أعلنت جبهة الإنقاذ الوطني التي تجمع عددا من أبرز قوى المعارضة المصرية رفضها للإعلان الدستوري الذي أصدره رئيس الدولة المؤقت عدلي منصور، ودعت إلى إدخال تعديلات في الإعلان والبدء في مشاورات واسعة بشأنها، وجاء هذا الموقف ليضاف للتحفظات التي عبرت عنها عدد من القوى السياسية في مصر.

وقالت جبهة الإنقاذ في بيان صدر في أعقاب اجتماعها الليلة إن الإعلان الدستوري لم يكن محل تشاور بين القوى السياسية خلافا لما تم التعهد به سابقا، وأوضحت أن الإعلان تنقصه مواد هامة بينما تحتاج أخرى للتعديل أو الحذف.

وأصدر الرئيس المؤقت عدلي منصور إعلانا دستوريا من 33 مادة يحدد جدولا زمنيا للمرحلة الانتقالية، حيث ينص على تكوين لجنة لصياغة التعديلات الدستورية قبل عرضها للاستفتاء، تليها انتخابات برلمانية قبل نهاية هذا العام ثم انتخابات رئاسية.

وقوبل هذا الإعلان بالرفض أو الانتقاد من عدة قوى سياسية، في مقدمتها حركة تمرد التي شاركت في الاحتجاجات التي انتهت بعزل مرسي، وكذلك الجماعة الإسلامية، وحركة 6 أبريل.

وقال المتحدث باسم حركة تمرد محمود بدر أمس الثلاثاء إن الحركة طلبت إجراء تعديلات على الإعلان الذي يمنح منصور سلطات تشريعية وتنفيذية في آن واحد.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫6 تعليقات

  1. كان يا ماكان..
    كان فيه رئيس انتخبه شعبه..
    سواء الرئيس ده كان اخوانى ولا علمانى المهم شعب نزل ووقف طابور طويل و مضى اصاد اسمه في كشف و غمس صبعه في حبر سري ووقف و اختار بإرادته رئيس دوله لأول مره في حياته من 7000 سنة.
    شويه و لقينا الرئيس عنده حلم..حلم غريب و كبير.
    عنده حلم بتنمية محور قناة السويس.. بس ده حلم كبير..مشروع قومي..لازم الشعب يقف وراه.. بس الشعب انقسم نصين و الاعلام حاربوا.. ضاحى خلفان شتمه.. و شفيق من دبي هدده.. اصل الحلم ده ممكن يقضي على موانىء دبي..
    بس الرئيس ده قال لشعبه يا عالم… انا بحلم بمصر العزه.. مصر الاقيها عزيزه يوم ما تنتج بنفسها سلاحها و دوائها و قمحها.. و منحتجش لحد عشان يتحكم فينا..
    خونوه و شتموه و عزلوه و انقلبوا عليه..
    وبعدها ب 6 ايام خدنا المكافأة 3 مليار دولار عباره عن وقود و فلوس و سولار من الامارات.. و قدمنا فروض الولاء و الطاعه و مصر وقفت نهائياً مشروع تنمية قناة السويس..عشان خاطر عيون موانىء دبي.
    و انا ازعل ليه طالما انى ” لما هاعيش نمله..هاكل سكر” و همشي جنب الحيطه عشان مندس بالجزمه..
    كفايه عليا حلمت سنه بأحلام و كلام فيها شرف و عزه.
    طب وولادك ؟؟ ولادي ليهم ربنا يرعاهم..لما يكبروا يبقوا يعملوا ثوره تانى..ثورة كان اسمها..عيش..حرية..عدالة

  2. حقيقة الذين اختشوا ماتو/ الله يذكرك بحير
    ياأخت يادكتورة شــــــــــرين

  3. انا طرطور انا عدلى منصور‏
    يعني انت فاهم كل حاجه ومش مُغيب صح ..
    طيب تقدر تقول ليه ‫#‏مرسي‬ ماكان من حقه يطلع إعلانات دستوريه و ‫#‏الطرطور‬ الحالي من حقه يطلعه ؟!
    طيب تقدر تقول ليه ‫#‏الرئيس‬ مرسي اما كان سايب المعاضة الي بتعارضه يشتموه في ‫#‏الإعلام‬ ليل نهار بقي ديكتاتور وان ‫#‏طرطورنا‬ الحالي اما قفل كل القنوات الي هتعارضه من قبل ما تعارضه عادل ووطني وشريف ؟
    طيب تقدر تقول ليه اما ‫#‏الدكتور‬ مرسي كان بيجيب إستثمارات وقروض وياخد منح من الخارج كان بيشحت ومخلي شكل المصرين عار قدام خلق الله واما ابن الانقلاب الحالي ياخد قروض او منح بتسموها تبرعات ؟
    طيب تقدر تقول ليه مرسي كانو بيقولو عليه عميل لأمريكا و ‫#‏أمريكا‬ اصلا اما صدقت انه مشي وإسرائيل عملت حفله وكمان كانو رافضين يعطوه قرض الصندوق الدولي

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *