ذكرت صحيفة ‘صن’ أن شركة بريطانية تعمل في مجال التصميم والتسويق وتعاني من خطر الافلاس طلبت من موظفيها العمل وهم عراة يوماً في الأسبوع لتحسين أدائهم.
وقالت الصحيفة إن ديفيد تيلور المستشار في مجال العلاقات العامة التي استأجرت الشركة ومقرها مدينة نيوكاسل خدماته طلب من موظفي الشركة العمل عراة أيام الجمعة من كل أسبوع وزعم بعد تجربة (الجمعة العارية) أن الخطوة المثيرة للجدل اثبتت جدارتها وساهمت في تحسين إيرادات الشركة.

nude47

واضافت أن الشركة المسماة ‘وانبستواي’ استدعت تيلور لمساعدتها بعدما اضطرت إلى خفض عدد موظفيها للمرة السادسة منذ بداية الأزمة المالية أواخر العام الماضي فبادر إلى مطالبة الموظفين بالعمل عراة لاعتقاده بأنها خطوة ستزيل عنهم الإحباط وتجعلهم يتحدثون بصدق وصراحة إلى بعضهم البعض.

واشارت الصحيفة إلى أن تيلور طلب من الموظفين في البداية أن يصوروا جزءاً من أجسادهم على آلة تصوير المستندات لإزالة الحساسية لديهم فاختارت موظفة تُدعى سام تصوير صدرها فيما اختار زملاؤها وزميلاتها تصوير أيديهم وأرجلهم ثم طلب منهم أن يتبادلوا الصور.

وقالت ‘صن’ إن خبير العلاقات العامة قدّم للموظفين عارضة وطلب منها خلع ملابسها أمامهم ثم طلب منهم تقليدها لتعزيز ثقتهم بأنفسهم وببعضهم البعض.
وأضافت’الصحيفة أن ‘الجمعة العارية’ قلبت حظوظ الشركة وساهمت في انقاذها من الإفلاس

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫12 تعليق

  1. صباح الخير عليكم جميعاً،،،، إنشاللة بخير

    بصراحة، أنا شايف إن اللى قريتة عبارة عن شوية إستخفاف، بجد موضوع سخيف جداً..
    (طلبت من موظفيها العمل وهم عراة يوماً في الأسبوع لتحسين أدائهم.)

    أنا عاوز أسأل مسئول الـ HR فى الشركة دى ، أو الشخص اللى فكر فى الفكرة العبقرية دى وطلب تطبيقها،
    إية علاقة “التعرى” “بتحسين الأداء” ؟؟؟؟
    بجد والله جايز سيادتة شايف حاجة إحنا مش شايفنها ؟؟
    طيب معيار ” التعرى” دة موجود فى أى دراسة ولا فى اى كتب وإحنا ندرسة، والله درسنا كتب فى علم الإدارة كتير ومشفناش المعيار دة فى تحسين أداء العاملين خالص!!!
    وإشمعنى يوم الجمعة ؟؟
    يالا بقى مش مهم هنعتبرة موضوع سخيف ومستفز، زى الموضوعات الشبية لذلك،،

    رجاء من “موقع نورت”
    دى تعتبر المرة الـ 3 ليا بطلب من إدارة الموقع الطلب دة،
    بجد مافيش داعى للصور الجريئة اللى بتنشروها عن الموضوعات دى، صدقونى مش هتفقدو المصداقية لو نشرتو الموضوع من غير الصور الجريئة دى،، بالطبع هنصدقكم ومن غير صور لأن فى ناس كتير بتخجل من التعليق على الموضوعات اللى زى كدة، بسبب الصور دى وأنا لو إتكلمت عن المواضيع اللى بتحمل الصور الخارجة هلقيها كتير جداً، ياريت تسمعولنا شوية وتعيدو النظر فى النقطة دى،، واعتقد إن كان فى موضوع مشابة لذلك إمبارح والسادة القراء كلهم اجمعو على نفس الطلب…

    شكراً للموقع واتمنى تخدو خطوة فى الموضوع دة

  2. Vip
    أنا مكنتش عاوز اعلق على الموضوع دا بصراحة علشان الصورة البايخة دي لكن حبيت اسلم عليك وكمان انا معاك فى طلبك من نورت بلاش الصور الجرئة دي وكمان الأخ اللى بيحطها بياخد سيئات كتيييييييييير على كل واحد بيشوفها طب وليه تعمل فى نفسك كدا؟
    تحياتى لكم جميعا…

  3. صباح الخير عليكم يا Mahmoud
    بس انا سبقتك المرادى وصبحت عليك بس فى الموضوع التانى،،
    حتى ادخل وشوف كدة، وإية اخبارالعسل الصغير؟؟
    بكرة يكبر كدة و”يقرقك” قصدى “يريحك ويشيل عنك”
    ربنا يخليهويك وتشوفة زيك إنشاء الله
    تحياتى ليك ولمحمد إبنك

  4. الدال علي الخير كفاعله – والعكس صحيح – فيجب علي الموقع الحرص علي مايفيد لأننا دأبنا علي متابعة السيء لدي الغرب اما الجيد فلا علاقة لنا به والله علي ما اقول شهيد .

  5. Assalamo 3alaikom
    Good moring all brothers
    I agree with you brother VIP
    Such disgusting photos should be stopped

  6. انا شيف مفيش تعليق على الموضوع ده إلا ان كل موظف من البهوات دول يضرب اللى جنبة قفى قلم او شلوت عشان رضيوا يشتغلوا فى السيرك ده

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *