>

أكد سمير زاهر رئيس الاتحاد المصري لكرة القدم أنه تم تأجيل المؤتمر الصحفي العالمي الذي كان مقررا إقامته يوم الـ3 من يناير/كانون الثاني المقبل لكشف ما حدث بعد مباراة مصر والجزائر في الخرطوم، بناء على طلب من الخارجية المصرية من أجل التهدئة مع الجزائر.

ونقل الموقع الرسمي للاتحاد المصري لكرة القدم وقائع المؤتمر الذي عقده زاهر في ظهر السبت، وحضره عدد من أعضاء الاتحاد قال فيه “وزارة الخارجية المصرية

طالبتنا بعدم إشعال النار مجددا بعد الذي حدث في الفترة الأخيرة؛ حيث طالبتنا بالهدوء وضبط النفس وعدم الانجراف وراء لغة التعصب التي انتهجها البعض، وأدى إلى توتر العلاقات بين مصر والجزائر”.

وأشار رئيس الاتحاد إلى أنه كان في اجتماعات مستمرة مع حسن صقر رئيس المجلس القومي للرياضة من أجل وضع الخطوط العريضة لهذا المؤتمر؛ حيث كان كل ما يهم الاتحاد ومنظومة الرياضة في مصر هو التواصل مع صحافة العالم التي تتحدث بالفرنسية والإنجليزية ولم تتحدث إلى المصريين لمعرفة وجهة نظرهم.

يأتي ذلك في الوقت الذي تؤكد فيه مصادر من داخل الاتحاد أن المؤتمر تم إلغاؤه تماما، خاصة أن المسألة انتهت بوصول المنتخب الجزائري إلى مونديال 2010 وخروج المنتخب المصري.

وعن اختيار السودان للعب المباراة الفاصلة مع الجزائر، أكد زاهر أنه اجتمع مع الجهاز الفني للمنتخب المصري من أجل بحث هذا الشأن، فهناك من قال الكاميرون ونيجيريا وغانا، ولكن وقع الاختيار على السودان من أجل أنها تتحدث العربية، وقرب المسافة، وعدم وجود تأشيرة دخول للمصريين.

وأوضح أنه ابتعد تماما عن اختيار أي دولة من شمال إفريقيا نظرا لحال الاحتقان بيننا وبينهم، ولعدم وجود تواصل مستمر معهم خاصة في الفترة الأخيرة، ولكن بعدما حدث تغيرت الأمور تماما.

وطالب زاهر جميع وسائل الإعلام والفضائيات بالكف عن ملاحقة أعضاء مجلس إدارة اتحاد الكرة والجهاز الفني للمنتخب والكيل لهم بالاتهامات غير الصحيحة وغير العقلانية، وإن من ينظر إلى المصلحة العامة في الوقت الحالي يجب عليه ترك الخلافات جانبا لحين الانتهاء من أمم إفريقيا.

شارك برأيك

‫54 تعليق

  1. بعد ماذا التهدئة بعد أن وقع الفاس في الراس. شهداء الجزائر و ما أدراك ما شهداء الجزائر تسمونهم اللقطاء …لقطاء ؟؟؟؟؟ .لن نهدأ و لا تهدئة و لا سماح بيننا .كرهناكم كرهناكم كرهناكم يا كذابين على أنفسكم يا ممثلين يا جاحدي الخير و الجميل ………………………………..

  2. عوض ان تقولوا تهدئة أخبروا شعبكم الحقيقة وانكم زورتم الحقائق وخليتوا شعبين يتناحران ويسبان بعضهما البعض
    لو كان فعلا هناك مجازر ودلائل لم تكونوا لتتوانوا لحضة عن تقديمها حيث لحد الان لم نرى صورة واحده عن ضرب مصري في السودان لكن حبل الكذب قصير
    والواضح ان حبلكم هنا انتهى.

    وعاشوراء مباركة للجميع وتقبل الله صيام الجميع
    السلام عليكم

  3. والله يا خويا عندك الحق خساره انا كنت حابه نشوف الفيلم تاع السودان بطلات تاعو الفنانات الكاسيات العاريات و الاخراج تاع هذا النقش الله غالب حرمونا من مشاهدت فيلم الموسم

  4. حصل روحو مؤتمر صحفي علمي كشم الدعوى قارصه جبد روحو حنا الجزائرين في 5 دقائق ورينا للعالم كل واش صرالنا في مصر

  5. الى الأخت خديجة
    انتى تقولى انكم تكرهوا المصريين بقوةو بشدة دة باين من كلامك بوضوح.أنا أسأل لماذا لم تكرهوا الفرنسيين بهذا القدر الذى تكرهوا به المصريين مع أن الفرنسيين عملوا فيكم أكثر مما عمل اليهود فى الفلسطينيين، من أعمال قتل هتكوا أعراضكم وشبهوا بكم وشردوكم ومارسوا معكم كل أنواع الظم والعنف ومع ذلك تتكلموا لغتهم الفرنسية باءتقان و تتوددوا اليهم وتتشبهوا بهم تفهموا الفرنسية أكثر مما تتكلموا العربية .فاللأولى أن تكرهوا الفرنسيين مش المصريين

  6. اخ يا ابو الهول ممتكلمش معاهم هما مش هيفهموا الى حضرتك بتقولوا اصلا اسالنى انا بقالى كتير فى الموقع دة
    هما تركيب دماغهم كدة
    وهما مش بيمثلوا كل الجزائريين والله فى جزائريين محترمين
    بس متتتعبش نفسك مع دول
    مش هيفهموا صدقنى احنا حولنا كتيررررررررررر

  7. بدي افهم ليش دايما تعايرونا لاننا نتقن الفرنسيه هو في حدا عايركم لما انتو بتتقنو انجليزي ده امر عادي في كل بلد في لغه تانيه. وبصراحه في الجزائر وفي مصر عندنا اللغه العربيه هي اللغه الاولى بس ولا حدا فينا يحكي اللغه في حياته اليوميه كل بلد تحكي بلهجتها اي اللغه العاميه ياريت تفهمو الموضوع ولا تخلط المواضيع يا ابو الهول…

  8. فى ناس مش بتدخل وتعلق غير على الاخبار الللى فيها كلمة مصر الناس دية مش داخلة بسبب ان قلبهم على فلسطين او لكرههم لاسرائل ولكن هدفهم هو انهم يشتمو ويسبو على مصر عندهم حقد وغل جوة قلوبهم رهييييييب مفتكرش الحقد دة والكرة دة يكون فى قلب عربى مسلم زى المحترمةnadine ,والمحترم momoوالمحترم عبد الحق مارووكو وغيرهم كتييير طبعا وبوجة ليهم سؤال مصر وحشة ومش وقفة مع الفلسطنيين وفيها كل الصفات الوحشة خلاص ورونا بقى بلادكو المحترمة فيها اية واثبتو عملت اية لفلسطيين واول حاجة المفروض تثبتوها انها عندها شباب محترم بيتكلم ويناقش بادب وباسلوب حوارى محترم وبدون سب وقذف وطبعا الحاجة دية مش موجودة عند معظمهم بس اهو خلينا نجرب

  9. الى خديجة التى تكرة المصريين
    قبل ما تكرهى المصريين
    اقراى هذا

    كتاب: الحرب القذرة بقلم حبيب سويدية

    من بين ما كشفت عنه اعترافات الضباط السابقين في الجزائر عن تورط فرق الموت التابعة للجيش في المجازر و المذابح ضد المدنيين

    وفي طيات كتابه المثير يروي (سويدية) في شهادته جزءًا من هذه المأساة فيقول:

    (رأيت زملاء لي في الجيش الجزائري يحرقون صبيًا عمره 15 سنة، ورأيت جنودًا يتنكرون في زي إسلاميين ويذبحون المدنيين، ورأيت ضباطًا يقتلون – ببرودة- متهمين بسطاء، وضباطًا يعذبون – حتى الموت- المعتقلين الإسلاميين، والكثير من الأشياء، ما يكفي لإقناعي بتحطيم جدار الصمت ).

    ظاهرة التخفي في الجلابيب لارتكاب المذابح

    وكان من أبرز العمليات القذرة التي زرعت الشك في قلب (سويدية) أثناء عمله في بلدة الأخضرية ذات الميول الإسلامية لغالبية سكانها ما حصل في إحدى ليالي آيار من ذلك عام 1994م حين تلقى أمرًا بأن يواكب رجاله في مهمة عسكرية، وقد فوجئ بأولئك الضباط يرتدون جلابيب، وقد أرسلوا لحاهم كما لو أنهم إسلاميون، وفي الحال أدرك أن مهمة قذرة ستنفذ، لا سيما وأنهم كانوا يحملون معهم قوائم أسماء، وبالفعل اتَّجه الضباط الأربعة بحراسة الدورية التي يترأسها إلى قرية مجاورة، وقرعوا أبواب بعض الأكواخ ثم عادوا ومعهم خمسة من الرجال وقد أوثقت أيديهم خلف ظهورهم، وألبسوا أقنعة حتى لا يروا شيئًا، وعند الرجوع إلى موقع القيادة في بلدة الأخضرية تبين (لسويدية) أن زملاء آخرين له قاموا بمهمة مماثلة، وعادوا أيضًا ببعض الأسرى من القرى المجاورة .

    عبد القادر تيقا يتهم الاستخبارات الجزائرية بارتكاب مجازر وإعدام مدنيين من دون محاكمة

    ويقول أيضا أنه على علم بتورط السلطة الجزائرية في إعدام مدنيين من دون محاكمة «وخصوصا تورط جهاز الاستخبارات مباشرة في أعمال غير انسانية»، كما يقر بانه على علم بمجازر، نسبت الى أصوليين، ارتكبتها مجموعة لمكافحة الارهاب شكلها جهاز الاستخبارات والامن وتدعى منظمة الشبان الجزائريين الاحرار.
    ياريت تقولى لى دلوقت
    احنا عملنا لك اية علشان تكرهينا
    من فضلك بدون شتيمة

  10. هاى يا نانا يا قلبى يارب تكونى كويسة وبخير
    على فكرة هو مش قصدوا هو بيرد على واحدة بتقول انها بتكرهنا واحنا عارفين ان دول مش بيمثلوا الشعب الجزائرى
    احنا عارفين ان فى جزائرييين كتير جدا محترمين

  11. والله احنا نتقن الفرنسيه هذا مش عيب الواحد منا لازم يكون يعرف اللغات بعدين مين قالك احنا منعرفوش نتكلموا عربي ولا كذبتو الكذبه وصدقتوها في صحفيين جزائريين يشتغلو في قنوات عربيه ويتقنون اللغه العربيه بعدين القصه هذه تاع انتوعلمتونا العربي انسوها من فضلكم لان قبل ماتجو انتو وتعلمونا العربيه كانو ناس في الجزائر يعرفو اللغه العربيه وكان هذا وقت فرنسا امثال البشير الابراهيمي وعبد الحميد ابن باديس والامير عبد القادر اما عن مسالة فرنسا فانا نعود نسألك انتو وعلاش تحبو الاسرائليون وهي التي غزتكم سنه 56و64و73 وبعد ذلك كنت اول دوله عربيه طبعت العلاقات معاهم وهلأ راكم تسعدوهم ضد اخوانكم الفلسطنين على العموم مش كل الجزائرين يكرهو لمصروه والعكس صحيح

  12. الى الاخت نانا
    الشعب المصرى لا يتكلم الانجليزية فى حياته اليومية ولا غير اليومية فالانجليزية تستخدم فى الدراسة أو فى مجال عمل معين كالعلم الى أخره…
    فقد حاولت اشاهد قناة الجزائر فلم استطيع فهم اى كلمة، لان معظمها تتحدث الفرينسية، والعربية غير مفهومه.فعند استضافة الشاب خالد فىفى برنامج البيت بيتك قبل المباراة كان يتكلم بعربى غير مفهوم ولما يتعثر يقول ” كما نقولوها بالفرنسية كذا….”

  13. الى سارة
    يبدو ان موضوع علاقة مصر واسرائيل ده مش مفهوم لس لديك وحدك بل لدى كل العرب، فحرب 73 اساسا كانت من اجل ارض سيناء التى ضاعت اثناء الدفاع عن الفلسطنيين فى 48، و56 كانت جزء منها بسبب وقفه مصر مع الجزائر وثورتها، فقامت فرنسا بجانب اسرائيل وانجلترا بالاعتداء على مصر، أما عن التطبيع والحب الذى تتحدثين عنه مجرد مناورات سياسية .
    فالشعب المصرى لم ولن يكون له فى يوم من الايام علاقة ود مع اسرائيل وهذه حقيقة إلا إذا رجعت الحقوق العربية.

  14. سارة اسمحيلى يعنى كلامك غريب بصراحة، احنا بنحب الاسرائيليين؟؟؟؟ دى برضه أكيد كذبة انتم كمان كذبتوها وصدقتوها، وانتم عارفين ده كويس، بس بتحبوا تقولوا كده وخلاص.
    بصى لو مش عاجبك مصر، أى موضوع يخصها بلاش تعلقى عليه، ماشى ولما تلاقى حد بيعلق من المصريين على أى موضوع للجزائز، ويكون التعليق فيه أهانة ردى، غير كده يعنى أعتقد مايكونش ليكى حق.
    أما بقى موضوع أحنا علمناكم العربية، ولا انتم علمتوها لنفسكم، فانا مش هاتكلم فيه لانه موضوع من الاخر مايخصنيش، ولا يخص المصريين من الاساس.

  15. Fatima, nuance vous nous avez appris le dialecte egyptien pas la langue arabe et puis ce n`etait pas gratuit, les Egyptiens ont fait beaucoup d`argent sur notre dos, ils ont eu des avantages meilleurs que les Algeriens, ils ont beneficie de beaucoup de choses . Il n`y avait pas que les Egyptiens, il y avait des Syriens, des Palestiniens et ils n`ont jamais fait comme vous, ils nous ont jamais critique de ce cote. et moi personnellement, ca ne m`interesse pas dit tout d`apprendre l`Arabe. ni de l`apprendre a mes enfants

  16. بصراحةtiziri berber انا مش قادرة افهم انت عايز تقول ايه، بس واضح انك بتتكلم عن الاستثمارات المصرية فى الجزائر، يعنى لو تتكرم تتكبلى بالانجليزى علشان افهم حضرتك عايز تقول ايه. وطبعا انت وانا عرب فيفضل اننا نتكلم عربى، بس يريت مايكونش عربى مكتوب بحروف انجليزى.

  17. الى Tiziri la Berbere
    أرجو التعليق باللغة العربية لا باللغة الفرنسية!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    فهذا موقع عربيا، والمشتركيين عرب أما إذا كنت تتحدث الفرنسية فأرجو التعليق بجريدة “على باب الشنزليزيه” !!!!!

  18. بيتكلم يا فاتيما عن اللغة العربية واللهجة المصرية
    مش بيشتم زى الاخرين

  19. طب الحمد لله، ربنا يهدينا جميعاً بس ياريت يكتبلى عربى أو انجليزى علشان اعرف اناقشه.

  20. Ya Abu El Houl, this is racial discrimination. I don`t know how to write arabic, I know how to reed it, and my languages are berbere and french I m Algerian and I speak Algerian and it`s not a sin if I don`t speak arabic at least I know how to read Quran

  21. ما تزعلش أخى tiziri مفيش مشكلة، بس ممكن تقولى وجهة نظرك مرة أخرى بس بالانجليزى علشان اعرف اجاوبك، لانى مش فاهمة انت عايز تقول ايه.

  22. to
    Tiziri la Berbere
    you miss under stnd my dear sister fatima
    she didnt under stand you
    any way you are welcome
    Tiziri la Berbere
    i know your mother is french ok no problem
    and you know all about quran by arabic
    but we like our language our arabic
    coz its the quran language
    god bless you

  23. صدقونـى.،
    لن أقرأ التعليقات للنهاية..،
    حفظتها…. تحبوا أسمَعهـا..؟
    تعليقاتكم نغمة واحدة وتيمة واحدة لن تستطيعوا التخلَى عنـها!!
    إقرأوا تعليقاتنا وإقرأوا تعليقاتكم..، وستعلمون من الذى يحقد ويكن كُل الكُرة لمن..؟ وهذا بإعترافاكم.. إعيدوا قراءة التعليقات وشوفوا مين قال (بنكرهكم) !!
    ربنا يهدينا ويهديكم.، وركزوا فى اللى وراكم!!

  24. كوكى حبيبي انت زعلانة واللة لم اقصد انا ضحكت لاني افتكرت انها جد علي العموم اسفة

  25. انا اسفة أختى tiziri، واهلاً بيكى معانا فى المنتدى.
    كوكى، اكيد هى بنت حلوة وجميلة كمان، وواضح من كلامها انها محترمة.

  26. انا لازلت مستغرب لية الجزائريين بيكرهوا المصريين بهذة الدرجة دة على فكرة من زمان لانة مش معقول من يوم و ليلة تتولد هذة الكراهية وهذا الغل مش عارف لية.على فكرة احنا لم نرى هذة الكراهية من اليهود أنفسهم مع كل الحروب اللى خضناها معهاهم. شىْ غريب

  27. زين ما عملت يا أخ VIP
    صدعنا نفس الاسطوانه من نفس …………….
    صباح الفل لأحلى شعب جدع

  28. واللة يا ماجى انا باهرج
    ومش زعلانة يا حبيبة قلبى
    انا فتحت صفحتك فى الفيس بوك
    لقيت صورة طفل جميل خالص
    مين دة يا ماجى
    من فضلك قوليلى

  29. صباحك فُل وورد أخى البلدوزر.،
    صـدقنى يا اخـى ملَينا وصدَعنا كُل يوم نفس النغمة.،
    نفسى يفهموا إن الحاجة الوحدة اللى بتبقى وبتعلَم فى الذاكرة هـى الكلمة الحلوة.،
    يومك سعيد أخى الكريم

  30. ويومك أسعد يا حلو
    ملينا كرهتنا عيشتنا , بس عندى إقتراح يا أخ VIP
    شوفلك كم صعيدى جدع يزءو (يدفعوا ) مصر شويه لحد ما تندمج مع شبه القاره الهنديه وترتاحو من وجع القلب 🙂

  31. تصـدق فكرة.،
    دة حتى الهنود هيقدَرونا 🙂 ونعمـل أحسن فيلم إنتاج مصرى هندى.، ونكسَر الدُنيا.،
    ما تقلش يا بلدوزر، مش هقول إنها فكرتى، هقول إنها فكرتك إنت وهنشوفك فى دور كويس فى الفيلم 🙂
    حتى لو كان دورالبطـل.

  32. أختى فاتيما
    لأنهم غالب مغلوب يضحك ويهز راسه فرحان ( تيقا بمعنى مفهوم ) بالهندى .

  33. لا لسه شوية يا عربى قدمنا كده حوالى 15 سنة لحد ما نبطل شتيمة.
    وبصراحة عندهم حق ليه بقى، لاننا الحمد لله تعالى، حررنا القدس والعراق، وكمان الوضع اصبح مستتب فى لبنان، والاقتصاد العربى اصبح فى القمة، وكمان طلعنا المريخ، وعمرناه. والعملة العربة اصبحت موحدة، وأخدنا كاس العالم بفريق عربى موحد من 22 دولة العربية، واختفى الفقر والجهل والبطالة من عالمنا العربى، وأصبحت نسبة الامية فى الولايات العربية المتحدة معدومة، باستثناء العمالة الاجنبية التى نستوردها لخدمتنا من بلاد المواو مواو.
    طب كل حاجة جميلة الحياة لونها بامبى خلاص، طب نعمل ايه بالله عليكم!!!!!!!!!!!!
    لازم طبعاً نسلى نفسنا بالشتيمة، اومال ما أحلى السب والقذف والكره بسبب الجلد المنفوخ، وأهى حاجة نطل فيها الكبت اللى عندنا نتيجة الرفاهية الزائدة.
    وسلملى على الترووووووووووماى.
    ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    خ ي ب ة ث ق ي ل ة

  34. رديت على فكرتك المُمتازة أخى البلدوزر
    بس الظاهر نورت إتبعت معايا إسلوب “فيها لأخفيها”!! خلاص مُمكن أبقى أشوفلها دور فى الفيلم 🙂

  35. يا اخت فتيما انا ما شتمت ححتى مصري في تعليقي و كمان وضححت للاخ ابو الهول و قولتلو انو مش كل الجزائرين يكرهوو المصريين

  36. أختى سارة انا ما قولتش انك شتمتى، انا بتكلم لانك بتقولى وليه انتم بتحوا الاسرائيليين، وده كلام مش مضبوط، وكان لازم اعلق عليه.
    ثانياً مش انت المقصودة بالكلام الاخر، لانك فعلا ما شتمتيش، لكن غيرك شتم وهم من يوجه لهم الكلام.
    تحياتى ليكى

  37. الى ابو الهول اللهجه الجزائريه او المغاربيه انتو ماتفهمو ها للاسف بس هادا مو عيب وحنا لهجتنا كده عجباك او لا هادي لهجتنا

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *