بالحديث عن «حلم» راوده بعد أداء صلاة الاستخارة، لإعلان موقفة من استكمال إجراءات ترشحه للانتخابات الرئاسية، المقرر لها نهاية مايو المقبل، بدأ المستشار مرتضى منصور، رئيس نادى الزمالك، مؤتمره الصحفي معلنا عدم الترشح، منهيًا حديثه «عاشت مصر حرة».
«50 دقيقة من الارتجال » هي عمر مؤتمر «منصور» الصحفي لإعلان عدم خوضه انتخابات الرئاسة، خصص منها «7 دقائق» لرواية تفاصيل صلاة الاستخارة، عقبها حلم حسم له عدم خوض الانتخابات، مقابل «43 دقيقة» للهجوم على إعلاميين، لينهي حديثه «عاشت مصر حرة».
بدأ «منصور» مؤتمره الصحفي بالصمت لمدة 3 دقائق، «لم يعلم الحاضرون سببا لذلك السكوت ولم يبرره مرتضى»، وبحضور نجله أحمد، وعدد من أعضاء مجلس إدارة نادي الزمالك، ليوجه الحضور بضرورة إغلاق هواتفهم المحولة لعدم التشويش عليه أثناء الحديث.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫15 تعليق

  1. السيسي منذ الآن إن شاء الله يكون على مستوى توقعات الشعب المصري الذي يعاني الكثير منذ زمن طويل

  2. مرتضى منصور … لم يتمكن من جمع العدد المطلوب من التوكيلات المطلوبة للترشح لرئاسه مصر فلجأ الى .. حلم .. فيلم هندي لتبرير انسحابه.

  3. ..جميل جداً… وبما انك بتعرف القبله وين وصليت صلاه الاستخارة ، بالمره بطّل لعبه السيديهات

  4. عذراً ما بقصد حدا محدد بس الكمية من السلبية كتير كبيرة بهالجريدة ليش ما بعرف !!

  5. اولا شوفوا الأشكال اللي كانت راح تمسك رئاسة مصر؟؟!! يكلم الناس و هوا لابس نظارة شمسية زرقاء؟؟؟!!! و الحمد لله انه هوا مصري و اعترف انه شباب و بنات مصر الان في فترة انحلال أخلاقي كبير. كلهم حشيش و بانجو و شيشة و بنات دائرة على حل شعرها. عشان بس اللي بيزعل من كلامي على مصر يخرس خالص و يشوف انه شهد شاهد من اهلها!!!!!

  6. عن عبد الله ابن عمر رضي الله عنهما أن رسول الله-صلى الله عليه وسلم- قال: “سباب المسلم فسوق وقتاله كفر” رواه البخاري

    قال رسول الله : ((إن الرجل ليتكلم بالكلمة من رضوان الله تعالى ما يظن أن تبلغ ما بلغت يكتب الله عز وجل له بها رضوانه إلى يوم القيامة، وإن الرجل ليتكلم بالكلمة من سخط الله تعالى ما يظن أن تبلغ ما بلغت يكتب الله تعالى بها عليه سخطه إلى يوم يلقاه )).

    ولذلك كان علقمة رحمه الله وهو أحد رواة هذا الحديث يقول(كم من كلام قد منعنيه حديث بلال بن الحارث) .

  7. صراحة في أبريل 19, 2014 7:56 م رد

    اولا شوفوا الأشكال اللي كانت راح تمسك رئاسة مصر؟؟!! يكلم الناس و هوا لابس نظارة شمسية زرقاء؟؟؟!!! و الحمد لله انه هوا مصري و اعترف انه شباب و بنات مصر الان في فترة انحلال أخلاقي كبير. كلهم حشيش و بانجو و شيشة و بنات دائرة على حل شعرها. عشان بس اللي بيزعل من كلامي على مصر يخرس خالص و يشوف انه شهد شاهد من اهلها!!!!!
    “”””””””””””””””””””””””””””””””””””””
    صراحة في أبريل 19, 2014 7:56 م رد
    و الله ما توقعت الإمارات تمنعه؟!! بضلوا أهل الخليج عندهم حياء و احترام الف مرة اكتر من المصرين اللي التخلف ضارب اطنابه عندهم. و الله لو عندهم شرف كان طلعوا و تظاهروا لطرد هذه الحشرة الشحادة و رموها في مزابل لبنان. لكن معروف انو مصر رجالها عنزات و شعبها محشش
    ــــــــــــــــ
    صراحة في أبريل 19, 2014 7:56 م رد
    ان شالله مصر تنحرق باللي فيها. لأنهم شعب وسخ و واطي

    صراحة في أبريل 19, 2014 4:02 م رد

    الى صباحي. الله لا يصبح وجهك بخير. انا سيدة متزوجة و عندي اربع اولاد شباب. و مش بناتنا اللي بيحملوا و رجالهم تهرب. هذا عندكم في مصر. زي زينة و احمد عز و غيرهم كتير. آنتوا أهل الزواج العرفي و التحرش و الحشيش. أنتوا رجالكم ليمسكوا أعضاء البنات في الشارع؟؟؟؟؟؟ مصر شبابها متخلف و محشش و متحرش و رقاص. اعترف في واقع بلدك المر و اسكت
    ٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍ)))))))))))))))))))))))))))))))))))
    جارى الاطلاع ومعاينة الشتايم لمعرفة اسم المرض وكيفية علاجه
    تم التعرف على المرض : متلازمة القاهرة …حالة ميئوس منها 🙁 🙁

  8. ليش يا اخت مصرية بتزعلي من الحق؟؟ انت منكرة انو مصر ذاهبة تجاه الفساد الاجتماعي؟؟ كم مشاكل زواج عرفي و نسب أطفال زنا؟؟ كم مشاكل مخدرات؟ كم حالات تحرش؟؟ حاويين زبايل و شحادات لبنان عندكم و بينهبوا في الشعب الغلبان؟؟ تاركين هيفا سارحة مارحة عندكم و لمن حدا صحي على حاله و منع الفيلم لسة لنسمع معارضين مصرين بقولوا حرية؟؟؟ حرية مين يا عيني؟ انتو بلدكم خربت و الثورة بدل ما تعمر دمرت لانه شبابك ممش متعلم و مشغول في أفلام هيفا. مصر اصبح المتحكم فيها شوية رقاصين و ممثلين و طبعا شحادات لبنان. عشان كدة مصر ما راح تعمر الا لمن تطردوا الحشرات منها

  9. ما شاء الله نزل الورع والتقى على كل المترشحين للرئاسة بمصر ..كلهم ما عادوا يشيلوا أيدهم عن رجلهم إلا لو استخاروا ربهم ..وكلهم صاروا اولياء الله الصالحين وصاروا يشوفوا رؤى ومنامات لازم يطبقوها بس يصحوا من النوم مرتضى حلم أنه مولازم يصير رئيس فبطل يترشح والسيسي حلم أنه رح يصير رئيس فرشح نفسه ههههههههه

  10. بصراحة ،
    هسألك سؤال و من بعده هحدد طريقة تعاملى معاك / معاكى :
    إنت من أى بلد ؟

  11. قولتها من قبل:
    الإخوانى المصرى أو المؤيد لهم يقبل الإهانة لبلده ولا يقبلها على جماعته !
    .
    .
    .
    أتحدى يا سراج و هاج أن تعليقات المُسمى أو المُسمية بصراحة هزت لك شعرة !
    لم أريد أن أنكُشك، ولكن هى مُجرد لقطة على بعض مواقفكم المُتناقضة مع شهامتكم المُزيفة !

  12. VIP في أبريل 20, 2014 1:49 م رد

    قولتها من قبل:
    الإخوانى المصرى أو المؤيد لهم يقبل الإهانة لبلده ولا يقبلها على جماعته !
    .
    .
    .
    أتحدى يا سراج و هاج أن تعليقات المُسمى أو المُسمية بصراحة هزت لك شعرة !
    لم أريد أن أنكُشك، ولكن هى مُجرد لقطة على بعض مواقفكم المُتناقضة مع شهامتكم المُزيفة !
    ــــــ
    ياريت بس يا بن بلدى بيقبلوا الاهانة ومش بيردوا غيبة بلدهم,, دول كمان عاملين على المجتمع كله حرب نفسيه بانهم هما اللى متربيين واحنا لأ ..وان هما بتوع ربنا واحنا الكفرة …وهما كمان اللى بيروجوا فى كل المواقع العربية ان مصر ماهى الا كفر وفسوق وشذوذ لانها اخلاق (انقلابيين) على حد تعبيرهم ..!!
    الله يمسيها بالخير مصرية (1) يا ما اتخانقت معاها عشان لقيتها كذا مرة مش بترد غيبة بلدها واهل بلدها والاسوأ من كده انها كانت بتأيد اللى بيغلط فينا كشعب وتعوم على عومهم وطبعا انت شايف اسلوب الامير الاخوانجى !!
    لا حول ولا قوة الا بالله ..هما ماعندهمش اى احساس بالانتماء للبلد دى ..الانتماء لجماعتهم وبس !
    واتمنى من اختى مصرية 1 ماتزعلش من كلامى لان هى دى الحقيقة …………
    مازلت شاكة ان امير سراج هو نفسه عبد الله اما صراحه فهى واحدة اخوانية مش مصرية..والله اعلم
    ربنا يهدى الجميع وحسبنا الله ونعم الوكيل

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *