>

قال العقيد عمر عفيفي، وهو ضابط شرطة مصري سابق مقيم في الولايات المتحدة، إن الفريق أول عبدالفتاح السيسي وزير الدفاع القائد العام للقوات المسلحة يقوم حاليًا بالتنسيق مع القضاء للإفراج عن جمال وعلاء مبارك نجلي الرئيس الأسبق حسني مبارك.”

وأضاف عفيفي عبر حسابه على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك: “إن السيسي يرتكب الحماقة الأخيرة بالترتيب للإفراج عن جمال وعلاء مبارك قريبا مستغلاً الشامخ سيد قراره،” على حد قوله.

يشار إلى أن علاء وجمال مبارك محبوسان حاليًا بسجن طره على ذمة محاكمتهما في قضية أرض الطيارين، بالإضافة إلى قضية استغلال النفوذ التي صدر حكم فيها بإخلاء سبيلهما في بداية إعادة محاكمة القرن في يونيو/ حزيران الماضي.

شارك برأيك

‫32 تعليق

  1. معرفش السيسي كيدهم كده ليه كدهم اكتر واكتر يا سيسى فلفلهم احرقلهم دمهم اكتر ما هو محروق p: (:

  2. طبعاً كل مؤيدين الإخوان هيدخلوا ويأكدوا الكلام فقط لمجرد أنه مُتماشى مع أفكارهم أو تصوراتهم ، و العكس صحيح معارضى الإخوان هيدخلوا و ينفوا الكلام فقط لمجرد أنه متعارض مع أفكارهم أو تصوراتهم !
    __________________________
    ليه تكون هى دى طريقة تفكيرنا ؟! و الله العظيم معظم مُعلقى أحداث مصر و الإخوان و السيسى بيفكروا بنفس الطريقة السطحية دى ! ماشين تحت مبدأ إنت بتقول كلام يدعم موقفى يبقى إنت بتقول الحقيقة و إنت بتقول كلام معاكس لموقفى تبقى إنت كداب و ياريت لو تثبت بالدليل !!! بالرغم إنه مادوّرش على الدليل ده ولا سأل عليه لما كان الكلام متماشى مع أهوائه ! ما علينا …
    أنا بس عاوز نفكر قبل ما نعلق أو نكوّن رأى و بلاش نكون أسرى شخص أو جماعة ! تحيزك الزايد عن حده أكيد هيحرجك فى يوم من الأيام لأنك بتدافع بكل ما تملك من قوة عن شخص أو جماعة لا تعرف عنها غير من شوية ما نشطات قريتهم أو من شوية فيديوهات شفتهم عنهم ! ولكن الحقيقة !!!
    وده كان كلام بصفة عامة ليس له علاقة بالموضوع موجه للأخوة المعلقين كونك تعمل بيه أو ماتعملش بيه فأنت حُر ، بس تأكد إنك هتفتكره فى يوم من الأيام .
    ______________________________
    أما عن الموضوع ،،،
    فمن رأيى أن قصة الإفراج عن مُبارك التى يستخدموها الإخوان كسلاح ضد معارضيهم ليس هى إلا من إخراجهم و إنتاجهم ! أفتكر أن القضاء المصرى حكم على الرئيس السابق محمد حُسنى مُبارك بالسجن المؤبد و من بعدها جاء الرئيس اللاحق محمد مُرسى بفتح القضية مرة أخرى و قال أنا معايا مستندات و أدلة جديدة وراح مغيّر النائب العام عبد المجيد محمود و راح معيّن نائب عام جديد إسمه عبد الله طلعت وقال أنا هعيد المحاكمات و هوصل مبارك لحبل المشنقة و هقتص لأهالى الشهداء و فعلاً إتعادت المحاكمات و الراجل خد إخلاء × إخلاء × إخلاء و طلع من السجن بضمان محل إقامته المحدده جبرياً !
    طب نلوم مين بقى ؟ إللى كان مديله مؤبد ولا عاد محاكمته وقالك فى أدلة جديدة و فى الأخر هيطلعه براءة ؟!

  3. لسنا سطحيين و لكن عندنا قلوب بيضة و مفعم بالحيوية و بنفس الوقت حنون جداً…
    لماذا لا نأثر بالكلام؟ انتم تتأثرون بكلام حتت خسيس معفن و طرطور و دمو اتقل من حنضل!! لا اعرف هل هناك انثى تفكر به، و بي خلقته المعفنة؟!! الان واحد حيظهر و يقولي خلق الله … الخ
    بل اقصد بهذا الكلام..

    مرسي راجع راجع راجع و كاسر انف السيسي، حتى لو ما رجع سوف يرجع حفيذه او صلاح الدين الايوبي اخر و يخرجكم من تلك الظلمات!!!

  4. إتكلمت فى تعليقى الأول عن مدى إنتقادى و رفضى للتعصب الأعمى لشخص أو لجماعة ، و إنت جاى يا دلشاد تكلمنى عن السيسى و تقولى مُرسى كاسر أنف السيسى و هاتك من ده كلام ؟!
    يا سيدى أنا مش زيّك أو زى اى شخص أتعصب تعصب أعمى لشخص أو لمجموعة لمجرد أنهم يشاركونى نفس الرأى ! خصوصاً إن اللعبة فى الأول و فى الأخر لعبة سياسة يعنى شغلانة مش نضيفة بالمرة !
    أنا فى تعليقى الأول إنتقدت فكرة يتبعها كثيراً من المعلقين و ده رأيى و أنا حُر فيه ، ولك أن تناقشنى فى الفكرة فقط إن أحببت دون التطرق إلى جدال أخر بعيد عن ما علقت عليه !
    أما بالنسبة لك ففكر بالطريقة التى تعجبك يا دلشاد ، أنت حُر !

  5. و على فكرة يا أخ دلشاد ، إنت ماجيتش فى بالى لا إنت ولا أى أخ تحديداً و أنا بكتب التعليق ده ، أنا كتبته بصفة عامة …… و خصوصاً كمان لأن تعليقاتكم ما بتستفزنيش !
    .
    أنا لو بستفز بتعليق أو بإتنين كان زمانى سايب نورت من زماااااااااان !!
    مؤمن بحُرية الرأى ولكنى غير مؤمن بالهلفطة و الكلام الغير مدروس ! هى دى الفكرة .
    .
    عيد أضحى سعيد و كل عام و أنت و الأسرة بخير …

  6. كلامك جميل ومنطقي يا VIP انت الوحيد اللي ما تعارضنا في تعليقاتنا اما الاخرين تطلع لك وحدة هذا شأننا اين هي حرية التعبير ولا هم يريدون نمشي على هواهم حتى نعلق انا حقول اللي حسة بيه وعرفاه ولا يتدخل في تعليقي اي احد وسلمي لك يا VIP …..

  7. بالمُناسبة :
    أنا لا أتعصب أو أتحيّز إلا دفاعاً عن ثلاثة :
    دينى الإسلامى – بلدى مصر – جيش بلدى الجيش المصرى .

  8. الحزب المخلوع سيعود وبقوه ……. , واضح ,
    خلو عواطفكم يا عربان تنفعكم …. كل ثوراتكم ذهبت هباء منثور و السبب انكم شعوب لا تستخدم العقل بل العاطفه … شي محزن!

  9. ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    شكون في المخالع اللي حيرجع بقوة يا مديرتي لا تقول لي وجه المراة حسني مبارك ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

  10. نعم نتعصب!! و لما لا؟!
    نحن بشر و نشعر و نوجع و نبكي و نصيح و نصرخ و نونادي و نبحث عن اي كلمة تريحنا ووووو..
    كفانا تكابر على انفسنا و على الغير، بحكم العقلانية و الثقافة و تقبل الراي الاخر!!
    لان تعبنا من هذا و هذاك!! او يكون هناك شخص يلعب على اوتار العلم و المنطق و اداب الحديث ووووو بحجة الثقافة، او يهجموك و يغلطوا في حقك!!!

    كل ما ادخل بهذا الموقع و اقول في نفسي و ادعي لربي، بان الاقي بعض من القلوب المتحجرة بان يلينة بعض الشئ ليس كلياً، لانه صعب، و لكن بعض الشئ من اجل الانسانية، و لكن مع الاسف، اكثر قساوة و مراوغات كلامية و تكذيب اي خبر او كلام من اي جهة الا من جهتهم و اعلامهم الخاين الها بط!!!!

    هناك حكاية، احداً فقد اصبعه فاراد بان يصرخ من الوجع و لكن كان يستحي بان يبكي من اجل اصبع، فبعد تفكير قام باقلاع علينه حتى يبرر بكائه و صراخه للناس، و بدأ بالصراخ، و عندما التمت الناس حوله و ساله عن ماذا يبكي و يصرخ، فقال لهم عيني اقتلع، فرد الناس له، اعتقدنا اصبعاً من اصابعك انقطع!! اهذا الصراخ من اجل عين؟!!!

    لان ليس هناك اشد و جمع من و جع الاصبع عندما توجعك…..

  11. ابنائه … السيسي رجل تابع جعل الدول الاخرى مثل الامارات و السعوديه تحركه ….. يا خسااااااره !!!

  12. أهلاً يا سلوى و كل سنة و إنتى طيبة ،
    تعرفى يا سلوى ،، يصعب عليا أوى أصدقاء هنا تخسر بعض لمجرد الإختلاف فى الرأى و خاصة فى السياسة !
    مختلف معايا فى الرأى هنا أصدقاء كتير زى سلوى و نور و مصطفى و دلشاد و كريمة الجزائرية و أصدقاء كتير هنا سواء كان ليا بيهم إحتكاك أو لا ، بس مش من المنطقى إننا نتلاشى بعض و نقاطع بعض و نزعل من بعض لمجرد إن رأيه غير رأيى !!!
    من بعد عزل مرسى و إنتشر على الفايس بوك ظاهرة إمسح الفريندز الإخوان من عندك طالما إنت مش مدعم ليهم و إللى مدعم للإخوان يمسح الفريندز إللى معارضين للإخوان من صفحته بالرغم إنهم كانوا أصحاب قبل العزل بيوم !!! إيه الهبل إللى بيحصل ده ؟! أقسم بالله يا سلوى أنا ما مسحت ولا فريندز من على صفحتى مؤيد للإخوان رغم إنى بشوف منهم ما يشيب له شعر الرأس !! و فى المقابل مسحونى 3 من عندهم !!
    أنا بحترم حُرية الرأى بدون مزايدة أو مغالطة ، أما بالنسبة لباقى الأخوة إللى تقصديهم يا سلوى فبقولك إنتو إختارتوها حرب ! و طبعاً سواء إنتم أو هما ما إختارتوش لغة الحوار ! إنتى تجيبى فيدو و هما يردوا بفيدو و إختارتوا الأسلوب ده , و زى ما بيعملوا إنتو بتعملوا ! و أنا لو هلوم فهلوم على الطريقة من البداية لإنها غلط !
    أفتكر إنكم أصحاب و مازلتم ؟! إيه إللى جاى عليكم من شوية سياسة هتغيركم على بعض و فى الأخر و مع الأيام المواقف ببتغير !

  13. دلشاد ،
    مش عاوز أجادل معاك كتير الله يكرمك .. و إن كنت أنا بتكلم بالثقافة و الحكمة و عامل فيها عقلانى فبلاش إنت تعملى فيها إنسانى و حساس الله يكرمك !
    الكلمة دى بتزعلكم اوى لما بنقولهالكم ( مش هتاخفوا على مصر أكتر مننا ) ، و إللى بيخلينا نقولهالك هى الحركات إللى زى بتاعتك دى !
    عمال تكلمنتى عن الإحساس و الإنسانية ! يا أخى و إنت شفتنى إتشفيت فى حد من إللى ماتوا ولا إنت هتيجى تعملى شوية الإنسانية دول على حسابى !
    إنت إنسانيتك ظهرت فقط مع قتلى الإخوان ، لكن أنا إنسانيتى مع كل مصرى مات سواء كان فى ثورة 25 يناير أو فى أحداث محمد محمود أو فى أحداث القصر العينى أو فى أحداث بورسعيد أو فى أحداث ماسبيروا أو فى أحداث القطم أو فى أحداث رابعة !!
    أنا غيرك يا ريّس إنت زعلان بس على ضحايا الإخوان و جاى تمارس الإنسانية هنا على حسهم ، لكن أنا زعلان على كل ما هو مصرى سواء كان مواطن أو جندى أو ضابط !
    .
    و فى النهاية قولتلك إنت حُر فى رأيك إكتب إللى إنت عاوزه و إشعر فى مرسى و فى الإخوان زى ما تحب مش هجادلك ولا هقاطعك ، لى فقط أن اتدخل عند نشر أخبار مغلوطة عن بلدى مصر .

  14. مسا الخير للجميع وكل عام وانتم بخير مرة تانية
    أخي أبو أدم كل عام وانت بخير وينعاد عليك وعلى أهلك و محبينك بالصحة والعافية وربنا يرجع السلام والوئام لمصر وشعبها ويقربلهم الخير
    اخي فيب انا مختلفة معك ومع غيرك بالسياسة صحيح لكن انا مو مقاطعتك لكن كم مرة وجهتلك كلام رديت علي وغير مرات ما شوف منك رد افتكرت إنك أخد موقف و زعلان لأنه مختلفين معك بالرأي لكن يعلم الله إنك من الناس اللي بعزهم وبحترمهم حتى لو إختلفت معهم
    وانا معك في كلامك انه مهما كانت الخلافات مو لازم نقاطع بعض لكن فيه ناس وما بقصدك انت صار كلامهم جارح وكله تهجم علينا لمجرد انه نحنا عم ندافع عن الإخوان وضد السيسي لذلك من الطبيعي نقاطعهم
    وبالنسبة للموضوع أنا بصدق انه أي شي يصير بمصر وبصدق أنه يطلع ولاد مبارك من السجن لأنه نظام مبارك كامل عاد وبقوة أكبر وأكتر شراسة وثبت أنه كثير من القضاة فاسدين للأسف بعكس ما كنا نعتقد ونقول أنه القضاء نزيه في مصر

  15. انا لم اقصدك انت فقط، اقصد كل الناس، لان انا متاكد بعد قليل سوف يكون هناك اشخاص و سوف تبدء بالقيل و القال….

    انت قبل قليل ذكرت في موضوع تهاني العيد بان الذي ضد بعض لا يعايدو الا الذين معهم..
    انا عايدت كل الذين اعرفهم في نورت بما انت فيهم و شرين و فاتي و سموسة و كل الي ضدي قبل الذين معي! مع انهم لم يردو المعايدة، و لكن لست زعلاناً لانني اخذت الاجر قبلهم…

    اما عن موضوعنا، انت قلت اتدخل من اجل مغلوطة عن بلدي!!
    و لكن المغلوطة التي عفيفي غلطها كما تدعي، هي عن شخس السيسي و ليس عن بلدك!! و انت غلطتها و نفيتها و كانك في قلب السيسي!!!

    انت قلت و جاوبت، هذه ليس مجادلة و ان لم ترد فلن ازعل، انت حر.. تحياتي

  16. فيه اختراع اسمه نور المالكى ع فكرة يا دلشاد
    بس طبعا حرام الخروج عليه……… لان نور المالكى عسول وقلبه قلب خسايه 🙂 🙂
    فاهلا بالجهاد فى اماكن اخرى ..فى مصر مثلا
    منور يا فيب يا بن بلــــــــــدى
    قولتهالك يا فيب ….هما عايزنها تخرب ويقعدوا على تلها
    يحكمهم الجنرالات والخونة وعملاء امريكا وجايين يتشطروا علينا
    حكامهم اتوا على ظهر الدبابات وجايين عندنا ويعملوا فيها مناضلين
    يعنى من الاخر يا بن بلدى كبر ال G وروق ال D
    وكل سنه وانت واسرتك ومصرنا الغاليه بالف خير

  17. أختى نور ،
    عندما قولت فى أشخاص هنا كثيرون مختلفون معى الرأى و ذكرت أسمائهم و أنتى من ضمن لم أكن أقصد أننى قاطع الكلام معاهم أو واخد موقف منهم ! لأ بالعكس … أنا أعتقدت أنكم من قاطعتونى ! تاكدى أنها لم تبدأ منى أبداً أنا مش بحب الخلاف و الزعل عموماً خصوصاً لو كان فى إختلاف الرأى !
    عيدك سعيد و كل عام و أنتى بخير ،،،
    _______________________________
    ( اما عن موضوعنا، انت قلت اتدخل من اجل مغلوطة عن بلدي!!
    و لكن المغلوطة التي عفيفي غلطها كما تدعي، هي عن شخس السيسي و ليس عن بلدك!! و انت غلطتها و نفيتها و كانك في قلب السيسي!!!
    انت قلت و جاوبت، هذه ليس مجادلة و ان لم ترد فلن ازعل، انت حر.. تحياتي )
    .
    فى تعليقى الأول تطرقت لقضية الإفراج عن مبارك التى إستغلها الإخوان فى الترويج ضد السيسى فأنا قولت رأيى إن الراجل كان واخد مؤبد ALREDY من قبل ما يتدخل مرسى و يعيد محاكمته و ياخد إخلاءات ثم براءة و تساءلت ؟ هى فين الأدلة الجديدة يا دكتور مرسى اللى قولت انها ظهرت و عيدت المحاكمة علشانها ؟! هل بكده يبقى أنا بدافع عن السيسى ؟! و حتى لو دافعت عنه ، إيه المانع لو لقيت خبر مغلوط فى حقه و أنا عارف إنه غلط و دخلت نفيت …… إيه فى كده المشكلة ؟!
    يا سيدى قولتلك مليون مرة مش بفكر بطريقتكم أنا واخد الأمور ببساطة و بقول رأيى بكل حُرية حتى لو كان مخالف لرأى الأغلبية طالما لم يكن به أى تجريح .

  18. والله العظيم ليس هناك عدالة!!

    انا مع حبس مرسي لانه حرض و هرب من سجن مبارك و مع محاكمات كل قادة الاخوان لانهم حرضوا!!!

    و لكن اريد القصاص من الذين قتل خمسة الف او تسببوا او حرضوا بقتلهم!
    و هم: الخسيسي و جمعة علي و شيخ الازهر و الرئيس و وزير الداخلية و … الخ

    يلا هل عندكم الشجاعة و الجراءة بان تكونون مع الحق و بدون اي مراوغات و تعديلات بالسيناريوهات الكلامية؟!!!

    والله العظيم معكم بقصاص كل من قتا انساناً ما!!!

  19. للاسف نورت حاجبة تعليقى
    كل سنه وانت طيب يا فيب وادم وام ادم بالف خير
    ماتتعبش نفسك
    ناس يحكمهم الجنرالات وعملاء الغرب الذين اتوا على ظهر دبابه امريكيه وجايين يتشطروا علينا احنا
    طاب ماهى بلدانهم اولى بالجهاد………..ولا ايه؟؟؟؟
    وانتى يا نورت يا دزمة بطلى تدقيق بقى

  20. فيه اختراع اسمه نور المالكى يا دلشاد 🙂
    ورينا الهمة والجهاد
    يا سيدى حتى بلدك تبقى اولى بالطاقة الجهادية اللى عندك

  21. اقسم بالله العظيم الخسيسي و علي جمعة و غيرهم يجب بان يعدموا ميدانياً على كل الذي فعلوه!!

    حق الله، حق الدولة، حق القانون، يجب بان يعدموا..
    و لكن ليس لديكم الجراءة بان حتى تقول نعم، لانكم تستكترون بهذا، لان انا متأكد انتم على يقين الذين قتلوا لم يحملوا السلاح، لان اذا كل الخمسة الالاف الذين قتلوا كان معهم سلاح!! لنفترض هذا معاً؟ لكانوا قتلوا عشرات الالاف من العسكر و الناس!! خمسة الاف قطعة سلاح!!! جيش دولة كاملة!!!!

  22. ليس هنا من مولع و ولهان بحب المالكي او السبحجي، حتى نجادلهم!!
    الكل هنا يكرهه و لم يعمل له حسااااااااب!!!
    هل فهمتي لماذا؟؟؟؟

    انت اجلبيلي شخص يحبه او اذا تريدين التجربة اعملي اسم مستعار و دافعي عنه و سترين ردود الفعل!!!!

  23. اخ. VIP …مع احترامي الك …اللي دمر سوريا هو السني اللي حب يكون فهمان ويفسر الامور بشكل موضوعي وشغل عقله بطريقة علمانية خلته يتبع بشار الاسد لاسباب كتيرة ..من نظرية المؤامرة الى نظرية من سياتي بعده ….لو اهل السنة في سوريا كانوا على قلب مؤمن واحد لسقط بشار من اول شهر …ولكن للاسف هذا الانقسام سببه ضعف الايمان …اسف منك ..بس حال المصريين ليس با افضل من حال السوريين …وضعف الايمان في مصر هو ما يدفعكم لافتعال نظريات غزيبة عجيبة عن احقية وبطولات السيسي وهمجية وفشل الاخوان متناسين كل ما حدث من مؤامرات داخلية وخارجية لاسقاطهم…عموما ..انا لا اصدق انك تصدق نفسك في غيرتك على دينك وبلدك وجيشك وقد اخترت ان تقف مع فاسد كالسيسي …قاتل الابرياء وجارفهم كالزبالة …مجند الاقباط. اللذين رسموا الصليب وهم يقتلون الناس في رابعة ..احترمك واتمنى ان تعود الى صوابك …ولتعلم انني من اشد الناس غضبا على مرسي …ولكن الحق حق ..والباطل باطل

  24. رغم كل الإجراءات التي اتخذتها سلطات الانقلاب العسكري لقمع الانتفاضة الشعبية والحد من موجات التظاهر المناهضة للانقلاب والمطالبة بعودة الشرعية ، إلا أن قيادات الانقلاب وجدت نفسها في مأزق كبير تجاه التعامل مع التظاهرات الطلابية الحاشدة التي تنطلق بشكل يومي في شتى جامعات مصر.

    وتشكل التظاهرات الطلابية فى جامعات مصر عامة وفى جامعة الأزهر خاصة صداعاً كبيراً فى رأس قادات الانقلاب العسكري وشوكة يصعب كسرها، وخاصة بعد تراجعهم عن منح الضبطية القضائية للأمن الإدارى بالجامعات بسبب الضغط الشعبي المتزايد، وبدأ الدراسة بجامعة الأزهر بعد تأجيلها لقرابة شهر بسبب تخوف الانقلابيين.

    جامعة الأزهر وجيل النصر
    ويعود تخوف الانقلابيين من بدء الدراسة بجامعة الأزهر إلى سببين رئيسيين:
    -الأول انتماء أغلب طلاب الأزهر إلى التيارات الإسلامية التي تمثل عصب الحركة المناهضة للانقلاب العسكري، إضافة إلى وجود بعض الحركات الطلابية المنظمة على رأسها “جيل النصر المنشود”.
    – السبب الثاني ارتفاع عدد الطلاب بالجامعة حيث يصل عدد الطلاب إلى نصف مليون طالب وطالبة على مستوى الجمهورية.

    وشهدت جامعة الأزهر لليوم الثاني على التوالي منذ بدأ الفصل الدراسي أمس السبت، تظاهرات حاشدة ضد الانقلاب العسكري وقائده الفريق عبدالفتاح السيسي وكذلك ضد شيخ الأزهر الدكتور أحمد الطيب ومفتى الجمهورية السابق د.علي جمعة، رافعين ومرددين الشعارات المناهضة للانقلاب، إلا أن قوات الأمن قامت بقمع التظاهرات الطلابية داخل الحرم الجامعي.

    إفلاس الانقلاب
    ومن جانبه اعتبر د.سيف الدين عبدالفتاح، استاذ العلوم السياسية بجامعة القاهرة، أن واقعة اقتحام الأمن للحرم الجامعي وقمع الطلبة تعبر عن وصول الانقلاب للحضيض، مؤكداً أن الانقلاب يعيش مرحلة الإفلاس الفكري والسياسي، وأن ومساحات وقطاعات الغضب تزداد أمام الانقلاب الغاشم .

    وفى السياق ذاته وصف أحمد البقري رئيس اتحاد طلاب جامعة الأزهر، ماحدث أمام وداخل جامعة الأزهر بالتعدي السافر على الحقوق والحريات، مؤكداً أن الانقلابيين لايعرفون إلا لغة واحدة وهي لغة القتل والقمع والقهر الاستبداد.
    أضاف البقري: ” الانقلابيين تعاملوا اليوم بعنف مع الطلاب الرافضين لهمينة الدولة البوليسية القمعية بقوة مفرطة كي يخمدوا ثورتهم بعد أن أبهرو العالم بالانتفاضة الطلابية وأضافو موجة ثورية جديدة.. طلاب مصر سيبهرون العالم بإبداعهم لإسقاط هذا الانقلاب الدموي بكل سلمية ولديهم أفكار جديدة سيبهرونا العالم بها”.

    جامعة القاهرة
    وفي جامعة القاهرة واصل الطلاب احتجاجاتهم ضد الانقلاب العسكري، حيث نظموا مسيرات حاشدة طافت أرجاء الجامعة، رافعين شعارات «رابعة» ولافتات ضد قائد الانقلاب الفريق أول عبد الفتاح السيسي.

    جامعة دمنهور
    وفي محافظة البحيرة واصل طلاب جامعة دمنهور تظاهراتهم ضد حكم العسكر بالجامعة، حيث نظمت حركة طلاب ضد الإنقلاب مسيرة حاشدة طافت مجمع الكليات النظرية بدمنهور رفضاً للإنقلاب العسكرى وتنديداً بمجازر الانقلاب، مؤكدين فى الوقت ذاته على استمرارهم في الفاعليات السلمية ضد الانقلاب حتى عودة المسار الديموقراطي .

    جامعة الفيوم
    وفي محافظة الفيوم نظم طلاب جامعة الفيوم اليوم سلاسل ومسيرات رافضة للانقلاب العسكري تنديداً باعتقال زملائهم، وما تقوم بة سلطات الانقلاب من اعتداءات مستمرة علي المسيرات الطلابية الرافضة للانقلاب،رافضين العودة لعصور الظلم وتكميم الأفواة من جديد .

    وبدأت الفعاليات بسلاسل بشرية أمام كلية الزراعة أعقبتها مسيرة حاشدة انطلقت من أمام الكلية الي خارج الجامعة لتجوب سور الجامعة من الخارج، ومنة لداخل الحرم الجامعي ثانية، حاملين لافتات منددة بالانقلاب العسكري وأخري تحمل صور الطلاب المعتقلين وسط ترديد عشرات الهتافات المناهضة للانقلاب .

    جامعة المنصورة
    وفي محافظة الدقهلية نظمت حركة طلاب ضد الانقلاب بجامعة المنصورة وقفة احتجاجية حاشدة بمناسبة مرور 100 على تأسيس الحركة منذ انقلاب 3 يوليو، حيث طاف المئات من الطلاب شوارع الجامعة مرددين الهتافات الرافضة للانقلاب العسكري والممارسات القمعية لسلطات الانقلاب.

    الجامعات الخاصة تنتفض
    لم تقتصر التظاهرات الطلابية لرفض الانقلاب على الجامعات الحكومية فقط، حيث أقام اليوم طلاب جامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا إحدى أكبر الجامعات المصرية الخاصة، وقفة احتجاجية أمام مبنى شئون الطلبة ضد الانقلاب العسكري وماترتب عليه من مجازر راح ضحيتها العديد من طلاب الجامعة ، مثل الطالب “خالد رجب”.

    وطالب المشاركون فى التظاهرة بالإفراج الفوري عن زملائهم المعتقلين في سجون العسكر من بينهم “محمد علي”، و “أحمد سيف” طالبي كلية العلاج الطبيعي، و “حسن محمد الغزلاني” طالب كلية التجارة شعبة إنجليزية.
    وفي مدينة الثقافة والعلوم بمدينة السادس من أكتوبر نظم طلاب ضدالانقلاب تظاهرة حاشدة بمناسبة مرور100 يوم على تأسيس الحركة لمناهضة الانقلاب العسكري منذ 3 يوليو الماضي.

  25. الفريق متقاعد سامي حسن :

    ليلة الخميس الماضي الموافق ثالث أيام عيد الأضحي المبارك، تم إلقاء القبض على شخص يحمل حقيبة قادم من دبي
    على متن طائرة تابعة للخطوط الجوية الإماراتية فى مطار القاهرة الدولي

    الحقيبة بعد التفتيش تبين أن بها مبلغ مالى ضخم 380 ألف يورو و 220ألف دولار أمريكي
    وبعد التحقيقات تبين أن الحقيبة تعود ملكيتها لمحمود السيسي
    ابن الفريق عبد الفتاح السيسي الذى يعمل فى جهاز المخابرات العامة
    الذى رفض باديء الأمر التعريف عن شخصيته أو اظهار بطاقته الخاصة

    بعد ذلك ، تم رفع الأمر إلي اللواء علاء علي مدير شرطة ميناء القاهرة الذى بدوره رفع الأمر إلى مدير مطار القاهرة
    الذى تدخل بعد نصف ساعة من حادثة ايقاف محمود السيسي ابن الفريق عبد الفتاح السيسي
    وأعطي الأوامر بالافراج عن حقيبة الأموال ، وبعد الحادثة بعدة ساعات تم معاقبة الضابط المسئول عن ورديةالجمارك فى المطار

    والسؤال المطروح : لماذا يتم التغاضى عن قضايا الفساد والتهريب المتغلغلة داخل مؤسسات الدولة؟

    و ما هو مصدر تلك الأموال ؟ أليس من حق الشعب أن يعرف مصدر تلك الأموال ؟

  26. فلقتونا بالإنسانية و بالعدالة إللى عمّالين تتكلموا بيها ! فى إيه يا ناس هو إنتو شايفينا داقين عصافير ولا ما بنفهمش ! هو كل واحد هييجى يقولى أنا مش هاممنى مُرسى ولا الإخوان بس هاممنى إللى ماتوا ؟!
    طيب يا حقانى يا بتاع ربنا يا إللى كلك إنسانية فين إنسانيتك مع الشباب الغير إخوانى إللى ماتت ؟
    فى ضحايا أولتراس أهلاوى ماتت و فى ضحايا مسيحيين فى مذبحة ماسبيرو ماتت و فى ضحايا من حركة 6 أبريل ماتت و فى ضحايا مُجرد شباب لا تنتمى لأى أحزاب ماتت فى محمد محمود وفى القصر العينى فى شيوخ أزهر ماتت و فى بنات وحريم إإتسحلت . و برضوا فى ضحايا إخوان ماتت ليه إنت و الإخوان وقفتوا عند هذا الحد و عمالين تصعدوا الأمور و كأن كل إللى فاتو فى ستين داهية و الشهداء هما بس بتوع الإخوان ؟!!!!!!! ليه الشباب لما كانت بتموت فى محمد محمود فى ظل الحكم العسكرى فى عهد طنطاوى مصعبوش على الإخوان ؟! ليه الإخوان ما وقفتلهمش وقفة رجالة و عملت معاهم زى ما بيعملوا دلوقتى مع ضحاياهم بتوع رابعة و النهضة ؟! مين إللى بيميز و مين إللى بيفرق و مين إللى بيقسم ؟! هما مش شهداء 25 يناير هما إللى وصلوا محمد مرسى للحكم ؟! ليه مشفناش منهم ولا شفنا منكم الشعور ده تجاههم ؟!
    ليه إنسانياتكم مش مع ضحايا الشباب السودانى إللى بيموت على أيد النظام الإخوانى الحاكم ؟! ليه و ليه و ليه مركزين مع السيسى فقط ؟!
    كل دول مش ضحايا تستاهل الإهتمام و الإنسانية و ضحايا الإخوان بس هما إللى لازم نقتصلهم ؟!
    لا يا حضرات أنا مش زيكم ، الإنسانية عندى مع كل ما هو مصرى مش مع المصرى الفولانى أما المصرى العلانى لأ !
    كفاية بقى كلام فارغ فلقتونا بإنسانياتكم المزيفة ! و كأن ماحدش بيموت فى الوطن العربى يستحق الإهتمام و الشفقة غير ضحايا رابعة و النهضة !!!!!
    .
    كلامى كان رد على نغمة معينة و هى ( الإنسانية و العدالة ) ، و ليس تقليل منى من شأن الأموات !
    و ده علشان كلامى ما يتفهمش غلط أو يتحرف على مزاج الأخرون !

  27. رئيس مجلس الشعب كان إخوانى و رئيس مجلس الشورى كان إخوانى و بينه صله قرابة برئيس الجمهورية ( جوز أخت محمد مُرسى ) نائب رئيس حزب الحرية و العدالة كان نائب رئيس الجمهورية ، تلت الوزراء كانوا إخوان كل رؤساء الأحياء كانوا إخوان كل رؤساء النقابات كانوا إخوان .
    طب و إحنا كنا بنلوم مبارك ليه ؟ و خلعناه علشان إيه ؟ علشان نبدل الحزب الحاكم من الحزب الوطنى الديمقراطى لجماعة الإإخوان المُسلمون ؟!!!!
    هو فين الإنتصار للثورة فى كده ؟! آمال الفاسد مين هيحاسبه لما المؤسسات كلها بقيت إخوان ؟!
    .
    خلاص بقى الفرصة بتيجى مرة واحدة و دى ناس فشلت و دورها إنتهى تسموه بقى إنقلاب تسموها ثورة المهم قُضى الأمر ……. أنا مش مع حكم الإخوان .

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *