أبهر، الشاب الكفيف، عبد الرحمن الفقي، الإعلامي عمرو الليثي بصوته الرائع فى تلاوة القرآن الكريم وأدائه للأناشيد والابتهالات الدينية.

جاء ذلك خلال لقائه ببرنامج “واحد من الناس” على قناة الحياة حيث قال الليثي للفقي “أحسنت يا شيخ عبدالرحمن وانا فخور وسعيد وأنت سوف يكون لك شأن كبير في الدعوة الاسلامية ان شاء الله وستكون من كبار العلماء في الأزهر الشريف”.

بدوره قال الفقي أنه حفظ القران منذ كان عمره تسع ستوات وأنه ولد كفيفا وأن والديه نذروه منذ البداية للعلم الشرعي ليكون عالما في هذا المجال وتابع “اذا اراد الله شيئا هيأ أسبابه فولدت كفيفا ولعل ذلك فضل من الله عز وجل حتى لا انشغل بغير ما خلقت له”.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫11 تعليق

  1. راءع الله يشفيك لكن يا حبيبي للاسف امثالك لا يابه له او يكرم…… البلد شغاليين يكرمو الرقصات اللي باجسادهم العريانة الرخيصة والمجرمين و المغتصبين كان الله في عونك وعون امثالك واعاد الله لك البصر

  2. اي نعم البصر نعمه لكن ياابني لو فتحت لما أعجبك ما سترى ربنا عوضك بما هو أحسن

  3. مفيش موضوع عن مصر يعدى مرور الكرام ! لازم يسيسوه و يحطوا التاتش بتاعهم !

    1. كلامك صح طبعاً، إللى مش صح هو أن واحد زيك إللى يقول الكلام ده !
      لأن إللى بيحصل عندى بيحصل فى بلدك إللى أنا معرفهاش و أكيد بلدك إللى أنا معرفهاش بتُقيم مهرجانات و بتستضيف فنانيين من دول العالم العربى و بتكرمهم و مش بعيد تكون بتستضيف فنانيين مصريين بعينهم !
      عرفت بقى أن الغلط مش فى كلامك، إنما فى إللى قاله ! لأن فاقد الشئ لا يعطيه !

      1. اولا انا ماوجهت الك اي كلام انا حكيت يللي الكل صاير شافه وعارفه ومنيح انك مانكرته
        ثانيا مين حكالك انه اللي بيحصل عنكم بيحصل عندنا ؟ انا ببلدي مابيسمحو بهيك مهازل تكريم رقاصات بالام مثاليات ولا بيحصل باي بلد
        ثالتا احنا لا بنقيم لامهرجانات عالمية ولا عربية ولابنكرم هيك عالم معفنة ولا بنعترف بيهم
        رابعا المثال اللي حضرتك كتبته مالو علاقة بالموضوع
        خامسا ليه ما بكرمو مثل هيك شباب الحافظين لذكر الله وليه مابنشفهن كثير بقناواتكم اللي محتكرينهن الرقصات والاعلاميين القذرين عمرو اديب ولميس و انور عكاشة ؟

      2. أولاً، أنا رديت على كلامك إزاى بتقولى أنا ما وجهتلك أى كلام ؟!!!
        ثانياً: مادام حضرتك عربى يبقى إللى بيحصل عندنا بيحصل عندكم، و مش معنى أن معندكوش إعلام يبنقل يبقى إللى بيحصل عندنا مبيحصل عندكم و كفاية إنك عربى !
        ثالثاً: بتقول أنكم لا بتقيموا مهرجانات ولا بتكرموا هيك فنانيين ، و أنا أكاد أن أجزم أن مطربين الوطن العربى دخلوا بلدك إللى أنا معرفهاش حتى هذه اللحظة و إتكرموا كمان !
        رابعاً المثال إللى أنا ربته له معنى مليون فى المية .
        رابعاً: قولى على قنواتكم إللى بتكرم الأدباء و العلماء و حافظى القرأن الكريم علشان أبقى أتابعها !.
        عرفت ليه قولتلك فاقد الشئ لا يعطيه !

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *