خضعت الراقصة المصرية دينا لجلسة تصوير جديدة، ونشرت صورة لها أثارت إستياء جمهورها، لأنها ارتدت قميصاً مفتوح الصدر وتلقت عشرات التعليقات المسيئة والتي طالبتها بالعودة إلى رشدها واحترام سنّها وابنها.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫8 تعليقات

  1. شيء غريب فعلا و يستحق الاستنكار و التنديد.
    ده حتى بالعادة الحجة ترقص بتنوره بكم طويل و مسدولة حتى الكعب
    وانا واش جابني هنا.

  2. و الله روحت نقول la même chose , راهي مستوره مقارنة بملابس الشغل عفوا الرقص.

  3. شي ضروري حتى يصير نوع من التلاقح الثقافي ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    قبل شوية كنت اقرأ لبرفسور يقول الفاطمين تبع مصر هم اصل الشرائع الامريكية وانو بيكتب كتاب عن القوانين الأمريكية التي دفعت بالحضارة الأمريكية إلى التقدم وعلى كافة الاصعدة اخذت من الشريعة الإسلامية وبالتحديد من الفاطميين عندما حكموا صقيلية حيث ارسل ملك بريطانيا آنذاك ابنه إلى الجزيرة الإيطالية ليقتبس ما عرف بعد بالقانون العام البريطاني الذي تبنته أمريكا فيما بعد هههههههههههههههههههههههههههههههههه المصرين من شعب يعلمون القوانين حتى وصلوا الى ان العالم يهتم برقاصتهم وطريقة فتحهم للزباين هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه العلوم بالحقيقة متداخلة مع بعض فما يمكن نركز على شي ونترك شي.

    1. أخ جلمبو، الفاطميون أنت أدرى پاصلهم على ما أظن و من أين جاءو و من بنى القاهره(الطاهره) كما يسميها أجدادي.

      1. سابينا …….
        تريدين تعرفين اصل الفاطمين وكيف بنوا القاهرة ؟ هههههههههههههههههههههههههههههههههه انا صحيح ماكنت في زمنهم , لكن كما قال العلامة الكبير والفقيه الخبير الأديب الأريب والمنشىء البصير ، ذو الفكر الثاقب والرأي الصائب الزكي الألمعي ، نادرة العصر ، المولى ابو جعفر المعلم الرافضي الحسيني , ان الفاطمين بعيد عن السامعين روافض نص ونص ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه كانوا اول مرة في تونس لكن انتقلوا مع دولتهم الى مصر بسبب الحر اعتقد ههههههههههههههههههههههههههههههههه وبسب الضرورات النوكاحية توسع ملكهم وشمل مصر والشام والمغرب وصقيليا الايطالية كانوا يصيفون فيها في الشتاء ههههههههههههههههههههههههههههه فقط ,,,,,,, حلوة ايطاليا حتى البابا تبع روما عايش فيها ههههههههههههههههههههههههههههههههه حسب معلوماتي .

  4. سابينا انتي مصرية والا تونسية ؟؟؟؟
    حتى احكي الك بالمصري عن الدولة الفاطمية بدل الحكي عن رقاصة تفتح للزباين ههههههههههههههههههههههههههههههههههه يوم ما كانت مصر دولة لا تقهر نو مكس هههههههههههههههههههههههههههههه
    بيقلك انو اول خلفا الفاطميه فى مصر كان المعز لدين الله، اتولد فى المهديه فى تونس و حكم مصر لمدة تلت سنين من 972م/362هـ لغاية وفاته سنة 975م/365هـ. المعز ركز جهوده على تنظيم مركز حكمه الجديد فإهتم اول حاجه بالشئون الماليه لإن مصر وقتها كانت خارجه من حاله اقتصاديه وحشه جداً و منع المعز الاعلان فى الشوارع عن زيادة النيل و امر ان اخبار الفيضان لازم تتكتب له الاول و لقائده جوهر و بعدين يعلن الزياده على الناس و يتم الاحتفال بوفاء النيل و ادا ادارة الشئون الماليه لاتنين من امهر المديرين اياميها هما يعقوب بن كلس اليهودى و عسلوج بن الحسن فأدو واجبهم على احسن وجه و زادت ايرادات مصر زياده كبيره فى وقت قصير. و سك المعز فلوس مصريه جديده عليها اسمه و فضل التعامل بالدينار المعزى عن الدينار العباسى كتأكيد على استقلالية مصر الاقتصاديه عن الدوله العباسيه فقلت قيمة الدينار العباسى و شويه شويه اختفى من السوق. و فى عهد المعز زاد خطر القرامطه و هددو مصر من البر و البحر و وصلت مراكبهم تنيس لكن الاهالى اتصدو ليهم و غلبوهم و اسرو منهم اعداد كبيره و للسبب ده اهتم المعز بالجيش و ضم ليه عناصر سودانيه و تركيه وكبر الاسطول البحرى و بنى ورشه جديده لصناعة السفن فى المقس ( مينا القاهره ) و صنعت الورشه فى وقت قصير 600 مركب حربى وصفها المقريزى بقوله : ” لم ير مثلها فيما تقدم كبراً ووثاقة وحسناً “.

    العزيز بالله
    بعد المعز حكم ابنه العزيز بالله و كان راجل سمح و شجاع اهتم بالتوسع الخارجى و فى عهده امتدت الدوله المصريه من المحيط الاطلسى فى الغرب للخليج العربي فى الشرق و من اقصى الشام فى الشمال لليمن و بلاد النوبه فى الجنوب و سيطر على حمص و حماه و شيرزو اتخطب ليه فى جوامع الموصل و اليمن و كش منه الامبراطور البيزنطى و خطب وده و بعتله هدايا و وفود بتطلب الهدنه. فى عهد العزيز بالله وصلت مصر الذروه و بقت ليها امبراطوريه واسعه و بكده فاقت الخلافه العباسيه فى القوه و السعه و بقت اكبر دوله فى الشرق الاوسط من غير منازع. فى نفس الوقت العزيز بالله عينه كانت على الخلافه الامويه السنيه فى الاندلس و بعت جواب يهدد فيه خليفة الاندلس فرد عليه الاخير بجمله مشهوره بتقول : ” اما بعد، فقد عرفتنا فهجوتنا، لو عرفناك اجبناك ” و كان بيقصد بكده نسب الفاطميين اللى كان العباسيين و الامويين بيشككو فيه و مدورين دعايه مغرضه بخصوصه.

    مصر اتغنت فى عهد العزيز بالله و عاش الناس فى رفاهيه و هو كمان كان مرفه و بنى لنفسه قصر جديد قصاد القصر الكبير اتعرف بإسم القصر الغربى كتمييز ليه و بقى القصر الكبير بيتسمى القصر الشرقى ، و بدأ فى بنا جامع كبير لكن اتوفى قبل ما يخلص فكمل بناه ابنه الحاكم بأمر الله.

    اتعرف العزيز بأخلاقه الكويسه تجاه المسيحيين و اليهود و سابهم يعبدو و يبنو كنايس و معابد بحريه و هو نفسه اتجوز ست مسيحيه روسيه خلف منها ابنه الحاكم بأمر الله و عين اخين ليها بطاركه ملكانيين فى اسكندريه و اورشليم و كان من وزراءه عيسى بن نسطورس المسيحى و يعقوب بن كلس اليهودى.

    1. أولا أعتذر لتأخري عن الرد أخ (اجفمج) أنا لا مصريه و لا تونسيه،عندي طلب أن تعرج على مدينه جزائريه اسمها (فرجيوه) يقال أهلها هم من أسسو القاهرهمع أني أحبك كلمة الطاهره، كما يلقيها أجدادي.

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *