أظهرت النتائج النهائية شبه الرسمية للمرحلة الثانية من الاستفتاء على مشروع الدستور المصري التي جرت أمس السبت عن تصويت 5931535 من الناخبين لصالح المشروع بنسبة 71%، فيما رفضه 2412544 بنسبة 29%.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫31 تعليق

  1. ألف مبروك للشعب المصري. نتمنى أن يدرك الآن حمدين والبرادعي وعمر موسى حجمهم وأن لا يتوهموا مجدداً بالحصول على كرسي الرئاسة وأن لا يشاهدوا كثيراً إعلام النظام السابق لا يصير فيكم مثل القذافي وتصدقوا أن الشعب بإغليبتة وراكم

  2. مرحبا الأخوه والأخوات الأعزاء
    أتمنى أن يكون الجميع بخير وأمان
    .
    أخواني …. إن الشواهد والتصريحات والممارسات الصادرة من المربع العلماني
    تؤكد أن المشكلة ليست في الجمعية التأسيسية المنتخبة
    ولا في مواد الدستور الذي شارك بعضهم في 90% منها،

    المشكلة بكل وضوح بين مشروعين متصارعين؛
    ( المشروع الحضاري الإسلامي القادم والقائم على منصة الحكم،)
    و( المشروع العلماني المتراجع والمتآكل..)

    المشروع الإسلامي الذي أبعد وعن قصد في العقود الماضية

    والمشروع العلماني الذي حكم لعقود لكنه فشل وبامتياز،
    المشروع الإسلامي المستقل والمتحرر والند العنيد لمشروعات إقليمية وصهيونية
    والمشروع العلماني التابع الأليف والمنكسر الضعيف.

    والآن …. هل من أجل مصر …سوف يتوقف المشروع العلماني …ويقبل أن يكون في الظل وتترك قيادته الساحة للمشروع الأسلامي …. أن يأخذ بيد مصر وينهض بها الى الأمام وتأخذ دورها الريادي

    1. مبرووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووك
      الان حصحص الحق
      ان الباطل كان زهوقا
      لا راد لكلمات الله
      حفظ الله لكم ولنا مصر والله ولي التوفيق هنيئا لكم وللشعب المصري

    2. بسم الله الرحمن الرحيم. “إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ. وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا. فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا ” لم يبقى لي الا اقول الف مبرووووووووووووووووووووووووووك لشعب مصر …….

  3. الف مبروك لابناء موائد القران وتربية المساجد الفوز في هذه الانتخابات التي اظهرت حجم التاييد الشعبي للاخوان بالرغم من التامر المسيحي الصليبي والليبرالي وجبهة ما يسمى الانقاذ والاصلح ان تسمى الهلاك
    الان سر يا سيادة الرئيس مرسي نحو مجلس الشورى واتممه بسرعه لانه لا يوجد وقت فالاقتصاد في خطر شديد والبطاله في اعلى مستوياتها والاستثمار الخارجي في ادنى مستوياته
    قلناها سابقا اناس مع الله فالله ينصرهم ويثبت اقدامهم

    1. برافو يا اخ صابر، ياريت كمان تجيبلنا وفد من حماس يشكل لنا الحكومة يبقى افضل مهو حماس هم اهله وعشيرته.
      نورت صححى الخبر لو سمحتى صححى الخبر 64% موافقة وليس 71%
      حسبنا الله ونعم الوكيل، ومبارك تسليم مصر للاخوان وسينا لحماس.

    2. هههههههههه حجم التاييد الشعبى سبحان الله ياريت تقولى كده بما انك بقيت بتتكلم عن اهلك وعشيرتك اد ايه حجم التاييد الشعبى اللى صوت لدستوركم ولاخوانك؟!
      بعد كده اى معلومة احب أعرفها عن مصر هاعرفها من الاخوة الحمساوية هم ادرى ببلدهم مصر منا.
      وبعدين اول مرة اشوف تربية المساجد بيزوروا وبيكذبوا؟!!
      دى تربية مساجد الاخوان، مش مساجد المسلمين أكيد… وعلى رأى صبحى صالح “اللهم امتنى على الأخوان”.

    1. 99مش عارف شوا هالحقد الدفين على حماس والله بدات احس انك بتحبي اليهود اكثر منهم على كل حال نحن لسنا بحاجه لاحد هذا اولا
      ثانيا انتي بتضحكي على نفسك حجم التصويت في الانتخابات وحجم الموافقه على الدستور اليس تاييد شعبي مهوا على رايك الدستور اخواني يعني الشعب موافق على الاخوان
      ثالثا عن اي تزوير تتكلمي عن اعلامك الهابط اللي بيتكلم عن تزوير في الانتخابات في مناطق لم يكن فيها انتخابات في الجوله الاولى
      والا فاكره كم واحد من جماعة حقوق الانسان اللي طلعوا عالعربيه وحكوا عن التزوير وللاسف هم ممن قالوا قبل الانتخابات انهم ضد الدستور
      وبعدين لو الاخوان بيزوروا ان كان عملوا زي ما كان يعمل المخلوع اللي كنتي تايديه سابقا ويفوزوا بنسبة 99 بالمائه مش 64 بالمائه مهوا انت مزور مزور
      نحن مع الاخوان لاننا جزء منهم وهم جزء منا افهميها تنظيم الاخوان مش تنظيم داخل الدوله او محلي بل هو تنظيم متواجد في جميع الدول العربيه من محيطها الى خليجها
      اي ثوره مستمره هوا انتوا بعد الانتخابات وانعرف حجمكم يعني 36 بالمئه حتثوروا على ايه ههههههههههههههههههههههه

      1. وانا هاحقد على حماس بتاعتك دى بامارة ايه يعنى اوعى تكون مفكر بجد انها حركة مقاومة؟؟؟ ولا تكون مفكر انها محبوبة اوووى من الغزاوية نفسهم.
        واحب اليهود ليه اكتر منهم هههه هو فيه فرق اصلاً؟؟؟
        * ههههههههههههه ضحكتنى اوى بحجم التصويت دى ههههههه ماهو ياريت تقولى حجم التصويت ده قد ايه والنبى علشان تفحمنى يا حمساوى يا اخوانى، يعنى لما تقولى نسبة المؤييدين، ونسبة المعارضين، وتقولى حجمهم ايه من نسبة ال51 مليون اللى ليهم حق التصويت وقتها تبقى تتكلم عن التاييد الشعبى.
        اااااااااااااااه نسيت انه التاييد الشعبى اللى انت تقصده هو التاييد الحمساوى الاخوانى… سورى نسيت.
        * اعلامى الهابط هههه انتم بتكدبوا الكدبة وتصدقوها ولا ايه؟؟
        اعلامى الهابط ده شكله كده بيجيب الحقيقة، لما قالنا انكم من فتح السجون انتم
        واخوانكم كدبناهم، وبعدها بشهور اكتشفنا منكم انتم بتفتخروا بانكم من فتحها… يعنى عملتم كده فى عهد المخلوع، هاتعملوا ايه لما اخوانكم يمسكوا!!!!!!
        الا صحيح سمعت خبر ومش عارفة اصدقه ولا لا… انتم بعتولنا عناصر من حماس عشان تحبط اى محاولات للتظاهر. انا قولت اسالك قبل ما اصدق الخبر او اكذبه.
        *لو الاخوان كانوا بيزووروا؟!! ناس زوروا فى الشهداء وانتمائتهم، ورئيسهم كذب مش هايزوروا دستور واستفتاء فى غياب قضائى؟!!!
        بس بجد انا بشكرهم، ناس عادلة حتى وهى بتزور خلت النتيجة فقط 64% مع انه كان ممكن تبقى 99%، بس هم حونييينين وقلبهم ابيض.
        *على فكرة الظاهر ان مبارك اللى كنت بايييده، كان عنده حق فى كل اللى كان بيعمله مع الخرفان…. يالهوى اقصد الاخوان.
        * حجمنا بئا احنا عارفينه كويس، ومش ناقصنا واحد زيك يعرفهولنا… طبعا انا بمدحك يا صابر مش بشتمك.
        وبكره تشوف بس مش عارفة وقتها هاتكون بتضحك برضه ولا لا.
        اه على فكرة علشان ماتتعبش نفسك فى البحث:
        *نسبة من له حق التصويت: 51 مليون مواطن.
        *نسبة من صوت بلا: 6 مليون مواطن.
        *نسبة من صوت بنعم: 10 مليون ونصف مواطن_تاييد شعبى رهيب للاخوان_ منهم خمسة مليون ونصف اخوانجية يبقى نسبة تاييد المصريين غير المنتمين للاخوان حوالى 4.30 او 5 مليووون… تايييد جارف فعلا.
        نسبة من لم يصوت فى استفتاء العار ممممممممممممم 35 مليون ماصوتووووش.

        1. عجبتني هاي كلمة لا فرق بينهم وبين اليهود مهوا ان كان كده ليه اليهود كل فتره بيعملوا عليهم حرب مهمه على حسب كلامك حبايب هو في حد بيقتل وبيحارب حبيبه
          اما بالنسبه لحجم التصويت مهوا انتوا حشدتوا كل ما عندكم من قاعده جماهيريه والاخوان حشدوا وحتعمليلي فيها زي انتخابات الرئاسه 51 بالميه المهم حتى لو بفارق صوت فهم من فاز ليه يعني في الدول المتقدمه بتاعت الديمقراطيه اللي يفوز عندهم بفوز بنسبة 99 بالميه والا بفارق معقول وهذا دليل على نزاهتهم المهم انهم فازوا وسوف يمرر الدستور
          اما المخلوع اللي كنتي تايديه يكفيكي فخرا بانه بحرب ال 2008 بحر غزه تسيفي ليفني اعلنت الحرب من القاهره على غزه وكان يسرق الغاز ويبيعه لليهود بربع الثمن
          بس لما الاخوان اللي مش عاجبينك اتوا للسلطه منعوا تصدير الغاز ووضعوا سعر جيد للغاز كما يباع عالميا واوقفوا العدوان على غزه
          دلوقتي حنيتي لمبارك سبحان الله ليه الواحد بحب يضل مهيون مش قصدي عليكي طبعا
          متعيديش نفس اسطوانة انتخابات الرئاسه نسبة من لم يصوت هي العظمى هو في حد كان حايشهم من التصويت ما المراكز الانتخابيه كانت في ساعات الصباح اقبال ضعيف عليها يعني لا يوجد حجه والا حتعملي نفس دعاية اعلامك منعوا المسيحيين من التصويت ولما شكلوا لجنه وذهبوا للتدقيق وجدوا في الطابور مسيحيين ومسلمين
          فاز الاخوان حتى لوز بفارق صوت واحد المهم عن طريق صناديق الاقتراع مش بالبلطجه وحرق المقرات
          وسننتظر غدا وبعد غد لنرى حجم تاييد الناس للاخوان
          مش عاجبينك تربية المساجد سبحان الله

          1. على فكره هوا انتي كان معاكي قلم وورقه على على باب لجنة الانتخاب وتسالي كل واحد وواحده عايزين يصوتوا انت اخواني والا مش اخواني سبحان الله واذا كان كذللك لعاد انتي بتناقضي بنفسك لما بتقولي انه حصل تزوير كيف بتحكي حصل تزوير والان تقولي انه 5 مليون من الذين صوتوا بنعم ليسوا من الاخوان راجعي كلامك

          2. على فكره بالنسبه للقوات بتاعت قمع المظاهرات اللي من حماس ههههههههههههههههه
            هوا عدد سكان فلسطين اللي بالداخل 5 مليون والمظاهرات المعارضه حسب ادعائك سابقا مليونيه يعني نص الشعب حيطلع يقمع مظاهرات بقى حضريلهم بدل مختلف الاحجام لانه سيشارك اطفال في قمع المظاهرات يعني بلد زي مصر من اكثر كثافه سكانيه بالشرق الاوسط عدد سكانه 95 مليون سيحتاج الى عناصر بشريه مهوا اللي ساكن بشبره عددهم اكثر من سكان غزه
            ههههههههههههههههههههههه

          3. *لا احنا ماحشدناش كل حشودنا على فكرة، وفينا نسبة مقاطعين كبيرة، انت كده هاتزعلنى منك لانك بثبتلى كل يوم انك غير مطلع على الشان المصرى بشكل سليم، وانه ثقافتك كلها من قناتكم الفلة الجزيرة الخنزيرة تبع حمد بن صهيون… تابع كويس ارجووووك، لازم تكون عارف كويس اوى انه فيه لجان فى مناطق معينة زى شرق القاهرة كان فيه تعمد واضح لتعطيل العملية الانتخابية… مش هادخل فى تفاصيل مملة مالهاش لازمة دلوقتى، غير انه الحقيقة واضحة وانتم عندكم تجربة مسبقة فى كيفية التزوير مع حماس وكلكم عارفينها، بس هاقولك جملة للمرة التانية “اللى زور اسماء شهداء ونسبها لنفسه، واللى كذب وخلف بعهوده وحنث بيمينه، مش صعب عليه يزور استفتاء”.
            *المخلوع اللى انا باييده لا يفرق عنه مرسى رئيسكم كثيراً، يكفى الجواب العاطفى لرئيس الكيان الصهيونى، واشادة ليبرمان ونتن ياهووو بحكمته.
            * هو مرسى منع تصدير الغاز؟؟؟ وكمان بدا يصدره بسعر جديد؟؟؟ سبحان الله انت ادرى يا أخ صابر، ماهو انتم اهله وعشيرته.
            بس اللى اعرفه واللى صرحت بيه حكومة الاخوان المبجلة امبارح انه مصر اصبحت رسميا دولة مستوردة للغاز وليست مصدرة.
            على فكرة تصدير الغاز تم منعه وقت المجلس العسكرى وليس الاخوان ياريت بس تكون دقيق فى معلوماتك لانه كلها غلط… بس برضه برغم انه معلوماتك غلط لكنها صح انت الاصدق اكيد.
            * مبارك انا ماحنتلهوووش، وكمان مش هاقبل اننا نستعبد مرة تانية على ايد الاخوان… اما بئا بالنسبة للناس المهانة اللى يحبوا يكونوا عبيد مممممممممممم فدول معروفين بالسمع والطاعة وليهم فروع فى مصر وخارج مصر، بس لا عتب عليهم والله يا اخ صابر، يعنى غسلولهم مخهم ومحتاجين منا الشفقة… الله يقوينا على رد كرامتهم تانى ليهم.
            *اااه على فكرة بلاش تتكلم عن ليفنى واليهود والعمالة
            والكلام ده، اللى بيؤيد حمد بن جاسم الصهيونى، وبيهلله
            عيب اووووى يتكلم عن عمالة الاخرين… ولا ايه؟
            *اعلامنا والله ده عظيم كل مين هب ودب نازل ملطشة فيه، بس معلش هى دى سمة الكبار… على فكرة مش محتاجة اردد اللى بيقوله اعلامنا، يعنى الحمد لله الواحد عنده مخ بيشغله شوية، محافظة زى محافظة اسيوط دى… اكيد انت عارف طبعاً انه نسبة الاقاط فيها كبيرة، باى منطق وباى عقل تكون نسبة التصويت فيها 750 صوت بلا؟!!!
            هل يعقل هذا الكلام؟؟؟
            الشرقية محافظة مرسى نفسه، واللى فضت فشيق عن ابن بلدها، هل يعقل انه فى 4 شهور تؤيد دستوره؟؟؟ مع انها من المحافظات اللى كانت مؤخراً فيها مظاهرات وحالات شغب وحروب شوارع بسبب رفضهم للدستور.
            *مش ممكن الاخوان دول يكونوا تربية مساجد، الانسان المتدين المتربى فى المساجد اخلاقه مش هاتكون زى خالد عبد الله ولا عبدالله بدر الاخوانجية… هاتكون زى اخلاق الشيخ الشعراوى الشيخ نصر فريد واصل… اما اخوانك فهم تجار ديييييييييييييييييييييين

            ااااه على فكرة بلاش تتكلم عن اليهود والعمالة

          4. يعني سبحان الله بتغالطي الحقيقه لعاد ليه جبهت الانقاذ دعت قبل الانتخابات الى التصويت بلا اليس ذللك حشد ابو الفتوح الم يدعوا انصاره للتصويت بلا والا كمان مش حشد وباقي القوى الثوريه دعت ايضا للتصويت بلا اليس ذللك بحشد والا انتي عايزه حزب الكنبه اللي قالوا لن ننزل ولن نشارك ولن نؤيد اي الفريقين ان يقولو لا
            انا اخباري مش من الجزيره ولا من العربيه اللي اصبحت حبيبتكم وقياداتك بتحب تطلع عليها
            عن اي عماله تتحدثين هوا انتي ليش بتحرفي بالكلام والا عشان حكينا الحق بالنسبه لمبارك وليفني انتي حتكدبي عينك عينك يعني ليفني الم تعلن الحرب على غزه عام 2008 من القاهره نحن لا نتهم احدا ولم نتهم المصريين فهم اخواننا لكننا نتهم المخلوع يعني زيه زي عباس والا انتي رايك ايه راجعي احداث 2008 وحتجدي صحة كلامي
            بعدين بطلي ظاهرة انوا انتي المطلعه على جميع الاحداث فقط ولا احد سواكي فانا مطلع ايضا وانتي لم تجيبي على معظم كلامي واسئلتي لعدم قدرتك على الاجابه قلتي الانتخابات مزوره وبعديها قلتي 5 مليون ممن صوتوا ليسوا من الاخوان كيف مش فاهم وبعدين مش عارف من وين اسمعتي انه مصر اصبحت رسميا مستوره للغاز واعادت تصدير الغاز للاردن مش عارف كيف
            بغض النظر عن ما حدث باي محافظه المهم تم التصويت بحضور القنوات الاخباريه التي شاهدت الطوابير ولم يحدث اي عملية تزوير لانه كان كل شئ بوجود المراقبين وبوجود عساكر للجيش والا كمان الضباط حيمشوا التزوير لصالح الاخوان مش كل مركز اقتراع محمي من الجيش والا الجيش اعمى لم يستطع ان يرى عمليات التزوير سبحان الله يعني بتعايري الاخوان بعبدالله بدر والله لم ارى انه ارتكب خطا فما قاله كلام سليم بغض النظر ان كنا معه او ضده فهو لم يتكلم الا بدلائل وبراهين عن من يؤيدوكم من الفنانات والحمد لله من يؤيدكم اما فنان او فاسد او فلول اما الشباب الثوري فوالله سرقت منه ثورته من قبل البرادعي وعمرو موسى وصباحي

          5. صابر في ديسمبر 23, 2012 11:11 ص
            على فكره بالنسبه للقوات بتاعت قمع المظاهرات اللي من حماس ههههههههههههههههه
            هوا عدد سكان فلسطين اللي بالداخل 5 مليون والمظاهرات المعارضه حسب ادعائك سابقا مليونيه يعني نص الشعب حيطلع يقمع مظاهرات بقى حضريلهم بدل مختلف الاحجام لانه سيشارك اطفال في قمع المظاهرات يعني بلد زي مصر من اكثر كثافه سكانيه بالشرق
            الاوسط عدد سكانه 95 مليون سيحتاج الى عناصر بشريه مهوا اللي ساكن بشبره عددهم اكثر من سكان غزه
            ههههههههههههههههههههههه
            ــــــــــــــــ
            سبحان الله على حسب كلامك وكلام الاخوان ان المعارضين دول اقليه وتواجدهم فى العاصمة يعنى اعدادهم بسيطة، وقوات القمع مش محتاجة تكون اكبر من الاقلية… بيكفى خمس ست سبع تلات اربع قناصة فوق ظهر اى عمارة وهايقوموا بالواجب.
            طب اصدقكم فى اننا اقلية ولا لا؟!!

            بشريه مهوا اللي ساكن بشبره عددهم اكثر من سكان غزه
            ههههههههههههههههههههههه

          6. انا عندما وصفت نقلا عن كلامك وليس كلامي هذا اولا انتي من قلتي انها مليونيه وقلت حسب كلامك اذا كانت مليونيه حسب كلامك فعدد سكان فلسطين اقل منها هذا اولا
            بعدين ايه قناصين على اسطح البنايات هي البلد سايبه معندك قوات صاعقه مصريه وقوات ال777 اقوى قوات خاصه بالعالم يعني مينفعش معاها قناصين بعدين يا اخت فاتي للمره المليون ثقافة القتل ليست في دستور الاخوان يمكن عند التيارات الاخرى كالسلفيين والجهاديين لكن ليست عندنا ان يقوم الاخوان بنشر القناصه ليقتلوا ابناء جلدتهم بعدين اين كانت هذه القوات عندما اقتحم مقر الاخوان في المقطم وباقي المحافظات وحرق مكتب بديع المرشد العام اللي بتدعوا انه بيحكم مصر سبحان الله اول مره بشوف حاكم يحرق مكتبه من قبل المتظاهرين اين الامن

    2. بعدين يا اخت فاتي لو الانتخابات كانت مزوره ليش جبهة الانقاذ في الجوله الاولى بعد تسكير مراكز الاقتراع بنص ساعه يعني قبل البدء بفرز الصناديق قالوا انوا فزنا بنسبة 66 بالمئه انا يا ستي فهمي ضعيف كيف صارت هاي بتعلن بعد نص ساعه فوزك قبل استكمال فرز الاصوات ولم يتكلموا عن اي تزوير والا لما طلعت النتيجه ضدهم صارت مزوره
      والا ايه رايك

      1. اه اصل جبهة الانقاذ اتعدت من رئيسكم مرسى لما اعلن انه فاز بانتخابات الرئاسة فى منتصف ليل الانتخاب ههههه
        ده غير ان قناتكم 25 كانت بتعلن نتائج بعض اللجان فى المرحلة الاولى من الاستفتاء قبل ما اللجان تغلق اصلاً… سبحان الله

  4. ألف مليون مبروك لمصر ولشعبها إقرار الدستور الجديد رغم كيد الكائدين وكل محاولات الجاحدين لزعزعه مصر واستقرارها ولكن شعب مصر البسيط العظيم فاق كل التوقعات والرهانات عليه فانتفض وقال كلمته المدويه عاليه خفاقه نعم…….

  5. لابد من احترام رأي الأغلبيه وعلى الرافضين للنتيجه ان يذهبوا لأعمالهم ليكونوا منتجين بدل الصرمحه في ميدان التحرير لو كانوا صحيح بيحبوا بلدهم وما يبقاش همهم يانفوز يا نخرب

  6. صابر في ديسمبر 23, 2012 12:15 م
    يعني سبحان الله بتغالطي الحقيقه لعاد ليه جبهت الانقاذ دعت قبل الانتخابات الى التصويت بلا اليس ذللك حشد ابو الفتوح الم يدعوا انصاره للتصويت بلا والا كمان مش حشد وباقي القوى الثوريه دعت ايضا للتصويت بلا اليس ذللك بحشد والا انتي عايزه حزب الكنبه اللي قالوا لن ننزل ولن نشارك ولن نؤيد اي الفريقين ان يقولو لا

    *نعم البرادعى وحمدين وابو الفتوح دعوا انصارهم والشعب المصرى للتصويت بلا… لكن مش كل المعارضين لمرسى والمؤيديين لل3 دول نزلوا وصوتوا، فيه كتلة كبيرة جدا اسمهم مقاطعون دول مقاطعين الانتخابات بداية من الشعب والرئاسة ومرورا بالاسفتاء الاغبر ده، ده غير ان ثقافة القطيع دى مش هاتلاقيها عند بعض المعارضين.
    انا من ضمن الناس اللى ماكنتش هانزل، لكن بصراحة خفت لانه مافيش اشراف قضائى كامل، وتوجست انهم ممكن ياخدوا اسمى ويصوتوا نيابة عنى… اما عن حزب الكنبة فمش ممكن يكون حد منه اخوانى وماينزلش يصوت بنعم لانها بالنسبة ليهم معركة حياة او موت.. طبعا فيه بعضهم ماحددش موقفه، وبعضهم قد يكون مع، وبعضهم كمان لا.
    ــــــــــــ
    صابر في ديسمبر 23, 2012 12:15 م
    انا اخباري مش من الجزيره ولا من العربيه اللي اصبحت حبيبتكم وقياداتك بتحب تطلع عليها
    عن اي عماله تتحدثين هوا انتي ليش بتحرفي بالكلام والا عشان حكينا الحق بالنسبه لمبارك وليفني انتي حتكدبي عينك عينك يعني ليفني الم تعلن الحرب على غزه عام 2008 من القاهره نحن لا نتهم احدا ولم نتهم المصريين فهم اخواننا لكننا نتهم المخلوع يعني زيه زي عباس والا انتي رايك ايه راجعي احداث 2008 وحتجدي صحة كلامي

    *العربية لا حبيبتنا، ولا الجزيرة الفتانة حبيبتنا، وكلاهما واغلب الاعلام العربى لا يتمنى الخير لمصر، يعنى لا تفرق معايا لا عربية ولا غربية.
    أنت ليه كل شوية تدخل مبارك وليفنى فى الموضوع؟؟؟ انا ما انكرتش عمالة هذا او ذذاك، ولا اتكلمت عن حرب غزة، لكن ببساطة شديدة بقولك انه من يؤيد حمد بن صهيون العميل، مش من حقه يتكلم عن عمالة الاخرين… لانه يا صابر المبادئ ماببتجزأش، وطالما حضرتك صاحب مبدأ وصاحب قضية يبقى تكون عدل وتقول الحق، حتى ولو كان عن بن جاسم، ولا علشان بيدعم حماس يبقى وطنى؟؟؟ على فكرة وقت ما يحب يقلب على حماس هايقلب ووقتها بئا مش عارفة هايفضل هو وجزيرته شرفاء بالنسبة لك ولا لا.
    بالنسبة لاتهامكم للمصريين، فاحنا شعرنا شاب من بعضكم، وبلاش نتكلم فى الماضى.
    ــــــــــــــــــــــ
    صابر في ديسمبر 23, 2012 12:15 م
    بعدين بطلي ظاهرة انوا انتي المطلعه على جميع الاحداث فقط ولا احد سواكي فانا مطلع ايضا وانتي لم تجيبي على معظم كلامي واسئلتي لعدم قدرتك على الاجابه قلتي الانتخابات مزوره وبعديها قلتي 5 مليون ممن صوتوا ليسوا من الاخوان كيف مش فاهم وبعدين مش عارف من وين اسمعتي انه مصر اصبحت رسميا مستوره للغاز واعادت تصدير الغاز للاردن مش عارف كيف

    *سبحان الله فى امرك، انا لا عمرى قولت انى الأدرى ولا الاكثر معرفة، ولا اتدخلت فى شئون غيرى وادعيت انى الفهمانة اللى لا تخطئ… بقت مشكلتك معايا انى بتكلم فى امور بلدى اللى انا ادرى بيها منك؟؟؟
    اى اسئلة دى اللى سالتها وماجاوبتهاش؟؟ انت اكيد بتهزر؟؟؟ انا اللى كل ما بسال بعضكم اسئلة مابيردش ومع ذلك ومنعا للاحراج بطنش… ياريت تقولى اسئلتك دى ورا بعض وهاجاوبلك عليها.
    بالنسبة لاستيراد الغاز، فاللمرة التانية روح راجع اخبارك واعملها اب ديت، وياريت برضه تتاكد من معلومة انه مرسى منع ضخ الغاز لاسرائيل، لانه الغاز قيل انه اتمنع فعلا، لكن فى عهد المجلس العسكرى وقبل مجئ مرسى لكرسى الحكم.
    اه 5 مليون ممن صوتوا بنعم على الدستور ليسوا باخون… الا بئا لو حضرتك شايف انه ال10 مليون اللى صوتوا بنعم على الدستور كلهم اخوان، ووقتها هاتطلع انت الغلطاااان لانه معنى كده انه الاخوان مالهمش شعبية فى الشارع المصرى، وكلامك عن التاييد الجارف والشعبية الساحقة غير صحيح… ها تختار ايه؟؟؟
    ــــــــــــــــــــــــــــ
    صابر في ديسمبر 23, 2012 12:15 م
    بغض النظر عن ما حدث باي محافظه المهم تم التصويت بحضور القنوات الاخباريه التي شاهدت الطوابير ولم يحدث اي عملية تزوير لانه كان كل شئ بوجود المراقبين وبوجود عساكر للجيش والا كمان الضباط حيمشوا التزوير لصالح الاخوان مش كل مركز اقتراع محمي من الجيش والا الجيش اعمى لم يستطع ان يرى عمليات التزوير سبحان الله يعني بتعايري الاخوان بعبدالله بدر والله لم ارى انه ارتكب خطا فما قاله كلام سليم بغض النظر ان كنا معه او ضده فهو لم يتكلم الا بدلائل وبراهين عن من يؤيدوكم من الفنانات والحمد لله من يؤيدكم اما فنان او فاسد او فلول اما الشباب الثوري فوالله سرقت منه ثورته من قبل البرادعي وعمرو موسى وصباحي

    *وهى القنوات الفضائية كانت متواجدة فى كل اللجاااان الانتخابية مثلاً؟؟؟ تقدر تجزم بكده؟؟؟
    ولو جبتلك فيديوهات لعمليات تزوير هاتصدق مثلاً؟؟؟؟ تعرف كام لجنة متواجدة فى القرى النائية؟؟؟ تعرف اصلا كام لجنة انتخابية موجودة على مستوى الجمهورية؟؟؟
    اه عيبه بئا انت مش مصرى ومانزلتش تنتخب، لانك لو كنت هنا، كنت هاتعرف انه الجيش والشرطة مهمتهم حماية اللجان الانتخابية من الخارررج، وليس من الداخل.
    عبد الله بدر لم يخطئ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ يعنى كفاية انه طلع كاذب وانتحل شخصية ازهرى، وعلى فكرة فديو المداخلة الهاتفية اللى نفى فيها نائب جامعة الازهر انتماء هذا البدر للازهر موجود ومش من عندى، فعن اى حق تتكلم؟!!!!
    انا مش فاهمة البرادعى وصباحى زعلوا الغزاوية والفلسطينين فى ايه علشان تتهموهم بالعمالة وتهاجموهم الهجوم ده؟ الصباحى مواقفه مع غزة منتهى الاحترام، فليه الغل ده تجاهه؟
    هم اللى سرقوا الثورة!!! يمكن انت ادرى الحقيقة.

  7. فاتى…………انا قلت نعم للدستور
    طبعا حتقوليلى كنتى واثقه يا شيرى انك حتقولى نعم هههههه
    فاتى حبيبتى…. الواحد يقول اللى ليه واللى عليه …هل نحن يجب ان نكون ضد مرسى لمجرد انه اخوان؟
    يا فاتى لازم تكونى مقدرة حجم المؤامرة على مصر
    اتصالات على اعلى مستوى بين شفيق وجبهة الانقاذ والفلوس جاهزة وعلى مية بيضا من الامارات
    مش لازم بايدينا نسيبهم يضيعوا بلدنا..
    هشام قنديل رئيس الوزراء وقف ساعة فى الطابور عشان يدلى بصوته
    وزير التنمية المحليه نفس الشئ
    بذمتك كنا بنشوف الكلام ده يا فاتى قبل الثورة؟؟
    محمد بديع اللى مش بكره حد قده وقف فى الطابور فى محافظة بنى سويف
    يا فاتى بلاش ننساق ورا بنى علمان اللى عايزين يخربوا البلد ..صدقينى لو مصر دخلت فى حرب اهلية لا قدر الله حمدين والبرادعى والخمورجى موسى حياخدوا جواز سفرهم من الدرج ويا فكيك برة مصر وساعتها احنا اللى حننكوى بالنار اللى حتدمر الاخضر واليابس
    استعيذى بالله من الشيطان الرجيم يا بنت بلدى وربنا يعدى الفترة دى على خير والصناديق والميدان موجودين بعد اربع سنين ..لو مش عايزين مرسى حنقول مش عايزينه
    اوعى تفتكرى ان حد مأثر عليا ..لا والله انا كلى قناعة بالكلام اللى بقوله ده

    1. فعلا يا شيرين انا مش مقدرة حجم المؤامرة على مصر وللاسف ماشية بعمى ورا حمدين والبرادعى، اصلى بعمل نفسى من الطبقة البرجوازية هههه
      ممتاز فعلا انا كمان حاسة انه مصر اتغيرت والمشهد الاساسى على التغيرر وقوف قنديل والمرشد فى طابور الاستفتاء.
      بس خاليكى ثابتة على موقفك وتعليقك ده، لانى هارجعله بعد فترة اكيد وهانشوف وقتها الحرب الاهلية فعلا هاتكون ولا لا… والاستقرار هايتم ولا لا.
      انا طبعا عارفة انه ماحدش اثر عليكى… ابن عمتى مثلا فى الجولة الاولى انتخب شفيق عندا فى الاخوان والمرة دى قال نعم للدستور علشان الهدوء.

      اوك يا نهى بس انا ماكنتش معصبة اصلاً وانا برد هنا فى الموضوع… وعندك حق الحوار لا طائل منه، والتواجد كمان لا أهمية له.

  8. فاتي
    لا داعي للتعصيب هذا مستوى وعي الناس في مصر الى جانب بعض التجاوزات هنا و هناك
    الله يكذبنا المستقبل كفيل بتوضيح المستور
    التعصيب لن يؤدي بك الى اي مكان
    لا داعي للمناقشات التي لا طائل وراءها الا وجع الرأس
    اعلم إنك منرفزة لكن ضبط النفس افضل

  9. خطة شفيق والبرادعي ودول الخليج حسب المحللين السياسيينى هو إجهاد الثوره وليس حبا في مبارك حتى لاتثور عليهم شعوبهم الله يهدي النفوس
    و يطهر مصر من أعداء الدين

  10. 100/71 نسبة الاخوان في مصر . الخطة رقم 2للفلول ما نجحتش لم تكن لهم استراتيجية محكمة مهما كثرة المناورات والتحالفات المبهمة.والاعلام الفرعوني الشبه صهيوني .
    والعملة البردعية العمر موساوية الحمادينية الصباحية العمر غير ادبية البابية.الآن الخطة رقم 3 وادراج الكام ديفد.وسناء وسورية وحزب اللات .وملوك وامراء الخليج وصهاينة ايران .ودارفور والاقلية القبطية الخارجة على القانون . أمثال ساوريس و مخرج فيلم المسيء الى الحبيب المصطفى .وكل هدا ووضع بين ايدي رجال مصر المخلصين مند أكثر من 80 سنة والعزة لله ورسوله والمؤمنيين

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *