>

قال طبيب نفسي شهير إن المصريين من أخف “دماء” شعوب العالم، بسبب اعتمادهم بشكل أساسي في الوجبات على النشويات وخاصة “الكشري” والتي تمثل الأكلة الشعبية المصرية بجانب “الفول والفلافل”.

واعتبر الدكتور أحمد عكاشة -أستاذ الطب النفسي بكلية طب عين شمس ورئيس الجمعية المصرية للطب النفسي- أن الكشري يمثل أفضل أكلة شعبية لتحسين المزاج.

ولفت إلى أنه خلال محاضرة كان يلقيها في مؤتمر علمي بألمانيا، تلقى 22 نكته في رسالة قصيرة خلال ساعة واحدة، بعد أن قام أحد المواطنين العراقيين بضرب بوش بحذائه، فأبلغ الحاضرين بذلك فانفجروا من الضحك، خاصة بعد أن سألهم كم نكتة وصلتهم من دولهم فقالوا واحدة.

وأشار إلى أن كم التعليقات الساخرة التي تعقب نشر خبر مهم على مواقع التواصل الاجتماعي تذهل العقول من خفة دم الشعب المصري، بحسب الأهرام المصرية الثلاثاء 21 فبراير/شباط.

وأضاف إلى أن الصينيين واليابانيين يتناولون الأسماك بكثرة وينعكس ذلك على جودة صحتهم النفسية، ولكن روح السخرية والفكاهة لديهم قليلة، مقارنة بمواطني البحر الأبيض المتوسط الذين يتناولون المكرونة الاسباجتي بكثرة، وهى مكونة من الكربوهيدريتس، فتجد دمهم خفيفا.



شارك برأيك

‫22 تعليق

  1. وااااااااااااااااااو اموت أنا فى الكشرى، خصوصاً من عند توم اند بصل، او كشرى التحرير.
    مريم: الكشرى أكلة شعبية مصرية مكونة من “عدس بجبه_اسود_، ارز مصرى، ومكرونة، ودفة، وصلصلة”… بس بصراحة خراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااافة، اللى مادقهوش فاته نص عمره.

    1. فاتي
      كنت اتمنى اروح لمصر واكل كشري والخبز البلدي والدجاج المحمر .. لكن كان عندي صاحبه مصريه في اميركا عملت الكشري بس كان يجنن طييييييييييب.ازيك ياجميل ههههههه نسيت اسلم الاول لان الكشري اخذ عقلي .

      1. ندوووووووووش تسلمى على كلامك يا هارتى.
        ههههههههههههههه طبعاً الكشرى بينسى الواحد نفسه، ماتخافيش هابعلتك طبق كشرى على أول طيارة جاية على امريكا.
        شــــــــــــــــوية وهارجع، سلام مؤقت.

  2. المصريين لا يحتاجون لاكل الكشري حتى يصير دمهم خفيف .. دي خلقة ربنا والخفه والمرح مخلوطين ابدمهم الله يديم خفة الدم والفرح عليهم . . آمين

  3. ياريت يرجعو ياكلو كشري تاني لاحسن من ساعه ماعرفو الهامبورجر وهم دمهم ٠٠٠ خالص

  4. الله يخليلنا الحبيبه مصر وحبايبنا المصريين
    صديقى المصرى حكا لى هاى النكته قبل ان اتناول عنده طبق الكشرى المتين
    مرة ثلاثة فشارين راحوا الجبل واحد اعمى و واحد اطرش وواحد اقرع الاعمى قال انا شايف النملة اللى فوق الجبل و الاطرش قال انا سامع دبتها والاقرع قال أنا شعرى وقف من كتر الكدب .!!

  5. ياموعود بالأحزان النكتة حلوة …….
    فاتي ممكن طريقة عمل الكشري شكلها يجنن…….

  6. ام ريان انا بعت الفديو بتاع الكشري استني لغاية ماتنشرو المدعوقة نورت

  7. حتى الكشرى مش عتقاه يا كاتيا… يعنى سيبى لينا حاجة نفتى احنا فيها، خاليكى فى السياسة والاقتصاد والفن والرياضة وسيبك من الكشرى، حتى الكشرى بتفتى فيه؟

  8. كيف ممكن نعمل كشري بالبيت
    ارجوا من اهل العلم اخباري ببعض تفاصيل تحضيره تحضيرا بيتيا
    وشكرا

  9. هههههههههه يا فاتي انت اكيد بتكلي كشري كثير عشان كدا دمك خفيف زي ما يقول الخبر 🙂

  10. طبعا انا مش هارد عليكي يا فاتي يا ام دم خفيف ممكن تكووني ضاربه كشري زياده فليس علي اكل الكشري حرج

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *