أغلقت مذيعة “الجزيرة” الهاتف في وجه عبد الحكيم معتوق المحلل السياسي الليبي، بعد نشوب مشادة كلامية ساخنة نتيجة اتهامه للجزيرة بأنها تتعمد الكذب بشأن الوضع في ليبيا ولا تتحرى الدقة وتتكتم على الحقيقة.

وأضاف معتوق، خلال اتصال هاتفي على فضائية “الجزيرة”: “أنتم لا تريدون الحقيقة ولا تعرضونها، فضلًا عن أنكم تقاطعون من يقول الحقيقة، قولوها وبكل صراحة أنتم تتبنون الإخوان، على خطابكم أن يتغير لأن هذه أرواح بشر، وستخسرون جمهوركم عما قريب”.

https://www.youtube.com/watch?v=rur4omPhTTM

وتابع: “اعزي مصر في ضحاياها، ولا أتصور أن يحدث ما حدث لأي دولة في العالم وتصمت ولا تتدخل عسكريًا”، مضيفًا: “قول حفتر لا تشارك القوات المصرية في ضرب معاقل داعش في ليبيا، يقصد بها تسميم الوضع، عليكم أن تقتربوا أكثر من الموضوعية وتكونوا طرف محايد”.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫51 تعليق

  1. يا جنودنا البواسل يا أبناء قواتنا المسلحة الأبية اعلموا يقينًا أن حربكم ضد الإرهاب جهاد في سبيل الله وحرب مطهرة مجيدة وتيقنوا أن الله سبحانه وتعالى ناصركم، واعلموا أن الله سبحانه وتعالى قد كتب على جبين أعدائكم: {سيهزم الجمع ويولون الدبر}.
    ويا نسورنا الخفاقة في سماء الوطن العزيز مصر أمانة في أعناقكم أنتم لها ومنها وهي لكم وبكم فذودوا عنها وكونوا على قلب رجل واحد يكن النصر بعون الله حليفكم
    الله اكبر
    الله اكبر
    الجيش المصرى رجااااااااااااااااااااااااااال

  2. المصيبة أنهم ما عندهمش مكان يساع ال
    30 تيارة هههههههههههههههه

  3. لو كانت الضربات المصرية ضد داعش قتلت طفل واحد فى ليبيا ماكنتش لجأت قناة الجزيرة لبث صور لاطفال ماتوا مخنوقين من الغاز منذ ثلاثة شهور فى محافظة البيضاء …
    الجيش المصرى رجاااال

  4. يا شيري يا حبيبتي، حتى لو فيه مدنيين استشهدواْ دي حرب.
    نتمنى السلامة للأشقاء الليبيين وخاصة الأطفال، وإن شاء الله الضربات لا تصيب إلا جسد الإرهاب هناك… احنا كمان بندفع التمن وكل يوم بيموت لنا مصريين هناك، وبنموت هنا كمان.
    ربنا يرحمنا ويرحمهم.

    1. واخدة بالى يا فتوتى
      انا واثقة ان جيشنا واخد حذره كويس
      نسأل السلامة لاحبائنا واشقائنا فى ليبيا المغلوبة على امرها

  5. عشتم يا نسور الوطن ،،يا خير اجناد الارض
    ظباط سلاح الجو اللى قاموا بتنفيذ ضربات الامس واليوم على الدواعش المجرمين
    ربنا يحميكو ويحفظكو

  6. اللهم أمييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييين يا شيري. الله الله الله على رجال مصر، حفظكم الله يا أبطال. أشكال تفتح النفس مش الإرهابيين اللي ماتعرفيلهمش قفا من وش.

    1. ربنا يحرسهم من العين يا فتوتى
      حصوة فى عين اللى مايصلى على سيدنا النبى

      1. اذا سمحتي dr shereen هو الاخوان المسلمين بمصر متل ما منشوفها بالتلفزيون يعني بالافلام والمسلسلات وهل جميعهم يلبسون نفس اللبس بما انك مصريه وأدرى بامور بلدك

        1. لا الصراحه يا ام محمد الحق يتقال هما ناس شيك ومهندمين
          العفن بافكارهم والسواد فى قلوبهم
          وعلى فكرة هما متريشين جدا وبيلعبوا بالفلوس لعب
          و ماتلاقيش اخوانى على قده ابدا ابدا
          تحياتى وتصبحى على خير
          حفظ الله لبنان واهله العساسيل 🙂

          1. هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
            هما مين دول المهندمين وشيك يا دكتورة
            والله العظيم انتى عسل

  7. في أمان الله يا شيري، تابعي الأخبار بيقال أن فيه طالعة دلوقتي للطيران المصري، شفت الكلام ده على الفيس ومش عارفة صح ولا لا! ربنا يستر ويلطف.

  8. شيري يا حبي أنا عمري ما شفت إخواني واحد شيك أو عليه القيمة، وكلهم تقريبًا نفس السحنة والخلقة… اللي كان عليه القيمة فيهم ويعتبر ملكة جمالهم هو صفوت حجازي… أنتِ بتتكلمي جد ولا بتهزري؟ مين اللي مهندمين بجد؟

  9. sadakto nafsokom enokom fi harb hhhhhhhhhhhhhh , wala dahaktoni ,sahih eli sar ma byardi ahad bas mafich da3i lelmobalra w drama di walao enkom chatrin awi fiha ,kona netmana lokan rad el jaych el masri 1/4 had el rad 3ala Israel mech tol 3omraha tkatal fi ajnad el ard ralat wa matkalifch nafssaha e3tizar wala kheir ajnad el ard andohom hassassia men rihet atfal israel wa atfal LYBYA ashal ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,alah yehrak da3ech bas entou monafikkiiiiiiiin w da mafihoch chak

  10. شيري كان لازم تزوري مدينة نصر في يوم من ايام اعتصامهم الارهابي في مدينة نصر علشان تشمي روايحهم الحلوة، وتشوفيهم وهم بيقتحمو البيوت عنوة علشان يستخدموا التواليتات، أو وهم بيعملواْ بي بي في الشوارع، وتشوفي الأشكال المنمقة والمهندمة هههههههههه
    والله يا شيري ما عرفة لحد دلوقتي تعليقك هزار ولا جد؟!

  11. احنا مصدقين نفسنا أيوه وليه مانصدقش نفسنا وعندنا خير أجناد الأرض؟!
    أكيد مش هانصدق كلام غلاويين زيك يا حبية عين قلبي مش طايقين نفسهم… المهم قوليلى 1/4 دي نتيجة مبارة مصر والجزائر في أمم افريقيا هههههههههههههه سيبك أنتِ من مصر، والنبي احنا حالفين أننا مانضرب إسرائيل قبل ما الجزائر بلدك تاخد الطلعة الأولي… ده أنتم بلاد الأشاوس والله، اعملوها بس واحنا وراكم.

  12. ياريت يا نورت تنشرو الفيديو الضحايا الاطفال من داخل
    مستشفى الهريس بدرنه الليبيه الدين قصفو بالضربه. الجويه المصريه
    ياريت تورو العالم انتصارات الخسيسي النذل
    الله ينتقم منه ومن مؤيدينه ويوريهم العذاب هم اهلهم وديهم
    كما اعتدو على الابرياء …..

    1. هههههههههههههههه
      اول مرة اشوف ناس تنزل عليهم صواريخ ومفيش نقطة دم نازلة منهم
      دى عيال شفايفهم زرقا لانهم ماتوا مخنوقين من تلات شهور فى بيتهم
      والليبيين نفسهم دخلوا رصد وفضحوكم

  13. شكرا الاخت ايه وهذا فيديو اخر لانتصارات
    شر اجناد الارض في سيناء. ربنا ينتقم منهم ومن الخسيسي القاتل المجرم عدو الله رب

  14. كل يوم مذيعي الجزيرة يهانون وكرامتهم تنداس بالحذاء وتُكشف اكاذيبهم ولو عندهم اخلاق وكرامة لاستقالوا …
    انا بطللت اشاهد الجزيرة الحقيرة

  15. ربنا يحمى جيشنا العظيم الوحيد القادر على تنظيف ليبيا من الدواعش والخرفان لانه اكبر واقوى جيش عربى وافريقى
    اضرب يا ريس ماترحمهمش
    الله اكبر

  16. عندما يكون الغباء هو الصفة السائدة في بعض العقول
    فلا أمل ولا شفاء
    .
    جنودنا الغلابه المساكين تركهم الخسيسي عزل ووجبة شهية سهله لعصابات الأجرام في سيناء ورفح
    لميستطيع أن يحميهم داخل مصر ..فكيف للخسيسي أن يحميهم خارج مصر
    .

    وكما قلت سابقا …. أنه لن ينجح الباطل إلا بوجود أغبياء ومنافقين
    وهذه هي سنة الله على الأرض
    لابد من وجود التضاد ( الحق والباطل …..والخير والشر )
    .
    ولن ينجح الباطل إلا بوجود ألأغبياء والعبيد والمنافقين والفاسدين
    يهللون له ويغنون ويرقصون ويدعون له …. فما أقسى الغباء
    وأمامنا مثال وأضح لإحدى الراقصات تجمع كل هذه الصفات من غباء وجهل ونفاق …. فما أصبرها على النار إن قابلت الله بهذه الحالة المؤسفة

  17. مُمتاز هذا الكاتب الليبى ! أخرسها !!!
    و أعتقد لو كان أحد المُعلقين عنده رد على كلامه لرد بدلاً من بحثه عن فيدوهات ليُهاجم الجيش المصرى كنوع من أنواع الإفلاس الفكرى الذى ينتباهم كالعادة !
    يتاجرون بصور البيوت التى تأثرت بالضربات الجوية من الطيران المصرى ! كلام جميل جداً ولكن :
    ماذا عن دخول حلف الناتو ليبيا و دكها من مشرقها لمغربها و قتل المئات من المدنيين و بيوت المدنيين فى العام الماضى ؟! لماذا لم تتحدثون عن خرق السيادة الليبية أيها المنافقون ؟! لماذا لم تتحدثون عن قتل المدنيين فى ذلك الوقت ؟! ألم يُقتل مدنى واحد مثلاً فى ظل هذا الإحتلال الدولى وقتها ؟!
    .
    ماذا عن ضرب الطيران الأردنى معاقل داعش فى الرقة؟ لماذا لم تتحدثون عن القتلى المدنيين وعن إختراق الأردن للسيادة السورية ؟! ألم يُقتل مدنى واحد وقتها ؟
    .
    من إمتى و ليبيا عندها سيادة ؟! مإنتو بقالكم شهور قاعدين تقولوا ليبيا ضاعت ليبيا إتقسمت ليبيا إتبهدلت ! لما مصر ضربت الإرهاب فيها كرد فعل طلعلكم لسان و بقيتوا تقولوا السيادة الليبية السيادة الليبية ؟! هى فين السيادة الليبية و ليبيا لا يتحكم فيها غير 3 تيارات مُتطرفة ! داعش – أنصار الشريعة – فجر ليبيا ؟! عن أى سيادة تتحدثون ؟! هل مصر يجب أن تُحاسب على رد فعلها تجاه إرهاب أسود قتل 21 مواطن من أبناءها مثلاً ؟!
    لا نُريد المزيد من المُزايدات الرخيصة من أصحاب الوجوه المنافقة ! لو كنتم تناولتو واقعة ضرب الناتو لـ ليبيا أو ضرب الطيران الأردنى للرقة بنفس الأسلوب الذى تناولتو بيه ضرب الطيران المصرى لدرنة لصدقناكم !
    أما صحيح عرب النفاق و الشقاق !

    1. على فكرة، أنا كنت من أشد رافضى تدخل حلف الناتو لضرب ليبيا ! و كنت و مازلت من أشد رافضى التدخل الأجنبى فى سوريا ! ولكن هناك من بارك تدخل حلف الناتو ليبيا و هناك من يؤيد التدخل الأجنبى فى سوريا و هم موجودين بيينا و كلنا كتاب مفتوح و عارفين بعض كويس !
      فبلاش مُتاجرات رخيصة علشان إحنا عندنا لسان و بنعرف نرد ! أما عن ما تقوموا بنقله من صفحات رصد و الإخوان و الجزيرة فهنيئاً لكم إعلامكم النزيه !!!

      1. الله اكبــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر 🙂

        1. منور يا فيب
          احنا بخير الحمد لله وسلامى للاسرة
          مصر بلد الرجالة


  18. للمجرمين الاغبياء الذين يكذبون قتل الاطفال الثلاته في ليبيا . انظرو اب الطفله التي قتلت موجود الموجود في الصوره حامل طفلته هو نفسه في المستشفى
    اللهم سلط عليكم من يحرق قلوبكم كما حرقت قلوب هؤلاء على اطفالهم .

  19. فعلا يا رغودة الاطفال دول مخنوقين
    لان اول اكسيد الكربون carbon monoxide بيعمل حاجة اسمها asphyxia يعنى اختناق وده بينتج عنه زرقة فى اللسان والشفاه وده اسمها central cyanosis يعنى حصل فشل تنفسى
    ودى شهادة احد اشقائنا الليبيين على قناة رصد الاجرامية

  20. وحتى قتلى سيناء من اطفال و نساء ماتو
    بغاز المدفاه هههههه
    لاحول ولا قوه الا بالله ليس فقط الاعلام الكذاب انتم كذلك تجيدون الكذب والتكذيب التعليق اللي في الصوره ممكن اي
    مؤيد للخسيسي ان يفتح حساب و ينتحل شخصيه مواطن ليبي ليكتب ما يحلو له
    عزاء هؤلاء الاطفال و الابرياء ان الله سيقتص لهم من الخسيسي و عبيده في اقرب وقت

  21. Egypt has all the right to defend herself against those criminals, i think that any support of Isis is a betrayal to humanity and human life itself, i have full support for Egypt and any country that fight against barbarism and cruelty and chaos made up under the name of religion

  22. للتوضيح .. حديث الرسول عليه الصلاة والسلام : ” إذا فتح الله عليكم مصر فاتّخذوا فيها جنداً كثيفا ، فذلك الجند خير أجناد الأرض ” هو حديث ضعيف ولا يصح وهو حديث ضعيف معلولٌ بعدّة علل منها ؛ أنّ في سنده ابن لهيعة و هو ضعيف ، و فيه الأسود بن مالك ، ليس له ترجمة ، و بحير بن ذاخر المعافري و هو شخص لم يُذكر فيه جرحٌ و لا تعديل !!
    فمن يريد أن يصف جيشه بهذا الوصف بناء على الحديث فلا يصح منه ذلك .. ومن أراد أن يصفه كنوع من الوصف البلاغي أو المديح الشخصي فهذا شأنه .. المهم لا يجوز نسب هذا الكلام لرسول الله صلى الله عليه وآله وسلم لأن ذلك يُعتبر كذب على رسول الله .

  23. Egypt has all the right to defend herself against those criminals,
    المجرمين واللي هما الاطفال والابرياء اللي ملهمش دخل في ما يحدث في مصر هتروحو من ربنا فين بظلمكم واحكامكم الجاءره ربنا ينتقم منك يا خسيسي ومن مؤيدينك لانهم يتقاسمون معك الذنب في قتل الاطفال والابرياء في ليبيا وغزه و سيناء بدعوه انهم يحاربون اعداءهم

  24. سؤال غبي
    والرقص على الجراح
    والفلسفه المزمنه
    هيه سمه دائمه للبعض

    وماذا بعد ,
    أتحفونا بتعليقاتكم

  25. أعتقد الفلسفة الدائمة أفضل بكثيراً من المُبررات الساذجة !
    لو كان عندكم رداً على الفلسفة الدائمة تفضلوا بالرد بدلاً من أن تتحفونا دائماً بالتبريرات الساذجة !

  26. أعشق الفلسفة و أتمنى أن أظل فيلسوف بدلاً من أن أكون مُنافق و مُتاجر بالأحداث لعرضً ما فى قلبى !

  27. Howa min. Fikom essah
    W min 3ala ha2
    Ana b ra2yi inoh wala wahid fikom
    3achane CC w il ikhwane w dawa3ich mithl ba3ed bess irhabehom yakhtalif fi tarikate etasdir
    Alah yintikim minhom kolohom
    Ikhwane w Cc w dawa3ich w dwi ma3ahom Ibn le kaleb bachar

    1. الله ينوّر عليك يا ريّس .
      بس المُشكلة إن فى ناس فاكرة نفسها على حق و الباقى كله على باطل !!! يقبلوا عيوبهم و يبرروها و لا يقبلوا نفس العيوب عندما تكون من غيرهم !!!
      أنا عن نفسى عُمرى ما قولت إنى على حق ولا صفقت للباطل، وجودى هنا دايماً إنتقاد للناس إللى فاكرة نفسها على حق و بالتالى أنا من وجهة نظرهم بدافع عن الباطل !
      ماعلينا، كل حاجة بينتقدوها فى خصومهم هما عملوها من قبل ! قتل الأبرياء برروه قبل كده و إتقال على كل من يثور بلطجى يُريد زعزعة الإستقرار ! الأرواح البريئة إللى إحنا بنرقص عليها دلوقتى كما يُقال عنّا رقص عليها محمد مُرسى نفسه هو و رفاقه الأنقياء على حد قولهم عندما قال بنفسه فى أحد خطاباته : علشان الناس تعيش لازم نضحى بشوية !!! قرفونا إنسانية و هما أكبر مُتاجرى بالدم و بالدين و فاكرنا بنضعف من الكتره أو من الصوت العالى !

  28. المدافعين عن الاخوان هنا كتار اوى
    فيه منهم بيدافع عن الاخوان وبيبرروا اخطائهم لانهم اصلا اخون برضو ومقتنعين بفكرهم
    وفيه منهم بيدافع عن الاخوان وبيؤيدوا مرسى واللى معاه كرها فيى المصريين وكتصفية حسابات مش اكتر

    1. و فى منهم إللى بيأيد الإخوان فى مصر لكن لو إتمنتهاله فى بلده يخمّس فى وشك و يقولك :
      أعوذُ بالله، ربنا يديم علينا نعمة الإستقرار 🙂

      1. على يدى ههههههههههههههههههههههههه
        كانت فيه واحدة هنا بلدها يحكمها الجنرالات بتزعل من تعامل قوات الامن عندنا مع الاخوان وازاى يطلقوا القنابل المسيلة للدموع وانها مع حرية التعبير ولازم يكون فيه حرية تعبير
        ولما جه خبر على نورت ان الامن عندهم تعامل مع مظاهرة مساندة لغزة ايام حرب اسرائيل بالقنابل المسيلة للدموع وقبضوا على البعض دخلت وقالت : اؤيد ماقامت به قوات الامن وقالت بالحرف الواحد “هل تريدونها فوضى ” ؟!
        بالامارة يا فيب انت دخلت وعلقت على اذدواجية المعايير طبعا بكل ادب واحترام كما عهدناك …فاكر 🙂
        دا غير بقى اللى بتأيد جنرالات بلدها والاسد فى سوريا والاخوان فى مصر
        دى اللى مكنش ليها حل الصراحة ههههههههههههه
        عرب الشقاق والنفاق حقا !

  29. Ihna b akhir ezaman
    El majnoun bess ili yit3assab l jiha siyassia awe yitssawar inoh aye hada rah yessafikloh rah yinfa3 le bilad w’il 3ibed
    Kilhom maslahjia w safahine ili yi2til 3ini 3inik wili min tahet l tahet wili motassatir b libbes e DINE 3achane yichehine 3awatif le massakine
    Essiyassa lo3ba kazira fabalach tidaf3o 3an ayi taraf FIha.
    W kil wahid hor

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *