أثارت فتاة حالة من الجدل على مواقع التواصل الاجتماعي بعد نشرها لفيديو قامت خلاله بانتقاد أداء شيرين في مسلسل طريقي الذي تقوم ببطولته ويعرض خلال شهر رمضان الجاري.

ووصفت الفتاة شيرين بأنها تؤدي جميع المواقف المختلفة بتعابير وجه واحدة لا تتغير بتغير الموقف، وتباينت ردود أفعال مشاهدي الفيديو ما بين مؤيد ومعارض لوجهة نظرها.

https://www.youtube.com/watch?v=i_UpkHifFCQ

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫23 تعليق

  1. الناس اللي بتتفرج على كل المسلسلات دي بتجيب وقت من فين عندي صحبتي تقريبا متابعة 99.9% من المسلسلات ومش عارفة ازاي لسه محافطة على سلامتها النفسية وبتنام امتى ولا مابتنمش وكل يوم تقرير يومي عن حلقات المسلسلات هههههههه

  2. يعني يفتفيت الناس الي بتتفرج على كل هدا الكم من المسلسلات يعني مفيش صلاة ولاترويح ولا ختم للقرآن ولا ذكر ولاعبادة ولاهم يحزنون سلمو نفسهم للشيطان بكل بساطة

  3. هي بالنسبة ليها مافيش لانها مش مسلمة… بس فعلا تقريبا متابعة أغلب المسلسلات لدرجة إني تعبانة ليها ولو بإيدي أنام لها شوية هههههه والله مجنونة…. ومقررة أنها تبقى ناقدة فنية 🙂

  4. لطفطف هارد عليكِ هنا لو تسمحي

    atifa
    June 26, 2015 at 3:00 am
    بعد الشر عليك والله مفيش احسن من ابن بلدك بس انت والنصيب قولي ربنا يعترني في ابن الحلال الي يخاف فيا ربنا.اقول لك هذا من تجربتي عشان اتجزت مغربي خلق هنا بفرنسا وانا كبرت بالمغرب في السنين الاولى كنت بقول في نفسي ايه الي هببتيه يلطيفة عشان تفكيرو كان غير تفكيري رغم انه بيخاف من ربنا كثير لكن لم نتفق في الاول ومع الايام خلاص لطيفة خلاتو يترجل ويكون عربي 100 في 100 .اما امونة فهي بخير حتسافر اخر الشهر للمغرب عشان كد مبتدخلش كثير
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    المشكلة إني عندي مشكلة مع حاجتين عقلية الرجل العربي، ومع فكرة الزواج أنا شايفة أنه مشروع فاشل، ومش مفروض يبقى في الأولوية لأنه مغامرة غير محسوبة، خصوصا في الظروف اللي المجتمعات بتاعتنا بتعيشها، وبسبب عقلية العربي اللي القوامة عنده الضرب والاهانة، واعتقاده ان المساواة أن مراته تضربه وتناطحه، وغيرها من التصورات اللي فهمها مقلوب عنده…. مابتجذبنيش شخصية وتفكير الشاب العرب (وبما فيهم المصري).
    أهم حاجة من وجهة نظري أن البنت تثبت نفسها الأول ويكون ليها مرتب وعمل دائم يضمن لها أي خيانة من زوجها لو حصل…. بعدين بجد بجد هم اللي اتجوزو عملو أيه غير أن بعضهم عايش في تعاسة؟!
    عموما ربنا يكرم كل بنات المسلمين وغير المسلمين باللي يصونهم ويحافظ عليهم ويفهم أن الحياة الزوجية مشاركة وتفاهم مش خناقة بلدي ههههههههههه
    سلامي لأمونة وتروح وترجع بالسلامة هي كمان…. ويالا هاستغلك قوليلي وصفة لأكلة مغربي بسيطة اعرف اعملها في رمضان بسهولة بس تكون مكونة من فراخ 🙂
    ع

  5. اسمها على اسمي 🙂
    وتوتة ربنا يبارك فيها وتبقى وزيرة في مصر والمغرب مع بعض.
    وربنا يبارك في أولادك وفي أخواتك ويخليكم لبعض اللهم أمييييييييييييييييييييين.
    لا أنا مش بمتحن الامتحانات العادية، هي بتبقى تقييمات كل فترة من الدكتور المشرف على الرسالة، وفي النهاية خالص لما بيتم عقد السيمنار النهائي بتتشكل لجنة المناقشة ووقتها بتتحدد الدرجة 🙁 ربنا يستر ادعيلي… لسه شوية بس الحمد لله اديني شغالة فيها وربنا يكملها على خير.

  6. عشان كد بكرة تتعب لكن والله في مسلمين بيعمل نفس الشيء الدنيا وخداهم تعرفي يفتفيت بروح اصلي التراويح هنا ولو شفت البنات صغيرين لسة يعني 16.15.14.في الي بعرفو منهم والتانيين بشفهم وهما رايحين المدرسة والله صدموني كلهم لابسين جلباب وجايين يصلو التراويح عمرهم مفوتو يوم واحد والله احسن من البنات عندنا في المغرب رغم انهم مولدين هنا فعلا حاجة تشرح القلب .لو شفتي البنات دي في الشارع بالجينز متقليش هما الي بالجلباب ماشاء الله ربنا يهديهم ويهدي ولادنا معاهم.

  7. اللهم أمين ربنا يهدينا جميعا…. الواحد مقصر بس طمعان في كرمه والله وواثق في رحمته

  8. تعرفي نفس الكلمة بقولها لبناتي ليل نهار بقول لهم لازم تدرسو كويس وتبقو حاجة كبيرة ومتفكروش في الجواز لغاية متكون عندك شهادة كبيرة وشان كبير عشان لما تيجي تتجوزي يعملك الف حساب ويعرف انك مش مستنياه يصرف عليك وبوصيهم ميتزوجوش في سن مبكر انا ضد الزواج المبكر عشان كد يفتفيت خير معملت شهاتك الاول والشغل بعديها الجواز وانت والنصيب.

  9. كلامك صح وهو ده اللي مؤمنة بيه، فيه مقولة بحبها اوي تقريبا لبرتراند راسل بتقول
    (علمو بناتكم تحقيق أحلامهن قبل الزواج فالرجل ليس مصباح علاء الدين).
    هو ده الصح واللي المفروض تتربي عليه البنات، مش يعلموها أن مسيرها لبتها وجوزها والمطبخ، وتبقى وعاء للانجاب فقط لا غير، وبعدها تعاني بسبب آدم.

  10. تاخدي الفراخ الصغيرة وتغسليهم وتحطيهم على جنب.بعديها تاخدي حلة كبيرة تحطي فيها شوية لحمة مفرومة.وشوية رز اسمر وتقطعي عليها بصلة متوسطة الحجم وفصين ثوم والقزبرة والبقدونس .وتحطي شوية شطة لو كنت بتحبيها وملح وفلفل اسود وكركم وتعصري لمونة على الخليط وبعدين تحشي الفراخ وتحطيه في حلة عشان يستوي في البخار ولما تستوي الفراخ ادهني الفراخ من برا بشوية زبدة او سمنة ودخليها الفرن يكون ساخن لغاية متتحمر وتكليهم بالف هنا لو مفهمتيش حاجة اساليني.

  11. تعرفي تقريبا نفس خلطة الفراخ المحشية عندنا بس الرز بيبقى مصري أو بيبقى فريك، ومع الخلطة بنحط كبدة الفراخ 🙂

  12. دا كان في عصر جدتي وجدتك الراجل والطبيخ والاولاد خصوصا يفاتي فرنسا مبقتش زي الاول عليه العوض ومنو العوض فيها.انا جيت ليها سنة92 ايام الصح يعني الفرنك الفرنسي اما اليوم كل حاجة بقيت غالية الدنيا مولعة نار ازاي بقا حتعملي المستقبل للبنات دايم اقول لبناتي حنعيشو ليكم لامتى مش محرومين من اي حاجة لازم تدرسو كويس مش عشانا لكن عشانكم وموضوع الجواز الغوه من قموسكم وانتو صغيرين الدراسة ثم الدراسة ثم الدراسة بعديها يجي الكواز.

  13. ربنا يخليكي ليهم وتشوفي أحفادك إن شاء الله.
    بحب فرنسا اوي وكنت معتقدة أن الحياة فيها أفضل مش غالية خصوصا أن الحزب الحاكم دلوقتي اشتركي يعني فين مبادئ الاشتراكية اللي بيتغنو بيها وليه الغلا ده.
    لا إن شاء الله مستقبلهم تبقى الأوضاع فيه أحسن.

  14. تعرفي يفاتي انا خايفا من بنتي الصغيرة عشان موجودة في عالم غير علمنا بتشوف الدنيا بمبي مبتسمة على طول مبتافلش بؤها على طول مبتسمه وعندها حنان يسيع الدنيا كلها لكن وقتها كل قدام المرايا بتمشط شعرها دي فعلا قلقاني عليها والدراسة تقول لي حاضر يمامة شوية وحفتح الكتاب لكن لمن احكي حكيتي ولا هي هنا عكس الكبيرة بتنكسف ومن غير متقللهاش اي حاجة تقعد تدرس وتقوم الساعة 6 الصبح لو عندها امتحان وبتدي على قدمتقددر واكثر كمان عندها رغبة قوية عايزة تبقا حاجة كبيرة ياربب.

  15. يارب يفاتي وتفرح بيك الست الوالدة وتشوفك اكبر دكتودة في مصر ونبقا نشفوكي في فضائية مصرية قولي آمين.اما من جهة فرنسا وقت متحبي تيجي فالف اهلا وسهلا اقسم لك ليس كتابة فقط وربنا يشهد من العين دي قبل العين دي.

  16. ماشاء الله، تفائلها ده هو اللي هاينجحها وهايخليها تبقى حاجة كبيرة لأنها هاتقدر تتغلب على أي صعوبة من خلاله، ماتخافيش عليها… وبالنسبة للمذاكرة ممكن تكون من النوع اللي بيحصل وبيفهم أكتر مابيحفظ ويفتح الكتب ودي ميزة لو كانت هي من النوع ده.
    ميس الفيزيا اللي كانت بتدينا حكتلنا مرة أن ابنها ماكنش بيفتح كتاب تقريبا وكانت هاتتجن منه وطول النهار ذاكر ذاكر، واخته عكسه ياعيني طول النهار حاطة عيونها في الكتب وبتذاكر بشكل كبير…. في الثانوية هو دخل طب أسنان وجاب مجموع كبير، واخته جابت مجموع متوسط ودلت اداب فرنسي او انجليزي مش فاكرة.
    أنا كمان كنت أيام الجامعة بعتمد على فهمي للمحاضرات بسمع المحاضرة واعمل البحث وافهم وخلاص، ليلة الامتحان كنت بفضي الايقونة اللي خزنت فيها كل المعلومات واصيغها باسلوبي في الامتحان… مابعرفش احفظ وكانت تقديراتي في مواد التخصص يا امتياز يا جيد جدا.
    ماتقلقيش المهم تتاكدي بس أنها بتحصل المعلومات في المدرسة.

  17. ميرسي يا لطفطف…. وتشوفي كمان أولادك في أحسن حال وأعلى المناصب.
    وماتقلقيش يوم ما أنوي أجي فرنسا مش هاقولك هاتلاقيني ناطة علي بيتك بالباراشوت وبقولك مسا النور والهنا، وهاقعد معاكم سنتين تلاتة أربعة أصلي لازقة ههههههههه

  18. المصيبة الكل بيقولي نفس الكلام يقلولي تعرفي وفاء دي الي بتخافي عليها بكرة حتشوفي ان مكلتش الشهد من وراها منبئاش ولاحاجة يسمع منكم ربنا.اما بخصوص المدرسة الاساتدة بتعتها بيقولو وفاء عندها حجات كثيرة ممكن تديها بس الست وفاء هي وعقها لو كانت مبسوطة بتعطي ولو كانت في ملكوتها يبق عليه العوض.

  19. عندهم حق.
    (المتفاؤل إنسان يرى ضوءاً غير موجود,فيبحث عنه حتى يجده,أما المتشائم فيرى الضوء ولايصدق أنه رآه، وحينما تتاح الفرص أمام المتشائم فإنه يرى الصعوبات المحيطة بها,بينما المتفائل يرى في الصعوبات فرصاً متاحة لابد من استغلالها)…. سلميلي عليها كتير أوي، أهو أنا أكتر ناس أحبهم في حياتي المتفائلين.
    وسلامي لأختك وبنوتتها توتة ولكل إخواتك.
    أنا مضطرة أروح أنام ساعتين…. ومبسوطة إني اتكلمت معاكي الشوية الصغيرين دول.
    سلميلي على أمونة ووئام وإيمي ولكل القبيلة المغربية… ولو شفتي نادية وفيب وشيري وأبو ناشي ومسلمة ودنيا ونايا وليلى وبيريندا ….. (مش عايزة انسى حد) سلامي ليهم ورمضان مبارك عليكم جميعا.
    سلام يا جميل.

  20. تشرفي وتنوري عشان انا بزهىء من البيبت زمان كنت بشتغل ومكنتش بزهىء لكن من يوم مخلفت بنتي الكبيرة شيماء وانا قعدة بقالي تقريبا 14سنة لغاية مخللت في البيت.مكنتش عايزا ولادي يكلو في المدرسة لحمة حرام وينسو يكلمو عربي عشان الي بيفضل في المدرسة بينسو العربي وبيفضلو لابسين الكزمةطول النهار زي العسكر مساكين عمري متمنتها لولادي عشان في ناس شغالة ومعندهم اختيار عشان كد اخترت بناتي على الشغل ومندمتش عشان اتربو صح يإما الاولاد او الفلوس على كل حال مستورة

  21. وانت من اهل الخير فتفيت.انا مبسوطة اوي اني فضفضت معاكي النهار طلع عندنا.سلمي لي على عيلتك كلها وخصوصا الست الوالدة وقليلها كل سنة وهي طيبة ومتبقيش تغيي.

    1. فتافيت السُكر كُل عام وانتِ بخير وينعاد عليكي بخير وامن وسلام .
      وتحياتي للاخت لتيفا بنت الاكابر

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *