انتشر على الشبكات الاجتماعية -مؤخرًا- فيديو لأحد منسوبي شرطة الرياض، يحذّر فيه الآباء من التساهل مع أبنائهم الذين يستخدمون الإنترنت، خوفًا من أن تصل إليهم أفكار تنظيم “داعش” الإرهابي، عبر مواقع التواصل الاجتماعي، بعدما فوجئ بابنه -الذي لم يتجاوز السادسة من عمره- وهو يخبره أنه يتمنى أن ينضمّ لـ”داعش” ليقتله ويفجر نفسه.
ووفقا لموقع صدى ظهر الأب الذي قال إنه يعمل بشرطة الرياض، بصحبة ابنه، الذي بادر بالقول، إنه يتمنى أن “يصير مع داعش”، وعندما سأله الأب: “ومن تذبح؟” ردّ عليه بتلقائيه قائلًا: “أذبحك”، لأنه يعمل بالشرطة.
وأوضح الأب أن هذه الأفكار وصلت إلى طفله عبر مواقع التواصل الاجتماعي التي يدخل إليها بواسطة الآي باد الذي بحوزته. مؤكدًا أن التنظيم الإرهابي بات يتدخل حتى في عقول الأطفال.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫18 تعليق

  1. فكرني بمشهد ناصر القصبي وابنه في سيافي
    في كل الأحوال سواء بعدو عن فكر داعش أو لا… فالفكر الوهابي ليه دور كبير في تطرف كتير من أهل الخليج… وبيتنقلنا عن طريق عمالتنا الموجودة عندهم، أو حتى بعض التيارات السلفية المتطرفة في مصر واللي بتنتهج النهج الوهابي….

  2. الفكر الوهابي !!
    اش اللي تعرفينه يافرعونه عن هذا الفكر غير التلفيقات اللي تسمعينها من هنا وهناك .. عمرك قرأت كتاب من كتبه ..اكيد لا
    هكذا هم الامعات يتكلمون بما يسمعون من غير ان يتأكدوا ..
    فلن نلوم اصحاب المذاهب المحرفه مادام هذا حال من ينتسب الى مذهبنا.. مذهب اهل السنه والجماعهوالجماعه.

  3. الله يسامح أمه قبلك(الوالد)
    لأنك بحكم عملك لا تراه كثيراً،
    صحيح الايباد وأشكاله صارو مرض للأطفال والكبار ولكن عمره ٦ سنوات (ممنوع عليه wifi )بكل بساطة في عشرات الألعاب ما تحتاج نت.سامحكم الله.
    حمدلله انكسر الايباد عندي (السنافر هم يلي كسروه (: والأيبود كمان (: .
    وفهمتهم هيدا غلطهم ولما بتكونوا جيدين ١٠٠٪ بصلحهم. عندهم ال wii (ولأوقات محددة)وال بباب ستايشن بالصندوق ممنوعة(أوقات بس لعبة سيارات مع ابوهم على pst تبعته ،وبس ولما ابوهم يعطيهم جهازه ممنوع wifi واذا موجود (اعرف ما يشاهدون دقيقة ب دقيقة …)
    ولما بيتحججوا بدهم يتفرجوا شي show or movie لا احرمهم بحط النت عالتيفي وبيحضر انا وياهم سوا.
    وكمان في طريقة حلوة كتير (كانت فكرة ابني قلي مرة مام انت عيري الوقت يلي بدك ياه ،ولما alarm يرن انا بوقف اللعب مباشرة وهيك انا بلعب وما بزعلك وما بخرب عيوني وراسي…)

  4. السلام عليكم ورحمة الله
    كيفك اماني شفت سلامك بس والله ركض كل الوقت ماعاد فيني رجعت رد عليك .تسلمي..’

  5. يا أماني هو أنا لما أكون عندي رأي في فكر وهابي أو سلفي أو متطرف يبقى ده بسبب تلفيقات بسمعها من هنا وهناك؟
    يعني هل معقول كل واحد بيقول رأي مخالف للفكر الوهابي يبقى جاهل وماقراش وأنتم بس اللي علماء ومثقفين؟
    مش ضروري أقولك دراستي كانت أيه ولا خلفيتي الدينية… ولا قريت كام كتاب في الفقه والتشريع والعقيدة علشان تقوليلي انفع اقول رائي ولا لا… بس يكفي أنك أكيد عارفة إني مصرية يعني في الغالب يا هاكون حنيفية المذهب أو شافعية، وأنا الأول هو مذهبي… ويكفي إني أقولك إني بنتمي لعيلة صوفية… وأهل التصوف في الفكر الوهابي أهل بدعة… فهل عمرك شفتيني قولت لحد معترض على التصوف ليه بتقول كده وتعرف أيه عن الصوفية؟
    ولا هنا ولا في حياتي قولت كده لاني حد وهابي… ولا يهمني رايهم أساسا لأني مابعتبرهوش مذهب إسلامي، وأنا حرة.
    مش هارد عليكي على كلمة الامعات دي… لاني مقدرة انفعالك… ومقدرة أنك مذهبكم الوهابي يجيز لكم التطاول على الاخرين بحجة الدين وقال الله وقال الرسول… وأنتِ وغيرك بتأكدولي رأينا الصحيح في مذهب الوهابية… وأنه مذهب مالهوش علاقة بتعاليم الدين الاسلامي لأنه لو كان له علاقة بصحيح الدين، كان ردك هايبقى الين من كده أصل ربنا سبحانه وتعالى قال في كتابه (ولو كنت فظا غليظ القلب لانفضو من حولك)

  6. عليكم السلام ورحمة الله وبركاته..
    حياك الله محايده ..انا الحمدلله بخير ويارب انتي وعيلتك بعد تكونوا بخير .
    ولا يهمك عزيزتي الله يكون في العون ..
    تسلمين يارب من كل شر .

  7. عندما تبنين رأيك عن جماعه اسلاميه لازم يكون رأيك مبني على دليل .. والا فكلامك محض افترء ولا قيمة له ..وهذا ما اثبتيه انت الان
    اما كونك لا تعترفين بالمذهب الوهابي على قولتك كمذهب ..فهو لا نه فعلا ليس مذهب وانما المذهب الذي عليه من تسمونهم بالوهابيه هو المذهب الحنبلي ..
    اما رأينا في الصوفيه ..فهو مبني على ادله من القرآن والسنه ولم نفتري على احد ..
    وتقولين ان المذهب الوهابي يجيز لكم التطاول على الاخرين ههههه تفتين (فتوى) من كيسك حضرتك ههه
    افهم ان مذهبك برضه يجيز لك طولة اللسان هذي والهمز واللمز والكلام في الناس يمين وشمال!!
    عجيب امرك ..
    من امس وانتي نازله في المعلقين وفي السعوديه سب واستنقاص ..وكل هذا وتنصحين شيرين انها ما تنجر لتعليق مواطن مسلم على اساس انه مو سعودي .. اش المبرر لهذا الهجوم !!
    عالعموم ..مايهمنا رأي احد فينا وماحد له شي عندنا بفضل الله .. وتعليقاتك تسيئ لك انتي كبنت مصريه اكثر مما تسيئ للسعوديين .
    والله يصلح حالنا جميعا.

  8. !!!!!!!
    تاني! طب مين قالك إن رائي مش مبني على دليل؟! مش قولتلك أنتِ عارفة خلفيتي الدراسية مثلا؟ هل عشتي معاية وعرفتي كم كتاب فقي قريت؟!
    بلاش يا ستي أنتم العلماء والفقهاء… واحنا جهلة بنبني ارائنا على باطل وجهل…. بس تعليقك الأول وده خير مثال على صحة وجهة نظري وهو دليلي.
    لما ذكرتلك اسم الصوفية، فده لحاجتين… وواضح أنك برغم كونك مثقفة وعالمة دينية ما اخدتيش بالك من مقصدني… طبيعي طالما أنا عندي نزعة صوفية يبقى بالتأكيد كل وهابي وسلفي هو خصم مذهبي لي؟ وطبيعي أكون عارفة عن الفكر الوهابي بحكم النزعة دي… يعني المفروض ماتقوليش إني بنيت رائي بدون دليل.
    آآه مذهبك يجيز لكم التطاول على الآخرين وتسفيههم والدليل تعليقك الأول هنا ووصف كل مخالف للوهابية بأنه أمعة وجاهل… والتطاول على الآخرين لأنك زعلانة من كلامي لابن بلدك اللي بدأ بالاساءة ومقولتلهوش عين تتحدث عن الاخرين بانهم أهل فحش وشذوذ… مش ده منتمي لبلدك يعني معتنق الفكر الوهابي… إذا انتم كل كلامكم وافعالكم نابعة من تعاليم الفكر ده… ولو كان موافق لتعاليم الدين الصحيح ماكوناش نسمع منكم بالذات (أهل بلاد الحرمين) كلام من النوعية دي؟!
    هو مش احنا صوفية واهل بدع وضلال خلاص كل شئ جايز منا… وغير كده احنا علمانيين وليبراليين وكفرة وملاحدة يعني أي قول أو تصرف أو تعليق وارد منا… الدور والباقي عليكم أنتم أهل التدين والأخلاق والعلم والدين الصحيح مش احنا.

    قولتلك مقدرة ردة فعلك لأنك زعلانة من اللي عملته في ابن بلدك… وهو يستاهل… بس بدل ما تلوميني أنا روحي لومي هو وقوليله عيب قدم صورة محترمة للرجل السعودي الوهابي… ماتبصيش على كلامي لانه رد، بصي على الفعل… ولا عندكم في المذهب الوهابي انصرك أخاك ظالم أو مظلوم؟
    أنا ماشتمتش في السعودية… ولا السعوديين أنا علقت زي ما ابن بلدك علق وتطاول… وسكت كذا مرة وطنشت… وفعلا لما اتضحلي أن الاعرابي مش سعودي من فترة بطلت اعلق على مواضيعكم علشان ماديلهوش فرصة التشفي… لما لما اطنش ابن بلدك مليون مرة واتغاضي عن تعليقاته وبعدها يزيد فيها يبقى لازمله وقفة… هاتيلي بئا تعليقي اللي تطاولت فيه على بلدكم هنا
    تعليقاتي تسئ لي لما اكون انا اللي بدأت… غير كده لا… بالعكس تعليقات ابن بلدك هي اللي تسئ له ولبلدك لانه بيدي انطباع ان دي العينات عندكم… ومش مشكلة ان البعض ياخد فكرة وحشة عن مصر بسببي، أصل مش الكلام ده اللي هايخليني اشوف قلة الادب والتطاول على عينه واسكت علشان مايتقالش عليا كلام ولا عن بلدي… اللي عايز ياخد فكرة ياخد… وكنت خدوها من ايام ما كنا بنسكت هنا وبرد على الاساءة بالاحسان.
    وانفعالك أنتِ هنا يدي انطباع وتأكيد على أن الوهابية مذهب مالهوش علاقة بالدين والا كانت ردودك هاتبقى مختلفة

  9. فتوتى انا مش عارفة انا حنيفية ولا شافعية وخايفة اسال جوزى يتريق عليا
    هو انا اتجوزت على مذهب ابى حنيفة يبقى انا كدة حنيفية ؟
    بس مصر كلها بتتجوز على مذهب ابى حنيفة يبقى احنا كلنا حنيفيين بقي !!

  10. شيري يا حبي احنا في مصر يا احناف يا شافية… ومش ضروري علشان الزواج عندنا على المذهب الحنفي يبقى كلنا احناف… ماهو الطلاق عندنا على المذهب الشافعي معني كده اللي اطلقو يبقو شافعية… لا طبعا.
    بصي النسب بين المذهبين متقاربة جدا لدرجة ان بعض الاحصاءات اللي بتطلع مرة تقول الاحناف مركز اول ومرة تقول مركز تاني بعد الشافعية… فمش هاتفرق كتير.
    وجه بحري عموما كتير منهم شافعية، وطالما دمياط تبع وجه بحري خاليكي شافعية هههههه
    بهزر… اقرئي في الاتنين المذهبين كتب الفقه عندهم روعة وممتعة واختاري شوفي افكارك وقلبك بيميل لاراء انهي اكتر.

  11. يافرعونه ..نص كلامك تبرير لتصرفاتك وهجومك في تعليقاتك .. وان كان عندك الدليل على رأيك اللي قلتيه قولي عندي الدليل ..بدل ماتتحججين بأني ما اعرف خلفيك الدراسيه ..

    وتقولين ان اللي كتبتيه انتي كان ردة فعل !!هالكلام مو صحيح ..والدليل تعليقك في موضوع السعوديه يوم كتبت عن مصر والتشبيه بالصراصـير ..هل كلمك اي احد قبلها ..لا طبعا
    وكل شي موجود في احدث التعليقات ..انت من بدأ بالهجوم

    وايضا شتمت في السعوديين او من اسميتيهم مجتمع بلاد الحرمين (او شعب لا اعلم ) في التعليق اللي حذفته نورت عندما اتهمتيهم بالشذوذ !

    اما قولك ان تعليقي دليل على صحة وجهة نظرك بأن مذهبي يجيز التطاول(- مع العلم اني لم اتطاول وكلامي كان بناءا على احد تعليقاتك القديمه التي تقولين فيها لأحد المعلقين السعوديين بانك اول مره تعرفي ان الوهابيه مذهبهم حنبلي اتضح لي ان كلامك كان بناء على ماتسمعين) –..فهو قول مضحك .

    يافاتي لايهمني ماتعتنقين مادمتي مصره عليه الله يهنيك فيه ..المهم ان لا تتعدي على مايعتنقه غيرك .. وخلافك الشخصي خليه يكون محصور بينك وبين الشخص ولا تدخلي بلده ومذهبه في الموضوع مادام انه ماغلط على اهل بلدك او مذهبك .. وهذي النقطه اللي ابغاها توصل لك ..
    غير كذا لا يهمني اي رأي تقولينه ..
    . وكلامي هذا لك من باب العشم ..ماعندي اي مشكله معاك ولا مع اهل بلدك وجميعنا نتمنى الخير لمصر وشعبها ..
    ومثل هالخلافات المفروض انها ما تخلينا نحمل ونتحامل على بعض ونكيل لبعض السباب والشتائم ..كلنا مسلمين في الآخر عقيدتنا وحده وقضيتنا وحده ..والله يصلح حال الجميع

    عذرا على التأخير في الرد ..التعليقات ماتظهر عندي من وقتها .

  12. دليل على أيه مش فاهمة؟! وأنا مش بتحجج أنا بجاوبك على كلامك… وقولتلك أول دليل ليا هو تعليقك هنا.
    اه طبعا ردة فعل… ولو أنتِ شايفة غير كده يبقى أنتِ حرة مش هاقدر اجبرك، لانك مش أول واحدة تشوف أي تحرك من اي مصري منا تجني وفعل مش رد فعل… وبالمناسبة أنا ماشبهتش شعبك بالصراصير… اللي حصل هو العكس المنسون هو اللي جه وافتكر كده وهو اللي شبهنا بالصراصير ومع ذلك سكتت وطنشت وماتكلمتش الا بعدين لما قل ادبه بزيادة… واتكلمت عن الشذوذ الموجود بالسعودية في مجتمع بلاد الحرمين واعتقد ده مش غلط ولا حرام ولا غلط مني، خصوصا واني بقول هما سابو لغيرهم أيه… اما عن الصرصار اللي مرفوع على الحيط ومضروب بالشبشب فده ماكنش لا ليه علاقة ببلدك ولا مجتمعك.. ده مقصود بيه واحد بعينه فليه الزعل مش فاهمة؟!
    قولي مضحك ده في حد ذاته خير… كويس أن كلامي بيرسم البسمة على شفاهك… وده في حد ذاته حسنة تضاف لي.
    برضو ماقولتلكيش اللي بعغتنقه علشان حاسة أنه يهمك ولا لا.. قولتلك علشان تعرفي جزء من حجتي اللي بستند عليها في كلامي عن الوهابية… باعتبار اني مصرية في الاول والمصريين مش وهابية… وباعتبار اللي قولتهولك عن ده.
    حلو متفقين طالما اي رائي بقوله غير مهم… فليه زعلانة من كلامي عن الوهابية؟! ده توجه ووجهة نظر ورائي شخصي.
    ماعنديش خلافات شخصية على نورت… لاني ماعرفش اغلب اللي برد على اساءاتهم هنا… واللي اعرفهم من نورت معرفة شخصية فعلاقتي بيهم كويسة ومابتوصلش للمرحلة اللي بتوصل ليها مع الغير… كل كلامي هو رد فعل مش أكتر ولا أقل… والطبيعي أنك تلاقي بنات بيتخانقو مع بعض… لكن مش من الطبيعي أنك تلاقي رجاله (بالاسم) بتدخل في خناقات وبتردح زي الستات وفي الآخر يصنف الصراع على انه شخصنة… لا طبعا.

  13. عندما تبنين رأيك عن جماعه اسلاميه لازم يكون رأيك مبني على دليل .. والا فكلامك محض افترء ولا قيمة له ..وهذا ما اثبتيه انت الان
    .
    تاني! طب مين قالك إن رائي مش مبني على دليل؟! مش قولتلك أنتِ عارفة خلفيتي الدراسية مثلا؟
    .
    ان كان عندك الدليل على رأيك اللي قلتيه قولي عندي الدليل ..بدل ماتتحججين بأني ما اعرف خلفيك الدراسيه ..
    .
    دليل على أيه مش فاهمة؟!
    .
    مافيني اشرح هههه ..دليل على انك كونت فكرتك بناء على اطلاعك على الكتب التي تنتمي لنفس المذهب اللي تتكلمين ضده .
    وفعلا رأيك الذي كونتيه عن عقيدتي لايهمني ..لكني لن ارضى بالتجريح بها اواسكت على ما يلفق ضدها من اكاذيب ..والصاق بعض التصرفات بها وكأن العيب في المذهب نفسه وليس من الفهم الخاطيء لبعض الاشخاص.

  14. لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم… يا اختي واضح أنك مصرة على أنك ماتشوفيش كلامي وتتجاوزيه وخلاص… يا بنت الناس كلامي عن الوهابية مبني على قرائاتي وعلى المنهج اللي ماشية عليه، وعلى المعتقد اللي معتنقاه وعلى كتب علماء الازهر وفتواهم عن الوهابية… وعلى رأي المتصوفة فيهم وغيرهم… وعلى كلام مؤسسة الازهر بكتبها وبشيوخها في الوهابية… وعلى ما كتبه المفكريين عن محمد بن عبد الوهاب… والاهم من كل ده على مجموع الفتاوي الضالة الصادرة من كثير من شيوخ الوهابية واللي لا تناسب صحيح الدين واللي اغلبها تطرف وحرمانية… وعلى تعليقات حضرتك وتعليقات كتير من الوهابية… وعلى مواقعكم وفتوايكم… وعلى وعلى وعلي……
    يا ست الكل قولتهالك بالعربي مليون مرة أنا مصرية يعني أنا مؤسستي الدينية الاولى اللي بستمد منها معلوماتي وديني الازهر والازهر كمؤسسة ضد الوهابية وفتاويه ضد الوهابية وانا مصرية وعلشان كده معتمدة على مؤسستي اللي هي حجتي اللي هي دليلي… يا اخت اماني انا مصرية ضد الوهابية لان اعتقادي الديني بستمده من مؤسسة الازهر الازهر اللي هو ضد الوهابية.
    انا صوفية وكتب التصوف تعرضت للوهابية… والوهابية بيقولو عن المتصوفة اهل بدعة وضلال وبالتالي سندي على ضلال الوهابية مستمد من مؤسستي الازهرية الاشعرية اللي الوهابية بيقولو عنها مؤسسة الحاكم.. ومن نزعتي الصوفية اللي هي كمان ضدها… واللي الوهابية بيكفروهم وبيقولو عنهم اهل ضلال….. لا اله الا الله، مش عارفة اقول ايه تاني.
    كنت حابة اكرر اكر واكر واكر نفس الكلام… يمكن حضرتك تعرفي ان دليلي الاول هو مؤسستي الازهرية بكل كتبها وعلمائها وشيوخها وابحاثها وتقاريرها وندواتها…. اااالخ

  15. عرفت ان رائي لا يهمك.. والله العظيم عرفتها، صدقيني عرفتها… اما أنك ماتسكوتيش عن مايلفق ضدها فأنت حرة… وأنا كمان حرة أقول اللي أقوله.

  16. ههههه ماشي ..اخر تعليق لك يافرعونه ..
    انتي تؤكدين ما قلتهُ سابقا انك قرأت ما يقال عنها ( الازهر وغيرهم ) ولم تقرأي من ايا من كتبها .. انتهينا من هالنقطه.
    اما الفتاوى التي ترين ان فيها حرمان .. فالحمد لله ان فتاوينا نستمدها جميعها مما جاء في كتاب الله او ماجاء في سنة رسوله صلى الله عليه وسلم ..وما كان عليه الصحابه رضوان الله عليهم اجمعين والتابعين لهم بإحسان ..
    اظن ان هؤلاء جميعهم مصدر ثقه لديك ..وان كنت ترين فيها حرمان من وجهة نظرك فالخلل هنا فيك انت وليس في الفتاوى نفسها .
    انتهى النقاش فرعونه ..افراج ههه

  17. وهو يا أخت أماني لما بتقري كتاب لازهري أو لاي شخص متعرض للوهابية بيقول رأيه فقط؟؟؟ يعني بيقول الوهابية مذهبهم غير سليم كده وبس بدون ذكر سبب ولا اقتباسات من فتواهم ودعاويهم وتفكيرهم؟ طب ما تشوفي الغزالي قال ايه في الوهابية… ولا بلاش الغزالي مابتحبوهوش.
    واضح أن أنتِ اللي مكتفية بكتب الوهابية ومش بتطلعي على غيرها من كتب… فتاويكم بناء على تفسيراتكم المغلوطة للايات والاحاديث يا أماني… مش علشان أنتم فاهمينها فهم صحيح. ده فيما يخص النقطة دي.

    اومال بئا لو شفتيني بقول وبربط بين الوهابية والماسونية وعلاقة محمد بن عبد الوهاب بيها هاتعملي أيه فيا؟!
    هو أنتم صحيح بتقدسوه؟ أو معتبرينه من العشرة المبشرين بالجنة علشان كده ممنوع أي حد يقول رأيه فيه وفي مذهبه والا يبقى ضال ومضلل وغير مطلع؟
    كويس أنك نهيتي النقاش… تحياتي

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *