>

شن الإعلامي الأمريكي الساخر جون ستيوارت الرئيس المنتخب عبد الفتاح السيسي بعد أن أعلن صديقه الإعلامي باسم يوسف عن نهاية برنامجه “البرنامج”.

وقال ستيوارت عن السيسي في حلقة الإثنين 2 يونيو الجاري من برنامجه The Daily Show: ” سيثبت لشعبه أنه هو قائد يتسم بالقوة والشجاعة، بحرصه على عدم تمكين باسم يوسف من السخرية من العنف الطائفي ومن نسبة البطالة التي بلغت 14%، ومن تضخم أسعار المواد الغذائية”.

وتابع: يؤمن السيسي بمبدأ: “لماذا تتخلص من إصابة في الوقت الذي تستطيع فيه أن تتخلص من إساءة؟”.



شارك برأيك

‫39 تعليق

  1. كاتيا،
    ما تحوليش الموضوع لفتنة! و ماحدش طلب منك مقارنة بين فرحتكم و فرحة إللى فى الفيديو !
    الموضوع لو تحول لفتنة إنتى المسئولة. اللهم بلغت اللهم فاشهد !

  2. ولا يهمك يا ابو ادم و عمرة مقبولة بادن الله جبتلنا معاك شوية زمزم

  3. و ليا طلب تانى هو لمصلحتك مش لمصلحتى! راعى إنك أنثى يعنى واحدة ست فبلاش تستخدمى الألفاظ إللى لا تتماشى مع نوعك لإنها بتسئ ليكى أكتر ما بتجرح نظرنا ! و طبعاً إنتى فاهمانى و عارفة أى مواضيع إستخدمتى فيها ألفاظ خارجة !

  4. صدقت يا فيب ان باسم يوسف دة مجرد اراجوز وميتجراش دلوقتي يقول نص كلمة عن السيسي وكان بس تمثيلية ومعلش يا أستاذ فيب على التدخل مش بس النصيحة دية توجها لا كاتيا كمان وجها لي واحدة هنا كمان ألفاظها ولا ألفاظ بتوع الشوارع

  5. مرسي على النصيحة وفرها لبنات بلدك
    حاسبك نفسك جي من العمرة وعاملي فيهاواحد بتاع دين على الاقل كتا رديت بحسنة لما بركتلك على العمرة صحيح ناس من ا فقة
    على فكرة الكلمة الي تقصدها هي العرc
    عادي دي كلمة تتقال لواحد زي السيسي بتاعك متبقاش عيبة

  6. بنات بلدى إللى هنا سواء كانوا مؤيدين للسيسى أو حتى معارضين له ما قرتلهومشولا لفظ خارج من إللى بتكتبيه، رغم إن الشأن شأنهم و الموضوع يخصهم ! لكن إنتى عملتى ناصحة و إختفيتى من قبل 27 أبريل لحد ما إنتخباتكم خلصت و ظهرتى بعديها بفترة ! طب مكان أولى تعلقى على الخيبة إللى حصلت عندكم ولا بلاش نفكرك ! بدل ما إنتى شده حيلك أوى على مشاكل غيرك ! أما موضوع العُمرة فإركنيه على جنب أنا نفسى ما بجيبش سيرته لإنى مش بحب المُزايدة ولو إنتى شايفانى بتاع دين فبارك الله فيكى يا ستى و خليكى زيى !
    أما الكلمة القبيحة إللى بتقوليها فزى ما قولتلك مش بتقلل من حد قد ما بتقلل من إللى بتستخدمها خصوصاً لما المفروض تكون أنثى ! فقوليها براحتك !
    _______________________________
    مصرية و أفتخر ،
    ما تحاسبينيش على حاجة ما شُفتهاش ! خصوصاً إنى مش قاعد هنا للسقطة و اللقطة لإنها مش وظيفتى ! واحدة كتبت لفظ قذر و إنتى شفتيه و أنا لأ ، يبقى إزاى بتتطلبى منى إنى أوجهلها كلامى خصوصاً إنى ما أعرفش أصلاً إللى بتتكلمى عنها !

  7. ماتزعليش مني يا فيب حتى لو شفتها مش هتتكلم مع احترامي ليك طبعا وبعدين يا فيب بغض النظر عن الكلمة اللي كانت بتقولها كاتيا واللي انا مش مع انها تقولها على الملأ ما حبيبك باسم يوسف كان بيقول ألفاظ خارجة وزفت في برنامجة منتقدوش لية زي ما بتنتقد كاتيا كدة وانا مش بقول ان كاتيا صح وكل واحد هنا مسؤول عن نفسة

  8. اولا ودي اخر كلام ما بينا لما تقول اني كنت مختفية في ابريل ومش عرفة العبط الي بتقولو انا كنت مسافرة ومكنتش فضية اصلا اني ادخل لنورت وحتى الامنخبات لا رحت ولا انتخبت وكمان انت لو تقارن السيسي بلعزيز لوتفليقة لا يوجد اي مقارنة بنهم شوف سيسي عمل ايه فشعبو و بوتفليقة عمل ايه فشعبو انت عارف انو2010 كان عندنا فائض في الخزينة واحنى الي سلفنى البنك المركزي الدولي بوتفليقة لم يقتل ولم يسرق ولم ينهب شعبو
    على العموم ادا تريد ان تتكلم على الجزائر براتحك ولا راح اجادلك بس جيب الحقائق و الصخيفة لك

  9. يا مصرية و أفتخر ردى عليكى بإختصار هو إنك جديدة هنا و مهما كانت فترة وجودك هنا فإنتى جديدة هنا و مكونتيش موجودة فى فترة حكم مُرسى !
    يا مصرية أنا موقفى ثابت و مازال. أنا لست ضد النقد ولكنى ضد السُخرية ! إللى باسم يوسف كان بيعمله سُخرية و ليس نقد. فأيام مُرسى كنت ضده و بشدة و فى الوقت ده كانت كل الناس إللى ضد الإخوان معاه .
    فلما الأية إتعكست و بقى يسخر من السيسى و الناس إللى كانت معاه بقت ضده فأنا بقيت أنتقد الناس لعدم تقبلهم للفكرة إللى تقبلوها من قبل على رئيس أخر ! فده كان بيوصلك إنى مؤيد لباسم يوسف !
    آه انا كنت بأيده فى إللى بيعمله لإنه زى ما عمل فى مرسى و الناس تقبلت و دافعت عنه يبقى لما يتعمل فى السيسى او غيره غصب عنهم يتقبلوا الفكرة !
    مافيش داعى انكشلك فى المواضيع القديمة عن باسم يوسف أوقات فترة حكم الإخوان علشان تعرفى رأيى !
    هسيب عليكى المهمة دى ، دورى و إنتى تعرفى يا مصرية و أفتخر.

  10. أنا لا هتكلم عن الجزائر ولا هتكلم على غيرها! مش من هوايتى أتكلم فى شئون غيرى !

  11. لا يا أستاذ فيب انا هنا بقالي ٣ سنين بس مكنتش بعلق كتير زي السنة دية وفترة حكم مرسي كنت بعلق بدليل خنقاتي انا وليلي وانا وبنت لندن وكلامها عن المصريين وانا كلامي عن ألفاظ باسم يوسف انت بتنتقد كاتيا عشان لفظ ما باسم يوسف نص الفاظة في البرنامج كانت خارجة وبعدين مليش دعوة كانت سخرية
    ول نقد لية دعوة كان فية ألفاظ زفت

  12. Not a big fan of neither of them Jon Stewart nor Yusuf buti approve that he says
    Katiaًأختي واش راكي ١٠٪ واش اديرو اعرف مصريين كثير و وأغلبهم ضد الانقلاب الكل تكلم عن مهزلة الانتخابات العار يؤكدون الأرقام الجد ضعيفة مهزلة القرن كمهزلة ٣٠ مليون اما مهزلتنا عن المعوق العجوز المريض بوتفليقة نحن كشعب عبرنا عن رينا فيه لكن والله مهزلة مصر فاقت خيال الأطفال حكاية الساذج و المحدود قدرات عقلية يضحك لها retarded lol
    يبدو أعلام العالم بأكمله في جهة و الاعلام المصري الا من رحم ربي من جهة آخر الله يرحم الشهداء و يفك أسر المسجونين
    يحشر المرء مع من يحب
    خليهم يرقصوا rira bien qui rira le dernier

  13. لا حول ولا قوة إلا بالله العلى العظيم !
    و إنتى مين إللى قالك إنى ما إنتقدوش على الفاظه ؟! ليه مش بحس إننا بنزيد خطوه او بنقرب خطوه من تعليق لأخر ! و دايماً بحس إنك واقفة عند نفس النقطة ولا راضية تتحركى !
    فى تعليقك التانى سألتينى عن ألفاظ باسم يوسف و جاوبتك و قولتلك أنا كنت ضده أيام فترة حكم مرسى و لكى أن تبحثى فى أرشيف نورت عن تعليقاتى فى هذه الفترة. تقومى رده عليا بنفس السؤال و تسألينى عن الفاظ باسم يوسف ؟!!
    هفضل كل مرة فى تعليقى أعيد و أقولك إنى كنت ضده و مازلت يا مصرية و أفتخر ولكى ان تبحثى فى أرشيف موضوعاته لتعرفى !

  14. ها كلمة “عر” عيب؟ نحن نقولها و ليس لها اي معني خادش للحياء الكلمة تعني “عندنا” الشخص الذي لا قيمة له

  15. سوري فيب انا فهمتك بتقول في فترة حكم مرسي كنت ضدة وبشدة فهمت قصدك على مرسي مكنتش فاهمة انك قاصدة على باسم كوسة لان انت من اكتر الناس اللي كان بيعجبك هنا على العموم حصل خير وهدى أعصابك

  16. و الله سواء كان مُرسى فهو لمصر و سواء كان السيسى فهو لمصر ، و إللى مش عاجبه يخليه فى خيبته ! عيوبنا أننا دائماً نتجمل فى مشاكلنا و نتتفنن فى إنتقاد عيوب الآخرين !
    عملوا مقارنة بين بوتفليقة و السيسى و طلعوا بوتفليقة ملاك بدل ما يتكلموا عن مساوئه !
    نسيو كلمته إللى قالهالهم بعد النتيجة عبر الـ skype و جايين يتكلموا عن مصيبة مصر فى الإنتخابات الأخيرة !
    والله لو كنت ربعكم فى حشر المناخير فى شئون الغير لكنت عرفتكم إللى إنتو عارفينه و عاملين مش عارفينه ! إتكلموا عن نتيجة الإنتخابات فى مصر و نسبتها المئوية ! و نسيو ان بوتفليقة جايب لوحده 81.53% و كان معاه خمس مُرشحين غيره ! يعنى نسبة الـ 18.47% المتبقية موزعة على الخمسة مُرشحين الباقيين ! طب مبالك لو كان نازل قصاده منافس واحد كان جاب نسبة كام لوحده ؟! فرقت إيه النتيجة عن نتيجة السيسى المزورة !
    كفاكم كره و تجميل يا عرب !

  17. لما جيه يكتب اللفظ لم ينطقه كاملاً ! و لما جيه يعرف معناه عرفه على انه غير خادش للحياء ؟!
    إذن لماذا لم تكتبها كاملة مادامت تراها غير خادشة للحياء ؟!

    1. إذن لماذا لم تكتبها كاملة مادامت تراها غير خادشة للحياء ؟!
      copy
      اكيد احتراما ليكم لان الكلمه عيب عندكم يا باشا

  18. Whaaatttttt?????? والله مافهمت ولا شيء المهم.!!!!!!
    Katia أين أنت وأين الأحباب هل ذهب الجميع ؟ ان قراءتي تعليقي plz سلميلي على الناس المحترمين abdeloushab iman1114 Amin serina samia Algeria ……..سلام

  19. معليش ياStewart إحنا شعوب عندنا عادتنا وتقليدنا بنحب نعمل كل شئ في الظلام مبنحبش ضوء باسم يوسف تعدى الخط الأحمر…بدء يضوِي على لي حبو الظلام نتجية كانت معروفة ….

  20. شكرًا MARY
    ولا يهمك يا أختي العزيزة
    واثق الخطى يمشي ملكا
    تعلمت هذا المثل recently و أعجبني بصراحة

  21. و الله سواء كان مُرسى فهو لمصر و سواء كان السيسى فهو لمصر ، و إللى مش عاجبه يخليه فى خيبته ! عيوبنا أننا دائماً نتجمل فى مشاكلنا و نتتفنن فى إنتقاد عيوب الآخرين !
    والله لو كنت ربعكم فى حشر المناخير فى شئون الغير لكنت عرفتكم إللى إنتو عارفينه و عاملين مش عارفينه !
    هو ده ..برافو

  22. يا سيد جون احنا العرب لانفهم ولانعرف معنى الحريه باسم كان يتمسخر على بلده ويتطاول على حكام بلده حاول تقليدك ولكن بشكل غير لائق ولا مع يتماشى تقاليد نا العربيه كان يقدم برنامج كله قلة حياء وانا مع ايقاف برنماجه الشعوب العربيه تتحكم فيها العاطفه وغير موضوعيه
    وبرنامجك يزيد الطين بله تعال على نورت وتشوف نمودج مصغر لمهموم الحريه وحتعرف اننا لانستحق الحريه
    حمد ع السلامه vip

  23. هل يصبح السيسي القائد الضرورة ؟
    كتبت هذة المقالة ردا على مقالة عبدالرحمن الراشد في الشرق الأوسط: تحت عنوان سياسة السيسي تجاه سوريا
    .لا شك ان الرئيس الجديد لمصر عبد الفتاح السيسي يحمل امانة تاريخ شعب منهك اقتصاديا منذ عقود فان السيسي كرئيس لمصر عليه مسؤولية المحافظة على الشعب المصري ومقدراته وارواحه وان لا يقدم الشعب المصري ولا الجيش المصري ضحية مقبوضة الثمن لاي مشروع سياسي او طائفي بل عليه ان يبعد مصر عن اي نزاع ويبقي الجيش المصري سورا حاميا لمصر فقط خاصة وان الجيش المصري يقف عثرة في مشروع انهيار الدولة المصرية بكل مؤسساتها لتكون لقمة سائغة للمشروع التكفيري بقيادة امريكا واسرائيلة وبتمويل سعودي قطري اماراتي ولكن الشعب المصري استفادة من وعي الشعب السوري والجيش السوري لمخطط تدمير الدولة السورية من خلال وقوف الشعب والجيش والقيادة السورية بقيادة الرئيس الاسد في اسقاط هذا المشروع وافشاله , لذا قرر الشعب المصري والجيش بالدفاع عن مصر من خلال اسقاط نظام الاخوان الذين كانوا مدعومين من السعودية وقطر.
    واليوم بعد اندحار جبهة الغدر والعار بقيادة ال سعود وال خليفة واسيادهم في واشنطن وتل ابيب وبعد ما ازهقوا مئاة الالوف من الابرياء في سوريا وليبيا واليمن والعراق من خلال التحريض الطائفي تارة او من خلال الدعم المادي والسياسي والاعلامي و اللوجستي والعسكري يريدون الان ان ينسحبوا من ساحة الصراع بدون ان يدفعوا ثمن الدماء التي ازهقوها وهم يعرفون بان من طبيعة الحياة ان الخاسر عليه ان يتحمل نتيجة الخسارة وانا اعتقد ليس هنالك ثمن للدم الا الدم فعلى الشعوب الخليجية ان تستعد لدفع الثمن لان هذا هو العدل (والعين بلعين والسن بسن والبادي اظلم ) وان الشعوب المتضررة الضعيفة تحتفظ بحق الثار لحينه.
    ولكي لا يدفع ال سعود وال خليفة ثمن فعلتهم فهم يبحثون عن ضحية ليدفع الثمن فجاء خطاب العاهر السعودي اليوم ليبشر بان السيسي سوف يكون هو القائد الضرورة وهنا الطامة الكبرئ لان الشعب المصري ثلاث ارباعه تحت خط الفقر وكما قال الامام علي ع (( كاد الفقر ان يكون كفرا)) لذا نتمنى ان لا يقع السيسي في ماوقع فيه من قبل عبد الناصر عندما زج بالجيش المصري في حروب كان العرب فيها اما خائن او متخاذل او عميل اوضعيف والبعض وقف اما علانية او بلكوليس مع اعداء مصر والوحيد الذي تحمل فاتورة حروب مصر هو الشعب المصري.
    ولا ننسا مواقف عبد الناصر من دول الخليج وخاصة دولة ال سعود في الحجاز ونجد لنراجع اليوتيوب ونسمع ماذا يقول عن ال سعود وقطر .اليوم الشعب المصري وقياداته الوطنية و الرئيس السيسي لا بد ان لا ينسوا تهور صدام حسين في تدمير الشعب العراقي والجيش العراقي في حرب لمدة 8 سنوات بين العراق وايران مولتها دول الخليج وبخاصة السعودية والكويت تحت شعار ايقاف المد الفارسي الايراني و حماية البوابة الشرقية للوطن العربي ومحاربة الصفوين وعلى مدى ثمان سنوات كان الشعب العراقي يموت والمقدرات الشعب تحترق و في نفس الوقت دول الخليج تعيش في امان وبحبوحة واعمار وبعد ذلك تم الاجهاز على الشعب و الجيش العراقي عام 1990 من قبل الامريكا والبريطانين الخنازير اولاد الخنازير و عبيدهم في الخليج بعد ان كان صدام امير المؤمنين والقائد الضرورة وحامي حمى البوابة الشرقية التي جلبوا لها كل اولاد الزنا وادخلوها على بغداد درة التاج الاسلامي.
    سقوط محور الخيانة والعمالة محور ال سعود في المنطقة سوف يجعلهم امامهم خيارين لا ثالث لهما المواجه العسكرية المباشرة لاسقاط الدولة العراقية والسورية بعد فشل العراعير في تحقيق ذلك والخيار الثاني سقوطهم من انظمة الحكم لانه من غير الطبيعي ان يتعامل العراق وسوريا بعد هذا الدم .اما الخيار الاول فالامريكان بعد الهزيمة في العراق وافغانستان من الصعب ان يعودوا للمنطقة لتصدي لقيادة المواجهة العسكرية المباشرة وكذلك الاسرائليين ليس من مصلحتهم التدخل بشك مباشر في قيادة المعركة لان ذلك يجعل الشعوب العربية والاسلامية تتعاطف مع سوريا والعراق . لذا لم يبقى الا ان السعودية تتصدى لقيادة المواجهة العسكرية و ال سعود جبناء لم يتواجه في معركة ولن يتواجه في اي معركة بل يحاولون ان يزجوا بدول للمقاتلة نيابة عنهم من خلا شراء الجيوش . لذا فلم يبقى جيش يمكن ان يدفعو به للمواجه مع محور سوريا والعراق وايران وحزب الله الا الجيش المصري تحت عنوان الدفاع عن العروبة والامن القومي المصري ووووو. ليصنعوا قائد ضرورة (( زمال )) جديد وهذا ما جاء في خطاب الرويبضة ملك السعودية عبد الات الى السيسي يهنئه ويدعوه للدفاع عن دول الخليج ضد المد الشيعي الصفوي الفارسي ووووانا اقول على دول الخليج ان تدفع ثمن ما فعلوه بالعراق ولبنان وليبيا والثمن هو الدم فلا يكون الدم مصري بل يكون دم خليجي لان هذة هي العدالة الالهية .فعلى الرئيس السيسي ان يبتعد بمصر بعيدا عن دول الخليج ومشاريعهم الطائفية التي سفكوا لدماء من اجلها

  24. لا وبيقولك معظم الشعب المصرى ضد الانقلاب معرفش انتوا بتجيبوا منين النوع الفاخر الى ساطلكوا على طول كده

  25. Roger اهلا فيك خي مشكور على كلام الطيب
    والله ما نعرف وش نقلك ناس ربي عمى على قلوبهم وبصيرتهم مهما تكلمنا ومهما حاولنا ان نفهمهم يعتقدون اننا غيرانيين منهم و بندخل في شؤنهم ربي يهدي
    اما عن سلامك بادن الله اول ما اشوف الاسامي الي دكرتها راح اسلملك عليهم وبقى شاركنا في التعليقات

  26. ياعم بلا قرف نسوان مسخرة , بيهزوا صدورهم ومؤخراتهم فى الشارع على الملأ والدنيا كلها بتتفرج عليهم ..
    لا دين لا أخلاق لا حشمة , الله يحرقهم بجاز
    والأراجوز العبيط التانى اللى أسمة باسم يوسف اللى أستعملوه بأسم الديمقراطية ضد مرسى ولما راح مرسى خلصت الديمقراطية وركنوه عالرف

  27. مسا الأنوار لحبيبة قلبي هنا الهنية …وانا عم قول نورت منورة اليوم
    ومسا الخير للأخ فيب والأخ رامز ورغدة وكاتيا والجميع
    أما الأراجوز باسم فما بيستحق التعليق …استعملوه لتأليب الناس على الرئيس مرسي ولما خلصت مهمته القذرة رموه متل ما بيرموا المنديل الوسخ بعد ما مسحوا فيه ..خليه يفرجينا قامته وشجاعته بمحطة تانية لو بيتجرأ هالجبان !!

  28. مسا الحب والحلا كلو لعيون نور** ربي يمسيكي بانوار العدنان
    من بعدك هالنور يا قلبي
    مبروك الاستحقاق 88.8

  29. هههههههههههههههههههه انا شاكة بالنسبة بالعادة متل معجون الاسنان الذي يوصي به اطبة الاسنان بكل انحاء العالم ذد التثوث

  30. الله يبارك فيكي يا قلبي …شفتي أخيراً انتخبنا الفارس المغوار بشورة ليقود الأمة للهاوية قصدي النصر ههههه …بس يا هنونة ليش عم تباركيلي لازم تباركي لليلى ومغترب هدول شعبه أنا من الشعب التاني المعادي اللي ما بينتخب ولا بيصوت ريتهم يصوتوا عليه بدري قولي أمييييييييين

  31. هههههههههههه نور
    نيمار انتي عالهوا
    نيمار انتي عالهوا وفهمك كفاية
    سلام للاخ ابو ادم

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *