>

اجتاحت مواقع “فيس بوك” و”تويتر” و”يوتيوب”، تعليقات ساخرة من انتقاد الانتشار الكبير لصور الشيخ حازم صلاح أبو إسماعيل المرشح المحتمل للانتخابات الرئاسية.

التعليقات أخذت صورًا مختلفةً بين مشاركات كتبها أعضاء هذه المواقع وصور وفيديوهات رُكبِّت للغرض نفسه.

ومن بين أطرف ما نُشر، فيديو بعنوان “أبو إسماعيل وميرفت أمين” يُظهر ميرفت أمين وهي تفتح نافذة غرفة نومها فتجد بوسترات ضخمة لأبو إسماعيل أمامها.

وأُخذت هذه اللقطة من فيلم “واحدة بواحدة” للنجم عادل إمام؛ إذ استُبدلت بصور إعلان “الفنكوش”، صور أبو إسماعيل.

كما انتشرت صور للرئيس أوباما وهو يجلس في مكتبه بالبيت الأبيض، وفي الخلفية بوستر للمرشح المصري، كما ظهرت صورة للقاء جمع أوباما ورجب طيب أردوغان في تركيا وفي خلفيتها البوستر نفسه، كما أظهر الشباب في الصورة وكأن أوباما يشتكي لأردوغان من لصق أنصار أبو إسماعيل هذا البوستر على سيارته.

ولم يكن الفضاء بمعزل عن هذه الظاهرة؛ فقد ظهرت صورة لرائد فضاء يؤيد أبو إسماعيل، كما وضع شباب صورة المرشح الرئاسي ضمن لوحة “العشاء الأخير” للفنان العالمي ليوناردو دافنشي، وأطلقوا عليها “أبو إسماعيل في لوحة السحور الأخير”.

وعدا الصور والفيديوهات، انتشرت التعليقات الساخرة أكثر، ومن بينها ما كتبه شاب: “دلوقتي لما تحب توصف لحد العنوان قوله: امشي طوالي مع بوسترات أبو إسماعيل، هتلاقي تقاطع.. سيب أول بوستر وتاني بوستر ولف مع تالت بوستر يمين”.

وكتب شاب آخر: “الشاب لما يحب يعبر لمحبوبته عن حبه هيقولها: بحبك بعدد بوسترات أبو إسماعيل في الشوارع.. بحبك بعدد المرات اللي البسطاويسي انسحب فيها من الانتخابات ورجع تاني.. بحبك بعدد المرات اللي شفيق قتل واتقتل فيها.. إنتي عندي أغلى من سيجارة عمرو موسى.. وبعد ده كله أقولك: بحبك، تقولي لي إيه”.

وكتب ثالث: “يُحسب لحازم صلاح أبو إسماعيل أنه المرشح الوحيد اللي أعداؤه وأنصاره بيشوهو صورته”.



شارك برأيك

‫12 تعليق

  1. حازم او سماعيل من الشخصيات المحترمة والمحبوبة من قبل ناس كثيرة اتمنى من كل قلبي فوزه في الانتخبات

      1. أنت يا نايس منافسة كبيرة
        قـمــورة فى أسلوبك وطيبتك مستخبية وراء كل كلمة بتكــتــبيهــا

        1. ميرسي يارامز ربنا يخليك
          بس يعني ايه مستخبيه وراء كل كلمه بتكتبيها ؟فهمني هههه

          1. دايما أقرأ كل اللى بتكتبيه تقريبا
            ومن خلال كلامك وأسلوبك واضح جدا أنك انسانة طيبة وبنت أصل

        1. طرف اخر
          ههههههههههههههههه
          انت لو تعرف الضحكه لا تفارق وجهي ولكن الانسان لا يستطيع الا ان يتاثر بكل ما يجري حوله .. نفتح النت دم وقتل .. نسمع الاخبار كذلك دم وقتل .. ونحن بش لابد نتاثر مع هذا احاول ان ارسل قصائد لاغير جو نورت شوي .

  2. أعتقد إن الغير مصريين مش هيفهموا الموضوع ده ، أو هيحسوه تافهة .
    فى مُرشح مُحتمل للرئاسة إسمه حازم صلاح أبو إسماعيل .. الراجل ده بوستراته بقيت مغرقة شوارع القاهرة الراقية والشعبية و المتوسطة ، لدرجة إن إللى ما بينزلش من بيته ممكن يشوفو فى يومه أكتر من 100 مره ! بجد فظيع فى الدعاية .
    فـ بقى على الفيس بوك بقى الله ينور خدّ من الفيديوهات والصور دى كتير تريقة على ظهوره الكتير !
    ولونى شايف إنه بيحظى بقبول كبير جداً فى الفترة الأخيرة إنما لو إستمر فى سياسة التسويقية إللى بقيت تستفز الناس !!! أعتقد هيخسر كتير أوى .
    عارفين تامر حُسنى ؟ آهو بقى حاجة كده زيه مُمكن تقوم مالنوم تلاقى حازم صلاح أبو إسماعيل هو إللى بيصحيك !!!

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *