طالب الإعلامي عمرو أديب لاعب نادي الأهلي والمنتخب المصري السابق محمد أبو تريكة بالرحيل من مصر والكف عن ممارسة «الماسونية والغموض»، حسب تعبيره.

https://www.youtube.com/watch?v=PBsy4CZlKa0

وتابع “أديب”، خلال برنامج القاهرة اليوم، المذاع على فضائية “اليوم”، “إنتو ليه بتاكلوا وتشربوا من الوطن اللى إنتو بتكرهوه؟”.

وأضاف “أديب” أن «أبوتريكة»، كان شمعة منورة في عهد نظام الرئيس الأسبق حسنى مبارك، وعلاء وجمال مبارك، وتغير في عهد الاخوان وما بعد الاخوان.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫269 تعليق

  1. ابو تريكة اشرف من الشرف و يكفيه بانه خلاني اتتبع اخبار الرياضة من اجله، بما انني اكره كرة القدم و كل ما يتعلق به و لكن اشهد بالله من هذا الرجل احببت اخبار الرياضة ….
    ————–
    بخصوص الكيوليات و القرج و المسترجلات حتى العنوسة فهم في بئر الحقا ر ة و الحقد مدفونين،
    لا صوت يتسمع لهم و لا احد يستمع اليهم
    لا يملكون من الاخلاق نصيب و لا هم محظوظين حتى بالقسمة …
    ابو تريكة دايس و كابح على حناجركم النتنة و حارق بدمكم حتى بدون ان يتفوهة بكلم …

    والملخص و باختصار حتى حتى لو كان ابو تريكة ار ها بي و قتال القتلة فاتشرف ان اكون قتال قتلة …

  2. ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

  3. الان في العربيه تقرير عن ابو نريكه وراي الشعب المصري فيه يكفي ان ناخذ نسبه المستنكرين للقرار
    بصراحه ابو تريكه رجل بمعنى الكلمه التعاطف معه. كبير جدا وكثير منهم ضد الاخوان ويعتبروه صانع السعاده. ورفع اسم مصر عاليا. اخلاقه وتعامله تشفع له واذا كان مدان فليقدم للمحاكمه العادله النزيهه

    اما اهل القواميس المعفنه الله يشفيهم ومسامحهم لاجلك فيب

  4. فيب انا مدحت ابو تريكه وذميت اديب .
    هل انا غلطان ؟؟؟
    اذا فاتي الاموره ضد ابوتريكه فهي حُره واذا هي مع اديب الامور فكمان هي حره لكن ما تسمي الناس بالحميير , لا تواخذني .

  5. لكن يا فيب انت اتهمتني اني علقت على تعليقات الناس وقلتلي ليش ما علقت عالموضوع , انت عكست الامور !!! ليش ؟؟

  6. اللي بده يشوف اقذر البشر يسمع للشمتانيين بأبو تريكه وكلامهم بتشمئز نفسه من هيك عينات!
    انتي واحدة من هالعينات ……وما حدا غيرك ارهابي وغبي يا حقودة …ابو تريكة بيشرف اي بلد يكون فيها وياريت كانت بلادنا بخير ويكون عنا …على اساس ابو تريكة او غيره مستوردينهم من غير بلد حتى تقرري مين يرحل ومين يبقى
    هدول سواء اخوان ولا مو اخوان من حقهم يبقوا ببلدهم غصب عنك وعن عصابة المشين تبعك ..بس نصير مصر عزبة ابوكم ساعتها تحكموا بخلق الله وقولوا هادا يبقى وهادا يروح
    حتى الحقائق اللي الكل بيعرفها بدك تنكريها من كتر غلك وقلبك الأسود هلأ صار كخة وما فرح المصريين ولا عملهم خير ولا رفع راسهم …يخرب بيتك على هالسواد اللي بقلبك …
    …انت شفتي بعينك انه هو مول ارهابيين قتلوا جيشك وشرطتك الفاسدة ….اذا لسه ما حدا حاكمه والمفروض المتهم بريئ الى ان تثبت ادانته !
    وانت يا اخ فيب خليك حقاني ….شوف تعليقها شو كتبت وشو وصفت اللي عم يدافعوا عن ابو تريكة وشو قالت رحلوه على سوريا او المغرب او فلسطين لأنه هدول الدول اللي علقت ..
    .ما شفناك اعترضت على كلامها ولا قلتلها عيب …انا كلامي بيوجع قلبها وبيخنقها لأني مع الاخوان وضد مشينها ولأني هاجمتهم
    لكن هند وعمر ولطيفة ما فيه بكلامها اي شي ضد السيسي فليش هاجمتهم وقاعدة تجر شكلهم …

    1. أنا ماليش دعوة بترسبات قديمة مابينكم و ببواقى خلافات مُرحلة من مواضيع قديمة لهذا الموضوع ! أنا مش قاعد مُراقب على نورت علشان أعرف إيه إللى حصل إمبارح بينك و بين فاتيما أو بين فاتيما و بين المعلقات ! و بمُجرد ماليوم إنتهى و الكلام سكت يبقى خلاص أنا مش مسئول ، أنا بحكُم من تلك اللحظة إللى دخلت فيها على نورت حتى هذا التعليق !

      1. اخي ابو ادم ..انا ما بحكي عن الماضي وشو فيه بيننا …انا عم احكي عن هلأ ..انا بتعليقي هاجمت السيسي وحكومته وجعها قلبها متل العادة ردت عليي بكم كلمة متلها
        لكن شو قالوا الباقيين حتى هاجمتهم ؟؟
        …انا عم قلك هالكلام حتى تعرف انه هي ما بدها اي حدا يكتب تعليق مخالف لرأيها حتى لو ما فيه اساءة ولا اهانة لا لمصر ولا لشعبها ولا لحكومتها حتى …هي حاقدة على الكل لأنه حاسة انه لالعرب كلهم ضد مشينها ..هادا هو المختصر بالموضوع !!
        عم تقول كتبت تعليق بموضوع نور هلأ بشوفه
        تحياتي الك و للجميع ….الله محييك اخي عمر

  7. والصراحه الحمااار من يُصدق هذا الاديب , لانه هو من جر مصر وشعبها الطيب الي خلافات مع دول اخرى ! وما زال لحد الان يصرخ بعلو صوته ويقول هذا خائن وهذا طيب !!

  8. أقسم بالله العظيم لهحكم بالحق و الله على ما أقوله شهيد.
    .
    * البنغالي *
    May 10, 2015 at 2:50 pm
    مين الي نعت المعترضين على كلام اديب وسمتهم بال حم ير ؟؟؟
    ___________________________
    دى أنا بعتبرها تلكيكة منك يا عُمر علشان تجُر شكلها، أول حاجة الكلمة مرت على عينى و أنا أخدتها على مؤيدين الإخوان فى مصر، و بما إنك أخدتها على أساس المُعترضين على كلام عمرو أديب و إللى أنا منهم و لو هى كان تقصد إللى إنت فهمته يبقى تقصدنى من ضمن فأعتقد إن ياما إتقال على معارضين الإخوان عبيدى البيادة و حمير و بهايم و الكلام بيتقال عليهم بصفة الجمع تحت مُبرر أصل كلامى ( بصفة عامة ) و مخصصتش حد ! فليه إنت أخدت الكلام ده على نفسك من الأساس ؟!
    ناهيك على أن السياسة على نورت بين المعلقين بقيت كده، كل واحد يكتب تعليق يتهم الباقى إللى على غير قناعته بالحمار بالغبى بالبهيم و لما تيجى تكلمه يقولك إللى على راسه بطحه ( إنت إللى أخدت الكلام على نفسك ) فليه دلوقتى هتغيروا المبدأ لما هى تمارسه ؟!
    ___________________________
    بتقول عنا حساسيين زيادة عن اللزوم ؟! ياراجل 🙂 بقى بعد الهرى إللى بيتقال عنا كل يوم فى كل موضوع و بقينا حساسين زيادة عن اللزوم ؟! هكلمك عن نفسى :
    أنا واخد الأمور ببساطة و برحابة صدر دخلت قريت موضوع المُعلمة و قريت تعليقك، بعدين كتبت تعليقى بنُاءاً على إنتقادى للمبدأ إللى إنت إستخدمته و ليس لكونك تكلمت عن السيسى أو عن غيره! إرجع للتعليق هتلقينى ناقشتك فى المبدأ مثلما فعلتها مع الأخت نور** فى موضوع أيمن نور تسمم فى قطر ! لماذا بعد كل هذا يقال علينا حساسيين زيادة عن اللزوم ؟!
    طب جرب تبقى مصرى و ورينى ضبط النفس بتاعك كده ؟!

  9. يا فيب انا عارف في هجوم على مصر وفي كلام لا يُطاق بس انت لا تخاخذ الحابل بالنابل كمان .
    وكمان اعلامكك ما بقصر لا تواخذني يا فيب .

    1. يا عُمر أنا مش عاوز الموضوع يفتح أكتر من كده و ندخل للإعلام و ندخل للهجوم على مصر !
      الموضوع ببساطة إن فى موضوع عن عمرو أديب و كل الناس دخلت تقول رأيها، و أنا واحد من الناس إللى دخلت قولت رأيى فدخلت فاتيما برأى معاكس و أخدنا نتناقش أنا و هى و شيرين دخلت أخت مغربية لقحت بالكلام و الموضوع عدى الحمد لله من غير تصادم، بعدين إنت دخلت و الأخ أحمد لقحتوا على فاتيما. فأنا حبيت أتدخل و أعمل Pause عند اللحظة دى و نتكلم، لإنى لو كنت سكت كان زمان الموضوع فى شد شعر و سب و لعن و محدش هيبقى عارف مين إللى غلط و مين إللى إبتدى !
      إنتو دايماً بتقولوا فاتيما بتقل أدبها و بتجر شكلنا و بتغلط فينا ! طيب هى هنا قالت رأيها إيه إللى زعلكم ؟! سُبحان الله هو إيه المطلوب بالظبط يا إخوانا ؟! طب ما إنتو شايفين الجيش فى مصر شياطين مش جنود، إشمعنى ده حقكم و هى مش حقها تشوف أو تعبر عن قناعتها !
      ناقشوها فى وجهة نظرها، أما عن قلة الأدب و الكلام عن سوريا و الغلط فى الحكومات و الكلام إللى نور قالته فأعتقد دى مُشكلة لها بداية و مازالت توابعا تتوالى و أنا ماليش دعوة بالترسبات أنا بتكلم عن حالة حصلت قدام عينى النهاردة و عملت Pause عندها و حللتها علشان متكبرش .

      1. يا فيب هي قالت الحم ير مش فاهمين كلام اديب
        وانا رديت
        على فكره هي كل مره بنعملها غسيل وكوي وهي مبسوطه يا فيب , انت ليش زعلان ؟؟؟
        خليها لما تتؤدب راح تبطل لوحده .
        كل مره كلمتين الها هديه مني وبس
        هي بتلقح كلام عن حماس يوميا وانا بدي القح كلام عن الي خلفوها وغير هيك ما عندي ومن هون ورايح خليها تتحمل .
        فعلاً قليلت ادب وترباية زرايب .
        تحياتي فيب .

        1. وانا بكلامي راح اخصها هي واهلها ومالي علاقه ببلدها واهل بلدها .

        2. هى معادلة يا عمر :
          طالما إنت مش حابب حماس و مش قابل التلقيح عليها يبقى متلقحش على إللى بيحبه غيرك، إما تقبل تلقيحه و إهانته للى بتحيه !
          هى معادلة متساوية الأطراف .
          .
          موضوع الحمير ده، قولتلك رأيى فيه إنه تلكيكة منك علشان تجُر شكلها، هى مقالتش الحمير إللى منهم عمر أبو ناشى مثلاً، ناهيك على إن تفسيرك للكلمة يشملنى لإنى مش عاجبنى كلام عمرو أديب هل تعتقد أنها ستقصد بالكلمة ما فهمته مع إنى واحد من المشمولين ؟!

          1. يا فيب كلامك مش واضح الصراحه
            من حق اي حد يكره حماس لكن لا تتهم بدون دليل , هي بتقول حماس بتقتل جنود مصر وبتشتمهم بدون دليل
            طيب انا عندي تهمه لاهلها وبدون دليل وبدي اشتمهم .
            معادله سهله
            وهي قالت اعلى ما بخيلك اركبه , يعني هي قابله , انت ليش مُعترض يا اخ فيب .
            خليني اسمعها الكلام الي بحبو قلبها و هي مبسوطه ووعد مني ابسطه كمان وكمان , انا عندي اعز منها ولووو

          2. من ساعة معرفتك يا عُمر و تكلمنى على فاتيما تقولى إنها بتتهم حماس دون دليل !!!
            ياعم عُمر إفهمنى الله يكرمك، أنا بناقش حالة حصلت النهاردة مش بناقش مشكلة قديمة موجودة جوه النفوس .
            إنت بتقول مُشكلتك دلوقتى إنها قالت على إللى مش عاجبهم كلام عمرو أديب إنهم حمييييييير، إيه دخل حماس دلوقتى فى القصة و إتهامها ليهم دون دليل ؟!

  10. طيب يا فيب ليش ما تشوف اعلامكم الي اتهم اهل غزه بالارهاب وفنانينكم ز
    طيب احنا حقنا كمان نرد ونزعل , يعني ما حدا اتبلاكم , اعلامكم الي بمثلكم هو من شوه سمعت مصر , والاولى تحاسبوه هو اول قبل ما تحاسبو الناس .

    1. يا أخ عمر الله يكرمك لا تخرج بره النص ! مالى و مال إللى بكلمك بيه بإعلامنا إللى غلط فى غزة و أهلها !
      ياعم إعلمنا إبن ستين كلب قليل الأدب و أنا بصمتلك بالعشرة على كده فى أكتر من مناسبة ! لما تشوفنى أيدت كلام الناس إللى قالت كده إبقى إزعل منى أنا شخصياً.
      .
      متخُدناش بسقطات إعلامنا ! إشمعنا بتحاسبوا المصريين فقط على سقطات إعلامهم أو حكوماتهم و تلتمسون العذر للشعوب الأخرى و تفصلون بين مساوئ حكوماتهم و بينهم !
      هو ده العدل يا أهل العدل ؟!!!

  11. الى الأخ فيب.يقول المثل الرسالة تقرأها من عنوانها هده الفتات لاتدخل لمناقشة الأشياء مع غيرها أو الاستفادة ممن يفهمون في الأشياء أو التحاور مع البعض همها الوحيد وشغلها الشاغل وهو الزعيئ والمناقشة الحادة من دون لياقة أو ادب ومع الكل هنا .يعني عيبها سبقها وادا لم يعجبها الشيء فيجب على الكل أن يكون في صفها.وإدا تحديتها فالويل لك منها. ستفتح عنك باب من الشتيمة لانهاية له وهي بنفسها في صفحة المعلمة قالت أنها مش متربية بالفعل أول مرة أتفق معها لأنها وأخيرا قالت كلمة حق.

    1. بس فى الوقت إللى كتبتى فيه تعليقك كانت بتتناقش معايا أنا و شيرين و الأمور كانت هادئة و مُستقرة، ما كان له أى مُبرر تعليقك يا أخت لطيفة لأنه كان هيعمل مشاكل و بعدين نسأل و ندور على مين إللى إيتدى، و على فكرة إنتى على ما أعتقد جديدة بالموقع فاتيما معلقة قديمة و تقدرى تسألى عنها أى أصدقاء مغاربة ليكى على نورت، غيرت أسلوبها بس فى الأيام الأخيرة …. تقدرى تقولى طفح بيها الكيل!
      .
      تحياتى،،،

  12. هي فاتي بس تعلق اكثر من 10 بشتموها والظاهر هي قابله بهاد الحكي , انت ليش مُعترض يا فيب ؟
    البنت ما بتعرف تنام من غير ما تنشتم ولها ما ارادت والجميع ما قصر .
    صحتين .

  13. السلام عليكم
    ممكن تتسائل ليه يا vip مافي حد بقلل أدب عليك رغم الإختلاف في الرأي؟؟

    1. أهلاً أختى أمونة ،
      كيف حالك ؟ يارب بخير،،،
      ده إللى كنت بتكلم فيه مع فاتيما فى صفحة تانية يا أخت أمونة، و إن شاء الله فاتيما هتقتنع …

      1. تسلم Vip….
        معناها لا داعي للتبرير لأحد!!!!
        مع تحياتي للمحترمين

        1. أختى أمونة،،،
          أنا مش ببرر ، أنا مُمكن أكون مختلف مع فاتيما إنها إنهجت هذا الأسلوب، لكن ده مش معناه إنى عارف إنها على خطأ و ببررلها ! بالعكس أنا عارف هى عملت كده ليه يا أخت أمونة و ليه إستخدمت هذا الأسلوب و علشان كده أنا بدافع عنها!
          فاتيما بتعمل كده علشان بيتعمل معاها كده، أختى هضربلك مثل بسيط مكنتش حابب أقوله :
          من حوالى أسبوع تم نشر خبر على الجريدة بعنوان حقوقيون مغاربة يعارضون زيارة شيمون بيريز للمغرب قريباً !
          أولاً الخبر معلقش فيه غير المغاربة دى أول حاجة تانى حاجة تعالى لأسلوب تناول المغاربة للخبر، دخلت معلقة قالت برافوا المعارضة رديتى إنتى عليها و قولتى برافوا المعارضة و الشعب …
          كلام جميل جداً، طب تعالى نعكس الآية و نقول :
          حقوقيون مصريون يعارضون زيارة شيمون بيريز للقاهرة !
          أول حاجة هتلاقى نسبة المُشاهدة فوق الـ 4000 مشاهدة هتلاقى عدد التعليقات وصل لـ 150 تعليق، و طريقة تناول الخبر أصبحت كالتالى:
          حكومة قذرة و بتحاصر أهلنا فى غزة و بتفتح أبوابها للصهاينة !
          و غيره يقول ، بُص السيسى إللى عامل بطل إللى جابوه يحكم مصر ! و غيره يقول ، آدى أخرة حكم العسكر !!!
          شفتنى طريقة التناول إتعكست إزاى ؟! متلقيش معلق يدخل يقول شكراً للحقوقيون و شُكراً للشعب !! لأ هيتناولوا الحكومة المصرية و هيغضوا بصارهم عن الشعب و يا ويله إللى يدخل يضع تعليق زى تعليقك ويقول برافوا المعارضة و برافو الشعب هيبقى منافق و عبيد بيادة !!!
          كل ده إحنا كمصريين بنشوفه ومعلش إحنا مش أغبياء إحنا بنفهمها و هى طايرة و عارفين نوايا كل تعليق و إيه إللى وراه. أنا واحد من الناس لسه مُتنمسك بضبط النفس فاتيما كانت زيي بس تخلت عنه !
          عرفتى أنى مش ببرللها، أنا شايفها سلكت طريق ممكن أكون مش حابب أسلكه لكن عارف أسباب دخولها فى هذه السكة ….
          .
          تحياتى أختى،،،

          1. Vip مش حلوة منك !!! لا داعي لجر ناس مش موجودة في موضوع مالوش دعوة هون أولا عن نفسي نتعامل مع البعض حسب مواقفهم من البلدان

          2. يا أختى أنا لا جريت حد ولا بتكلم عن حد، أصلاً مناسبة ذكرها فى التعليق جت بالصُدفة و ذكرها فى التعليق ليس له أى تأثير على فكرتى أو إيصال وجهة نظرى ! بعدين أنا مذكرتش الإسم أصلاً ناهيكى على أنها أخت محترمة ولا يوجد خلاف بينى و بينها،
            و ماعلينا أختى، إحذفى الجُزء الخاص بها من تعليقى مش هتلقيه مؤثر هى أنا ذكرتها فى الموقف لأن بدون ذكرها مكانش ينفع أقول ردك عليها ليس أكتر.

  14. يا ابو ادم …الحكومات و الرؤساء ومن ضمنها السيسي مو الهة ولا رموز حتى ما حدا ينتقدهم ولا يهاجمهم …..هدول بشر من حقنا نقول عنهم اللي شايفينه …ومن ضمنهم السيسي تبعها
    يعني واحد طاغية ومجرم وعم يقتل شعبه متل السيسي ولا بشارون ولا غيرهم اذا حدا هاجمه بنصير قليلين ادب بنظرك !!

    1. سُبحان الله،
      بالله عليكى يا نور** هاتيلى أى جُزء من تعليقى يكون رده إللى إنتى كاتباهولى ده ؟!
      هل فى كلامى ما يمنع حد من إنتقاد السيسى ؟! بل بالعكس و الله سايب الناس تقول رأيها فى الحكومات لإنى إحترمت قواعد اللعبة من البداية…….. قولنا مافيش رئيس فوق النقد وحُرية الرأى مكفولة للجميع. لكن فى نفس الوقت و/ حطى مليون خط و مليون ((((( قوس )))))) تحت كلمة فى نفس الوقت هتلاقى معلقين ميستحملوش كلمة عن رؤسائهم أو ملوكهم رغم إللى منهم ضاغية و إللى منهم عسكرى و إللى منهم عجوز و إللى فيه كل العبر إللى بيستخدموها فى إنتقاد المصريين و مع ذلك بناخد الأمور بصدر رحب و فى الأخر بيتقال علينا بنزعل و بناخد الأمور بحساسية !!!
      يا نور، إضغطى على أرشيفك أو أرشيف أى صديق على نورت من هذه الصفحة و شوفى كام موضوع فى كتاباته اليومية عن مصر إن مكانش 9/10 يبقالك الكلام !

      1. أما عن قلة الأدب و الكلام عن سوريا و الغلط فى الحكومات و الكلام إللى نور قالته فأعتقد دى مُشكلة لها بداية
        …………………………….انا هيك فهمت من كلامك لأبو أدم …..بالنسبة للرؤساء والحكومات انا معك بكلامك بس انا مالي علاقة بغيري …هي هيه هاجمت اكتر من مرة المعارضين والجيش الحر وغيرهم من المعارضين وشوف شو كتبت بموضوع من شوي شفته عن المعارضين ما رديت عليها ..كان فيني اتبع اسلوبها واتواقح متلها وقلها انتي هيك وانتي هيك …بس لأني ما بعتبر هؤلاء الهة ولا رموز لايجوز المساس فيها وكل انسان بيكتب اللي بيمليه عليه ضميره تجاهلتها هي وغيرها ..وانا اي بعلق على مواضيع مصر متل مواضيع سوريا لأنه سوريا بلدي ومصر بلد ولادي وشي طبيعي اهتم بمواضيعهم وعلق عليها
        وغير هيك فيه كتير بلاد عربية ما بعرف عنها الا القليل فكيف بدي علق على شي ما بعرفه

  15.  وهي بنفسها في صفحة المعلمة قالت أنها مش متربية بالفعل أول مرة أتفق معها لأنها وأخيرا قالت كلمة حق.
    ————-
    Copie

  16. أخ فيب.تعالى نحسبها بالعقل إذا رأيت الشتائم والسباب تتطاير من نورت فاعلم أن وراءها (فرعونة الملعونة) لاتحترم من أكبر منها سنا ولا أي شيء وممكن تجلس بالسعات بلا ملل أظن أنها تتلذذ بهذا أنا من عندي يجب أن تعيد نضرها وتتعلم منك شوية أدب.لأنها غير محبوبة بين المعلقين في نورت وإدا احبك الله احبب عبده فيك.ولا أعرف سبب هذا ألصغر سنها أو لعقدة مابها أو لقلة تربيتها كما قالت لاأدري المهم يجب أن تغير في سلوكها.ولك مني كل الاحترام أخي فيب.

  17. والله فتافيت السكر ( فاتي ) اصبحت مثل الشيطان الكُل برجمها 🙂
    متوده ديماً

    1. يا أخ عُمر، فاتيما إحترمتنى و خرجت و موجهتلكش أى تعليق، و خليك فاهم إن هى تقدر لكن مُراعاة لى لم تفعل، فبعد إذنك إفعل معى كما فعلت هى .

      1. هي حترد علي او على فلانه او على فلان ؟؟
        ماشي يا فيب كرمالك اسكت لكن الي بدق الباب بسمع الجواب .

  18. أختى لطيفة، أنا مش هدافع عن فاتيما كده غير لو كنت أعرفها كويس، و طبعاً المقصود من أعرفها كويس يعنى أعرفها هنا على نورت كصديقة و ليست معرفة شخصية !
    قلبى فى أرشيفها القديم و ستتأكدى أنها ليست كما تريها الأن، و ستجدى أن أغلب صديقاتها القُدامى من المغربيات .
    تحياتى،،،

  19. أخ فيب قلت أنها كانت تتناقش معك أنت وشرين.ولمدا قالت في تعليقها أشتاتا أشتوت ابتدا كلام المشعودين أنت لاتفهم في كيد الستات هذه الكلمة دائما تقولها لنا نحن المغاربة أنالو كنت أؤمن بالسحر كنت خفيتها من نورت وريحت منها الكثير من الناس.ومن هذا الذي يؤمن في عصرنا هذا أو يتفوه بهذا الكلام إلا الناس دون المستوى.أما من ناحية أنني داخلة جديد ففعلا لكن كنت من القراء والمتتبعين لنورت من زمان.

    1. انالو كنت أؤمن بالسحر كنت خفيتها من نورت وريحت منها الكثير من الناس.
      ههههههههههههههه طيب دوريلنا على شي ساحر عنكم هون ولا هون …على فكرة المغاربة اليهود معروف انهم شاطرين بالسحر لهيك الكل بيتهمكم بالسحر من وراهم …انا شخصياً اؤمن بالسحر لأنه ورد بالقرأن وسمعت بعض القصص عنه ……تحياتي لطيفة

      1. 🙂
        ههههههههه نور وأنا لا أصدق
        صحيح مذكور لكن يقول جل وعلا {وَلَا يُفْلِحُ السَّاحِرُ حَيْثُ أَتَى} [طه:69]

        1. انت حرة …بس فيه ايات كتيرة موجودة بالقرأن بتدل على السحر
          فقال تعالى: ((يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى يَقُولا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلا تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُمْ بِضَارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَلا يَنفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِي الآخِرَةِ مِنْ خَلاقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْا بِهِ أَنفُسَهُمْ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ ))[البقرة:102]^.
          يعني فيه سحر وممكن يضر الانسان اذا الله اراد له ذلك …
          انا متلك كنت قول كذب وخزعبلات لحد ما شفت بعيني .خالتي بعد ما طلقها زوجها غصب عنه ..مرضت مرض ما خلوا دكتور عادي او نفسي ما اخدوها عليه وما بقوا يعرفوا شو مرضها بالأخر واحد من الأطباء قله لجدي جبلها شيخ وبالفعل لما جابه وقعد قرأ عليها ايات من القرأن ..وصفله حماتها بالشكل وانها عملتلها سحر وحدد وين مكانه وطالعوه وهو موجود ومن يومها انا صدقت

    2. قالت أشتاتاً أشتوت بعد تعليقك إللى قولتى فيه :
      يقولوا طور تقول إحلبوه …
      .
      هى فهمت إن الكلام عليها، فلقحت عليكى بطريقتها !
      عموماً أنا لا أوافق على إستخدام هذه الطرق سواء منها أو منك.

  20. أختى أمونة،،،
    أنا مش ببرر ، أنا مُمكن أكون مختلف مع فاتيما إنها إنهجت هذا الأسلوب، لكن ده مش معناه إنى عارف إنها على خطأ و ببررلها ! بالعكس أنا عارف هى عملت كده ليه يا أخت أمونة و ليه إستخدمت هذا الأسلوب و علشان كده أنا بدافع عنها!
    فاتيما بتعمل كده علشان بيتعمل معاها كده، أختى هضربلك مثل بسيط مكنتش حابب أقوله :
    من حوالى أسبوع تم نشر خبر على الجريدة بعنوان حقوقيون مغاربة يعارضون زيارة شيمون بيريز للمغرب قريباً !
    أولاً الخبر معلقش فيه غير المغاربة دى أول حاجة تانى حاجة تعالى لأسلوب تناول المغاربة للخبر، دخلت معلقة قالت برافوا المعارضة رديتى إنتى عليها و قولتى برافوا المعارضة و الشعب …
    كلام جميل جداً، طب تعالى نعكس الآية و نقول :
    حقوقيون مصريون يعارضون زيارة شيمون بيريز للقاهرة !
    أول حاجة هتلاقى نسبة المُشاهدة فوق الـ 4000 مشاهدة هتلاقى عدد التعليقات وصل لـ 150 تعليق، و طريقة تناول الخبر أصبحت كالتالى:
    حكومة وسخه بنت ستين كلب بتحاصر أهلنا فى غزة و بتفتح أبوابها للصهاينة !
    و غيره يقول ، بُص السيسى إبن ستين الكلب إللى جابوه يحكم مصر ! و غيره يقول ، آدى أخرة حكم العسكر !!!
    شفتنى طريقة التناول إتعكست إزاى ؟! متلقيش معلق يدخل يقول شكراً للحقوقيون و شُكراً للشعب !! لأ هيتناولوا الحكومة المصرية و هيغضوا بصارهم عن الشعب و يا ويله إللى يدخل يضع تعليق زى تعليقك ويقول برافوا المعارضة و برافو الشعب هيبقى منافق و عبيد بيادة !!!
    كل ده إحنا كمصريين بنشوفه ومعلش إحنا مش أغبياء إحنا بنفهمها و هى طايرة و عارفين نوايا كل تعليق و إيه إللى وراه. أنا واحد من الناس لسه مُتنمسك بضبط النفس فاتيما كانت زيي بس تخلت عنه !
    عرفتى أنى مش ببرللها، أنا شايفها سلكت طريق ممكن أكون مش حابب أسلكه لكن عارف أسباب دخولها فى هذه السكة ….
    .
    تحياتى أختى،،،

  21. ها يا فيب خلصت ولا لسه؟ أقدر اتدخل وارد حقي اللي مش عارف ترده ولا لسه؟
    قولتلك أسلوبك مايجبش نتيجة واهو افتكر السكوت ضعف وخوف من تكتلهم مافهمش أنه احترام لك.
    لما تحبني أجاوب قوللي علشان عندي رد لكل منافق اتكلم هنا، ولكل عجوز شمطاء عاملالي فيها مؤدبة.

    1. مش فاهم أول سطر الصراحة !
      عموماً فى مليون تعليق ليا كتبته و نورت صادرته !
      بس أنا مش فاهم أول سطر ممكن توضحيه !

  22. كلامك على راسي أخي فيب ومصدقاك أنها ممكن أنها لم تكن هكذا زمان وأنها تغيرت.وكان لها أصدقاء مغاربة لكنها الآن تضهرالعكس لذالك قلت لك أنها يجب أن تعيد نضرها في تصرفاتها يمكن تجد السبب الذي غيرها هكذا.لأن مشكلها ليس مع المغاربة فقط بل مع الأمة العربية الاسلامية جمعاء.على العموم مادام أنها سمعت كلامك ونعلت الشيطان وخرجت فلن أزيد عليها أي كلمة وأطلب لها الهذاية.

  23. الاستاذة فرعونة من حقها تقول رأيها
    انا شخصيا متعاطفة مع ابو تريكة جدا والقضاء المصري غلطان انه يخلط بين ابو تريكة وبين الاخوان والسيسى اصلا مالوش دعوة والموضوع من اساسه مالوش علاقة بالسياسة لكن الناس هنا تحب تخلط الامور فى بعضها
    اعوذ بالله
    انتو ملكوش علاقة بتعليقات الاستاذة فرعونة خصوصا اول ناس دخلت تجر شكل فرعونة احمد ولطيفة دول ..انتو مالكو اصلا ؟؟..موضوع يخص بلدها ومن حقها تقول اللى هى عايزاه

  24. دافع نجل الضابط عامر عبدالمقصود، نائب مأمور قسم شرطة كرداسة الذي استشهد خلال أحداث كرداسة في 14 أغسطس 2013 عن محمد أبوتريكة، لاعب الأهلي السابق والمنتخب المصري السابق، نافيًا دعمه لاعتصام “رابعة” لأنصار الرئيس المعزول محمد مرسي.

    وكتب أحمد عامر عبر صفحته الشخصية على موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”: “برغم تورط محمد أبو تريكة في حوارات كرداسة وأنه طلع أم متهم للعمرة والكلام ده كله في رأيين أنا شايفهم، أولاً بما إني إبن عامر عبد المقصود شهيد مذبحة كرداسة فلازم أتضايق وأثور ضد تريكة وأقول عليه إخواني وعميل، أما النظرية التانية إني أكون زي أي حد من الشباب إنه يعمل عبيط وميصدقش الحاجات دي عن تريكة وإنه يقول إن تريكة مش بتاع مشاكل و الكلام ده”.

    وأضاف: “أنا اخترت بقى عن نفسي رأي تالت خالص إن أبوتريكة سواء كان إخواني أو بني آدم عادي فا أنا مشفتش منه حاجة وحشة بالعكس أبو تريكة فرح مصر كلها أكتر من مبارك ومرسي والسيسي أنا عن موضوع أخونته وإنه كان بيحيب مولدات لرابعة فبعد بحث طويل لم أجد أي صورة لأبوتريكة في رابعة ولا شوفتله أي صورة وهو بيوزع مولدات هناك”.

    وتابع قائلاً “أما عن موضوع إنه طلع أم متهم من متهمين كرداسة العمرة فأنا شايفها إن ده عمل خير ومش عشان هي ابنها متهم تبقى ست مخطئة زي ما أنا بيتي اتخرب بموت والدي الله يرحمه لقيت الناس اللي اتعكز عليها وقومتني من تاني الست دي -أم المتهم- لقت اللي تتعكز عليه و قومها من تاني اللي هو أبو تريكة”.

    واختتم قائلاً “أنا ضد تحفظ علي أموال أبو تريكة، أنا عاشق لابوتريكة، أبوتريكة خط أحمر وإن شاء الله ربنا بيحب الرجل ده وهيثبت برائته”.

    وعلق نجل عامر عبدالمقصود، في تدونية ثانية ردًا على الجدل الذي أثاره دفاعه عن أبوتريكة، قائلاً: “أتمنى إننا نكون متفاهمين كلنا وجهة نظري أن تريكة لو مخطأ يتعاقب ولكن أنا كل اللي يهمني إن الناس متخلطش بموضوع أبويا وأبوتريكة دي شهادة حق قدام ربنا أما عن أنه زار أم متهم وطلعها عمرة فدي حاجة طبيعية والرجل بيشد من أزر الست وهو حر دي حاجة بينه وبين ربنا زي ما إحنا وزارة الداخلية شدت من أزر جدتي (أم الشهيد) وطلعتها عمرة أم المتهم أبوتريكة شد من أزرها وطلعها عمرة ولكن يبقي الفرق بين الشهيد والمتهم ولكن يبقي من يشد من أزر الأسر المنكوبة هو الإنسان أيا كان انتماءاته السياسية وأيا كان لونه أو ديانته”.

  25. فيب هاشرحلك قصدي لما تقولي علقي… أنا احتراما لك ساكتة على تجاوزات كتير ومع ذلك منتظرة الإذن علشان أرد.
    لما تخلص نقاش وتكتفي قولي أقدر أعلق أمتى، وأرد.
    رغووووودة حبيبتي بلاش أستاذة دي، أكتر مهنة بكرهها في حياتي التدريس 🙁
    فرعونة على طول يا قمر 🙂

    1. لكى حُرية الرد يا فاتيما،
      بس عاوزك تبقى فاهمة إن كلامى فى البداية كان مع شخصين، الأول الأخ أحمد و الثانى الأخ عُمر.
      و الإتنين إلتزموا، الأخ أحمد إمتنع عن المناقشة و الأخ عمر خرج بره النص و عدنا لسياق الموضوع مرة أخرى!
      على كل حال، لكى حُرية الرد …

  26. الأخت لطيفة كيف أحوالك أختي أرجو أن تكوني بخير أختي من الأفضل أن تبتعدي عن مواضيعهم هدا أحسن شيء لأن الجدال لا يفيد بشيء فقط مضيعة للوقت و للإحترام …

  27. يا فيب تعليقي لك هابدأه من أول توجيه لك عن أسلوبي اللي اتغير…. ومش عارفة بصراحة مفترض أنك فاهم أني برد حق بلدي من شوية ناس بتنهش فيه، وعمري عمري عمري مابدأت بأي إساءة لأي شعب إلا بعد مابشوف تعليقاتهم عن بلدي أيه ووقتها بيكون الرد، حتى الفترات اللي بغيب عنها عن نورت لما بدخل بمسك أرشيف نورت وبشوف التعليقات لو لقيت أي إساءة من أي جنسية بدور على موضوعاتهم وأرد بالمثل، قليل اوي لما بكتب تعليق مسيء وأكون البادية بالإهانة.
    وفي الفترة الأخيرة شفت بعيني موضوعات عن المغرب منها موضوع زيارة شيمون بيريز وموضوع الوزير اللي عايز يلغي ماحطتش فيه أي تعليق لأني لاحظت أنهم مهديين اللعب فمافميش داعي للاساءة لهم…. بخلافهم وأنا مش مضطرة أقعد أسمع واحدة من بلد فيها بلاوي وتيجي تقول بنات فيفي عبده والدع ارة، والدنيا تقوم وماتقعدش لما أقولها يا بنت ياسمين لاف يت…. أنا قررت أكون قليلة أدب مع قليل الأدب، وعديمة أخلاق مع عديمني الأخلاق…. يعني يا فيب لما ميمونة وظريفة يدخلو يكلموك عن أدبي وأخلاقي، تقولهم أنتم زيكم زيها كفيتو ووفيتو وماقصرتوش وأنتم اللي ابتديتم، واللي خادمكم هم شلة المنافقين اللي بدعموكم، وأنتم بتدعموهم.
    بقولك ليه كده لأنك بتقول أنك معترض على أسلوبي اللي اتغير كان ممكن اتقبلها لو أنا اللي ببدأ معاهم ومع غيرهم بالإساءة.
    ياما طنشت تعليقات استفزازية من ظريفة وميمونة وكانت في عز خناقات ليا هنا في نورت، ومابصتش لشغل الستات ده، يعني طنشت…. واليومين اللي فاتو طنشت كمان استفزازات لأنها مش في صلب الموضوع، ولأنها مكتوبة علشان تشعلل الأجواء كعادتهم زي تعليق ظريفة في موضوع ملكة جمال سوريا، ماحبتش اديها الفرصة الصراحة.
    لما كلمتهم بأدب طمعو وكل واحدة دخلت تقول كلام مالهوش لازمة وتدعي الأخلاق والاحترام، لا وكمان بيمثلو أنهم مابيقلوش أدبهم ولا بيردو بالمثل ولا بياكلو اللي يتعرض لبلدهم، نسيو أنهم سبب كل المشاكل اللي حصلت بتدخلهم السافر في شئون بلدنا وتعليقاتهم اللي ولا واحدة منهم تقبل تشوها على بلدها وهاترد بالمثل وأكتر ووقتها المنافقين اللي بيزعلو من تعليقاتي هايأيدوهم.
    بس دول على الأقل ستات… الدور والباقي على الرجال اللي مفترض أنهم رجال وحاشرين مناخيرهم في تعليقات الستات… المن سونيين يعني.
    تحياتي فيب، وده كان ردي عليك.
    أما بئا فيما يخص أبو فاشي…. والش م طاء العجوز فليهم منى تعليقين.

    1. اانا ابو فاشي يا عايبه يا داشره يا شرشوحه يالي ما ظل حدا بنورت ما بزق عليكه وعلى الي خلفوكي يا بنت الخنازير يا بنت الصراامي .
      كمان تعليق بدك , بسيطه هالكلام وسهل

  28. البنت العايبه بتجيب لاهلها المسبه .
    تعاله يا بنت الخنازيييييييير تعاله عشان افرجيكه الكلام الي بسرك

  29. بدي العن اهلك واحد واحد والعن ابو السيسي على ابو حكومات بلدك كلهم يا بنت الصرااامي

    1. مساء الخير عُمر . بنمون عليك تصلي على النبي و تُخرج من الصفحة .

        1. ما حدا بمون على حدا
          خليكه بحالك واطلعه انته من الموضوع .

          1. آسفة . كان قصدي أنه الكلام مو من مقامك بس فعلاً معك حق من تدخل في ما لا يعنيه ناله ما لا يُرضيه . آسفة مرة أُخرى و فعلاً أخطأت بالتدخُّل و لكن القصد كان خير و الله يعلم …….

  30. باقي التعليق يا فيب نسيت الحقه باللي قبله هههههههههه:
    أديك شفت عينة من نفاقهم وانفصام الشخصية اللي بيعانو منه…. داخلة بتقولك وهي ليه تقول أشتاتا أشتوت هههههههه هي دي النماذج اللي عايزني اتعامل معهم بأدب؟؟؟؟ يعني قبل كده تدخل تقول المصريين مع فنيين وبيوتهم مع فنة والمفروض إني أفرش لها السجادة واعبدها واسبح بحمدها؟ وغيرها من تعليقات مسيئة، على الأقل زي ماقولتلك أنا مش بقول كلام من عندي ولا بتجنى عليهم ولا على غيرهم، أنا بقول كلام من مواقعهم وقنواتهم لا سب ولا تجني.
    تحياتي فيب.

  31. تمر مصر بأسوأ أيامها … على يد الخسيسي وأعوانه الفاسدين
    ولاعزاء للأغبياء المؤيدين
    .

  32. وين بنت الصراامي بنت الخنااازير بنت الحمييييير
    تعاله يا بنت الجحوش

  33. أما الشمط اء ظلام، أنت اللي بتكلميني عن الأخلاق والأدب والغل…. طب الغل ده اتكلمنا فيه من يومين وفصلنا فيه، أخلاق أيه اللي مش عاجباكي وأنت شايفة الشباب بتسب البنات في موضوع تاني وبتثني عليهم… ده كلام، مش قبل ما تنتقديني تنتقدي نفسك وسلوكك وتعليقاتك اللي كلها سب على الفاضي والمليان يا حاجة؟! والمفترض أنك مربية أجيال وأم وزوجة؟! عجبت لك يا زمن.
    وزعلانة اوووي أني بقول نوديه عندكم، الله مش شرف للي زيك، زعلانة ليه…. طالما بتحبوه مش خسارة هو وإخوانه فيكم والله.
    بس أنت ماعليكيش عتب اللي تؤيد الإرهابيين في بلدها طبيعي تؤيدهم في كل مكان في العالم… وعقبال ماتدوقي من نارهم…. قولي آآآآآآآآآآآآآآآآآآمين.
    وماتعملليش فيها زعيمة المثل والقيم، بشوفك لما بتثني على سبابين مصر.

    1. واذا في شمطاء فهي امك الي ربتك تشتمي الناس يا بنت الشمطاء

  34. عديمة كراامه وبتموته عالكام الوسخ وانا حاضر
    الظاهر فكرته الكلام الطيب ضعب
    شرشووحه وبتحب الشرشحه

  35. اصبر على رزقك يا أبو فاشي مخلياك للاخر علشان أعرفك مقامك كويس.
    بس عايزاك تهدى كده لحسن شعرك الطويل ده النكشو اللي عامله بالسيشوار والبيي ليس يقع وتصاب بالقرع…. كله إلا شعرك يا أبو فاشي.

      1. بتشرفه تعاله فرجيني شطارتك , والله لاربيكه يا بنت الجحووووش تعاله

  36. هاي الاشكال ما بنفع معها غير هالحكي
    بنت خناااازير شو بدنا نعمل معها .

  37. tضيحة كبرى …نهديها لمؤيدين الأنقلاب
    .
    بعد النجاح الباهر لجهاز الكفته …وما تم إنجازه في الموعد المحدد له
    بعد ما حضر أبو فلاتر أفتتاح الأعلان عن الجهاز
    .
    أستطاع الجيش الأسراسيسي تحرير الأسرى الأثيويبين
    وقام أبو فلاتر بأستقبالهم أستقبال الأبطال والفاتح المنتصر …,هلل الجميع وبكى المحبون …. وقال إنه المنقذ الذي أرسله الله لنا
    .
    مقطع فيديو يظهر قيام الجيش الأسراسيسي بتحرير الأسرى والجهد الكبير والتضحية الرائعه بعد فشله في الحفاظ على الجنود المصريين في العريش

    نفسي …. نفسي …… فيب يرد ويقول لي رأيه في البربجاندا اللي حصلت وظهور السيسي على الهواء مباشرة في أستقبال الأسرى الأثيوبيين المحريين بواسطة الجيش …ثم يتضح أنه ضحك على العقول
    لابد أن أسمع رده
    .
    https://www.youtube.com/watch?v=H8uPB1QoMR4

    منتهى الأستخفاف بعقول الناس
    فهل هؤلاء نثق فيهم وكل ما يدعوه كذبا على إخواننا المسلمين

  38. لعنه الله على تربايتك وتربايت الي ربوكه يا بنت الجحوووش
    انتي تربايت وين دخلك ؟ والله لو تربايت كبريهات شارع الهرم والله مش هيك
    ملعون ابوووهم الي خلفوووكه

  39. اانا سامح للجميع يبهدلني بس انته لا
    🙂
    ابتسامه الك .

    1. لو نعمل استفتاء هون ونجمع مين جمع شتايم وبهادل بنورت , انته راح تكسبه وباكتساح .
      🙂
      طبعا ما ننسى الابتسامه يا شرشوحة نورت

  40. صعب أقول لتربية زيك ماتجبوش سيرة الأهل والعرض، لأنك اتربيت على كده. وكان نفسي أرد عليك بالمثل وأذكر أهلك بس مامتي الشمطاء اللي جبت سيرتها في الموضوع لأنك مفلس وح ق ي ر، برغم أنها ربنت وعلمتني إيزاي أخد حقي من أشباه الرجال اللي زيك، قالتلي ماتدخليش الأهل إلا في أضيق الحدود، ومش هاجيب سيرة أهلك الله يرحمهم، مش لضعف ولا لأني مش هاعرف أشتم بيهم، بس لسبب أنت قولته قبل كده حرام أستغل نقطة الضعف دي.
    أنا بتاعت كام؟ كاميرات يعني….. عقبال بنتك ياااااااااااارب.

  41. وطالما كدبت وقولت إني طالعة نازلة أسب في حماس فعظيم بيمين لحققلك مرادك واهو بدل ماتبقى تهمة تبقى حقيقة.
    أنهم حاجة وأنت بتردح هنا اربط شعرك بتوكة.

    1. والله العظيم احياناً اربط شعري , وانا اعترف شو يعني مبسوطه

  42. رسالة قبل فوات الأوان
    إليهم ….. إلى كل من أيد وفوض أو أنتخب الخسيسي وصدق الأعلام المضلل
    تذكر جيدا هذه الوجوه
    أنظر جيدا إليها …. فسوف تراها تختصمك أمام الله لتقتص منك
    دماؤهم في رقبتك
    .
    لا تستهين بالأمر ….
    .
    .
    وإن لم تصدقني ….فقط أنظر الى هذه الوجوه جيدا
    وسوف تصدقني ….. ولكن بعد فوات الأوان

    آلا هل بلغت …. اللهم فأشهد أني نصحتهم أن يفيقوا من الغفله
    حتى لايكونوا من النادمين الظالمين لأنفسهم

    1. انته حتشتمي مين ولا مين ؟؟
      ما تقبلي على امك وقبلتي على نور وقلتي عنها شمطاء
      هي كمان ام واكبر منك فلا تعملي نفسك فهمانه , بلاه الهبل يا شاطره .

  43. ههههههههههههههههههههههههههههه
    وهب وغيره، وطبعا لازم يكون مسموح منه ومن أي راجل…. ما أنت بتقلب فرخة قدامهم يا….. أبو فاشي.

    1. وهب وغيرو رجال وانا العبد لله مسكين بس انا عمري ما شفت 70% بتبهدلني 🙂 مثل حضرتك

  44. شاطر شاطر وهاتروح القناطر…اهتم بشعرك ممكن المرة الجاية تعمله كيرلي زي ميريام فارس هايليق عليك والله زمبقولك كده.

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *