استنكر رئيس مصر المؤقت المستشار عدلي منصور تصريحات السيناتور الأمريكي جون ماكين واعتبرتها تدخلا غير مقبول في الشئون الداخلية لمصر، حسبما ذكر أحمد المسلماني المستشار الإعلامي لرئيس الجمهورية.

وقال المسلماني إن جون ماكين يزيف الحقائق وأن تصريحاته “الخرقاء” مرفوضة جملة وتفصيلا.

وكان ماكين قد دعا، خلال زيارته الحالية إلى مصر، السلطات المصرية إلى الإفراج عن قادة الإخوان المسلمين السجناء وقال إنه لا يمكن أن تتم مفاوضات جادة مع وجود هؤلاء القادة في السجن.

ويأتي رد الفعل المصري حول تصريحات ماكين في وقت بدت فيه جهود الوساطة الدولية التي يتزعمها الأمريكيون لحل الأزمة السياسية المتفاقمة في البلاد في طريقها إلى الفشل.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫7 تعليقات

  1. قادة الإخوان المسلمين مخـتـوفـين دون وجه حق وليســوا سـجـناء بما فيهم الرئيس المؤمن محمد مرسى ..
    وهايرجعوا إن شاء الله وأعملوا مائة أنتخاب ومائة أستفتاء برضة هايفوزوا لآن الناس صحيت وفاقـت وعرفوا من الصح ومين الغلط ومين الحرامى ومين الشريف ومين اللى بيمثل ويدعى الديمقراطية وجه على دباية يسرق السلطة ومين اللى قلبة على البلد والناس الغلابة فعلاً ..

  2. لو حياتك يا يا ضلالية الصهاينة حبيبهم دلوقتي السيسي وبيقولك كماااان رجل اسرائيل الاول وكانوا فرحانين اوووي ان مرسي اتشال يبقى الصهاينة مع مين يا ضلالية مش عارفة انت قريبتك لميس الحديدي ول حاجة الراجل عشان مجاس على هواهم قالت صهيوني هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هما كدة العبيد

  3. كلها حركات ومصالح سياسية
    ولكن الواقع اللى مافيهوش كلام ان الأنقلاب العسكرى الدموى القذر بتدبير امريكى صهيونى “بأمارة البرادعى اللى رايح جاى على اسرائيل”
    بمباركة اوربية وتمويل أماراتى ..

  4. سبحان الله! تستنكرو لان الناس قالت الحق! يا عالم يا ناس والله امرهم عجيب!!
    يعني انتم اتقلبت على الشرعية، عادي عندكم يا اوغاد!!

  5. هههههههههههههه مو انتوا اللي استدعيتوهم حتى ينجدوكم هنن وأشتون لما ما عجبكم كلامهم صاروا كخة وصار مكين اخرق …ما اخرق واحمق إلا انتوا والسي سي تبعكم اشربوا بالسم الهاري وربنا يقهركم ويرجع مرسي ويقعد على قلبكم يا شلة منافقين وضلاليين

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *