الرسالة دى وصلت لأحد أصدقائى عن طريق الميل من شخص غير معروف… رسالة بيرصد فيها نماذج حقيقية وواقعية من شارع العاصمة المصرية بكل ما فيه من  تفاصيل بطريقة ساخرة. الرسالة طويلة شوية، علشان كده اختصرت منها كتير، وحبيتكم تشاركونى .

 

من أهم المميزات التى يمكنك الحصول عليها فى الشارع المصرى هى:

 

إنك ممكن تقفل الشارع بمزاجك من غير ما حد يعترض، لو عندك حالة وفاة تستطيع أن تحول الشارع إلى دار مناسبات وتقفله بصوان، وفى حالة لو عندك فرح ممكن تقفل الشارع ويبقى ساحة افراح.

 

لو ركبت تاكسى وفى جيبك شريط بتحبه ممكن تديه للسواق يشغله (وممكن كمان..علّى يا اسطى)،و سيزيد حماس سائق التاكسى لتشغيل شريطك إذا كان كوكتيل شعبى حيث العنب والمولد وقوللووه،أو إذا كان خطبة عن عذاب القبر.

 

مصر هى الدولة الوحيدة التى تعرف فيها هتدفع كام قبل ما تركب التاكسى(فى أوربا والدول المتقدمه زى دبى مثلا فيه حاجة اسمها عداد)، هناك أشخاص يعتبرون سؤال سائق التاكسى (هتدفع كام) هو سؤال بجح، لكن وبشكل عقلانى هو سؤال يضمن (حقكوا انتوا الاتنين).

 

مش كل مرة تتقفش فيها مخالف هتتسحب منك الرخصه، وده أوبشن متاح فى مصر بس، وعلشان رخصتك ماتتسحبش عندك كذا طريقة أشهرها: “أنت مش عارف أنت بتكلم مين”، لكنها مش دايما مضمونه وممكن تقلب بغم.

 

وأسهلها إستعطاف أمين الشرطة وتبرير خطأك كطفل أمه قفشته بيعاكس بنت الجيران مع التأكيد على إنك مش هتعمل كده تانى والإكثار من معلش ونهارك ابيض يا باشا. و هناك الطريقة الأكثر فعالية وهى إنك تحط بين رخصة العربية ورخصة السواقة ورقة بعشرين جنيه.

 
لدينا ميزة لا نراها هى فى حد ذاتها ولكن نرى آثارها فى الشوارع بسهولة، ميزة الميكانيكية المهرة الذين يسمحون لسيارات عمرها الإفتراضى إنتهى منذ سنوات بعيدة أن تستمر على قيد الحياة وتنافس سيارات الألفية الجديدة فى شوارع القاهرة(يعنى فيه ميكانيكية ممكن يخلوا عربيتك تعيش خمسين سنه على الأقل)، القاهرة هى العاصمة الوحيدة التى سترى في شوارعها سيارات موديل أوائل الستينيات ((r 1100، وأوائل السبعينيات (فيات 124)،و نهاية السبعينيات (فيات 132)، وبداية الثمانينيات (الفيورا طبعا).، ناهيك –حلوه ناهيك دى- عن السيارات ابنة فترة الاربعينيات والتى أصبحت قطع تاريخية نراها على فترات فى شوارع الزمالك والمهندسين.


ممكن الناس تركب فى شنطة العربية الملاكى لو العربية مليانة، وهو مشهد له وقع طريف على من يراه، وهناك من يركب إلى جوار سائق الميكروباص (على شمال السواق)،و هناك المقعد الامامى الذى يتسع احيانا لثلاثة اشخاص(اتنين جنب بعض وواحد على رجلهم شويه وعلى التابلوه شويه)،وهناك المجانين الذين يجلسون فوق شنطة السيارة وهى مسرعة،وهناك الموتوسيكل الذى يحمل اسرة كاملة، لدينا ميزة الناس اللى بتشيل بعض فى (الزنقة).  


لدينا ميزة روح التعاطف المختلطة بالأمومة، يعنى لو ماشى بعربيتك وكاوتش عربيتك نايم شويه او نص نايم او حتى مهوّى،هتلاقى كل العربيات اللى بتعدى عليك بتهدى جنبك وكل اللى فيها بيشاورولك على الكاوتش، وهناك من هم متأججى المشاعر الذين يطاردونك حتى يلحقون بك (و بيكسروا عليك علشان يلفتوا نظرك….الفرده اللى ورا عايزه تتزود).النقطه السابقه نفسها تتكرر لو كنت ماشى بعربيتك وفيه باب من ابواب العربية مش مقفول كويس.النقطة السابقة نفسها تتكرر لو ماشى وغطا تنك البنزين مفتوح.

 

تابع لروح التعاطف والأمومة،إذا كنت على كورنيش المعادى او الأتوستراد او الطريق الصحراوى، ولاحظت أن السيارات القادمة فى الإتجاه المقابل كلها بدون استثناء (عمّاله تقلّب لك نور)، ستعرف فورا (إنه فيه رادار أو لجنة رادار على الطريق) وأن تقليب النور ماهو إلا تحذير أمهاتى إنه (خُد بالك يا بنى وعلى مهلك).

 

من اجمل ما فى الشارع المصرى تلك الجمل التى نراها مكتوبة على السيارات بكافة الأنواع،وهى مليئة بالحكمة احيانا ( السعادة فى الرضا) ،و بخفة الدم احيانا (المجروحين يمسكوا يمين)،و بالطيبة احيانا (يا بركة دعاكى يا أمى)، وبالمياصة أحيانا(من حق الكبير يتدلع)،و بالغموض أحيانا (للكبار فقط).

 
كمان من المميزات اللى عندنا أن أى حيطه تنفع سبورة تكتب عليها اللى انت عايزه وده موجود من ايام الفراعنه، هناك من يكتبون أسمائهم للذكرى، وهناك من يرسمون قلوب منبعجه بأسهم وإسمه وإسم حبيبته( مجدى ورانيا)،وهناك من يكتبون إعلانات عن شقق للمغتربات بأرقام تليفون الشقق علشان لو حد عايز يظبط واحده مغتربة، وهناك من يكتبون شعارات عنتريه مثل (عفوا هذا زمن الأهلى)، وهناك من يكتفون بالشخبطه والرسم، وفى كل جدران العاصمة ستجد متنفسا لهؤلاء المكبوتين لا تملك إلا ان تعتبره ميزة تنفس عن البعض وتضحك البعض.

 


من أحلى الحاجات فى الشارع المصرى، أن الجميع يدعو لك فى مختلف الاحوال، يعنى إذا عطفت على شخص سيدعو لك (ربنا يزيدك)، وإذا ساعدت شخصا ما (ربنا يريح قلبك)،وإذا تعرضت لمكروه(ربنا يعوض عليك)، حتى لو قمت باستفزاز شخصا ما (ربنا يسهلّ لك)، وأحيانا إذا تسرعت وتعديت بقول جارح على شخص ما (ربنا يسامحك).

 

برغم السلعوة _ نوع من أنواع الحيوانات_ فإنك لا تستطيع أن تنكر حالة من الشعور بالأمان تسيطر على شوارعنا، وتذكر كم مرة نسيت سيارتك مفتوحة وتوجهت للنوم لتجدها فى اليوم التالى كما هى، اللصوص عندنا-وهذة ميزة ايضا-لا يسرقون السيارات المفتوحة.

 

ومن أحلى الحاجات فى مصركمان إن أى حد ممكن ياخد لقب (باشمهندس) بسهولة، ماعدا الباشمهندس الحقيقى فالناس تناديه ب (يا دكتور).

 

 

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫81 تعليق

  1. إنك ممكن تقفل الشارع بمزاجك من غير ما حد يعترض، لو عندك حالة وفاة تستطيع أن تحول الشارع إلى دار مناسبات وتقفله بصوان، وفى حالة لو عندك فرح ممكن تقفل الشارع ويبقى ساحة افراح
    هذه صفة من صفات العرب نشارك بعضنا البعض في الفرح وفي الحزن
    موضوع حلو يافاتي ذكرني ببلدي وشوقني لزيارة مصر بالفعل أنتم شعب مختلف عن باقي الشعوب العربيه معروف عنكم التواضع وخفة الدم ربنا يحفظ مصرللمصريين وللعرب

    1. وعلشان كده يا هنود أنا قولت اشارككم الموضوع، لانه اكيد فيه نقاط مشتركة كتير بينا كمجتمعات عربية.
      إن شاء الله ترجعى للمغرب قريب، وتحية لاهل المغرب الحبيب.

  2. موضوع جميل وينم عن خفة الدم و الروح المرحة التي يتميز بها الشعب المصري الحبيب. رغم كل الظروف و رغم كل الاوضاع تظل هذه السمة تلازمه . شكرا اخت فاتي .

    1. شكرا يا ام ياسر تسلمى يا قمر
      وقال يا فاكر عمرو موسى مش من الفلول يا فاكر ان الطعميه مش من الفول ^_^

  3. صحيح فاتي الشعوب كما ذكرت تتحد والحكام تجرنا الى حروب وخلافات لا جدوى منها لتشغل بها الرأي وتفضى للسرقه والنهب

    1. مضبوط يا هنووووود، وبرغم اننا اللى بيجمعنا كتير وكبير، والنقاط المشتركة اكتر، لكننا بننجرف للعبة الحكام وبنحاول باستماتة اننا نلاقى اى شئ يفرقنا.
      يالا تصبحوا على خير جميعاً.

  4. فاتى هو انتى عرفتى تسجلى فى نورت بعد ماكنتى مش عارفه زيي؟؟
    طاب اشمعنا نورت بتعمل معايا كده؟؟؟
    انا بكتب اسمى Shereen Abdel Fattah
    وبتقوللى اسمك يحتوى على حروف غير لائقه!!
    ثم ايه ياختى الخط النمنم ده؟؟؟انا عنيا زغللت
    تعليقا بقى على اخر سطر كتبتيه,,,
    فيه واحده جات تكشف عندى على ابنها لما كنت حامل فى التاسع وكنت ساعتها فى استقبال الطوارئ وبقت تسألنى هو حالته خطيرة يا مدام؟؟طب هو هياخد العلاج كم يوم يا مدام؟؟قعدت تقول يا مدام دى 6000 مرة فبصراحه انا اتغاظت منها انها بتقوللى يا مدام مش يا دكتورة ,,,قولتها يا ست الحاجه انا مش مدام ,,تقوم تقوللى: يعنى بطنك ماده شبرين لقدام ولسه بنت بنوت؟؟!!
    كم انتى عظيمه ايتها الست المصريه ^_^

    1. هههههههههههههههههه عسل يا شيرى عسل.
      فكرتينى بواحدة صديقتى متزوجة ومعها ولد صغير، فى يوم كانت خارجة هى وابنها وزوجها وكانت حامل فى بنتها، وكانوا بيعملوا شوبنج، فراحت البنت اللى بتشتغل فى المحل بتقولها “اتفضلى يا انسة”… قالتلها كل ده وانسة يعنى الدبلة موجودة فى الشمال، وزوجى على يمينى وابنى فى العربية وبطنى قدامى مترين ولسه انسه!!

    2. هههههههههههههههههه عسل يا شيرى عسل. شكرا فاتي .

  5. تقوللى: يعنى بطنك ماده شبرين لقدام ولسه بنت بنوت؟؟!!
    هههههههههه شيري

  6. هنووووووووووود ازيك؟؟
    يقطعنى والله ماخدت بالى
    حبيبتى كان نفسى ادردش معاكى بس لازم اروح
    تصبحى على خير يا قمر

  7. حلوة منك يا دكتورة. هذا يؤكد ما قلته عن المصريين. خفة دم ما حصلتشششششششششششش.

  8. فاتي
    موضوع حلو وعذب ودمه خفيف زي صاحبته وزي كل المصريين .. في الحقيقه ما قرئته ليس بالجديد لاننا كنا نرى هذه الاشياء الحلوه والاخلاق الجميله على شاشات التلفزيون من كنا اطفال الى هذا اليوم .. هذا يدل على ان الشعب المصري شعب اصيل احتفظ بعاداته واخلاقه وخفة دمه بالرغم من ما عاناه من حرب طاحنه مع اسرائيل والمشاكل التي جابهته في عهد مبارك ولا زالوا يجابهون الكثير ولكنهم يقاومون لولادة حكم جديد ومصر جديده .. ومهما حصل الشارع المصري سيبقى كما كان عليه من طيبة قلب وروح مرحه وأدب ..
    فاتي ذكرتيني بقصه.. اختي الكبيره كان في عندها صاحبه مصريه .. جائت لزيارتنا وكان اسمها ناهد .. جلست تسال امي .. ازيك ياطنط ؟ وامي ترد كويسه الحمد لله … وبعد شوي سالت ازي عمو ؟ اللي هو والدي وامي ترد كويس .. وبعدين ازي العيال .. وامي ترد كويسين وبالاخر ردت امي وقالت ياعيني ياناهد كل العشيره كويسين وبخير هههههههههه .. في كثير تشابه تقريبا في جميع الشوارع العربيه .. بما فيها التكلم مع الشرطه او التعامل مع سائق التاكسي وغيرها .. ذكرتيني يا فاتي بكثير اشياء عن الشارع العراقي .
    ربنا يحمي مصر ويرجع الشارع المصري في امان وخير .. ويبعث رئيس ابن حلال ويحكم بالعدل ..
    مشكوره يا احلى مصريه وسلامي لكل مصريين نورت.

    1. تسلمى يا ندوووووش، وتحياتى للعراق واهله.
      اللهم اااااااااامين، وإن شاء الله يرجع العراق لسابق عهده، وأحسن اللهم ااااااااااااامين.

  9. شكرا يا فاتي
    موضوعك دمه خفيف ومهضوم وهذه ميزة بالشعب المصري أنه حتى في عز الازمات والهموم بينكت ودمه خفيف
    وذكرتينا بالشام لأنه فيه كتير من الاشياء اللي ذكرتيها كمان موجودة عندنا بسوريا خاصة قفل الشوارع بالمناسبات وكتابة الذكريات على الحيطان ورسم القلوب على الشجر
    على ذكر اللي مكتوب على العربيات عنا فيه عبارات بتكون أكتر دلع للعربية زي (أوعى تلحقني مخطوبة )ومرة واحد يظهر سيارته مطلع عينه كاتب عليها (سيري وعين الله ترعاكي …يلعن أبو اللي باع الأرض واشتراكي )
    الله يديم عليكم الضحكة ويبعتلكم رئيس يخاف الله ينشل مصر من اللي هيه فيه ويرجعها أحلى من الأول
    ويرحم سوريا ويرفع الكرب عن أهلنا ويخلصنا من بشار على خير يا رب

    1. نور مشكورة على مرورك، ونسيت أشكرك على كلامك الطيب فى حقنا، شكراً يا بنت الاصول.
      ههههههه نفس اللى عندكم عندنا، وكان الفارس المصرى العربى نشر هنا من فترة طويلة موضوع كامل عن العبارات المكتوبة على السيارات والميكروباصات فى مصر، كان موضوع طريف ممكن تبقى تطلعى عليه هايعجب وهاتلاقى تشابه بينا وبينكم حتى فى العبارات والمعانى… تحياتى نور.

  10. فعلاً الشعب المصري شعب جبار
    استحلت بلده واتهان من زمن طويل وإلى الآن يضحك ويهزر
    ولكن من الأن وصاعداً مش لازم يقبل أي إهانة وظلم من أي جهة
    شكراً فاتي على الموضوع

    1. غريب، وأنا مثلك مصرية ولى الشرف، ولو لم اكن مصرية لوددت أن أكون موزنبيقية 🙂
      شهيرة يا جميل منورة الموضوع، وانا بشوف كلامك حضرتنى عبارة شهيرة بتقول “مصر بتتنهب من أيام الفراعنة ولسه واقفة على رجليها”… فعلاً عظيمة يا بلادى… منورة الموضوع يا جميل.

  11. صباح الخير للجميع
    ميرسي يا فاتي إنك جمعتي كل الصديقات الحلوين و إنت اولهم إشتقنالك كتير كيف حمبوزو يا مدام هههه
    يا ريتك ما اختصرتي المقال يا فاتي لأنو حلو كتير

    1. نهى انت فين غايبة ومختفية بقالك فترة، ولما بتظهرى بتظهرى كل فين وفين، أتمنى تكونى بخير وسلام. معلش كان لازم اختصره لانه طويل، بالاضافة لضرورة تدخل مقص الرقيب فى بعض الاحيان 🙂

    2. نهى يا حبى ازيك؟؟؟
      وحشااانى يا قمر
      سورى ماشفتش تعليقك غير دلوقتى
      سلام للبنان واهل لبنان الطيبين الحلوين

  12. يا شمهندسة فاتي اللهم زد و بارك لكن حاولوا على الناس اللي في السيارة.

    1. حنووون ههههههههه اول واحدة تقولى باشمهندسة هى انتِ…حاضر هانحاول أنتِ تؤمرى.

  13. فاتى احنا لازم نقاطع نورت دى
    عشان الاشكال الزباله اللى بتغلط فينا وبتشمت فينا
    الناس المحترمه على عينا وراسنا بس اللى الواحد بيقراه دا كتير من ناس تانيه عديمة الاحترام
    انا عمرى ماشفت حقد بالشكل ده !!!

    1. شيرين المصرية … مافي داعي تزعلي بسبب مشكلة مصر و السعودية . . . .
      كلمة ” أسياد الناس ” هي تعبير عنصري و العنصريين مرضى نفسياً – الله الكريم يشفيهم .

      1. اللى حازز فى نفسى يا استاذ سليمان انى اول تعليق شفته لما دخلت الضهر واحده شمتاته فينا والواحد حزين وفيه اللى مكفيه
        قال ويقولك العرب اخوة !!
        حسبنا الله ونعم الوكيل

        1. شيرين المصرية…
          احنا الفلسطينيين شفنا أضعاف الإهانات و تعودّنا عليها
          العنصرية و الحقد و الحسد و الكراهية كلها أمراض نفسية تتعب صاحبها
          و الله يرد كيد الظالمين في نحورهم – أقصد الله يرد الكراهية على صاحبها
          أنا أحب المصريين و ما بهتم بكلام المرضى نفسيا
          خلّي أمرهم لله و الله يتفضل عليهم بالشفاء العاجل ان شاء الله
          قولي آمين

          1. شكرا اخى سليمان واحنا المصريين بنعشق تراب فلسطين
            ومبارك المخلوع العميل لم يكن يمثلنا

    2. لالالا يا شيرى، ننسحب من نورت علشان النكرات دى، وياريت اغلبهم من أهل البلد نفسها… نو والف نو، نحن لا ننهزم ابداً، نموووت أو ننتصر… اللى يتطاول فوتيله مرة واتنين وتلاتة، وبعد كده اشتميه بس بادب بشياكة، حطى برفان قبل ماتشتميه… وبصراحة احنا كمان فينا لسان أطول من نفق شبرا، وجبارين ومغفتريين مابنسبش حقنا.
      فرفشى يا جميل، وكل ما تتضايقى افتكرى عكاشه.

      1. فاتى انا رايحه مشوار وجايه بعد شويه جايبه لعب وحاجات !!
        ياريتى كنتى جنبى يا فتوته قلبى مش عشان تخرجى معايا لأ عشان اسيب معاكى حمزة ^_^ اشوفك باليل يا حبى

  14. شيرين
    ازيك يا ام حمزه ؟
    تعرفي اللي يغلط على اي شعب لازم يكون تعيس لان كلنا شعب واحد ومش عارفين اذا الاذى لحق باي شعب راح يعم على بقية الشعوب .. ما تزعلي حالك .. الشعب المصري معروف ابا عن جد واللي مش عاجبوا يروح ….

  15. نادددو حبيبتى ازيك؟؟
    الواحد لما بيبقى زعلان بيبقى نفسه فى اى حد يواسيه ويمسح دمعته
    قولت اخش نورت اشوف كاتبه ايه ولانى بحبها وبحب الناس اللى فيها
    الاقيلك واحده داخله باسم بنت السعوديه وهاتك يا شماته وقلة ادب وطبعا هى دلوقتى رمت عصفورين بحجر يعنى ارضت الكبت والحقد اللى عندها من مصر والتانى حتوقع بين مصر وبلد تانيه وتقوم حرب الشتائم
    معقول تكون فيه ناس قلبها اسود كده؟؟
    فاتى يا حبى لما تدخلى طمنينى عليكى ..العباسيه اصلها جيران مدينة نصر

    1. شيرين
      في كثير يتصيدون في الماء العكر .. وعمال مصر يذهبون الى السعوديه ويشتغلوا ويقبضوا بعرق جبينهم مش صدقه .. الله يعطيكم العافيه ويارب ترجع مصر احسن من الاول .. وما في حدا ينكر فضل مصر على كل الوطن العربي .. بغض النظر عن الحكومه .. الشعب المصري طيب كثير .

      1. تسلمى يا ندوووش.
        بس خدى بالك دلوقتى هاتجيلك قذيفة ارض جو بسبب الكلام ده 🙂

  16. انا لم اقرء المقال بس بدي قول انو مصر
    بقلوبنا و ان شاء الله ترجع لمجدها عن قريب

  17. فاتي
    هادي مقطوعة من قصة بدها يمكن نص ساعة علشان نقرأها و نخلّصها ههههه
    بس حلوة منّك إنو الواحد في مصر بياخد لقب الباشمهندس بدون تخرّج … شعب مهندسين ما شاء الله …
    فاتي , احنا ما منحتاج دليل على ان المصريين محترمين و طيبين , لأن عندنا حبيب الشعب ( رامز ) إللّي ما دخل إلاّ نوّر الدنيا الله يخلّيلنا نورك يا رامز و يحبب مصر الحبيبة لقلوب العاشقين …

  18. ( لدينا ميزة روح التعاطف المختلطة بالأمومة، يعنى لو ماشى بعربيتك وكاوتش عربيتك نايم شويه او نص نايم او حتى مهوّى،هتلاقى كل العربيات اللى بتعدى عليك بتهدى جنبك وكل اللى فيها بيشاورولك على الكاوتش، وهناك من هم متأججى المشاعر الذين يطاردونك حتى يلحقون بك (و بيكسروا عليك علشان يلفتوا نظرك….الفرده اللى ورا عايزه تتزود).النقطه السابقه نفسها تتكرر لو كنت ماشى بعربيتك وفيه باب من ابواب العربية مش مقفول كويس.النقطة السابقة نفسها تتكرر لو ماشى وغطا تنك البنزين مفتوح )
    _________________________________________________________
    الموقف ده حصل من معايا أسبوع بالظبط على طريق مصر إسكندرية الصحراوى وتحديداً قبل البوابة ، كُنت راكب مع واحد ولقينا عربية بتـ كلكسلنا وبتتقولنا العجلة إللى ورا نايمة ، نزلنا وغيرنا الإستبن و المُشكلة كانت فى الجو كان حر موووووووووت اليوم ده .

    إزايك يا فاتى ؟ عاملة إيه ؟
    أكيد كويسة 🙂 …… يارب دايماً

  19. حرام عليكي يافاتي استني بقا لما اجيب النظاره وارجع اقر علي رحتي بعد ما اغدي الاولاد عشان ده ميعاد اللنش تايم

  20. قيل فى مصر الكثير .. و كتب عنها و تغنى بها الكثيرون .. ما رأيكم أن نسرد هنا أحلى ما قيل عن مصر سواء

    من اغنيه او قصيده…

    منها :

    لم تنزل الشمس ميزانا و لا صعدت فى عرشها الضخم واد مثل وادينا

    (أحمد شوقى .. من قصيدة كبار الحوادث فى وادى النيل)

    سحابة و ندهت ع الشمس قومى طلى علي الوادى

    شوفى مصر الفراعنة في وادى و العالم فى وادى

    ده المصرى فى الوادى الأخضر كان سابق زمانه

    يتمشى فى مزارع قمحه وجناين رمانه

    (من أغنية صوت بلادى)

    قالولى بتحب مصر .. قلت مش عارف

    أصل المحبة بسيطة و مصر تركيبة

    و مصر حلوة و مرة و شرحة و كئيبة

    دانا اختصر منصب الشمس وأقول شمعة

    ولا اختصر مصر وانده مصر يا حبيبة

    (تميم البرغوثى .. من قصيدة قالولى بتحب مصر)

    يا مصر و انتى الحبيبة

    و انتى اغترابى و شقايا

    دانتى الجراح الرهيبة

    و انتى اللى عندك دوايا

    (أحمد فؤاد نجم . من قصيدة (يامه مويلى الهوا))

  21. فيب مساءك سعيد يا ابن بلادى الغالية.
    أزيك أنت وادم اخباره أيه؟؟؟؟
    رحمه ههههههههه معلش سامحينى ده تانى موضوع اكتبه بعد التجديدات فى نورت وماعرفتش اكبر الخط ومش عارفة ايه اللى عملته بعد كده خالى البراجراف الاول واضح، وباقى الموضوع الخط فيه زى النمنم؟؟؟؟
    الف هنا وشفااا.
    شكراً أخ / أخت حرية… وما احلى شعر نجم ملك العامية.

  22. فاتي انا رجل وانا قديم جدا لاكن تم نتعرف تحياتي واحترامي لك وللموجودين

  23. هههه والله يا فاتي .. لاحظت الكثير من التشابه بيننا وبينكم ..!!!
    وهناك ميزة أعتقد أنها موجودة عندكم أيضاً .. أن السوري مثلاً مهما كان أمياً أو بسيطاً فإنه يفهم في كل الأمور .. فلو جلس مع سياسي مثلا أشبعه خطط سياسية … ولو جلس مع عسكري هلكه تكتيكات حربية … ولو جلس مع عالم ذرة لأفهمه النظرية النسبية ..^_^
    ههههه تشكرات فاتي ..

    1. هههههههههههههه عندنا يا مأمون، كلنا هذا الشخص الفهيم اللى دهن الهوا دوكوا.
      ولما تيجى تسالهم بتفتوا ليه، يقولولك “الجيش قالك اتصرف، وهنا فيه مخ مش حلة محشى”.
      مشكور مأمون على المرور.

  24. من أحلى الحاجات فى مصركمان إن أى حد ممكن ياخد لقب (باشمهندس) بسهولة، ماعدا الباشمهندس الحقيقى فالناس تناديه ب (يا دكتور). ههههه ا كانني رحت مصر ورجعت تاني
    —————
    سلام عطره ياسمين للجميع……!!!
    ذكرتيني بهالنكته..!
    مرة واحد ماشي في الشارع لقي واحد صاحبه قاله ازيك ياعوضين,, شكلك اتغير خالص.. الثاني رد عليه بس انا مش ياعوضين .. الاول قاله وكمان غيرت اسمك!!
    اختي فاتي شكرا الك…………….

  25. من أحلى الحاجات فى الشارع المصرى، أن الجميع يدعو لك فى مختلف الاحوال، يعنى إذا عطفت على شخص سيدعو لك (ربنا يزيدك)، وإذا ساعدت شخصا ما (ربنا يريح قلبك)،وإذا تعرضت لمكروه(ربنا يعوض عليك)، حتى لو قمت باستفزاز شخصا ما (ربنا يسهلّ لك)، وأحيانا إذا تسرعت وتعديت بقول جارح على شخص ما (ربنا يسامحك).

    سلام عليكم,

    ولازم في ست حجه في الحي تمطرك بالدعاء لك بالستر ان كنت لا زلت عزباء وبهداة السر إن كنت متزوجه حديثا وأن يرزقك الضنى ان لم تنجبي بعد .
    شكرا فاتي على الموضوع العسل يا عسل.
    اشتقتلك يا مصر.

  26. الله الله الله عيشتينا في مصر الحبيبه ام الدنيا يا فاتي وكاني في مصر تمام والله وحشاني كل الاجواء ده ياسلام. موضوع في غايه الروعه والجمال. شكرا فاتي

  27. عزيزتي فاتي اتمنى ان تساعديني في هذه المشكلة هل تم الغاء الموقع الألكتروني لمجلة روز اليوسف و صباح الخير لأنه كل ما افتح يطلعلي الجرنال
    اتمنى تعطيني الإجابة الوافية مشكورة سلفاً

  28. والله مصر دي فعلا بلد الأمن والأمان فعلا وكل اللي بيحصل من بلطجه وفوضي ده عباره عن سحابة صيف وهتعدي
    أنا خلال السنه دي نسيت المفتاح في باب البيت 3 مرات و أنا مروح في وقت متأخر بعد نص الليل و كل يوم أقوم الصبح ألاقي أمي حاطلي المفتاح ع المكتب و تقولي مش معقول كده كل مره تنسي المفتاح في الباب علما بأني أعيش في منطقه مكتظه بالسكان و الماره

  29. ahmed_pharmacist
    حالة البلطجة و إنعدام الأمن حالة مقصودة و هي ما تدعيه الماسونية الفوضى الخلاقة
    عندما قيل عن غنيم أنه ماسوني هب الكثيرين للدفاع عنه ما يحصل الآن من تدمير إقتصادي في مصر و سوريا لم تحلم به إسرائيل في الأحلام
    لا اقول ان الثورة على الظلم خطأ لكن امريكا و إسرائيل هما المستفيدان المباشران من الوضع الموجود في كلتا البلدين
    اتمنى ان يقنعني احدهم بالمنطق و الأرقام بأنني مخطئة

  30. الحريه للجميع في مايو 2, 2012 5:52 مرد

    زادني الشرف بيك اخ عزيز

    فاتي في مايو 2, 2012 6:19 مرد

    لالا أخ أيه، الله يسامحك أنا بنت بنت.

    HAAHHAHAHAHAHHAHAHHAHAAH FATI

  31. noha
    أنا معاكي أن المستفيد المباشر من اللي بيحصل في مصر و سوريا هوه اسرائيل وحلفاءها وان في أطراف كتير لها مصلحه أن الوضع الاقتصادي و الأمني يتدهور في البلدين بس احنا برضه مسئولين عن الفوضي دي وأقصد هنا بمسئولين بالشعب كله من اعلام ومثقفين وعامه وخاصة من يديروا شئون البلاد في البلدين سواء المجلس العسكري في مصر أو حزب البعث في سوريا عشان هما مسمعوش صوت الشعب ومحاولوش يعالجوا الوضع كويس و للأسف كل سلطه فضلت مصالحها علي مصالح الدوله يعني مثلا المجلس العسكري في مصر كان عايز يطول في السلطه أطول فتره ممكنه ولما فشل بسبب أحداث 18 نوفمبر بقي عايز يطلع بمكاسب وبوضع خاص للجيش و بأقل الخسائر أما في سوريا فحزب البعث الحاكم مش عايز أصلا يسيب السلطه

  32. ahmed_pharmacist
    هناك سؤال يدور في ذهني بعيداً عن النظريات و أحلام المثقفين بلعب دور ملفت في المجتمع :
    ما هو دورهم الحقيقي في ما يحدث حالياً في مصر ؟
    مؤسسة د زويل ماذا قدمت للثورة ؟
    لماذا إبتعد البرادعي ؟
    من المسؤول عن ظن الكثيرين ان العلمانية شتيمة ؟

  33. noha
    للأسف لم يفعلوا ما تحتاجه مصر منهم بالشكل المطلوب بعضهم تفرغ لانتقاد الاسلاميين و البعض الأخر تفرغ لانتقاد المجلس العسكري ولم يفعل أحدهم شيء مفيد سوي القليل كان يجب عليهم تعليم الناس و تثقيفهم حتي لا يضحك عليهم أحد باسم الدين أو يعطيهم معلومات مغلوطه عن أشياء مثل الليبراليه أو العلمانيه

  34. ahmed_pharmacist
    تماماً رغم إني مش مصريه لكن من خلال متابعتي لما يجري في مصر كان عندي نفس الإستنتاج

  35. غزة – دنيا الوطن
    عبيرالرملى
    قامت اليوم ( الجمعة ) صحيفة معاريف الإسرائيلية بإصدار تقرير مفصل عن الوضع المصري الحالي ،وخصوصا الوضع الإقتصادي ،واشارت الصحيفة انة ومنذ اشهر إندلعت ازمة الوقود في مصر التي بدأت تدريجيا التأثير علي حياة المواطن المصري، في حين اشارت الصحيفة ايضا بإسلوب ساخر إلي المستثمرين الذين يغادرون البلاد برفقه السياح الأجانب نظرا للوضع السئ في مصر

    ربطت الصحيفة ايضا هذا الوضع بمحاولات الأخوان المسلمين الإستيلاء علي الحكم ،مؤكدة علي إحتضار الإقتصاد المصري في ظل كل هذة الأوضاع مما سيؤدي بدون شك إلي إحتضار المجتمع المصري

  36. وليليييييييش يا الف صلاتو ع النبي المصريين هما حيويه وعزم وهما اهي ديا المواضيع الابهه اه اومال تشكرس يختي يافاتي

  37. ائصد تشكري يختي يا سعات الناشر البيه ممكن تصلح الغلط اه اومال

  38. سعادو، تسلميلى يا جميل، وأنتِ كمان وحشتى مصر.
    رحمة، العفو وإن شاء الله ترجعى مصر قريب وتستقرى فيها.
    نهى حاضر هاشوفلك الموضوع، واسفة انى اتاخرت عليكى… بس ياريت تكتبيلى الموقع اللى بتدخلى عليه علشان اعرف هل المنع بقى للكل ولا فيه مشكلة عندك.
    مشكور أخ أحمد على المرور.
    هند هههههههههه عقدونى، ايزاى فاتى يبقى اسم ولد، اومال عتريس يبقى مين؟
    امووول ميرسى على مرورك، تحياااتى.
    معلمة زينات عاش مين شافك ياختى، فينه المعلم جمعة وشلاطة؟
    أم ياسر منورة الموضوع.

  39. http://www.rosaonligne.net
    عزيزتي فاتي
    هذا هو العنوان الألكتروني حيث كنت اقرأ روز اليوسف و صباح الخير معاً
    الله يعلم أديش تعذبت و أجريت بحوث لكن دون جدوى حتى ظننت إنها مُنعت من الصدور
    شكراً سلفاً حبيبتي بردلك ياها بالأفراح إن شاء الله

      1. اهلا يافاتي انا ودي اسلم عليكي لانى بصراحة مزاجي مايسمح للخناق مع الناس
        لكونك تقومي بالواجب
        ازيك ان شاء الله تكوني بالف خير

        1. سلامة مزاجك يا برنس… مساء الخير عليك، إن شاء الله تكون بخير.
          يالا قولت ارد السلام قبل ما امشى، وسلملى على بناتك الحلوات، سلاااااام.

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *