احتفل ملهى ليلي إسرائيلي في مدينة يافا بتنحي الرئيس المصري حسني مبارك ونجاح الثورة المصرية على أنغام عربية قام بإعدادها موسيقيا محمد الجبالي، العامل بالملهى.

وقال الجبالي معد موسيقى “الدي جي” في ملهى لصحيفة “يديعوت أحرونوت” الإسرائيلية عن ليلة التنحي في 11 فبراير/شباط الماضي: “شهدت الليلة طاقة مجنونة، كل ما كان ينقصها أن يكون الملهى موجودا في القاهرة”.

وأعرب الجبالي -معد الموسيقى بالملهى الذي لم يكشف عن اسمه- عن فخره بمعتقداته وآرائه في السياسة والموسيقى أيضا، لافتا إلى أن سعيه إلى تشغيل أغانٍ عربية داخل الملهى الإسرائيلي يهدف إلى إلقاء الضوء على مشاكل الأقلية العربية التي تقطن مدينة يافا حاليا؛ حيث تخضع 600 عائلة لخطر التهجير من منازلهم، والتشرد في الشوارع، الأمر الذي يؤدي إلى انقراض أعداد العرب في إسرائيل، وخاصة في يافا.

وعادة ما تستقطب موسيقى الجبالي العربية عددا من عرب إسرائيل ومحبي موسيقى الهيب هوب والسياح والإسرائيليين في آن معا. بحسب الصحيفة الإسرائيلية.

واعتبر المعد الموسيقي العربي أن الفن الراهن مرتبط كثيرا بالتطورات السياسية، مشيرا إلى أن فنانه المفضل هو اللبناني زياد حمدان، حيث قام بتصوير أغنية في شوارع الإسكندرية.

وقال الجبالي: إن الأغنية تتحدث عن الجوع وتعاطي الحشيش للهروب من واقع الحياة، إضافة إلى مشكلة البطالة.

وعن الثورات التي تفجرت في الوطن العربي قال الجبالي: “إن الشباب العربي يود أن يقاتل من أجل الحصول على حريته”، مشبها الثورات الحالية بالثورة الاجتماعية التي شهدها العالم الغربي في ستينيات القرن الماضي.

وقلل الجبالي من أهمية مخاوف استلام التيارات الإسلامية زمام الأمور، معتبرا أنها “بطاقة رعب لطالما حركتها الحكومات لإخافة الشعوب”، وأكد أن القوى المحرّكة للثورتين المصرية والتونسية جاءت من الشباب الليبرالي واليساريين والنقابات العمالية.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫45 تعليق

  1. الجبالي عربي ، وقد يكون اكثر عروبة من غيره بالرغم من انه درزي ، ولذ فرح لتحقيق مطالب الشعب العربي المصري والاطاحة بالرئيس المخلوع ، وعبر عن فرحته بطريقته .

  2. احترمي نفسك وبلا ما تتذاكي علي لانك لن تصلي بعقلك القاصر الى اخمص قدمي .

  3. مع اني عادة ما برد عالكلام الوسخ انا كان تعليقي عن الموضوع مش عليك

  4. ya alsayyed inte law 3an jjaddd b tefham w zake w b ta3ref tehke,,,ma kan te3likak b koun hek w b bayyen 3an haltak alhakikiya ,,w bravo noha ma raddet 3lek zabalitak la inak ma btestehel inno yenrad 3lek,,,ana b shouf ta3likatak w koloha la tobaney 3an zaka2 tada3ih,,3ala kol hal kil lbshar w kil shakhs b faker halo zake fa 3ade,,,

  5. انت اتفه من ان ارد عليك ايها المدعو محمود ، لا حمد لك فعل ولا قول يا تافه .

  6. ■Al-Sayed في أذار 17, 2011 |
    احترمي نفسك وبلا ما تتذاكي علي لانك لن تصلي بعقلك القاصر الى اخمص قدمي .
    inta al-haqiqah la tahtarem nafsak
    bi ihantak li imraah faqad ahanta nafsak
    wa ja3lta qimatak min qimat qadamayk

  7. صار العالم يحمل الكثير من المواضيع التافه والكل صار يتحدث كانه يعرف كل شئ وهوا لا يرى ابعد من رئس انفه ……..

  8. انت لست سامية الجزائرية لان سامية تعرف تكتب فرنسي صح و انت كتابتك كلها غلط انت جاية تعملي شوشرة و تقولي انك جزائرية و الله الي استحو ماتو.

  9. سامية اختى العزيزة احنا كمان بنكرهك جدا ومش منتظرين حبك من الاساس، بالعكـــــــــــس احنا محتاجين كل اللى زيك يكرهنا علشان نحس بقيمتنا اكتر واكتر، مافيش حد فاشل بيكون مكروه.
    شكرا لك اختى العزيزة وزيدينا كرها زيدنااااااااااااااااااااااااااا

  10. انا كنت بتكلم مع مجموعه اشخاص بخصوص ليبيا و مع انهم كانو ضد معمر القذافي الا انهم بيلعنو الي حصل و الثوره وكله وبيقولو ان الشعب بيطلع من مستوى حياه صعب لمستوى حياه اصعب واستشهدو بمصر و كان منهم مصريين قالو ان الثوره خربت الحياه في مصر و ان مصر محتاجة على الاقل 5 سنين جايه عشان ترجع نص مستوى ما كانت عليه في عهد مبارك .طبعا انا مش عايشه هناك ولا عارفة فعايزه اعرف منك هل الوضع الان عندكم سيء لهذه الدرجة ولو عاد الزمن هل تفضلون ان الثوره ماصاارات وهل فيه انعدام امان لحد الان و وزي مايقولو حياه متوقفه؟؟ بليز اشرحليلي

  11. اتفضلى يا بنت لندن… وربنا يستر من استفسارك هههههههه
    hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
    fati taminini llah yostour

  12. SAMIA

    بسم الله عليك سامية المصريين مستغنيين عن حبك هم كانو أخد منك زوجك ولا إيه اله يلطف من التخلف تحبيهم تكرهيهم هاذا شغلك لاكن ما في داع تعلنيه بهاذ الشراسة

  13. hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
    fati inti f arnamaj ma3a ljazeera hhhhhhhhhhhh
    jawbi
    ana lissa madkhaltich ilbit 3achan kida baktob farassi kaman sa3a wakoun filbit
    hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

  14. يا ناس هذه ليست سامية الي نعرفها انا متاكدة من كلامي اسالو نفسكم هي جننت حتى تكتب هذا الكلام مستحيل هذه واحدة ثانية ان بعض الظن اتم , احنا نحب اخوتنا و اخواننا المصريين و خصوصا حبيبتي شيرين الي كلامها عسل و الاخت فاتي و الاخ فارس احبهم و احترمهم .

  15. هالووو حسووون وسووومر وبنت لندن وتروالجيريا وكل الموجودين سؤالك حلو يا زينة وهاجاوبك عليه اهووو

  16. سارة حبيبتى احنا عارفين انها مش سامية وانها مش جزائرية بصى اى حد يدخل يكتب انا من البلد كذا ويشتم بلد تانى يبقى متنكر او حد عايز فتنة.

  17. ساميه ليست جزائرية فهي دخلت هنا لتعمل فتنة و هي ليست ساميه الجزائرية

  18. بنت لندن في أذار 17, 2011 |
    انا كنت بتكلم مع مجموعه اشخاص بخصوص ليبيا و مع انهم كانو ضد معمر القذافي الا انهم بيلعنو الي حصل و الثوره وكله وبيقولو ان الشعب بيطلع من مستوى حياه صعب لمستوى حياه اصعب واستشهدو بمصر و كان منهم مصريين قالو ان الثوره خربت الحياه في مصر و ان مصر محتاجة على الاقل 5 سنين جايه عشان ترجع نص مستوى ما كانت عليه في عهد مبارك .طبعا انا مش عايشه هناك ولا عارفة فعايزه اعرف منك هل الوضع الان عندكم سيء لهذه الدرجة ولو عاد الزمن هل تفضلون ان الثوره ماصاارات وهل فيه انعدام امان لحد الان و وزي مايقولو حياه متوقفه؟؟ بليز اشرحليلي

    الثورة فى مصر صحيح دمرت الاقتصاد المصرى ووقفت عجلة التنمية فى الفترة الحالية لكن تاكدى يا زينه ان لو الزمن هايرجع بينا مرة تانية كنا هانكرر نفس الثورة ومش هانمل ولا هانيأس.
    تعرفى كنا كل سنة بنسمع من الحكومة ان الاقتصاد زاد بنسبة 20% ومرة 10% ومرة مش عارفة بنسبة كام، وكله كان كلام فى الهوا والشعب ولا بيحسن لا بزيادة ولا بتحسن.
    لو سمعتى عن حجم التريليونات اللى اتنهبت من مصر كنقود سائلة فقط واتهربت خارج مصر هاتتخضى لانك هاتحسى ان 10 رجال اعمال بس هم اللى كانوا مسيطرين على مصر واقتصادها، مصر دولة غنية جدا ولكن بتتنهب من الكبار وياريتهم بيشبعوا. احلى حاجة اننا كلنا فى مصر بنعتبر ان مصر ااتولدت من جديد بسبب الثورة واتنفست هوا نقى بنزع الفاسدين من الساحة. وعلشان البيبى الجديد ده يكون بصحة جيدة فى المستقبل يلزمه كام سنة لحد ما يشد حيله ويقف على رجله، لكن ان شاء الله بعد كام سنة مصر واقتصادها هايق على رجله تانى ومن وجهة نظرى المحدودة جدا اعتقد ان مصر هاتسترجع مكانتها وهاتبقى قوة اقتصادية كبيرة، واعتقد اننا لن نقل عن تركيا او حتى الصين.
    مصر فيها كنوز وخيرات وثروات كتير لكن الثروة الحقيقية لمصر هى ولادها وعمالها، العمالة المصرية لو الحكومة استغلتها صح فى خلال 5 سنوات هانبقى حاجة تانية خالص.
    واعتقد ان مصر مختلفة فى ثورتها واسبابها عن ليبيا.
    اما بالنسبة للامان فهو مش منعدم للدرجة دى لكن شوية بلطجية بيحاولوا يهبشوا اكبر عدد ممكن من المسرقات والاموال قبل ما الامن يرجع تانى، واعتقد ان الصورة ليست قاتمة للدرجة، صحيح فيه انفلات امنى لكن الامن ليس منعدم للدرجة دى.
    الحرية ليها تمن صحيح غالى لكن هايؤتى بثماره بأذن الله تعالى.
    اتمنى اكون وضحتلك الصورة

  19. سرسوووبة يا قمر، سامحينى انتى وسارة ماسلمتش عليكم مع الاخرين لانى شفت تعليقاتكم بهد كده.
    واش راكم يا حلوووووووووووووووووات؟

  20. اشكر الأخ محمود و بلال للدفاع عني انتوا متل اخواتي بتمنى لو كانت العلاقة بين الجميع هيك كلنا عرب في النهاية و لا شي لازم يفرقنا و مصلحة بلادنا واحده اذا حكم السني او الشيعي في اي بلد لازم يكون هدفنا نلاقي الأشياء المشتركة اللي بتجمع بيناتنا بتمنى ان المعلقين يحترموا النساء بتصير الدنيا احلى

  21. وعليكم السلام حبيبتي فاتي
    الامان راح يرجع بس لازم يكون عندكم صبر مش بيوم و ليلة ترجع الاوضاع احسن ما كانت ,
    كثرة البلطجية سببها هذا الرد كل واحد يبرر من مسؤوليته نحو بلده ,
    ( ‬هنعمل لهم ايه‮ ‬يعنى احنا فى عصر الثورة‭ ‬ولو كلمنا حد بيبقى ناقص‮ ‬يأكلونا الناس خلاص كلها بقت بلطجية‮)”. ‬

  22. ههههههههههههههه كل الناس بقت فتوات يا سارة وماحدش عارف يكلم حد، ربنا يستر.
    وانا متفائلة ان شاء الله، صحيح اللى جاى اصعب وممكن يكون معقد لكن اللى بعده هايكون افضل.

  23. صديقتي مصرية مرفت حابة تنزل مصر وخايفة من الاوضاع نصحتها انها تنزل تشوف عائلتها الاوضاع حتتغير للاحسن طبعا انشاء الله هما لازم يحطو شباب ليسو ببوليس و لا عساكر هم شباب لامن وحراسة الشعب في كل شارع يحرسون ليل نهارلان الطمانينة اعم من السعادة ، السعادة ترتبط بالمسرات , الطمانينة ترتبط بالقناعات والسلوكيات السعادة مؤقتة والطمانينة دائمة قال تعالى: إِنَّا خَلَقْنَا الْأِنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَبْتَلِيهِ الإنسان(2) وقال: الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً [الملك:

  24. لا تنزل عادى الوضع مش خطير للدرجة دى والدليل اننا عايشين والحمد لله، بس طبعا الامن مش مستب قوى وتاخد بالها وهى جاية…. تيجى على خير ان شاء الله.

  25. بنت لندن انا رديت عليكى بمقالة مطولة محمد حسنين هيكل ما عملهاش فى الاهرام ههههههههههه
    شفتى التعليق ولا لا؟

  26. لقد صدمت بأدب بنت لندن اليوم، الله واكبر يا جماعه شو حلو الوفق، ارجوكِ بنت لندن ما تبلشي فيني والله أحب إنتقاداتك كثيراً صدقيني، ولو ما كنت معها فهي دائماً تعطي حركه بين المعلقين.

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *