ألقت الشرطة المصرية القبض على 3 أشقاء أقباط بتهمة قتل شقيقتهم ونجلها؛ انتقاما منها بسبب اعتناقها للدين الإسلامي، فيما نجا الزوج وابنته من القتل، وتم نقله إلى المستشفى.

وروى خالد إبراهيم (48 سنة) عقيد شرطة متقاعد يعمل بإحدى شركات الأمن بمنطقة الرحاب شرق القاهرة تفاصيل الجريمة التي نفذها أشقاء زوجته سلوى عادل عطا (33 سنة) الفتاة المسيحية التي نشأت في صعيد مصر، وأشهرت إسلامها منذ 7 سنوات، وتركت محل إقامتها في أسيوط -إحدى محافظات صعيد- مصر لتتزوج منه، وأنجبت محمود 5 سنوات وندى 6 سنوات.

ورغم تردد أشقائها عليها وزيارتهم لها بمحل إقامتها بمنطقة بولاق الدكرور بوسط القاهرة طوال سنوات زواجها من خالد، إلا أنهم أخيرا أجمعوا أمرهم وقرروا التخلص منها ليلة الجمعة 22 إبريل/نيسان الجاري.

ليلة الحادث كما يروي تفاصيلها الزوج المصاب وهو ينزف لصحيفة الأهرام القاهرية السبت 23 إبريل/نيسان الجاري بدأت بحضور شقيق زوجته عيسى عادل (28 سنة) عامل، وتناول العشاء معهم، وعقب استغراقهم في النوم، قام بتسهيل دخول شقيقيها يوسف (26 سنة سائق) ورأفت (35 سنة عامل)، ثم قاموا بالتعدي عليهم جميعا بأسلحة بيضاء.

ويكمل المجني عليه قائلا: ذهبت إلى المطبخ وأحضرت سكينا، حتى أستطيع الدفاع عن نفسي، وصرخت زوجتي: “هو انتوا.. هو انتوا”.. وهرولت إلى غرفة نومها، وتوجه وراءها شقيقها الأكبر، بينما وجّه رأفت لكمةً في وجهي، وانهال عليّ بالطعنات، وقام عيسى بسحب السكين الذي كنت أخفيه وراء ظهري، وسدد إليّ طعنة جعلتني أفقدتني السيطرة على نفسي.

ويضيف الزوج “حاولت النهوض أكثر من مرة، لكن الدم الذي بدأ ينزف من جسدي بغزارة أفقدني القدرة على الحركة.

في ذلك الوقت، كان شقيق زوجتي قد تخلص منها، وقام بإحضار “طرحة” ولفها حول رقبة نجلي محمود، وظل ضاغطا عليها حتى لفظ أنفاسه الأخيرة، فيما أصيبت نجلتي “ندى” في رقبتها بجروح قبل أن يتمكن الجيران من الإمساك بالمتهمين الثلاثة.

يذكر أن صعيد مصر قد شهد أحداثا مماثلة، حيث تعيش به نسبة كبيرة من الأقباط، ويشهد بين وقت آخر أحداثا طائفية بين المسلمين والمسيحيين، أغلبها تكون بسبب علاقات عاطفية.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫259 تعليق

  1. هده ليست الاولى ولا الاخيرة سبقتها كثيرات من اخواتها الاتي سبقنها في الهداية للاسلام ولله الحمد ومن بينهم الاخت وفاء قسنتطين التي قتلت و زوجة القس كاميليا شحادة زاغر التي شهد انها اتخطفت من قبل الكنسية وقتلها فيما بعد
    اللهم انصر الاسلام والمسلمين
    صبرا ان موعدكم الجنة بادن الله

  2. الحين نزعل من هالموضوع ولدينا حد الردة؟
    ومحاكمة من يعتنقون غير ديانة الاسلام!
    يعني لو زعلنا فإحنا ندين انفسنا!

    لأن الرسول صلى الله عليه وسلم قال من بدل دينه فقتلوه!

  3. كنت متأكدة أنى هلاقيكى هنا يا كاتيا لأنك أكتر واحدة تمووتى فى كره المسيحيين..راعى أنى شفت أخبار بلاوى هنا عن المسلميين وما حتى علقت..
    بطلى أسلوبك ده

  4. قسمن بل الله كل ما ارجع اقرء الخبر ابكي ولاكن فرحانة بان الزوجة المسلمة ماتت يوم الجمعة المباركة وهي على دين الحق لاتحزن يا اخي زوجتك فلجنة مع الابرار بادن الله
    والسؤال الدي اسئله لمادا المجرمين قتلوها فيوم مقدس عندهم ولايمكن عملو كدا ظانين انهم يتقربون لله بعملتهم هده اين المحبة والتسامح الدي يتكلم كتابكم عنه

  5. ب لبنان حرب طاءفية سني شيعي مسيحي مسيحي , ب العراق سني شيعي , ب البحرين سني شيعي, بسوريا علوي سني ,سني سني. بيمن حوثيين مع سنة ب فلسطين ما في شيعة بس في فتح وحماس. بمصر فركبوا قضية مسلم قبطي . يعني بتلف الدواير والدنيا تلف فينا دايما تنتهي مطرح ما ابتدينا .

  6. حبيبتي جوجو المسلمين الدين اردتو على الاسلام نسبة قليلة بنسبة النصارى الدين اسلمو وكمان هما من اساس ناس ايمانهم ضعيف ويبحثون ان الاستقلالية والحرية وحجات تانية محرمها الاسلام

  7. جوجو انا مدخلت هنى الا عشان شفت القصة على مسلمة لاني وعددك المبارح اني مش هدخل مواضيع اعيادكم وخرجت من الصفحة واحنى بنضحك حتى تعليقي اليوم لم اسئ بشيئ والكل بيشهد انت الي كبرتيها

  8. هذه القضية مدسوسة لافتعال حرب طاءفية بمصر اسراءيل وراها بدا تشغل المصريين بلحرب مع بعضهم . وعيب على الاعلام انو يتناولها . بكفينا الحروب الطاءفية بين الاسلام ببعضهم . يخلو شوية ذوق وما يولعوها مسلم مع مسيحي ,.

  9. الله يرحمها هى وابنها، ويصبر زوجها على فراقهم… نحسبهم عند الله شهداء.

    JoJo في نيسان 23rd, 2011 |
    الله يلعنك انتي وعناوينك القذ رة يا نورت والأقباط انضف من ان اي كا فر م ع ف ن يتكلم عنهم، ناس صعايدة والصعايدة معروفين با لتخلف الفظيييع ماله علاقة بالأقباط وحتي لو ده صحيح يا تري عند المسلميين مش بردو في حد الردة ولا لما ناس بتترك الاسلام وتدخل المسيحية بتعملوا معاهم إيه!! ومنهم كتييير هنا باميركا وهربانين من حد الردة
    الكا فرابن ال ك ف ر ة اللي هيذكر الأقباط بكلمة هذكر دينه أيضاً ، مالكم صالح بنا

    مستغرباكى قوى يا جوجو ومش فاهمة سبب نرفزتك اللى على الفاضى دى؟!
    اولاً كلمة قبطى لا تعنى مسيحى علشان تهددى وتقولى الاقباط ومش عارف ايه… وبما انك لستً بمصرية وانما امريكية يبقى الموضوع مايخصكيش لا من بعيد ولا من قريب، الموضوع عن الاقباط يعنى المصريين وسواء كنا اقباط مسلمين او مسيحيين فاحنا حرين فى بعضنا، ندبح بعض او نعور بعض او حتى ندلع بعض دى حاجة تخصنا احنا والامريكان مش من حقهم يتدخلواْ فينا.
    وبعدين رجعتى تانى لاسلوب التهديد والوعيد، شئ غريب فعلاً، يعنى بترمى تهديد على اساس اننا هانخاف يعنى وبالتالى مش هانعلق؟!!!
    اما عن حد الردة فهو حد من الحدود الاسلامية، ده شئ لا ننكره ولا نخجل منه. والحد ليه شروطه واسبابه وطريقة تنفيذه…. دى شريعتنا وده دينا ونفتخر به.

  10. ■JoJo في نيسان 23rd, 2011 | قال ماتت على دين الحق ضحكتينى lol

    اظن لم اقل نكتة يا جوجو اضحكي قدر ما تشئين فلعبرة لمن يضحك فلاخير
    وانهي كلامي بقول الله
    ان الدين عند الله هو الاسلام

  11. ليال مصر محفوظة باذن الله ومهما حاول الصهاينة او غيرهم يفتنوا مش هايفلحوا، كان غيرهم اشطر.

  12. جوجو جبتى منين جملة “ماليكى صالح” دى؟
    المصريين او على الاقل القاهريين مش بيقولوها خالص، احنا بنقول مالكيش دعوة!!!… مجرد استفسار

  13. كاتيا أنا ما بيهمنى مين يسلم أو مين يبقى مسيحى لأنى أتربيت على الحرية ولا يهمنى لأنى لا أستطيع أن أغير العالم وكل أنسان سيحاسب على حدة عند ربه وكل أنسان حر بالحياة واللى يؤمن به ولا عمر ما هتفرق معى لأنى وأقسم بالله لا يهمنى ديانة الشخص وهنا بأميركا مستحيل أحد يتعامل معكى على حسب دينك كل أنسان حر باللى يؤمن بيه
    ولكن شد أنتباهى أنك بتعايرى الأقباط على هذا الفعل ولو نسيتى أن فى الأسلام حد الردة ولا هو حلال عندكم وحرام عندنا؟!!
    وأوعى تفتكرى أنى أشجع هذه الجريمة فهم قتلة وأتمنى لهم الاعدام وربى يلعنهم لأن ديننا دين محبة ومن الوصايا العشر “لا تقتل” ومن قتل نفس يكون مستوجب حكم الموت ..ولعنة الله عليهم.. ولا يوجد عندنا حد الردة فى ديننا فهى أن أرتدت ربنا يحاسبها.
    أرجوكى كاتيا أنا تعبت من arguing معاكى كل يوم وأنا مش بعمل كده فى مواضيع المسلميين أرجوكى خلينا كويسين مع بعض ولو ليومين 2 بس

  14. الجريمة جريمة مهما كان سببها
    ولللأسف جركم الخبر الى مايريدون وهو زرع الفتنة
    القاتل قاتل مهما كان دينه فهو قاتل
    ولكن ماهو السبب الحقيقي للجريمة
    ولماذا انتظروا سنوات مع انهم يزورونهم باستمرار ؟؟؟!!!!
    وماهي الشهادات الأخرى
    سمعنا شهادة واحدة ايكفي
    المهم صيغة الخبر والهدف منه

  15. ya 3amy ma tit5ana2o shufo ne7na moselmeen shu sayer fena fetan bi libnen wa 3erak wa suria wa bahrain wa yaman .. fra7o bilsawra wa twa7adoo. 

  16. استغفر الله العظيم
    الله يرحمهم
    ناس تتكلم عن الحرية والديمقراطية وهم مازالت قلوبهم ع ف نة وعقولهم مت ح جرة حتى هنا على صفحات نورت
    خلص العرب شربوا شي اسموا الدكتاتورية وفرض الراي

  17. فاتى أذا أنا أتبع عقيدة معينة يبقى أدافع عنها ..أنا coptic orthodox وزوجى كذلك وأحمل الجنسية المصرية يا فاتى
    وبعدين يا فاتى أنا لا أعاير بللجملة دى أنا بفكرها أن بالأسلام حد الردة. ويا فاتى أنا مش بهدد ولا محتاجة أهدد لكن لو شتمت دينك مش هتسكتى صح؟ زعلتى أوى علشان قلت كده؟ أومال أنا أعمل أيه فى اللى بيشتم دينى؟

  18. فاتى لو سمحتى مش وقت جبتها منين وفين عادى يعنى ..وميصحش تقوليلى أنتو مصريين فى بعض الخبر بيتكلم عن الأقباط كدين وأنتى فاهمة كويس

  19. تصدقي اختي jojo .
    ان الرسول محمد صلى الله عليه وسلم امر بقتل المرتد لكن لااحد يعمل بهذه النصيحه بهذه الزمان نسوا تعاليم الرسول وقواعده .. للاسف !!!!
    وبعديين ايه الحريه ديه ..
    الحريه الي تعلمتي عليه ياجوجو في امريكيا يقتلوا الي يبدل دينه ؟؟
    ____________
    مات على شهادة الله ورسوله وهي من الابرار والشهداء في جنات النعيم باذن الله رحمها الله .

  20. الحق يقال يا جوجو هى ولا دخلت شتمت ولا مستك باى كلمة فى الموضوع ده…. يالا هادوا نفوسكم وسيبوا مصر للمصريين ههههههههههه
    long live egypt

  21. ممكن أحد يقلي أين الاساءة للدين المسيحي في هذه الصفحة حتى نسمع مثل هذه التهديدات ؟؟؟؟
    ولمن يقول لا يوجد في الدين المسيحي حد الردة أقول له أنت مخطئ والأدلة موجودة …!

  22. يا جوجو انا مقلت شيئ انت الي اتهجمتي عليا الموضوع اتنشر وانا من حقي اعلق و انك تقرئيه او لا انت حرة والخبر بتاع المسلمات الي تكلمت عنو 3وجود على النت مش بتبدلى عليهم على فكرة كلمة اقباط لاتعني مسيحي المصريين كلهم افباط في قبطي مسلم وقبطي مسيحي وانت امريكية يعني مش قبطية من الاساس

  23. مصطفى أنت قريت كلامى فوق؟
    ________
    وأوعى تفتكرى أنى أشجع هذه الجريمة فهم قتلة وأتمنى لهم الاعدام وربى يلعنهم لأن ديننا دين محبة ومن الوصايا العشر “لا تقتل” ومن قتل نفس يكون مستوجب حكم الموت ..ولعنة الله عليهم.. ولا يوجد عندنا حد الردة فى ديننا فهى أن أرتدت ربنا يحاسبها.
    أرجوكى كاتيا أنا تعبت من arguing معاكى كل يوم وأنا مش بعمل كده فى مواضيع المسلميين أرجوكى خلينا كويسين مع بعض ولو ليومين 2 بس

  24. البنت المسلمه التي قتلت في هذه الجريمه البشعه هي من الشهداء والابرار والحمد لله انها اسلمت حتى تكون في الفردوس الاعلى وفي جنات النعيم ..
    اللهم ارحمها وارحم ابنها محمود …
    ولاتحسبن الذين قتلوا في سبيل الله امواتا بل احياء عند ربهم يرزقون
    صدق الله العظيم …
    الى موتي الى موتي وانا اقول :
    اشهد ان لااله الا الله سيدنا محمد رسول الله

  25. كاتيا أنا أميركية أحمل الجنسية المصرية منذ صغرى وأعتناقى المسيحية عن coptic orthodox لكن الأميركان catholic لو سمحتى أسألى قبل ما تستنتجى

  26. يا jojo ياعزيزتي والله بقرأه ..
    لكن انا لما قرأت الموضوع اعصابي نفذت من عندي والله ..
    يعني ايش ذنب الطفل والام ؟؟
    لاحول ولا قوة الا بالله العلي العظيم .

  27. فاتي هههههههههه عزيزتي اسكتي الاسبوع ده كان عندنا كله عطله ياااااااااه كم ارتحت فيه والله ارتحت ….
    وصار لنا 8 ايام عطله وبكره اخر يوم 🙁
    حنرجع للدراسه 🙁

  28. بكل البلدان العربية في الثار فمثلا الي بتهرب مع واحد من دينها او غير دينها اهلها اذا كانو متعصبين بيقتلوها مكتير بتحدث ب لندن و المانيا كمان .دايما بنسمع واحد عربي او كردي او باكستاني قتل بنتوا لانها هربت مع واحد .بغض النظر عن دين لهربت معوا. هيدي القضية لها طابع تقليدي وليس ديني هولا الناس عندهم افكار رجعية قديمةانو ياخدو بتارهم .
    ا

  29. احنا بكره وبعده اجازة فى مصر وهانشم النسيم وهاناكل رنجة ههههه
    يالا سلام يا جماعة، وتصبحوا على خير

  30. # عزوز في نيسان 23rd, 2011 |

    الحين نزعل من هالموضوع ولدينا حد الردة؟
    ومحاكمة من يعتنقون غير ديانة الاسلام!
    يعني لو زعلنا فإحنا ندين انفسنا!

    لأن الرسول صلى الله عليه وسلم قال من بدل دينه فقتلوه!
    احلا تعليق

  31. اخيليس عزيزي ..
    انا لن اكذب عليك واقول لك ماعندنا هذا الكلام نعم اخي عندنا هذا الكلام وحتى كنت بقول ل may المرة الي فات هذا الكلام .
    لكن صدقني وحيات غلاوتك يااخليس الكلام ده راح واتنسى من الناس .
    يعني 0.01% يعملوا فيه ..
    مع احترامي لرسول العظيم محمد صلى الله عليه وسلم .

  32. مواضيع نورت اليوم …. كلها فتن وطائفيه ..
    السوريين مع بعضهم …
    سنه وشيعه …..
    اسلام ومسيح …. والله العالم في نص الليل شو راح تنزل
    ومساء الخير للحضور

  33. ليش قتلتوها ووسختم ايديكم بدمها الزفر وضاع مستقبلكم كان اتبريتوا منها واعتبرتوها ميتة وخلص

  34. jojo عزيزتي انا اعرف فيتما صدقيني قلبها طيب وابيض ..
    هي تلاقيها تنرفزت من الموضوع زي انا ..
    العيد عامل ايه معاكم ؟

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *