طالب حمدين صباحي، المرشح السابق لرئاسة الجمهورية، الرئيس محمد مرسي، بإجراء انتخابات رئاسية فور الانتهاء من وضع الدستور الجديد، قائلا: «هذا أمر منطقي ويجب ألا يتضمن الدستور الجديد أي استثناء يسمح للرئيس الحالي بإكمال مدته، وإن حدث فسنعتبره دليلا علي عدم ثقة الرئيس الحالي في حصوله علي نفس النسبة التي حصل في الانتخابات في المرة السابقة«.
وأضاف «صباحي» خلال ندوة له بمؤتمر الشباب الكاثوليكي بدير السيدة العذراء بالمقطم، السبت، أن «المعركة القادمة مع الدستور الذي سيشكل مستقبلنا ومع الانتخابات البرلمانية، لأنها ستحدد الأغلبية القادمة لكي تتحقق أهدافنا بدولة مدنية لا علمانية ولا دينية«.
وأشار إلى أن «لا يصح أن نسقط رئيس منتخب شعبيا بانتخابات ديمقراطية، وإسقاطه عن طريق صناديق الانتخابات»، مشددا على ضرورة حرية التظاهر والتعبير، رافضا الفتاوي التي تحرم ذلك.
وأكد «حمدين» أن أي «جماعة تحاول الهيمنة علي الحياة السياسية فإنها لن تقوي علي الشعب المصري الذي أسقط نظام مبارك، فالجماعة التي تهمين تقدم بذلك عجزها إلي الناس ويتم اسقاطهم عن طريق الانتخابات».

وأوضح أن «التيار الاسلامي حقق الأغلبية ليس لقوته إنما لضعف التيارات الأخري، لذلك أدعو جميع الأحزاب أن تنضم إلي التيار الشعبي حتي نحقق الأغلبية التي نستحقها»، معاهداً الحضور بـ«كلمة شرف» بأنه سيتحد مع الدكتور محمد البرادعي ومع كل القوي الثورية، من أجل ذلك.
ووصف النظام الاقتصادي لجماعة الإخوان المسلمين بأنه «أشبه بنظام الحزب الوطني، قائم علي الصدقة والذكاء»، مضيفأً أنه ضد القرض التي حصلت عليه مصر من صندوق النقد، وكان من الأفضل أن نعتمد علي حلول وطنية بديلا عنه لأنه بالتاكيد تم وضع شروط مقابل الحصول على القرض.
وأكد صباحي انه ضد أخونة الدولة المصرية وهذا لا يعني بالضرورة عداءه لجماعة الاخوان انما للحفاظ علي هيبة الدولة المصرية، ودعي الجميع للوقوف بجانب الفقراء والمحتاجين مستشهدا بمقولة الأب فرانسفون رافيون الذي يقول «من الأفضل أن ينكر الإنسان الله، ويكون قادراً على الألم والموت فى سبيل العدل من أن يؤمن بإله لا يأمر بالألم والموت فى سبيل العدل»، وأكد حمدين صباحي أنه قد تكون هناك مبالغة في النص لكن نضالنا من اجل العدل والمحبة هي الأساس.
واستقبل الشباب الكاثوليكي حمدين بالهتافات التي كان أبرزها «مش بالسكر ولا الزيت حمدين داخل كل بيت»..«شمال ويمين بنحبك يا حمدين».. «أيوه حمدين بنقولها قوية انت زعيم الأمة ديا«.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫15 تعليق

  1. بتصدق بالله ما عدت حبيتك ولا طقت إسمع كلامك وأجمل شيء في هذه الثورات أنه كشفت كثير من الوجوه المنافقة وعلى رأسها وجهك ووجه بكري وأبو حمالات بتاع الدستور وكل من كان يتشدق بالمعارضة أتاريكم معارضين طمعا بالحكم فقط
    وإذا يا شاطر فاكر أنه إذا عملوا إنتخابات رح تفوز بالرئاسة إنسى …هذا كان زمان وعدى ورح تبقى تحلم بهذا الكرسي طويلا جدا لذلك الأحسن ما تطمع كتيير يا شاطر !

  2. حمدين صباحى أنت رجل محترم، ومناضل مصرى رائع.
    إلى الأمام واحذر من نفاق الاخوان وحملات تشويههم لك لانهم يعرفون أنك والبرادعى خطر عليهم وعلى عرشهم اللى كانوا طمعانين فيه، وهايلزقوا فيه باى وسيلة.
    احترمك وكتيررر من المصرييين معك مهما حاولوا تشويهك هم وانصارهم.
    تحيااااتى.

    1. احنا المصريين اللى نقرر مين اللى يبقى رئيس ومين لا، مش غيرنا اللى يقرر عنا.

      1. fati
        هل أنت كل المصريين ؟؟؟؟؟؟؟
        كلامك يعني إن ما حدن يدخل في أمورنا صح !!!!!!!!!!!!!
        بس نحنا حرين نقول رأينا باي رئيس متل ما إنتي بتعطي رأيك
        بأي رئيس
        هاي الديمقراطيه صح ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

        1. انا مش كل المصريين، لكن انتم كمان ماتعرفوش كل المصريين.
          ماحدش قالكم ما تقولوش رايكم، انتم اصلا مابتعرفوش تاخدوا حريتكم وتنقدوا اى شئ الا عن مصر سواء فى السياسة او الفن او الكرة او اى شئ.
          بنشوفكم بتتكلموا وبتنقدوا واوقات تشتموا وماحدش منا بيتكلم. وماتقدروش تنكروا ان اكتر بلد واخدين حقكم وراحتكم فى موضوعاتها هى مصر.

          لكن فيه حدود لكل شئ، توصل ان بعضكم يشتم معارضى مرسى والبعض يقول انهم خونة والبعض يقول حاقدين.
          والبعض يحاول يشحن شريحة من المصريين على الاخرين فده غغير مقبول.
          ومن غير المقبول كمان ان بعضكم يشتم ويسب فى رمزنا الوطنية وخلاص لمجرد النقد او التعبير عن الرأى.

          1. وانتم كمان ماتعرفوش اللى بيحصل فى مصر، كل معلوماتكم عن مصر من قناة الجزيرة، ودى قناة ليها توجه محدد ومعروف.

          2. فاتي
            الظاهر إنها طالعه معك ل ٩٩
            بس الحقيقة إنتي معك حق نحنا ما بهيمنة من حا يكون رائسكون وبما إنك عم بتعيم بكلامك
            بحب قولك بطيخ يكسر بعض

  3. طولي بالك يا فاتي ما فيه داعي للإنفعال
    أكيد أنتوااللي رح تنتخبوا رئيسكم وليس حد تاني ومرسي كمان اللي انتخبوه هو الشعب المصري وكلامي عن صباحي سمعته من كثيرين هنا في مصر وليس رأيي فقط
    ولعلمك أنا كنت أحترم هذا الرجل جدا هو وبكري ولكن نظرتي تغيرت لهم بعد الثورة بعد رؤيتي لكثير من مواقفهم وتصريحاتهم التي تدل أنهم طلاب سلطة
    بعرف كلامك موجه لي لذلك رديت ….تحياتي وبدون زعل

    1. الكلام اللى بتسمعيه يا نور من اغلب المصريين اللى بتتكلمى عنهم دول لهم ميول اخوانية… واللى منهم مالهوش ميول اخوانية بيردد وخلاص، ويقولوا واحد خمنا وواحد ضحك علينا كلنا… ولما تساليهم فى ايه مايردوش او ابسط حاجة يقولوها انه “طمعان فى السلطة، ومنافق”… على أساس ان الاخوان هم الملايكة اللى لا بيناقوا ولا بيخدعوا ولا بيحللوا على حسب مصلحتهم ولا بيحرموا طبقاً لمصالحهم.
      انتى سمعتى منهم دول بيعبروا عن وجهة نظر… لكن فيه كمان ملايين منهم وجهة نظرهم مختلفة تماما عن اللى بتسمعيه.
      المشكلة بئا سواء كنا بنؤيد صباحى او البرادعى او مرسى، فكلنا مصريين، وفيه ناس بتحاول تفتن مابينا وتعملها حرب بين ابناء مصر علشان نبقى منقسمين… ودى مش طبيعتنا كمصريين، واى حد بيحاول يعمل كده سواء مصرى او غير مصرى لازم نقفله لاننا مش هانسمح نكون زى غيرنا، وفى يوم نلاقى ناس بتقتل اخوها لانه يسارى او ليبرالى او اخوانى. وبعد كده يجى غير المصريين ويتريقوا علينا ويشمتوا فينا ويقولوا اننا بنقتل فى بعض.
      بالنسبة لبكرى فاغلبنا كان بيحترمه، وبعد ماسقط القناع اغلبنا احتقره، ومافيش مجال للمقارنة بين صباحى وبكرى اصلاً. وطالما
      استغربت كتير من تعليقاتك بصراحة، خصوصا لما بتوصفى المعارضين لمرسى بالحاقدين!!!
      وأنا كمان تحياتى وبدون زعل.

      1. انتي غلطانة يا فاتي
        الاسكندرية كتير جدا منهم انتخبوا حمدين و ابو الفتوح يعني هم ليسوا إخوان وكتير منهم على الأقل ممن سمعتهم مستائين من مواقفه وتصريحاته وحاسين أنه معارض لمرسي طمعا في السلطة وليس خوفا على مصر لذلك نظرتهم تغيرت له
        وما بعرف وين شفتي في كلامي فتنة بين المصريين حتى تقولي بتعملوا فتنة ولازم تقفولناوبنحرض على حرب بين المصريين !!
        وحابة اقولك أنه انا ليه في مصر زيك وزي أي مصري لأني زوجي وأولادي مصريين ومعاي الجنسية المصرية كمان يعني أعتبر مصرية ولهيك بتلاقيني أعلق على مواضيع مصر وسوريا خاصة لأنهم بلداي لذلك مافيه داعي لكلامك عن الفتن وأنتوا مالكمش دعوة وبتعملوا فتن وهالكلام
        عموما انت بتحبي صباحي وتعتبريه رمز وطني هذا رايك طبعا وأنتي حرة فيه وأنا شايفة أنه مواقفه بتقول أنه طالب سلطة ومنافق وكل واحد حر برأيه لذلك ياريت كل واحد يحترم رأي غيره وعيب تلقيح الكلام ده ولعلمك أنا حريصة على مصر وأتمنى لها الخير متل سوريا

        1. لا مش غلطانة يا نور، لان دى بلدى والاسكندرية عندى فيها اصحاب كتير، ووالدى اصلاً سكندرى المنشأ. اه اسكندرية كتير انتخبوا حمديم لكن اسكندرية بشكل عام واحدة من محافظات مصر اللى فيها توجه اخوانى سلفى كبير، واغلبهم بيحاول يشوه صورت البرادعى وحمدين واغلب رموز مصر السياسية غير المنتمين ليهم.
          وطالما هم بيقولوا عن حمدين وغيره انهم طامعى سلطة ومنافقين، فايه رايهم فى الاخوان كمان؟؟؟
          يعنى الاخوان وغيرهم مش طمعانين فى السلطة؟؟؟ اعتقد ان اللى فيه عيب ماينفعش ابداً يتهم غيره بنفس العيب.
          انت سورية متزوجة مصرى واولادك مصريين ومعاكى الجنسية المصرية… على عينى وراسى، لكنك مش عايشة فى مصر، ومش عارفة تفاصيل كل حاجة فى مصر احنا اللى عايشين وعارفين ايه اللى بيحصل وايه اللى مابيحصلش، والكلام ده بنقوله كمان للمصريين اللى عايشين فى الخارج، اللى ايده فى الميه مش زى اللى ايده فى النار، وكل كلامنا خوف على بلدنا واهل بلدنا من طمع اى فصيل واولهم الاخوان المنتفعين، ومش عايزين نكرر اللى قمنا بسببه بثورة، ومش عايزين حد يكمم افواه غيره ونبدأ فى تخوين بعضنا، لاننا احنا اللى هانكون خسرانيين فى الاخر.
          اعتقد ان كلامى واضح عن موضوع الفتن دى، وماخصتكيش بيه اصلاً، اللى وجهتهولك انك بتتهمى اى مخالف لمرسى والاخوان بالحاقدين، وماقولتكيش انك بتفتنى مابينا. كمان ماقولتش انتم مالكمش دعوة، ياريت ماتقولنيش حاجة ماقولتهاش اصلاٍ.
          ماتقولليش عيب، لانى اعرف العيب كويس ومتربية اوى وعارفة حدودى ومش محتاجة حد يقولى عيب ومش عيب، وانا مابلقحش كلام يا نور لانى مش شوارعية، وبرضه لما بحب اتكلم بتكلم ومابخافش من حد علشان القح عليه كلام.

          1. أنت مصرة تجادلي يا فاتي ..أنا بقولك سمعت كلام كتير من ناس انتخبوا حمدين أو أبو الفتوح وأنهم مش إخوان وده رأيهم فيه ولعلمك كتير منهم ضد الاخوان والاسكندرية مش كل أصحابك أظن هما فئة في الاسكندرية زي ما الناس اللي سمعت كلامهم فئة برضة لذلك ما ينفعش نعمم ونقول كل الاسكندرية
            وبعدين تفاصيل إيه في مصر اللي لازم أعرفها عشان أقول رأيي في حمدين ولا مرسي ولاغيرهم
            كل حاجة في مصر بقينا نعرفها في الفضائيات المصرية والجرايد يعني ما في شيء مستخبي
            وصح فيه كتير من الناس المعارضة لمرسي أنا شايفاهم أنهم حاقدين على مرسي لأنه من الاخوان
            لأنه الراجل ده ما بقالوش الا شهرين ولم يغلط ولا غلطة عشان يهاجموه ومع ذلك يتفننون في نقده
            وتجريحه يعني واحد زي أبو حامد ده ولا 24 شخص اللي عملوا مظاهرة ولا عكاشة ولا ابراهيم عيسى ولا عفيفي بتاع الدستور ولا لميس الحديدي وزوجها والفنانيين أظن هدول اللي أنا علقت عليهم دول برأيك معارضين شرفاء وقلبهم على البلد ولا نقدهم ليه كره في الاخوان ؟
            واعتقدت كلامك موجه ليه لأنه ما فيش غير أنا اللي علقت على موضوع حمدين ولقيتك بتقولي فتن وحنقفلوكم والمصريين هما اللي يختاروا وما حدش يقرر عنا !
            وانا ما قلتش عليكي مش متربية ولا شوارعية وانا أعتبر كل المعلقين والمعلقات في نورت ناس متربيين
            ومحترمين وعمري ما أقول غير كده
            لكن قصدي بتلقيح الكلام أوعيب إنك بتقولي كلام مبطن عشان تفهميني أني مش مصرية لذلك لا أتدخل بين المصريين وعشان كده قلتلك أنا مصرية برضه وزوجي وأولادي مصريين
            عموما يا فاتي إحنا المعلقين حتى لو كنا غير مصريين نتمنى الخير لمصر زي بلادنا وعمرنا ما نتمنى الفتن
            والتفرقة لا لمصر ولا لغيرها وكل كلامنا رأي لا يقدم ولا يؤخر فما فيش داعي تاخدي الموضوع على
            أعصابك للدرجة دي

            أما كلا

  4. فاتى في سبتمبر 2, 2012 4:38 م

    وضحى كلامك لو سمحتى!!

    ما فيه داعي لأن كلامي واضح

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *