>

قال حسين منصور، رئيس وحدة انشاء الهيئة القومية لسلامة الغذاء في مصر، إن الضرر الذي قد يحصل جراء أكل لحم الحمير هو نتيجة للتلوث الذي قد يلتقطه مثل باقي أنواع اللحوم، مشيراً الى أنه لن يكون ضارا صحيا لو اتبعت كافة الطرق السليمة في الذبح.

https://www.youtube.com/watch?v=RXK0Otr9z_o

وأضاف منصور في مداخلة هاتفية لبرنامج “حضرة المواطن” على قناة “العاصمة” أن هذه اللحوم مقززة ومخالفة لبعض الشرائع، وممنوع تداولها من الناحية الشرعية والقانونية.”

وأشار الى أن هذه المشكلة موجودة منذ ما لا يقل عن عشر سنوات، والجديد في الأمر هو اكتشافها والضجة التي أثيرت حولها هذه المرة. كما طالب بانشاء هيئة قومية لسلامة الغذاء متسائلا عن السبب وراء التأخر في انشائها حتى الآن.

وكانت الأنباء عن ضبط مزرعة لتربية الحمير وذبحها، بمحافظة الفيوم، قد أثارت ضجة كبيرة في الشارع المصري قبل بدء شهر رمضان.

وقد قالت مدربة الأسود الشهيرة أنوسة مدحت كوتة إن هذه الحيوانات يتم إعدادها لإرسالها للسيرك من أجل إطعام الأسود، ونفت ما تردد من أنباء بشأن بيع لحوم الحمير المذبوحة للمواطنين.



شارك برأيك

‫4 تعليقات

  1. اعلام العار يروج للشعب الغلبان ان لحم الـحــمــيــر غير مضر ، ويدعوهم لعدم تحميل العهد الحالي مشكلة رواج لحم الــــحــــمـــيــر والـــكــــلاب ويخبرهم أنهم يأكلونها من زمان والدليل تناحتهم في الشوارع .

  2. إنزل أى دولة عربية و تعايش وسط الناس مش هتلاقى نفسك عارف عن تفاصيل الجنسيات إللى إنت عايش وسطها، و هتلاقى العكس ! هتلاقيهم عارفين أدق تفاصيل حياتك و وضعك الداخلى كـ مصرى ! و ده راجع لإيه ؟ راجع لأن عندك إعلام إبن ستين … فى قمة القذارة و قلة الأدب ! إعلام بيهد مش بيبنى إعلام مُنافق متملكين منه شوية مُرتزقة و عرائس مُتحركة !
    تلاقى الواحد منهم قاعد لابس فى إيده ساعة بـ 100,000 جنيه و قاعد يتباكى على حال و وضع الشعب المصرى قال يعنى حنيين و قلبه عليهم ! تلاقى واحد دخله فى السيزون 9 ملايين جنيه و يقولك الشعب المصرى مبيستحماش ! و يخلى الناس تستهزء بيك و تتريق عليك و تقلل من قيمتك و وقت متيجى تكلمهم يقولوك إعلامك إللى بيقول !
    عرفتوا ليه الإعلام ده وسخ و إبن ستين … ؟!
    .
    هنا مثلاً تلاقى الإعلامى متصل بمسئول علشان يبرر الفضيحة ! بدل ميدوروا عالمسئول و يحاسبوه جايبين واحد يبرر و يقولك أصل الفضيحة بقالها 10 سنيين أصل لحم الحمير مش ضار و شأنه شأن اللحوم الأخرى ! يا أخى أتفخس عليك و عاللى عمل معاك المُداخلة ناس عاوزة تتعلق عالمشانق !

  3. يعني تتكل الناس على الله وتاكل ما فيش خوف؟؟؟؟؟؟؟؟ يخرب بيتك. قال جا ليكحلها عماها

  4. إحنا فى نظيف ولا فى حلال وحرام يا حضرة الاستاذ ؟
    يعنى يجوز أجيب لحم كلب أو خنزير وأغسله بصابون وشامبو وألعن أبو جدف إلى خلفوه غسل بالماى وأقول إكلوه تراه نظيف ؟

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *