>

بعد ساعات من خروجه من السجن اكد ايمن نور رئيس حزب الغد السابق انه سيواصل نشاطه السياسي وان تجربة السجن زادته صلابة
وقال نور في اول ظهور اعلامى له فى برنامج العاشرة مساءا على فضائية دريم :” سأقضي مابقي من عمري من أجل حزب الغد ..أنا ملك لوطني …وسأطرق كل الابواب في القرى والنجوع ، للتعريف ببرنامج حزب الغد ..لدينا الكثير من الافكار ولابد لنا من التواصل مع الجماهير”.
ونفى أن يكون خارجا للانتقام من الخصوم وقال:”لست محب لدور “أمير الانتقام”، وانا امد يدي للجميع …فمصر في حاجة للمصالحة وأنا مستبشر خير “.
وفال نور ان التهمة التي تم سجنه بسببها والتى يتم توصيفها قانونيا بأنها مخلة بالشرف لن تكون عائقا امام ممارسته النشاط السياسى وقال:” ساعود زعيما لحزب الغد، اما الجانب القانوني لهذه التهمة فأنا محامي وقادر على الدفاع عن حقوقي وليس هذا وقته مؤكدا انه سيفجر مفاجأت كبيرة فى هذا الخصوص ولكن ليس وقتها الأن… لن يستطيع أحد ان يقيد فكري ابدا والافكار لها اجنحة حتى اذا سجنت بسببها”.
وعما اذا كان قد أبرم صفقة مع النظام الحاكم تتيح له الخروج من السجن او تم تحذيره من خطوط حمراء حتى لا يعود مرة اخرى خلف الأسوار قال نور :”انا حر وسأعبر عن رايي بكل حرية ولن ابالي اذا دخلت من اجل ذلك للسجن مرة اخرى” وتابع “..الذي يخشى السجن هو من لم يدخله “.
لكنه توقع ان تسير الامور للافضل في المستقبل قائلا:”الامور ستذهب للافضل وليس للاسوء “.
وحول ماتردد عن استقواؤه بالخارج للافراج عنه.. نفى نور وجود علاقة له مع حكومات اوربا او امريكا وان المساندة له كانت من جهات شعبية وبرلمانات مؤكدا تعرضه لحملة تشويه مغرضة من خلال هذه الاتهامات التى وصفها بالعارية عن الصحة.”

نورث سامي

كاتب ومحرر في موقع جريدة نورت

شارك برأيك

‫12 تعليق

  1. الى المعلقين نونو وعربي اسمه ايمن ولي ايمان وبالاحرف اللاتينية تكتب هكذا ( Ayman )….

  2. الحقيقة يا جماعة حسنى مبارك معاة حق مفيش حد يبقى على الكرسى ويسيبة لحد تانى وهو ممكن يمكن ابنة منة ياجماعة اذا كان الخليفة ابوجعفر المنصور ابن عم الرسول ص ل نكس البيعة وخلى ابنة المهدى خليفة من بعده ياريت نرجع مملكة تانى علىالاقل الحكام لما هيسرقوا فرضا هيسرقوا براحه من غير ميوجعوا الشعب علشان هيكون مطمن على عيالة انهم لسه فى الحكم لكن فى الحكم الجمهورى ربنا مايحكم عليكم قانون اسرق كتير كتير وامن عيالك وللى يجى بعدة يسرق كتير ويامن عيالة وهكذا وهكذا عرفته لية انا سميت نفسى حسبى الله ونعم الوكيل

  3. معلش يا أخ بارى ..دخل عليهم الخبر وهما قاعدين ..وهما لسة صغيرين ما يعرفوش حاجة يا بيه.. انت شفت نونو كاتب مبروك ازاى ؟ .. موبروك..

  4. صباح الخير يا اخي احمد … حنعمل ايه ؟ على رايك … هما قاعدين … بس لازم نقولهم ( قوم اقف وانت بتكلمنى ) مش كده برضه احسن ؟ صبح صبح يا عمى الحاج على رأي اللنبي …

  5. عيب اوى ياريس الى بيحصل فى مصر دة ؟؟؟؟؟؟ البلد مش للمصرين المحترمين انزل وشوف بنفسك ياحاكم خلاص ايامك فى الدنيا على قرب النهاية….ابنك مش هيترحم عليك لان مكروه من الشعب كلة حتى اسمك وسرتك….اعمل حسنة قبل ما تموت حبيب العدل مش هيدخلك الجنة…والله العظيم وزارة الدخلية هى السبب الاول فى فساد البلد…مبروك يا ايمن وعقبال مرضى منصوروالباقى كتير اوى اوى

  6. مبروك يا ايمن والله فرحت اوى ياترى جاهز يا بطل الفساد مفيش اكتر منه المهم الله يكرمك بلاش امريكا ولا اوربا حتى الصدقات بلاش هى العمليه مش ناقصه

  7. ههههههههه صباح النور يا أخى بارى .. أنت عندك حق والله . انت كدة قطعتلى الشورت فى البيسين…
    على فكرة أجمل حاجة فى الدنيا إن الأمور ما ناخدهاش على اعصابنا .. علشان نقدر نلاقى حل لأى مشكلة .. حتى فى تعليقاتنا لازم ما نكتبش كل حاجة تيجى على لسانا لازم نعقل الأمور الأول وبعدين نكتب التعليق .. شغل الأندفاع والهجوم على بلد أو شخص دا مش كويس .. التأنى ثم التأنى ثم التأنى … ربنا يوفقنا جميعا … وصباح الخير على كل اللى موجودين على الموقع ..

  8. صباحك عسل يا احمد باشا ..فعلا انت ممكن تقول كل اللي عندك بدون شتيمة ولا مسبة ويمكن اللي تقوله يكون اقسى من الشتيمة ولكن بذكاء وبطريقة فيها الكثير من الديبلوماسية … العقل بقول كده …صح ؟؟؟

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *