شجع الاعلامي عمرو اديب المصريين على الهجرة زاعما أن دول العالم كلها تشجع مواطنيها على الهجرة.

https://www.youtube.com/watch?v=p52yONeHLyw

وقال أديب، في برنامج “القاهرة اليوم”، “هو حضراتكم ليه ما بتهاجروش يعني انا بلاقي دول العالم كلها بتشجع أبنائها أنها تهاجر” وتابع “ما فيش أكل عيش في مصر روح اشتغل بره وحول الفلوس في مصر وفيد بلدك وعيالك وأسرتك.. أنت قاعد ليه؟”.

وأضاف: “معليش ده عكس الكلام اللي بيتقلك بس ما حدش حيشغلك هنا ما عندناش شغل دلوقت وجايز كمان سنة أو تنين”.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫14 تعليق

  1. بزمن حكم مرسي ما كنتم تتكلمون هذا الكلام دمرتوا انت الرءيس ملزما تجيبنا وتوفر للشعب فرص عمل ما خليتوا اشم نفسو عوزهم يهاجروا وانت ومراتك قاعد بالبلد انت ومراتك تلهف الملايين

    1. وانتى مالك يا نجاة ؟؟
      احنا المصريين حرين فى بلدنا
      نجيب مرسى نخلع مرسى ..نحشيه نسلقة
      مال سيادتك ؟؟؟ 🙂

  2. المسلم اخو المسلم يادكتوره شرين عاجبك وضع البلد بالوقت تحرش واغتصاب وبلطجه وكل يوم طالعه وحده شكل بحجة فن تبخ سم وتدمير للمجتمع وهدم للقيم يا اخت شرين

  3. هاجروا هاجروا يا أديب انت خارج التغطية انت بس مش واخد بالك عشان مشا الله عليكم كثار الله يزيد و يبارك في جالية كبيرة كانت بليبيا …و اليونان و أوربا و الخليج و أمريكا آلي باقي هناك ظروفه ما سمحت له يا مادية يا معنوية ..

  4. مافيش أكل عيش في مصر إزاي!
    مصر بتتنهب من زمان ولسه قايمة وواقفة على رجلها… للأسف شبابنا أغلبه كسلان عايز يتخرج ويلاقي وظيفة على مزاجه واللي على مزاجه دي معناها أنه يبقى مدير غير كده لا وألف لا.
    فرص العمل كتير واسالو بعض الجنسيات اللي جم مؤخرا على مصر وبعد فترة وماكنش معاهم حاجة الأول اشتعلو عمال وبعدها اجرو محلات وبعد فترة اشترو المحلات واوجدو لنفسهم فرص عمل.

    1. لا و الله أغنية روعة! أثرت فيا جداً جداً ! و طبعاً أنا مش بلوم إللى سافر كل واحد وله ظروفه و تجرُبة السفر عموماً مش شرط يكون سببها اليأس أو ظروف البلد !!! فى عمالة أوربية فى كل دول العالم ! هل هذه الدول تعانى البطالة مثلاً ؟!
      .
      أنا بتفاعل مع أى حاجة وطنية و بتأثر فيا، يمكن علشان بحب البلد دى أوى ؟ ،،،، يمكن !

  5. لا خلاص سافرو براحتكم. اصلي لسه قارية التعليقات للاغنية عاليوتوب , يخسارة

  6. نفس هذا الأعلام الفاسد والمضلل …من أول يوم للرئيس مرسي
    وهم يهاجمونه …. ويقولوا له ( مش قد الشيله امشي وأرحل )

    .
    والآن نفس النفوس الخبيثه والأعلام المضلل …عندما أيقنوا أن الخسيسي لم يقدم شئ ..بل ذادت الأسعار ومازال الأمن غايب والأقتصاد في هبوط والشعب مستاء
    فكان ردهم ليس للخسيسي
    ولكن لأبناء الشعب المصري …… اللي مش عاجبه يرحل
    هاجروا …وأرحلوا أنتم

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *