>

أكد الفنان تامر حسني أنه ليس خائفًا من نجاح الإسلاميين لأنها إرادة الشعب.

ورأى أن فوز الإسلاميين لن يؤثر نهائيًّا على مستقبل الفن والغناء في مصر لأن شعبها متحضر، مضيفًا “لن نسمح لأي شخص بهدم ثقافتنا، سواء أكانوا إسلاميين أم غير ذلك”.

وقال “من الواضح أن بعض التيارات التي تُدَعَم من الخارج تخوفنا بمصطلح فزاعة الإسلاميين وهذا ليس له أي مبرر، فدورة مجلس الشعب هذه المرة 3 سنوات فقط، ومن ثم فإنهم يحتاجون لدعم الشعب في الفترة المقبلة ولو حدث أي تدخل منهم تجاه الفن سيخسرون بالتأكيد رصيدهم لدى الشعب”.



شارك برأيك

‫38 تعليق

  1. إذا ما تحرك الاسلاميين وفعلوا شيء لك ولأمثالك فلا خير فيهم.. ولن تقام قائمة لمصر أوي اي بلد مسلم إلا عند القضاء على هؤلاء.

  2. لأن شعبها متحضرههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههه ابقى قابلني يا تيمو لو عرفت تغني ههه ياراجل قول كلام ممكن يعني نصدقو

  3. لا اظن الاخوان المسلمين سيفعلون شيء فهم معتدلون
    اللهم ارنا الحق حقا وارزقنا اجتنابه وارنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه

  4. والله مع ني مش مصرية و لكن اتمنى انه السلفيين يحكمو مصرفقط لينظفوها من امثالك و امثال هيفا و اخواتها لانكم فعلا وباء سرطاني يجب التخلص منه اقرب وقت

  5. والله مع ني مش مصرية و لكن اتمنى انه السلفيين يحكمو مصرفقط لينظفوها من امثالك و امثال هيفا و اخواتها لانكم فعلا وباء سرطاني يجب التخلص منه اقرب وقت
    مونيا قلت اللي في بالي شكرا

  6. ملامح في كانون أول 3rd, 2011 |
    لأن شعبها متحضرههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههه ابقى قابلني يا تيمو لو عرفت تغني ههه ياراجل قول كلام ممكن يعني نصدقو

    أكيد شعبها متحضر جداً يا انسانة بدون ملامح، لانه لو قسنا التحضر بأسلوبك يبقى على التحضر والأخلاق والأدب السلام.

  7. وهم يا مونيا لو السلفيين نظفوا مصر من أمثاله، تفتكرى كده هاترتاحوا منهم؟
    سلفين أيه اللى يمسكوا مصر… دول لا يشبهونا ولا بيعبروا عن مجتمعنا المصرى.

  8. واحنا مسلمين بالسلفين وبدونهم، ومصر هاتقوم لها قومة بالسلفين أو بغيرهم، لكن للأسف كل واحد بيدور على مصلحته وخلاص.

  9. ليه نحن نزعل من الحقيقة كلنا كعرب غير متحضرين والادلة تطمك و تطمني ايضا نحن للاسف نفتخر بماضي زال و ليته ماضي حقيقي و الان ما نحن سوى العوبة غبية بيد المصالح العالمية و لسا بتزعلي ومستقبل مصر ان تزعمها اصحاب الدين السسياسي فسوف تقرين بحقيقة كابعرف ليش ماحابين تعترفو فيها الاعتراف بداية للحل ..

  10. ليه نحن نزعل من الحقيقة كلنا كعرب غير متحضرين والادلة تطمك و تطمني ايضا نحن للاسف نفتخ ر بماضي زال و ليته ماضي حقيقي و الان ما نحن سوى العوبة غب ية بيد المصالح العالمية و لسا بتزعلي ومستقبل مصر ان تزعمها اصحاب الدين السسياسي فسوف تقرين بحقيقة مابعرف ليش ماحابين تعترفو فيها -الاعتراف بداية للحل ..

  11. والله يا فاتي السياسيين كلهم حرامية عينهم على الكرسي و اموال الشعب و بس مثلهم مثل بعض الفرق فقط في انه كل واحد يلعب بطريقته الا من رحم ربي اما فيما يخص تمورة و جماعته المفروض التخلص منهم في اقرب وقت ممكن لانهم هم السبب الاول في انه الشعب لجؤو للسلفيين كنوع من التغيير لانهم عاثو في الارض فساد حتى و وان كان السلفيين مش على قدر مسؤولية مصر فهمتي مقصودي

  12. سبحان الله ليش بتحكموا على الجماعه قبل ما يستلموا وبعدين اعطوهم فرصه محنا اعطينا فرصه للسفاحين ومصاصي الماء والفاسدين اخلاقيا وللمنحطين وللكفره والحراميه وغيره وغيراته والا انته بتحكوا الغرب بيكره الاسلام خلينا اول شي انصفي نيتنا تجاهم وبعدين احكوا اللي بدكم اياه بس انا متاكد انهم راح يصلحوا لانوا اللي بخاف الله بخاف على عبده مش مثل الحكام الموجودين قاعدتهم سرقه ونهب وقتل ويموت الكل ويحيى انا والفنانين اهم شي شهرته ورصيده بالبنك مينقصش مش مشكله الشعب يموت او يعيش اخر همه مش ييجي واحد زي هاد يعطي حكم وعجبي

  13. والله كلامك صح يا مونيا.الكل نصابين الشعب الغلبان ما بايدو شيء والله.

  14. مونيا أتمنى تكونى لسه موجودة.
    علشان أى شخص يحكم على طبيعة الأوضاع فى مصر، لازم يكون على دراية كاملة بطبيعة الحياة السياسية فى مصر، وطبيعة الأحزاب سواء كانت ليبرالية أو إسلامية، والأهم من كل دول طبيعة الشعب المصرى وطريقة تفكيره واسلوبه فى الحياة.
    احنا شعب وسطى جداً، والسواد الأعظم من الشعب المصرى لا متشدد دينياً ولا منحل اخلاقياً… وسطيين، وزى ما بيقال شعب متدين بالفطرة، وبنميل لأى شخص يتكلم فى الدين وبنتطمنله… لكن:
    طوال 30 سنة فاتت النظام البائد حاول يهدم التعليم، والأخلاق، نسبة الفقر زادت، والجهل بانواعه أنتشرفى شريحة كبيرة من الشعب المصرى، وللاسف نجح فى مخططه.
    وعلشان نصلح ما أفسده النظام البائد، ونسمو بالأخلاق والتعليم ومستوى المعيشة، ماينفعش نحكم فئة قليلة من الشعب المصرى، وهم السلفيين بمرجعيتهم الدينية غير المعتدلة على شئون مصر والمصرين، برغم من وجودهم، لكنهم مايشبهوش اغلبية المصريين لا من حيث الشكل ولا المضمون ولا حتى الافكار احنا شعب مانحبش التزمت ولا التشدد.
    وعلشان نصلح غلط ماينفعش يكون بغلط اكبر واخطر، لان السلفييين لو اختلفتى معهم تبقى كافرة، ولو نقدتيهم تبقى بتنقدى الاسلام، مافيش عندهم تفاهم.
    وبعدين مين اللى قالك أن المصريين اللى انتخبوا السلفين او حتى الاخوان انتخبوهم علشان يخلصوهم من تامر حسنى وأعوانه واخواته… تامر حسنى وغيره اخر هم كتير من المصريين، خصوصاً البسطاء منهم، اللى ممكن مايعرفوش اصلا مين تامر حسنى ده.
    المصرى البسيط سواء اللى انتخبهم عن قناعة، او حتى انضحك عليه باسم الدين، او حتى اشتروا صوته ببعض السلع التموينية… أنتخبهم علشان يوفرولوا لقمة عيش طيبة، مسكن محترم، علشان من الاخر يوفروله هو واولاده تعليم جيد ومعيشى ترتقى بمستوى الانسان الطبيعى.

  15. الشعبالمصري شعب مندين بالفطرة ،ولكن الانظمة المتعاقبة استطاعت ان تسرب اليه فكرة فصل الدين عن الحياة ،فصارت الراقصة المصرية التي تمارس الفجور- حسب المنظور الشرعي – تدعو الله ان يوفقها في فجورها- وقس على ذلك الملتحي الذي يصلي في الصف الاول وعند الخروج من المسجد يتعامل بالربا وما شابه والامثلة كثيرة ..وعليه فالحل هو العودة لتطبيق الاسلام الصحيح لتنسجم فطرة الشعب النقية مع الفكر الصحيح وعندها تعود لمصر اهميتها التاريخية كقيادة للامة الاسلامية .. فالى المطالبة بدولة الاسلام على سنة الرسول والصحابة ندعو كل الاخوة المصريين!!

  16. ايزاى نتطمن لناس كل ساعة بحال، وكل يوم برأى، ومن ليس معهم فهو ضدهم. ومن يخالفهم فهو كافر، ومن ينقدهم فهو بيتهجم على الاسلام!!
    نتطمن لناس إيزاى، وهم اول ماشموا نفسهم يقولك الديمقراطية حرام.. دريم بارك (مدينة ملاهى مشهورة) حرام، واحدة منهم طالعة تقول أنا هاكون اميرة المؤمنين، وهالبس النساء السواد، وكل امور الدين بيفسروها على مزاجهم.
    هو احنا عايزين مصر يحكمها ناس مستشيخة، وهم ابعد عن روح وجوهر الاسلام بقرون… ولا عايزين سياسيين مخضرمين يخروجوا بالبلد من كبوتها السياسية والاقتصادية؟
    ناس لا يهمها لا الدين ولا البلد، وبتستخدم الدين كوسيلة للوصول لكرسى ومنصب.
    هل ينفع بعض مرشحيهم يقولوا للبسطاء وعلى مسمع من الجميع، اللى مش هاينتخب مرشحى التيارات الاسلامية فهو اثم؟!! والنبى ده كلام؟
    لو هايشتغلوا فى الدين، فبصراحة هم مالهمش علاقة بالدينـ يسبيوا الدين لاهله، ولو هايستغلوا فى السياسة، يبقى يفكهم من كلامهم، ويورونا هايصلحوا الحياة السياسية والاقتصادية فى مصر إيزاى.

  17. كريمة الجزائرية في كانون أول 3rd, 2011 |
    والله كلامك صح يا مونيا.الكل نصابين الشعب الغلبان ما بايدو شيء والله.
    ………………..
    هذا الكلام خطأ من ناحية شرعية لانه شق لقلوب الناس واطلاع عليها وهو خطأ عقلا لانه يدخل في باب القياس الشمولي فليس فساد شخص او فئة ما دليل على فساد الكل!!

  18. الشهادة لله فاتي كلامك دخل دماغي و بجدارة ايون هي دي المرأة المصرية الي تشرف واعية وليست منقادة

  19. mounia في كانون أول 3rd, 2011 |
    والله يا فاتي السياسيين كلهم حرامية عينهم على الكرسي و اموال الشعب و بس
    ………………..
    وما قلته للاخت كريمة ةاقوله لك يا خت مونيا …واقول اتقوا الله ….وكونوا مع المسلمين فيكفي المسلمون مواجهة اعداء الاسلام من الغربيين والطغاة !!

  20. اعتقد انه فيه صِدام قادم، وفيه عدت سيناريوهات للصدام، وربنا يستر.
    لكن اللى متاكدة منه، وهم لازم يعرفوه كويس إننا ماكوناش بنقوم بثورة علشان مبارك يمشى، يجيلنا مبارك نسخة افغانستان.

  21. اعتقد انه فيه صِدام قادم، وفيه عدت سيناريوهات للصدام، وربنا يستر.
    لكن اللى متاكدة منه، وهم لازم يعرفوه كويس إننا ماكوناش بنقوم بثورة علشان مبارك يمشى، يجيلنا مبارك نسخة افغانستان.
    …………………..
    افغانستان بلد الرجال الرجال والمسلمين الذين كانوا طوال تاريخهم من ابطال الاسلام …ويكفي انهم يعلمون ابناءهم الرجولة
    كلاشنكوف زائد كلاشنكوف =
    لا شكولاطة=شوكولاطة=
    ..بعكس الشعوب العربية التي اغلبها يربي ابناءه على التخنث…. اقرؤوا عن افغانستان من قبل المخلصين لا من قبل الاعلام الامريكي وابواقه!!

  22. حاضر يا استاذ ابو المنذر، هانقرأ كويس عن الرجال فى افغانستااااان اللى مابيكلوش شكولاته.
    بس كلمة ابواق دى بتفكرنى بواحد كان هنا فى نورت كان دايما بيقولهالى أنا ومها ههههههههههههههه

  23. دة انتا كنت مزور شهادة تجنيد دلوقتى بقيت وطنى يا د فاكر لما ضربناك فى التحرير يا خائن

  24. طبعا اولا اتمنى الخير لمصر وكيف لا ولقبها ام الدنيا وارض النييل
    تانيا وبصراحة كلامي لفاتي
    كنت مفكرة ان الترشيح للأحزاب سيكون عبر مخططاتهم ودساتيرهم وما يريدون فعله للوطن يعني بالواضح والصريح
    ليش الشعب ينتخب حزب مثلا لا يحمل الا اسم المفروض يكون كل حزب
    قد طرح خطته المستقبلية للبلد ويكون هناك لقاء يجمع هذه الاحزاب وكل حزب يتكلم رئيسه عن ما سيقدم لمصر وعلى اساسه الناس تختار
    اما هيك حسيت صحيح انو الناس اختارت وارادت ومارست حقها في الانتخاب بديمقراطية ولكن عمليتهم ناقصة
    اتمنى التوفيق لكم يا اهل مصر

  25. لاحظى يا ورود أن أغلب المصريين كانواْ خارج نطاق الخدمة السياسة منذ حوالى 30 سنة، ويمكن ال30 سنة اللى قبلهم كانت حقوقهم الساسية مشفرة هى كمان، وبالتالى فيه ناس كتير كانت نازلة وهى مش عارفة هاتنتخب مين، لكنها فرحانة انها لأول مرة هاتختار بإرادتها بدون ضغط أو تزوير.
    وأغلبهم قال ننتخب التيار الدينى نجربهم المرة دى، يمكن يكونوا الأفضل، وزى ماقولت الشعب المصرى ممكن تدخليله من ناحية الدين، فيرتاح ويتطمن.
    أعتقد فى السنين العشرة الجاية الوعى السياسى عندنا هايزيد أكتر، ده طبعاً لو كانوا القائمين على شئونا فى المرحلة القادمة هايراعوا ربنا فعلا، وهايعملواْ نهضة شاملة فى التعليم، وينهضواْ اقتصادياً بالبلد.
    شكرا يا ورود، ونتمنى لسوريا وأهلها الخير، لو بتشوفى مراحب ابقى سلميلى عليها كتير.
    وعلى فكرة، وصلت سلامك لنانا، وهى بتسلم عليكى كتير جداً.

  26. شكرا يا فاتي وبصراحة طالما ان الحزب يتغيير كل فترة وفترة
    مش حيلزق زي الماضي يبقى كويس والمرات الجايية بتصلحو الغلط الي حصل معاكم
    سلامي لك يا فاتي العسل وشكرا لدعائك

  27. إن شاء الله، وكلهم بيقولوا كده، لدرجة انهم بيقولوا لو ماعجبوناش هانروح التحرير… اصلنا بقينا فاضييين واى حد يزعل او مايعجبهوووش الوضع يروح على التحرير هههههههههههههههه
    ورود لو أنتِ كمان متضايقى ابقى تعالى معانا التحرير. ولو حد زعلك ابعتيه على التحرير، الشرطة هاتقوم معاه بالواجب ههههههه

  28. فاتي توكلو على الله وعسى ان تكرهو شيئا وهو خير لكم
    عسى يكون فوز هذا الحزب لخيير البلد اللهم اميين
    سلالالالالالالالالالالالالالالالالام يا قمورة يا عسل وطمنينا عن شيرين لو خبرتي عنها

  29. ربنا يستر على مصر ونتمنا لها الخير

    اللهم احمى مصر وشبابها وابنائها ويسر لها الخير آمين يارب العالمين

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *