أصدر عدد من أساتذة كلية الحقوق في جامعة القاهرة، اليوم الثلاثاء، بياناً أعلنوا فيه تأييدهم الكامل للرئيس المصري محمد مرسي وللإعلان الدستوري الجديد، معتبرين أنه تحقيق لأهداف الثورة المصرية وتصحيح لمسارها.
وشدد الموقعون على البيان على “حق السيد رئيس الجمهورية في إصدار الإعلانات الدستورية خلال هذه المرحلة الانتقالية التي تمر بها البلاد، وهي مرحلة مؤقتة، يقتضي عبورها اتخاذ بعض الإجراءات الاستثنائية من أجل الحفاظ على مصر وثورتها من أعدائها في الداخل والخارج، ولتأمين البلاد من خطر الانزلاق إلى الفوضى”، حسب ما جاء في “بوابة الأهرام”.


وأضاف البيان أن “الإعلان الدستوري الجديد قد جاء في الوقت المناسب، لينقذ سفينة الوطن من الغرق، بعد أن لاحت في الأفق المخاطر المحدقـة بالثـورة المصرية، ومحاولات إجهاضها المتكررة، ووضع العقبات والعراقيل في طريقها للحيلولة بينها وبين بلوغ أهدافها”.
وتابع البيان: “من غير المقبول أن تظل الثورة المصرية، بعد مرور عامين على انطلاقها، تراوح مكانها، ولا تستطيع أن تخطو خطواتها الأولى نحو التحول الديمقراطي، التزاماً منها بآليات وأدوات وقوانين النظام السابق”.
واعتبر الموقعون على البيان أن “انتصار الثورة المصرية، والتمكين لها، ينبغي أن يعلو على كل اعتبار، لأن هذه هي إرادة الشعـب المصـري، حتـي ولـو اقتضى ذلك التضييـق على بعض الحـقوق والحـريات أو المساس ببعض مؤسسات الدولة. ذلك أن الضرورات تبيح المحظورات، ودفع الضرر الأشد مقدم على دفع الضرر الأخف”.
وختموا بيانهم قائلين: “إن الثورة المصرية بهذا الإعلان الدستوري، يمكنها أن تقفز خطوات كبيرة إلى الأمام نحو تحقيق أهدافها وفي مقدمتها التحول الديمقراطي وبناء مصر الجديدة”.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫15 تعليق

  1. هلأ بيقولوا عنكم إخوان وضد الثورة لأنكم وافقتوا على البيان
    بهالأيام صار شفيق وموسى والزند وعبد المجيد محمود والجبالي وسامح عاشور هم الثوار والأبطال ومرسي أتاريه طلع فلول !

    1. لا يا نور، ابطال الثورة الحقيقيين هم الشعب المصرى البسيط اللى نزل يتظاهر اليوم علشان خايف على بلده وعارف كويس اووى ان مصر بتسلب منا، وان دماء الشهدا والثورة المصرية بيستغلها الاخوان لتحقيق مكاسب لهم، وبيتاجروا بيها.
      حتى البند اللى ضحكوا بيه على الناس، والخاص باعادة محاكمة الثوار، طلع فشنك، ومش هايعيدوا المحاكمات الا بوجود ادلة جديدة، وطبعا الادلة تم اتلافها… وحتى لو فيه ادلة، هل يعقل ان يقدم جمال الدين وزير الداخلية اللى كان مسئول عن مجزرة من مجارز وسط البلد.
      مرسى طلع عايز كرسى، وطلع رئيس لاخوانه فقط لا غير.

      1. فاتي …الشعب المصري البسيط هو البطل الحقيقي للثورة هذا مو مختلفين عليه ولا أحد يشكك فيه
        أنا كلامي عن السياسيين اللي أصبحوا الأن أبطال ويهتفون للثورة وأنه مرسي دكتاتور وسيغتصب السلطة وعلى راسهم فلول مبارك اللي ذكرتهم والذين لا يستطيع أي شخص أن يقول أنهم من الثوار ومع ذلك امبارح بكل حناجرهم يهتفون للثورة ويدعون البطولة ويحملون على الأعناق وكأنهم أبطال
        العجيب كيف يقبل حمدين (ما رح قول البرادعي لإني ما معتبرته من الثوار أصلا )
        وهو ممن كانوا مع الثورة أن يضع يده بيدهم خاصة أنه معروف نواياهم الحقيقية
        وأن يعمل تحالف معهم ويرفعوا أيديهم معاً كأنهم أبطال ومنقذين بتمنى أسمع جوابك ؟

  2. إنتشر اليومين إللى فاتو على صفحات المواقع الإجتماعية فيديو بعنوان : أخو الشهيد إسلام يتهم الإخوان بقتل أخيه .
    و دلوقتى كُنت قاعد بتفرج على برنامج 90 دقيقة على قناة المحور بالصُدفة فستضافوا أخو و خال و أستاذ التنظيم للشهيد إسلام و كل واحد قال كلمة ، المهم أخو الشهيد إسلام بدأ كلمته و قال :
    خبر أخويا جالى فى التليفون ولما روحت المشرحة علشان أشوف الجُثة إتحكالى سيناريوهين لسبب الوفاة ، و طبعاً وسائل الإعلام إنهالت عليا فى نفس اليوم بالإستجواب فحكيت إللى سمته و فوجئت إنى الاقى مقطع مُنتشر على الإنترنت بيحكى سيناريو واحد بس من إللى أنا قولته و غتهمت فيه الإخوان ! لكن لما قعدت و سمعت من خالى إللى كان جمب الشهيد إسلام و هو بيموت عرفت إنه إللى موته مش الإخوان …….. بسأل و سائل الإعلام إنتو ليه بتسيئوا الظن ؟!
    و فى تكملة حديثه قال : أنا إللى مزعلنى و محزنى إن للأسق قيادات حزب الدستور ولا واحد فيهم عزانى ! و إتخدعت فى حمدين صباحى إللى ياما لبست تيشيرت عليه صورته أيام الدعاية النتخابية بتاعته ، ولا واحد فيهم رفع السماعة و كلمنى !
    .
    .
    و ده إللى أنا بناقشه دايماً و بتكلم فيه ….. إذدواجية الإعلام ، الإعلام المُنافق ، ماقولناش إن فى طرف ملاك و طرف عفريت ، بس إنت دايماً عاوز تطلع طرف ملاك مع إنه عفريت !
    .
    .
    كلمة أخو الشهيد إسلام النهاردة بمسابة إنقلاب السحر على ساحره !

  3. من روائع احمد عدويه:
    يا بنت السلطان
    حلمك ع الاخوان
    دى النهضه للمرشد
    والكتاتنى والعريان
    وسعيدة يا نهضه سعيده
    وبقينا ع الحديدة
    وكل مايرفع خطبة
    يقولك احنا فى مصر الجديدة
    وادينى ادينى اكتر
    النهضة فى ايدك سكر

    1. ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
      شيرين ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
      لازم النشيد ده يتنسخ ويرروح للشباب فى ميدان التحرير هههههههههههههه

      1. وجب يا معلمة
        ولاد خالتى جم من دمياط ومعتصمين ان شاء الله
        حمليهالهم فى التليفون

  4. ع فكرة يا فاتى فيه اشتباكات عنيفه فى المحلة دلوقتى بين الثوار وانصار محمد بديع
    ربنا يستر

    1. شيرين الاشتباكات من بعد العصر تقريبا فى المحلة.
      وفى ااسكندرية كمان الناس نازلة تتظاهر ضد، لكن الاخوانجية طالعولهم فى المشهد واشتبكوا معاهم واتظاهروا لتاييد موووورسى.
      كمان الاشتباكات مازالت متواصلة لحد دلوقتى فى ميدان سيمون بوليفار، بسدى بين الناس وبين الامن.
      يا ستااار ياارب.
      يسقط يسقط الخرفاااااااااااااااااان.
      طبعا انا مابحبش اللحمة الضانى علشان كده بقول يسقط الخرفان

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *