مرسلة من صديق نورت momo75

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫63 تعليق

  1. لو سمحت اسمع اللقائين دول كاملين عشان تقدر تفهم صح لان الكلام متواصل ومرتبط ببعضة انما دا منقطع وهتلاقى فى تناقض وشكرا

  2. Raed L’MASRI WALLAHI AMR da dahiya min dahaya nnidam erragoul ett3akkad min l’djoubn wel khouf shakhsiya da3ifa ou bass

  3. هذا كلام متوقع من هذا المذيع و ملايين غيره من الشعب المصري خلال فترة حكم حسني مبارك لان الناس كانت خايفة و ما تقدرش تقول الحقيقة و هذا هو واقع الحال في العديد من الدول في العالم. و أنا أعتقد أنه أصدق في الفيديو الأول منه في الثاني مع المذيعة. طبعاً أنا لا أبرر له موقفه بل أفضل أن يكون لإنسان مبداء صحيح يعيش و يموت عليه. و لي سؤال للقراء ماذا كانت ستكون إجابتك إذا كنت مكانه؟ أجب بصراحة بينك و بين نفسك.

  4. أعوذ بالله من داء ( التشفى ) فى خلق الله !

    أما بالنسبه للفيديو :
    فكان من المتوقع أن يقول أنا مع الريس عندما سألته المُذيعة !
    هتعوزوا إيه من ومن واحد قال فى بداية الفيديو لنفس المُذيعة وفى نفس الحلقة لما سألته : من هى الشخصيات السياسية التى تكون بالنسبة لك ( خط أحمر ) لا يجوز تجاوزه ، ورد هو بكلمة واحدة وقال ( الريس ) !!
    كل الناس عارفه إنه لو كان قال أنا ضد كان زمانه مُعتقل حتى الآن ، وده إللى هوه وضحه فى الفيديو بعد تنحى مُبارك !!!
    الناس دى كلها كده مش عمرو أديب بس فبلاش تمسكوا فى واحد وتتشفوا فيه لغرضً ما ! مش منى ذكى من حوالى شهرين أو أكتر كانت مع عزت العلايلى ويحيى الفخرانى ويسرا وداليا البحيرى فى ( صورة تذكارية ) مع الرئيس السابق محمد حُسنى مبارك فى مقر الرئاسة ، وها هى الأن من المُعتصمين فى ميدان التحرير !!!
    معظمهم كده يا جماعة ! فبلاش نتشفى فواحد فقط لغرضً ما !
    أرجو من الأخوة المعلقين قبل ما يعلقوا يحاسبوا نفسهم شويه ويعرفوا إن الراجل ده بياخد من حسناتكم كلما أغتبتوه ! فأحذروا الغيبه أخوتى المُعلقين !
    وزى ما كان قى أخر الفيديو شرح أحاديث عن النفاق ، بردو فى آيات وأحاديث إحنا محتاجنها عن ( الغيبة والنميمة ) !!
    بسم الله الرحمن الرحيم
    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا
    وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضاً أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ
    صدق الله العظيم
    تحياتى للجميع …

  5. حتى وان كان منافق فكان لازم يداري شمعتوا لان الحاكم كان ظالما ولاكن بعد ان تبين الحق فكان لازم ان يقف بجانبه …….. الله يهديه لما هو اقوم ومفيد ولاكن هذه المره لازم تبعد عن النفاق يا عمر وعلشلن تكون ( فله…. شمعه…. منوره !!!!!! أكيد معانا) 

  6. VIP
    انت تعرف جدا رئي في تفكيرك الجميل والهادئ والمتحضر ..
    جزاك الله خير لاكلام بعد كلامك .
    بسم الله الرحمن الرحيم
    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا
    وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضاً أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ
    صدق الله العظيم

  7. صباحك عسل يا مُصطفى ، ولا أقولك مسائك فُلّ يا جميل عارف إن عندك دلوقتى ليل 🙂
    يومك سعيد إن شاء الله …

  8. vip وضح كلامك من هو الدي يتشفى ادا كنت تقصدني فانا اكره هدا الكلب وساضل اكره طول حياتي ليس لموقفه من مبارك فداك شئ يخصه ويخص المصريين انتم وحدكم من تقررو ا ن كان كادب ام لا اما فيما يخصني فساضل اكرهه طول حياتي لانه اهان بلدي و اولاد بلدي اضن ان لي الحق في ان اعلق مثلما احب

  9. مسائك فُل أخ أو أخت kaissouss2007
    بس الظاهر إن حضرتك ما فهتش كلامى !
    أولاً أنا مش هدافع عن مُنافق ولا هدافع عن نمّام ولا عن غيرهم من الصفات !
    الراجل ده مُنافق ….. كلام جميل ، هاااااااااااا إيه إللى بعده !
    قولناها كتير جداً فى مواضيع تخصه وفى مواضيع لا تخصه !! طيب وبعدين ؟ إيه النهايه ؟ !!
    ده إللى أنا بقوله يا أخى الكريم ، يعنى إنت أو أنا أو غيرنا ( شفى ) غليله فيه زى ما بيسموها مره ، طب خد بالك بقى إن المرة التانية هتكون عليك !
    يعنى هتتحاسب عليها ، مهو معل مش هو ده العدل ! ربنا موجود وشايف وسامع وزى ما حرّم النفاق ، حرّم الغيبة والنميمة ! ولا إيه ؟؟؟
    كونه بقى يعتقل أو ينافق فدى حاجة ترجعله هو وهو إللى هيتحاسب عليها لوحده ليه أنا بقى أتحاسب معاه فى ( غيبه عليه ) أنا فى غنى عنها !
    على كل حال أخى الكريم أنا كلامى كان واح وكان تحذير ليكم كـ قُراء وليس كان دفاع عنه لإنى لو دافعت مش هلاحق أدافع عنه ولا عن محمد فؤاد ولا عن فيفى عبده ولا عن الملايين غيرهم !
    تعليقى كان مُجرد ( جرس ) بفوّق بيه الناس قبل ما تقع فى فخّ ( الغيبة )
    ولو كلامى كان غلط ياريت تفييدنى بالرد أخى الكريم .
    تحياتى لك وفُرصة سعيدة …

  10. صباح الخير اخي العزيز VIP ..
    شفت اسمك حبيت اسلم عليك واهنئك على بطولتكم الجبارة في نيل حريتكم وديمقراطيتكم ..
    يارب تكون كل ايامكم افراح ومسرات ..
    ويكون عه الظلم والطغيان قد ولى ولا رجعة له ابدا ..
    عاشت مصر حرة عربية ..
    وعاش الشعب المصري حر أبي ..

  11. la akhi VIP ana fahimt kalamek wa l’aya el 9our3aniya wa ana inssan moutasameh maa nafssi wa maa khal9e allah layssa 3indi ay korh aw daghina itijah hada l’inssan((maa el 3ilm ani djazairi)) wa law qaraet taali9i fi l’awel fa ana talabtou lahou l’hidaya AMIN

  12. حاضر يا أخت مونيا ، حـ نتظره على قدّ ما أقدر ، وأوعدك لو ماشفتوش الوقت ده إن شاء الله هشوفه وفى الوقت التالى لو ربنا أراد …

    شكراص يا أخت May على كلماتك الجميلة والحلوة ، ربنا يخليكوا لمصر طالما بتحبوها كده ، وصدقونى هى بتحبكم ى ما بتحبوها وأكتر ..
    شُفتى مصر حلوة إزاى يا مى ، شُفتى مصر أصيلة إزاى يا مى ،
    والله إحنا ولادها نديها عُمرنا وبرضو قليل !! شكراً يا مى على كلاماتك الرقيقة والطيبة فى حقنا وفى حق مصر وربنا يخليكى لبلدك العراق الشقيق.

  13. وده كان عشمى فيك أخى الكريم kaissouss2007
    وأنا كان كلامى موجه ليكوا إنتو كـ قُراء ومُعلقين لأنكم إنتو إللى تهمونى. سعيد بهذه الفُرصة أخى الكريم ، وربنا يديم عليك نعمة التسامح والحُب 🙂 ونصيحتى ليك ، إتمسك بيها لإنها هى إللى هتعيشك مرتاح .
    يومك سعيد إن شاء الله ..

  14. والله يافيب اصبحتم رفعة راس لكل الشعوب العربية ..
    اتمنى ان تعمل الشعوب العربية مثل ماعملتم ..
    ويكون الشعب العراقي مثلكم ولو الشعب العراقي تعبان من الحروب والحصار الي مر به .. عاش الشعب العراقي وعلى مدار 30 سنة بحروب انهكته واتعبته ..
    انتم شعب جبار وطيب واصيل .. وهذا رأي بكم من زمان وليس مجاملة ..

  15. اية التناقض وقبل وبعض ومتوقع ومش متوقع الكلام واحد ومرتبط ببعضة بس دة للناس اللي بتفهم وبعدين ياريت اللي يحب يفتح بقة علي اى مصرى يفتح بقة الاول في بلدو ويورينا الجدعنة المصريين ورو العالم كلو هما مين فبلاش اى جبان يقعد ورا الكمبيوتر ويعمل فيها …. مع ان اصغر عيل في مصر يعمل منه عشر …….

  16. Bashir في شباط 14, 2011 | هذا كلام متوقع من هذا المذيع و ملايين غيره من الشعب المصري خلال فترة حكم حسني مبارك لان الناس كانت خايفة و ما تقدرش تقول الحقيقة و هذا هو واقع الحال في العديد من الدول في العالم. و أنا أعتقد أنه أصدق في الفيديو الأول منه في الثاني مع المذيعة. طبعاً أنا لا أبرر له موقفه بل أفضل أن يكون لإنسان مبداء صحيح يعيش و يموت عليه. و لي سؤال للقراء ماذا كانت ستكون إجابتك إذا كنت مكانه؟ أجب بصراحة بينك و بين نفسك. cope

  17. اما انا يا vip لا اوافقه الراي وساضل اكرهه طول حياتيحتى ولو دهب للحج وتطهرليس لموقفه من مبارك فداك لا يخصني لانه هو اول من تطاول علينا قبل ما تبدى المشاكل احب المصريين لاكن الناس البسيطة وليس الاعلاميون صانعو الفتن

  18. قريت تعليقك يا أخت نادية وبشكُرك على شعورك الجميل تجاه إخواتك المصريين ، يارب نفضل عند حُسن ظنكم فينا ويارب نقدر نكون قدّ المسئولية ..
    شكراً لمُساندتك أختى نادية ..

    أختى مى ،
    الله يعين الشعب العراقى ، الشعب العراقى كان بطل من بداية الحرب ، وإن شاء الله هترجع العراق أحسنّ مما كانت إن شاء الله …
    شكراً لمُساندتك أختى مى ، وشكراً للشعب العراقى جميعاً …

  19. وأنتى حُرة يا أخت Mounia دى حاجة ترجعلك وتخصك ! تكرهيه تحبيه تسامحيه ما تسامحيهوش ! ده شيئ يرجع ليكى وشأنك !
    أنا حذرت من ( الغيبة ) عموماً ، ولكى أن تعملى به ولكى أن تجاهلى !
    ولكى الإختيار ، تحياتى لكى …

  20. mounia في شباط 14, 2011 |
    vip وضح كلامك من هو الدي يتشفى ادا كنت تقصدني فانا اكره هدا الكلب وساضل اكره طول حياتي ليس لموقفه من مبارك فداك شئ يخصه ويخص المصريين انتم وحدكم من تقررو ا ن كان كادب ام لا اما فيما يخصني فساضل اكرهه طول حياتي لانه اهان بلدي و اولاد بلدي اضن ان لي الحق في ان اعلق مثلما احب
    ________________________________________________

    إنتظرت تعلقك كما وعدتك أخت Mounia ورغم إنى ردّيت علي تعليقك الثانى قبل أن ينر تعليقك الأول ، فأحب أن أرد على تعليقك الأول حتى لا يتم فى الأمر ( إلتباس ) …
    الله يكرمك يا أخت Mounia الحكاية دى إنهت من زمان بالنسبالى !
    أنا لا أقصدك ولا أقصُد غيرك ، وتأكدى إنى لو كنت أقصد حد بعينه هقولها فى وشه دُغرى !!
    من الواضح إنك جديدة فى الموقع إسمك جديد عليا ! وطبعاً أتشرف بيه وبمعرفتك ، وأنا عن نفسى قليل الدخول على نورت من أكتر من 4 شهور على حسب ظروفى ومنهم الشهر الأخر كنت منقطع تماماً وده راجع للظروف الساسية فى البلد ، فإزاى بقى هتابع تعليقاتك وهقصدك إنتى بعينك !
    على كل حال أنا لو أقصد حد هقولهاله وعلى فكرة أنا مش بخاف من حاجة طالما بقول رأيي فى الحق ، وإللى فاكر نفسه أحسن من االراجل ده يبقى غلطان ………. ده غير لو كان ( ضامن أخرته ) !!!
    تحياتى أختى الكريمة وكما قولت : ربنا ما يجيب زعل …

  21. شكرا vip انا قديمة ولاكن كنت اعلق باسم ثاني
    صدقني انا واحدة متسامحةكثير ولكن عني حدود وساعات في وقتنا اامهبب المتسامح لاقصى الحدود يحسب غباء

  22. شاهدوا هذا الفيديو لتتاكدوا كيف ان عمر اديب و امثاله من المنافقين الكثيرين يريدون ان يصبحوا ابطال على ظهور الشاب المطري الأبي

  23. الكل يقول كان خائف ووووو ان كان هذا عمرو اديب يخاف ربنا لماذا لم يستقيل او يذهب للعمل في الخارج هذا هو النفاق بعينه ولماذا لم يخف الكابتن صادق في الرياضة انا اقول انه اكبر منافق وخواف في الوطن العربي خاف من الشعب

  24. Mooustfa,,doe omar adeeb know or doesnt know how the situation in egypt is?,,,he does know…it was the worst of the worst ,,and yet he he said that Mobarak is wise ,,,so do not tell me it is زله لسان?

  25. قلناها ونعيـدها….هذا اللااديب عايش بلا مبادئ ….هو عايش مثل النخلة البور(الي ماتجيب تمر) الطويلة الي بلا فايدة,,,يميل ويتجه حسب تغير الرياح

  26. اوطى شخص شهدته البشرية … و انا شخصيا لم و لن اوفر اي فرصة للتعبير عن احتقاري له … حتى الكره كثير عليه هاد انا احتقره و لو في كلمة معناها اوسع من احتقار يا ريت لو تقولولي عليها !

    اما عن موقفه فيما يخص قضية الريس فهدا شيء لا يعنيني … بينه و بين اهله و انا مالي لهم حق التقرير ادا كان جدير باحترامهم او لا .

    مومو75 شكرا مع انه يا ريت لو ما بعثتش الفيديو خاطر راك قيمته هكا يكفي اننا فيما يخصنا عرفناه و اخدنا موقفنا منه … استهباله و سفالته في مواضيع اخرى لا تهمنا .

  27. # مصطفى في شباط 14, 2011 |

    انا معكم انو قال هل الكلام يعني .
    يمكن نعتبر هالشئ زله لسان منه وهو اعتذر والمسامح كريم .
    ********************************************

    مصطفى !!!

  28. # مغربية وافتخر في شباط 14, 2011 |

    لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم ارحمو من في الارض يرحمكم من في السماء
    **********************************************

    سبحانه … الرحمة من عند الله ماهيش من العبد .
    نهارك مبروك … joyeux anniv

  29. شكرا اخت ايمان بس والله لو رحمنا احنا بعض ربنا بينزل رحمتو انا مابقولش الكلام ده لشخص واحد فقط انا بقولو لنفسي قبل ما اقوله للجميع

  30. ربي يرحم جميع عباده مغربية … و رحمته تنزل على الجميع و المؤمن يحس بيها في كل وقت …

    اما عن رحمة العبد للعبد … من اخطا يدفع ثمن خطؤه … خصوصا الخطا في اعراض الناس … و الاكثر من هدا التعرض لشهداء الله … و الاكثر من هدا كله الفتنة !!!
    فهل تجوز الرحمة على من قام بكل هدا ??? الله اعلم

  31. والله انتم امركم عجيب
    طب اطلعوو ببرناامج كداا وقول دا الريس (قول كل للى نفسك فيه)
    دااا ان قولته اصلا
    هتروح فين
    معرووووووووووووووف طبعاا
    يبقاا بلاش الطريقه دى وبعدين
    مشااء الله الكل صااااااااااااادق
    دا لو الكل صاادق وربى كناا
    كناا ايه
    ماشى مااشى
    ربناا يهدى الحااال
    ونبطل ننتقد بعض
    فله شمعه منوره للامام عمرو اديب..

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *