رويترز-يتوجه الرئيس المصري محمد مرسي إلى المانيا اليوم الأربعاء في زيارة قصيرة سعياً إلى استثمار أجنبي تشتد الحاجة إليه وسط أزمة سياسية تعصف ببلاده وإقناع أوروبا بأنه يسير على طريق الإصلاح الديمقراطي.

لكن تحذيراً من القائد العام للجيش المصري من أن الدولة على شفا الانهيار بعد أيام من أحداث عنف دموية في الشوارع دفع مرسي إلى إلغاء خططه للذهاب من برلين إلى باريس وسيعود سريعاً إلى القاهرة في اليوم نفسهmorsi.

يذكر أن أكثر من 52 شخصاً في الاضطرابات التي رافقت الذكرى السنوية الثانية للانتفاضة الشعبية التي أطاحت بالرئيس السابق حسني مبارك والتي يقول منتقدو مرسي إنه خان قيمها.

وخلال زيارته لبرلين سيلتقي مرسي بالمستشارة الألمانية انجيلا ميركل وممثلين لقطاع الأعمال الألماني. وقال وزير الخارجية الألماني جيدو فسترفيله إن الرئيس مرسي محل ترحيب كبير في المانيا. وأضاف قائلاً إنه أول رئيس منتخب ديمقراطيا في تاريخ مصر. كلنا نعرف أن الثورة تعني الكثير من الاضطراب… بالطبع نحن غير راضين عن كل شيء تقرر في الأشهر القليلة الماضية في مصر، لكن من الضروري السعي إلى حلول وزيادة الحوار.

من جهة أخرى، يرى زعماء قطاع الأعمال الألمان فرصا في مصر لكنهم قلقون بشأن عدم الاستقرار السياسي في أكبر دولة عربية من حيث عدد السكان. وقال هانز هاينريتش دريفتمان رئيس غرفة الصناعة والتجارة الألمانية: “في الوقت الحالي هناك شركات كثيرة تنتظر لترى كيف ستكون التطورات السياسية وهي تتخذ موقف الحذر بشأن أي استثمارات كبيرة.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫9 تعليقات

  1. المفروض كنت تلغي الزياره كلها يا مرسي و بعد ما تعمل حوار و طني جاد و تعزز الأمن و تستقر الأوضاع تبقي تروح بعد كده ألمانيا ووقتها ممكن تلاقي مستثمرين انما دلوقت صدقني محدش هيروح يرمي فلوسه في بلد والعه وغير مستقره

  2. ولماذا المانيا لم ينظرو الى الفقر الي تحت الصفر ايام مبارك وينظرون الى مرسي انه قاتل وهو صار لو 6 شهور المسكين ومش عارف يشتغل مع شعب لا يعرف الديمقراطية والله لو انا مكانو انتزل عن الحكم وأخلي واحد تاني يحكم وياريت يجي مبارك تاني يعرف ماذا يحبون العرب القمع والرؤوس مدسوسة في الارض ……

    1. شعب لا يعرف الديمقراطية؟!! والعرب يحبون قمع الرؤؤس؟؟!!!!!!
      طيب ليه يا ست سلوى المغاربة مابيقوموش بمظاهرات ضد الملك بتاعهم علشان يصلح شئون المغرب ويجى حكم الاخوان المسلمين الاسلامى، وتعلمونا انتى واللى زيك الديمقراطية الحقيقية.
      هو لحد امتى كل من هب ودب هايتطاول علينا ويعمل فيها فيلسوف وفهيم، مش فاهمة؟!!

  3. ههههههههههههههههههلماذا تقولين يا فاتي كل من هب ودب يتطاول على مصر ، مصر ام دنيا واحنا أبنائها لهذا يهمنا شؤونها اما عن المغرب فنحن ملكية لسنا جمهوريا وملكنا الله يطول في عمرو ديمقراطي واذا في غلط في المغرب ليس الملك الوحيد غلطان حتى الشعب لان في ملايين لا يريدون الشغل يريدون ياكل ويشربها باردة ليس لوم على فرد واحد فالكل مشارك في التخلف في الدول العربية لما تلقي رجل عنده ستين سنة ومزال عايش تحت والديه ويطلب النقود وهو عنده جميع الوسائل لشغل ولا يريد يشتغل وفي الاخر نرد لوم على الملك فهذا غلط فادح مثل الرئيس مرسي كلما يريد يشتغل يخرج الشعب للمظاهرات وتخريب اين العقل من كل هذا وسلام يا فاتي والمرة جاية لا تقولي عن الاسلام كلمة متاسلمين فهذا إهانة للإسلام ….

    1. انا ماليش دعوة بملوك العرب ولا برؤساء باقى الدول العربية، كلامى كان موجه ليكى لانك قولتى بالحرف “مع شعب لا يعرف الديمقراطية والله لو انا مكانو انتزل عن الحكم وأخلي واحد تاني يحكم وياريت يجي مبارك تاني يعرف ماذا يحبون العرب القمع والرؤوس مدسوسة في الارض”… وبالتالى كان لازم اسالك بما انك من يصدر الاحكام على الشعب ده.
      وبعدين طالما انتى متابعة كده لما يحدث، فالشعب اللى بتقولى عنه مايعرفش ديمقراطية وعايزة ترجعيله مبارك تانى، لازم تكونى عارفة هو خارج يتظاهر ليه، وبيعترض ليه.
      الاهم بئا من كل ده، انا قولت عمرى عن الاسلام متاسلمين؟!!!
      كلامى عن المتأسلمين تجار الدين، وليس عن الاسلام.
      انا بعتبر الاخوان واغلب من يطلقون على انفسهم اسم “سلفيين”… متأسلمين، ودول ودول لا يمثلون الاسلام.
      يعنى عبدالله بدر، اللى طلع كداب، ولسانه محمل بقذارات البلاعات، ده مش ممكن يكون بيمثل الاسلام، ولا ينفع نقول عنه اسلامى… لكنه متأسلم.

      1. بلدنا آمانة فى إيدينا نعليها مادام عايشين

        نعيش فيها سنين و سنين و إحنا مطمين

        ما شربتش من نيلها؟ طب جربت تغنيلها؟؟

        جربت فى عز ما تحزن تمشى فى شوارعها و تشكيلها

        ما مشيتش فى ضواحيها؟ طيب ما كبرتش فيها؟؟

        ولا ليك صورة ع الرمل دامت ع الشط بمعانيها؟؟

        دور جواك تلقاها هى الصحبة و هى الأهل

        عشرة بلدى بتبقى نسيانها ع البال مش سهل

        يمكن ناسى لإنك فيها

        مش واحشاك و لا غيبت عليها

        بس اللى مجرب و فارقها قال فى الدنيا ما فيش بعديها

        إن غبت بحنلها و أنسى الدنيا و أجيلها

        و إن جيت أنسى تفكرنا بمليون ذكرى القلب شايلها

        غالية بلدنا علينا و ها تفضل فى عنينا

        و مدام بنحب بلدنا تبقى ها تتغير بإيدنا

        إحنا اللى نعليها بإيدينا نخليها

        أجمل لينا و لولادنا مهما العمر يعدى عليها
        إهداء لك يا فتافيت يا فتوته فتوش فاتن فاتي ………

        1. ماشى يا سلوى، تشكراااااات 🙂
          وماتزعليش منى هههههههه بتجنن لما بشوف كلمة على ولاد بلدى.
          تحياتى لكِ وللمغرب الحبيب.
          تعالى اتغدى معايا رقاق باللحمة المفرومة.

          1. ميميميميميميم فاتي شكرًا حبيبتي تاكليه بالهنا والصحة والعافية الشعب المصري صاحب القلب الكبير وصاحب النكتة وصاحب العلم ودراسات العليا وكل العالم العربي من مصر تعلم يارب العالمين تحرس مصر وتعليها وتبعد عنها كل الشر ول سوريا وجميع بلدان العالم يارب …..

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *