وجهت الإعلامية ياسمين عز رسالة إلى مستخدمي وصف “عانس” على الفتاة التي تأخرت في الزواج، متحدثة عن طريقة تعامل الفتيات مع هؤلاء الأشخاص .

قالت ياسمين عز في حلقة برنامجها “كلام الناس” المذاع عبر قناة “MBC مصر” إن العبارات مثل “عانس” أو “فاتها القطار” تعد سوء أدب مع الله وكل شخص سيرى ما هو مكتوبا له .

تابعت: “هتتجوزي جوازة غلط عشان ميقولوش عانس، بعدها هتصبري على جوازة غلط عشان ميقولوش فلانة اتطلقت .. مفيش حاجة اسمها عانس، فيه حاجة اسمها واحدة مطولة بالها عشان تاخد سيد الرجالة” .

أضافت: “مفيش حاجة اسمها هنفرح بيكي امتي، فيه حاجة اسمها افرحوا بنفسكو وأنا هفرح بنفسي لما ربنا يريد .. الزواج كالأرزاق مقسمة، اللي بتنعتك وتصفك بهذه الكلمة البائسة ده انعكاس ليها هي ولشخصيتها وروحها المؤذية” .

قالت ياسمين عز: “نفس الست اللي بتقول الكلمة دي هتلاقيها فاشلة في حياتها، لإن مستحيل في زيجته يتفوه بكلمة تجرح غيره اللي لسه متجوزش .. لما تيجي طنط تقولك إيه يا حبيبتي متجوزتيش ليه، قوليلها معلش أنا خايفة أطل أغطي على الكل” .

أكملت: “الست اللي قاصدة تأذيكي المخربة المعقدة تعامليها معاملة القنفذ اللي لا يتحضن ولا يتباس، يعني لا تسلمي عليها ولا تحضنيها ولا تتعاملي معاها تجاهليها عشان متسمعيش أي كلمة تأذي روحك .. مفيش حاجة اسمها عانس أو بايرة” .

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫3 تعليقات

  1. عندنا مثل فلسطيني يقول
    ( العزوبية و لا الجيزة الردية)
    يعني ان كان الذكر ردي و لا يستحق بنت الناس
    ف الأفضل تبقى معززه مكرمة ببيت أهلها حتى
    يرزقها ربنا ب رجل حقيقي يعرف قيمتها و يحترمها و اذا ربنا ما كتب فهذه مشيئة رب
    العالمين سبحانه و تعالى .

  2. مسحوا التعليقات ههههههههههه
    انتم زعلتم من كلمة عانس ؟ هههههههههههه طيب بدلتها بكلمة بايرة وعبارة تقطع الخميرة من البيت ووجها كلو نحس يطفش العرسان هههههههههههههه مراعاة ل النفسية يعني يجب ان تشكروني مو تمسحون تعليقي ، فالقول للولية انيمية انك عانس قرف بقرف يضر بنفسيتها هههههههههههه فعليه نستعمل كلمة بايرة هههههههههههه

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *