قتل 28 شخصا، وأصيب أكثر من عشرين، في حادث إطلاق نار على حافلة تقل أقباطا في محافظة المنيا، جنوبي مصر، حسبما ذكر المتحدث باسم وزارة الصحة المصرية.

وتشير التحريات الأولية وروايات شهود العيان إلى أن منفذي الهجوم هم ثمانية عناصر مسلحة، كانوا يستقلون سيارتي دفع رباعى، حسبما أفاد مصدر أمني بوزارة الداخلية لبي بي سي.

وأطلق المسلحون النار على الحافلة أثناء سيرها في طريق يؤدي إلى دير الأنبا صموئيل المعترف بمدينة العدوة، في صحراء المنيا.
وأصدرت الكنيسة القبطية في مصر بيانا طالبت فيه السلطات باتخاذ الإجراءات اللازمة نحو “تفادى خطر الحوادث التي تشوه صورة مصر وتتسبب فى الآم العديد من المصريين”.

ونقلت إحدى الصحف المصرية عن واحدة من الناجيات أن المسلحين كانوا ملثمين، ويرتدون ملابس شبه عسكرية.

وأغلقت قوات الأمن مداخل ومخارج المحافظة، ونشرت مجموعات قتالية لملاحقة وتعقب الجناة.

كما نُشرت عدة أكمنة، ثابتة ومتحركة، على الطريق الصحراوي الغربي الواقع بين محافظتي المنيا وبني سويف.

ودعا الرئيس المصري، عبدالفتاح السيسي، لاجتماع أمني مصغر لبحث تداعيات الحادث.

كما أدان شيخ الأزهر، أحمد الطيب، الحادث، مطالبا المصريين أن يتحدوا في مواجهة ما وصفه بـ “الإرهاب الغاشم”.

كذلك أدانت كل من الجامعة العربية، والعراق، والكويت، والسعودية، والإمارات، وألمانيا الحادث في بيانات منفصلة.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫74 تعليق

  1. دماء وشهداء ودموع ويتامي وثكالي بمعدل حادثة كل شهرين ماحصلتش في عز الانفلات الامني ايام طنطاوي ماحصلتش ايام مرسي اللي وصفتوه بالفاشل اللي لازم يرحل
    حاسبوا المقصر اللي معاه شرطة وقضاء وجيش واعلام حاسبوا الفشلة اللي كل همهم القبض علي شباب الفيس العفوي الغير مسيس..حاسبوا الفاشل ابن الوسخة اللي راح قبض علي الحقوقي خالد لما اعتزم الترشح قدامه

    اجعله اخر يااارب تعبنا

    1. يا شرين السيسي وال سعود وحكام الامارات عدوهم الاكبر هم شباب الفيس العفوي. كلمة مرسي اصبحت تهمه. الاخوان اعداهم وعملو كل الي عملوه علشان يخلصو من الاخوان ودلوقت عايزين يقطعو السنة شبابكم. وين شعب مصر الي تعودنا عليه يدافع عنا بغزه وينهم ما يدافعو عن ارضهم عن مصر !!

      1. الي بيصير ما صار ايام الانفلات الامني ولا ايام مرسي. جملة اختصرت كل الموضوع.!!

  2. يا إلهَ الكون املأ قلوبناً حبّاً وأمطرنا سلاماً يحمينا من الشرير .. فكما في كل النزاعات السياسية، وحدهم الأبرياء يدفعون الثمن!
    آمين

  3. ما يحمى الدكتاتور حقيقةً ليس حراسه ولا جهاز أمنه ولا مدرعاته التى تحيط بقصره، بل هى طبقة المنافقين والمنتفعين وترزية القوانين من حوله
    الاديب والطبيب المصري العظيم احمد خالد توفيق

  4. الله يرحم القتلى ويشفي الجرحى ومن اي دين كانوا كلهم ابرياء
    الله يلطف بمصر
    والله يخسف الارض فيكم الإرهاب لا دين جنسيه

  5. لا حول ولا قوة الا بالله
    حسبنا الله ونعم الوكيل في كل من يعبث بأراوح الأبرياء في كل مكان

  6. (إنجيل يوحنا 16: 2) سَيُخْرِجُونَكُمْ مِنَ الْمَجَامِعِ، بَلْ تَأْتِي سَاعَةٌ فِيهَا يَظُنُّ كُلُّ مَنْ يَقْتُلُكُمْ أَنَّهُ يُقَدِّمُ خِدْمَةً للهِ.
    (إنجيل يوحنا 16: 3) وَسَيَفْعَلُونَ هذَا بِكُمْ لأَنَّهُمْ لَمْ يَعْرِفُوا الآبَ وَلاَ عَرَفُونِي.

    هولاء شهداء المسيح والمسيحية انهم في مكان افضل ودماءهم ستكون بذار يروي ارض مصر وسنشاهد قريبا ان كثير في هذه الارض التي رويت بدماء هولاء سيقبلون المسيح مخلصا لحياتهم. وسيعرفون الاله الحقيقي.

  7. عن جد في ناس مستفزين يعني نصف المعلقين استنكروا الهجوم وطيبوا بخاطركم وانتم مستمرون بنفس القوانه لا احد يكتب كلمه تطيب خاطرنا وتلعن الارهابين وتتبرئ منهم مهو السيدات والساده التالية أسمائهم استنكروا وتبرئوا ولعنوا كل من له دخل بقتل الأبرياء من مسيحيين ومسلمين او أي ديانه أخرى لمين وكوثر وشيرين وبلو وكالي وفتحي والمعلم وسراج وعيد والان انا أيضا اقولها نحن نستنكر ونتبرئ من الدواعش وهم ليسوا بمسلمين يارب تكون بردك ناركم من ناحية المسلمين

  8. يأما انتم لا تقرؤا تعليقات المعلقين جميعا ولذا اعتقدتم بأن المسلمين لا يهتموا بما حصل للاقباط او تريدون ان شخص معين او اشخاص معينين ان يعزيكم المهم نحن نعزيكم ومصابكم مصابنا والمسلمين يشربون من نفس الكأس

  9. الحمدلله افطرت وفضيت الكم. اسمعو يا مسيحية العرب. نحن عم بنمر بنكسه وحرب كبيره تشن ضدنا وانتم اثبتم حقدكم الغير مبرر علينا. فعلا الاوقات الصعبه بتبين حقيقة الناس. على العموم كل تبريرات المسلمين لما يحدث بلوها واشربو ميتها. احنا مش مطلوب منا اي اعتذار لكم لانو بكل بساطه الارهاب اختراع اخترعه حكام العرب والموساد الاسراءيل وحكومات غربيه. الارهاب اكبر هديه ليبقى كل دكتاتور عربي بالسلطه. الارهاب اكبر هديه لكل من يكره الاسلام والمسلمين. سوف يكتشف العالم كله انو كل عمل ارهابي من احداث سبتمبر وما بعدها وداعش وكلشي جزء من موامره خبيثه. وحينها سوف يدخل الناس افواجا في الاسلام. اما من حاربنا منكم وشمت بنا فسيضعو رءوسهم بالرمال مثل النعامه. والموضع قرب وقرب كتير. بس المحزن انو الغرب هو من سيكتشف هاي اللعبه الحقيره وليس نحن المسلمين.

  10. الحمدلله افطرت وفضيت الكم. اسمعو يا مسيحية العرب. نحن عم بنمر بنكسه وحرب كبيره تشن ضدنا وانتم اثبتم حقدكم الغير مبرر علينا. فعلا الاوقات الصعبه بتبين حقيقة الناس. على العموم كل تبريرات المسلمين لما يحدث بلوها واشربو ميتها. احنا مش مطلوب منا اي اعتذار لكم لانو بكل بساطه الارهاب اختراع اخترعه حكام العرب والموساد الاسراءيل وحكومات غربيه. الارهاب اكبر هديه ليبقى كل دكتاتور عربي بالسلطه. الارهاب اكبر هديه لكل من يكره الاسلام والمسلمين. سوف يكتشف العالم كله انو كل عمل ارهابي من احداث سبتمبر وما بعدها وداعش وكلشي جزء من موامره خبيثه. وحينها سوف يدخل الناس افواجا في الاسلام. اما من حاربنا منكم وشمت بنا فسيضعو رءوسهم بالرمال مثل النعامه. والموضع قرب وقرب كتير. بس المحزن انو الغرب هو من سيكتشف هاي اللعبه الحقيره وليس نحن المسلمين.

    1. هادا الي جايب الفيديو تبعو ومبسوط فيه هوا اول واحد رح يتلطش. ورح تتذكرني بوعدك.

  11. هذه اخر وحدة كتبت وتتنبء بمصيرنا وتوزع الجنة والنار على خلق الله !
    . يبقى ابليني الو أصبحتي احدى حوريات الجنة الاسلامية الموعودة

    1. طيب اقلب وجهك لانك غبي. مين جاب سيرة الجنه والنار الحين ؟! بيكفيك تتفرج على البهايم الي بتتفرج عليهم. مخك صار ملصم ومعفن !

  12. الله يلعن هالمحرمين ويلعن اللي يفكر ان المسلمين متلهم

    ههههههههههه مساكين مسيحيون هذه الجريدة مفكرين ان المعلقين بيعتذرو لهم لا انتم غلطانين احنا مو محتاجين نبين اسفنا لكم انتم مجرد بهايم مابتفهمو وما بنحسب لكم حساب الا لي بيفهم منكم مع انهم منعدمين الا وحدة او اتنين
    نحنا فعلا حزينين على اللي ن قتل و على يد هالعصابة لكن مو محتاجينكم تصدقو اننا حزينين عليهم ولا مجبورين نبين حزننا او تعازينا لاننا اخدنا على على عدم الجرائم الانسانية و ان هو روحو اضربو رؤوسكم باقرب حيطة ادا مو مصدقين …… كانت و مين اصلا لكي تحاسبونا يا حثالات و تتهمونا اننا فرحانين في هالقتلى يا بهايم ؟؟؟ حاسبو ليطق لكم عرق او روحو اخبطو رؤوسكم بحيطان بيوتكم يا بهايم

  13. من يلعن المجرمين الإرهابيين لا تنسى بأنهم اخوانكم وأمرت ان
    تنصر أخاك ظالماً كان أو مظلوماً..
    خلص يعني قلتم هولاء ليسوا مسلمين يعني ليسوا مسلمين.
    ؟؟
    بل هولاء مسلمون ومسلمون حقيقيون من النخاع الى النخاع وشربين من مستنقع السنه والقران.

  14. لا دخول مسيحيون و بل تل و ببعض و اكل الخرى انت وياهم روح شوف التحريض على القتل بكتبكم

  15. لا هدول مسيحيون وبيقتلوا ببعض كول الخرى انت وياهم وروح شوف كتبكم اللي بتحرض على القتل

  16. شيرين يا شيرين حلكم تفهمو اللعبه الي بيلعبها السيسي. انتو مش مصدقين انو ممكن رءيس جمهوريه يرتكب اعمال ارهابيه ويتهم فيها داعش. يا بنتي اللعبه صارت واضحه وضوح الشمس. السيسي ده لعبه بايد الامارات وال سعود واسراءيل. الشعب المصري اكبر من انو يتضحك عليه مش معقوله لحد الان انتو مش فاهمين اللعبه وبتقولواي داعش وماعش. ازا الامريكان نفسهم متاكدين انو في ناس بالحكومه الامريكيه بيدعمو داعش. متى رح نفيق احنا ونفهم انو حكامنا الخونه هم اعداء الاسلام وانو مفيش مسلم على وجه الارض ممكن يعمل ولا ربع الي بيعملوه داعش !!!

  17. هاهاهاها. هولاء مسيحيين!؟؟ لا صدقت ! هولاء بوذيين. او من ديانة الشنكو!! ????
    هولاء مسلمين شوف بيعملوا ايه بالعالم ! من قطع رقاب من تفجير من ذبح ! أينما وجد الاسلام وجد االارهاب وهذا واضح للعيان. دمرتوا بلدانكم ودمرتوا العالم ودمرتم انفسكم اصبحتم عالة على العالم.

    1. حثاله انتا. المشكلة انك مقهور انو المسلمين الهم وزنهم بالغرب. مش قادر تتخلص من حقدك وقهرك. خبيث وغبي وامثالك عاله على المجتمع. قال يعني احنا فارق معنا كلامك.

    2. هدول مسيحين عرب وهم اللي بيقتلو في الناس وكول الخرى ادا مو مصدق ههههههه وهذا موجود بكتبكم المسيحية وانت هو العالة والاضحوكة يا لاجئ يا عراقي هههههه

    3. سامر هذا ابوك هههههههه الله يلعنك ويلعنه شفت كلامي ان كتبكم فيها تحريض على قتل الاطفال تفووو عليكم وعلى افكاركم انا رايح اتوضا واصلي اصل وصلت لي نجاستك وانا بتنازل وبحكي معك يا لاجئ يا لقيط هههههه

    4. وقبل ما امشي بدي يا سامر اللقيط تقرا شوع مكتوب في كتبكم المسيحية وبدي تشرح للمعلقين معنى هذا الكلام عندكم في كتبكم المسيحية المزيفة
      اقرا .هذا جئت لك به من كتبكم …كلام وسخ وحقير ويحرض على القتل.

      العدد( ٣١.١٧) فالان اقتلوا كل ع ذكر من الاطفال وكل امراة عرفت رجلا بمضاجعة ذكر اقتلوها”
      نريد تفسير لهذا الكلام في كتبكم يا سمورة اللقيطة هههههه تشااااو

  18. وفينك يا vip. يا ريت تعترف اني كنت صح لمن قلتلك انك اخترت اكبر عميل يحكم بلدك. !

    1. ما أفتكرش إنى صرّحت برأيي فى السيسى، و ما أفتكرش إنى قولت إنى إنتخبته ! بس إنتو مُصرّين تشوفوا كده مع أى حد إتجاهه غير إتجاهكم !
      من البداية و إنتو بتهاجموه بمُجرد ( عزله ) الإخوان، مع إنه كان كيوت أوى لما كان فى حكومة الإخوان! و أنا إلتزمت الصمت علشان من عادتى إنى بدى لنفسى فُرصة أكون رأي فى الأشخاص مش بحكم عليهم من منظور إنتمائى أو حزبى مثلكم و ده نفس المعيار إللى حكمت بيه على مُرسى أيضاً!

  19. كل الاحداث الي بتصير بمصر وتفجير الكناءس فجاه رح ينضغط زر وتنتهي. بس بعد ما يحكم البلد ابن مبارك وبموافقة الشعب المصري. لسه الفيلم عم يحلو اكتر واكتر.

    1. مُشكلتك يا منال إنك عاملة فيها فاهمة فى كُل حاجة ! و ده مش صحيح !
      سواء إبن مُبارك حكم أو ما حكمش مش دى القضية الله أعلم إيه إللى هيحصل فى المُستقبل، بس إللى مُتأكد منه إنه لو حكم مش هيكون بالسيناريو إللى حضرتك مُتخيلاه !
      معنى كلام حضرتك أن أولاد مُبارك هما إللى ورا الإنفجارات و الإرهاب إللى بيحصل فى مصر ! مع إنه الكلام ده محصلش و هما مسجونيين ! و خصوصاً أن السيسى مش هيسمحلهم يعملوا كده فى عهده علشان يفشلوه مثلاً! ده غير إنه مش بيسمح لأى حد ليه أرضية ( شعبية ) إنه يبقى موجود أصلاً، على سبيل المثال أحمد شفيق – جمال مُبارك على وجه التحديد.
      أحمد شفيق و عرفنا تمامه قاعد فى الإمارات و محطوط على قوائم المُرتقبين للوصول، أما بقى جمال مُبارك و الجولات إللى عمال يعملها هو و أخوه فى شوارع و ضواحى القاهرة، فخليه بس يعلن عن نزوله إنتخابات 2018 و شوفى القضايا إللى هتتفتح عليه !
      السيسى لو مكملش هيسلمها لعسكرى و جمال مُبارك إبن عسكرى لكن مش عسكرى !

      1. اصلك مش عارف حقيقة الجاااموسة إليّ بتكلمها هههههههههههه أنا الوحيدة إليّ عارفة حقيقتها علي نورت لأني عرفتها شخصيا خرب بيتها جااااموسة وبتتلطش علي قفاها في Michigan وتيجي ترسم علي معلقين نورت ههههههههه بس علي مين ههههههه أنا اقدر اثبت لبتوعنورت وقت التسالي ازاي منولته جااموسته بتبوس جزززم الاميركانز في Michigan وبتمشي جانب الرصيف ههههههه بس كل الحكاية ان صاحبها مسقعلها ومتجاهلها وهتموت علي راجل يكلمها علشان كدة ذكرت اسمك ههههههههه

        1. معلش يا بنت الكلللب. انتي تعرفيني من وين يا بنت الشوارع. كلمتيني مره ونص يا بغله صرتي تعرفيني ؟!!! بتعيدي وبتزيدي بنفس الكلمتين الي عندك يا صرمايه ومش لاقيه اي شيء تضيفيه. انتي بلاعة مجاري وانفتحت بنورت. يلعن ابو شكلك وحدة مقرفة معفنه مش لاقيه حد يلمك. تعاليلي هنا وقوليلي لاجءة بوجهي علشان اوريكي شغلك مزبوط يا بنت ستين صرمايه. قال بتعرفني قال. وبعدين قصة ام بق معووج ما زهقتي منها ؟ اصلو احنا زهقنا وكل العالم عرفو انو انا بقي معووج ☺️ وبعدين عن اي بليستر بتتكلمي يا بقره ؟ ممكن تشرحيلنا عن اي بليستر بتتكلمي وتورينا الدليل لانو انا مش لاقيه اي بليستر على شفايفي. انتي الي زيك لازمها ضرب بالجزم بس للاسف عندك واحد جزمة ابن جزمه متحملك هوا وامه.

          1. ههههههههههههههههه كذابة ووسخة من قرعتك لصوابع رجلك المنتننة يا منولته جااموسته هههههههه عارفة كويس أني أنا اعرف حقيقتك الوسسسخة قال مكالمة ونص هههههه خرب بيت أم كذبك يا جااموسته
            حتي البهااايم لاحظو حلفانك بالله كذب هههههههههههههههههه اولا الكلللب ده يبقي أبوكي الفطسان إليّ موهوج في قبره وما تجوز عليه الرحمة لانه خلف عااهرة زيك تنتظر البغلل جوازها يخرج يشتغل overnight علشان تدخل علي النت وأقسم بالله العظيم انك بنفسهم يا عااهرة قلتي لي كده انك بتستني الحمااار يخرج يشتغل overnight علشان تدخلي النت تكلمي الرجال والله علي ما أقول شاهد طبعا وقتها حسّيت اد أيه انك عااهرة اما نااو تأكدنا ان منولته جااموسته بتموت في الحلفان بالله كذب ههههههههه يا منولته يا ام بق معووج والصرمايات دي اللي بتاخدي بيهم فوق شفايفك اللي فيهم blisters
            اما ابو قرون العجوز جوزك لا ده بقا حمااار وقرني من الدرجة الأولي قوليلي ليه؟! لان البهيم مش عارف اللي بتعمليه علي النت للفجر وده بكلامك إنتي والحمدلله كل البشر لاحظو حلفانك بالله كذب أو تلاقيه قرني مشغلك للفجر تلقطي علي النت
            من صورك المعفنننة اللي بعتبهالي ههههههه للكي والحمار ابو قرون عجوز النار إليّ مش مال عينك وقاعدة تتحرشي بالرجال وال 3 حربايات اللي استغفر الله العظيم شكلهم معفنننن اما الحيوانة أمك الترلة الجاااموسة اللي جوزها مات وقَعَدت زي الجااموسة مش عارفة تربيكم هههههههههههه قال تعاليلي هنا ههههههههه يا لاجئة يا فلسطينية يا منتنننة إنتي عارفة كويس أني اقولها في وشك ووش أمك يا أم blisters وفِي وش الخنااازير الفلسطينيين إليّ خالفوكي مخلفين عااهرة زيك متخيلاكي يا راجل خالعة الأكمام ههههههه والله العظيم ولا تقدري تعملي ولا تلمسي اَي اميركان ولا تفتحي بقك النجسسس وانك بتبوسي جزززمهم علشان يقبلو يشغلوكي لانك كلللبة فلسطينية لاجءة وخايفة يرحلوكي هههههههه وبتهوهوي يا لاجئة زي الكلللبة علي نورت وبسسسس لان اغلب المعلقين مش عارفين قوانين أميركا وعارفة أني مش عايشة في Michigan ههههههههههه يا لاجءة هربانة من بلدك يا خائنة واخرك تعوي علي نورت
            وايون اقسم بالله العظيم انك يا منولته جااموسته عايشة في Michigan زي الكلللبة ولا تقدري تفتحي بقك في اَي اميركان يا زبااالة فلسطين قال تعاليلي قال ههههههههههههههههههههه و بقك معووج وكل شفايفك blisters والله اعلم فين كمان اللهم احفظنا يعني أما عندك herpes zoster type 1 and 2 or HIV يا منتنننة روحي اتعالجي الله يقرفك انت والمنسون إليّ سايبك دايرة علي النت تستلقطي في الرجال للفجر هههههههههه طبعا بعد ما صاحبك طرقعلك هههههههههههههههه مش لاقية راجل يعبرك علي نورت هههههههه الكيف وسنينه ههههههههههههههه

          2. منولته جااااموسته مش تنسي كمان بجانب ال truvada and complera خدي estrogen ههههه علشان صوتك الرجالي ههههههه آه لو سكان نورت سمعو صوتك هههههههههه والله يفطسو من الضحك اقسم بالله كنت فاكرة انك راجل وبتضحك علية يا مازن هههههههه كمان شوية ادخلي باسم مازن وإبداي في كلام الجنسسسس كعادتك يا عيني الحرمان وسنينه كله من البغلللل العجوز اللي متجوزاه بس يعني ما إنتي في ال 40s يعني مش عجوز عليكي اوي ولا أيه يا مازن؟!! ههههههههههه
            نكمل بكرة اسيبك لسهرات الليل مع عشاقك يا أم بق معووج و blisters
            أرجو مش تنسي Bactroban ادهني علي شفايفك والأماكن الآخري ههههههههههه

    1. اه كتار بدنا نلاحق ع مين ولا ع مين احنا. مصنع الله وكيلك ودعم هاءل. بس فجاه رح تلاقيهم خلصو صدقني. ولا بلاش انتا غبي حتى لو انتهت داعش برضو الي فيك فيك. عقلك ملصم !

  20. احلى شي اليوم عند صاحبتي بقلها افتحيلي قناة mbc الموقره ههه. واذا بمسلسل عن داعش ومين البطله فيه!!!! دينا الرقاصه ههههههه. مسسسخره. الله يحرقك يا mbc ويحرق القايمين عليكي.

  21. على فكره الحين بالسعوديه والامارات الي ينتقد السيسي ابن الجزمة معرض للحبس ???. بركتهم هاذا وشبلهم الصغير لكيوت الي حول مصر العظيمه للعبه بايديهم. منهم لله بس.

  22. وقبل ما امشي يا ابن المنكاحة جهدا فير لي هذا؟ من حديث محمد!! يا ابن مناكحة الجهاد!
    اعن ابن عمر رضي الله تعالى عنهما أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : أمرت أن أقاتل الناس حتى يشهدوا أن لا إله إلا الله ، وأن محمدا رسول الله ، ويقيموا الصلاة ، ويؤتوا الزكاة ، فإذا فعلوا ذلك ، عصموا مني دماءهم وأموالهم ، إلا بحق الإسلام ، وحسابهم على الله تعالى رواه البخاري ومسلم .

  23. تفجير في كنيسه للاقباط وبعدها علطول مصر تضرب مناطق في ليبيا. العب يا معلم. الفيلم حلو اوي !! ليبيا فيها بترول طبعا. البترول ده اسراءيل وامريكا محتاجينه هههه. والله بابا جدع الي جابنا امريكا. الجماعه هنا اذكياء ههههه

  24. لا أعلم … هل هناك عقول فعلا بهذا الغباء
    المسرحية واللعبة واضحه …..
    والخطة هي ..تقسيم مصر مثل ما سوف تقسم ليبيا والسعودية وباقي الدول العربيه
    .
    والمصيبة هنا ليست أن من يدير خطة التقسيم هم الصهاينه وامريكا واروبا والأخطبوط الإيراني
    لا المصيبة هنا أنه سوف يتم التقسيم بمباركة الحكام العرب ..أمثال الخسيسي وبشار وباقي العملاء من الحكام لا أستثني إلا القليل منهم
    .
    .
    أخيرا
    هذا مجرد فيديو بسيط … دليل ليس متفبرك وعلى الهواء مباشرة
    مذيع نصراني في قمة الأنشراح والفرح للأنقلاب على رئيس مصر ( الدكتور محمد مرسي )
    لم يرضوا هذا الرئيس الذي كان دائما يخاطبهم بكلمة شركاؤنا في الوطن
    ولكنهم كعهدهم خائنين
    فأنقلب السحر على الساحر
    ومن أعان ظالما ….سلطه الله عليه فجعلهم يذقوا من ظلمه وغباءه وغباءهم
    .

  25. وينو حبيب البي ابو النواشي ؟ احيلكن وينو ????
    تشااااو

  26. امسكو بشعر بعض بالهداو لاني صايم وبدى ناااام بدي ناااام

  27. مين ؟؟؟
    النجسة الدكتورة !!!!! يا أهلا أهلا ! اقصد الجايفة هههههههههههههههههه والجايفة بالعراقي معناه نجسة و رجسة رجعت ثاني ؟
    شنو اسم مايا خليفة ههههههههههههههه مزدوجة الجنسية طونسية جزائرية ههههههههههههههه مامشي معاك ؟؟؟ كان لا يق الك بصراحة اسم مايا خليفة هههههههههههههههههه
    شنو سمعنا انك صايرة تشتغلي دكتورة بواسير ؟؟؟
    وتشلعي عشرين بواسير باسنانك كل ثلاث دقائق هههههههههههههههههه
    احسن يا اختي من شغلة الترمكي تبع دكتور الاسنان الي صرتي فيها مسخرة هههههههههههههههههه كنتي كل ربع ساعة تجين على نورت وتقولين شلعت ثمان اسنان ههههههههههههههههههههه حتى بان كي مون صار يبكي لانه ممنوع هههههههههههههههههههه
    يخرب بيتك ياجموسة يا مازن ياخوفي تطلع البنغالي هههههههههههههههههههه شبه كبير في الحمورية والجحشنة .

  28. مشكلتك يا vip انك مش قادر تفهم الصوره الكبيره للي بيحصل. انا قلتلك زمان السيسي نشنت عليه امريكا واسراءيل والسعوديه والامارات من زمان وجاء لغرض محدد ولمهمه محدده وهوا مش هامه لا شعبيه ولا بطيخ هامه يرضي الي جابوه وينفذ اوامرهم وبس. وميقدرش يتكلم حرف على جمال لانو غالبا رح يجي بعده. الموضوع اكبر من انو يحكمكم جمال او غيره. الموضوع انو مصر بقت لعبه بايديهم وبلاش تضحك على نفسك اكتر من هيك. الموضوع حرب معلنه وغير معلنه على الاسلام والاسلاميين المعتدلين لانهم خطر. الموضوع انو انتم يا شعب مصر العظيمين تم غسل عقولكم واصبحتم انتم ايضا لعبه بايديهم ! الموضوع انو لو فضلتو مش فاهمين ومش راضيين تفهمو هما رح يكملو اللعبه لحد ما يشبعو رغباتهم. واسراءيل تعمل ما بدالها وانتم متعترضوش ولا بحرف. لانكم ببساطه ذوقوكم الويل وعيشوكم ايام سوده ومش حترضو ترجعولها. فهمت ؟ اكيد لا

    1. ومش معنى كلام حضرتي انو اولاد مبارك ورا الي بيحصل. هما طبعا يحصلهم الشرف انو يكونو وراه. الي وراه هم نفسهم الي ورا داعش وهما نفسهم الي رح يحددو مصير مصر. وهما نفسهم الي رح يبنو هيكل سليمان ويدمرو الاقصى ومن غير اي اعتراض من شعوبنا. وهما نفسهم الي حتصير مصر بلدهم التاني وبموافقة الشعب المصري الي عايز يعيش وبس.

    2. و إنتى ليه كُل همّك إنك تفهمينى ؟! و مين إللى قالك إنى مش فاهم ؟! و ليه بتفترضى إنك الوحيدة إللى فهمانة و الباقى كلهم أغبياء ؟!
      أسلوبك فى النقاش غالباً بيسلُك إتجاه واحد فقط و هو فرض الرأى و ليس تبادل الآراء !
      أصلاً أنا مستغرب رد فعلك، إختلافى معاكى الأساسى كان فى تأييدك لجماعة الإخوان المُستميت و رفضك للسيسى القاطع، أما بالنسبالى فتأيدى للإخوان أو رفضى بيكون راجع لأسباب، و تأييدى للسيسى أو رفضى أيضاً بيكون راجع لأسباب ! و ده إللى مش عاجبكم ! أنا راجل لا أنتمى لحزب أو لجماعة أو لفكر مُعين ،،، بعتمد على نفسى بعد تجميع المعلومات و الأحداث علشان أكوّن رأى و لا أتبع ( للأكثرية ) علشان أحس إنى ماشى صح ! و للأسف ده إللى مش عاجبك !
      إنتى مُندفعة و حماسية زيادة عن اللزوم بطبعك يا منال، لم آرى أى مُناسبة لذكر إسمى فى تعليقك لأننى لم أكون من مؤيدين السيسى أساساً علشان أغير رأيى فيه الآن، كل ما فى الأمر أننى بترك الفُرصة حتى أحكم على الأشخاص و مثلما فعلت مع مُرسى فعلت مع السيسى و سأفعل مع من يأتى بعده.

      1. انا مستميته في الدفاع عن الاخوان ؟ هههه. العقده هاي متى رح تنفك. انا بقلك حقاءق وتفسير للي بيحصل والي رح يحصل. عالعموم انتا جمال مبارك رح يجي على مزاجك والله اعلم. متزعلش مني يعني. بس انتا قلت كلمه انك مش مع الاكثريه. ريحت قلبي الله يريح قلبك. يلا يومك سعيد يا باشا.

        1. معلش جمله قبل ما اروح. احلى شي القضايا الي حتترفع على جمال. لا قضايا قضايا يعني ?????. سلام يا vip

          1. بتعطي فرصه للشخص وبعدين بتحكم. حلو. طيب دخيلك عطينا رايك في السيسي. ولا لسه عايز تعطيه فرصه كمان ؟. عطينا تفسير. من هو السيسي ؟. يلا المايك معك.

          2. ما سر إهتمامك الزائد برأيي ؟ هل هو مُهم بالنسبالك لهذه الدرجة ؟!

      2. ( هههه. العقده هاي متى رح تنفك. )
        يعنى إنتى ياللى ملزقالى السيسى مقولتلكيش كده، و إنتى ياللى قولته عليكى حقيقى جاية بتقوليلى كده ! 🙂
        ( انا بقلك حقاءق وتفسير للي بيحصل والي رح يحصل. )
        عنيدة و مغرورة ! مش بقولك شايفة نفسك بس إللى فاهمة و الباقى كُله على قد حاله !
        ( عالعموم انتا جمال مبارك رح يجي على مزاجك والله اعلم. )
        إنتى كمان طلعتى حكيمة روحانية و بتحللى الناس و بتفسريهم على كيف كيفك 😉

        1. وليش ما تسميها ثقه وقوة شخصيه. ولا علشنك رجل شرقي ما بتعجبك المراه قوية الشخصيه ؟! عالعموم مش هادا موضوعنا. انا في جوايا حقد على هدول الشياطين الي بيلعبو فينا وفي مستقبل اولادنا. المفروض تشاركني نفس الكره ليهم واكتر بكتير. بس للاسف لا حياة لمن تنادي

          1. لا طبعا رايك مش هاممني وبصراحه يا vip مش حابه اسمعه. عايزه يضل عندي امل ?

          2. وانا فعلا بس الي فاهمه والباقي على قد حاله ? ومش بس كدا. انا مش قادره اتخيل كمية العبط والهبل والذل الي عند شعوبنا

          3. يا جاااموسته يا عجلللة يا أم بق معوووج ما تتركي الراجل في حاله وتروحي تعالجي ال virus إليّ مسببلك blisters هههههه أصل ده مش زي تباع منولتي جااموستي ههههههههه إليّ متنكر منكم هههههههههههههه استني بس افضالك علشان أكمل فضايحك يا أستاذ منولته يابو صوت رجالي وبق معووج هههههههههههههههه قال شعوبنا لوووول شعبك الفلسطيني الخاين المنتننن تقصد يا أستاذ يا لاجيء Michigan انتظرني امرمطك يا منولته جااموسته بس مش تنسي ال truvada and. Complera يا منولته هههههههه

  29. بنت يا منال يا جموسة تعليقي الي فوق الك هههههههههههههه يا مازن خليفة هههههههههههه اقصد مايا خليفة …….
    وهو شي عابر وعلى الماشي ههههههههههه لان إحنا في شهر صيام ، والحلوين الشيعة بيقولوا التفخيذ ما يبطل الصيام ههههههههههههههه والله هكذ قريت .

  30. بس على فكرة اذا ما يحصل لنا سببه عبطنا وغباءنا فهذه مصيبه ولكن اذا كنا نعرف وراضيين وساكتين فلننتظر العقاب الاهي. وهاذا سبب اخر لقهري. ها هي اسراءيل تهود القدس كاملة وتعمد على انشاء هيكلهم المزعوم ونحن نحاول ان نجد اي تحليل لعبطنا وذلنا. ترامب طلع من السعوديه الى حاءط البراق. شو ضل كمان ؟

  31. صدعتنا هذا الثرثاره في تحليللاتها التافه والمتخلفه هو وصاحبتها المخنث وكأنهم يشتغلوا في معمل تحاليل للنجاسه لا وماخذا بنفسها الم على رأي إخواننا المصريين عندها شخصيه لو تريدين ان تقوي شخصيتكي عليكي ان تتفرجي على أفلام كارتون وتبدئي من الصفر خطوه خطوه ولو انه مابقى من عمركي بقيه قضيتيها بالقافه والتفاهه

  32. دكتور سراج معلش انت لسة في السعودية؟
    ابني عنده 17 يوم وعنده exagerated
    physiological hyperbilirubinaemia
    عندكم في السعودية فيه drug herbal اسمه bili agar فايدته انه بي accerlate the enterohepatic circulation ياريت لو لقيته عندك في السعودية تقولي علي مكانه وححاول ابعت كد ياخده
    ناقس جدا في مصر ومحدش لاقيه

  33. الدوا حقولك تاني اسمه هو اعشاب اسمه bili agar
    فيه منه sacchets وفيه suspention وجزاك اله خيرا

    1. ألف مبروك يا دكتوره شيرى والحمد لله على سلامتك ويتربى في عزكم يارب والله يجعله من عباده الصالحين … ويخليلكم حمزه .

  34. شيري
    Congratulations????????
    Malek is a nice name!
    أنا اقدر لو تعرفي اسم الدوا في أميركا وممكن يدخل مصر ممكن اجيبه وابعتهولك بس لو تعرفي اسمه في أميركا! أنا حاولت علي google الاسم إليّ كتبتيه بس معرفتش لان الأسماء في أميركا أكيد مختلفة بس قوليلي اسمه لو تعرفي أو ال generic name أو الاسم العلمي وانا هقدر اجيبهولك إنشاءالله لان أنا الدكتوووووورة نايا بفهم حتي في الكفتة ههههههههه

  35. هحاول ارجع today اشوف ردّك لأني لازم اخرج نااو

  36. إنتي يا منولته جاااموسته ??? هههههه راجعالك اديكي بدول علي بقك المعوووج يا أم blisters

  37. واو كاتبه مقال الجزمه. والله ما قرات غير سطرين. نفس الكلام بينعاد وبعده هههههههه. وبتحلف بنت الكللب وبتقسم كمان. مهو اقسمتي انو عندك تلت صرامي ونزلتي صور مسروقه من النت يا مريضة ف عادي. وامريكان ما بيشغلوني كمان وانا شغاله معاهم كل يوم ههههه. يخربيتك بتالفي على كيف اهلك.
    المهم انا اخيرا لقيت تحليل لشخصيتها. اصلا فعلا مخلوق غريب ما مر علي من قبل. صرعة في عالم الامراض النفسيه! في شغله كانت رايحة عن بالي. كل جملة بتبداها ب منولته ! وانا ما اخدت بالي لانو الكل بيناديني منولة وبصراحة ما كنت فاهمه وين المشكلة هههه. اثاريها الوليه عايشه مع بغل صرمايه ما بيدلعها او بالاحرى قرفان يدلعها لانو لاممها من شوارع نييورك وتربية الشوارع واضحة جدا عليها. المريضة هاي هي كل الي قاهرها، كلمة منولة ههههه. منووولة منووولة منووولة. ناقصها دلع. ناقصها اهتمام. يا جماعه حد يجي على نفسو ويسمعها اي كلمة حلوة تشفي غليلها الست رح تفقع ههههه.
    انا للاسف ما عندي علاجك. بس اعتقد والله اعلم انو نورت جزء من العلاج. كل ما تحسي بقهر ووجع قلب ادخلي واكتبيلي الكلمتين الي كل مره بتكتبيهم. انا فدا الشعب كله. هوا انتي بدك بالكندرة بس المريض ما بينضرب. غيرت رايي هههه. ضلك انبحي واكتبيلي وانا ازا عندي وقت برد عليكي علشان تنبحي اكثر. اعمل خير وارميه بالبحر معلش. هههههه. سلام يا عسولة يغتشي عليها ?

  38. شكرا عيد شكرا نايا
    الله يسلمكم يا شباب معلش شفت تعليقاتكم متأخر
    الحمد لله يا نايا لقيته في مصر
    عايزاكي بس تهدي شوية واعقلي بالله عليكي انتي ومنال ?

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *