صحيفة تلغراف البريطانية نشرت مقالا حول ميليشيات “الشبيحة” وكيفية تشكيل الرئيس السوري، بشار الأسد، لها، وذلك من خلال اعترافات “شبيح” سابق كان مقربا من مراكز صنع القرار داخل أسرة الأسد.

وذكرت الصحيفة أن صاحب المعلومات، واسمه “عبدالسلام” كان مقربا من رامي مخلوف، ابن خالة الأسد، وقد أكد حضوره لاجتماعات بين مخلوف وماهر الأسد، شقيق الرئيس السوري، جرى خلالها اتخاذ القرار بتأسيسي الشبيحة وتكليفهم بتنفيذ “العمليات الوسخة” وقتل المعارضين غير المسلحين.

وذكرت الصحيفة أن “عبدالسلام” قدم شهادته لها من تركيا التي انتقل إليها، مضيفة أن ما رواه يمكن أن يشكل مادة يستفيد منها القضاء الدولي بحال صدور قرار بملاحقة النظام السوري، وأضافت الصحيفة أن النظام قرر تأسيسي الشبيحة من أجل مواجهة المظاهرات، وقام بإطلاق سراح سجناء بينهم محكومون بالإعدام وتسليحهم وضمهم إلى تلك القوات.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫9 تعليقات

  1. الله أكبر الله أكبر الله أكبر
    اللهم نصر منك يا الله ،،، اللهم ثبت اقدام الجيش الحر والمجاهدين وسدد رميهم وانصرهم واحفظهم واقذف الرعب في قلوب آل الاسد ومن عاونهم اللهم شتت شملهم وارنا بهم عجائب قدرتك
    آمين آمين آمين

    يسعد صباحكم جميعا يا احرار

  2. ايضا لا ننسى انهم لم يغفلو التشبيح في المنابر الاعلاميه و المواقع الالكترونيه ولدينا هنا مجموعه تم منحهم دكتوراته فخريه في التشبيح البذيء من امثال نعلى (نعله ) ههههه ! و رغم كل الشتائم التي تنهال عليهم و التقزز من بذائه السنتهم و مرمطتهم الا ان ولائهم و اخلاصهم لجحشهم الذي علمهم فنون التشبيح و البذائه واضح ولن يتزعزع انشالله نشوفهم في محاكم لاهاي هم و شبابيحهم المستجحشين !

  3. “وتكليفهم بتنفيذ “العمليات الوسخة” وقتل المعارضين غير المسلحين”……………………………………..في الغرب تحترم المعارضة و تعطى لها مقاعد في البرلمان…و عند العرب يتم تسليط الشبيحة عليهم لقتلهم أو تصفيتهم جسديا او إيداعهم معتقلات!!
    المعارض حقه الشرعي أن يعارض أي نظام حاكم لما فيه مصلحة الوطن.. لكن طبعا هذا الكلام لدى العالم الديمقراطي… و ليس لدى النظام الشبيحي الذي يقول ل شعبه: أنا و بعدي الطوفان…ان شاء الله طوفان يجرفه في طريقه بإذن الله!!
    قولوا معي : آمين..

  4. مصرية وأفتخر حبيبتي لاتزعلي حال هدول شاويات مافي عليهم عتب
    بتذكر قصة كنت عند دكتور الأ سنان أم فات سعودي عم بساوي سنانه وبس خلص نسي يلبس الشالوخ برجلة وطلع حافي لبرى أم لحقو الدكتور وقال له نسيت تلبس الشالوخ ام رجع ولبسو وكل يللي كان بالعيادة فرطوا ضحك عليه بتعرف متعلمين يمشوا حوافة هههههههههههههههههههههه

  5. بُصى يا أختى يا مصرية و أفتخر ،
    أول حاجة لازم تفهميها أن الأخت ناردين ما أيدتش تعليقى فى موضوع إعدام الإخوان علشان جمال عيونى أو علشان كلامى عجبها ! بالعكس ، هى أخدت كلامى و سيلة للتشفى فى ناس جايز تكون هى على خلافات معاهم ! و دى أول حاجة لازم تكونى إنتى فاهماها .
    تانى حاجة أنا شايف إن المُشكلة دلوقتى عبارة عن خلاف بينك و بينها ، بعدين مش عارف تعليقك إللى هى ردت عليه كان موجه ليها ولا هى إللى ردت عليكى كنوع من أنواع الإستفزاز ! الصراحة النقطة دى مش وضحالى ، لكن المهم إنى دلوقتى مُشكلة بين صديقتين و أنتى كـ أخت لى فى الدين و الجنسية و الدم و كل حاجة حقك عليا إنى أردلك ، بس ده فى حالة واحدة يا مصرية إنك ما تكونيش موجودة ! فبالتالى لازم أردلك غيبتك ، لكن فى هذه الحالة ( إنتى موجودة ) و هى ( موجودة ) ، فأنا هتدخل بصفتى إيه لما صاحب الشأن موجود !
    و على كل حال أنا مش مع إللى هى قالته ولا مع أسلوب الحوار المُتخذ أساساً فى التعامل بين المُعلقين ، ولا أعرف جنسيتها ولا أعرف حاجة عنها علشان أرد عليها يا أخت مصرية ! بس كل إللى عاوزك تعرفيه إنى لا أقبل مثل هذا الأسلوب فى النقاش سواء كان من الغير أو مننا كمصريين !
    .
    و على فكرة ، سامية الجزائرية لما غلطت فى الشعب المصرى و قالت إتفو عليكم حضرتك ما إتكلمتيش !!!!!!! ولا جايز علشان الأخت ضد الإنقلاب فحضرتك لازم تقبليلها أى إهانة !!!

  6. يا فيب في موضوع سامية الجزائرية رديت وقلة لو اتفو على المصريين يبقى اتفو عليكي مش ذنبي انك مقراتوش اوكي والهانم الحقيرة ما شتمتنيش شخصيا دية شتمتنا كا مصريين كلنا وكلامها واضح جدااااااااا شتيمة اهل بلدك قدامك مترد ول بس لو انا مردتش تطلعوني مش مصرية ومش. وطنية

  7. يا مصرية و أفتخر ، أنتى بالنسبة لى أخت مصرية كـ أى أخت مصرية أغير عليها و أرد غيبتها هنا على نورت . و مسألة تطلعونى مش مصرية دى ياريت تكلمينى فيها عن نفسى ، لو أنا كنت قولتلك فى مرة كده يبقالك الكلام يا ستى !
    و تعليق ناردين ليكى هنا أنا شايفه شخصى ! هى موجه كلامها بالكامل ليكى و ما عنديش مانع أتدخلك بس ده فى حالة إنك ما تكونيش موجودة ، ده دورى و حقك عليا يا مصرية !
    بعدين أنا ما أعرفش الخلاف إللى بينكم ولا أعرف علاقتك بيها إيه ولا أعرف أى حاجة عنها ! أعذرينى أنا بدخل نورت صدقينى علشان أقرى موضوع و أكتب تعليق لكن أتابع فى المعلقين و أدقق وراهم و الله ما فاضى لكده !
    .
    و يا ناردين لو سمحتى عاوزة الناس تحترمك إحترميهم ، ولو مُختلفة مع حد سجلى إعتراضك بنفس طريقة كلامه ليكى و بلاش التقليل من الشأن وبلاش قلة الأدب لأنها لن تعود إلا عن مُستخدميها !

  8. اللـــهم علــيك بطاغــية الشام بشار وجنوده واعوانه

    اللـــهم علــيك بطاغــية الشام بشار وجنوده واعوانه
      ما تعممي يا اخت ليلي . الواحد بجنن جنون لما بيروح علي دكتور الأسنان 
    بتزكر لما ابي أخذ ستي الله يرحمها للدكتور الأسنان نسيت  جاكتيها بعز الشتويه
    *_*  

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *