“نحن شعب فاشل .. نحن أسوأ شعوب الأرض” بهذه الكلمات يبدأ تسجيل فيديو على موقع الـ “يوتيوب” للإعلامي عمرو أديب، حيث أشار في برنامجه “القاهرة اليوم” الى ما اعتبره إهمالاً شديداً ينتج عنه وفي فترات زمنية متقاربة حوادث، تُسفر عن سقوط قتلى وجرحى.
جاء ذلك في إطار نفاعل أديب مع حادث اصطدام قطار بحافلة كانت تقل أطفالاً في طريقهم الى المدرسة في أسيوط قبل ساعات مما أدى الى وفاة ما لا يقل عن 50 طفلاً. وطالب أديب بإقالة كل المسؤولين عن هذه المأساة بمن فيهم رئيس الوزراء هشام قنديل، “لأن قدراته لا تتوافق مع قدر المسؤولية الملقاء على عاتقه”.
وأضاف متوجهاً للرئيس محمد مرسي ان “مصر كبيرة عليك يا سيادة الرئيس واذا كنت غير قادر على فعل شئ لماذا أنت في مكانك ؟”. ثم توجه أديب لمشاهديه بالقول “واجهوا أنفسكم .. نحن فاشلون وسيظل لدينا أسوأ مستشفى وأسوأ تعليم والى الأبد”.


وانتقد أديب تحميل رجال الدولة مسؤولية “الفشل” في مصر الى النظام القديم متسائلاً: “الى متى سنظل نتحدث عن إرث النظام السابق ؟ وكم من الناس يجب ان يموتوا ؟”. وأعرب الإعلامي المعروف عن عدم تخوفه من ان يغلق وزير الإعلام صلاح عبد المقصود قناة “اليوم” حيث يبث برنامجه، وذلك بعد ان قال ان أول تصريح أدلى به الوزير كان بعد مرور 7 ساعات على الحادثة، مشبهاً إياه بنظيره السابق أنس الفقي.
كما تحدث أديب عن التعويضات التي ذكرت وسائل إعلام مصرية ان الحكومة بصدد إعطاءها مقابل كل ضحية وبلغت 5 آلاف جنيه عن كل طفل، وانتقد بشدة المسؤول عن ذلك بالقول: “هل يُعقل ان ثمن الطفل لديك لا يساوي أكثر من موبايل يا كافر؟ أنت أيضاً فاشل”، وان شدد على ان الملايين لن تعوض حياة أي طفل منهم.
وطالب أديب الرئيس محمد مرسي بإقالة رئيس الوزراء هشام قنديل مشيرأً الى انه في مصر الكثير من الكفاءات القادرة على ان تشغل موقعه، ومعرباً عن دهشته لتمسك مرسي “بهذا الرجل الملتحي”. وأضاف ان هذه ليست وجهة نظره فحسب اذ يشاركه إياها حزب “الحرية والعدالة”.
وتناول أديب دعوة محمد مرسي لمحاسبة كل المقصرين بمن فيهم رئيس مجلس الوزراء، بسبب إهمالهم الذي أدى الى وقوع حادثة “قطار الصعيد” ، وذلك حين كان مرسي نائباً في مجلس الشعب المصري حيث قال انه “لا يوجد من هو كبير على الحساب”. وأضاف ان ما يدور الآن هو “الكيل بمكيالين” مطالباً مرسي بأن يستقيل على ان يحتل موقعه أياً كان من حركة “الإخوان المسلمين”، لأن البلد “بحاجة الى ساحر وأنت لست ساحراً”.
وقال عمرو أديب ان القيادة الحالية في مصر “فشلت حتى في زرع الأمر في نفوس المصريين .. أكذب علي كما كذب النظام السابق اذ ليس هناك قيادي يستطيع ان يقنع الشعب بأن هناك مستقبلاً مشرقاً ينتظرهم”. كما توجه لمحمد مرسي قائلأً ان المصريين يعانون من الكآبة، والشعور بالفشل لديهم يتزايد يومياً، “وأنت المسؤول عن ذلك وليس النظام السابق”.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫98 تعليق

  1. والله يا أخي كلامك كله مضبوط…ربنا يستر عليك يا يغتالوك أو يسجنوك لأو يقفلوا لك القناه…
    بالفعل مسئولين فاشلين…لكي الله يا مصر…
    أحزنتني وهزتني وأبكتني كلماتك يا أخي…
    ننحن فعلا نمر بظروف صعبة للغاية …ولا يزال المسئولين يتعاملون مع المواطن المصري على أنه بلا
    قيمة أو ثمن…لم نشعر أن هناك ثور قد حدثت بالفعل ….

  2. يعني مافيش حوادث تحصل في العالم كله الا في مصر !!!
    كل يوم نسمع بقطارات عملت حوادث في الأخبار ولا عمرو أديب لاقى جنازه وعايز يشبع فيها لطم

  3. سكتو 30 سنة و دلوقتي لما لقيتو حرية الكلام بقيتو تسبو وتشتمو رئيس لسه ماخدش فرصت لو كان غيرو كان شفتو اللويل . احنا بنشكرك على فتح معبر رفح وموقفك الاصيله يا كبير

  4. الكلام اللي هو قاله هو كلام اغلب الشعب المصري….حسبي الله ونعم الوكيل في الاخوان

  5. والله يا أخي كلامك كله مضبوط…ربنا يستر عليك يا يغتالوك أو يسجنوك لأو يقفلوا لك القناه…
    بالفعل مسئولين فاشلين…لكي الله يا مصر…
    أحزنتني وهزتني وأبكتني كلماتك يا أخي…
    ننحن فعلا نمر بظروف صعبة للغاية …ولا يزال المسئولين يتعاملون مع المواطن المصري على أنه بلا
    قيمة أو ثمن…لم نشعر أن هناك ثور قد حدثت بالفعل ….

  6. فعلا انسان تافه و منافق كان يهتف لمبارك و نظامه حتى بح صوته و الان تقول مصر كبيرة على الرئيس مرسي لا افهم لم الكل يتهجم على هذا الرجل لانه طيب و متدين ماذا تريدونه ان يفعل و قد استلم مصر خراب لا اظن ان لديه عصا سحرية لتحول مصر لجنة في ليلة و ضحاها و اتقوا الله اتقوا الله الحوادث تحصل في كل العالم و ليس فقط في مصر ساعدوه انتم حتى يخرج البلد مما هي فيه او امتم فقط للكلام الفاضي عن جد ما تستحي انت يا ريتك تروح تحط راسك في التراب و تجلس…فعلا لا تنفع معكم الديمقراطية لو في عهد مبارك ما كان احد يسترجي يتكلم اما الان الكل يشتم فقط لانه رجل ملتحي و متدين عليكم من الله ما تستحقون يا قليلي العفة و الدين

    1. احسنت يا سنابل والله قلت الذي كان في بالي فعلا لا تنفع معاهم الديموقراطيه

  7. wallahy any oaayed 3amro fee kool alklam ally alloh wa rabna ystorha 3allayeh dool 50 kids men low anta abnak fee hom ha ta3mel ayeh

  8. أنا نفسى اعرف العرب ايه دخلهم بولاد البلد الواحد؟؟؟
    عمرو اديب مصرى، ومرسى رئيس لمصر… فاخرجوا منها انتم.
    ايوه فيه حوادث كتير بتحصل كل يوم فى مصر، بسبب الاهمال والفساد الموجود فى قطاع النقل والمواصلات… وكان من باب اولى بالحكومة الفاضلة انها وقت ماتيجى تعيين مسئولين للهيئة دى اللى كلها فساد، واللى بسببها مصر اكتر دولة بيحصل فيها حوادث للطرق، تعيين ناس على قدر المسئولية وتشوف الخلل فين وتصلحه، بدل ماهم شاغلينا بهدم الاهرامات وتطبيق الشريعة وبدل ما كل شوية داعية يطلع يردح لممثلة ولا اعلامى.
    والانسة اللى بتقول فضلنا ساكتين 30 سنة؟؟؟؟
    لا يا حبيبتى كانت الناس بتخرج وبتشتم وبتتكلم، وايه دخل معبر رفح فى الموضوع؟؟؟
    اوووف عليكم.

    1. يا فاتي اللي ميعرفش يقول عدس دي ناس بتتفرج من بره مش عايشين اللي احنا فيه….. بس انا مسمعتش عن حوادث قطارات بتحصل كل يوم و بيموت فيها ٥٠ طفل!!!!!!

      1. الحمد لله يا فاتي على كل شئ الواحد متنكد من اللي بنشوفه بس هنعمل ايه ربنا يستر علينا

  9. مع انني لا أحترم هذا الشخص ولا أثق في نيته ولا آراءه
    ولكن يبدو أنه علي حق!!
    في خلال الثلاث أشهر الماضيه لم نلحظ اي تغيرات جذريه في مصر
    لا أريد أن أنتقص من قدر الدكتور مرسي فهو رجل أحترمه وأكن له كل التقدير، أما حكومه قنديل فليس لدي اي ثقه فيها!!!!!!!!
    ………………………………….
    مساء الخير فاتيما
    دعي من يتحدث يتحدث فمصر دوله محوريه في المنطقه وهي ليست بالدوله الصغيره ولا أري أن شؤنها تخصنا وحدنا فدعي من لديه رأي يعبر عنه.

  10. ههههههه نسي حكم مبارك ٣٠ سنة و تذكر يحكي شي ما حكم مرسي سنة
    فعلا الديمقراطية لحست مخك

  11. الكلام الا بيقوله صح ميه الميه علي الاقل ايام مبارك ماكنش في اهلي وعشيرتي ورغم اني مابحبوش لكني اويده عشان هدفه واحد هو مصر….

  12. والاخت الفرحانه بمعبر رفح الادخل لنا الارهابين الاقتلوا جنودنا في رمضان وقت الفطار….والابيقتلوا في جنودنا بالعريش كرهتونا بالعروبه

  13. والله مفيش فاشل وسخيف غيرك يا سي زفت عمر اديب ..
    كل ما تخرج في الفضائيات كلما الي يكرهوك يكثروا ..
    انقلع جاتك نيلة انا لا اعرف لماذا الئريس الدكتور محمد مرسي ساكت لهذه اشكال.

  14. هناك فرق بين حرية الرائ وبين الوقاحه وقلة الادب على رئيس دوله كبيره….هل كان بإمكان هذا الشخص ان يفتح فمه ايام مبارك…لكن ثقافة د.مرسي واخلاقه العاليه يستغلها البعض بالتفاهات الفارغه وقلة الحياء,,,,,,,,,,

  15. صلعه نمله مزحلقه هههههههههههههههههههههههه اكبر مهرج شفته بحياتي…A

  16. على فكره انا لبناني لكنني اعيش بكندا منذ37سنه واعشق كلام د.مرسي لانه يخرج من قلبه نحو مصر والعالم العربي وانا فخور جدا بهذه الشخصيه الفذه ,,,

  17. في الحقيقة الكلام الي قالوا مضبوط مئة بالمئة مع اني احب دكتور مرسي لازم تغير في جميع دول المسلمة هذا الكلام الي قالوا هذا الإعلامي لازم يتوجه ل جميع العالم العربي لان العالم العربي كله كسلان ولا يريد الشغل ليس رؤساء والملوك هم المسؤولين حتى الشعب لازم يتغير من الجدور اغلبية ناس لا تحب ان تشتغل والمصيبة في دولنا العربية واحد يتوكل على الاخر وهذه هي المصيبة الكبيرة تلاقي رجل نايم وكتافوا كتاف جمل وهو ناعس والمرأة هي ل تخرج لشغل وتتحمل المسؤولية لهذا العالم العربي مزال الى الوراء …….

  18. بكلامك هذا يا رأس البصلة حاتزيد ل الشعب المصري الاحباط وفقد الثقة في كل شئ……اسكت احسن يا وجه الكأبة……

  19. هدا الشبه راجل منافق مائة بالمئة مسخر من بقايا النظام البائد غزة التي تباد لم يدكر اي كلمة عليها اما الحادثة فهي مجرد حادت خطا بشري

  20. انت لست بفلة….ولاشمعة….ولامنورة….ياسي زفت ياعمر دياب…
    فكرني بقى بحكم سي حوووسني…وكلمته المشهورة…؟ دول اخوانة
    الإسرائيليين…..هههههههههههه

    1. حكم سى حسووونى يا جمال هو نفسه حكم سى حمودى_حمد بن جاسم_ اللى نازلين تهليل ليه ليل نهار… بس ماقولتليش ايه كلمته المشهورة دى؟ والاسرائيليين اخوان مين مافهمتش كلامك.
      عادل من كندا، مزايدات تانى مش هانقبلها، روح نادى على حزب الله البطل الهمام… واحنا عندنا لما يموت طفل بنزعل عليه ومابنقولش حادث وخطأ بشرى.
      عمر، عقبال ما ديمقراطية حبيبك حمد بن جاسم تلحسلك مخك… بس وقتها مش هاتعرف تتكلم ولا تقول رايك زى اديب… عارف ليه؟!

      1. مالك يا فاتي ؟؟
        هو نحنا جبنا سيرة مصر أو الدكتور مرسي ؟؟؟
        نحنا منتكلم عن الشخص ده و كلامه , ما طول عمرنا مندافع عن مرسي
        ليش أخذا الموضوع بي حساسية

  21. أكره هذا الكائن الحي الأصلع إنه أكبر منافق عرفه التاريخ والله بعد نهاية الحلقة وصعود الجنريك سينسى ضحايا القطار كل شغلو هو إثارة الفتنة كما فعل بين الشعبين الشقيقين المصري والجزائري
    هذا الأصلع المنافق مثله مثل الصهاينة الذي يقبض منهم بالأخضر لم يهضم زيارة قنديل رئيس الوزاء لغزة وكذلك إنتخاب الشعب للرئيس مرسي ولكن الله أكبر منك يا عدو الله حتى المصريين يكرهونك و لا تنسى أيام الثورة عندما طُرِدت من ميدان التحرير شر طرده زي الكلب المجراب

    1. ما تتكلمش بس عن المصريين، اتكلم عن نفسك.
      ولو فينا ناس بتكرهه فهو فى الاول والاخر ابن بلدنا… انا كنت الاول مابحبهوش، لكن لما شفت مدى كره العرب ليه حبيته.
      وبلاش كلام عن الفتنة، صحفكم عملتها قبله، الفرق انه هو متشاف.

  22. الرجل تكلم عن شي حقيقي وبدون نقاق وهذه صراحتة اديب والكل يكرهه عليها
    وهو تكلم بصوره عامه ليس فرديه .. يعني باحساس شعب مقهور ومحبط
    وخاصة بعد هذه الحادثة الله يكون بعون الجميع

  23. فعلا الدكتور مرسي لا يصلح لرئاسة مصر ,لأن للأسف معظم شعبها ميصلحش معاه الا الضرب بالكرباج.الراجل ده خساره في شعب زينا.خلينا في الفساد والفشل .طبعا أنا مصري عشان بس محدش يتفلسف ويقول العرب ملهومش دعوه بينا.عمرو اديب أيها الحمار الناطق والقواد الرخيص لا تعنيك الا مصلحتك الشخصيه ربنا ينتقم منك ومن امثالك .

    1. مصرى 2 ازيك يا خويا عاش مين شافك يا غريب.
      طبعا مصرى اومال ايه، ببدليل تعليقك ده فى الموضوع ده
      “إليسا تضع 3 شروط للظهور مع نيشان في «أنا والعسل»”: زبالة النسوان ,عليش متكبره ام عرقوب ديه
      ــــــــــــ
      مهما تتنكر تعليقك باين، تشاااوو

  24. هذا الانسان يوم عن يوم يثبت أنه غير أهل لمهنته ماهذا الاسلوب التافه الذي يتباكى به والاهانة التي يقدمها لشعب مصر ورئيس مصر الذي انتخب من الشعب ياجماعة أعطوه فرصة للاصلاح
    البلد مستشري فيها الفساد ولكن لايمكن اصلاح هذا بين يوم وليلة
    ثم اذا كنت تعتبرنفسك فاشل فهذا لايعني ان الشعب باكمله فاشل
    حسبي الله في الجهالة

  25. وعلشان تكملوا وصلة الردح لاديب، ده خبر طازه هايشفى غليلكم اكتر، على الاقل تشتموه على حاجة عامة، مش شأن داخلى لمصر وشعبها:

    أبدى الإعلامى عمرو أديب، تخوفه الشديد على أراضى سيناء وتنفيذ ما أسماه بالمخطط الصهيونى الأمريكى، قائلا:” من المحتمل أن يحدث تجمعات للاجئين من غزة فى سيناء، موضحا أن الإدارة المصرية عليها أن تجمع مستشاريها لعدم توريط البلاد فى استقبال الغزاويين فى سيناء، مضيفا: أن أهل غزة على رؤوسنا، بس عايزين نعرف اللاجئين الغزاويين فى سيناء ضيوف ولا هيفضلوا على طول؟ إذا قدموا إلى سيناء”.

    وأضاف أديب، خلال فقرة الانترو ببرنامج “القاهرة اليوم”،” نريد أن نعرف فقط من الرئيس، هل سيكون عندنا فلسطينيين مثل لبنان؟ ولو ناويين على توطين الفلسطينيين أشرحولنا.. وعايزين تصريح واضح من الرئيس ووزير الخارجية بعدم توطين أى جنسية فى سيناء”.

    وتابع أديب،” إحنا مع أخواتنا فى غزة ومستعدين لمساعدتهم إنما توطين فى سيناء لا، لافتاً إلى أن حماس كسرت نظرية الأمن المحلى الإسرائيلى وغزة فيها سلاح عامل رعب للإسرائيليين، كما أن صفارة الإنذار عندما تضرب فى تل أبيب شىء غير عادى، الإسرائيليون يعيشون فى أسود أيامهم، كيف يمكن أن يصل صاروخ لداخل تل أبيب”.

    ومن جهة أخرى، قال خالد أبو بكر المحامى إن المتحدث الرسمى للقوات المسلحة ينفى الآن عمل مخيمات للفلسطينيين فى سيناء.

    ولفت أديب إلى أن مصر على أبواب المخطط الصهيونى الأمريكى ونريد أن نعرف، كيف سيتصدى النظام المصرى لهذا المخطط؟ فتوطين الفلسطينيين فى سيناء لن يكون فى صالح القضية الفلسطينية.

    ولفت إلى أن لجيش المصرى الذى مات فى سيناء لن يسمح بحدوث أى توطين فيها.
    ــــــــــــــــــــــــــــ
    نشرتهلكم قبل ما تنشره نورت.
    تعالوا زايدووااا كالعادة، وخدوا راحتكم

    1. تحياتي فاتي وعزائنا لاهالي ضحايا حادثة القطار
      -*
      استغرب كلامك هذا فاتي يعني اصلا كلامه هذا عيب واكيد رايح ينرد عليه فكيف تقولين تعالوا زايدوا
      اكيد الشعب المصري بكل فئاته بوده لو يتضامن مع اهل غزة يفتحوا لهم بيتوهم لاستقبالهم
      واكيد ليس الحل بهجر فلسطين وغزة فهذا ماتريده اسرائيل
      لكن ان نحمل حماس انها اخترقت قواعد اسرائيل وعليها تحمل مسؤوليتها عما يحدث لها وان لاتتحمل مصر تبعات الامر وتخليها بعيدة عن اسرائيل احسن هذا كلام عيب وتخاذل من قبله
      -*
      على فكرة عارفة اننا احنا نتكلم وكل العرب افواه ناطقة وقلوب مجروحة لكن لا فعل ولا رد فعل
      لكن هذا هو قدر مصر سوريا الاردن ان تجمعهم حدود مع فلسطين والكل ينتظر منهم ان يفعلوا اكثر من غيرهم

      1. مساء الخير حياتى… والبقاء لله وحده.
        أنتِ من الناس اللى بتزايد؟؟
        اكيد لا، يبقى الخبر اللى نشرته، والكلام اللى قولته مش انتى المقصودة بيه اكيد.
        وبعدين حبيت اوفر على المزايدين، واختصر لهم الطريق، على الاقل يشتموا من قلبهم ولسبب مقنع، بدل ما يوجعوا قلبهم على الفاضى.

      2. الا عاوز يحارب اسرائيل يا امتنا العربيه يروح يحاربها احنا حاربنا وانتصارنا وولادنا ماتوا ورجعنا ارضنا الغزاويه اهلا وسهلا بس مش علي حساب غرضنا الكللم واضح وبقالناشهور بنحظر من المخطط ده اما اصحاب الطبطبه ومعلش ده مش وقته خالص وياريت الا مش فاهم يخليه بحاله بقا مرسي باع سينا بالكرسي الاخوان باعو مصر..وسلموها لحماس واسرائيل وده الا كانت حكومتنا من اول عبد الناصر والسادات وحسني مانعينوه…ده بلادنا مرويه بدم المصرين.. سلمتي يافاتي وسلم عمرو.والابراشي وكل مصري غيور علي تراب مصر…يااستاذه حياتكان فين حقنا لما ميلشيات حماس قتلت جنودنا وهما صايمين برمضان كلامي لا يخص الشعوب والا النساء الابرياء فهم الضحايا ولكن مخطاطات الحكومات والضحايا الشعوب …واحنا مالا نبيع سينا

        1. شوفي يا رحمه حركة حماس هي امتداد للمنهج الاخواني وفيكي تقراي التاريخ وما بهمنا كرهك لنا او كرهك لسيادة الرئيس مرسي لانه ببساطه الشعب انتخب مرسي يعني غالبية الشهعب معه اما انتي من مخلفات النظام السابق فصفي حسابك مع الاخوان اللي عندك بمصر مش عنا انا بصراحه بشبه عليكي بالسيده اللي كانت تلطم وتنوح على شفيق لما خسر الانتخابات

          1. حب مرسى زى ما انت عايز، ماحدش قالك حاجة، لكن ماتتدخلوش فيما يخص الشان الداخلى المصرى وترمونا بالعمالة والفسق وخلافه.
            لما تيجى تتكلم عن انتخاب الشعب المصرى لمرسى، ياريت تتكلم بحقائق واثباتات لو سمحت وماتقولش ان اغلب الشعب انتخبه، وان اغلب الشعب بيؤيده… هو ده
            اللى بنتكلم فيه.

          2. زعلتك كلمة مخلفات وما ازعللك تعليقها انوا حماس اللي بتواجه اشرس قوه بالعالم وبتدافع عن شرف الامه العربيه وعن الامن القومي المصري لانه غزه امتداد للامن القومي المصري لما اتهمت حماس بالمليشيات
            فمن المزايد والمنافق والا هي ابن بلدي وخلاص

    2. شوفي يا فاتي بالنسبه اذا كنتي مفكره اهل غزه راح يتركوا غزه ويروحوا على سينا بتكوني غلطانه اصلا انا بطمنك بانه لن يحصل لانه في ال2008 لما نظامك ومبارك اللي انتي ورحمه بتترحمه على ايامه ولما كان مسكر معبر رفح ومانع دخول المستشفيات الميدانيه والاطباء والحرب اعلنت على غزه من القاهره واتذكري ليفني شوا حكت لما التقت المخلوع لم يرحل اهل غزه الى سيناء والحرب كانت اقوى واعنف وعدد الشهداء قد وصل الالف بالاضافه الى الالاف الجرحى
      اما انتي يا رحمه اللي قتلوا جنودك المصريين اللي همي اخوانا هم من سيناء وليسوا فلسطينييين واتحداكي بتورط عنصر واحد فلسطيني في العمليه الجبانه اللي احنا منستنكرها بس انا ما بستغرب تعليقك لانك بتترحمي على زمن المخلوع سبحان الله في ناس ما بيلبقلها الحريه وبذكرك في تعليق سابق على الله يتمر
      يعلم الله حبنا لمصر شعبا وارضا وقربهم منا خصوصا لغزه ومعظم قيادات حماس ومنهم الزهار زوجاتهم وامهاتهم مصريات فلا فرق بين رفح الفلسطينيه والمصريه لكن لا ذنب لنا ان كنا نميل لسيادة الرئيس مرسي ومنهجه الاخواني فلا دخل لنا بكره البعض له

      1. فاتى مين اللى بتوجهلها الكلام؟!!!
        وفاتى مين اللى بتترحم على ايام مبارك؟؟؟
        ومين فاتى دى اللى مفكرة انه اهل غزة هايجوا على سينااااا؟؟
        قولتلك يا صابر ماتستخدمش الاسلوب ده معايا.

          1. مصدقة نفسى فى ايه؟؟
            انا لامفكرة نفسى مناضلة، ولا مفكرة نفسى اشى كبير.
            مواطنة بسيطة بتقول رايها، ومابحبش المزايدات الرخيصة، ولا خلط الحابل بالنابل.
            ولا بخوّف حد بالمناسبة، بس بما انك حمساوى، يعنى اخوانى الامتداد زى مابتقول، يبقى لازم تكون اكثر احترام فى كلام، واكثر تدين وورع، وماتهاجمش الناس وتقلب الكلام طبقاً لاهوائك، وتقول الناس اللى ماقالوهوش.

          2. والله يا ست فاتي لسنا من الفئه المنافقه فلم نتربى على ذللك ولو كنا من الفئه المنافقه لما كان موقفنا مع الاخوان هذا اولا
            اما قلب الحقائق فنقللك لكلام عمرو اديب لتشفوا غليلكم اي غل بتحكي عليه يعني رجل منافق شوا بدوا ياثر علينا
            بعدين ايش كلمة شان داخلي مصري انتي عايشه بالمكسيك وبتحكي اسباني ومحيطك امريكي يعني فهميني
            لازم تفهمي اللي بخص مصر بخص اليمن والسعوديه وقطر اللي مش عاجبتك والمغرب والجزائر لعاد ليش محيط عربي ولغه وحده وجامعه عربيه شوا هالعقليه اللي عند البعض ولا تعليق سب مصر
            لعاد ليش جمال عبد الناصر ودى جيشه عاليمن ودعم الثوره الجزائريه
            عشان كلمتك هاي شان داخلي مصري ضيعنا السودان
            فيا مواطنه ويا بسيطه الرسول لما ينادي في يوم القيامه يقول امتي امتي مش يا مصري يا اردني يا سوري
            ما بعطيكي درس بس اعرفي في ناس بتحب مصر اكثر من المصريين يمكن

          3. موقفكم مع الاخوان زى ما قولت انت بلسانك لانه حماس
            امتداد لجماعة الاخوان المسلمين، يعنى طبيعى لازم تدعموا بعض… بس المشكلة عندى، وتخوفى الشديد انه فى لحظة لما نقوم ضد الاخوان وضد حكمهم بسبب اللى شايفيينه منهم_ وده مش مستبعد_، وقتها انتم هاتدعموا مين؟؟؟
            هاتدعموا الاخوان اللى اغلبكم شايف ان وجودهم فى السلطة هو حماية لغزة_ ووده طبعا حكم لانه السياسة اولا واخرا مصالح_ ولا هاتدعموا الشعب المصصرى، اللى هو اصلا متعاطف مع الشعب الفلسطينى وبالتحديد اهل غزة، وبسبب الشباب المصرى الحكومة اللى عندنا دلوقتى بتتحرك لانها عارفة اننا مش هانسكت على اى تجاوز اخر فى حق غزة؟؟
            خوفى الشديد انه يكون تفكيركم انه الاخوان وتواجدها
            فىالحكم هو صمام امان لكم وليس الشعب المصرى.
            * عن كلامى لعمرو اديب، انا نسخت الموضوع علشان اللى داخل يشتم فيه يشتم على سبب على الاقل انا كمصرية اصدق انه بيشتمه لسبب قوى، مش اللى داخليشتم وخلاص لمجرد انه بيكره عمرو اديب، ولمجرد ان اديب وجه كلامه لرئيس بلده… يعنى مش هانضحك على بعض احنا.
            * لا الشان الداخلى المصرى لا يخص اى شخص اخرغير مصر والمصريين، ومش من حق اى حد يقول ويزايد ويؤمر لمجرد قومية اثبتت فشلها من عبد الناصر لحد دلوقتى، واى مشكلة وكارثة عربية، العرببيحملوها اتوماتيك للشعب المصرى.
            احنا مابنتدخلش فى شئون البلدان الداخلية… انت وغيرك ليك حق انك تتكلم عن شان خارجى لمصر، وبالتحديد زى الخبر اللى نشرته على لشان عمرو اديب، لكن بعضكم يخون ويشتم فينا لمجرد اننا بنمارس حقوقنا الديمقراطية فى شئون بلدنا الداخلية، فده ماحدش منكم يقبله على نفسه اصلاً.
            * اللى يحب مصر ده شئ يشرفنا ونحطه على راسنا من فوق راسنا، واحنا كمان مابنكرهش حد.

          4. اولا الفئه اللي بتسب وبتشتم في مصر هي معروفه نفس الفئه المؤيده للنظام المجرم في سوريا وفيكي تشوفي تعليقاتهم السابقه اما نحن الفئه المعاكسه اتحداكي ان تاتي بتعليق واحد فيه سب وشتم لمصر لانه برجه بحكيللك مصر هي ام العرب لانها البلد الاكبر سكانا والاثقل اقليميا اما بالنسبه للشعب المصري اذا اختار غير الاخوان فاهلا وسهلا فلا دخل لنا في ذللك لانهم الاعرف بمن الاصلح فيهم وما تحكي اي كارثه عربيه بتحصل نلزقها بمصر فذللك قلب للحقائق والواقع لكن يجب على مصر ان تاخذ مكانتها عربيا واقليميا ودوليا وتتدخل في كل شئ في كل قضايا الامه العربيه

          5. نعم تاخذ مكانها عربيا وعالميا ماقولناش حاجة، وده هو المطلوب من مصر، كدولة محورية اقليمية ليها وزن، ودورها تم تغييبه عن عمد وبفعل فاعل.
            انا كلامى مش عن السياسة الخارجية لمصر، ولا عن دورها الاقليمى تجاه الدول العربية او الاسلامية او حتى الغربية… كلامى واعتراضى عن تدخل البعض غير المعقول فى شئوننا الداخلية، وكانهم ادرى بينا من نفسنا.
            بس كده.
            اما عن قلبى للحقائق، انا بكلمك من واقع بشوفه يوميا عن طريق تعليقات مختلفة فى اغلب المواقع الالكترونية، مصر هى السبب فى كل البلاوى من وجهة نظرهم.
            اه صحيح بسبب تراجع دور مصر السودان اتقسمت وده على سبيل المثال، لكن مش كل احنا السبب.
            يعنى احنا اللى بيعنا فلسطين
            احنا اللى فرطنا فى القدس
            احنا اللى تسببنا فى الهزيمة وقت حرب اليمن
            وتدخلنا فى اليمن واحنا سبب النكسة
            احنا سبب بلاء العرب وتفكك الامة
            ضياع الجولان
            القناصيين فى الحرب الاهلية اللبنانية كانوا مصريين!!!
            ده حتى شفت تعليق فى لفيس اننا السبب فى مجزرة حماة!!!!!!
            احنا كنا طمعانيين فى سوريا علشان كده عمل ناصر الوحدة
            احنا السبب فى تفكك الوحدة مع سوريا
            احنا اللى ضيعنا العراق
            احنا اليهووود
            احنا السبب فى افساد شباب الامة العربية
            احنا اللى فرقنا بين مهند ونور، وكنا السبب فى اللى حصل لفاطمة جول

          6. هما فاكرينا مبسوطين يا فاتى ومية فل والسطه وبنفترى على مرسى
            تعالوا وعيشوا وسطنا واعرفوا الحقيقه
            اللى فى ايده فى المية مش زى اللى ايده فى النار

  26. راجل والله يا عمرو اديب! والغزاويه اللي بتشكر مرسي علي وقوفه مع غزه ماشي بس نموت احنا عشان خاطركم يعني؟ لا مرسي لا يصلح ان يكون رئسا انسان فاشل وحكومته فاشله بكل المقاييس

    1. لا عيش وتهنى وخلف ومصيرك اليوم او غدا ان تموت
      والله اعلم كيف
      لن تخلد لا انت ولا عمرو
      على الاقل خلوا شوية مروءة ورجولة على وجوهكم ولو بالكذب

  27. معك حق فيما تقول يا اديب فالرجل غير صالح لا للرئاسة ولا للسياسة لكن انت شخص معروف بنفاقه وفتنه ولا تصلح ايضا لانتقاده فهو لم يأخد بعد فرصته والمشاكل تسقط على رأسه كالمطر ……………….الجزائر

    1. معك حق فيما تقول يا اديب فالرجل غير صالح لا للرئاسة ولا للسياسة لكن انت شخص معروف بنفاقه وفتنه ولا تصلح ايضا لانتقاده فهو لم يأخد بعد فرصته والمشاكل تسقط على رأسه كالمطر ……………….الجزائر
      copy eh oui mon frère tu a raison avec tout ce qu’il a fait et dit contre nous et nous a traitré de chiens et nos chouhadas de vielles chaussures ce type est lui même un chien

  28. kalamak kolo sa7…ana raeyi 7okam al arab homa zibala ..homa mafya zibala …………………..ya morsi ya kazab ya 7ayawan allah yenti9im minak omin zibala 7okam al arab…..etfou 3ala manzarkou ya klaab america o esrail

  29. بصراحة رغم أن هذا الإعلامي معروف بالفتن و تأجيج الأوضاع إلا أنه قال شيء صحيح: مرسي لا يصلح رئيس لمصر وهذا ظاهر للعيان و الإخوان يتخفون وراء الاسم و يتظاهرون لكنهم ليسو مؤهلين لحكم مصر

    رغم ان مبارك كان سيّء الا ان هذا مرسي مش قدها
    مستشفى لا يتوفر على أبسط الأساسيات ومش في مصر بس في عدة دول عربية

  30. هو عارف ان الرئيس المصري ضميره حي عايز بكلامو دا يأثر فيه هذا انسان منافق كبير اشك ان العملية دي فيها ناس عملتها

  31. عمري ماسمعت واحد يقول عن بلدو انها اوسخ بلد و يسب شعب كامل والله لو يعرف كلام ربنا ماا كان قاال كدا ..واالله لن يهدا حتى يرجع النظام السابق …اما العملية دي مصنوعة من اتباع االنظام السابق

  32. بلد عاشت لأكثر من 30 سنة على الفساد المستشري والبيروقراطية القاتلة والسرقة والنهب والمحسوبية وسرقة المال العام قبل الخاص ، ونشأ في ظل هذا الفساد أجيال شربت الفساد حتى العظم وعاشت في كنفه ، فهل تعتقدون أنه من السهل معالجة هذا الأمر ببساطة ؟ أليس سائق القطار وموظفو السكك الحديدية وبقية موظفي الدولة هم من نتاج النظام السابق ويحتاج إعادة إستصلاحهم إلى وقت وجهد كبير .. إنكم أيها المنتقدون سكتم على نظام مبارك وأولاده 30 سنة دون أن تنطقوا بكلمة ، وفجأة فتحتم أفواهكم لعى الرئيس مرسي الذي ورث إرثاً ثقيلاً يهد الجبال من فقر وفساد ونهب وبلطجية وروتين .. إنها بلد بأكملها من ألفها إلى يائها تحتاج لإصلاح ! فهل تكونون مع الرئيس مرسي الذي أقسم اليمين أمام الملأ ليجعل مصر تمر بخير في هذه المرحلة ، أم تريدون رئيساً لايخاف الله فيكم ويحكمكم بالحديد والنار وعدم الخوف من الجبار .

  33. كلام حق يراد به باطل
    جنابك هلق فتحت فمك! كنت فرجينا شطارتك عايام مبارك، له، شو مبارك ، كان رح يمنع امك تشوفك مذيع.
    ومرسي شو ذنبو
    وزيرالنقل تحمل مسؤولياته
    صح في تقصير
    صح في غلط
    بس ما بيستاهل توصف شعبك إنه أسوأ شعوب الأرض ولا مرسي حتى تغلط برئيسك بلا سبب . مهما كانت أخطاء مرسي بضل أحسن من المخلوق لي كنتو تقولولو يا ريس عم احكي عن مبارك.
    بس لما اسمعك إنت بالذات عم تنتقد بصير بشوف الغلط صح .

  34. اللي بيدافع عن مرسي و حبه اوي كده يتفضلوا ياخده بلده هديه و عليه قنديل وغنيم و كل الشله يلا مبروك عليكم تتهنوا بيه

  35. ana ma tayi3jebnich hade rajol man nhare tkalam ala lmaghribe o 3lach tayboso yade lmalik o hani tangolih ntoma li ma tatboso ach derto ach kdate likom ljamhoria dialkom 7eta doi ma lkitohche llah yikhali lina malikna o nbosolih hata rajlih

  36. فللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللول وتمر العيش فيك
    مخسر تحكي قضاء وقدر لا ملامة عالضالييييييييييييييييييييييييييييييييين متلك
    وسبحان الله مبين السم بكلامك وقصدك

  37. صابر في نوفمبر 19, 2012 6:40 م رد
    شوفي يا رحمه حركة حماس هي امتداد للمنهج الاخواني وفيكي تقراي التاريخ وما بهمنا كرهك لنا او كرهك لسيادة الرئيس مرسي لانه ببساطه الشعب انتخب مرسي يعني غالبية الشهعب معه اما انتي من مخلفات النظام السابق فصفي حسابك مع الاخوان اللي عندك بمصر مش عنا انا بصراحه بشبه عليكي بالسيده اللي كانت تلطم وتنوح على شفيق لما خسر الانتخابات
    ـــــــــــــــــــــــــــــــ
    قولنالكو مليون مرة يا عرب
    اغلب اللى انتخبوا مرسى انتخبوه نكايه فى شفيق وليس حبا واقتناعا بيه
    افهموها بقـــــــى
    مرسى اثبت انه رئيس فاشــــــــــــــــــــــل
    فاشـــــــــــل بمعنى الكلمة ,,,,,, وانا نادمانه انى انتخبته فى المرحلة التانيه وملايين المصريين زى حالاتى
    عصام العريان بعد ماعرف بحادثة اسيوط قالك فين البرلمان اللى حيسحب الثقه من الحكومة
    يعنى كل اللى فجعه فى الموضوع مش اشلاء الاطفال ولا الاهالى اللى حيموتوا حسرة على اهلهم ..
    لأ كل اللى همه انه عايز يرجع البرلمان اللى اغليه زفت اخوان من تانى
    الاخوان يأكلون مع الذئب ويبكون مع الراعى ويولولون مع الوليه !!
    الف حرقه تحرق الاخوان

    1. شيرين ماتتعبيش نفسك، وتوضحى مليون مرة نقول، واديكى شايفة التعليقات.
      وفى الاخر بنطلع من مخلفات مبارك.

    2. نكايه في شفيق او عدم نكايه المهم يا ام حمزه انه منزلش في براشوط الرجل اتى عن طريق صندوق الانتخابات
      واذا كان كلامك صحيح يا ام حمزه ليش ما ينزل الشعب للشارع كمان مره وزي ما اطاح بالنظام المخلوع يطيحوا حكم الاخوان وساعيتها ابصمللك بالعشره

      1. تسلمي شيرين وفاتي ويسلم وجودكم ….بس انا كنت عاوزه احكي للاخ صابر ان انا من طين مصر مش من مخلفات نظام وان كنت ادافع عن مبارك فاده مش عشان مبارك اناكان نفسي السلطه تتنقل سلميه عشان لاندع فرصه للي بيحصل الان …اما عن جنودنا الااتقتلوا فتحاليل المعمل الجنائي اثبتت انهم حمساوين.وانامرفقه لينك بس انشاء الله علي منورت تنشره هاياخد وقت…اما لعبه احلال سكان غزه بسيناء يعني كل شي واضح وضوح الشمس من تزوير الاخوان ولعبهم علي اشاعه الفوضي ومساومه المجلس العسكري وتدخل عميل قطر الا زار غزه واخذ الدكتوراره الفخريه..مش عارفه علي ايه يمكن علي العماله ….وامريكا ..لتزوير الانتخابات لصالح الاستبن……وها هو بلدنا بتخرب وهو في غزه هو وحكومته ..عندنا مثل بيقول الايحتاجه البيت يحرم علي الجامع وانا لا اكره اهل غزه ولكني احب اهل بلدي وبلدي اولا ..لانهم اولي بحبي …ويكش يطمر ده بقي المسول عنها الا خلوني اقولها…وهما من اقابلهم من الغزاويه..

        1. بالنسبه للتحليل المختبري هوا نفسه المختبر اللي حلل في تفجير الكنيسه اللي اتهم فيه الاسلاميين وبعد الثوره ثبت انه العدلي هو ورى التفجير
          انا مش فاهم كيف بتدافعي عن طاغي وظالم وناهب لثروات البلاد والعباد من اجل ان لا يحصل ما يحصل الان الظالم يدافع عن ظالم والفاسد لا يدافع الا عن فاسد كيف بدك السلطه تنتقل سلميا والحزب الوطني في كل انتخابات يزور يا ستي السلطة الان انتقلت سلميا وجرت الانتخابات وفاز الاخوان نكايه بشفيق او غيره مش ذنب الاخوان المهم انهم فازوا ومش عارف الاخوان بايش زوروا انتي بتحكي مع هندي اما عن الجنود الذين استشهدوا فلا يوجد اي دليل ضد اي فلسطيني واذا جبتي دليل ليش ما الرئيس مرسي يطلبهم بالاسامي وعندها ستسلمهم حماس في اقل من 24 ساعه اما لعبة احلال اهل غزه في سيناء افهمي يا رحمه اسرائيل لن تجرا على دخول غزه جربوها بال 2008 وما نفع سيبينا من خياللك الواسع ماساة ال48 وال 67 مش حتمر علينا كمان مره لانه عارفين جيوشك العربيه مش للتحرير هي فقط لقمع شعوبها
          اما بالنسبه لزيارة قنديل لغزه زعلتك والله انك ما بتخافي ربك يعني لو زار اسرائيل بتنبسطي وما بتحكي اشي يعني على القليله يجمعنا الاسلام اذا ما بتجمعنا اللغه يا ستي المصاهره او اللهجه شوفي لهجة اهل غزه بتحكي عنها مصريه يعني المعنى خلي عنا شوية احساس يعني مش قلوبنا زي الصخر ويا ستي بالنسبه لتلميحاتك بيت وجامع نحن لا نطلب من الحكومه المصريه لا مساعدات طبيه ولا مواد غذائيه لانه الحمل عليها ثقيل واحنا عارفين ونحن لا نرجو من العبد ولكن فتح معبر رفح هذا ليس حسب رغبة الاخوه في مصر لانه المنفذ البري والوحيد ولو كل دوله سكرت حدودها ماتت الدول

      2. ماتستعجلشى يا اخ صابر
        الشعب حينزل وقريب اوى وحيكون قد اللى نزلوا يوم 25 يناير مرتين تلاته
        انتو مش عايشين وسطنا…انتو مش حاسين بينا
        الفساد والفقر والجوع بلغ منتهاه
        كل شئ انتقل من سئ الى اسوأ
        الناس بقت مش طايقه عيشتها
        مفيش اى بوادر لاى تغيير والاخوان كل اللى يعارضهم يقولوا عليه فلول وعميل تمام زى نظام حسنى…الاخوان اللى نزلوا الشارع بعد الثورة باسبوع يحسسوك ان محدش ثار غيرهم وان اللى ضدهم عميل
        مذيعه بتسأل عصام العريان سؤال عادى يقولها خدتى كام ومين اللى دفعلك عشان تسألينى السؤال ده؟ !!!!!!!!!
        ربى انى لا اسألك رد القضاء ولكنى اسألك اللطف فيه
        اهلا يا رحمة ازيك
        حمد لله ع السلامة يا بنت بلدى

        1. رحوووم مساء الخير.
          شيرين كنت هاجاوب نفس اجابتك دى، بس لقيت السؤال مش موجه لى.
          على فكرة الجيش علم على الداخلية النهارده هههه واداهم درس لن ينسوه.
          خدى الخبر ده:

          أكد العقيد أركان حرب أحمد محمد على، المتحدث العسكرى الرسمى للقوات المسلحة، أن جهود قيادات القوات المسلحة نجحت فى احتواء الأزمة، التى نشبت بين ضباط قسم شرطة ثان القاهرة الجديدة، وضباط معهد المشاة بالقوات المسلحة، وتم إخلاء المنطقة المحيطة بالقسم من كافة التجمعات.

          وأوضح المتحدث العسكرى، فى تصريحات لـ”اليوم السابع”، أن رجال الشرطة المدنية والقوات المسلحة شركاء فى حماية الوطن، ولكل منهم دوره المقدس فى حماية مقدرات هذا البلد، ولهم كل الاحترام والتقدير، لافتا إلى أن ما جرى من توتر اليوم موقف عارض، ولا يمثل ظاهرة على الإطلاق.

          وأشار المتحدث العسكرى إلى أن القوات المسلحة تقدر دور الشرطة فى العودة إلى مهامها المكلفة بها فى حماية الأمن الداخلى، خلال الفترة الحالية، وهم فى النهاية زملاء فى حماية الوطن إلى جانب رجال القوات المسلحة.

          كان أكثر من 800 ضابط بمعهد المشاة بالقوات المسلحة قد حاصروا قسم شرطة القاهرة الجديدة، إثر تعرض أحد ضباط المشاة لمشادة مع أحد ضباط القسم، فى وقت سابق، على الرغم من معرفتهم هويته أثناء ارتداء زيه الميرى، وتم احتجازه فى القسم وإهانته من جانب الشرطة المدنية، مما دفع زملاءه فى معهد المشاة إلى الدفاع عن زميلهم، والثأر لما لحق به من إهانة.

          وأكدت مصادر لـ”اليوم السابع” أن أحد ضباط الجيش أصيب بطلق نارى، وتم نقله إلى أحد المستشفيات العسكرية، خلال اشتباكات متبادلة استمرت لأكثر من 3 ساعات.

          وحضر اللواء أركان حرب، توحيد توفيق عبد السميع، قائد المنطقة المركزية العسكرية، إلى قسم أول القاهرة الجديدة، وتبعه اللواء إبراهيم الدماطى، مدير إدارة الشرطة العسكرية، من أجل احتواء الأزمة، التى نشبت بين ضباط الجيش والشرطة المدنية.

          وطالب ضباط الجيش المتجمهرون وطلبة الحربية المتضامنون معهم، بأن يأتى وزير الداخلية اللواء أحمد جمال الدين إليهم، ويتقدم بالاعتذار عما بدر من ضابط قسم الشرطة من إهانة زميلهم والتعدى عليه بالسب والقذف، فى الوقت الذى فرضت قوات الشرطة العسكرية كردونًا أمنيًا أمام قسم شرطة ثان القاهرة الجديدة.

          1. ربنا يحميكم يا بنات بلدي ….ويحمي مصر ويكفينا شر.مرسي وعشيرته…الله يسلمك ياشيري والله وحشاني وازي حمزه يارب تكونوا بخير
            فتونه حبيبتي تسلمي وروقي دمك راح تروق وتحلي…

          2. بيقولك يا فاتى اللى حيفوز من الشرطه المدنيه او الشرطه العسكريه حيلاعب حرس الحدود فى النهائى!!
            شفتى الامله اللى احنا فيها؟؟؟ هههه
            ــــــــــــ
            صابر باشا هو اللى ثار على مبارك ال85 مليون كلهم؟؟
            دول مايجوش على بعض خمسة مليون اللى نزلوا !!
            واللى حينزل ضد الاخوان ان شاء الله حيكون اكتر من خمسه مليون بكتييييير وبكرة تشوف

        2. خلاص يا ستي نستنى ونشوف اذا الشعب نزل بملايين زي ثورة 25 يناير اذالشعب يريد التغيير ويرفض حكم الاخوان بس مش ينزل بالالاف وتحكيلي اهوا نزلوا لا تنسي عدد سكان مصر 85 مليون

          1. يا ستي اذا نزل 2 مليون فيجب عليهم ان يرحلوا بالتاكيد مش كل المصريين نزلوا بثورة 25 يناير

        3. بس عجبتني كلمة يا بنت بلدي عالوتر الحساس
          هههههههههههههههههههههههه مش سهله ام حمزه

  38. يا استاذ الرئيس مرسي ليس مسؤول عن كل هذه المصائب. الله يهديكم يارب ويكون في عون الضعفاء

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *