قامت حماس، على لسان الناطق الرسمي، باسم الحركة، سامي أبو زهري، خلال مسيرة نظمتها تنديدًا بالحكم الصادر عن محكمة مصرية، باعتبار كتائب القسام منظمة إرهابية، بسب الإعلامي أحمد موسى، قائلا: “أن أحذية القسام أطهر منك يا أحمد موسى” ومن ثم تابع في الهتاف: “أحمد موسى يا جبان يا عميل الامريكان” وذلك ردًا على قيام موسى، برفع حذائه في وجه حماس، على حد قول “أبو زهرى”.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫‫300 تعليق

  1. VIP وده رد خالي. اي استفسار اخر اتصل بجمعية حقوق الانسان ههه….
    بالنسبه لهنيه كمواطن فلسطينى الاليس له الحق فى الحياه والعلاج كغيره ولا حرام عليه العلاج هو واحفاده -تانيا يوجد فى غزه تحويلات للخارج وهدا المكان كل مريض يحتاج بالعلاج بالخارج يقدم طلب وقدم تقارير طبيه للجنه المختصه فى هدا المكان وهى تقوم بتحويل المريض اما على القدس -او رام الله – او احدى المستشفيات الاسرائيليه على حسب حاله المريض – ونظرا لان المعبر المصري دائما مقفل من قبل المصريين طبعا ظمن خطه الحصار على غزه – تقوم الجهات المختصه بتحويل الحالات المستعجله على المستشفيات الاسرائيليه او الضفه وكان من نصيب حفيدته اوحالتها الطبيه تستدعى تحويلها على احدى المستشفيات الاسرائيليه فحولتها الجهات المختصه مادا يفغل يرفض المعبر مقفل فى وجهنا لا يوجد حل امامنا الا هيك ما فى مشكله ولكن النفوس الضعيفه تشكك فى كل شئ جميل فى غزه.

    1. كلامكم مُكرر !
      أى مواطن يحق له العلاج و الحياة كغيره ولا تُزايدونى الله يرضى عنكم .
      ولكن لماذا فى المُستشفيات الإسرائيلية ؟! هل يامن تذهبون للعلاج فى إسرائيل حاولتم اللجوء للمُستشفيات العربية و تم رفضكم لكى تلجؤوا للعدو الأساسى للعرب و الفلسطينيين ؟!
      كتائب القسام بعتت رسالة للجيش المصرى بتقوله لماذا أيها العربى ؟! عدوك هو عدوى فى إشارة إلى إسرائيل !
      إذن أين هى أفعالهم من أقاويلهم ؟! عدوى هو عدوك. طب ليه بتتعالج عنده ! يا ناس لو إنتو شايفينها عادى فهمومى علشان أنا كمان أشوفها عادى !!!!!!

  2. وبالمناسبة غزة معظمها حماس وبيموتو في أبو هنية. يعني لمن تشتمو حماس فأنتم تشتمون كل غزة.

    1. أكيد منال الفلسطنين و أطفالهم ليس لهم الحق في العلاج وتلك الطفلة كان لازم على جدها أن يتركها تموت دون ان يحاول انقاذها كما فعل مبارك الذي أخذ حفيده لأحسن مستشفيات فرنسامع أن مستشفيات مصر وأطبائها يعالجون الفلسطينيين

  3. اهلين أخ أحمد واخت imi تحياتي لكم.
    نعم أخ أحمد أكثرهم معاهم جنسيات. بس سنفورة أخبر مني بهالموضع, حول السؤال عليها ههه.
    والآن عن اذنكم, رفعت الاقلام, وجفت الاوراق, و هرب الطلاب من قاعة الامتحان . و انا بعد ابي أهرب
    السلام عليكم. 🙂

  4. من غير مُزايدات أو لف و دوران ! سبب ذكرى لواقعة حفيدة إسماعيل هنية رحمها الله ، هو لجوء جدها إلى مُستشفيات إسرائيلية بدلاً من مُستشفيات عربية أو أوروبية .
    نُقطة و من أول السطر !
    إنما إللى يقولك الظاهر أن الفلسطينيين مالهومش حق فى الحياة و إللى تقولك الظاهر أن الفلسطينيين حرام عليهم يتعالجو و إللى يقولك يعنى الراجل يسيب حفيدة تموت مثلاً ! أنا معنديش رد عالكلام ده غير كفاكم لف و دوران أنتم تعلمون جيداً ما الذى أريد أن أقوله، و ليس عندى أى إعتراض على علاج حفيدته رحمها الله لكن إستفسارى بإختصار:
    لماذا ذهب إسماعيل هنية القيادى الحمساوى لعلاج حفيدته فى مُستشفى إسرائيلى بدل من مُستشفى مصرى أو مُستشفى ذات جنسية أخرى غير جنسية العدو الصهيونى ؟! هل هو حاول أن يتقدم للمُستشفيات المصرية و تم إقفال الباب فى وجهه مثلاً ؟! ليذهب للعلاج فى مقر العدو الصهيونى ؟!
    و بُناءاً على تبريراتكم الساذجة و التى لم تُجيب على إستفسارى إذن لا نلوم أى عربى يغترب للعمل عند الكيان الصهيونى !!! آه آمال أكل العيش صعب و طالما الإنسان مُضطر يبقى كله يهون !!!
    هذا هو إختصار ردودكم على إستفسارى !!!
    كررت سؤالى أكتر من مرة لحد إجابتكم وصلت للإستهزاء ! أصل VIP مستكر على حفيدة توافها الله أن تتعالج حتى تعيش !!! لأ و إنت الصادق أنت عارف إيه إللى أنا سألت فيه ولكن إنت عاوز تلف و تدور و تكابر حتى لأنك لا تقبل أن تعترف أن الحمساوى لا يغلط !
    و على كل حال، الدُنيا دوّارة و إللى بررتوا بيه النهاردة لهنية هتسمعوه فى تبريرات حاجات تانية تخص خصومكم و إن شاء الله مش هتقدروا تفتحوا بُقكم !
    و بالمُناسبة الأخت إللى بتقول مُبارك أخد حفيده وراح يتعالج فى مُستشفيات فرنسا !!! و هل إللى محتلة الأراضى الفلسطينية فرنسا ولا إسرائيل ؟! و هل إللى بيقتل و يغتصب و ينتهك الأراضى الفلسطينية فرنسا ولا إسرائيل ؟! ياريت هنية كان راح فرنسا مكنتش إتكلمت !!! فهمتى يا أختى ولا لسه ؟!

  5. مساء الخير أخ VIP
    لا يا أخي الظاهر إنك إنت اللي مش عاوز تفهم قصدي من اللي كتبت لنفرض إن مصر رحبت بالطفلة علشان تتعالج عندها ازاي حيودي البنت الليتمنوها 14 سنة لمستشفيات المسؤولين عليها معندهمش تقة في معداتها ودكترتها و بيودو اولادهم يتعالجو بره دا زي مقلنا لو كانوا في الاصل رحبوا بالطفلة. اما عن فرنسا و اسرائيل فلو كان عندو التسهيلات في الفيزا و الاجراآت التانية زي أي مسؤول في أي دولة تانية مش مصر بس مكانش تأخر إن ياخودها أحسن ميحط نفس في الموقف دا . وأرجو إنك تفهم أو توصلك الفكرة و شكرا

    1. مرحباً أخت إيمي،
      هو مجاش أصلاً لمصر علشان مصر ترفض. دى أول حاجة.
      أما عن كلامك أن إسماعيل هنية ليس لديه التسهيلات فى الفيزا لكى يلجأ لأى دولة أوروبية ! هل هذا تأكيد أم تخمين ؟!
      هل تعتقدى أن إسماعيل هنية ليس لديه تسهيلات فى الفيزا للذهاب إلى ألمانيا أو دول أوروبا مثلاً ؟! إذا كان جوز الأخت منال ذهب لألمانيا و هو عمره 18 عام إسمايل هنية معندوش التسهيلات إللى تخليه يقدر يروح لألمانيا !
      إعذرينى أختى عقلى لن يستوعب ما قولتيه ليس إستهزاءاً بكى و العياذ بالله ! ولكن يمكن لسوء تقديرك للموقف .
      تحياتى،،،

      1. مساء الخير فيب إسمحلي أن أرد على هذه النقطة و هي التسهيلات ، نحن الفلسطينيين حتى نخرج من الوطن بحاجة إلى ما يُسمى حُسن سلوك من الجهتين الإسرائيلية و الفلسطينية و في حالته لم يكن ممكن الحصول على هذا من الجهتين ، ثم أن البنت كانت تُنازع و مستشفى النصر عجزت إمكانياته عن علاجها فتوجهوا بها لمستشفى إسرائيلي و كانت في حالة موت سريري و بمنطقك كان يجب أن ينتظروا أسابيع لتصريح صحي من بلدك . أحياناً العدو أرحم من الأخ أو يلبس ثوب الرحمة ليبيّن معدن الأخ . شُكراً على إنسانيتك و أحياناً الصيد لا يكون موفقاً و يخون الصياد ذكاءه و تخونه بندقيته . تحياتي لك و ل imi

        1. العفو يا أخت أخر العنقود،
          وأنا مش محتاج أبرر إنسانيتى أو تعاطفى مع هذا أو ذاك، فهمكم للأمور ذنبكم ليس ذنبى و كالعادة طالما إللى قولته و إللى كتبته مريّح ضميرى فلا أبالى كيف يرانى الأخرون .
          عموماً كان عندى شك أن نهاية الكلام فى هذا الموضوع كالنهاية التى إخترتيها أنتى ! تشككى فى إنسانيتى و تعاطفى مع المُستضعفين !!!
          و الحمد لله أن الحوار كان عبارة عن نقاش مكتوب و ليس نقاش مسموع يختفى فيه الكلام !
          كلامى موجود و سيُحفظ فى ملفات نورت، و مهما روّج عنى أننى لن أتعاطف مع الجرحى الفلسطينيين هقدر أدافع عن نفسى كويس فى أى مناسبة و فى أى وقت و أمام أى شخص. أنتم لن تتقبلوا فكرة إنتقاد أى شخص حمساوى و أعتقد أن المُشكلة فيكم مش فيا. و إن أردتم أن تنهوا الحوار لصالحكم فأرحب جداً بهذا ولكن أذكركم أن الدُنيا دوّارة و إن أخطئت بُندقيتى الآن أؤكدلك أنها ستصيب فى المرة القادمة!!
          شكراً لكى أختى،،،

  6. مساء الخير على الجميع
    انا مش جاية اصطاد في الماء العكر
    لا والله انا انسانة مسالمة جداً وما ادخل في امور لا تعنيني وما بحب المشاكل
    بس هما كلمتين في خاطري ل الأخوة الفلسطينيين
    لشو كل هذا الكلام !!!!!!
    60 سنة وفلسطين محتلة 22 دولة عربية بك ل ا مكانيتها ما عملت شئ ولا راح تعمل
    كل ما قدمت شوية مساعدات ثاني يوم يعايروكم فيها
    اما فلان قال وفلان عمل هذا الكلام للأسف ماراح ينفعكم في شي
    فلسطين ما الها غير الله و ولادها
    وبسسسسسسسسسسسسسس
    تحياتي للجميع

    1. مساء الخير ست أُم هكار . معك حق فيما تفضلت به و لكن تخيلي مليوني شخص محبوسين في ٣٦٠ كم مربع و بوابتهم الوحيدة للعالم بيد من لا يرحم . نحن لا نريد من أحد مُساعدات عينية و لا نُريد من أحد أن يُحرّر أرضنا أو يحرس أقصانا ( نعم أقصانا نحن فقط و ليس لبقية الناس فنحن من قدم الغالي و النفيس و ليس غيرنا ) لأن رجالنا ليسو بحاجة لمن يساعدهم بالذود عن بلادهم ، كل ما نُريده ذلك المعبر لنمارس حياة شبه طبيعية من علم و علاج و حج و عمل . نعم نرد على الإتهامات لأن كيلنا قد طفح و قلوبنا مليئة بغصة سببها الأخ قبل العدو فأنت تتوقعين من عدوك كل شيء سيّء و لكن تتوقعين من أخيك النصرة أو على الأقل الحيادية ، آلمني جداً إصرار فيب على نبش قبر طفلة هي ملاك من ملائكة الجنة و لوم أهلها لمحاولة إنقاذها . يوماً ما قد يكون قريبا و قد يكون بعيدا ستعود بلادنا و سنفخر بما خُلق لنا و هو الكرامة ، نحن شعب ما مررنا بمكان إلا عمرناه و ما عملنا بعمل إلا و أتقناه . عسكر مصر و إعلامه إلى زوال و سنبقى نحن لأن الحق لا يبيد .

      1. عاش لسانك سنفور ة, الله يسعدك. واحن وين ما رحنا تهمتنا انو ماخدين الشغل من غيرنا, أو عايشين احسن من أهل البلد . هههههه

  7. اخ VIP
    اذا كان زوج الأخت منال اعطوه الفيزا فلا أظن أنه أخذها في نفس اليوم لازم يكون ودوه وجبوه شهور دا حال كل العرب لما يطلب فيزا . ولو كان هنية معروف فكمان مش حيدولو الأشيرة بالسهولة اللي بياخذها أي مسؤول تاني لان عدو حبيبتهم إسرائيل واذا كانت البنت في حالة حرجة كان مش حيستنا ولو حتى سهلولو كلشي في نفس الأسبوع. وبالنسب لسؤالك اذا كان دا تاكيد او تخمين فهذا يا أخي موقفي إذا أنا كنت في مكانو وأكيد فكر فقط في البنت و مصلحتها وخصوصا وأنه ليس الفلسطيني الوحيد الذي التجأ للعلاج في مستشفيات المحتل .

    1. عموماً إسماعيل هنية ليس كعامة الشعب أو كـ زوج الأخت منال !
      و إنهاءاً للجدال، الأخت أخر العنقود إختارت أن تنهى الحوار بطريقتها و أنا رحبت جداً و أسف جداً إن كُنت قد جرحت شعوركم فى نقاشى لكم ولكن أؤكد لكم و للجميع أن الدُنيا دوارة و سيأتى اليوم إللى فيه هرد عليكم بردودكم و بتبريراتكم إللى قولتها فى هذا الموضوع !! طبعاً مهو لازم يكون فى دروس مُستفادة !!
      بس تفتكروا إنكم هتقبلوها ؟!
      .
      تحياتى أختى إيمى و عن جد سعيد بمعرفتك ،،،

      1. مش زوجي يا عاااالم. ابن أخو زوجي لمن كان صغير أيام الانتفاضة الاولى.
        طيب يا VIP نحاسب بعدين , بعد 15 سنة كده.

        1. وبعدين انته مسكت في كلمة واسطة!!! اللي بروح يعالج في مصر أو إسرائيل محتاج ميت واسطة ونشاف ريق.

  8. صباح الخير
    فيب الاشكاليه ان اسماعيل هنيه لجا لاسرائيل ولبس لمصر يهني لجا للعدو؟
    هل هدا هو الاشكال واذا كان نعم ففي هذه الحاله كيف توصفه ؟

    1. أنا خلاص مبقاش عندى أى إشكال، الموضوع ده مر عليّا تقريباً من خمس شهور و ماحاولت أعرف تفاصيله أو حيثياته للسبب إللى قولت عليه فى إحدى تعليقاتى و هو أنى مش شيّال و نفسى مرتاحة و مش بحب أنكش غيرى.
      ولكن ذكرت مُناسبته فى هذا الموضوع بسبب التحامل الشديد على الجيش المصرى فحبيت أعكس أن قادة حماس مش ملايكة و بيتعاملوا مع العدو زيهم زى غيرهم،ببساطة إستغربت فلسطينى يتعالج فى مُستشفى إسرائيلى خصوصاً لما يكون قائد من صفوف المقاومة ! لا حطيت فى بالى بقى التأشيرات ولا التسهيلات ولا الكلام إللى بيقوله ده لإنى ما إفترضتوش أصلاً ! حاجة غر مألوفة عليا و قريتها فإستغربتها ! فجأة بقيت معدوم الإنسانية و أنا عاف السياسة دى كويس و ياما مريت عليا فى نورت موضوع يبدأ بالنقاش يتحوّل لجدال و ينتهى بالمُزايدة ! أنا واخد على كده بس أنا بحب أخرج من أى نقاش بدروس مُستفادة. عموماً أنا مش زعلان و الموضوع ده بالنسبالى قفلته، رأيى مطروح فى التعليقات لمن يُحب أن يقرأ و يعرف، و ليس عندى إستعداد أن أوضح وجهة نظرى أكتر من ذلك أو أتناقش فيما طرحت.
      حماس مش ملايكة و غير خارجين من دائرة النقد بالنسبة لى، و حتى هذه اللحظة لم أوجه أى إتهام مُباشر لأى قيادى حمساوى لإنى لا أملك دلائل، أنا بحترم النقاش الشريف و مش بتبع سياسة الإعلام المصرى. عُمرى ما صبيت غضبى على حد غير لما يكون عندى دليل و لحد الأن أتحدى مُعلق يقول إنى هاجمت حماس ! ولكن فى نفس الوقت أحب أن أوضح أنها ليست خارج إطار النقد بالنسبالى زيها زى غيرها .
      تحياتى أخى أحمد،،،

      1. تحياتي فيب
        بالتاكيد حماس ليسوا ملائكه لكن حادثه الطفله الله يرحمها لا توثر كثير في الحكم على هنيه لان الوضع غير طبيعي بالكامل حصار من اسرائيل وحصار من مصر والشعب المحتل بشكل اوباخر له الحق ان يتعالج في مستشفيات بلده حتى وان كان تحت الاحتلال اما هل تقدموا لمصر بطلب المساعده فحالات كثيره موجوده الان والبعض للاسف مات وهو ينتظر في معبر رفح فلا جدوى من طلب المساعده من مصر للاسف.
        الجواب ليس سهلا والسوال نفسه غير مبرر لان الوضع غير طبيعي
        تحياتي

        1. طالما الجواب ليس سهلاً يبقى ما نفتيش و نبرر لغاية فى نفس مُؤيدى حماس ! بأى منطق هذا !
          و إن كان من حق أبناء قادة حماس العلاج فى مُستشفيات مُجهزة نظراً لأنهم أبناء قادة حماس أو بالواسطة كما قالت منال، فمن حق الشعب الفلسطينى أيضاً أن يتعالج بنفس الواسطة فى المُستشفيات المُجهزة، بدلاً من وقوفهم على معبر رفح البرى بوابة الدولة العربية المُحاصرة لهم و المنهاضة لهم لعنها الله حتى تقوم حماس بإستغلال هذا الأمر و تقول مصر بتقتل ولادنا بحصارها لنا و إنتشار هذه الفيدوهات على اليوتيوب ! ولا إنت إيه رأيك ؟!

        2. يا أخ أحمد، عُذراً:
          مصر و دولة عميلة و بتحافظ على أمن إسرائيل و بتحاصر أهلنا و إخواتنا فى غزة. ده أمر مفروغ منه .
          طيب فين دول الخليج من ده ؟! هل دور دول الخليج يكتفى بإنها ليس على الحدود مع فلسطين و دور الشعوب الخليجية يقتصر على إنتقاد دولة مصر فقط !
          مصر و مافيش منها أمل كما تقولوا، طيب إنتو دوركم إيه ؟ و إمتى هيكون ؟!
          تحياتى،،،

          1. انا ماقلت مصر دوله عميله لكن فيه خلاف واضح بين غزه ومصر ودول الخليج او دول المغرب لو قدموا اي شيء بيكون عن طريق الجاره مصر

        3. عنجد شكرا احمد. شكرا يا طيب.
          وكما قلت حماس ليسو ملائكة وليسو خارج إطار النقد وانا نفسي انتقدتهم قبل هيك وياريت يوصلو حكومات العر ب. لربع حماس بكل اخطاءها. وذنوبها. هذا هو الدرس المستفاد من حوارنا.

  9. نعم حصل
    دوله خليجيه ارسلت وردتها مصر وكان بينهم خلاف سياسي كبير يمكن كان القصد احراج مصر(الله اعلم ربما ) لكن مصر رفضت دخول المساعدات
    اعتقد المشكله ان الخلاف السياسي يوثر على المساعدات والضحيه الشعب
    مشكلتنا في عالمنا العربي اننا لانفصل مابين السياسه والنواحي الانسانيه في بعض الاحيان

  10. ما رأيك في الغاز القطري يا فيب و التي إقتطعت حكومة مصر ٦٠٪ منه مما دعا قطر أن تُرسل الشحنة الثانية عن طريق إسرائيل ؟!؟!؟! و لا أُدافع عن دول الخليج فيكفي أنهم لا يستطيعون إستعمال ورقة النفط لصالح العرب و لا الأقصى .

  11. يمكن كان القصد احراج مصر(الله اعلم ربما ) لكن مصر رفضت دخول المساعدات

    بارسال مساعدات معروف انها لن تدخل

  12. مساعدات ، مساعدات ، مساعدات . أكره هذه الكلمة ككُرهي لكلمة لاجئ.
    ====•=••===
    الكرامة خُلقت لنا و نحن شعب لم و لن يعرف الذُل .

    1. اخر العنقود ان كان العرب يقدمون لكم مساعدات فانتم تساعدونهم لانكم تحاربون عنهم من اغتصب القدس ثالث المقدسات الاسلاميه والفرق بين الاثنين كبير

  13. فيب انا لا اتهم مصر بشيىء لكن الخلاف السياسي ياثر كثير على الجانب الانساني ومصر بالنسبه لفلسطين تعني شي مختلف عن اسرائيل
    تحياتي لك

  14. غلطان يا أبو زهري!!!
    كيف استطعت أن تنزل لمستوى هذا الوضيع؟
    كيف تمنحه شرف أن يُذكر اسمه التافه بخطاب حمساوي بطل في صرح حمساوي يلفه الأبطال من كل جانب؟
    أبو صلعه لمّاعه بيحطه رداحه بنص لسان. وباسم يوسف خلاه مسخره.
    تحياتي للجميع.
    والفلسطينيات منال وسنفوره تااااج على الراس.

    1. هلا سُعاد . خذيلك لفة على هذه الصفحة علك ترين حقيقة شعبك الناكر للجميل ، المُتعامل مع العدو و الذي يتعالج في مُستشفياته . تحياتي لك .

      1. أنا لما بتعالج بمستشفياتهن القائمه على أرض وطني بحسش انهن مفضلين علي. هاي أرضي سماها إلي, هواها إلي, سحابها يحمل الخير لي …هم عابرون راحلون…… لن نستعطف أحد ولن نبرر لأحد. من يرضى أن ينخرس وبلاده تحاصر شعب غزه الأبيه فليهنئ بهذا الذل والخنوع .

    2. الله يخليكي يا سعاد وفعلا غلط لانو. جاب سيرة واحد صعلوك علسانه.
      تحياتي لكي وللغالية سنفورة.

  15. معبر رفح المتحكم فيه ساويرس النجس هيتفتح إزاي لأهل غزه؟

  16. التشكيك في مصداقيه المقاومه
    واختزالها بموقف ، فلسفه زائده
    انت لم تجد ما يعيب الثوابت
    لذلك اخترت ان تلعب هذا الدور
    ،،،،،
    واكثر ما يغيضني ان اجد احدهم
    يتغابى
    ،،،،،،
    اخواتي الصمت خير الحلول
    وخاصه مع من يريد ان يصم اذانه
    ولا يريد ان يسمع لا نفسه

  17. على عهدي على ديني على ارضي تلاقيني ،، انا لأهلي انا افديهم انا دمي فلسطيني
    فلسطيني انا دمي فلسطيني
    وقفنا لك يا ديرتنا عزتنا وعروبتنا ،، ارض القدس نادتنا وصوت امي يناديني
    فلسطيني فلسطيني انا دمي فلسطيني
    على عهدي على ديني على ارضي تلاقيني ،، انا لأهلي انا افديهم انا دمي فلسطيني
    فلسطيني فلسطيني انا والله فلسطيني
    فلسطيني وابن احرار جبيني في السماء ومغوار ،، على عهد الوفاء يا دار عمرو ما انحنى جبيني
    فلسطيني فلسطيني انا دمي فلسطيني
    على عهدي على ديني على ارضي تلاقيني ،، انا لأهلي انا افديهم انا دمي فلسطيني
    فلسطيني انا دمي فلسطيني
    وقفنا لك يا ديرتنا عزتنا وعروبتنا ،، ارض القدس نادتنا وصوت امي يناديني
    فلسطيني فلسطيني انا دمي فلسطيني
    على عهدي على ديني على ارضي تلاقيني ،، انا لأهلي انا افديهم انا دمي فلسطيني
    فلسطيني انا دمي فلسطيني

  18. اقولك يا VIP خلينا نفترض ان علاج حفيدة هنية في إسرائيل كان خيانة وذنب, مش هو ده اللي بدك تسمعه؟
    طيب خلينا نعمل شوية مقارنة بين حماس وحكومة بلدك , خلينا نعد كم مرة عسكر بلدك خان مصر وخانوك. مصر يا VIP بدها سنين علشان يعيش فيها عموم الشعب زي ما كان عايش عموم الشعب السوري في عهد بشار قبل الحرب. صدق أو لا تصدق. ياريت لو الحقيقة حلوة ونقعد نتغنى بحلوها لكن الحقيقة مرة مرار العلقم.

  19. وبعدين انته شكلك برج الميزان , لأنك بتلف وتدور وبترجع لنفس النقطة. واحنا بنفهم فيك وانته دان من طين ودان من عجين. معلش بس هو ده اللي حاصل.

  20. عزيزتي سنفورة
    لا تيأسوا من رحمة الله
    هو أرحم الراحمين
    الله يفتحها عليكم وعلينا وعلى الجميع

    1. الف شكر لكي أم هكار, سامحيني لم انتبه لاسمك هنا, بكتب من تلفون . انشالله تكوني بالف خير.

  21. هينا في ملفاتك وارشيفاتك يا VIP , يا رب يتسرقو ونخلص بءه هههه.
    والدرس المستفاد هو انو ما حدا حيغير رأيو غير لمن الفاس يوقع في الرأس ويفوت الاوان إلا من رحم ربي.

    1. ارشيف وملفات
      تقول عنو لقى التايهه
      وانا وانا
      وعقولتك لف ودوران ما الو اي معنى
      ،،،،،
      اسعد الله صباحكم

  22. صباح الخير للجميع ….يسلم لسانك يا اخر العنقود كفيتي ووفيتي كلامك حق وصواب …جارة السوء والندامة حكومة مصر أكتر صهيونية من الصهاينة نفسهم الله يحمي غزة وشرفائها من كيد هالقاتل سيسينياهو واجرامه ..كتبت تعليق ما نزلته المغضوبة نورت امبارح مشابه لتعليق الاخت سعاد …حماس اعلى و ارقى من انها تنزل لمستوى …ك ندرة عتيقة و ح ذاء بالي اسمه احمد موسى
    كانوا لازم يتركوه هو وال ك لاب اشباهه ينبحوا وما يردوا عليهم وما ضر السحاب نبح الك لاب ..تحياتي للجميع

  23. أولادي بسقوا في وجهي
    كتبولي في الغرفة سطرا
    إذا مات الأب فداء وطن ما أحلى عيش الأيتام
    🙂

  24. فعلاً ملعون أبوها جيرة، جيرة الندامة والخسة والاستغلال والمزايدة.
    ملعون أبو كل حمساوي متاجر بالدين وبالقضية وبالمعبر. فرغتواْ القضية علشان تبقى غزة والناس تنسى القدس، وبقت فحماس حركة مقاومة صهيونية من وقت ما تعاونواْ مع الصهاينة لقتل الرنتيسي والشيخ ياسين… ثم محاولتهم بتمويل قطر والغرب النخر في جسد الجيش المصري لتفتيته وقتله وانهاكه علشان يخلالهم الجو هم والصهاينة ويلطشوا سينا.
    جه الوقت اللي نسمع فيه اللي باعواْ أرضهم بيشتمواْ جيش بلدي ومعاهم الأنطاع من العرب والبربر اللي بعضهم مضحوك عليه أو فاهمين ومبسوطين، جه الوقت اللي نسمع فيه جرا بيع الحمساوية بيتهموا جيش مصر بالعمالة وهم أصل العمالة متناسيين دماء المصريين اللي سالت علشانهم، وطبعًا بينكروها.
    يقتلوا فينا وفي جيشنا وولادنا ومفترض أننا نستحمل ونسكت ونقبل الاهانة علشان خاطر القضية…. ياخي ملعون أبو القضية.
    بلدنا وجيشنا أولاً، وأخرًا.
    للحمساوي ولكل حمساوي واطي بيزايد ولسه بيزايد بقضيته العبوها على العرب مش على المصريين.
    ولأي حمساوي ضافر أعفن شخص في مصر برقبة حماسكم وقسامكم… اتفوووووووه ولكم من الله ما تستحقوه.

    1. إهداء لمن تقول “جه الوقت اللي نسمع فيه اللي باعواْ أرضهم بيشتمواْ جيش بلدي ”

    2. يقتلوا فينا وفي جيشنا وولادنا ومفترض أننا نستحمل ونسكت ونقبل الاهانة علشان خاطر القضية…. ياخي ملعون أبو القضية.
      ======================
      ما دامك مُصره على ان حماس هي من تقتل جيش بلدك فمن المُؤكد ان حماس لم تجد ارخص من دماء جيش بلدك حامى حمى الصهاينه , يعني بنسترخص والبضاعه الرخيصه بتكون بين الارجل مرميه .
      ——————————————————–
      تقولين
      للحمساوي ولكل حمساوي واطي بيزايد ولسه بيزايد بقضيته العبوها على العرب مش على المصريين.
      ولأي حمساوي ضافر أعفن شخص في مصر برقبة حماسكم وقسامكم… اتفوووووووه ولكم من الله ما تستحقوه.
      ___________
      واااااو
      التفوووو هاي جيش بلدك اولى بها لانهو يستحقها وبجداره فشر جيشكم وحكومتكم واعلامك ان يُقارنون بحماس ( شو جاب طُز لمرحبا )
      الفرق بين حماس وجيشكم الواااطي ان حماس عدوه للصهاينه وجيش بلدك الوااااطي وحكومتكم الواااطيه اباً عن جد هي صديقه مع الصهاينه وهذا ولكم عين تتكلمون ؟؟؟
      المره هاي سماح ما راح اغلط بشخصك مع انك ما قصرته وشملته الجميع لكن المره الجاي لا تلوميني وساعتها الخير بيجه ولكُل حادث جديث .

  25. جيش مصر اللي بتقولواْ عليه عسكر صابر وساكت على بلاويكم علشان القضية وروابط الأخوة اللي مارعيتوهاش، القضية اللي نسيتوها ولما بتفتكروها بتتاجروا بيها علشان تتطلعوا بتعاطف عربي وبربري وعالمي، وحماسكم تقبض قرشين من برميل قطر بدعوى اعمار غزة.
    جيش مصر مش عسكر يا حوش، العسكر هم جنود حماس المرتزقة اللي بيدبحوا فينا وبيموتوا فيكم بالحيا وبظهورهم اعلنتم الفرقة بينكم وبين بعضكم.

  26. المفروض شغلتك بعد كده تبقى نسخ الفيديوهات.
    اهو المصري البسيط ده أصغر ضافر فيه بحماسكم كلها، أنتِ أكدتي الفكرة بتاعتي فشكرًا لكِ.
    وبالمناسبة المصري البسيط ده عايش في بلده، ومافيش احتلال ساحب منه الباسبور، ومخليه يخاف يتكلم عن الباسبور الاردني اللي عايش فيه ببلده المحتلة.

    1. لولا العرب و على رأسهم حكومة كامب ديفيد لما كان هُناك إحتلال . قد يكون بَعضُنَا غير قادر على الحصول على جواز سفر فلسطيني و لكن بداخله يطوق إليه و أما في مصر فبعض المصريين يتنازلون عن جواز سفرهم و جنسيتهم المصرية

      http://youtu.be/BwQPFtg9va8

  27. إلى من قالت “بتتاجروا بيها علشان تتطلعوا بتعاطف عربي وبربري وعالمي، وحماسكم تقبض قرشين من برميل قطر بدعوى اعمار غزة.
    مين إلي بيشحت هنا ؟؟؟؟؟ زي الرز 🙂

    http://youtu.be/7NdEYsrjezc

  28. ما شاء الله ماكونتش فاكرة أنك فطنة اوووي كده، وبتفهمي بسرعة الصاروخ.
    الشحات هو هنية وقادة خماس اللي بيتاجروا بيكم وبيدخلواْ قطاعكم في حروب باتفاق مسبق مع الكيان الصهيوني علشان يلم فلوس الإعمار من هنا وهناك، واهو بالمرة يداروا على بلاويهم، ويضغطوا على بلدنا وجيشنا.
    وبالنسبة للتسريب اللي سعادتك عملالي ناصحة اووووي وفتحالي فمك لحد مافتحتهم واصلة لودانك كمان مابيدناش، ده دليل على أننا بناخد فلوس مقابل خدمات، قدمتها مصر وهاتقدمها، وشتيمتهم وعدم ردهم دليل على أنها مصلحة… عمرك شفتي أنتِ حد بيتشتم وبيكمل في دعم الآخرين.
    إن شاء الله التسريب الجديد يبقى لمشعل وهو بيشتم برميل قطر، ووقتها هانلاقي قطر معلقة قادة حماس في اعلى برج بالدوحة.

    1. وعد مني لاخلل لساني بالحمام اسبوع كرمالك , الخير جايك انشاء الله

  29. حجة البليد هي حكومة كامب ديفيد، لازم يرموا شماعتهم على مصر من إفلاسهم، وكأنهم قدر علينا نشيل بلاويهم ونسكت.
    الاخواني اللي متنازل عن جنسيته في ستين داهية، بس ده ما يمنعش أنه كان عايش في بلده بباسبور مصري، مش بعد ما باع بلده، ورمي بلاويه على غيره، اضطر يقعد فيها تحت حكم الصهاينة وسلبت منه حريته وبئا يخاف حتى يقول أنا جنسيتي كذا.
    اهو اللي اتنازل عن جنسيته ده، ممكن نشفق على حمساوي من اللي متلقحين وبيطالبوا كل يوم بالجنسية المصرية، وقارفينا في عيشتنا.

  30. يا عيني، أنا مقدرة حالتك النفسية والانتكاسة اللي حصلالك أنتِ وأوباش حماس بسبب السيسي… القفا جامد يا حبة عيني، والحلم اللي كنتم قربتم توصلوله بالأرض البديلة ـ سينا ـ اتسحب منكم في يوم وليلة…. مقدرة فيديوهاتك الطفولية، بس ياريت تتحفينا كده بفيديوهات لحماس.
    مش الفيديوهات اللي بتشجعوا فيها نفسكم وبتتوعدونا، لا دي مابتخوفناش، هاتلنا فيديوهات قتل حماس للغزاوية والفتحاوية ولضرب الناس المطالبات بالوحدة مع فتح.
    أقولك هاتيلنا فيديو ضربهم لمسجد بن تيمية والمجزرة اللي حصلت فيه.

    1. ما دامكم مقتنعين ان حماس هي من تقتل جنودكم لماذا لم تردو وتضربوهم كما ضربتو ليبيا ؟؟ ام انتم عارفين انكم مش قد حماس ؟؟
      وان الصرااامي ستكون لكم بالمرصاد .

  31. طيب شوفي هذا الفيديو ( الحقيقة أعجبني إقتراحك عن العمل في الفيديوهات )

  32. شفتي، هو ده اللي بقول عليه، سماوية بتدسي السم في العسل.
    طبيعي حمساوية ولازم يكون نابك أزرق ومتطبعة بطبع الصهاينة، وفارة أن فيديو أسر المصريين أو كلامك السابق عن دفن الجنود أحياء هايكسرنا أو يهزنا… بالعكس ده مصدر فخر وعزة لينا كان لينا جنود ومواجهات مع العدو، واللي اتدفن منهم حي دمائهم خالت رمال أرضنا مباركة، ودلوقتي واحنا بنحفر قناة السويس وسينا بنلاقي جثثهم المباركة…. سينا وبلدنا اللي استردناها.
    اللي أنتِ بتقوليه وبتحطيه من فيديوهات عن الأسرى لا يعبر عن شيء إلا عن طبع خسيس جواكي، لا يرد عليه بالمثل، وبيؤكد أن الحمساوي أوسخ مخلوقات الله، خسيس بطبعه.
    أنا ممكن ببساطة أرد عليكي بفيديو للاتلال وهو بيفشخ كم… بس أنا مش خسيسية.

    1. يجب أن تفهمي أنني وضعت الفيديو لأذكرك بمن هو العدو و لأثبت لك أن كامب ديفيد عار على مصر . أقسمت عليك بالله أن تضعي فيديو للإحتلال يقتلنا فهذا شرف ما بعده شرف . نلدهم و نرضعهم الكرامة ثم نزفهم شهداء .

    2. العكس ده مصدر فخر وعزة لينا كان لينا جنود ومواجهات مع العدو، واللي اتدفن منهم حي دمائهم خالت رمال أرضنا مباركة،
      ================
      ان شاء الله بس جيشكم الواااطي يضرب حماس ساعتها نخليكم تفتخرو بدفن جنودكم احياء , يعني اصدقائكم الصهاينه احسن منا ؟؟ هاد واجب علينا ولووو بس تجرئو
      الكلاااب التي تنبح ولا تعض ما بتعجبني .

  33. ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    بحبكم اوووي وأنتم خايفيين علينا كده وبتسعواْ جاهدين أنكم تفكرونا من وقت للتاني بعدونا، ربنا يخليكم لينا، بس نحب نطمنكم أننا عارفين كويس اوي أن الصهاينة اعدائنا ومش محتاجين.
    الصهاينة كلهم سواء عرب أو اسرائليين ـ تجاوزًا ـ
    اعتبريني حطيت الفيديو، وده برضو هايبقى تذكير مني لكم بأن عدوكم هو المحتل مش الجيش المصري ولا الشعب المصري.

      1. سنفوره زعلتيني والله !! شو هالكلام جاي تكتبيه الجار جار ولو جار !!!!
        بلا جار بلا بطيخ
        عامل كما تُعامل مع اصدقاء الصهاينه
        وعامل كما تُحب ان تُعامل مع المحترمين .

        1. بحبكم اوووي وأنتم خايفيين علينا كده وبتسعواْ جاهدين أنكم تفكرونا من وقت للتاني بعدونا، ربنا يخليكم لينا
          =============
          جملتي كانت رد على هذه الجملة يا كبير و لووو تلميذتك .

          1. 🙂
            سنفوره لما تيجه تدخله نورت , اول اشه بتحطه طيبتك وانسانيتك بالغرفه الثانيه ومش غلط لو وديتيها بيت اختك للاحتياط عشان ما تقربه عليها .
            اسمعه وافهميني سنفوره
            حماس بتحارب مين ؟ طبعا بتحارب اسرائيل , واسرائيل صديقة مين ؟؟ طبعاً صديقة الحكومه المصريه , والمثل بيحكه عدو صديقي عدوي , وصلت ؟؟؟

          2. حُسن الخُلق أحد مراكب الحياة و أنا لا أعرف السباحة و لهذا أنا مُتمسكة بالمركب و أتمنى أن تمسح هذه الإجابة العتب و آسفه لأَنِّي أعرف أن إجاباتي ضعيفة و لكن لكل مقام مقال و البعض خُلق ليكتب على هامش الصفحة لا في وسطها .

    1. نظام بلدك ومُؤسساته هو العدو الاكبر لنا وهو عباره عن سرطان يجب بتره .
      لماذا ضربتم ليبيا ولم تضربةو حماس ؟؟؟ مع انكم مُتؤكدين انهم من يقتل جنودكم ؟؟
      هل هو خوف ام عارفين انك كاذبين ؟؟
      اختاري واحده منهم ولكن للاسف كلاهما عار على جيش بلدك الذي لا يوجد لهُ مفعول خارج حدود بلدك .
      السيسي خنزير ابن خنزييير , هذهِ الجُمله دعايه واعلان , مزاجي هيك حمساوي 🙂

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *