نفت مصر على لسان المتحدث باسم الرئاسة ياسر علي، صحة الرسالة التي نشرها مكتب الرئيس الإسرائيلي شمعون بيريز، وقيل إن الرئيس محمد مرسي بعث بها إلى نظيره الإسرائيلي.

وقال العلي لصحيفة الأهرام المصرية: “إن الرئيس مرسي لم يرسل أي خطاب إلى الرئيس الإسرائيلي”، واصفا التقارير بهذا الشأن بأنها “افتراء”.

وأظهرت الصورة رسالة رسمية تقول الصحف الإسرائيلية إنها من الرئيس مرسي بعثها مع عاطف سالم، السفير المصري الجديد بتل أبيب لـ”شيمون بيريز”، الرئيس الإسرائيلي، لاعتماده سفيرا لمصر هناك، وحملت هذه الرسالة كلمات صداقة ومحبة من مرسي إلى بيريز مثل “صديقي العزيز” و”صديقي الوفي”.

وجاء فى نص الخطاب الذي زعم ناشروه أن مرسي أرسله الى نظيره الاسرائيلي:

بسم الله الرحمن الرحيم

محمد مرسى رئيس الجمهورية

صاحب الفخامة السيد شيمون بيريز، رئيس دولة إسرائيل،

عزيزى وصديقى العظيم..

لما لى من شديد الرغبة فى أن أطور علاقات المحبة، التى تربط لحسن الحظ بلدينا، قد اخترت السيد السفير عاطف محمد سالم سيد الأهل، ليكون سفيرا فوق العادة، ومفوضا من قبلى لدى فخامتكم، وإن ما خبرته من إخلاصه وهمته، وما رأيته من مقدرته فى المناصب العليا، التى تقلدها، مما يجعل لى وطيد الرجاء فى أن يكون النجاح نصيبه فى تأدية المهمة، التى عهدت إليه فيها.

ولاعتمادى على غيرته، وعلى ما سيبذل من صادق الجهد، ليكون أهلا لعطف فخامتكم وحسن تقديرها، أرجو من فخامتكم أن تتفضلوا فتحوطوه بتأييدكم، وتولوه رعايتكم، وتتلقوا منه بالقبول وتمام الثقة، ما يبلغه إليكم من جانبى، ولا سيما إن كان لى الشرف بأن أعرب لفخامتكم عما أتمناه لشخصكم من السعادة، ولبلادكم من الرغد.

صديقك الوفى

محمد مرسى

تحريرا بقصر الجمهورية بالقاهرة
فى 29 شعبان 1433
19 يوليو 2012

رئيس ديوان رئيس الجمهورية

وزير الخارجية

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫82 تعليق

  1. الرئيس محمد مرسى هيكتب لرئيس اسرائيل ( صديقك الوفى ) ياولاد الوسخه
    صحافه قذره واعلام فاسد بتاع المخلوع وكلاب السلطه فى مصر

    1. مادام في مساكين مصدقين هذا الكلام أمثال كمال وليلى وعباد البشر فحدث ولاحرج . لا تلوموهم فإن هم يصدقوا بأن الله (استغفر الله) بشر فماذا بعد ذلك من ذنب . أنا لما سمعت المتحدث بالفيديو عرفت أنها فبركه فاشلة من علوي أو صفوي حقود مثل فبركة الترجمه على مرسي في إيران منذ اسابيع . الخبر إليوم بفلوس بس بكرة بيصير ببلاش .

      1. أكدالمتحدث الرسمي باسم رئاسة الجمهورية المصرية ياسر علي صحة الخطاب الموجه إلى الرئيس الإسرائيلي شيمون بيريز من الرئيس محمد مرسي لترشيح السفير الجديد لمصر بتل أبيب.
        وأوضح علي أن الخطاب الصادر يوم 17 حزيران لإسرائيل لا يُقصد به شخص بعينه ولكن تصاغ خطابات من الخارجية المصرية وفقا للبروتوكول المصري ولا يقصد بها مواقف شخصية، مشيرا إلي أن الرئيس في نفس اليوم الذي وقع فيه علي خطاب تكليف السفير الجديد لدى إسرائيل قام بالتوقيع علي أكثر من عشرة خطابات وأنه هناك علاقات واتفاقيات مبرمة بين الدولتين.
        وأوضح أن صيغة الخطابات الدبلوماسية أمر برتوكولي وأن خطابات وزارة الخارجية المصرية لترشيح السفراء الجدد موحدة وليس بها تمييز لأحد.

  2. keloun 3omala israel ….w bye7ko 3an l’sayid hassan nasralah !! li howi tej l’2omi l’2eslemeyi …aslan ma ra7 ydamir l’belden l’3arabeyi 2ela l’2ekhwen !!

  3. نفى السفير “عبد الله الأشعل” صحة الصورة التي نشرها الإعلامي “خيري رمضان” في برنامجه هنا العاصمة مساء اليوم والتي زعم أنه حصل عليها من صحيفة إسرائيلية.

    وأظهرت الصورة رسالة رسمية تقول الصحف الإسرائيلية أنها من الرئيس مرسي بعثها مع عاطف سالم، السفير المصري الجديد بتل أبيب لـ”شيمون بيريز”، الرئيس الإسرائيلي، لاعتماده سفيرا لمصر هناك، وحملت هذه الرسالة كلمات صداقة ومحبة من مرسي إلى بيريز مثل “صديقي العزيز” و”صديقي الوفي”.

    وقال “الأشعل” خلال اتصال هاتفي لـ”شبكة رصد الإخبارية” أن هذه الصورة كاذبة وان “المرسوم” الذي يرسل مع السفراء حين توليهم منصب في القنصليات مكتوب منذ مائة عام في الرئاسة ولا يتغير وكنا نعلمه لكل موظفي الخارجية في بداية عملهم.

    وتابع الأشعل حديثه: أن إسرائيل تحاول النبش في أخلاق الرئيس مرسي ونشر الوقيعة بينه وبين شعبه وأكد أن نص الخطاب مع السفراء يكون كالتالي: نرجو اعتماد السفير………….في دولتكم لدعم العلاقات السياسية بيننا وبينكم……).

    1. شكراً عصام …والله من قبل ما أقرأ التكذيب الذي كتبته أحسست أن هذا الخبر كاذب وغير صحيح
      الله يعينك يا مرسي على هؤلاء الحاقدين في الداخل والخارج خاصة ذيول النظام الذين لاتفتر همتهم عن تلفيق الأكاذيب والتشكيك فيك ليل نهار خاصة الإعلام القذر الذي يروج الإشاعات والأكاذيب دون خجل أو رادع

  4. مابعرف من بدنا إنصدق بياع الفول ولا الأسرائلين
    الله يعينك يابياع الفول شو لسى بدو يوجعك راسك وسبق ونصحتك رجاع على نصلحتك الأولى بيع الفول أفضلك

  5. شو يانادين شايفتك أخذتي شعاري وصرتي تحكي على سي مرسي بياع الفوووول
    لاعاد تحكي عليه بياع الفول هو بس إلي سامحلي هيم إندهلو ههههه

    1. بياع الفول أحسن من بياع الجولان علأقل شغله شريفه ودليل على دمقراطيه شعب عظيم .من بياع فول لرئيس دوله ذات تاريخ عظيم وماض شامخ . مش مثل بعض الناس ماخدينها وراثه . للإضافة فقط أقول : موتو بغيظكم

  6. وانا يا ليلى ونادين حساكم شخص واحد وانتوأ فعلا شخص واحد نفس الاسلوب في تعليق………..

  7. في الامس رأينا السفيرين الاردنى والمصرى يشربان نخبا مع بيريز فرحين بتعينيهم كسفراء لبلدانهم في اسرائيل فهذه فضيحة جديدة لحكام يبيعون القضية من جديد ………………….الجزائر

    1. وبشار يشرب دم الشعب ما ايران وياريت وقفت عبيع القضية بس اللي متلك
      في واد يعمهون ……..

      1. هاها الجميع اليوم متورط في دم الشعب ليس فقط بشار او الجيش فحتى التخريبيين الارهابيين وعملاء الناتو وال سعود وال ثانى و اردوغان الامعة …………الجزائر

    2. مين قال بقى انهم كانوا بيشربوا نخب؟
      دا عصير قصب !!
      ليلى بتكلم نفسها ع الصفحة
      فاكرانا كرودية ههههههه

      1. طلعتي ياشوشو كتير فهمانة مشاء الله عليك من وين جايبة هالفهم كلو اكيد عم تاكلي عثل ياعثل هههههه

      2. هاها ما راح تختلف كثير يا شيرين المهم بيشربوا نخب وخلاص …………………الجزائر

  8. شو بكم على بياع الفول
    اتركوه يشتغل على راحته… والله شهيتونا على الفول يبنات

  9. أعلنت اسرائيل غضبها الشديد لإن الرئيس محمد مرسي لم يذكر أسم أسرائيل في جميع خطاباته
    وإنه فقط يتعهد أن يحترم الأتفاقيات والمعاهدات التي وقعت عليها مصر سابقا
    .
    مصر الأن في مرحلة بناء وتنميه وعلاج جروح الماضي من النظام الفاسد وماسببه من تدمير في جسد مصر فأصبحت متهالكة ….تحتاج الى رئيس حكيم ليتعامل معها بمهارة حتى لا تصاب بالشلل أو تصبح عاجزة وتموت ..

    أخيراً
    هل بيريز يعرف يقرأ عربي …الرسالة مكتوبه باللغة العربية ….
    على الأقل أن تكون مكتوبة باللغة الأتجليزية كما هو متبع وعرف سائد بالنسبة للدول الأجنبية وليست العربية ..

  10. أصلاً إللى فبرك الخطاب ده ساذج مووووووت ، الراجل لسة يا دوب 100 يوم رئاسة قال و كاتبلك حبيبى و صديقى و روح قلبى و نور عينى شيمون بيرز و كأننا بنتفرج على مُسلسل تُركى ! ناهيك بقى عن الغباء فى الإخراج لأن الخطابات الرسمية بتكون مُترجمة للُغة الدولة الموجه ليها الخطاب إما أن تكون مترجمة للغة الدولتين فى نفس الخطاب ! ناهيك بقى عن ختم النسر إللى مش موجود و كأن الخطاب هيخرج بره حدود البلد سواء كان برى أو جوى أو حتى إلكترونى دون توثيق !

    جماعة إحنا آسفين يا ريس فى مُنتهى الغباء صراحةً يعنى !

    1. اهى الاكاذيب والادعاءات دى حتخلينى ارجع احب مرسى من تانى!!

    2. على فكرة أختى شيرين ، أنا لا مع مُرسى ولا ضده ! أنا مواطن مصرى أعطاه الفُرصة و مُصر على إعطائه الفُرصة كاملة علشان أحكم عليه … يعنى لا ماسكله سكينة ولا مستنيله غلطة علشان أقوله إرحل ! لأن هذا الكلام غير منطقى و غير و قته تماماً !
      الجماعة إللى كانت بتنادى على الإستقرار أيام المجلس العسكرى هى نفسها إللى عاوزة تسقط الإخوان دلوقتى و ندخل فى مرحلة إنتقالية أخرى !!!!!!
      ما تيجوا نقضيها مراحل إنتقالية و خلاص !

      1. اعطيه فرصة يا فيب ده حقك.
        لكن حقنا كمان اننا نحاسبه على كل شاردة وواردة… ولا ده مش من حقنا كمان؟!!
        ياريت تقولى مين الجماعة اللى كانت بتنادى بالاستقرار ايام المجلس العسكرى ودلوقتى بتنادى بسقوط الاخوان؟؟؟؟
        اللى اعرفه واللى عيشته ان الثوار والمحترمين من المصريين طول عمرهم ومن وقت ما المجلس العسكرى فرض سيطرته على مصر كانوا بينادوا بانقاذ مصر، ومدوا ايدهم كتير للاخوان، واللى شفته بعينى كمان ان الاخوان نفسهم هم اللى كانوا بيخونوهم وبيمجدوا فى العسكر…. ولا انت نسيت.
        واوعى تقولى بئا انت تقصد جماعة احنا اسفين ياريس، لاننا كلنا شفنا حجمهم وعددهم الحقيقى فى تظاهرات 24 اغسطس، يعنى هم اقل من القلة القليلة.

        1. فاتى خلاص انا املى خاب فى البلد دى
          انا قررت اهاجر
          واوعى تقوليلى لسة فيه امل
          امل ماتت واندفنت من زمان
          انا حاروح انا وابو العيال نشوفلنا عقد عمل فى جزر البهامز!

  11. بجوز بياع الفول كان في صداقة قديمة مع شمعون بيرز وحب هلأ بعد ماغير مصلحته من بيع الفول للرئاسة يبعثلوا خطاب الصداقة

  12. والله حرام عليكم احس انه في داخلكم شياطين تحارب الحق
    الرئاسة المصريه الان لا شغل لها الا تكذيب الإشاعات
    كله مبين وواضح
    ولكن الحمد لله نتانتكم رائحتها في كل مكان
    لم اكن يوما مع مرسي وقلتها أما الان اعلن ولائي الكامل لهذا الرجل
    شكرًا لكم

  13. هو إحنا العرب فالحين في إيه غير الكذب والاشعات و تلفيق التهم الله يهدينا قبل ما يدينا

  14. وين كنتو لما كان حسني داعس على رؤوسكم
    ولكن يبدو أننا شعب مثل الزمبرك لازم يظل مدعووس علينا
    مشااااان الله

        1. ولكن رسول الاسلام وخاتم انبباء الاديان السموية : قال” ما كان الرفق في شيئ إلا زانه ولا نزع من شئ الا شانه”””لقد قرأت هذا في ما سبق ,,اي يعاكس مقولة ان الشعب العربي يجب ان يكون مثل الزنبرق(“حاجة تحطي ايدك او رجليك عليها ولما تشيلهم تنط في وجهك وممكن تعوارك) ,,,,يعني يا اسلاميين لو حبيتوا تحكم بما دعى اليه رسولكم ونبي الله محمد؟ ..لما لا !!!.ولكن ان تتعاملوا مع الاخريين برفق وقبول ,وما تسمحوا لانفسكم تكونوا فزاعة انتم تستخدمون لتكونوا كاللوباء على المجتمع ..لو عملتم كما امر به الرسول لاختلاف الامر ,,لذى غالبيتكم وباء حتى للاسلام ..لا ادعي الدايانة او العبادة
          اكثر..salam

    1. عيب يا كابتن، مبارك ماكنش داعس على رؤسنا ابداً، مبارك اللى هده انه ارتكب اكبر غلطة فى حياته فى اخر 10 سنوات لما ساب اللى عايز يشتمه يشتمه واللى عايز ينقده ينقده بدعوى ان الشتيمة مابتلزقش، ولك فى الاعلامى فوده وابراهيم عيسى وغيرهم من المعارضين خير مثال.
      فى عز ثورة مصر، وفى اول ايامها كانوا المعارضين المصريين بيطلعوا يشتموا مبارك عينى عينك على الجزيرة والعربية وهم داخل مصر، فعيب اوى انك تهينا وتقول داعس على روسنا، احنا مش زى غيرنا من الشعوب العربية اللى رؤسائها داعسين علىهم.
      كن اديب فى كلامك، ولا تتجاوز الحدود.

      1. فيصل القاسم مرة قال لواحد شبيح اسمه شريف شحاتة ان دولة زى سوريا مثلا كان قدامها 100 سنه عشان الديموقراطية عندها تبقى فى مستوى ديموقراطية(مصر مبارك)
        احنا قبل الثورة كان عندنا 11 حزب..دول غيرنا عندها حزب واحد احد اسمه الحزب الفاعل فى الدولة والمجتمع هههههه

      2. أختى فاتيما ،
        كيف حالك ؟ يارب بخير ،،،
        أختلف معكى فى بعض الأجزاء :
        ( مبارك اللى هده انه ارتكب اكبر غلطة فى حياته فى اخر 10 سنوات لما ساب اللى عايز يشتمه يشتمه واللى عايز ينقده ينقده بدعوى ان الشتيمة مابتلزقش، ولك فى الاعلامى فوده وابراهيم عيسى وغيرهم من المعارضين خير مثال. )
        إبراهيم عيسى إعتقلوه تقريباً عام 2005 لمُجرد فقط إنه أفصح فى جريدته أن الرئيس محمد حُسنى مُبارك ( تعبان ) !
        خدوه قرصوله و دانه فى المُعتقل و قالوله الرئيس مُبارك صحته زى البومب وما بيمرضش إوعى تغلط تانى !

        الجُزء الثانى :
        ( فى عز ثورة مصر، وفى اول ايامها كانوا المعارضين المصريين بيطلعوا يشتموا مبارك عينى عينك على الجزيرة والعربية وهم داخل مصر، )
        وده حقيقى بس بعد ما تأكدوا إن الثورة هتسقطه … كلهم تلوّنوا و لبسوا قناع الثورجيه بعد أن كان الجميع ماشى تحت ضله !
        ما تنسيش الإعلامى سيد على بتاع قناة المحور لما إتهاجم بعد الثورة علشان تلوّن بعد إسقاط مُبارك مُباشرة و لبس قناع ” ميدان التحرير ” ، و لكى فى الإعلامى تامر أمين خير مثال عندما إستضفوه بعد الثورة و قال كان مُصرح لنا أن ننتقد جميع السياسين فيما عدا ( عائلة الرئيس مُبارك ) دى كانت بالنسبالنا خط أحمر !
        أختى فاتيما أتمنى تقبلى مرورى بدون تعصب … أنا إختلفت معاكى فى بعض النقط و وضحتلك سبب إختلافى .

        تحياتى ،،،

        1. وهو مين السبب فى ان مبارك صحته يا فيب زى الجن فى معتقل خمس نجوم ينفع يبقى اوتيل 7 ستارز ينافس جراند حياة؟؟؟؟ مش السبب الاساسى اتهام الثوار بمحاولة الوقيعة بين الجيش والشعب، وتؤاطئ الاخوان مع العسكر وقتها؟
          لما كانوا الناس بيقولوا محاكمات عسكرية، او حتى محاكمات استثنائية كان مين اللى بيطلع يخون الثوار ويقول عليهم قابضين وممولين من الخارج، ومتدربين فى صربيا؟؟؟؟
          وبعدين لا يا فيب انا بتكلم عن الثوار والمعارضين الحقيقيين لنظام مبارك من اول يوم وهم على الجزيرة والعربية بيشتموا فى مبارك، مابتكلمش عن سيد على ولا عن عمر اديب ولا شلة المنافقين دول، بتكلم عن رجال مصر الشرفاء بصرف النظر عن توجهاتهم السياسية اللى من اول يوم نزولوا المظاهرات وكانوا بينادوا باعلى صوتهم “الشعب يريد اسقاط النظام”.
          انت يا فيب بتتكلم عن اعلاميين احنا عارفين توجهاتهم من الاول، وهل مصر عند هم سيد قطب وتامر امين وشلة احنا اسفين يا ريس؟!!

  15. مبارك 30 سنة وهو يبعث ويستقبل ويفعل كل شئ مع الصهاينة ولم نجد واحد من الاعلام ينطق بالعكس من ذالك مرسي احسن رائيس وسينجح ان شاء الله :
    الله يعين الرائيس مرسي من الجهلة والكذابين ……

    1. وابراهيم عيسى ويسرى فوده وحمدى قنديل دول ايه يا سلوى؟؟؟!
      عمرك ماشفتيهم دول كمان؟

      1. سلام فاتي كيفك وكيف الولدة انشاء الله تكون بألف خيرلا تتعصبي يا فاتي عسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم وعسى ان تحبوا شيئا وهو شر لكم والله يعلم وانتم لا تعلمون يمكن هذا الرئيس فيه الخير يا فاتي بنسبة للحرامي مبارك 30 سنة والشعب المصري العريق ساكت على طغيانه ولما جاء الرائيس محترم لازم تعطونه الفرصة وإنشاء الله مصر حتصير احسن من الاول بإذن رب العالمين …..

          1. اهلا عمر مساء الخير والسعادة.
            ماتنساش انه مصرى زيى وانا مواطنة مصرية، والدستور والقانون بيكفلولى حرية الرأى والتعبير حتى فيما يخص سياسة الرئيس، ولا ايه؟
            وبعدين انا مادخلتش اعلق على الخبر نفسه لانه خبر عبيط، انا دخلت اعلق واناقش ولاد بلدى، وارد على من تطاول علينا… دى فيها مشكلة يا عمر؟؟؟
            ولا ادى اللى بيشتمنا كمان فرصة؟ علشان هو بيشتمنا من اجل عيون مرسى حبيب العرب؟
            قول والله انا هاسمع كلامك على طول.

          2. أهاااااااا يا فاتي يعني أخرج من الموضوع لأنه للمصريين فقط ؟
            المهُم خبيرني كيف البطاطس بتاعة أمبارح ؟؟

          3. ههههههههههه لا لسه ماوصلتش انى اقولك كده، لسه ما استفزتنيش للدرجة دى.
            البطاطس كانت رائعة، بس كبست على نفسى وجابتلى كوابيس 🙂

          4. سلامت نفسك من الكبسه والكوابيس يا فاتي , طبعاً أمزح معك بموضوع مُرسي , مصر قلب الامه العربيه وهمها هو همنا نتمنى لها الاستقرار الامني والسياسي ولكن بالأخر أنتُم أعلم بحال مصر , تحياتي يا عنيده أقصد يا فاتي

  16. والله ما بعرف غير أسمه زمبرك بالفلسطيني أو shock بالانجليزي
    هي قطعة حديديه لها استعمالات كثيره
    كل ما تضغطي عليها بتنزل لتحت وحينما تتركيها بتنط بعيد

  17. فاتي ما تمسكيش على كل حاجه أسف يختي كان داعس على رؤوسنا جميعا وعلى راسي انا كمان
    بس كنتي وقتها فين

  18. يا فاتي …. فوده وابراهيم عيسى ومصطفى بكري …كل هؤلاء تم توظيفهم من أجل أن تكون المعارضه المستأنسه ..وتم تعيينهم من جهاز مخابرات مبارك الفاسد
    على أساس إن مصر ديمقراطيه وأن الاعلام بينقد حكومة مبارك …وكنوع من التنفيس حتى لا تنفجر النفوس غضبا وقهراً ..
    الجميع يعلم مدى فساد مبارك ونظامه …وكم السرقات التي نهبت من خير مصر ..والشعب يأن فقراً
    وكم التحويلات الخارجيه في البنوك السريه ….
    ومن فضل الله أنه أنعم علينا رئيس محترم ( استاذ دكتور في كلية الهندسة ) يخاف الله ومازال يسكن بالإيجار …يعمل بجهد وعزيمة من أجل مصر …لايلتفت إلى المهاترات والأكاذيب التي ترمى عليه من الكارهون …
    أقسم بالله إن الجميع عندي هنا ( في المستوصف ) من الدول العربية الأخرى ومن باكستان والهند وأفغنستان يحسدوننا على هذا الرئيس المحترم

    1. انت بتقبض كام يا دكتور عبد الله عشان اجى اشتغل معاك؟
      عشان الاستاذ الدكتور محمد مرسى شايف ان الاطباء فى مصر لا يحق لهم المطالبة بزيادة الاجور!

        1. حبيبتى يا سلوتى حاسة بيا
          تعاطفك لوحده مش كفاية اتبرعى ولو بجنيه!!
          الدكتور سراج طلع انصح منى وسافر ع السعودية اول ماتخرج

          1. لا يا شيرين، لو بتفكرى فعلا تسافرى تشتغلى بره، فلو دولة عربية روحى الامارات او عمان.

          2. عمان قوليلى فعلا روعة واهلها طيبين
            الامارات بتبقى محتاجة خمس سنين خبرة بعد الماجستير وانا واخدة الماجستير من 9 شهور بس
            فتوتى انا لازم امشى عشان نازلة وسط البلد
            حاروح اشترى شوية حبشتكنات وشخاليل وامرجح حمبوزو عشان عنده اكتئاب!
            يلا سلام

          3. حبيبتي شري والله العظيم أتبرع من اكثر من جنيه لان الطب في مصر اكثر من مظلوم والطب في مصر ما شاء الله في أطباء شاطرين وايضا أطباء العراقيين : ما في احسن من أطباء. مصر والعراق في دول العرب:

          4. عمان فعلا تجنن، واهلها كمان ناس سكرة هم واهل الامارات.
            خلاص فرصة روحى اشتغلى 5 سنين فى عمان، وفى السنة ال6 اقابلك فى الامارات فى مركز دبى العالمى.
            اوك شيرى، انصرفى فى امان الله، وياريتك كنتى جارتى كنتى اخدتينى تفسحينى مع حمبوزو وتشتريلى شخاليل انا كمان هههههه
            سلااااااااااااااام

      1. هههههههههه والله العظيم يا شيرى انتى تحفة.
        احنا فى ايه وانتى فى ايه، يعنى كل زعلك من مرسى علشان مازودش الاطباء بس.
        طب ياستى انا معايا 10 جنيه هافتح مستشفى خاص وهاعينك فيه المديرة وهاديكى جنيه فى الشهر، يالا هيصى بئا.

        1. الاضراب بتاعنا دخل الاسبوع التالت ومش معبرنا يا فاتى
          انا زهقت ياختى
          فاتى لو سمحتى لو فاض شوية من العشرة جنيه ابقى هاتيلى سندوتش هامبورجر وبنطلون استرتش !

    2. هههههههه دكتور سراج، نفس الكلام اللى بتقوله ده، بيتقال عليكم برضه، واعتقد انه عمرسليمان قبل ما يموت اشار لانه كتير من الاخوان والسلفيين كانوا عملاء لامن الدولة… يعنى بلاش تتهم خصومك بالباطل لانكم انتم كمان ملطوطين ومتهمين بنفس التهمة.
      كلامى عن كل اللى ذكرتهم فيما عدا مصطفى بكرى لانه طلع منافق وانا اتخميت فيه.
      لوبردواى وقتها انا كنت هنا، بدافع عن مبارك امام الحشرات اللى كانوا عاملين علينا بشر وهم احقر خلق الله، كانوا بيزايدوا علينا لمجرد ان مبارك رئيسنا، وكانوا مابيصدقوا يلاقوا اى خبر عن مصر علشان يدخلوا ينهشوا فى لحم المصريين، بحجة ان مبارك خائن…. ودفاعنا هنا عن مبارك ليس حباً فيه، لا بالعكس اغلبنا كان متضرر من نظامه واولهم والدى، لكن دفاعنا عنه كره وغيظ فى الحشرات العربانية.
      انت بئا واللى زيك يا لوبرداوى اكتفيتم بسب وشتم مبارك فقط، ولا كنتم بتتجاوزوا حدودكم لتعتدوا على حرمة المصريين.
      ومش عايزاك يا داريوس لو كنت بتشوف كلامى تدخل وتقول حولتى الموضوع لمصر والمصريين، وكان المصريين الضحية، كلامى رد على لبرودواى.

      1. ..لسه شايلة يا فاتي ما خلاص بقى ,مسامح كريم :-)) ..هناك موضيع ندخل فيها في سياسة البلد ولا نقصد الشعب او موطن ذلك البلد .الا اذا كان البعض غير ذلك ونحن كما تعلميين شعوب تتحرك بعواطفها ..عل قول الاخ عمر ابو ناشي مرة بيرخي الحبل ومرة بشدو .. بترخي منرخي بتشد منشد,:-)) للجميع Salam

  19. الكل بغلط في حق مرسي
    وبياع مش عارف إيه
    في أحقاد ما بقدرو يقولوها ولا يبينوها
    فيبدأو بكيل التهم الزائفة والألقاب السخيفة التي لا تذم الرجل بل الى العكس

  20. بنسوار عليكو لألأ انا بئا ارشح نفسي الانتخابات المقبله دنا هعمل عمايل
    الاطباء هزود مرتباتهم اه اومال

  21. الا أوليلي يختي يا شرين هوا ايه ده الستريتش الي بتسالي فاتي عليه
    ها ده نوع ممنوع لاسمح الله ولا ايه يكون حشيش انا عارفاه بس بستفسر يعني اه ومال

    1. هههههههههههههه اهلا انتى شرفتى يا معلمة، ياااسلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام
      فكرتينى بالمعلم جمعة ربنا يبشبش الطوبة اللى تحت دماغه.
      السترتش ده هو العرقسوس تعرفيه؟؟؟؟ اكيد بتقدميه فى القهوة عندك

      1. اه اومال عارفاه يختي هوا اسمو كده يعني بالفرنجه تعيشي يختي نورتيني الله ينور عليكي العلم جميل يالهووووي اه امالين تنين مش واحده

  22. يختي افتكري حاجه عدله هههههههه ربونا يبشبش الطوبه الي تحت نافوخك يا سيد المعلمين
    اه ومال

      1. بيشئر ع الواد حدوئه اصلوا بعيد عنك في الكركون قتل الواد المكوجي برعي بس البشمهندس البيه متولي هيطلعوا برائه اه اومال

  23. هههههههههه تحياتى يا عمر، وتحياتى لاهل فلسطين الحلوين.
    فكرتنى بالاستاذ ابو المنذر، بيقولى فاتى المشاغبة 🙂

    1. الله يحييكي يا فاتي , أبو المنذر الله يذكره بالخير ممكن تلاقيه بين جدران جريدت السوسنه , وبالنسبه لكي أنتي فعلاً عنيده جداً جداً جداً يا فاتي ومن يقول لكي عكس ذلك فهو يغشك هههه ولكن أنتي أصيله من أصل طيب والمصريين جميعاً ما شاء الله عليهم علم وأدب وثقافه , الله يحيي اصلكم

      1. ههههههه تسلم يا عمر.
        انا فعلا عنيدة جداً، ودى من عيوبى الحقيقة، بس اغلبالوقت بكون عنيدة فى الحق، او فى اللى شيفاه انه حق… شكراً على كلامك، وتسلم عليه.
        اهلا يا أخ صابر، ولا يهمك خد راحتك.

  24. الحمد لله انوا حبيبنا مرسي قاهر ناس كثير وبدهم ينفجروا منه روح يا كبير الله معك ونحن معك
    الكلاب تنبح وكلاب نورت تنبح والقافله تسير وقريبا عندما نزيح السفاح ستجري انتخابات وسينتصر الاخوان بعون الله
    افقعوا وموتوا من غيظكم

  25. يا دكتورة شرين …. الحمد لله على كل شئ ..هذا من فضل الله
    ومن غير ما تيجي هنا وتتعبي نفسك أأمري … الإخوات لبعضها ( إنما المسلمين إخوة )
    أكتبي رقم حسابك …. وأنا سوف أفتح حساب ( تبرعوا لإطباء مصر ) …
    بس لما الرصيد يصل عندك لخمسه مليون ( في حسابك انتي ) ده غير العشرة جنيه بتاعة فاتي … أعطيني أشارة حتى أقفل الحساب
    .
    يا فاتي …. الله يحكم بيننا بالحق …. وغداً تعرفي أن الإخوان المسلمين من أطيب الناس ولايوجد في قلوبهم نفاق أو غدر أو خيانه
    أنتي تستشهدي بــ عمرسليمان …هذا الكاذب ويكفي نهايته الأليمه عندما مات حرقاً
    إذا كان الأخوان عملاء أمن دولة ..فلماذا أمتلأءت بهم السجون والمعتقلات ..أقرأي كتب التعذيب
    حتى تعلمي الحقيقة التي يحاول البعض أن يضع رأسه في التراب مثل النعام حتى لايراها

    1. بكره منشوف_على قولت اهلنا فى لبنان_
      انت قولت اهو ما استشهدش بكلام عمر سليمان، يبقى كمان مش اى حاجة تتقال على اى حد _مش اخوانى_ تبقى حقيقة مسلم بيها، خصوصا لو كانوا رجال شرفاء نعرف تاريخهم كويس… ولا ايه يا دكتور؟

  26. والكلام غير موجه اللك يا فاتي لاني لا احس بحقد بتعليقاتك زي البعض الاخر

  27. يا دكتوره شيرين حنكلمللك سيادة الرئيس ولا تزعلي
    الصبر يا دكتوره بكره ربك بفرجها وانا عارف انه قلبك ابيض وما بتكرهي الريس بس هاي حال الدنيا والراجل عايزله شويه وقت حتى يرتب امور البلد وبالتاكيد لن ينسى احدا

  28. اعطوه فرصة يا جماعة اول قرار كان اغلاق الحدود مع غزة حصار اسرائيلي وحصار مرسي واغلاق الاننفاق لارضاء اسرائيل مش غريب يلي بسكر الحدود بيبعت اكثر من رسالة

  29. أكدالمتحدث الرسمي باسم رئاسة الجمهورية المصرية ياسر علي صحة الخطاب الموجه إلى الرئيس الإسرائيلي شيمون بيريز من الرئيس محمد مرسي لترشيح السفير الجديد لمصر بتل أبيب.
    وأوضح علي أن الخطاب الصادر يوم 17 حزيران لإسرائيل لا يُقصد به شخص بعينه ولكن تصاغ خطابات من الخارجية المصرية وفقا للبروتوكول المصري ولا يقصد بها مواقف شخصية، مشيرا إلي أن الرئيس في نفس اليوم الذي وقع فيه علي خطاب تكليف السفير الجديد لدى إسرائيل قام بالتوقيع علي أكثر من عشرة خطابات وأنه هناك علاقات واتفاقيات مبرمة بين الدولتين.
    وأوضح أن صيغة الخطابات الدبلوماسية أمر برتوكولي وأن خطابات وزارة الخارجية المصرية لترشيح السفراء الجدد موحدة وليس بها تمييز لأحد.

    هيدا الخبر اليوم عا تلفزيون

  30. ههههههههههه
    مرسی کنت اقول سوف نری وجهک الاصلی لکن لم اکن اتوقع ان نری بهذه السرعة
    انت تسیر بسرعة مزهلة وهذا لیس لصالحک . انتبه یا مرسی!

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *