حقق الاتحاد الليبي فوزا ثمينا الجمعة على الأهلي المصري بهدفين نظيفين، قاطعا خطوة مهمة للتأهل لدور المجموعات بدوري أبطال أفريقيا لكرة القدم.

وسيدخل الاتحاد لقاء الإياب لدور الستة عشر وهو يعلم أن منافسه بحاجة للفوز بفارق ثلاثة أهداف على الأقل ليتفادى الخروج مبكرا للعام الثاني على التوالي.

ونجح الاتحاد الذي بدأ المباراة مدفوعا بتشجيع نحو 60 ألف متفرج بملعب 11 يونيو في طرابلس، في افتتاح التسجيل بعد 13 دقيقة عبر المدافع يونس الشيباني.

واستغل الشيباني خطأ من دفاع الأهلي بطل القارة ست مرات، ليحول الكرة بالرأس من مسافة قريبة إلى شباك الحارس أحمد عادل عبد المنعم بعد ركلة ركنية.

فرص مهدرة

واكتفى الاتحاد بتناقل الكرة في وسط الملعب، بينما لم يصنع الأهلي فرصا حقيقية خلال باقي ردهات الشوط الأول، لكن الأخير ظهر بصورة أفضل في الشوط الثاني واقترب من التعديل في أكثر من مناسبة.

وفشلت محاولات الأهلي لتعديل النتيجة عبر فرص سنحت للتسجيل لكل من محمد أبو تريكة والقائد أحمد حسن والليبيري فرانسيس دو فوركي.

ودفع الأهلي ثمن الفرص التي أهدرها عندما عزز الاتحاد تقدمه بالهدف الثاني في الدقيقة 73 عبر أحمد الزوي من ضربة رأسية إثر كرة من الركنية.

ونجح الفريق الليبي في الصمود أمام هجمات الأهلي في الوقت المتبقي ليحقق أسبقية هامة قبل لقاء الإياب بالقاهرة بعد أسبوعين.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫18 تعليق

  1. انا اشعر ان ليبيا والليبيين مكروهون…بس لمادا مادا فعلنا لكم ياعرب؟؟
    كنا وما زلنا في قمة الشهامة معكم:
    ساندنا القضية الفلسطينية ولم نتخلى عنها..
    فتحنا حدودنا امام المصريين بس بما يردون؟؟وامام تونس والجزائر..
    عارضنا حرب العراق واحتلاله ..واعدام رئيسه ..واكتشفنا انه لم نكن الا نحرق في اعصابنا ودمائنا فقط..
    الحقيقة ان العربي يكره اخاه العربي كما يكره قابيل هابيل.

  2. حنان أنا أحب أليبيين والعرب جميعا ليه تفكري هكذا بالعكس انتو ناس اصيلين وكرمين وطيبن ويكفيكم فخر أن القذافي كان دمى يدعو ألي الوحده العربيه

  3. الـفـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مبـــــــــــــــــــــــــــــــــــروك لفريق الاتحــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاد الليبي وشكرا لي كل من باركلنا الفــــــــــــــــــــــــوز وان شاء الله نتأهلو للمجموعات
    وهاردلك للاهلي المصري

  4. نفس السيناريو ونفس الكلام ونفس الوهم ونفس النغمة ..الاخوة المصررين اصبح اللعب معاهم مشكلة والايام حتثبت كلامي..كل من سيربحهم حا ايشغلوا نفس الاسطوانة المشروخة اللي مبنية على وهم انهم الاجدر وان هما الاحسن قعدين عقليتهم ما استوعبتش او مش دارية ان صار فيه قفزة حتصيرصعب عليهم مجاراتها وحا يتخلفوا كثير في الكورة عن العرب . دايما هما اللي بيضربوا ليه البغض ليه الاعذار السخيفة المبارة كانت نضيفة مافيهاش اي خلل . يعني مش عايزين 60 الف متفرج ياسلام .. عايزين يصادروا حق العرب في الفرح والتشجيع لفرقهم ..المشكلة زادت عن الحد ..ياعم اكسب في الملعب او مبروك عليك ..اوبلاش الاعذار الواهية
    اصلا منهجية اللعب المصرية كلاسيكية او نمطية سدقوني ..لعبهم غريب تحس الاعب لعيه او مسكه للكورة بتضحك ..المثل بيقول ان كنت لاتدري فتلك مصيبة وان كنت تدري فالمصيبة اعضم او عوا لنفسكم يالي عاملين فاهمين.

    خلينا في الكلام السخيف اللي بيتقال من الكثيرين عن الكفر بالعرب والشتم والتهديد والكلام اللي الرزل ..زي اللي بيقول الليبين مكروهين ..ياعم والله اللبيين ماهم محتاجينلك ولاعمرهم احتاجولك ولاحايحتاجولك ..بي ايه العمالة
    هههههه الفلوس هههههه سياسة هههههه اقتصاديا ههههههسياسيا هههههه اجتماعيا ههههههه فكريا ههههههههه,ووووو انت اللي مكروه خمس مليون عايشين من خير ليبيا ياجاهل واضعافهم في الخليج بارك الله في العرب اللي متحملين ها العبء دي سياسة عليا ياجاهل من العقال والحكما في مصر وفي الدول العربية انت اللي محتاج للعرب ياجاهل ..انا اسف للمصريين الطيبين احبابنا اللي ماعندهمش الحقد علينا اللي بيحبوا ليبيا او مينكروش الجميل ..

  5. العــــربي ويوسف وعنابه شكـــــــــــــــــــــرا ليكم علي شعوركم الطيب اتجاه ليبيا
    وعـــــــــــــــاش الوطن العربي

  6. one tow three viva la LYBIE
    الف مبروك لعقوبة لما كتر ان شاء الله و مبروك الفزو ايضا على شباب بلوزداد…01

  7. one tow three viva la LYBIE
    الف مبروك لعقوبة لما كتر ان شاء الله و مبروك الفزو ايضا على شباب بلوزداد…02

  8. شكرا ايمــــــــــــــان الله يبارك فيك.. ان شاء الله نتأهلوا للمجموعات

  9. ليبيا مبروك ونصر مبروك والحزاير مبروك والخليج مبروك والعرب كلهم مبروك علي خيبه لعلكم باستثنا المغرب عن جد هم الفريق العربي الوحيد الي قادر علي الغرب والباقي 0 .

  10. اتجاه مزمر ادي حكايتك و روح اخطي جدنا
    يالله كابتك ولايتك يا الحابس يخي تشخلول ياخي طنه ياج يتمعلم علينا روح ربي يسفل عليك و اذا نزيد نشوفك هدرت على بلادي راني نقلب معاك القمجة كنت محتارماتك بصح انت واحد ما يحشمش ما تستهلش و منا للفوق تشوف التبهدايل على قانيهم يا البهلول …01

  11. انا اهلى طرابلس .. الف مبروك فوز الاتحاد على الاهلى المصرى 2/0 و عقبال التاهل لدورى المجموعات .. المصريين كلما يخسروا يتحججوا بالاعدار انهم انضربوا و تهانوا .. عايزين هم بس اللى يفوزوا و يتاهلوا وان الفرق الاخرى مش لازم تترشح..عايزين يفوزوا بكل الكووس و الالقاب و لو خسروا يشتموا و يسبوا على اساس انهم انظلموا ..
    فى كاس العالم امام الجزائر خسروا التاهل قامت القيامة لان الجزائر مش عرب و انهم لا يستاهلوا الترشح …
    الليبيين استقبلوهم احسن استقبال و ضيفوهم احسن معاملة .. ولما خسروا المباراة انقلبت الحكاية وقالوا الليبيين ضربونا وشتكوا للاتحاد الافريقى .. تحيا ليبيا .. و عاشت ليبيا .. و الترشح بادن الله للاتحاد و يكفيكم بطولات و كوووس ..كافية خلو غيركم ينتصر و يفوز …..

  12. الســـــــــلام عليكم

    عندى كلمــــه وحده بس ..

    نبى نعرفــ مادامـ العرب يتشاجرونـ على كوره قدم

    فلسطيــن شن شعورها ؟؟؟؟

    والله حرام عليكم على كلام فاضى أتعاركو
    نحنــا عرب وفى مصريــن قالو لا نحنا فراعنه تمام نحترم رائيه
    لاكــن نحنا مسلميــن يعنى اخوه فى الله ولو حتا مسيحى
    يتبرو اخوه عربــ…

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *