بعد ازدياد النقد عليه مؤخراً، قرر المطرب والممثل الشاب تامر حسني الرد على كل من أساؤوا إليه في الفترة الماضية بالهجوم عليهم.

قال تامر: “لا أحب التشهير بأحد من زملائي احتراما لجمهوري وجمهوره، وبالنسبة لشيرين على وجه التحديد، فهي تملك مكانة خاصة في قلبي، وأنا تحدثت إليها كثيرا واتصلت بزوجها الفنان المحترم محمد مصطفى وأثبت له حسن نيتي، ولكن كل هذا لم يأت بفائدة، وأريد أن أقول لها: (أتمنى أن تعودي لتركزي على فنك وبدلا من التحدث عني في كل مكان يا ليتك تتحدثين عن نفسك وأعمالك، لأنني لن أرد عليك ولن أرد الإساءة على طريقتك، فانا أملك القدرة على المسامحة وأركز على عملي وفني فقط، وهذا هو سر نجاحي، ولا أشغل نفسي بأي فنان آخر، لذلك أجد أن ربنا يوفقني ويقف بجانبي)”.

وتابع تامر: لي رجاء من الجميع، أن يتوقفوا عن مقارنتي بالفنان عمرو دياب، قلتها من قبل وسأكررها، لا مقارنة بيني وبينه، فهو فنان كبير وأنا أحبه، وبرنامجي لا يشبه برنامجه، وسيكتشف الجمهور ذلك، ويكفي أن برنامجي يحكي سيرة فنية لشاب مثل كل الشباب له أحلامه التي تعب لتحقيقها.

وأشار أن البرنامج الذي سيحكي فيه قصة حياته سيعرض خلال أيام على العديد من القنوات ومنهم “مزيكا”.

وعن تصريحات الفنان عمرو مصطفى والشاعر أيمن بهجت قمر التي هاجموه فيها، قال: “لن أتحدث عن أي أسماء ولن أعلق على هجوم أحد، ما أقوله هو أن من يعترض على نجاحي وحب الجمهور لي، لا يدرك أن وراء هذا النجاح تفانيا في العمل، فأنا اجتهد وأتوكل على الله وهو يرزقني النجاح وحب الجمهور”.

كما عبر تامر عن سعادته بعد أن تحدث عنه المطربان الكبيران راغب علامة ومدحت صالح بشكل جيد في لقاءاتهما الإعلامية، حيث يشيدان به عندما يوجه لهما سؤالا بشأنه.

وعن اتهامه بسرقة أغنية “رسمي فهمي نظمي” من المطرب التونسي لطفي بو شناق، رد قائلا: “لقد أحب الجمهور الأغنية بعد أن قدمتها مع علاء عبد الخالق ومحمد رحيم، ولم يكن يعرفها عدد كبير من الناس من قبل، وهذه الأغنية في الحقيقة من الفلكلور، ولا أجد إعادة تقديم الأغاني عيبا، كما لا اعتبره إساءة للمطرب الجميل لطفي بوشناق”.

وعن الانتقادات التي يتعرض لها دوما سواءً عن أفلامه أو كليباته أو أغانيه قال: “تعبت من الهجوم الغير مبرر، فكل أغنية أقدمها مهما كان كلامها واضح وسليم يفاجئني البعض بهجوم جديد عليها بحجة أنها تحمل إيحاءات دون أي داع، ولا أعرف من له مصلحة في محاربتي”.

وتابع: فالمقصود بكليب “تاعبة كل الناس” أن هناك فتاة أتعبت كل الشباب وكل الناس بسبب جمالها الزائد اللافت ومع ذلك ترفض التحدث مع الشباب وأنا واحد منهم، فأين الإيحاءات؟!.

وأضاف: فكل التيمات التي يتم تصويرها معروفة وسبق تقديمها، وأحاول التطوير فيها ووضع لمسات جديدة عليها، ولا تحرض على مطاردة الفتيات في الشارع أو التحرش بهن، لا أعرف لماذا يفكرون بهذه الطريقة، والجمهور أصبح لديه الوعي الكافي ليعرف أن هذه ليست أخلاقي، وأشعر بالمرارة لأني لا أجد العدالة في النقد، وعندما أقدم عملا جيدا لا يشيدوا به ويتصيدون لي الأخطاء، فهناك ناقد استكثر عليّ نجاح “عمر وسلمى 2” واعتبر تحقيقه المركز الأول في الإيرادات مهزلة، فلماذا يعترض على نجاحي، لماذا يتعامل معي على أني لست فنانا مصريا؟!.

وعن جديده، قال تامر: “سيغلب على الألبوم الجديد الطابع الرومانسي في الأشكال المختلفة سواء كانت خصام أو هجر أو حب، وبالفعل انتهيت من تسجيل أغنيتين بعد أن اختارتهما بعناية للحفاظ على الثقة التي منحني جمهوري إياها خاصة بعد أن حقق (هعيش حياتي) أعلى مبيعات، وأتعاون في الألبوم مع مجموعة جديدة من الملحنين والمؤلفين، ومع محمد رحيم ومحمد يحيى وتامر علي وعلي شعبان وكريم محسن والموزعين تميم ونور وكريم عبد الوهاب”.

وعن الفيلم، قال: “أنهيت كتابته واسمه المبدئي (نور عيني)، وهو فيلم رومانسي من الدرجة الأولى، وأشعر أنه سيكون أحلى عمل قدمته في حياتي، لأنني أحس بصدق كل كلمة فيه، ولذلك أكتب قصص أفلامي خاصة وأني أحصل عليها من الواقع، فدائما بعد قراءة العديد من السيناريوهات لا أجد بينها ما يجذبني.

وتابع: ستشاركني في الفيلم الفنانة مي عز الدين ولأول مرة المذيعة هبة مندور والوجهان الجديدان شيري وإسلام، الذي أرى أنه سيترك بصمة في مجال التمثيل وسيكون له دور مهم في الفيلم، ولم تشاركني ميرهان في هذا الفيلم لأني أصبحت مطمئن عليها بعد أن قدمتها في “عمر وسلمى 2″، فأنا حريص على تقديم وجوه جديدة في كل أعمالي لأني تعبت كثيرا وأنا أبحث عن فرصة.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫29 تعليق

  1. 1- هي فادتة بهجومها وخلت ناس ماكانو يطيقو مثلي ينتبهون علي ويسمعو
    2- يبدو من كلامة انه هو فعلا الطرف الاطيب
    3- فعلا عندة بعض المعاني اللي مو محببة باغانيه
    4- فكرة البرنامج مبالغ بيها, هوهذاك اليوم بدا

  2. على فكرة تامر بجد انسان حقيقى طيب ومتواضع وجدع بمعنى الكلمة وبيحب يساعد الناس ليا اصدقاء يعرفوة وحكولى عنو مواقف كتير واى اشاعات او كلام بيتقال علية دة من الغيرة والكراهية ليس اكتر

  3. 7abebti nana egypt ezayek wa7ashni kalamek awi ana mesh 3arfa lghira di kolaha min naga7 tamer 7osni da 3ashano tayeb w nage7 fkol 7aga ya3melha ana 3an nafsi ba7ebo awi w ba7eb kol aflamo wel aghani kolaha e7sas bardo ba7eb 3amro dyab w sherin w kol lmasreyin w akeed masr om ldonya weli mesh 3agbo yetfele2 homa 3arfin nafsohom kwayes awi kaman mara wa7ashteni ya nana egypt enti feen kol da ta7eyati la kol lmasreyin lmawgodin hena min kol albi ba7eboko awi awi fatona min canada

  4. ana mesh 3arfa lkalam eli 2olto yza3al b eeh 7abebti nana egypt ana faten min canada ya rab tkoni fakrani ana katabt abl shwaya 3al mail beta3i bas lal asaf manezelsh 3al mawke3 wana fata7t mail gdeed hatla2i esm maro da ana faten ya albi ana kont ba2ol leeh lghira di kolaha min tamer 7osni ana ba7ebo awi w aflamo kolaha gamila awi bardo da shab 7asas w bey7eb kol lnas wana ba7eb kol lsha3b lmasri w ba7eb aktar masr om ldonya weli mesh 3agbo yedrab dmagho ta7ya masr w batmana eni at3araf 3aliki ya o5t nana egypt bgad enti ensana 3azima awi fatona min canada

  5. ثامر الحقيقة تقااااااااااااااااااال انت انسان محترم ومحب لللاخرين حتى الذين يريدون افشالك يالك من شاب خلوووووووووق

  6. مثل ماقال أخي الفجر البعيد موضوع تافه بس حبيت أقول لتامر حسني وكما يلقب ( مطرب الجيل الفاشل ) أن ألله يساعد الأنسان على فعل الخير وألله لايساعد الأنسان على ( رقصيني ياماما ) ألله لايساعد ولايوفق الأنسان ألي فاتح صدره ومطلع سعرات صدره ألله لايوفق الهزازيين والرقاصين .
    من الأخر لاتعمل حالك مؤمن ومؤدب .

  7. تامر عن جد طيب و ما عند حق لاي فنان إنو يهينو لانو ما فيه شي يتعاب مع سلامي لكل شخص بالمنتدى

  8. هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه الله يخليلك اياه يارب
    وكتكوت مفرفش بيحب الاطفال الكتير<<شايفين ما اطيب قلبو متيم مافي منو لو في منو تنين كانت خربت الدنيا ههههههههههههههههه

  9. أنا باسم.. فاكرنى ولا لأ … أنا بشكر كل الناس المحترمه الى بتتكلم عن تامر وكل فنان مصرى محترم بشكل محترم … والناس التانيه بقولهم “منكو لله” … وربنا يهديكو ويشفيكو … أنا تعبت من كتر الدفاع عن تامر .. وأنتو بجد حرين والى عايز يقول أى كلمه زنقاه يقولها .. بس عايز أقول أفتكر أن فى اله هيقولك يوم م الأيام أنت ليه قلت كده … أنا مش هتكلم للمره المليون عن تامر ولا هقول هو مين .. شوفو حفلاته وهتعرفو أن حب الناس عمره ما كان ممكن يشترى بمال الدنيا …

  10. _ أنا هرد على كل واحد فيكو … بغداد عجبنى ردك فى الأول بس أسأل نفسك سؤال .. أنت ليه مكنتش بتحبه … هتلاقى أنك غلطان عشان مفيش أى سبب … كره للكره.. وبعد كده حبيته … وأنتقدته أنتقاد محترم وأنا ممكن أختلف معاك بس حقق أنك تنتقد بأحترام … بس أنا عايز كليب واحد عراقى موجود فيه ربع التقنيه الى متصور بيها الكليب ..الكليب جامد جدا.
    _يا عم الفجر البعيد… لو الموضوع تافه .. نفسى أعرف أنت ليه قرأته للنهايه … خليك فى حالك والنبى .. وخليك ف نفسك .. وسبنا نشتغل .. مش أنتو الى هتتكلمو عن الفن … والنقد يكون بأحترام شويه.
    _ نونا وفاتن ومارو ومحمد كاكاو ومريم… أنتو بجد ناس محترمه جدا .. أنا بشكركم من قلبى .وأستمرو.
    _ يا حاج تونس .. خليك فى حالك .. راعى ربنا و خلى عندك ضمير … وحط نفسك مكانه … وأنت بيتقال عليك كده … لو تامر كده .. تبقى هند أيه ها .. تبقى ايه ياض … مع كل أحترامى وحبى وعشقى لها .. بس أنتقد بأحترام والا هتلاقى عدم أحترام .

  11. _ عم مصطفى … سيبك من شعر سدره .. أحنا مسلمين و حرام نشيله .. خلقه ربنا هنعترض .. لو أنت معندكش شعر قولى أبعتلك .. و خليها تاكلك.
    _ أنا متأسف على التطويل الى عايز يرد يرد عالفيس بوك …
    [email protected]

  12. فتون حبيبة قلبى للاسف مكنتش قدام الكمبيوتر لما انت كتبتيلى اتمنى تشوفى رسالتى بجد انت وحشانى جد ووحشنى كلامك والله يا فاتن كندا انا اكيد فكراكى انت من الناس اللى صعب تتنسى وبتدخلى القلب بسرعة حتى من غير مشوفك والله حبيتك

  13. شنو معدنكم انتو الفنانين لك نادرا مااسمع ٢فنانين يحبو بعض.والله انتو مو فنانين.اقولها اتعلمو من الفنانين السابقين كانو يعطو وماياخذو.

  14. _ أخ بغداد … أنت مش بترد على كلامى خالص أنت بترد على كلام تانى خالص … بس هعملك أيه .. ماهى بتاكلك … و برضه هسيبها تاكلك ..
    _(مصطفى) أنت فاكرنى أنت راجل محترم و الهى .. أنا باسم الأسكندرانى و جمعه كمان … كويس والهى أنك فاكرنى … و أيه رأيك فى الى بيحصل .

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *