طالبت جبهة الإنقاذ الوطني بتعديل المواد المختلف عليها من خلال إحالتها إلى لجنة، يكون نصف أعضائها من رجال الفقه الدستوري، ويقسّم النصف الآخر مناصفة بين أنصار السلطة وجبهة الإنقاذ لإجراء هذه التعديلات، على أن يكون هناك تعهد موثّق أمام الرأي العام بالالتزام به، وكذلك عدم إصدار تشريعات استناداً إلى المواد المختلف عليها حتى يتم تعديلها.

الدستور
وهنأت الجبهة في بيان لها أصدرته اليوم الخميس، الشعب المصري، بحلول عام جديد، آملة أن يكون أفضل من سابقه، وأن يشهد تحقيق المصالحة الوطنية التي تسعى إليها الجبهة منذ إعلان تأسيسها، وذلك بحسب ما ذكرت صحيفة “اليوم السابع”.
وأكدت الجبهة أن الحوار هو السبيل إلى هذه المصالحة التي لا بديل عنها لإنقاذ البلاد من التدهور المترتب على سياسات السلطة القائمة، لافتة إلى أن للحوار قواعد ومقومات، في مقدمتها الاتفاق أولاً على أطرافه وجدول أعماله وطريقة إدارته وشفافيته، وكيفية التعامل مع نتائجه.
وأضاف البيان: “لما كانت هذه القواعد غائبة في اللقاءات التي تعقدها السلطة مع مؤيديها، فلا يجوز اعتبار هذه الحوارات، حواراً وطنياً بالمعنى الصحيح، ولذلك نرى أن هذا الحوار يبدأ بوضع قواعده وأسسه في لقاء بين ممثلين لها وممثلين لرئاسة الجمهورية.
ولفتت الجبهة إلى أن الوضع الصعب الذي تمر به البلاد يفرض الارتفاع إلى مستوى المسؤولية، وأن ينعكس ذلك في جدول أعمال الحوار بحيث يقود إلى مصالحة وطنية شاملة.
وقالت الجبهة إنها ستعقد لقاءات مع ممثلي الفئات المختلفة بدءاً من الأسبوع القادم لمناقشة التصور الذي تضعه الجبهة بشأن الحلول الاقتصادية اللازمة، لوقف التدهور المتزايد، ووضع خطة عملية لتحقيق التنمية والعدالة الاجتماعية.
ووجهت الجبهة التحية إلى شباب مصر الذي حافظ على روح الثورة التي سيكون يوم ذكراها الثانية في 25 يناير/كانون الثاني، تأكيداً لاستمرارها والإصرار على تحقيق أهدافها.
ودعت الجبهة الشعب المصري للاحتشاد السلمي بكل ميادين التحرير في أنحاء مصر يوم 25 يناير/كانون الثاني، تجديداً للعهد بأن جذوة الثورة لن تنطفئ، وأن أرواح الشهداء وتضحيات المصابين لن تذهب هباء.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫10 تعليقات

  1. ما بدكم تتنازلوا وتقبلوا بالحوار بالأول يا جبهة الخراب حتى تقدروا تعدلوا المواد كل ما حدا دعاكم للحوار بترفضوا
    حاولتوا بالسياسة أنكم تربحوا المعركة لصالحكم لكن فشلتوا فشل ذريع والدستور مشي غصب عنكم
    وهلأ عم تحاولوا تكسبوا بمعركة الإقتصاد بس بحب خبركم أنكم رح تفشلوا كمان خاصة أبو هولوكست اللي كان عم يطلب من المصريين عدم تحويل نقودهم لمصر حتى لا ينتعش الإقتصاد
    لأنه المصريين في الخارج بدؤوا فعلا بتحويل نقود لمصر بدؤها المصريين في قطر والأن في الكويت أيضا كثير منهم سيحول نقوده وكمان بالسعودية حتى يدعموا الإقتصاد …ولا عزاء للحاقدين والطامعين !

  2. البرادعى سيد الاخوان عبيد حمد بن صهيون طلب من المصريين عدم تحويل النقود علشان يوقع اقتصاد مصر… اقصد حكومة قنديل الاخوانجية!!!! بتجيبوا الكلام ده من فين؟
    دى كدبة اخوانية جديدة؟؟
    بالنسبة للكلام عن تعديلات مواد الدستور والاستعداد للحوار كلام مجازى لانهم عارفين كويس انه مش هايجيب نتيجة مع الاخوان وخرفانهم.

    1. مساء الخير يا فاتيما ، إن شالله بخير ،،،
      بُصى يا فاتيما بالنسبة للأخبار بتاعة حزب الدستور و تحذير المصريين بالخارج من تحويلات داخلية لمصر ما هى إلا أخبار يتم تداولها على الفايس بوك و تويتر أو الإنترنت بصفة عامة زيها بالظبط زى الأخبار التى يتم تداولها على نفس المواقع الإجتماعية و من نفس المصادر ولكن تُدين الطرف الأخر إللى هما الإخوان !
      بمعنى كل البوستهات إللى إنتى بتنقليها من على الفايس بوك لنورت إنتى بتجيبها منين ؟!
      أكيد مش بتخترعيها ، شوية من المصرى اليوم على شوية من جريدة الوطن على شوية من مصادر تانى المهم فى النهاية كلها أخبار بنقراها من على الفايس بوك !
      .
      فكون إننا نقرى خبر عن حزب الدستور و يبقى خُزعبلات و كدبة يبقى نفس الأخبار إللى بنقراها على التيار الأخر برضو كدبة ! يعنى إشمعنى الأخبار إللى على البرادعى الإخوان مفبركاها و الأخبار إللى على الإخوان مُصدقة و مختومة بخاتم النسر !
      ما هو يا إما نصدق إللى بيتقال على الطرفين يا إما الإتنين مُفبركين ، يا إما نعقلها و و نحسبها بالراحة و بهدوء و نقول إللى لينا و إللى علينا .

      1. و الله يا اخي VIP
        قلت الي نفسي اقوله من زمان
        خاني التعبير العربي:)

    2. يعنى إنتى قريتى الخبر بتاع حزب الدستور من الصفحات الإخوانية أو سمعتى عن صداه عن طريق الصفحات الإخوانية ،،، و قريتى تكذيبه من على صفحة رصد البرادعى أو صفحات المعارضة عموماً !
      الإتنين بينشروا أخبارهم دون توثيق .. يعنى مُجرد بوستهات و الأدمن كاتبها نادراً لما يكون فى توثيق بمُستندات .
      إشمعنى بقى الخبر أكذوبة بالرغم من إن المصادر من على نفس الشبكة و نفس المواقع و نفس الطريقة إللى بتجيبى من عليها بوستهاتك إللى بتنشري لينكاتها على نورت !
      .
      .
      يا فاتيما بلاش الإستماته لطرف علشان لو خذلك فى النهاية ما تندميش ! صدقينى ولا طرف منهم يستاهل الإستماتة لهذه الدرجة ، مصلحة مصر عنهم وسيلة هتوصلهم لمصلحتهم و الكلام على كل الأطراف !

  3. لا تجعلوا المذاكرة تشغلكم عن الامتحانات هههههههههههههههههههههههههههه من فضلكم ياجبهة الافلاس والفشل السياسى لا يتحدث احدكم بأسم المصريين الا اذا كنتم منتخبين كرئيس دولة او عضو شورى او شعب غير ذالك اخرصوا ولا تتحدثوا فقد ثبت فشلكم الذريع وتعويل بعضكم على الغرب بالتدخل وعمل بعضكم مع البلطجية وكل الطرق المشبوهه من اجل الكرسي…….

  4. أول شي يا فاتي الإخوان عمرهم ما كانواعبيد لحمد ولا لغيره …حمد عم يدعمهم لمصلحته
    في حين البرادعي هو رجل أمريكا وبإمتياز ويحمل أفكارهم وبس يصير سيد نفسه بالأول ساعتها يصير سيد لغيره
    اما انه حزب الدستور طلب من المصريين عدم تحويل أموالهم هذا الخبر قرأته في الصفحة اللي جابها الأخ فيب امبارح في موضوع داعية سعودي للمصريين حول دولار تنقذ مصر كلها
    روحي للصفحة وتأكدي بنفسك يعني جهودهم للخراب صارت معروفة

    1. اول حاجة يا نور، الاخوان عبيد من يدعمهم وحمد عبد لبنى صهيون وامريكا.
      اما عن عمالة البرادعى لامريكا فمش معقول هاخدها من الاخوانجية المصريين وغير المصريين، خصوصا انه عمالة البرادعى لامريكا دى ماظهرتش الا لما وصلوا للسلطة… وسبحان الله زمان او من كام شهر كان العريان مقصوف اللسان بيمجد هو وبديعه فى الاخوان.
      احنا بئا المصريين اللى نحدد هل البرادعى عميل لامريكا ولا لا… مش غيرنا اللى يقولنا.
      ثانيا: الاخ فيب شفت لينكه امبارح وماردتش ارد، لانه لازم زى مابيدعوا لتحرى الدقة وتقييم كل طرف وابراز عيوبه، كان لازم يتاكد من اللينك اللى جايبه ده جايبه من فين.
      الصفحة الرسمية لحزب الدستور هى دى

      https://www.facebook.com/aldostourpartycairo
      ولما تدخليها هاتلاقى عاملين ليك لباقى الصفحات الرسمية الموجودة فى مصر.
      وهى دى الصفحات الرسمية الموجودة داخل مصر.

      ودى صفحة حزب الدستور الرسمية فى الخارج
      https://www.facebook.com/ElDstor.Party.Abroad
      وبرضه الصفحة عاملة لايك للصفحات الرسمية الحقيقية الموجودة خاج مصر.
      فياريت لما حد يتفضل ويجيب تعليق عن حزب الدستور او اى تصريحات خاصة بيهم يدخل على الصفحات دى، وبلاش ننقل من عند الاخوان.

      اه على فكرة وللمعلومة… بعض الخبراء الاقتصاديين قالوا انه التحويلات مش هاتجيب الثمرات المطلوبة لرفع مستوى الاقتصاد على الاقل فى الفترة الجاية… يعنى لا البرادعى ولا المعارضين، دول ناس متخصصة فى الاقتصاد.
      وبعدين اقتصاد ايه اللى بتتكلموا عنه، هو مش مرسى قال ان كل شئ تمام؟!
      سبحان الله!!!

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *