>

أجرى راديو مصر اتصالا هاتفيا، منذ قليل، برجل الأعمال المصري المقيم في إسبانيا حسين سالم، من خلال المذيعة هدى عبد العزيز.

وقدم سالم، خلال المداخلة الهاتفية مع راديو مصر، الشكر للقضاء المصري معربا عن سعادته بحكم البراءة، مؤكدا عودته قريبا إلى مصر.

يذكر أن اتصال سالم يمثل انفرادا لراديو مصر، حيث إنه التصريح الأول في وسائل إعلام مصرية عقب انتهاء المحاكمة.

يأتي ذلك بعدما أصدرت محكمة جنايات القاهرة المنعقدة بأكاديمية الشرطة، اليوم السبت، التي يحاكم فيها كل من الرئيس الأسبق محمد حسني مبارك ونجليه جمال وعلاء مبارك، وصديقه حسين سالم رجل الأعمال الهارب، ووزير الداخلية الأسبق حبيب العادلي و6 من مساعديه السابقين، ببراءة جميع المتهمين من جميع التهم المنسوبة إليهم.

كاتبة ومحررة في موقع نورت

شارك برأيك

‫27 تعليق

  1. تعى بعد هالحكم ..مصر ترحب بمفسديها وحراميتها للرجوع لأحضان الوطن …هلأ رجعتلكم مصر من جديد …لازم شفشق يرجع من العمرة كمان بدون خوف ما حدا رح يحاسبه !

  2. اوووبااا كده تكون كملت. حابة اسمع تعليق الاخ VIP ع هالموضوع بالزات لو حب يعلق طبعا..

    1. هحب أعلق طبعاً بس لما الكل يطلع إللى فى بطنه !
      .
      و كالعادة تعليقاتى هتكون بناءاً على قناعتى ليس إرضاءاً لهذا أو لهذه !
      هذا هو أخر همى !

      1. شكلك زعلان منا يا VIP مع انو ابدا ما قصدنا نزعلك. بس انته نسيت يا اخوية انو في تار كبير بينا وبين مبارك زي التار اللي بينكم وبينو واكتر…ياريتك تصدق بس ان المؤامرة اللي بتحضل على مصر هذا البغل واعوانه عمود اساس فيها. وزا زعلت مني انا شخصيا فبعتذرلك مع انو مش قصدي..

        1. وياريت مندخلش الاخوان هنا كمان..الاخوان راحو في حالهم معدوش يفرقو كتير

        2. لا لا بالعكس، أنا مازعلتش خالص، خصوصاً أننى أصلاً ليس طرف إتهام ! ولا فى أى حاجة مُمكن تزعجنى من تعليقات البعض !
          بس مش بحب خلط الأمور ولا بحب الأمور تبقى سايحة على بعضها علشان النقاش يبقى مُثمر ! يعنى مثلاً بتسألينى أنتى الآن عن حسين سالم !! و الأخ داشاد بيسألنى عن براءة مُبارك ؟! مع العلم أننى لم أكن فى يوم من الأيام متحيزاً أو مدافعاً عن أحدهم !
          ما علينا،،، و زى ما قولتلك خلى الناس تطلع إللى فى بطنها الأول .

          1. طاب خد وقتك في الرد..انا طالعة مشوارين تلاته وبعدين اقرا تعليقك..بس بلييييز متجبش سيرة الاخوان دخيل الله هههه

          2. أخد وقتى فى الرد ! للدرجادى عاوزة تعرفيه ؟! أكيد مش عاجبنى إللى حصل يا منال… لإن إللى حصل ده هيهيج مصر و هيرجعنا لما قبل 2011 !
            بس أنا مش هتناول الخبر زى ما إنتى أو غيرك هيتناوله مثلاً ! لإن كل واحد بيشوفه بناءاً على قناعته و أمانيه السياسية !
            يعنى إنتوا أستقبلتوا الخبر بالظيطة و الشماتة أعتقد إنتو أكتر ناس زايطة و عاجبها إللى حصل علشان وتكوا يعلى أكتر ! و هاتك كلام عن قضاء مصر و مش عارف إيه و ياترى هيعملوا إيه مع الإخوان و هكذا !
            لكن أنا إستقبلته بطريقة تانية : إيه إللى هيحصل فى مصر بعد كده ! الدنيا مش هتهدا ! و أهالى الناس إللى ماتت دى حقها عند مين ؟! و ماذا بعد البراءة ؟! ده إللى إحنا عاوزينه ، لكن مش هو ده إللى إنتو عاوزينه ! بل بالعكس أنا شايف الحكم ده فى صالح الإخوان أكتر ناس !!!!!

        3. عادى أحنا خلاص أخدنا على كده، و أنا عن نفسى بقيت متوقع و بقيت أعرف أتعامل مع عقول البعض هنا.
          أى مُصيبة تعملها الفلول بيسألونى عليها أتوماتيكياً و كأنى المتحدث الرسمى عنهم و طبعاً ده من أول ما بقيت ضد الإخوان ! ما فيش ثقافة ( إنت رأيك إيه ) هو ماشيين على مبدأ أنت ضد فولان إذن أنت مع علان !
          و أحب أفكر أن الإخوان لو خدوا براءات هيبقى القضاء المصرى ده أنزه قضاء، زى مكان نزيه فى 2011 لما أشرف على إنتخابات الرئاسة و مجلسى الشعب و الشورى إللى أتت بالإخوان !
          إللى يعيش ياما يشوف !

          1. (ده إللى إحنا عاوزينه ، لكن مش هو ده إللى إنتو عاوزينه ! ) !!!

            VIP انته شكلك متلخبط اوي ومش عارف تحلل ولاعمرك حتفهم ليش بيحصل كده لان الاخوان عموك. عالعموم انته شكيت في نيتي وربنا يسامحك, مش حقول غير هيك. سلام

          2. سلام يا منال، وزى ما تحبى !
            بس قبل ما تمشى أحب أثبتلك ما بين القوسين .
            أنا مش عاوز ثورة تانية تقوم فى البلد، كان نفسى الحكم يبقى غير كده علشان البلد تهدأ، كان نفسى أهالى الناس إللى ماتت تعرف مين إللى قتل ولادها و حقها عند مين ! لكن ده محصلش و إللى حصل هيكون مردوده عنيف و ليس فى صالح البلد، فى جهات مُتطرفة هتستغل الأمور لصالحها زى داعش مثلاً، أول تصريح ليها بعد الحكم بالبراءة : الإنضمام إلينا السبيل الوحيد بعد الحكم بالبراءة ! فئات كتيرة هيغضبها الحكم و هتنزل تعبر عن غضبها و الإخوان أكيد و أكيد و اكيد هتستغل ده ! و كل ده أنا مش عاوزه يحصل ! و الحكم لو مكانش زى إللى سمعناه النهاردة كان هيجنبنا كل إللى قولت عليه !
            .
            تفتكرى إنتى بقى كمؤيدة للإخوان بردوة مش عاوزة إللى قولت عليه يحصل ؟!

  3. وحياة بناتي انا مش مؤيدة ليهم… VIP لازم اروح . انته مصري بتحب بلدك لكنك متلخبط, واللي بيحصل فينا ضرب من الجنون….تحياتي

  4. يا سيد فيب كلامك أن الوضع في مصر بعد الحكم بالبرائة سيشتعل وسيتفجر أظنه غير صحيح .. ولن يحدث شيء يذكر … ربما بعض الأمور الخفيفة التي لا تؤثر ..منذ قليل قناة العربية عرضت آراء بعض المصريين حول الحكم فأحدهم قال أن 75 % من الذين قتلوا كانوا من الحرامية الذين كانوا يحاولون الهجوم على السجون وعلى المراكز العامة .. مصري آخر قال أن الحكم عادي وأضاف أنه بعد ما رأينا من مرسي والاخوان اللي عمله مبارك ولا حاجه .. ومن هنا ندرك أهمية أن يتولى الاخوان الحكم .. وبعد ذلك تتم تبرئة مبارك .. ولذلك أنا شبه مقتنع أن كل ما جرى هو سيناريو معد مسبقاً .. وهم بالتأكيد يعرفون ماذا يفعلون .. فلو لم تحدث هذه الاحداث من تولي الاخوان الحكم وافشال حكمهم وانقلاب الجيش وتولي السيسي .. لو لو تحدث هذه الأحداث فربما وقتها كان هذا الحكم قد يُحدث ضجة واضطرابات ..أما بهذا الوضع فلا أعتقد والله أعلم .

    1. وجهة نظر يا أخ مأمون.
      و على كل حال كنت أعتقد أن لو كان هناك إختلاف سياسى فستظل كلمى أخى متبادلة بيننا!
      ولكن جايز كُنت مُخطأ للأسف !
      بغض النظر عن إختلافنا فى وجهة نظر ولكننى أظل أحترمك .
      تحياتى،،،

    2. و بالمناسبة، أحب أضيف حاجة…
      أنا مش ضد الإخوان علشان تجاربهم فى السياسة ! أنا ضدهم علشان هما خوارج أو مُبتدعين بصفة عامة.
      يعنى بغض النظر عن إللى حصل فيهم كان مخطط أم لا، فبلاش تاخد رأيى فيهم على أعصابك !

  5. وما علاقة رأيك فيهم بكلامي يا أخ فيب .. وان كانت كلمة سيد أزعجتك فأسحبها .. طبعا كلنا أخوة .. أنا قلت رأيي ولا علاقة لك أنت به ولا لنظرتك تجاه الاخوان ولا لنظرة سواك .. وبالمناسبة أيضاً أنا لست أخوانيا ولا علاقة لي بالاخوان لا من قريب ولا من بعيد .. ولا أحبهم ولا أبغضهم ..

    1. أنا أيضاً كنت مثلك لا أحبهم ولا أبغضهم، و من مدى بغض الناس عليهم تعاطفت معهم فى البداية. ولكن بعد أن عرفتهم إختلفت نظرتى لهم.
      و كما قولت لك إختلافى معهم دينى أكتر من سياسى، كنت اتمنى أن آرى منهم ما آراه ولكن فى لباس غير دينى يمكن كنت هكون أقل حدية فى إنتقادى لهم .
      لست متاكد لإن قولت لك ياريتهم يوصلوا للحكم فى سوريا هل يفرحك أم يغضبك !!! ولكن ما أود أن أقوله أنك فى حالة العيش فى حكمهم ستجد انه لن يتغير شئ و ستعلم لماذا نرفضهم.
      __________________________
      و كما قولت لك ايضاً كلامك وجهة نظر، قرأتها ولم أبدى إعتراض ما دامت فى إطار الرأى. ولكن دعنا نترك الأيام تمر و نرى من سيستغل هذا الحكم ( لصالحه ) و إجعل لصالحه بين قوسين .
      .
      تحياتى،،،

  6. يا اخ VIP زي محكالك الاخ مامون, مش حيصير اشي من اللي بتقوله. امريكا واسرائيل ومبارك واعوانه (والسيسي طبعا منهم) عارفين كويس ايش بيعملو. همه ساعدو الاخوان يوصلو للحكم وبعدين لعنو سلسفيلهم وطلوهم اولا حرام والاخوان مقصروش بهبلهم لان الكرسي شغلهم (ما يذكرني في معركة احد) , بعدين جابو السيسي حبيب الشعب بعدين بداو يطلعو في خونة مصر واحد ورا التاني. اصله مفيش تفسير غير هيك…عالعموم مش حطول ومش حعلق تاني عموضوع مبارك, بلدكم وانتم حرين فيها..الله يحمي مصر ويحرق من اراد بها وباهلها سوء

    1. مش عارف ليه و إزاى شايفين أمريكا مع مُبارك و مش شايفنها مع الإخوان ؟!
      الصحف الأوربية بالكامل بما فيهم الصحف الامريكية بتهاجم قرار البراءة ؟! ده معناه إيه ؟! ولا يمكن حركة تمويه !!! مش دى الصحف إللى بتضربوا بيها المثل ؟! و هى نفس الصحف إللى بتنقل وجهة نظر الساسة دون إنحياز ؟!

  7. اخي vip
    لا تزعل مني انت انسان مو حيادي . وانت عايش دور المؤامره الي الجميع بكره مصر لذلك
    منتضرين الفرصه لحتى يطلعو ما بجعبتهم زي ما انت حكيت – كل تعليقاتك الي فوق ما
    وصلني منها شي .
    لحد الان مو قادر تفرق انو باوربا هناك فرق بين سياسه الحكومات الخارجيه التي تتعامل بدبلوماسيه
    رغم قناعاتها ورأي العامه من الناس والاعلام. من الطبيعي في بلدان تحكم على اسس ديمقراطيه والانسان له قيمه ان تتهكم على احكام القضاء المصري .

    1. بُص يا أخ طارق،
      هتصدقنى لو قولتلك إن كلامك ما زعلنيش ولا ضايقنى ولا حتى إستغربته ؟!
      مش علشان بستهزء بيك لا سمح الله، ولكن علشان ده شئ طبيعى تجاه أشخاص مختلفة فى وجهة النظار من الأساس !
      إنتو عاوزين تسمعوا إللى إنتو عاوزينه بغض النظر كان الكلام منطقى أو خارج دائرة المنطق !
      شايف الإعلام الفضائى المنافق ده ؟! إحنا كمعلقين و كمجتمعات و كبنى أدمين عاملين زيه بالظبط ولكن على نطاق أوسع ! كل واحد فينا بيشوف الصورة بعينه و بيصدق الحقيقة بقناعته.
      أنا مختلف معاك فى الأمور السياسية إذن أنا غير محايد بالنسبة لك !
      و على الرغم أننى لا قولت فى مرة أن الإعلام المصرى نزيه – ولا ناديت ببراءة مُبارك و أعوانه – ولا مدحت فى أى إعلامى مصرى – ولا ناديت بإعدام مُرسى و إخوانه – ولا ولا ولا ولا ،،، ولكن مع ذلك أنت عندما تُنشر سقطة عن أى حدث يخص ما ذكرته تسألوننى عنه ! فطالما هو ده الأسلوب فطبيعى ترانى أنت و غير ك غير حيادى علشان مش بتكلم بوجهة نظركم ؟! علشان مش بمدح حماس على الرغم إنى مش بحاربها !!! هضربلك مثال:
      فاكر الموضوع بتاع إبن القيادى الحمساوى إللى تخابر مع إسرائيل ضد حماس ؟!
      إرجعله و شوف تعليقات السادة القُراء و شوفهم تناولوا الخبر إزاى :
      هتلاقى الكلام و الغضي ينصب فى ذات الشخص نفسه و لم تتعرض حركة حماس ولا قادتها لأى نقد.
      ده كلام جميل و أنا أوافق هذه الطريقة فى تناول الاحداث ولكن تعالى نبدل الخبر أو العنوان بضابط مصرى يتخابر مع إسرائيل ضد مصر .
      تخيل معايا و شوف تناول الناس للخبر هيكون إزاى ؟! بالله عليك هل عندك أدنى شك أن النقد هيقتصر على الضابط الجاسوس فقط ، م سيطول المؤسسة العسكرية و الدولة المصرية بل الشعب أيضاً ؟!!! و هتلاقى التحليل و صل بأن ده منهج داخل الجيش المصرى أيضاً !!!
      إذن من الغير حيادى ؟! لماذا التناول للقضايا يختلف حسب الرؤية السياسية للشخص و لماذا تحدثنى عن الحيادية و انت تعيش و سط مستنقع منافق !
      .
      أخى طارق أنا حدثتك عن حدث حدث بالفعل و ضربتلك مثال حى و تكرر كثيراً على صفحات نوت . مش هاقولك إنى على إستعداد لإثبات كلامى. لأنى ليس لدي أدنى شك أنك تعلم جيداً ما أقول .
      .
      أعذرنى لم أخرج عن النص و تعليقك ليس فى وأدٍ و ردى فى وأدٍ أخر. أنا فقط حبيت أضرب أمثلة لأوضح لك لماذا أنت ترانى غير حيادى……….. و أما عن الحيادية أنا حقيقى مش حيادى أنا مُتحيّز …. لمصر .
      .
      تحياتى أخى طارق،،،

  8. اخي VIP
    فرق بين نظام التف على الثوره ، وقتل الناس في فض ااعتصام رابعه
    وبين حركه مقاومه زي حماس التف الشعب حولها ، وحين تريد ان
    تقيم الاحكام على فرد تقيمه على الخونه فقط ،
    ولا يهمني ان اساير الاعلام المصري فيما يقول فنحن في عصر المعلوماتيه
    ونستطيع من خلالها ان نرى مدى شعبيه حماس والتوافق
    مع فكرها المقاوم وبين النظام المصري ومدى وجود كثير من معارضيه ،
    والدليل كما ذكرت ليس هناك منا من ينتقد حماس غير اعوان عباس
    وانا كمثال انا ليس حمساوياً ولكن من مؤيدين خطها المقاوم ،
    ان من صنع الكراهيه تجاه النظام المصري هو دورها المشبوه من القضيه
    الفلسطينه والثوره السوريه بذريعه الاخوان ، واعلامها المحرض المتدني
    والاهم هو اقصائها لفصيل سياسي كبير وصل عن طريق الصندوق ،
    انا كنت حابب اسمع رأيك من البدايه ، هل القضاء المصري حيادي وغير مسيس
    وهل حببيب العادلي يستحق البراءه ، وانا هنا لم اقول حسني مبارك لاني اشك
    هو من امر بقتل المتضاهرين ، ولكن المنتفعين امثال المذكور اولا هو من قام بذلك ،
    واخيراً لو لم اكن من المهتمين برأيك لما وجهت لك كلاماً
    احترامي
    وذل

  9. اخي VIP
    فرق بين نظام التف على الثوره ، وقتل الناس في فض ااعتصام رابعه
    وبين حركه مقاومه زي حماس التف الشعب حولها ، وحين تريد ان
    تقيم الاحكام على فرد تقيمه على الخونه فقط ،
    ولا يهمني ان اساير الاعلام المصري فيما يقول فنحن في عصر المعلوماتيه
    ونستطيع من خلالها ان نرى مدى شعبيه حماس والتوافق
    مع فكرها المقاوم وبين النظام المصري ومدى وجود كثير من معارضيه ،
    والدليل كما ذكرت ليس هناك منا من ينتقد حماس غير اعوان عباس
    وانا كمثال انا ليس حمساوياً ولكن من مؤيدين خطها المقاوم ،
    ان من صنع الكراهيه تجاه النظام المصري هو دورها المشبوه من القضيه
    الفلسطينه والثوره السوريه بذريعه الاخوان ، واعلامها المحرض المتدني
    والاهم هو اقصائها لفصيل سياسي كبير وصل عن طريق الصندوق ،
    انا كنت حابب اسمع رأيك من البدايه ، هل القضاء المصري حيادي وغير مسيس
    وهل حببيب العادلي يستحق البراءه ، وانا هنا لم اقول حسني مبارك لاني اشك
    هو من امر بقتل المتضاهرين ، ولكن المنتفعين امثال المذكور اولا هو من قام بذلك ،
    واخيراً لو لم اكن من المهتمين برأيك لما وجهت لك كلاماً
    احترامي

  10. اخ VIP, ممكن تعطيني لستة بالقنوات اللي بتتفرج عليها لتسمع اخبار? انته قلت الاخوان طلعو بيان ان مظاهراتهم مش سلمية وانهم حيعملو بلاوي سودة وما حصلش حاجة من ده,,ممكن تقوللي من وين بتجيب اخبارك??

    باللنسبة لحماس يريت تشوف الفيديو ده, وعلى فكرةة عبد الباري عطوان قريب ماما 🙂

  11. قبل ما اروح يا VIP بدي اقللك الظلم يولد الظلمات وياتي بالارهاب, وما داعش الا مجموعة واسعة من شباب تعرض للظلم طول عمره . فقررو يعملو اللي عملوه وصار لهم قوة وسلاح ودولة, والرؤساء الجرب اخيرا راح يوقعو في فخ الظلم اللي مارسوه علينا سنين طويلة وراح يدفعو ثمن غباءهم. لست مع داعش ابدا لكن هذا تفسيري لها.

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *