>

حى الزبالين.. وسط شوارع ممتدة مئات الأمتار، تتخللها ما يقرب من ١٥٠٠ ورشة لإعادة تدوير البلاستيك، ترشدك رائحة آلاف الأطنان من القمامة إلى واحد من أفقر أحياء القاهرة، إلى الحى فى منطقة منشية ناصر، حيث ٣٧ ألف نسمة، نصفهم تقريباً من الأطفال. للوهلة الأولى قد لا تستطيع رؤيته بصورة واضحة، فهو منهمك فى فرز القمامة.

حي الزبالين في القاهرة

حيث يبحث بطلنا الصغير عن بقايا عبوات الشامبو. لا يلتفت «ريمون »، ذو السنوات العشر، كثيراً إلى حديثك، تراه فقط يجلس بين أكوام القمامة، ويخرج عبوات ماركات الشامبو الشهيرة على اختلاف أحجامها، وبشكل خاص الكبيرة منها لأنها «مربحة أكثر» كما يقول، ويستمر البحث، وكلما وجد عبوته «المنشودة» يضعها فى جوال كبير، ضعف حجمه أربع مرات على الأقل،

حي الزبالين في القاهرة

وقبل أن تدق الساعة الثانية ظهراً، ينهض مسرعاً ويقف على ساقيه الرفيعتين، ليحمل الجوال العملاق على ظهره، ويمسك طرفه بيديه اللتين انتشرت عليهما آثار الجروح نتيجة احتكاكهما بعبوات معدنية وقطع زجاج. حتى وصل إلى مدرسة «التعليم غير النمطى»، أو «مدرسة الأولاد لإعادة التدوير» كما يطلق عليها الأطفال.

حي الزبالين في القاهرة

صعد «ريمون» درجات السلم، وصولاً إلى المدرسة، التى تضم أطفالاً تتراوح أعمارهم بين ٨ و١٨ سنة، ليجد مشرفاً فى انتظاره، يساعده على وضع الجوال العملاق على الأرض. يقول ريمون: «أعمل فى جمع القمامة وفرزها من صغرى، ويعمل والدى مع شقيقى فى نفس المهنة بمناطق مختلفة بالقاهرة، وتقوم والدتى وشقيقاتى الثلاث بفرز القمامة بالمنزل الذى نسكن فيه، أما أنا فأعمل فى إعادة تدوير عبوات الشامبو، من خلال مدرسة إعادة التدوير».

حي الزبالين في القاهرة

يضيف: «أعمل يومياً من ٢ صباحاً حتى التاسعة صباحاً، فى جمع العبوات من القمامة أو شرائها بالكيلو من «المعلمين فى الورش»، وأحضر إلى المدرسة من ١٠ صباحاً حتى ٢ ظهراً، وأضع بيانات حمولتى لدى المشرفين، وتبلغ قيمة العبوة الكبيرة ٣٥ قرشاً، و٣٠ قرشاً للمتوسطة.

حي الزبالين في القاهرة

أنشئت مدرسة إعادة التدوير فى عام ٢٠٠٠، بدعم من جمعيات المجتمع المدنى الموجودة بمنطقة الزبالين فى منشية ناصر، وتضم ١٢٠ طالباً سنوياً، فى الفئة العمرية ما بين ٨ إلى ٢٠ سنة، ويعمل خريجوها مشرفين بها، وأغلبهم يعملون فى جمع وفرز القمامة، تركوا التعليم أو لم يلتحقوا به من الأساس نظراً لفقر أسرهم الشديد، وفقاً لما ذكرته ليلى زغلول، مديرة المدرسة التى تضيف: «طبيعة المجتمع هنا فقيرة للغاية، والأطفال يصرفون على أسرهم، ومن هنا حاولنا ربط التعليم بزيادة الدخل،

حي الزبالين في القاهرة

ومن خلال دراسة أجريناها بالتعاون مع شركة «بروكتر وجامبل العالمية»، اكتشفنا أن عبوات الشامبو من إنتاجهم يتم إعادة تعبئتها فى مصانع (تحت بير السلم) وبيعها للمحال التجارية والصيدليات».

حي الزبالين في القاهرة

وتابعت: «عرضنا عليهم التعاون من خلال جمع الأولاد لعبواتهم، والتأكد من إعدامها وتكسيرها فى ورش المنطقة، ومكبس خاص بالمدرسة، مقابل دفع مبلغ عن كل عبوة شامبو يتم إعدامها، وعملنا على توعية الأطفال بالجمع الآمن للعبوات.

حي الزبالين في القاهرة

يقول عزت نعيم، المدير التنفيذى لجمعية روح الشباب بمنطقة الزبالين، «أشهرنا الجمعية فى عام ٢٠٠٤، وتوسعنا فى أنشطة مدرسة إعادة التدوير، ولم نجد مقاومة من الأهالى، لأننا نعرفهم ويعرفوننا جيداً، كلنا أبناء الزبالين، ونساعدهم اقتصادياً وصحياً وتعليمياً،

حي الزبالين في القاهرة

وتمتد أنشطتنا لتشمل أمهاتهم وبناتهم»، ووفقاً لنعيم فإن ٣٧ ألف نسمة يعيشون بحى الزبالين، ٨٥٪ منهم مسيحيون، و١٥٪ مسلمون، ويبلغ متوسط عدد أفراد الأسرة الواحدة ٨ أفراد، أب وأم و٣ أولاد و٣ بنات، ٧٠٪ من الأولاد لا يلتحقون بالتعليم لمساعدة آبائهم فى جمع القمامة من مناطق القاهرة، و٦٠٪ من الفتيات لا يذهبن إلى المدارس.

حي الزبالين في القاهرة

 

حي الزبالين في القاهرة



شارك برأيك

‫51 تعليق

  1. that what is mubarak is trying to protect egypt . .PEOPLE IS LIVING AND EATING GARBAGE?peaple living in the cemetery?or drugs?or prostitutions?.congratulation mubarak you are protcting I S RA E L.NOT EGYPT.

  2. طبعا فية تعليق محطوط قبلى وكلة هيربط الخبر دة بعزة وحكم مبارك وكدا وفترة دى .. دى مشكلة داخلية اجتماعية مش سياسية
    اولا فى ناس كتير فى مصر عايشة افقر وفى مناظر اعفن من كدا سورى فى كلمة وفية مليون طفل قاعد فى الشارع بيشم وبيتنيل وكل شى وفية جمعيات والاطفال دى بتختصب بجد وبيتجوزوا من بعض ومحدش عارف فى اية لفة المجتمع دة غريب الفقر صناعها فى سنين طويلة . صعب ولا مبارك ولا غيرة يعالج قضية ذى دى للاسف يقدر يغير شوية ناس فيهم بس مش كلهم .الشغلة حتى لو فى لم زبالة وفقر مش عيب بس الشى مش كويس ان طفل يتشغل بدل ما يفرح بحياتة بفترة دى مشكلة ..
    انا عارف ان خبر دة هدفة مش كويس ولا وقتة وعملت لية لذمة لما علقت
    كاتب الخبر اسئلك سوال نتا لية حاطيط نسبة مسحين ومسلمين فى موضوع مشكلة اجتماعية احنا فى مضر حضرتك مش بنحسبها مين مسلم ومين مسيحى بنقول مين مصرى وحش وتعبان ومصرى كويس ياريت تاخد باللك ونتا بتكتب انك بتكلم عن بلد نسيج بتعها واحد.

  3. كما يقول المثل ( باب النجار مخلع ) … زبالون وحيهم كله زبالة والمفروض ان يكون من انظف الاحياء في العاصمة … وعحبى…

  4. طبعا ما مصر أصلا معروفة بقرفها، أنا لي صديقة راحت للي بيقولوا عليها أحسن بلاد في مصر “”شرم الشيخ يا حبيبي” ولاقاتها أقرف من أي بلد بتونس.
    وما في حركة إلا بالبقشيش… قال أم الدنيا،،،

  5. ana men ra2yee ba2ol en el critics mesh hat2ady le 3amal egaby , leh el wa7ed badal may2ol masr keda we masr keda yelem so7abo wel nas ely ye3rafo we yefakaro fe solution lel atfal ely ma7romin men ebtesama Basita , ana bgd nefsy kol shabab masr yokon wa3y be kol ely ye7sal fe balado we yebtedy yefkr fe kol mashro3 ka nahda lel mogtama3 el masry ….

  6. kaman ma3lish khali 3amu mubarak wli ru2asa2 el3arab bidun estsna2 yinamu shb3anin huma kaman ya 7aram khil2u fu2ara elmal kam mara mamu bara buyuthum bilbard wibala ta3am allah karim

  7. ala raey al masal ele bioul ma laouch fi al ward ayb alou ya ahmar al hadin ana min lbnan we baoul ma fi agmal min maser fi alalam we tahya maser al azima

  8. مصر هتفضل ام الدنيا غصب عن عين اى كلب حاقد وبالذات التونسى
    وده مكان طبيعى موجود فى اى حته فى بلد عربى او اجنبى وفيه اوسخ من كده فى بلاد كتير بس زى ماقلت ان مصر من اهميتها ديما متصل عليها الضوء.
    ياخويه لا بنسمع عن حلو او وحش عن بلاد كتيره لانها مش باينه اصلا على الخريطه(تونس) واضح انى كتير مش معتبرنها موجوده اصلا على الخريطه.

  9. 7osni mobarak maloch da3wa b7agha el cha3b howa eli zbala 7ata law 3amal ayi 7agha o 7awel yenadafhom mouch 2ader 3alihom dol nas zebala o 3aychin fi zebala tab3an fi nas kwayesa tetmana eni baladha tendaf basi 2layilin ya5sara ya masr ya omi dunia kona chayfinik 7elwa abli manzorek tele3ti zbala ya5sara ya nas

  10. لااقول الا بلدالتناقضات بلد العلما والمشايخ وبيبرس وصلاح الدين وبلد الرقاصات وحسني مبارك

  11. شو هالمكان شرم الشيخ . الشب بيموت ولو شفت الافلام والقنوات ……تقول خلاص احسن بلاد اهل غزة ارحم هذه مساوئ الجمهورية كل واحد يجي يسرق ويخرب ويروح لو كان لس ملكية في مصر كان حالهم يمكن احسن.احفاد فرعون فرعوهم اصحاب البطون

  12. انت يا تونسي يا حاقد علي المصريين انتوا نصف تونس خوالات ومسموح في تونس الدعارة علنا بعلم الحكومة ونصف رجالتكوا في الخارج وحريمكم عايشين حياتهم زي الاوروبين واوسخ يا شعب نجسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس

  13. salamu alaikum. it is shame full for an arab to cretesise others we as arabs in the arab countris all in the same boat. and we should not put down each others,but we should cretesise our rulers our governments not each other. please look at the jews they support each others from south ,north,east and west even from africa they gathered and defend each others. please you should appologize to each others . we should fallow an arab example or methal. in your unity powerful to you.{fe itihdekum qowatan lekum}

  14. وما الغريب في الامر !!!
    ما كل البلاد العربيـــــــــــــــــــــــه زباله صدقوني,

  15. The slums of new yourk city and the back yards of Chicago,Los angles,Even Washington DC,the capital city of the great American EMPIRE,contain garbage and dirt of huge qantities.You won’t believe you were in America.Egypt is a poor country,and corrupt,no doubt.I just ask the Egytptian people to start thinking rationally and leave out this pitty rethoric of others hating Egypt for obvious reason ,which are unfounded.The most classical argument is that Egypt is a holy cow and ain’t to be touched by outsider is just wrong and repressive,as is the rotton regime of Mubarak.Just work to better yourself and accept constructive critisism.That’s my opinion,as a none Egyptian,yet a true lover of Egypt

  16. ما بلاش شتايم فى مصر .. مصر هيا اللى مخليه باقى الدول تحترمكم يا زبالة العرب. الكل بيتحامى فيها. واللى من تونس دة… تونس مين ؟. بيتكلموا كلمة عربى وتسعين كلمة فرنسى .. وفى الأخر يقولك أنا عربى .. أنتوا خليتوا فيها عربى .. بايعين نسوانكم فى أوروبا وسيبينهم هناك للى يسوا واللى مايسواش ..وبلاش نتكلم بقى.. منا عايش فى أوروبا وشايف خيبتكم يا زبالة .. روحوا لما تكونوا رجالة أبقوا أتكلموا .. على فكرة الكلام دة بردة للباقين اللى بيشتموا فى مصر ..أصحاب الخرفان والرز اللى بيكلوة بأيديهم دة .. جتكم البلاوى …

  17. well there alot of ppl hate egypte they were hide that untill now…ppl egypt not just mubarak or adil imam or others egypt 80 millions ..
    there is no place in arabic world better … and let say all arabains leader are the same … just who sing for bashar what he did for gaza .. talk talk talk talk like all others …like others
    no one of our leaders better then other … all the same …
    just i passed to say i love egypt and love its shaikhs like mohamed hassan and others and hate all arabic leaders allllllllllllll.
    from europe ..

  18. السلام عليكم
    ردا على الأخhatem و الأخ vienna ahmed ahmrd و الأخت أمل
    يا إخوتي هذا الذي تقولونه ليس معقول و الله العظيم لا يرضى به ربنا سبحانه و تعالى و لا نبيه عليه الصلاة و السلام إتقوا الله فيما تقولون كيف تريدون وحدة ونصرعلى أعدائكم وأنتم على هذا الحال تشتمون بعضكم البعض وتقذفون المحصنات متى تنتهي هذه النزعة القبلية التي بينكم أنا مصري وأنا تونسي وأنا سعودي…حدود وخرائط وضعها الإستعمار و زرع فيها الحقد و الغل بيننا والمستفاد الأكبرهي إسرائيل و الله لو أن إسرائيلي صهيوني قرأ ما تكتوبون لمتلأ قلبه فرحا و قال زيدوا حقدا وغلا لنزداد نحن عزا . دماء غزة مازالت تنزف و أنتم مازلتم كما أنتم تلومون على حكامكم في مواقفهم تجاه القضية و الوحدة وأنتم نسخة أبشع منهم فيما تقولون.إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم
    إذا أردت أن ترقى بنفسك و دينك فإتبع سنة نبيك عليه الصلاة و السلم و كن حليما طيب القول وأحب لأخيك ما تحبه لنفسك و ما لا تحبه لنفسك لا تحبه لأخيك ومن إبتدأ بالشتم حسبه الله و سيجزيه عما قال وقل حسبنا الله ونعم الوكيل و لا يكون ردك أبشع مما قال وتقع في فخ الشيطان. فتمهل وأحكم عقلك يا أخي ولا تكن طعما سهلا لأعدائك فربما الذي إبتدأ بالشتم لا يكون تونسي بل صهيوني يلعب بعواطفك و يريد أن يستمتع و يتشفى بردك .هذه شبكة(الإنترنت) مفتوحة للعالم و تلعب دورا كبيرا في تهديم المحبة و القيم بين الأخوة المسلمين العرب ليست هذه أول مرة أقرأ فيها هذا النوع من التعليقات فإتقوا الله يا إخوتي

  19. هذا النوع من الحوار يجب أن لا يصدر عن أبناء الأمة الواحدة وإذا كان هناك من لا يتفق مع زعيم عربي أو ملك أو غيره فلا يجوز التعرض للشعب لأننا نحن جميعا منه وهو منا وخصوصاً الشعب المصري لأنه شعب طيب ومسكين وحاله كباقي حال شعوبنا العربية

  20. لسلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
    أنا متفقة جدا مع رأي الأخ mosslem
    فإنهم الصهاينة اليهود الذين ينشرون هده المواضع لكي يتم الجذل بين المسلمين
    حتى لا يتفقو ويصبحونة دولة واحدة (يدا فى يد) لكي يدمرهم ,
    الموت لإسرائيل.

  21. Salamoalaykum brothers nd sisters in islam
    3ayb wa 7aram chtmokum liba3d na7no ikhwa wa muslimin ayi balad fih mitl hadi l9adorat. wa baladi fih min akbar zabalat, aydan acha3b almasri min a7san acho3ob fi din, andoro kam min da3ya islami wa kam min chaykh 7afidahom ALLAH, ana mitl mo3dam almawjodin la o7ibo mubarak wa la o7ibo alghinaa wa ra9s wa tamtil, lakin alijabyat fi misr aktr min asalbyat, wa ya cha3b asaudia antom cha3b ghani alhamdoliALLAH falimada la tosa3ido acho3ob alfa9ira am tafla7on only fi lhadaya alghalya lilkafirat mitl: nikole nd maria carry akhadahom ALLAH. awsana ALLAH ala nata7asad wa la natabaghad wa la naghtab ba3dana alba3d, walkalima atayiba laha atar kabir fi nofosana, fakalima tayba a7san min achataim, ili fi 9albo marad yazidoho ALLAH marada , la takono gholadaa al9alb jazak ALLAH akhi muslim wa mehdi khayr

  22. اللة يبارك فيك يا اخ mosselm وانا اسف علي ما قولتة المفروض ان العرب تكون ايد واحدة ربنا يكتر من امثالك يا اخي

  23. ana mosh 7a2ool 3eer hasby allah wne3ma elwakeel ana 3agbny comment mosslem 3ashan kalamo howa elly konta 3ayz a2olo w3ayz a22ool rabna y7faz masr wy7my gaza…elostaz beta3 tones ao elostaza whatever maknsh yo2sod akeed wlw kan yo2sod w3alat man3latsh e7na 3alta akbar meno we have to respect ba3dna

  24. inta majnoun ya vienna, tounes illi ta7ki 3liha anthaf min anthaf blassa fi masr.
    chou 3andkom 3’ir haramin 3maltou bihom el 3ar,, ya 7abibi ra3’ù anfek tounes 5ir minkom b 500000000000000 alf marra w heka elli ta7kiw fih kollo gira,, t7eb na3tik nesab byout d3ara fi masr, walla awled el7aram w awled chawera3 ya abni ,,, intou matoulouch cha3ra b tounes…
    et FORZA CSS

  25. قبل كل شي شوفواااااااا العارررررررررر إلى عملوه المصررييييين في غزة.
    على الأقل إحنا بتونس إلى بنقدر عليه بنساويه مو زيكو بيوعين
    إخزييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييت

  26. أفلاكم بس هي إلى فاضحتكم وأحنا ما جبناش حاجة من مخنا
    هههههههههههههههههههههههههههههههههههه

  27. شوفى يا أخت أمل
    لا مصر عملت حاجة ولا الدول العربية تحركت حت
    فلهادا لا داعى لشتم .

  28. المشكلة أنهم يفتخرون بفرعون عدو الله ويقولون إنهم أحفاده. بينما الحقيقة المصرين لم يكونوا أحفاد الفراعنة، بل كانوا عبيداً عندهم. وعلى كل حال هذه عينة من مشاعر المساكين الذين يتمنون الخروج من الدولة التعبانة (أم الدنيا) بتاعتهم:
    – أصل الكلد في السعودية أهون من العيشة الأرف فمصر.
    – أيوة، أنا بغامر فالبحر، وعارف إن أنا ممكن أموت، بس لو بقيت فمصر، مش حيبقى ممكن، دنا أكيد حموت من الكوع. يبقى أحسن لي أغامر يمكن أوصل إطاليا ولا حتى لبنان مش مشكلة، المهم أطلع برا القرف الي احنا عايشينه ده.
    – يا عم ده شعبنا بقى في منتهى الزل والهوان، وكل ما نوصل دولة يطلعوا عنينا. وده كله مننا. شوف اللي بتتقطع إيديهم في السعودية بسبب السرقة، حتلاقي أغلبيتهم مصرين. بس برضه كووووووول ده أهون من العيشة فمصر، عالأقل الواحد بياكل زي الناس.
    – الووووو ، اسمعيني يما ، أنا هنا في القصيم، أنا كل يوم باكل فرخة، سامعاني يمه؟؟ كل يوم باكل فرخة، ولوحدي كمان. وشكري برضه بياكل لحم تملي.
    – يا عم سيبني فحالي اعمل معروف، سيبني أألب عيشي وعيش عيالي وروح اعمل حوار مع حد غيري اعمل معروووف، قال أم الدنيا قال، هو احنا لاقيين ناكل؟؟
    – إلخ خخ خخخخخخخ

  29. السلام عليكم اخوتي في الله انا ارى انه لاداعي للشتم والسب بل علينا ان نوحد صفوفنا في سبيل نصرة هذه الامة لاننا امة واحدة يجمعنا دين واحد انا تونسي ولكني احترم كثيرا المصريين لان لهم دور كبير في نشر هذا الدين و لان رسولنا صلى الله عليه وسلم قال اوصيكم بمصر خيرا او كما قال لذلك علينا ان نعمل بكلام رسولنا بغض النظر على ما يجري في مصر من فساد الى غير ذلك الا ان ذلك يعتبر شيئا طبيعيا لانه منتشر في كلل البلدان العربية و السلام عليكم

  30. الناس اللى بتشتم فى مصر
    مصر و ان فيها الفقر و الزباله بس بيها العلماء و المفكرين و عندنا موارد بشرية من افضل ما يكون فى العالم العربى و انا اعمل مهندس فى الإمارات و ارى 30 جنسية يوميا و لم ارى من هو اذكى من المصرى

    و مش تعصب لبلدى
    مصر عندها 4 نوبل من من العرب عنده 4 نوبل
    مصر فيها محمد الباردعى رئيس هيئه الطاقة الذرية
    2 من مستشارين اوباما رئيس الولايات المتحده مصريين
    فيها مجدى يعقوب اكبر جراح فى العالم
    فى بطرس غالى امين عام الامم المتحده و الامثله كتير اوى
    اى جامعه فى العالم هتلاقى فيها اساتذة مصريين من اشطر ما يكون

    انا مش بقى هشتم فى باقى العرب انا مليش دعوه بيهم
    بس على الاقل يحترموا نفسهم هما و يخلوهم فى نفسهم و مشاكلهم

    حياة الرفايهه و القصور مش بتطلع ناس فاهمه مجرد مواشى معاهم فلوس اينما توجه لا ياتى بخير

    و ثانيا اللى مش عاجبه مصر يسيبها فى حالها و يقعد فى بلده و هو ساكت و ملوش دعوه بغيرة

  31. Brother Mohammad
    I did not want to comment but I read your comment
    Firstly I have to thank brother Mosslem and brother Fady also sister NurAllah
    and all the respectful people with high manners
    Secondly this report showes our poverty ok
    we never said we are rich to be punished
    Otherwise none of us would leave Egypt to earn his living and work for any other country
    Thirdly none of us speaks seriousely about Pharaon
    forigner countries call us so when we appear abroad
    For me my origins are 1/4 egyptian
    I did not like any pharaonic decoration
    untill I have been to Luxor and Aswan 2 years ago and got amazed by their monuments
    Akhnatoon was a pharaon however he was the first one to call for one god
    No country was mentioned in Quraan by its name but Egypt
    I keep telling my friends it is Sunna to marry an Egyptian Woman
    If we are the best soldiers on earth
    who else would you expect to free Palestine
    When Allah orders inshaa Allah
    If you have nothing useful to do keep silent
    instead of swearing Egypt
    Brother Abderrazek I wonder why do you bring such topic again into discussion saying
    Assalamo 3alaikom
    Assalamo 3ala man 2etaba3a alhuda

  32. معلش هزود حاجه كمان

    هنسيبنا بقى من كل الكلام الدنيوى ده

    حد يقولى انه قرا اسم اى دوله فى القران اكثر من مصر

    حد سمع النبى بيقول استوصوا باهل اى بلد خيرا غير مصر

    إنكم ستفتحون مصر وهي أرض يسمى فيها القيراط فإذا فتحتموها فاستوصوا بأهلها خيرا فإن لهم ذمة ورحما – صححه الالبانى
    تحقيق الألباني : (صحيح) انظر حديث رقم: 2307 في صحيح الجامع

    عن أبي ذر قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم إنكم ستفتحون مصر وهي أرض يسمى فيها القيراط فإذا فتحتموها فأحسنوا إلى أهلها فإن لها ذمة ورحما أو قال ذمة وصهرا – رواه مسلم

    حتى فى الإسلام مصر دولة ذات شان و مع سوء حالنا الان بسبب حكامنا انما ليس حال العرب بالحال الافضل مننا عشان يشتمونا

    فلو حاكمنا ظالم حكامكم اكثر ظلما
    لو حاكمنا خائن حكمكم اكثر خيانة

    فحد يقولى بقى ليه نشتم فى مصر

  33. معلش يا اخ ياسر احيانا النعومة فى الكلام بيتفهم انه ضعف او قله حيلة فمش لازم نسيب النغمة ده تردد ضد بلدنا العظيمة

    مصر مش محتاجه بس إلا اننا شوبه نتعب عشانها و نحبها و نربى ولادنا على حبها لحد ما يطلع منهم اللى بعون الله يغير حال مصر زى دول كتير كانت اسوا مننا و جاء رجل من اهلها فحول بلدهم لدوله متقدمة مثل ماليزيا اليابان كوريا

  34. ela mmmgc enta wahad marid 3eb 3alek . maser om al denia o sha3eb maser sha3eb habab o baset kolhm 3ala rasi. tahia masr

  35. سلام علي احلا ناس تحب الشتيمه وقله الادب اولا هلخص لكم كره العرب للمصريين وخاصه الاخوة السعوديين اللي بيكرهو ريحه المصري
    1- السبب الاول ان السعودى بالذات او الكويتي او القطري عايش طول عمره في رفاهيه وفلوس وبترول وكل اللي هامه انه يجيب بنات من علي النت واحلي عربيه وهو اصلا جاهل اخره ثانويه عامه(ان وجدت اصلا) لما يشوف المصري رغم ظروفه الصعبه (ودى حكمه ربنا ) والفساد وصعوبه الحصول علي لقمه العيش هو اللي بيعلم عياله ويعالجهم ويبني ليهم مدارسهم ومستشفيات النتيجه طبعا انه يقول( يا مصري يا فوال يا بواب يااللي مش لاقي تاكل انت احسن مني ) اذا السعودى بيحاول يذل المصري علشان عارف انه احسن منه ومن اللي خلفه
    2-هديك مثال وانت افهمه فلنفرض ان ابويا سكير وبتاع نسوان وهلاس وكل العبر فيه تكرهني انا ليه مع اني ممكن اكون فاضل ومحترم واحسن من ناس كتير ابائهم محترمين من الاصل (يعني من الاخر هما بيكرهونا لاراء ومواقف الحكومه المصريه )طيب انا مالي منا كمان زعلان من مواقف كتير بس اعمل ايه هو انا وزير ده احنا شعب عاطفي بطبعنا وفنفس الوقت ظروفه صعبه مين يساعدنا غير اخوتنا العرب (بدل ميذلني اني فقير يساعدني- انا مش طالب منك احسان انا بشتغل في بلدك بديك خدمه مقابل دخل )
    كفايه بقا ذل في المصري وكفايه بردو اننا نقول ان المصري هو العقل ناصع البياض وهو العقل الالكتروني وهو وهو احنا من الاخر شعب ملوش نصيب في الدنيا ولكن لسان الحال يقول
    (اللهم جازني بخير منها في الجنه ) يارب استجب
    والسلام علي من اتبع الهدى
    ملحوظه اخيره/ في هنا يهود عرب بيكتبو تعليقات عليشان يسخنكو علي بعض خليكو اذكياء شويه بلاش تمشو وراهم

  36. ولا تهنوا ولا تحزنوا وانتم الاعلون

    لاتأسفن علي غدر الزمان لطالما رقصت علي جثث الاسود كلاب
    لاتحسبن برقصها تعلوا علي اسيادها ستظل الاسود اسود وتبقي الكلاب كلاب

    اخوتنا العرب انتم تكرهونا لسوء وفساد حاكمنا ورعيته
    لكن ايضا نحن نكره سوء حاكمنا ورعيتنا

    هتلاقوا كل يوم مظاهرات ووقفات سلميه لان احنا اصلا شعب مسالم شعب طيب مبنعرفش نكره

    بس المثل بيقولك
    (خربش القط يخربشك متجيش جنبه ميجيش ناحيتك)
    فنصيحه كل واحد يخليه فبلده وميشتمش البلد التانيه
    لو عندك نقد بناء قول معندكش اسكت

    وبلاش نغمه احنا اخوات وعرب ولازم وحده لالالالالالا خلاص انتهي الكلام ده
    اصل مصر مش هتقعد تتبطب
    خلاص انسا كلمه مصر كبيره العرب دي
    كفايه ذل
    دا مصر شالت الطين عشان خاطر العرب وفي الاخر بنتشتم ونتهزئ ومش عاجبنهم
    ليه مش فاهم

    وفي الاخر يا ريت كل واحد يعي دعوه علي اليهود الله يحرقهم بجاز وسخ

  37. الزبالة ليست مقتصرة على مصر
    جميع دول العالم بها زبالة
    ولا انتم عايشين فى الجنة
    بس هذا الحى بيتم تجمع فية جميع زبالة القاهرة
    ويتم فرزها وتباع مرة اخرى الى المطابع او الشركات لعملها اكياس اللى انتم بتضعوا فية اكلكم الخضار والفاكهة
    يعنى الجريدة اللى انت نتقراها معمولة من الزبالة
    حتى لو كانت usa today..or sun
    والكيس البلاستيك
    اللى انت بتضع فية الاكل معمول من الزبالة وتضعة فى الثلاجة
    يعنى بلاش فزلكة
    وياى اية القرف دة
    ويعتبر هذا الحى عبارة عن مصنع صغير

  38. انا سعودي ولكن لماذا المصريين يفكرونا نكرههم
    لا بالعكس مصر والله بلدي الثاني بعد السعوديه

    ولي اصدقاء مصريين

    ولكن ممكن فيه ناس لها راي ثاني

    وكل بلد فيها الجميل وفيها الفبيح

    والســــــــــــــــلام

  39. yaani da fi misr bas . law rohto lil biladi el arabiya el ganiya hatchoufou zibala aktar wa aktar . alah ekoun maana we khalas.

  40. my kaspersky 2010 antivirus is not updating and i am not able to open kaspersky website and other sites like avast.this problems are happening after i have done my pc’s formatting i have owned the licence andt my computer is not slow and there is no sign of any virus

    _____________
    grow taller

  41. لماذا نقراء المقال علي أنه سلبية لماذا لم نقدر كفاح الطقل الصغير و عائلته في سبيل لقمة عيش شريفة بدلا من السرقة كما يحدث في كثير من دول العالم المسماة بالمتقدمة – ثانيا أعادة تدوير القمامة هو عمل مربح و تسعي كل الحكومات الي تعميمه للقضاء علي النفايات بطريقة لا تضر بالبيئة – ثالثا كل شعوب العالم عندها قمامة و عنده ناس يقومون بتجميعها و التخلص منها يعني مثلا ألمنيا لا تستورد أيدي عاملة من خارجها للتخلص من القمامة بل هو عمل يقوم به ألمان و لا يقلل من شأنهم – دعونا لا نتجادل و نتخاصم في أشياء تافهة تعمق الخلاف فيما بيننا بدلا من أن نتقارب و نفيد بعضنا البعض فنحن أخوة بحكم الدم و العرق و الأرض و اللغة و الثقافة و لا يمكننا أن نتجاهل أو ننكر هذا الواقع فعلينا قبوله و العمل علي تدعيمه – و لكم الشكر

  42. الله الله على الجهل اعظم مصيبة هي الجهل بسيط او مركب الشعوب العربية بها الكثير والكثير تحتاج للعلم والمعلم التقي المؤمن ليعلم الاجيال لتكون مؤمنة بالله وبقدرها تعمل لصالح دينها ووطنها وتترك العصبية والقبلية . مصر العظيمة اهتمت بالتعليم انظر حولك ستجد الاخ المصري بقربك طبيب مهندس دكتور استاذ و ووووووو لماذا ؟ لاهتمامهم بالتعليم اصبحت مصر على كل لسان معروفة لكل شعوب العالم في امريكا فقط كمثال بالعاصمة واشنطون دي سي يوجد ما يقارب 20.000 من يحملون شهادات عليا في تخصصات العالم العربي احوج ما يكون لها اتركوا الخلق للخالق وانتبهوا ماذا قدمت لدينك و لوطنك وامتك ؟ واعرف نفسك تعرف ربك وبدون شتيمة الناس لها ظروف ومشاكل . الله يهدي الجميع لما يحب ويرضى

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *