠٠٠ !!!
    ﻣﺎﺫﺍ ﺗﻌﺮﻑ ﻋﻦ ﺧﻄﻪ ﻓﻚ ﺍﻟﻌﻘﺮﺏ ؟؟
    ﺍﻟﺘﻰ ﻗﺎﺩﻫﺎ ﺭﺟﺎﻝ ﻣﻦ ﺍﺟﻞ ﺣﻤﺎﻳﻪ ﻣﺼﺮ
    ﺍﻟﺸﺮﻓﺎﺀ ﺍﻟﺬﻳﻦ ﺣﻤﻮﺍ ﻣﺼﺮ ﻭﺿﺤﻮﺍ ﺑﻜﻞ ﺷﺊ ﺣﺘﻰ ﺑﺴﻤﻌﺘﻬﻢ ﻣﻦ ﺍﺟﻞ ﻣﺼﺮ
    ﺍﻟﺒﺪﺍﻳﻪ ﻓﻰ ﻳﻮﻡ 20 ﺍﺑﺮﻳﻞ 2012 ﺗﻢ ﺭﺻﺪ ﺭﺳﺎﻟﻪ ﻣﻦ ﺳﻴﻨﺎﺀ ﺗﻘﻮﻝ ﻛﻠﻪ ﺗﻤﺎﻡ
    ﺍﻟﻔﺮﺡ ﺟﺎﻫﺰ ﻭﺍﻟﻌﺮﻳﺲ ﻗﺎﺭﺏ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻮﺻﻮﻝ ﻭﺍﻟﻤﻌﺎﺯﻳﻢ ﻣﻦ ﺳﻴﻨﺎﺀ ﻭﺍﻟﺼﻌﻴﺪ
    ﻭﺍﻻﻫﻞ ﺳﻮﻑ ﻳﺤﻀﺮﻭﻥ ﻣﻦ ﺗﺮﻛﻴﺎ ﻭﻗﻄﺮ
    ﻋﻠﻰ ﻣﻜﺎﻥ ﺍﻟﺮﺳﺎﻟﻪ ﺟﺒﻞ ﺍﻟﺤﻼﻝ ﺑﺴﻴﻨﺎﺀ
    ﻭﺻﻠﺖ ﺍﻟﺮﺳﺎﻟﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﻟﻤﺸﻴﺮ ﻭﻛﺎﻥ ﺍﻟﻔﺮﻳﻖ ﺷﻔﻴﻖ ﻣﻮﺟﻮﺩ
    ﻓﻘﺮﺀ ﺳﻴﺎﺩﻩ ﺍﻟﻤﺸﻴﺮ ﺍﻟﺮﺳﺎﻟﻪ ﻭﻗﺎﻝ ﺍﻟﻰ ﺍﻟﻔﺮﻳﻖ ﺍﺣﻤﺪ ﺷﻔﻴﻖ
    ﺍﻧﺖ ﻣﻌﺰﻭﻡ ﻓﻰ ﺍﻟﻔﺮﺡ ﺩﻩ؟
    ﻗﺎﻝ ﺍﻟﻔﺮﻳﻖ ﺍﺣﻤﺪ ﺷﻔﻴﻖ ﻓﺮﺡ ﺍﻳﻪ ؟
    ﻓﻘﺎﻝ ﺍﻟﻤﺸﻴﺮ ﺍﻟﻄﻨﻄﺎﻭﻯ ﺍﻟﺠﻤﺎﻋﺎﺕ ﺍﻻﺳﻼﻣﻴﻪ ﻋﺎﻣﻠﻪ ﻓﺮﺡ .
    ﻓﻘﺎﻝ ﺍﻟﻔﺮﻳﻖ ﺍﺣﻤﺪ ﺷﻔﻴﻖ ﻭﺍﻧﺎ ﺍﻟﻌﺮﻳﺲ
    ﻓﻀﺤﻚ ﺳﻴﺎﺩﻩ ﺍﻟﻤﺸﻴﺮ ﻭﻗﺎﻝ ﻻ
    ﻓﻴﻪ ﻟﻌﺐ ﻛﺒﻴﺮ ﻳﺤﺪﺙ ﻋﻠﻰ ﺍﺭﺽ ﺍﻟﺼﻌﻴﺪ ﻭﺳﻴﻨﺎﺀ ﻭﺍﻟﻮﺿﻊ ﺧﻄﻴﺮ ﻭﺍﻟﺠﻴﺶ ﻣﺮﻫﻖ
    ﻭﺍﻟﺸﺮﻃﻪ ﻣﺶ ﻋﺎﺭﻓﻪ ﺗﺤﻤﻰ ﻧﻔﺴﻬﺎ ﺭﺑﻨﺎ ﻳﺴﺘﺮ ﻋﻠﻰ ﻣﺼﺮ
    ﻭﺟﺎﺀﺕ ﺍﻻﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﻭﺍﻟﻜﻞ ﺍﺻﺒﺢ ﻳﻨﺘﻈﺮ ﺍﻟﻨﺘﻴﺠﻪ ﻓﻰ ﻟﻴﻠﻪ ﺍﻻﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﺍﻋﻠﻨﺖ ﺟﻤﺎﻋﻪ ﺍﺧﻮﺍﻥ ﺍﻟﺸﻴﺎﻃﻴﻦ ﺑﻌﺪ ﻓﺮﺯ ﺍﻻﺻﻮﺍﺕ
    ﺑﺴﺎﻋﺘﻴﻦ ﻓﻮﺯ ﻣﺤﻤﺪ ﻣﺮﺳﻰ ﻭﺍﻋﻠﻨﺖ ﻗﻨﺎﻩ ﺍﻟﺨﻨﺰﻳﺮﻩ ﻧﻔﺲ ﺍﻟﻨﺘﻴﺠﻪ .. ﻓﻄﺒﻌﺎ ﻓﻬﻰ ﻣﺮﻛﺰ ﺍﻟﻜﺬﺏ ﻭﺍﻟﻀﻼﻝ
    ﻭﺭﺻﺪ ﺭﺟﺎﻝ ﺍﻟﻤﺨﺎﺑﺮﺍﺕ ﻫﺬﻩ ﺍﻟﺮﺳﺎﻟﻪ …
    ﺍﻟﻔﺮﺡ ﺟﺎﻫﺰ ﻭﻧﺤﻦ ﻓﻰ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺍﻟﻌﺮﻳﺲ ﻭﺭﻓﺎﻗﻪ ﻓﻰ
    ﺍﻟﻤﺪﻳﻨﻪ ﺍﻟﺮﺷﻴﺪﻩ (ﺳﻴﻨﺎﺀ )
    ﻓﻘﺎﻝ ﺍﻟﻤﺸﻴﺮ ﻣﺼﺮ ﺍﺻﺒﺤﺖ ﻓﻰ ﻧﺎﺭﻳﻦ .. ﺷﻔﻴﻖ ﻫﻮ ﺍﻟﻔﺎﺋﺰ ﺑﻜﻞ ﺟﺪﺍﺭﻩ
    ﻭﻓﺎﺭﻕ 750 ﺍﻟﻒ ﺻﻮﺕ .. ﻭﻟﻜﻦ ﺍﻟﻨﺎﺭ ﺳﻮﻑ ﺗﺤﺮﻕ ﺍﻟﻜﻞ
    ﺣﻀﺮ ﺷﻔﻴﻖ ﻭﺍﻟﻠﻮﺍﺀ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻔﺘﺎﺡ ﺍﻟﺴﻴﺴﻰ
    ﻭﻛﺎﻥ ﺍﻭﻝ ﻣﺮﻩ ﻳﺮﺍﻩ ﺍﻟﻔﺮﻳﻖ ﺷﻔﻴﻖ
    ﻓﻘﺎﻝ ﺍﻟﻤﺸﻴﺮ ﺍﻧﺖ ﻓﺎﺋﺰ ﻳﺎ ﺷﻔﻴﻖ ﻭﻟﻜﻦ ﻣﺼﺮ ﺳﻮﻑ ﺗﺤﺘﺮﻕ
    ﻭﺍﻟﻮﺿﻊ ﺧﻄﻴﺮ ﺟﺪﺍ ﻓﻘﺎﻝ ﺍﻟﺴﻴﺴﻰ ﻋﻨﺪﻯ ﺍﻗﺘﺮﺍﺡ ﻧﺆﺧﺮ ﺍﻟﻨﺘﻴﺠﻪ ﻭﻧﻨﺘﻈﺮ
    ﻭﺟﺎﺀﺕ ﺭﺳﺎﻟﻪ ﺍﺧﺮﻯ ﻣﻦ ﺳﻴﻨﺎﺀ ﻭﻟﻜﻦ ﺧﻄﻴﺮﻩ ﺟﺪﺍ
    ﺗﻘﻮﻝ ﻟﻤﺎﺫﺍ ﺍﻻﻧﺘﻈﺎﺭ ﺍﻟﻌﺮﻭﺳﻪ ﻣﻮﺟﻮﺩﻩ ( ﺍﻯ ﺳﻴﻨﺎﺀ ) ﻭﺍﻫﻞ ﺍﻟﻌﺮﻳﺲ ﺣﻀﺮﻭﺍ ﻛﻠﻬﻢ ﻭﻋﺪﺩﻫﻢ ﻛﺒﻴﺮ ﺟﺪﺍ ﻭﻛﻠﻬﻢ ﺑﻤﻼﺑﺲ ﺍﻟﻔﺮﺡ
    ( ﻣﻼﺑﺲ ﺍﻟﻔﺮﺡ ﺗﻌﻨﻰ ﺍﻟﻤﻼﺑﺲ ﺍﻟﻌﺴﻜﺮﻳﻪ ﻭﻣﻌﻬﻢ ﺍﻻﺳﻠﺤﻪ ) ﻭﻛﻠﻪ ﺗﻤﺎﻡ
    ﻛﺎﻧﺖ ﺍﻟﺮﺳﺎﻟﻪ ﺍﻟﺜﺎﻧﻴﻪ ﺻﺒﺎﺣﺎ . ﻓﻄﻠﺐ ﺍﻟﻤﺸﻴﺮ ﺷﻔﻴﻖ ﻭﻗﺎﻝ ﻟﻪ ﺗﻌﺎﻝ ﺣﺎﻻ
    ﻭﺍﻋﻄﺎﻩ ﺍﻟﺮﺳﺎﻟﻪ ﻓﻘﺎﻝ ﺷﻔﻴﻖ ﺍﻧﺎ ﻟﺴﺖ ﻋﻠﻰ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩ ﺍﺑﺪﺍﺍ ﺍﻥ ﻗﻄﺮﻩ ﺩﻡ ﻭﺍﺣﺪﻩ ﻣﻦ ﺍﻯ ﻣﺼﺮﻯ ﺗﻨﺰﻑ ﻣﻦ ﺍﺟﻠﻰ
    ﺍﻋﻠﻦ ﻓﻮﺯ ﻣﺮﺳﻰ
    ﻭﻟﻜﻦ ﺭﺟﻞ ﺍﻟﻤﺨﺎﺑﺮﺍﺕ ( ﻥ ) ﺍﻟﻮﺍﻗﻒ ﻗﺎﻝ ﺍﻟﺠﻴﺶ ﻣﺒﻌﺜﺮ ﻭﺍﻟﺸﺮﻃﻪ ﻟﻴﺴﺖ ﻣﻮﺟﻮﺩﻩ
    ﻫﻢ ﻣﺴﺘﻌﺪﻭﻥ ﺟﻴﺪﺍ ﻟﻨﺎ ﻭﻫﺬﺍ ﻳﻮﻣﻬﻢ ﻓﻘﺎﻝ ﺍﻟﻤﺸﻴﺮ ﻭﺍﻟﺤﻞ ﺍﻳﻪ ؟؟
    ﺭﺟﻞ ﺍﻟﻤﺨﺎﺑﺮﺍﺕ ( ﻥ ) ﻗﺎﻝ ﺍﻧﺘﻢ ﺟﻤﻴﻌﺎ ﻭﺭﻗﻪ ﻣﺤﺮﻭﻗﻪ ﻭﻻﺑﺪ ﻟﻨﺎ ﻣﻦ ﻭﺟﻪ ﺟﺪﻳﺪ ﻧﻀﻌﻪ ﺍﻣﺎﻣﻬﻢ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﻻﺷﺎﺭﻩ ﻟﻪ ﻭﻫﻮ ﻣﻨﺎ ﺭﻭﺡ
    ﻭﺟﺴﺪ ﻭﻟﻜﻦ ﻧﻀﻌﻪ ﻋﻠﻰ ﺍﻧﻪ ﻣﻌﻬﻢ ﻭﻣﻨﻬﻢ ﻓﻘﺎﻝ ﺍﻟﻤﺸﻴﺮ ﺍﻟﺴﻴﺴﻰ
    ﻓﻘﺎﻝ ( ﻥ ) ﺻﺢ ﺍﻟﺴﻴﺴﻰ .. ﻣﻮﺍﻓﻘﻮﻥ
    ﻓﻘﺎﻝ ﺍﻟﻤﺸﻴﺮ ﺍﻟﻄﻨﻄﺎﻭﻯ ﺍﻟﺨﻄﻪ ﻫﻰ
    ﺍﻭﻻ ﻧﻌﻠﻦ ﻓﻮﺯ ﻣﺮﺳﻰ
    -2 ﻧﻮﺍﻓﻖ ﻋﻠﻰ ﺷﺮﻭﻃﻬﻢ
    -3 ﺍﻟﻤﺠﻠﺲ ﺍﻟﻌﺴﻜﺮﻯ ﻛﻠﻪ ﺳﻮﻑ ﻳﻘﺪﻡ ﺍﺳﺘﻘﺎﻟﺘﻪ
    -4 ﻧﻤﺴﻚ ﺍﻟﺒﻠﺪ ﺑﺮﺟﺎﻟﻨﺎ ﻣﻦ ﻭﺭﺍﺀ ﻇﻬﻮﺭﻫﻢ
    -5 ﻧﻔﻀﺢ ﺍﻋﻤﺎﻟﻬﻢ ﻓﻰ ﺍﻻﻋﻼﻡ ﻛﻠﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﻟﺸﻌﺐ
    ﻭﻗﺎﻝ ﺍﻟﻤﺸﻴﺮ ﻭﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺬﻯ ﻻ ﺍﻟﻪ ﺍﻻ ﻫﻮ ﺍﻟﺸﻌﺐ ﺳﻮﻑ ﻳﻔﺮﻡ ﺍﻻﺧﻮﺍﻥ ﻗﺒﻞ ﺍﻧﺘﻬﺎﺀ
    ﺳﻨﻪ ﻭﺍﺣﺪﻩ ﻋﻠﻰ ﺣﻜﻤﻬﻢ
    ﻓﻘﺎﻝ ﺷﻔﻴﻖ ﺍﻧﺎ ﺳﻮﻑ ﺍﺳﺎﻓﺮ ﻻﻧﻬﻢ ﺳﻮﻑ ﻳﺤﺎﻭﻟﻮﻥ ﺳﺠﻨﻰ ﺑﺎﻯ ﻃﺮﻳﻘﻪ
    ﻓﻘﺎﻝ ( ﻥ ) ﺳﻮﻑ ﻧﻜﻮﻥ ﻋﻠﻰ ﺍﺗﺼﺎﻝ ﺩﺍﺋﻢ ﻓﺎﻧﺖ ﻋﺴﻜﺮﻯ ﻣﺼﺮﻯ ﺷﺮﻳﻒ
    ﻭﺍﺩﻯ ﻟﻪ ﺍﻟﺘﺤﻴﻪ ﺍﻟﻌﺴﻜﺮﻳﻪ .. ﺑﻜﻰ ﺷﻔﻴﻖ ﻭﻗﺎﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﻌﻜﻢ ﻭﻳﺤﻤﻴﻜﻢ
    ﺟﺎﺀﺕ ﺭﺳﺎﻟﻪ ﺍﺧﺮﻯ ﺍﺧﻄﺮ ﻭﻫﻰ .:
    ﺍﺫﺍ ﺍﻟﻔﺮﺡ ﻟﻢ ﻳﻌﻠﻦ ﺍﻟﻴﻮﻡ ﺳﻮﻑ ﺗﺤﻀﺮ ﺍﻟﻤﻌﺎﺯﻳﻢ ﻛﻠﻬﻢ ﺍﻟﻰ ﺍﻟﻘﺎﻫﺮﻩ
    ﻓﻘﺎﻝ ﺍﻟﻤﺸﻴﺮ ﺍﻟﻨﺘﻴﺠﻪ ﺳﻮﻑ ﺗﻌﻠﻦ ﺍﻟﻴﻮﻡ ﺑﻔﻮﺯ ﻣﺮﺳﻰ
    ﻭﺟﺎﺀﺕ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻦ ﺍﻟﺠﻴﺶ ﺍﻟﺜﺎﻟﺚ ﺍﻟﻤﻴﺪﺍﻧﻰ ﺗﻘﻮﻝ ﻳﻮﺟﺪ ﺍﺷﺨﺎﺹ ﻏﺮﺑﺎﺀ ﻓﻰ ﺳﻴﻨﺎﺀ ﻣﺴﻠﺤﻴﻦ ﺑﻘﻮﻩ ﻣﻮﺟﻮﺩﻳﻦ ﻓﻰ ﺭﻓﺢ ﻭﺍﻟﺸﻴﺦ
    ﺯﻭﻳﺪ ﻭﺟﺒﻞ ﺍﻟﺤﻼﻝ
    ﻫﻞ ﻧﺘﺪﺧﻞ ﺍﻻﻥ ؟؟
    ﻻﻻﻻ ﻛﺎﻥ ﺍﻟﺮﺩ ..
    ﺍﻟﻤﺸﻴﺮ ﻣﻊ ﺍﻟﻤﺠﻠﺲ ﺍﻟﻌﺴﻜﺮﻯ ﺷﺮﺡ ﺍﻟﻮﺿﻊ ﻛﻠﻪ ﻟﻬﻢ ﻓﻘﺎﻟﻮﺍ
    ﻓﻮﺯ ﻣﺮﺳﻰ ﺳﻮﻑ ﻳﺮﻳﺢ ﺍﻟﻜﻞ ﻭﻳﻌﻄﻰ ﻟﻨﺎ ﻓﺮﺻﻪ ﻟﻠﻨﺠﺎﻩ ﺑﻤﺼﺮ ﻭﺍﻟﺪﻣﺎﺀ
    ﺗﻤﺎﻡ ﺗﻤﺎﻡ
    ﺗﻢ ﺍﻋﻼﻥ ﻓﻮﺯ ﻣﺮﺳﻰ ..
    ﺭﺳﺎﻟﻪ ﻣﻦ ﺍﻟﺸﺎﻃﺮ ﺍﻟﻰ ﺧﺎﻟﺪ ﻣﺸﻌﻞ ﻣﺒﺮﻭﻙ ﻋﻠﻴﻨﺎ ﺍﻟﻔﺮﺡ ﻭﺍﻟﻌﺮﻳﺲ ﻣﻨﺎ
    ﺍﻣﺎ ﺍﻟﻤﻌﺎﺯﻳﻢ ﺧﻠﻴﻬﻢ ﻋﻠﻰ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩ ﻻﻥ ﺍﻟﻤﺼﺮﻳﻴﻦ ﻟﻴﺲ ﻟﻬﻢ ﺍﻣﺎﻥ
    ﺍﻻﺧﻄﺮ ﺧﻄﺘﻤﻬﻢ ﺍﻟﺘﻰ ﺍﺣﺮﻗﺖ
    ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻛﻞ ﻣﺎ ﺣﺪﺙ
    ﺍﻟﻤﻌﺎﺯﻳﻢ ﻫﻢ ﻣﻘﺎﺗﻠﻮﻥ ﻣﻦ ﺣﻤﺎﺱ ﻭﺍﻧﺼﺎﺭ ﺑﻴﺖ ﺍﻟﻤﻘﺪﺱ ﻭﺍﻟﻘﺴﺎﻡ ﻭﺍﻧﺼﺎﺭ ﺍﻟﺸﺮﻳﻌﻪ
    ﻭﻣﻘﺎﺗﻠﻮﻥ ﺍﻟﻨﺼﺮﻩ
    ﻭﻛﺎﻥ ﻋﺪﺩﻫﻢ ﻓﻰ ﺳﻴﻨﺎﺀ ﺣﻮﺍﻟﻰ 15 ﺍﻟﻒ ﺣﻀﺮﻭﺍ ﻣﻦ ﺍﻻﻧﻔﺎﻕ
    ﻭﻋﻦ ﻃﺮﻳﻖ ﺍﻟﺒﺤﺮ ﻭﻛﻠﻬﻢ ﻛﺎﻧﻮﺍ ﻣﺴﻠﺤﻴﻦ ﻏﻴﺮ 23 ﺍﻟﻒ ﺧﺮﺟﻮﺍ
    ﻣﻦ ﺍﻟﺴﺠﻮﻥ ﻭﺗﻢ ﺗﺴﻠﻴﺤﻬﻢ ﺍﻳﻀﺎ
    ﺍﺫﺍ ﺗﻢ ﺍﻋﻼﻥ ﻓﻮﺯ ﺷﻔﻴﻖ ﻛﺎﻥ ﺍﻧﻔﺼﺎﻝ ﺳﻴﻨﺎﺀ ﻋﻦ ﻣﺼﺮ
    ﻭﺍﻋﻼﻥ ﺍﻟﺪﻭﻟﻪ ﺍﻻﺳﻼﻣﻴﻪ ﻭﺍﻧﻔﺼﺎﻝ ﺍﻟﺼﻌﻴﺪ
    ﻭﺍﻋﻼﻥ ﺍﻣﺎﺭﻩ ﺍﻟﺼﻌﻴﺪ ﺍﻟﻌﻠﻴﺎ ﺍﻟﺘﺎﺑﻌﻪ ﻟﻠﺪﻭﻟﻪ ﺍﻻﺳﻼﻣﻴﻪ
    ﺍﺣﺮﺍﻕ ﺍﻟﻘﺎﻫﺮﻩ ﻭﺍﻻﺳﻜﻨﺪﺭﻳﻪ ﻋﻠﻰ ﻣﻦ ﻓﻴﻬﻢ
    ﻭﺍﻋﻼﻥ ﺍﻧﻬﺎ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺣﺮﺏ ﺍﻫﻠﻴﻪ
    ﺍﺣﺮﺍﻕ ﻛﻞ ﺍﻟﻤﺴﺎﺟﺪ ﻭﺍﻟﻜﻨﺎﺋﺲ ﺍﻟﺘﺎﺑﻌﻪ ﻟﻠﺤﻜﻮﻣﻪ ﺣﺘﻰ ﺍﻻﺯﻫﺮ
    ﻻﻧﻬﻢ ﺍﻣﺎﻛﻦ ﻟﻠﻄﻐﺎﻩ ..
    ﻛﻞ ﻧﺴﺎﺀ ﻭﺍﻃﻔﺎﻝ ﻣﺼﺮ ﺳﺒﺎﻳﺎ ﺣﻼﻝ ﺑﻴﻌﻬﻢ ﻓﻰ ﺳﻮﻕ ﺍﻟﻌﺒﻴﺪ ﺍﻟﻰ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﻟﺠﻤﺎﻋﻪ
    ﻛﺎﻥ ﻳﻮﺟﺪ 3 ﻃﺎﺋﺮﺍﺕ ﻗﻄﺮﻳﻪ ﻭﺍﺛﻨﺎﻥ ﻣﻦ ﺗﺮﻛﻴﺎ ﻋﻠﻰ ﺍﺗﻢ ﺍﻻﺳﺘﻌﺪﺍﺩ ﻓﻰ ﺍﻟﺘﺤﺮﻙ ﻧﺤﻮ ﻣﺼﺮ ﻭﺑﻬﻢ ﻣﻘﺎﺗﻠﻮﻥ ﻭﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭﺳﻼﺡ ﺣﺎﻝ
    ﻓﻮﺯ ﺷﻔﻴﻖ
    ﻫﺬﻩ ﻫﻰ ﺍﻟﻤﺆﺍﻣﺮﻩ ﺍﻟﺘﻰ ﻛﺎﻧﺖ ﺳﻮﻑ ﺗﻨﻔﺬ ﻓﻰ ﺣﺎﻝ ﻓﻮﺯ ﺷﻔﻴﻖ ﻭﻟﻜﻦ ﺍﻟﺸﺮﻓﺎﺀ ﺍﻟﺮﺟﺎﻝ ﺍﻟﺬﻳﻦ ﺿﺤﻮﺍ ﺑﻜﻞ ﺷﺊ ﻣﻦ ﺍﺟﻞ ﺍﻧﻘﺎﺫ
    ﻣﺼﺮ
    ﻭﻫﻢ ﺍﻟﻤﺸﻴﺮ ﺍﻟﻄﻨﻄﺎﻭﻯ ﻭﺍﻟﻔﺮﻳﻖ ﺷﻔﻴﻖ ﻭﺳﻴﺎﺩﻩ ﺍﻟﺮﺋﻴﺲ ﺍﻟﺴﻴﺴﻰ
    ﻭ ( ﻥ ) ﺭﺟﻞ ﺍﻟﻤﺨﺎﺑﺮﺍﺕ ﻭﺑﺎﻗﻰ ﺍﻟﺮﺟﺎﻝ ﺍﻟﺸﺮﻓﺎﺀ
    ﺗﺤﻴﻪ ﻟﻬﻢ ﻣﻦ ﻛﻞ ﺷﻌﺐ ﻣﺼﺮ
    ﻭﺑﻜﻞ ﺍﺳﻒ ﺗﺠﺪ ﺍﻻﻥ ﻣﻦ ﻳﻄﺎﻟﺐ ﺑﺮﺟﻮﻉ ﺍﺧﻮﺍﻥ ﺍﻟﺸﻴﺎﻃﻴﻦ ﻣﺮﻩ ﺍﺧﺮﻯ
    ﺑﻌﺪ ﺍﺳﺘﻼﻡ ﻣﺮﺳﻲ ﺍﻻﻫﻄﻞ ﻛﺮﺳﻲ ﺍﻟﺮﺋﺎﺳﻪ .. ﺏ 3ﺍﻳﺎﻡ ﺟﺎﺀﺕ ﻫﺬﻩ ﺍﻟﺮﺳﺎﻟﻪ ﻣﺒﺮﻭﻙ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻔﺮﺡ ﺍﻟﻤﻌﺎﺯﻳﻢ ﻓﻲ ﻃﺮﻳﻘﻬﺎ ﺍﻟﻰ ﺍﻟﺮﺟﻮﻉ
    …. ﻣﺒﺮﻭﻙ ﻟﻜﻢ ﻭﺭﺑﻨﺎ ﻣﻌﺎﻛﻢ
    ﻭﺟﺎﺀ ﺍﻟﺮﺩ ﻟﻦ ﻳﻐﺎﺩﺭ ﺍﺣﺪ ﻋﻠﺸﺎﻥ ﺍﻟﺮﺍﺱ ﺍﻟﻜﺒﻴﺮ ﺳﻮﻑ ﺗﺬﺑﺢ … ﻳﻘﺼﺪ
    ﻗﺎﺩﺓ ﻭﺯﺍﺭﻩ ﺍﻟﺪﻓﺎﻉ ﻭﻓﻌﻼ ﺗﻢ ﻋﺰﻝ ﺍﻟﻤﺸﻴﺮ ﺍﻟﻄﻨﻄﺎﻭﻱ ﻭﺍﻟﻔﺮﻳﻖ ﺳﺎﻣﻲ ﻋﻨﺎﻥ ﻭﺑﻌﺾ ﻗﺎﺩﻩ ﺍﻟﺠﻴﻮﺵ
    ﺍﻟﺮﺳﺎﻟﻪ ﺍﻟﺜﺎﻧﻴﻪ
    ﻟﻢ ﺗﺼﻠﻨﺎ ﺩﻋﻮﺍﺕ ﺍﻟﺤﻀﻮﺭ ﺧﻴﺮ ….ﻳﻘﺼﺪﻭﺍ ﺑﻄﺎﻗﺎﺕ ﻣﺼﺮﻳﻪ ﺣﺘﻰ ﻳﺘﺤﺮﻛﻮﺍ
    ﺑﺤﺮﻳﻪ ﺗﺎﻣﻪ ﻋﻠﻰ ﺍﻧﻬﻢ ﻣﺼﺮﻳﻴﻦ ﺍﻟﺠﻨﺴﻴﻪ …. ﻭﻛﺎﻥ ﺍﻟﺮﺩ ﺳﻮﻑ ﺗﺼﻞ ﺍﻟﺪﻋﻮﺍﺕ ﻟﻜﻢ ﻳﻮﻡ 2012\8\2 ﻭﻫﻲ ﺣﻮﺍﻟﻲ 30 ﺍﻟﻒ ﺩﻋﻮﺓ
    ﻭﺍﻟﺒﺎﻗﻲ ﻣﻌﻨﺎ ﻟﺤﻴﻦ ﺍﻟﺤﺎﺟﻪ
    ﺍﺗﺼﻞ ( ﻥ ) ﺭﺟﻞ ﺍﻟﻤﺨﺎﺑﺮﺍﺕ ﺑﺎﻟﻔﺮﻳﻖ ﺷﻔﻴﻖ ﻭﻗﺎﻝ ﻟﻪ ﺗﺤﺮﻙ ﺍﻻﻥ ﻭﻓﻌﻼ ﺗﺤﺮﻙ ﺍﻟﺮﺟﻞ ﺍﻟﺸﺮﻳﻒ ﺍﻟﻰ ﺭﻭﺳﻴﺎ ﻭﺷﺮﺡ ﺍﻟﻮﺿﻊ ﺛﻢ ﺍﻟﻰ
    ﺍﻟﺼﻴﻦ ﻭﻛﻮﺭﻳﺎ ﺍﻟﺠﻨﻮﺑﻴﻪ ﻭﺍﻟﺴﻌﻮﺩﻳﻪ ﻭﺍﻻﻣﺎﺭﺍﺕ ﻭﺍﻟﻜﻮﻳﺖ
    ﻭﺍﺗﺼﻞ ﺑﺮﺋﻴﺲ ﺍﻟﺠﺰﺍﺋﺮ ﻭﻗﺎﻝ ﺍﻟﻜﻞ ﻧﺤﻦ ﻣﻌﻜﻢ ﺑﻜﻞ ﻗﻮﺍﻧﺎ ﻧﺤﻦ ﻧﺤﺐ ﻣﺼﺮ
    ﻓﺠﺎﺀﺕ ﺭﺳﺎﻟﻪ ﻣﻦ ﺍﻟﻔﺮﻳﻖ ﺷﻔﻴﻖ ﺗﻘﻮﻝ ﺍﻟﻔﺮﻋﻮﻥ ﺍﻟﺼﻐﻴﺮ ﺟﻤﻊ ﺍﻟﺘﻤﺜﺎﻝ ﺍﻟﻤﻜﺴﻮﺭ
    ﻭﻭﺻﻠﺖ ﺍﻟﺮﺳﺎﻟﻪ ﺍﻟﻰ ﺍﻟﻔﺮﻳﻖ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻔﺘﺎﺡ ﺍﻟﺴﻴﺴﻲ ﻭﻗﺎﻝ ﺍﻻﻥ ﻧﺒﺪﺍ ﺑﺨﻄﻪ ﺣﻤﺎﻳﻪ ﻣﺼﺮ ﻭﻛﺎﻧﺖ ﺍﻻﺷﺎﺭﻩ ﻫﻲ ﺣﻀﻮﺭ ﻣﺮﺳﻲ
    ﺍﻻﻫﻄﻞ ﺍﻭﻝ ﻋﺮﺽ ﻋﺴﻜﺮﻱ ﻓﻲ ﺣﻀﻮﺭ ﺍﻟﺴﻴﺴﻲ ﻭﺍﻟﻘﺎﺩﻩ ﺍﻟﺠﺪﺩ
    ﻫﻲ ﺗﺴﺠﻴﻞ ﻛﻞ ﻣﺎ ﻳﺤﺪﺙ ﻭﻫﻲ ﻣﺮﺍﻗﺒﻪ ﺍﺧﻮﺍﻥ ﺍﻟﺸﻴﺎﻃﻴﻦ 24ﺳﺎﻋﻪ ﻭﻭﺻﻠﺖ ﺭﺳﺎﻟﻪ ﻣﻦ ﺍﻭﺑﺎﻣﺎ
    ﺍﻟﻰ ﻣﺮﺳﻲ ﺍﻻﻫﻄﻞ ﻳﻘﻮﻝ ﻓﻴﻬﺎ ﺍﻧﺖ ﻣﺮﺍﻗﺐ ﺣﺘﻰ ﻓﻲ ﺣﺠﺮﻩ ﻧﻮﻣﻚ ﻓﺎﺣﺬﺭ
    ﻭﻣﻦ ﺣﻤﻠﺖ ﺍﻟﺮﺳﺎﻟﻪ ﺣﻴﺬﺑﻮﻥ ﺍﻣﺮﻳﻜﺎ ﺍﻥ ﺑﺎﺗﺮﺳﻮﻥ
    ﺟﺎﺀ ﻭﻓﺪ ﻣﻦ ﺗﺮﻛﻴﺎ ﻋﻠﻰ ﺍﻧﻬﻢ ﻭﻓﺪ ﺗﺠﺎﺭﻱ ﻭﻟﻜﻨﻬﻢ ﻓﻲ ﺍﻟﺤﻘﻴﻘﻪ ﺭﺟﺎﻝ ﻣﺨﺎﺑﺮﺍﺕ ﻣﻦ ﺗﺮﻛﻴﺎ ﻭﺑﺤﺜﻮﺍ ﻓﻲ ﻛﻞ ﻣﻜﺎﻥ ﻛﻴﻒ ﻳﺮﺍﻗﺐ
    ﻣﺮﺳﻲ ﻭﻟﻢ ﻳﺠﺪﻭﺍ ﺷﻰﺀ
    ﺗﻢ ﺭﺻﺪ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﻣﻊ ﺍﻟﺸﺎﻃﺮﻭﺍﻻﻟﺘﺮﺱ ﻭﺑﻼﻙ ﺑﻠﻮﻙ ﻭﺑﻌﺾ ﺍﻟﻨﺸﻄﺎﺀ
    ﻭﻣﺬﻳﻊ ﺍﻟﺨﻨﺰﻳﺮﻩ ﻭﻃﺎﺭﻕ ﺍﻟﺨﻮﻟﻰ
    ﻭﺗﻢ ﺍﻋﻄﺎﺀ ﻛﻞ ﻣﻨﻬﻢ ﻣﺒﻠﻎ ﻣﻦ ﺍﻟﻤﺎﻝ ﻭﻫﻮ ﺣﻮﺍﻟﻰ 100 ﺍﻟﻒ ﺩﻭﻻﺭ ﻭﻟﻜﻦ ﻃﺎﺭﻕ ﺍﻟﺨﻮﻟﻲ
    ﺿﺮﺏ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻤﺎﺋﻪ ﺍﻟﻒ ﺩﻭﻻﺭ ﻭﺍﻋﻠﻦ ﺍﻧﺸﻘﺎﻗﻪ ﻋﻦ 6ﺍﺑﻠﻴﺲ
    ﺗﻢ ﺭﺻﺪ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﺑﻴﻦ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺍﻻﺧﻮﺍﻥ ﺧﻴﺮﺕ ﻭﻣﺮﺳﻲ ﺍﻻﻫﻄﻞ ﺑﺴﺒﺐ ﺭﺳﺎﻟﻪ ﺟﺎﺀﺕ ﻣﻦ ﺗﺮﻛﻴﺎ ﺗﺤﺬﺭ ﻣﻦ ﺗﺤﺮﻙ ﻗﺮﻳﺐ ﺿﺪ
    ﺍﻻﺧﻮﺍﻥ ﻓﻘﺎﻝ ﻣﺮﺳﻲ ﺍﻻﻫﻄﻞ ﺍﻟﺴﻴﺴﻲ ﻣﻌﻨﺎ ﻭﻟﻦ ﻳﺘﺨﺎﺫﻝ ﻋﻦ ﺣﻤﺎﻳﺘﻨﺎ
    ﻓﻘﺎﻝ ﺑﺪﻳﻊ ﻟﻠﺸﺎﻃﺮ ﺟﻬﺰ ﺳﻴﻨﺎﺀ ﻭﺍﻟﺼﻌﻴﺪ ﻟﺤﺮﻕ ﺍﻟﻜﻨﺎﺋﺲ ﻭﻗﺘﻞ ﺍﻻﻗﺒﺎﻁ ﻻﻥ ﺣﺮﻛﻪ ﺗﻤﺮﺩ ﺍﺷﻌﻠﺖ ﺣﻤﺎﺱ ﺍﻟﻤﺼﺮﻳﻴﻦ ﻭﺳﺎﻟﻪ ﺧﻴﺮﺕ
    ﻣﺘﻰ ﺍﻟﻤﻮﻋﺪ ﻭﻗﺎﻝ ﺑﺪﻳﻊ 6\29
    ﻭﺩﻩ ﺍﻟﺴﺒﺐ ﺍﻟﺬﻱ ﺟﻌﻞ ﺍﻟﺴﻴﺴﻲ ﻳﻄﻠﺐ ﻣﻦ ﺍﻟﺸﻌﺐ ﺍﻟﻨﺰﻭﻝ ﻓﻲ 6\28
    ﻭﻛﺎﻥ ﺭﺩ ﺍﻟﺸﻌﺐ ﺍﻟﻨﺰﻭﻝ 30 ﻣﻠﻴﻮﻥ ﻓﻲ ﺷﻮﺍﺭﻉ ﻣﺼﺮ ﻭﻃﻠﺐ ﻣﺮﺳﻲ ﺍﻟﺴﻴﺴﻲ ﻭﻗﺎﻝ ﻟﻪ ﺍﻧﺖ ﻭﺍﻗﻒ ﻣﻊ ﻣﻴﻦ ﻓﻘﺎﻝ ﺍﻟﺴﻴﺴﻲ ﻣﻊ
    ﺍﺑﻨﺎﺀ ﺑﻠﺪﻱ
    ﺟﻴﺶ ﻣﺼﺮ ﻟﻴﺲ ﺧﺎﺋﻦ ﻓﺎﻟﺠﻴﺶ ﻫﻮ ﺍﻟﺸﻌﺐ ﻭﺍﻟﺸﻌﺐ ﻫﻮ ﺍﻟﺠﻴﺶ
    ﻓﻘﺎﻝ ﻣﺮﺳﻲ ﺍﻻﻫﻄﻞ ﻟﻨﺎ 20 ﺍﻟﻒ ﻣﺴﻠﺤﻴﻦ ﺳﻮﻑ ﻧﻌﻤﻞ ﻣﺬﺍﺑﺢ ﻟﻠﺸﻌﺐ
    ﻓﻘﺎﻝ ﺍﻟﺴﻴﺴﻲ ﻭﻧﺤﻦ ﺳﻮﻑ ﻧﺴﺤﻘﻬﻢ ﺑﺎﻟﺠﺰﻡ ﻭﺍﻧﺖ ﺍﻭﻟﻬﻢ
    ﺍﺫﺍﻋﺖ ﺍﻟﺠﺰﻳﺮﻩ ﻓﻲ ﻳﻮﻡ 6\30ﺍﻥ ﻣﺮﺳﻲ ﺗﻢ ﺧﻄﻔﻪ ﻭﺍﻟﺠﻴﺶ ﺍﻟﻤﺼﺮﻱ ﺳﻮﻑ ﻳﻘﻮﻡ ﺑﺎﻧﻘﻼﺏ
    ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺤﻜﻢ ﻭﺗﻢ ﺍﻟﻘﺒﺾ ﻋﻠﻰ ﻣﺮﺳﻲ ﻭﻭﺿﻌﻪ ﻓﻲ ﻣﻜﺎﻥ ﺍﻣﻦ ﻭﺍﻋﻠﻦ ﺑﻮﺗﻴﻦ ﺍﻧﻬﺎ ﺛﻮﺭﻩ ﻣﻦ ﺍﺟﻞ ﺍﻟﺤﺮﻳﻪ ﻭﻗﺎﻝ
    ﻧﺤﻦ ﻣﻊ ﺷﻌﺐ ﻣﺼﺮ ﻭﺍﻋﻠﻦ ﺣﺎﻟﻪ ﺍﻟﻄﻮﺍﺭﻱﺀﺍﻟﻘﺼﻮﻯ ﻓﻲ ﺭﻭﺳﻴﺎ
    ﺍﺭﺩﻭﻏﺎﻥ ﺍﻋﻠﻦ ﻣﺴﺎﻧﺪﻩ ﻣﺮﺳﻲ ﺑﻜﻞ ﻣﺎ ﺗﻤﻠﻚ ﺗﺮﻛﻴﺎ
    ﻭﻗﻄﺮ ﺍﻋﻠﻨﺖ ﺍﻧﻬﺎ ﻣﻊ ﺍﻟﺸﺮﻋﻴﻪ ﻭﻭﺿﻊ 2 ﻣﻠﻴﺎﺭ ﺩﻭﻻﺭ ﻣﻦ ﺍﺟﻞ ﻣﺴﺎﻋﺪﻩ ﺍﻟﺠﻤﺎﻋﻪ ﻭﺍﻋﻮﺍﻧﻬﻢ ﻭﻗﺎﻝ ﺍﻭﺑﺎﻣﺎ ﻛﻞ ﺍﺣﺮﺍﺭ ﺍﻟﻌﺎﻟﻢ
    ﻳﺴﺎﻧﺪﻭﻥ ﺍﻟﺠﻤﺎﻋﻪ ﺿﺪ ﺍﻻﻧﻘﻼﺏ
    ﻭﻓﻲ ﻫﺬﻩ ﺍﻻﺛﻨﺎﺀ ﺗﺤﺮﻙ ﺍﻟﺠﻴﺶ ﺍﻟﻤﺼﺮﻱ ﻓﻲ ﻛﻞ ﺷﺒﺮ ﻣﻦ ﺍﺭﺽ ﻣﺼﺮ ﻭﺗﻢ ﺍﻟﻘﺒﺾ ﻋﻠﻰ ﻣﻘﺎﺗﻠﻴﻴﻦ ﻣﻦ ﺣﻤﺎﺱ ﻭﺍﻧﺼﺎﺭ ﺍﻟﺸﺮﻳﻌﻪ
    ﻭﺑﻴﺖ ﺍﻟﻤﻘﺪﺱ
    ﻭﻋﻠﻰ 90 ﺳﻮﺭﻱ ﻣﻨﻀﻤﻴﻦ ﻟﻠﺠﻤﺎﻋﻪ
    ﻭﻗﺎﻣﺖ ﺍﻟﺜﻮﺭﻩ ﻭﺟﺎﺀﺕ ﺑﻨﻮﺭ ﺟﺪﻳﺪ
    ﻫﺆﻻﺀ ﺍﻟﺮﺟﺎﻝ ﻛﺎﻧﻮﺍ ﻋﻠﻰ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩ ﺍﻥ ﻳﻀﺤﻮﺍ ﺑﺎﺭﻭﺍﺣﻬﻢ ﻣﻦ ﺍﺟﻞ ﻣﺼﺮ ﻭﺷﻌﺐ ﻣﺼﺮ
    ﻓﻠﻮ ﻛﺎﻧﺖ ﺍﻟﺜﻮﺭﻩ ﻟﻢ ﺗﻨﺠﺢ ﻛﺎﻥ ﻛﻞ ﻗﺎﺩﻩ ﺍﻟﺠﻴﻮﺵ ﺍﻋﺪﻣﻮﺍ
    ﻭﻛﺎﻥ ﺍﻛﺜﺮ ﻣﻦ ﻋﺸﺮﻩ ﻣﻠﻴﻮﻥ ﻣﺼﺮﻱ ﻣﺎﺗﻮﺍ ﻛﻤﺎ ﻗﺎﻝ ﺧﻴﺮﺕ ﺍﻟﺸﺎﻃﺮ
    ﺍﻥ ﺑﺎﻗﻲ 80 ﻣﻠﻴﻮﻥ ﻳﺨﺎﻓﻮﻥ ﺑﻌﺪ ﺫﻟﻚ ﻣﻦ ﺍﻻﺷﺎﺭﻩ ﺑﺎﺻﺒﻌﻬﻢ ﺍﻟﻰ ﺍﻻﺧﻮﺍﻥ
    ﺗﺤﻴﻪ ﻟﻠﺮﺟﺎﻝ ﺍﻟﺬﻳﻦ ﺿﺤﻮﺍ ﺑﺪﻣﺎﺋﻬﻢ ﻭﺳﻤﻌﺘﻬﻢ ﻣﻦ ﺍﺟﻞ ﺣﻤﺎﻳﻪ ﻣﺼﺮ ﻭﺷﻌﺒﻬﺎ
    ﺗﺤﻴﻪ ﻟﻼﺟﻬﺰﻩ ﺍﻟﺘﻰ ﺍﺩﺍﺭﺕ ﻣﺼﺮ ﻣﻦ 11 ﻓﺒﺮﺍﻳﺮ 2011 ﻭﺣﺘﻰ ﺗﻮﻟﻰ ﺍﻟﺴﻴﺴﻰ ﺍﻟﺮﺋﺎﺳﻪ
    ﺗﺤﻴﻪ ﻟﻠﺠﻨﻮﺩ ﺍﻟﺼﻘﻮﺭﺍﻟﺬﻳﻦ ﻛﺎﻧﻮﺍ ﻭﺭﺍﺀ ﺍﻟﺴﺘﺎﺭ ٠٠٠ ﺗﺤﻴﺎ ﻣﺼﺮ ٠٠٠ ﺗﺤﻴﺎ ﻣﺼﺮ ٠٠٠ ﺗﺤﻴﺎ ﻣﺼﺮ

    1. لم أُرّدْ التدخُل في هذه الصفحة و لكن المُشارَكة الأخيرة التي تدّعي صاحبتهاالبراءة و النقل الخالص لوجه الله تعالى أخرجتني عن طوري و حيثُ أنها لم توجّه تعليقها لأي شخص فيحّق للجميع الرد عليها و أقولُ لها أمثالِك من المُطبلين الذين يقرؤون و يُصدقون و ينشُرون الخُزعبلات هُم ألدّ أعداء وطنهُم . قَص و لزق لسيناريو هندي – مكسيكي تافّه من تأليف إعلامي و مُحلّل عسكري أو بكلمة أُخرى مُطبّل زفة و لطّام في جنازة أُم الدُّنْيَا و مُشيّع للصدق إلى مثواه الأخير . يكفِيكُم إتهامات لأبناء بلدكُم و للجيران و يكفيكُم تحريضاً عليهم و المضحك رسائل و فرح و زفة و عريس و معازيم جاؤوا عبر الأنفاق حتى كذب إعلامكُم بلدي أوي ثم في النهاية يجيء البطل الهُمام مُخلّصاً لكُم من كُل الشرور ” سيف الله المسلول ” 🙂 . الحقيقة بطني تُؤلمني من الضحك على كذبة الخليفة الراشدي شفيق الذي ضحى بالرئاسة لحقن دماء المصريين و أكاد أجزّم لو أنه فاز بصوت واحد على خصمه لما همه مصر و لا شعب مصر و لأحرق الأخضر و اليابس و كذبة أنهم إقترحوا إسم السيسي و هو إمتثل لإرادة الوطن مُصحكة جداً ، طيّب من يكذب كذبة عليه مُراعاة عقول الناس أم هل ألغت الناس عُقولها ؟!؟!؟!؟! . إن كان أهل مصر يُصدّقون هذه الخُزعبلات و ينشُرونها فلا عجب أنهم سيصدّقون أي شيء و سيُدافعون عنه دون أن يُجهّدوا أنفسهُم عناء التساؤل عن صحته . كُنتُ أظُنُ أن المصري عنوان للذكاء فماذا حدث ؟!؟!؟!؟!

    2. مصريه وافتخر ام لوجين
      طيب سؤال
      ان كان شفيق مُتفق مع قادة الجيش على انهُ سوف يُضحي بالرئاسه ويترك الحكم لمرسي !!!
      طيب ليش طعن بنتيجة فوز مُرسي ؟؟؟؟ على كلامك هو ترك الرئاسه لمرسي لحقن دماء المصرين طيب ليييييش طعن بالنتيجه !!!!!
      واسف اختي باقي كلامك لا يستحق الرد .

    3. والله لو تدفعيلي مصاري ما رح اقرا اللي ناقلاه. شفت رد سنفورة وابو ناشي وعرفت المضمون 🙂 . تحياتي لهم وللجميع. اروح اطبخ وايد احسن.. اما اهلي في غزة فما في داعي ادافع عنهم لانهم عند الجد رجال , ضلكم تامرو على غزة وصدقو نجاسة وكذب السيسي وقادة الجيش, اللي بدو يحاربنا يا حياه الله.امه وابوه وعشيرتو كلهم داعيين عليه

      1. مصر تتوعد غزة
        واسرائيل تتوعد غزة
        وداعش تتوعد غزة
        والسلطة تتوعد وتتامر على غزة
        لكى الله ياغزه

        1. على فكرة اسرائيل والنتن الان المخطط تبعهم انو يولعوها بين غزة ومصر. وتصير حرب بين اهلنا في غزة وجيش مصر. اسرائيل لا يمكن ان تفرط بروح جندي واحد, زمن التفريط راح. اما المجندين في جيش مصر فلو يموت نصهم هذا لا يهم اسرائيل ولا السيسي اللي هو ذنب اسرائيل الوسخ… نتمنى ونامل ان يكون شعب مصر اكبر واوعى من كل مخططات اسرائيل ويا رب يطلع كلامي فشنك لكن للاسف اللي بيصير في سينا خطة قذرة لزج مصر الى حرب مع اهلهم في غزة … غزة اللي قهرت سادة اسرائيل وخلتهم يحلمو يصحو ما يلاقوها بدهم الان يرجعولها عن طريق اذنابهم في مصر.عن طريق جيش مصر اللي هو رهن اشارتهم

      2. 🙂 منول
        منال خلي اهلك بغزه يدعولنا لانا احنا محتاجين الدُعاء منهم 🙂

        1. منال لا تخافه صعب جيش مصر يضرب حماس لانو جيش مصر ممنوع يدخل سينا فكيف بدو يضرب الا اذا تحالف مع اسرائيل ساعتها رد حماس راح يكون على الارض .
          ولِكُل حادث حديث .
          لحد الان ما في ولا تصريح من حماس تهدد مصر او ضرب مصر لكن جميع المؤسسات بمصر طالبت بضرب حماس .
          في فرق بين جماعة القول وجماعة الفعل

          1. داعش هي الجديد. في لعبة جديدة يحك لها في الخفاء وما ادراك ما الخفاء… خلص لازم اطلع من نورت ما بقدر اقول معلومات سرية ببلاش بااااي

        2. تستحق الدعاء يا ابو ناشي. الله يسعدك ويخليلك عيلتك وتفرح باولادك.
          عن اذنك الان سوف اذهب لارى ما انا فاعلة لفطور اليوم.. زهقت طبيخ ونفيخ… اشتغل ع اسنان الناس وايد ابرك هههه

          1. صحه صحه صحه
            كلام بلاد الشام احلى من كل الهجات 🙂
            سلام منول . وصحه وعافيه

  35. و يكون كلام اسلم، لو قال فيها ابناء الروؤساء و الرئيس ابن الرءيس تحت نعالي ؟؟
    خاصةً روؤساء العرب و بالاخص بلاد الشام ..

    و لكن هل يترى كنتي توافقيه الراي ؟

    1. بس على ماأظن هو أدرى منك بهذه الأشياء وعنده معرفة بهذه الأمور لهذا كتب ماكتب وبالمناسبة هو لا يأخذ الأخبار من الجزيرة العربية ولا يستشعر منهما….

  36. اخي vip
    هههههه ولو اني مليش في سياسة مصر وحماس وغزة وحدود ووووو وهذا الصداع بس دخلت قرأت كلامك اخ VIP بس حبيت ارفع لك القبعة انا بفهم سياسة مصرية من تعليقاتك لان مهما يكن مصر هي أمي خيرها هو دمي لول
    لو الموقف مثل ما بتقول طبعا أمان مصر هو الأهم
    انا من يومين سمعت بخبر اللي حصل في سينا بس بصراحة لانشغالي الشديد جدا في رمضان مش ركزت ومش فهمت القصة بالظبط بس علي حسب فهمي ان أعضاء من داعش دخلو سينا عن طريق معبر بين فلسطين ومصر مع اني أشفق علي فلسطين لعدم وجود معبر للدنيا غير من مصر ولهذا الخارجين بيستغلو هذا المعبر ومن حق مصر الدفاع عن أمنها
    وبصراحة اللي بستغرب منه هو ازااااي حسني مبارك كان مانع كل هذا الاٍرهاب لوحده والسيسي مش فاهم في شيء غير في انه يكون منحشر بين الستات!!!!
    حتي لما المصريين دبحوهم في ليبيا طلعلو بجولتين طيران والموضوع سكت وخلص !!!

    والله كنت من يومين بقول لزوجي نسافر انا وهو والاطفال لزيارة مصر لأخذ الجنسية المصرية للأولاد تضامنا معه بس هو مش عجبه الطلب 🙁 وقالي نسافر كوالالمبور أفضل قمت قدمت علي الجنسية النرويجية لهم ههههههههه بس كان نفسي اشوف رمضان في مصر واشوف المسحراتي واكل قطايف وكفنافة 🙁 وأركب جمل بس مفيش نصيب
    يلا خيرها في غيرها
    تحياتي اخ VIP وكل سنة وانت واهلك طيبين بمناسبة عيد الفطر أعيد عليك لان دخولي نورت قليل جدا في رمضان والفترة ما بعد رمضان مش فاهمة الناس هنا بتجيب وقت منين انا في رمضان اليوم بيعدي كأنه ساعة!!!!
    Happy Eid

    1. كل سنة إنتى طيبة يا نايا، و تقبل الله منا و منك صالح الأعمال و الدعاء، و رمضان كريم و تسلميلى على مُجاملاتك الطيبة …

  37. صديقي فيب ارجوك ارجوك شوف هذا الفيديو للاخر وتعرف على جيش مصر على مدى التاريخ بألسُن قادة الجيش المصري
    لا تفكر انا استفزك ولكن انقل لك واقع حدث ويحدث وسيحدث , وتفاجأت انو في بند من توقيع معاهد السلام بين مصر واسرائيل ان يكون الغاز الي بسيناء لاسرائيل بثمن اقل من رخيص وليس هذا المُهم شوف الفيديو شوم المُهم والاهم .
    اذا تحب ننهي النقاش حول هذا الموضوع انا ما عندي مانع واذا تحب نكمل المُناقشه فهذا كرم منك خاصتاً اني احترم نقاشك معك مهما كان الاختلاف بيننا .

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *