قررت محكمة جنايات شمال القاهرة وقف البث التلفزيوني لجلساتها ابتداء من جلسة الخامس من سبتمبر/أيلول القادم، حيث تم ضم قضيتي مبارك والعادلي بحيث تسير الاجراءات فيهما في وحدة واحدة.

واستجابت لطلبات دفاع المتهمين، وكذلك اثبات طلبات المدعين بالحق المدني الجدد في محضر الجلسة ليكونوا تحت بصر المحكمة.

وقالت رانده أبو العزم مراسلة قناة “العربية” إن وقف البث التلفزيوني للجلسات أفرح مناصري مبارك ومحامييه، فيما أفرح قرار ضم قضيته إلى قضية العادلي المدعين بالحق المدني.

وغادر الرئيس السابق حسني مبارك بعد انتهاء الجلسة في سيارة اسعاف متوجها لطائرة مروحية نقلته إلى المركز الطبي العالمي.

وكانت محاكمة الرئيس السابق حسني مبارك بدأت في العاشرة من صباح الاثنين بتوقيت القاهرة أمام محكمة جنايات شمال القاهرة في مقر أكاديمية الشرطة بالقاهرة الجديدة، حيث، قدّم محاميه فريد الديب قائمة بطلباته إلى المحكمة قائلا إنه يتمسك بالطلب الأول فقط من تلك التي قدمها في جلسة 3 أغسطس/آب الجاري، فيما جاءت باقي الطلبات جديدة.

الطلب الأول بخصوص الحصول على تصريح من هيئة المحكمة يسمح لهيئة الرقابة الإدارية أن تمنح دفاع المتهمين صورة رسمية من محضر التحريات التي قامت به حول فيلات شرم الشيخ محل الاتهام، أما الثاني فكان صورة رسمية من محاضر أعمال خبير الكسب غير المشروع اسماعيل محمود مرسى الذي أعد تقارير حول ثروة المتهمين.

وطلب في طلبه الثالث هيئة المحكمة بتكليف هيئة الإسعاف تقديم الكشوف المتضمنة أسماء وأعداد المتوفين والمصابين على مستوى محافظات مصر وتحديد الأماكن والتواريخ والأوقات التي تم نقلهم فيها، ورابعاً التصريح بتصوير كافة المستندات المتعلقة بملف القضية، بينما كان الطلب الخامس هو تأجيل نظر الدعوى تأجيلا مناسبا وواسعا للاطلاع على جميع الملفات.

ويلاحظ أن القائمة لم تشمل طلب مثول المشير محمد حسين طنطاوي رئيس المجلس الأعلى للقوات المسلحة وعمر سليمان نائب رئيس الجمهورية ورئيس المخابرات السابق أمام المحكمة للشهادة.

مبارك للقاضي: موجود

ودخل مبارك ونجلاه قفص الاتهام للمرة الثانية خلال أقل من أسبوعين، حيث كان الأول ممددا على سريره الطبي وأمامه علاء وجمال مبارك، وقد أجاب بكلمة “موجود” عندما نادى على اسمه رئيس المحكمة، وكررها أيضا النجلان.

وقبل دخول هيئة المحكمة طبع علاء قبلة على جبين والده بعد أن همس في أذنه.
وفي بداية الجلسة أكد المستشار أحمد فهمي رفعت، رئيس هيئة المحكمة، أن الفوضى التي يفعلها المحامون المدعون بالحق المدني داخل قاعة المحاكمة هي التي تسببت في إعاقة نظر القضية في أيام متتابعة.

وقال إن المحكمة كانت تود أن تنظر القضية في أيام متتابعة إلا أن ما حدث بجلسة محاكمة حبيب العادلي وقيادات الداخلية أمس الأحد، وبالجلسات الماضية من فوضى، سيؤدي لعدم نظر القضية في جلسات متتابعة، في إشارة منه إلى كثرة عدد طلبات المدعين بالحق المدني والتي بدورها أعاقت هذه الفكرة.

وأضاف أن حقوق المدعين بالحق المدني في رقبتنا والمتهمين أيضاً، وطلب من الحاضرين مساعدته في تحقيق العدل وإعطاء كل ذي حق حقه.

هذا وفرضت قوات الأمن المركزي المتواجدة أمام أكاديمية الشرطة كردونا أمنيا مكثفا على الطريق المؤدي للأكاديمية، بعد مطاردات مع مؤيدي ومعارضي مبارك، عقب تجدد الاشتباكات بينهما بالرشق بالحجارة، مما أدى إلى وقوع العديد من الإصابات بين الجانبين.

وكان الرئيس السابق مبارك قد وصل إلى مقر الأكاديمية بالتجمع الخامس في القاهرة الجديدة على متن مروحية أقلته من المركز الطبي العالمي على طريق القاهرة الاسماعيلية، ثم نُقل بسيارة إسعاف، إلى داخل قاعة المحاضرات بالأكاديمية حيث عقدت جلسة محاكمته وابنيه ورجل الأعمال الهارب حسين سالم أمام الدائرة الخامسة جنايات شمال القاهرة، برئاسة المستشار أحمد فهمي رفعت.

وسبق وصوله موكب أمني يقل ابني الرئيس السابق علاء وجمال من سجن مزرعة طرة إلى أكاديمية الشرطة، للمثول داخل قفص الاتهام مع والدهما.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫52 تعليق

  1. 7aram yssir be moubarak heik. el tarikh ra7 yesbout lal kell enno ken charif we el ness ra7 t3ad asabi3a nademe el iyem jeye allah yestor

  2. no one wants to remember his good deeds. Mubarak is not that bad, he is better that alot of other rulers. he kept a third world country moving forward on the international map. it is the people who kept having multiple kids therefore creating a nation that has no jobs. the people who has to have huge weddings and borrow money to be able to do it just so they can keep up appearances. people who want more for less, they want more money but leave their job at noon…come-on. Mubarak is not an angel but he is a human, he is Egyptian. why the people are happy to see him in jail? what will they gain? nothing! let him spend his last few days in peace, give him some dignity. leave the vengeance to God.

  3. 2temen men kl 2nsen 2n y3erf l7ak mena lbatel w kl r2s2 l3arab masasin dm2 wele yklon heze ken shehed w ho katala sh3ebeh w zek ken kedis klom 3l batel men tefrika w khyena w sereket 2mwel l3ema

  4. DD i agree with you….Shame on us.. Look what W Bush did the USA and no one is doing anything to him but poor Mubark…All we are doing is making western countries Mock us

  5. the people in the west mock us because we have rulers like Moubarak and Assad, the only way the west is going to respect us is when we the people put our destiny in our hands and our wealth to develop our nations not to increase our leaders personal bank accounts as well as their relatives and their gangs where our people getting poorer and poorer every day and please the presidents in the USA change every 4 yrs or max 8 yrs if there was 2nd term,Moubarak 29+ yrs Hafez 30yrs,bashar 11+yrs,Qadafi 42yrs what is going on is it Monarchy??if that is the case let us know and why these suppose to be leaders all have billions of $ in western banks and how they made this fortunes ?thats why they fighting to stay in power not to serve their people but to suck every single drop of blood we have in our body. 

  6. حق الناس في الكرامة والحرية،لايقلص حقهم في الخبزبل يؤكده،فالثورة المصرية المبتسرة غيرالمكتملة،يلزمها كمالة تضمن إستعادة الحقوق الإقتصادية لمعدمي مصر وفقرائها من يد بقايا المخلوع سواء بالمصادرة والتأميم أوبالإغتصاب والإكراه،فلاكرامة مصانة لجائع أومحروم،ولوفرة لإنتاج لابد من مساهمة كل قادر على العمل في عجلة الإنتاج بخلق فرص عمل للجميع!سالم القطامي

  7. ما حدش أنكر حسنات مُبارك طوال فترة رئاسته ، بس ليه إنتو بتنكروا سيئاته !
    الراجل مسك البلد 30 سنة و كداب إللى يقول كلهم فساد ! بس بردوا كداب إللى يقول كلهم خير وحسنات !
    ليه دلوقتى بقى اللوم على الشعب المصرى إنه :
    ( it is the people who kept having multiple kids therefore creating a nation that has no jobs )
    طب إيه معنى لما يكون رئيس الوزراء أحمد نظيف عامل مشروع خاص له إسمة ” القرية الذكية ” ويكون راتب أقل موظف يبدأ من 2000 جنيه مُقارنتاً برواتب الموظفين فى الهيئات الحكومية والخاصة الأخرى تبدأ من 400 جنيه !! مش هو ده الظُلم والفساد بعينه ! و هل من المفروض أن الشعب يبطل ينجب ويخلف علشان خاطر المشاريع والإستثمارات الخاصة للوزراء تنجح وتنمو وتعلو !
    ليه بقى الشعب المصرى هو إللى عاوز :
    ( the people who has to have huge weddings and borrow money to be able to do it just so they can keep up appearances )
    بالعكس الكلام إللى مكتوب ده بنشوفه فى أفراح أبناء الوزرا والسايسيين وليس مع أبناء الشعب المصرى المطحون ! ما بتسمعوش عن الأفراح المُجمعة إللى بتتعمل فى الصوان والخيّم !
    بيلموا الشعب إنه :
    (people who want more for less, they want more money but leave their job at noon )
    طب ولما بيكون وزير وثروته تبلع المليارات ومع ذلك بيسرق فى أراضى الدولة ويبعها برخُص التُراب علشان ياخُد ( عمولة ) ! ده يبقى إيه !!!
    ( Mubarak is not an angel but he is a human, he is Egyptian. )
    كذلك الشعب المصرى ليس ملاك ولكنه بشر !
    ( why the people are happy to see him in jail? what will they gain? nothing! let him spend his last few days in peace, give him some dignity. leave the vengeance to God. )
    بالعكس ! الشعب المصرى ليس سعيد لرؤيته خلف القُضبان ! ولكنه سعيد لكُنه إستطاع إسترجاع ولو جُزء بسيط من حق وكرامة الشهيد المصرى !!
    و ليه هو كان سعيد هو وحكومته وهُما بيدوا الأمر بقتل المُتظاهرين !

    فى النهاية أحب أوضح شئ :
    أنا بحترم حُرية الرأى ولا أهاجم من يتعاطف مع مُبارك لرُبما نتعاطف معه وقت من الأوقات شئ وارد وحسب الموقف ، ولكن أتعارض مع من يتعاطف معه ويعطى مُبررات ساذجة فى حق الشعب المصرى !!
    تحياتى …

  8. طب ياشعب مصري دام إنكم تقبلون الرأي الآخر ليش الكل متنصل من مبارك وبالتحديد اللي كانوا حوله من الاعلاميين والفنانين وكأنه مريض بالجرب…عيب عليكم شوفوا صحفيينكم طلعوا كل حقدكم عليه من غير تفكير..اقلها ما سوى سوات الاسد والقذافي وصالح..اتقوا الله وخذوا الفلوس كلها وما تشبعوا…وسع صدرك وتقبل الآخر

  9. موقف محايد في أب 15, 2011 |
    طب ( ياشعب مصري ) دام إنكم تقبلون الرأي الآخر ليش الكل متنصل من مبارك وبالتحديد اللي كانوا حوله من ( الاعلاميين والفنانين ) وكأنه مريض بالجرب.
    ____________________________
    موجه سؤالك للشعب المصرى ولا للإعلاميين والفنانيين ؟! حدد …
    وعلى العموم إللى إنت قولته ده يعكس مدى نفاق الوسط الفنى والسياسى او الإعلامى عموماً !!!

  10. سؤالي للجميع…سبحان الله مغير الأحوال…حكمتم عليه بالإعدام تجاوبا مع الحقدة والمنافقين امثال مصطفى بكري وعادل حموده وهيكل الكذاب…ومسحتم كل شيء طيب …هو خطأه بنظرنا إنه ما ترك الحكم 2005…وغلط في تلميع ولده اللي جره للهاوية…لكن بهذه الطريقة المهينة…عيب عليكم يا شعب مصر أقلها يوم ما كان كبيركم…شبابه وحريته كحاكم 30 سنة راحت في غمضة عين…والله عيب…وبعدين كل مصيبة حصلت لواحد فيكم حملتوه هي…باقي ايش بعد ما حملتوه…

  11. hhahahaahahahah romy 3m y7ki neket mobarak sherif hahahahahah lmas dem sh3eb w ken 3emil l2srael sherif nyelak ybk7etek wli ser2 2mwel sh3eb w nes 3m tnem blmakaber sherif nyelkon ye sh3eb maser 3l hel sharif 27ko l7ak wlew mara b7yetkon ye 3arab 2ol me gherib ykon z3m2na hek l2no men hel sh3eb

  12. وقف البث التلفزيوني لوقائع محاكمة مبارك ونجليه ابتداء من الجلسة القادمة
    ………………………………………….
    هذا الكلام يدل على ان في الامر” إنّ” كبيرة !!!!
    وتذكروا موضوع شرائط جنسية!!!!!!!!!!!!!!!

  13. ما حدش أنكر حسنات مُبارك طوال فترة رئاسته ،
    ………………………………………..
    لطفا اذكر لنا بعض تلك الحسنات…فالبعض مثلي لم يرها او يسمع بها!!

  14. فتى الاسلام في أب 15, 2011 |
    ما حدش أنكر حسنات مُبارك طوال فترة رئاسته ،
    ………………………………………..
    لطفا اذكر لنا بعض تلك الحسنات…فالبعض مثلي لم يرها او يسمع بها!!
    ________
    ههههههههههههههه
    ممكن سمعك ضعيف ونظرك ضعيف كمان!
    أضحك الله سنك يا رجل.

  15. فعلا الكهرباء عندي الان ضعيفة ههههههههههههه واكتب بمشقة يا اخي…اضحك الله سنك وفرج همك وتحياتي لك!!

  16. موقف محايد في أب 15, 2011 |
    سؤالي للجميع…سبحان الله مغير الأحوال…حكمتم عليه بالإعدام تجاوبا مع الحقدة والمنافقين امثال مصطفى بكري وعادل حموده وهيكل الكذاب…ومسحتم كل شيء طيب …هو خطأه بنظرنا إنه ما ترك الحكم 2005…وغلط في تلميع ولده اللي جره للهاوية…لكن بهذه الطريقة المهينة…عيب عليكم يا شعب مصر أقلها يوم ما كان كبيركم…شبابه وحريته كحاكم 30 سنة راحت في غمضة عين…والله عيب…وبعدين كل مصيبة حصلت لواحد فيكم حملتوه هي…باقي ايش بعد ما حملتوه…

    والله انا عجبت لامر بعض العرب؟!!!!!!!!!!!!!!!!
    وقت ما كان مبارك بيحكمنا، كنتم تطلعوا بكل جبروت وتقولوا علينا اننا كفرة ويهود وصهاينة وعملا… ولما نسالكم بتحملوا شعب كامل ذنب سياست حكومته، يكون ردكم :”انتم ساكتين ليه ليه يا خونة يا جدبنا يا ضعفاء”.
    * لما قامت الثورة فى مصر، تهكم بعضكم وقال هاهاهاها، المصريين ولا هايقدروا يعملوا حاجة لانهم مش رجالة والنظام هايفضل موجود وده جزائكم يا مصريين واللى عملتوه مع اهل غزة وفى العرب بعتم القضية وطبعتم مع الصهاينة.
    * لما نحجت الثورة المصرية واتخلع مبارك بعضكم قال:
    ابقوا قابلونى لو الثورة اكتملها النحاج، دول بيضحكوا عليكم يا مصريين وبيقوللكم انهم اتخلعوا وبينيموكم… ولا حد هايقدر يحاكم الرئيس ابقوا قابلونا يا مصرين… فاكرين انهم عملوا ثورة بجد.
    يتبع

  17. * لما الثورة حققت جزء من اهدافها، وبعض اصحاب القلوب المريضة اتخضوا من اللى حصل، واتحطوا فى موقف محرج طلعولنا بسيناريو جديد وهو:
    احمدوا ربنا لولا ثورة تونس يا فشلة ماكونتوش وصلتمك للى انتم فيه.
    ولما نيجى نرد ونقول يا جماعة مصر كانت مؤهلة لقيام الثورة وكان فيه مؤشرات بتقول ان الشعب وصل لاقصى درجات الاحتقان، ردكم يكون:
    ايها المتسلقوووون انسبوا الفضل لاصحابه.
    * لما الثوار نزلوا للمطالبة بمحاكمة رموز الفساد بشكل علنى وايداعهم السجون، كلامكم كان:
    بعيد عن شنباتكم يا مصرين، ده مسلسل من المسلسلات اللى مصر مشهورة بيها، ولا مبارك هايتحاكم ولا هايظهر… انتم فعلا شعب ساذج.
    * لما مبارك اتحاكم وظهر على الشاشة كان كلامكم:
    يا ظلمة يا شعب قليل الاصل يا شعب ناكر للجميل، افتكروله اى طيبة قائد القوة والضربة العسكرية، خسئتم يا شعب مصر ودمرتم بلدكم، شعب…..
    يتبع

  18. ممكن الكهرباء ضعيفة بسبب مروحة جارك التي تستهلك كل الكهرباء في الحي!!

  19. انا بئا دلوقتى هاقولكم السيناريوهات القادمة واللى هاتتردد على السنتكم تجاه مصر وما يحدث فيها.

  20. خلاص الرجال نايم وعازل نفسه عن كل الوضع وانت تتخانقو ؟؟ صوتكم عالي اوعو تصحووووه خليه يكمل شخير …

  21. السيناريو الاول:
    لو مبارك طلع براءة، والمحكمة برئته هو واولاده هايكون رد اغلبكم بكل شماته وسخرية:
    هاهاهاهاها (دى ضحكة شريرة على فكرة) جاتكم خيبة شعب فاشل صهيونى ضعيف جبان… قولنالكم من الاول مبارك مش هايتحاكم وهايطلع براءة وكل ده لعبة من العاب المجلس العسكرى يا فاشلين يا خايبين، لعنة الله عليكم ايها المصريين.
    ملاحظة هامة:
    اصحاب الرأى ده هم نفسهم اللى كانوا بيقولوا حرام عليككم يا مصريين ارحموا عزيز قومٍ ذل!!!!!!!!!!!!!!

  22. خلاص الرجال نايم وعازل نفسه عن كل الوضع وانت تتخانقو ؟؟ صوتكم عالي اوعو تصحووووه خليه يكمل شخير …

  23. هههههههه حاضر انا جيالكم فى الكلام يا مامون ويا فتى الاسلام ويتا جنتل، وابقوا افتكروا كلامى ده كويس وقولوا فاتى المجنونة قالته.
    السيناريو التانى

  24. السيناريو التانى:
    لو مبارك اتحكم عليه بالاعدام:
    هايتردد:
    منكم لله يا ظلمة، فعلا نسل واطى نسل فرعونى صهيونى…. انتم ناس عديمة الضمير والاخلاق.
    فين الرحمة، فين الشفقة الراجل كان كبير فى السن ايزاى هاتعدمووووه.
    ولو اتحكم عليه بالاشغال المؤبدة:
    هاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااى، خسرتم ايها المصرين ده مجرم وكان لازم يتعدم، انتم فاكرين انه هايتسجن فعلا؟
    سذاجة من شعب المصرى، يا هبل دول هايهربوه على بره، شعب مابيفهمش فى السياسة فعلا.
    يتبع

  25. انا مع قرار وقف البث … لانه المحكمة عبارة عن محكمة مخلوقات غير بشرية ….!
    بخ بخ بخ بخ بخ

  26. السيناريو الثالث:
    لو مبارك مات قبل النطق بالحكم او حتى بعد:
    هههههههههههههههههههههههههههههههههه مسلسل هندى من اخراج وتاليف المجلس العسكرى، ثورتكم فشلت يا مصريين، مبارك اللى بيقولوا انه قاعد بياكل ذرة مشوى فى جدة مع زين العابدين بن على.

    كفاية كده على مبارك، ونيجى لسيناريوهات المرشحين لحكم مصر ورأى العرب الابكطال منهم طبعا فى حاكم مصر القادم والمرشحين للبرلمان والرئاسة.
    يتبع.

  27. 1- لو عمرو موسى تولى الرئاسة:
    ااااااااااه يا خونة يا عملا يا مصريين اللى فيكم فيكم يا صهاينة…. بتنتخبوا عمرو موسى الصهيونى الاسرائيلى رئيس لبلدكم؟!!
    بعتم القضية للمرة الثالثة بعد السادات ومبارك.
    وبتقولوا عملتم ثورة، جاتكم القرف.
    2- لو مرشح الاخوان تولى الرئاسة:
    وااااااااااااسفاااااااااه عليكى يا ام الدنيا يا عاصمة الفن والاب، ضيعتم نفسكم يا مصريين بايدكم، كان ماله مبارك ماكنتم عايشين فى امان وسلام، دلوقتى مصر هاتبقى مقاطعة افغانية، عوضنا على الله فيكى يا مصر ويا مصريين.
    مش هانعرف نيجى نبلبط فى شرم الشيخ تانى.
    مصر ضاعت واللى ضيعها ولادها.
    يسقط يسقط الاخوان… ويحيا يحيا حسنى مباك.

  28. فاتي سمعنا صودت دوي انفجار لا يكون بس صوت انفجار مرارتك هههههههه

  29. 3 لو عمر سليمان او اللواء شفيق تولوا رئاسة مصر ( وانا فى نظرى ان كلاهما كان الرجل الصح فى المكان الخطأ)، هايكون كلامك:
    شفتم شفتم هم دول المصريين، راحوا ينتخبوا اللى سلم غزة وفلسطين لاسرائيل…. للاسف طول عمركم صهاينة يا مصريين والخيانة فى دمكم.

    ودمتم لى ايها المواطنون العرب…… بس احب اقول للى قلبه فيه غل وحقد تجاه مصر:
    مش هاتنولوهاااا، ومصر مش هاتقع زى ما بعضكم منتظر ومش على مزاجكم ولا مزاج انظمتكم مص هاتكون ولا هاتتبنى هاتتبنى.
    ومهما قلتم او شتمتم او شمتكم، فكلام الحاقدين منكم بيزيدنا فخر وشرف وحب لبلدنا…… والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

  30. وعليك السلام
    انا قلت عنك مجنونة سلفا ومش رح أزيد.
    الله يعينه اللي بوقع معك

  31. فاتي في أب 15, 2011 |
    3 لو عمر سليمان او اللواء شفيق تولوا رئاسة مصر ( وانا فى نظرى ان كلاهما كان الرجل الصح فى المكان الخطأ)، هايكون كلامك:…………. الخ!!
    ……………………………
    يا فاتي ان ارضاء الناس غاية لا تدرك… ولكل رايه في هذه الدنيا…وكل معجب
    بعقله… فما الحل؟؟!!
    الحل من وجهة نظري هو الاحتكام الى الاسلام لان الله الذي خلق البشر ادرى بما يصلح لهم ويصلحهم…واعتقد انه لايختلف مسلمان صادقان في اسلامها حول هذه الحقيقة…. والانقياد يجب ان بكون للفكرة الصحيحة بالادلة الشرعية والعقلية!!

  32. معاك ان الحكم الاسلامى فيه الخير.
    بس تقدر تقولى اى جماعة اسلامية دلوقتى هاتطبق حكم الله بجد؟
    واسلام مين من الموجودين دلوقتى هو الاسلام الحقيقى؟
    السلفيين اللى بيقطعوا الاذن، ولا الاخوان اللى اغلبهم بينشد السلطة ولا مين بالضبط؟؟؟
    زمن الصحابة للاسف انتهى ومش هايرجع تانى… واعتقد ان ابسط مثال على كلامى ان اغلب الدول اللى حكومها من يدعوا الاسلام حالهم واحكامهم معروفة لنا جميعاً.

  33. mobarak shemit bi sadam hussein wa hala2 ra7 yseer fe mitlo allah la y2emo nchala ma bimoot abil ma ye3edmoooooooooh

  34. *بنت لندن* في أب 15, 2011 |
    فاتي سمعنا صودت دوي انفجار لا يكون بس صوت انفجار مرارتك هههههههه

    ههههههههههه لا يا زينة مافيش مرارة من الاساس. على فكرة لسه شايفة تعليقك دلوقتى

  35. برافو فاتي
    والله نفس الكلام اللي كتبته في موضوع سابق
    مش عارفة بالضبط ايه اللي هيرضيهم على مصر
    مش فاكرة أيام الشتائم الغزيرة اللي كانت بتنزل علينا أيام مبارك ما كان في الحكم؟؟؟ واننا خونة وعملاء وصهاينة وبايعين القضية عشان سايبين مبارك ومش بنثور عليه؟؟
    بقينا وحوش دلوقت عشان بنحاكمه؟؟

  36. الك يوم يا ظالم انشالله يوم الباقين وخصوصاً الحكومه العراقيه .. انشالله يوم اشوفهم ورى القفص مثل القروده ومشنقتهم معلقه … اللهم امين …

  37. merci فاتي
    أنا فتحته وفعلا لقيت كتب حلوة جدا
    لما يكون عندك أي سايت في حاجات زي دي بليز قوليلنا عليه
    شكرا كتير فاتي

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *