قضت محكمة جنايات مصرية الأربعاء 17 يونيو/حزيران الجاري بمعاقبة المتهم محمود سيد عبد الحفيظ عيساوي (20 عامًا – حداد) بالإعدام شنقًا بعد موافقة مفتي مصر، وذلك لإدانته بقتل هبة إبراهيم العقاد، ابنة الفنانة ليلى غفران، وصديقتها نادين داخل شقة بحي الندى بضاحية الشيخ زايد، غرب العاصمة القاهرة.

وقالت المحكمة “إن المتهم ارتكب جريمته بقصد السرقة، وتيقنت من ذلك، وان إنكاره عدة مرات لا يؤثر على الوقائع والأدلة اليقينية وتحقيقات النيابةlailadaughter_L“.

كانت المغنية ليلى غفران قد صرَّحت في وقتٍ سابق إنها تنتظر بفارغ الصبر صدور الحكم النهائي على قاتل ابنتها، مؤكدة أنها لن تشعر بالرضا والارتياح إلا إذا رأته مشنوقًا.

وقالت غفران “إنها لن تشعر بالرضا إلا عندما يؤيد المفتي حكم الإعدام “عندها سأحس بشيءٍ من الراحة لأنني فقدت ابنتي ولا يوجد ما يعوضني عنها”.

وأضافت “أطلب حكم الإعدام ولا شيء غيره. ابنتي ضحية إنسان متخلف عقليًا، ليس عنده إحساس، فلمجرد أن يسرق يدخل شقة ويقتل بنتين”.

وتعود أحداث القضية إلى 26 نوفمبر/تشرين الثاني من العام الماضي عندما تم العثور على جثتي الضحيتين داخل شقة نادين بحي الندى في مدينة الشيخ زايد، وبعد ستة أيام ألقت أجهزة الأمن القبض على “عيساوي” واستمرت التحقيقات معه لأكثر من شهرين شهدت خلالهما العديد من التفاصيل والروايات المثيرة حول الضحيتين.

كان النائب العام المستشار عبد المجيد محمود قد قرر في أوائل شهر يناير 2009 إحالة العيساوي للمحاكمة الجنائية في ضوء اعترافه التفصيلي أمام النيابة العامة بارتكاب الجريمة.

كما قام المتهم بمعاينة تصويرية توضح كيفية ارتكابه للجريمة بعد أن اختبأ للضحيتين ثم دخل إلى الفيلا التي كانتا متواجدتين بداخلها بحي الندى بمدينة الشيخ زايد بمحافظة السادس من أكتوبر، حيث قام بقتلهما وسرقة تليفوني محمول ومبلغ 400 جنيه.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫19 تعليق

  1. كثير من المعلقين هنا وانا منهم وبمواقع اخرى قالوا انهم غير مؤمنين بانه هو القاتل ووضع كل منا تصوره وشكوشه … لا ندري بالطبع ما هي الحقيقة ، لكننا لا نستطيع ان ننفي انه ربما هو القاتل بعد كل تلك التحقيقات والمحاكمة والحكم فيها … لا يمكن الا ان نقول انه لو كان بريئا واعدم فان هذا سيكون كفارة له عن ذنوبه الاخرى في الدنيا ويذهب الى الجنة باذن الله … اما اذا كان مذنبا وقاتلا كما ظهر في التحقيقات والمحاكمة ، فانه يستحق الاعدام اكثر من مرة لو كان هذا ممكنا ، وايضا القصاص في الدنيا سيغفر له ما قام به من جرم ، اما باقي ذنوبه فان الله سبحانه وتعالى سيحاسبه عليها فيدخله النار او الجنة بمشيئته ….

  2. ربنا بس اللى عالم بالحقيقة
    بس عاوز اقولك رسالة يامحمود ياعيساوى قبل الحكم
    لو مش إنت القاتل يبقى حرام عليك اللى عملتة فى نفسك دة وربنا يسامحك
    ومافيش حاجة تستاهل

  3. السلام عليكم
    أخى vip ،، مفيش حد بتهون عليه نفسة لدرجة أنه يحمى حد من الموت ليموت هو ، حتى لو هيعطيله مال الدنيا لأنه هيعمل بيه إيه بعد الموت محمود العيساوى لو عنده حاجة تشفعله كان قالها مكنش هيسكت وهو شايف أمه بتتقطع من كتر حزنها عليه.

  4. وعليكم السلام أخى Mahmoud
    من معنى كلامك إنك مقطنع إن هوة القاتل
    وانا بقول لحضرتك بقى لو سمعت أقوال الجانى محمود العيساوى فى ابرامج الإعلامية وأثناء التحقيقات وقت حدوث الحادث لهتغير رأيك تماماً رغم إنة كان معترف بأنة هوة القاتل ….
    بص يااستاذى طبعا وزى مكلنا قولنا إن ربنا هوة العالم بالحقيقة بس إية المانع لما تكون القضية متلفقالة وبرضاة، مش واخد بالك غنة عيل صغير ولسة مبداش فى العشرين أكيد سهل يضحك علية ويرضى باى مبلغ مالى يُعرض علية مقابل إنهم هيحموة، وحضرتك فاكر يعنى غن اللى هيعرض علية المبلغ عشان يلبس القضية مكانة هيقولة خد بالك إنت هتاخد فيها إعدام ؟؟؟
    أكيد لأ هما غاوة وقالولة بص ياحبيبى هى العملية كلها على بعضها 3 او 4 سنيين وهتخرج تلاقى رصيدك فى البنك كذا ……….، ومفتاح شقتك اللى عالكورنيش هتلقية مع المحامى أما مفتاح شقتك اللى فى مارينا هيكون مع والدتك إن شاء الله اول ماترجع مالحج والعمرة فى السنة الرابعة عالتوالى هنسلمهولها ……… وغنت تخرج بقى تتجوز وتلاقى عروستك مستنياك .. قولى بقى إنت هتقدر تعمل كل دة وإنت حر فى يادوب أربع سنيين ؟؟؟؟
    قولى يااستاذ محمود مش الحدوتة اللى حكيتها دى بتحصل ؟؟؟ صدقنى بتحصل وبقيت تتمثل فى الأفلام كمان، وعلى فكرة الافلام بتبقى من وحى وافكار الواقع
    والاهم من كل دة إنة سرخ وقال مليون مرة مش أنا القاتل بس للأسف القانون بياخد بالأدلة مش بالكلام وطبعا القضية لبساة لبساة هو كان فاكر إنة كلام عيال ولا إية
    أصل بالعقل كدة يااستاذى مش واحد ساكن فى القاهرة وتيجى فى بالة فكرة إنة يسرق يقوم رايح على مدينة الشيخ ذايد ودى المسافة بنها وبين القاهرة حوالى 40 كيلو وياسلام ياسلام بقى تصادف معاه الفيلا اللى يدخلها تكون موجودة فيها هبه بنت ليلى غفران يعنى بنت شخصية معروفة المفروض يعنى ويقوم داخل قاتل واحدة ويدبح التانية ويسرق 40 جنية وموبايل
    هوة دة اللى قالة محمود عيساوى فى اول القضية ولما لقها فيها إعدام قال مش انا القاتل
    ربنا رحيم وهو العالم ولو مظلوم هينصرة ولو هو الجانى يبقى الله يسامحة بقى ويبقى خد جزاءة

  5. الله اعلم فعلا بكل شئ .. ممكن يكون القاتل الحقيقة و ممكن كما ذكرتم ..
    لكن رأيي الشخصى بعد ما رايت مقطع من فيديو له وقيامه بتمثيل ما قام به اثناء جريمته .. لا اعتقد انه هو .. ومجرد رأي شخصيى بعد اكثر من شغلة
    اولا .. ان كان القاتل الحقيقى .. كيف جاءت القوة اللى تخليه يروح لنفس مسرح الجريمة ليعيد تنفيذها .. وان كان مغصوبا على التمثيل فأين التأثر اللى المفروض يكون موجود .. هذا مالا استطيع تصديقه .. لان الواحد اذا يحمل ذكرى سيئة بمكان ومشى فيه تانى بترجع لها كل الذكريات .. بخاف .. برتعش .. بيبان عليه .. يعنى علامات الانسان العادى

    ثانيا .. طريقة الكلام و الاعتراف ليست لمجرم ..
    ثالثا .. الهدف من القتل غائب ! بمعنى اذا حد بيسرق .. و معذب حاله دا كله المفروض ليسرق مبلغ وقدره مش موبايل وما بعرف كم جنيه ..
    دا غير انه اذا حدثت مقاومة للحرامى من اهل البيت .. بيضربهم .. اى شئ .. يعنى مش توصل لدرجة القتل و لاتنين كمان .. كان يكفى يجرحهم..

    هذا رأيي .. واكيد ربنا اعلم .. ممكن يكون بردو الشاب لان بعد الحكم يعنى لو مظلوم المفروض يرجع فى كلامه .. بس ارجع و اقول الله اعلم
    و ربنا يعافى الجميع .. آمين

  6. al7akeka mesh ma3rofa bas ana ma bason ano hoa alkatal men tarekat kalamo asa kan hoa fa hoa ra7 ya7’od jasah ama asa kan mesh hoa fa hea ma8’fera men allah alo o tather men thonobo

  7. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا شايفة انو الولد مظلوم والله حراام انا شوفت كم مقطع فيديو كان باين انو مو هوا وبعدين واحد عمرو 19 سنه حيقتل اتنين ويسرق بس موبايل و400 جنيه وكمان كان عندو وقت يقطعهم تقطيع مررره ماتدخل العقل وانا شوفت مقاطع انو ليلى غفران قالت عن واحد تاني كان بيهدد بنتها ياااارب فرررج عنو ازا كان مظلوم انا حاسة انو مظلوم

  8. الوسط الفنى فيه مايكـفية , والله عالم بما نخـفـيه , واللى حصل هما أدرى بيه

  9. يا زين حكم الاعدام الله ياهو يبرد القلب. ياليت يطبق على كل حالات الحياه .. حتى الكذب اذا اكتشف الانسان انه يكذب يطبق عليه الاعدام ..

    1. لو طـُــبـق حـكم الأعـدام على كل من يكذب , لن يبقى أحــد ..

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *